Sivu 48 / 48 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38464748
Näyttää tulokset 1.411 - 1.433 / 1433

Aihe: 27.5+

Myös minun mielestä plussa on lumessa paljon lähempänä tavallista maasturia kuin läskiä. Mutta kysyjällä Kaarinassa on aina välikeli, eli jäätä ja kivikkoa. Siihen plussa on hyvä lääke Fat Freddie nastakumeillaan.
    ___...ooOÅOoo...___

Ja on niitä plussia ja plussia. Siinä on kuitenkin melkoinen ero ajaako I30-35 kiekoilla ja 2,8" kumeilla VS. I45mm kiekoilla ja 3" kumeilla kun koko eroa on jo +10mm suuntaansa.
    Itsellä käytössä tuo jälkimmäinen jäykkäperässä ja voin FatFreddyä ajaa lumipolulla n. +0.5bar paineilla (jos tarve vaatii) jolloin sen saa kantamaan jo jotenkin.. Kun taas täysjoustossa itsellä on I32mm kiekot ja 2.5-2.6" kumit jotka lähinnä mahdollistavat hieman paremman pidon, kun paineet voi mäkihommissakin laittaa 1.1-1.2 bar luokkaan. Spessun Butcher 2,6" kun on jo hyvin saman kokoinen kuin Maxxis Rekon 2.8"

Eli itsellä tuo 3" plussa riittää todella pitkälle ja on monipuolinen, mutta ei se paksupyörää lumisateen jälkeen korvaa mitenkään. Menee tuo 3" jo paljon paremmin kuin pienemmät renkaat, ei vetele pehmeällä kelvillä, pitää jäällä jne.. - On raskaampi polkea, tuntuu paksupyörältä kesällä, ei saa tarpeeksi pitoa mäkihommissa..

Mutta vaikka minulla on plussa ja pikkuplussa, niin aina kun uutta lunta tulee lähden liikkeelle paksulla. On se vaan niin paljon helpompaa sillä ja saa tampattua samalla polkuja vs. kun plussalla joutuu tekemään puolet enemmän hommia etenemiseen tai jää ylämäkeen paikalleen sutimaan. Mutta nyt on toki ollut poikkeuksellinen talvi, kun Tampereellakin on ollut talvi jo marraskuusta asti ja lisää vaan sataa lunta. Itse mietin jo paksun myyntiä kesällä, kun viimeiset 3 talvea oli kärvistellyt paksupyörällä nastarenkailla jäisessä metsässä ja se on pers...tä se. Tai 29 ISP.llä kiemurtelu pehmeellä polulla ja kelvillä. Eli mielestäni tämän yhtälön 3" FatFreddy on korjannut. (Kantaa ja ohjaa paremmin kuin ISP ja pitää paremmin kuin Dille5 paksurengas.)

Omat mielipiteeni perustan siihen, että olen tässä viimeisen 1,5v. aikana joka plussa kokoa ajanut. Kiekot ollut I29mm, I32mm, I40mm, I45mm ( I=sisäleveys)

27,5; 2,6", 2,8" ja 3" perällä.
    Paksussa ollut 27,5 3,8" ja 26x4.0-4.8"
    ja kaikki kaposet 26 -29"

Kiitos hyvistä kommenteista, jotain tämän suuntaista uumoilinkin.

Täytyy kevään koeajopäivillä testata +jäykkis, sitten sitä on ainakin viisaampi...

On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    1. Santa Cruz Chameleon, reach 490mm koossa XL, hinta 690€
    2. Nordest Bardino, reach 475mm koossa L, vaatii min 140mm keulan, rungon voi hyvällä tuurilla saada huhti-toukokuussa, hinta 595€
    3. Dartmoor Primal Plus, reach vain 450mm koossa L, ~200€
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.

Käytännössä vain tuo Tarn 10 menee spekseihin ja se alkaa olla liian kallis.

Karate Monkey isoimmassa koossa? 140mm keulalle ja gnot boostin ansiosta menee monenlaista kiekkoa taakse.
    https://surlybikes.com/bikes/karate_...ame_highlights

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    2. Nordest Bardino, reach 475mm koossa L, vaatii min 140mm keulan, rungon voi hyvällä tuurilla saada huhti-toukokuussa, hinta 595€
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.

Hmm, no, miksei fättirunkoa ja siihen vaan pienemmät renkaat (ja/tai kapeammat kehät)
    Bsa, boost ja pitkä reach löytyy yhdeltä kotimaiselta valmistajalta, jonka nimeä en kehtaa mainita.

Onko tieto miten Freddie mahtuu 2018 Tarniin? Tälle vuodellehan chainstay lyheni 13mm ja muuttui epäsymmetriseksi. Samalla satulatolpan kulma jyrkkeni kaksi astetta 74 asteeseen. Mulla 2016 Tarn ja Freddie menee just-just, chainstay kapenee aika aikaisin ja tulee todella lähelle kuvion reunaa i40mm kehällä, korkeuden puolesta tilaa on reilusti. Ostin vuosi sitten tarjouksesta kokonaisen pyörän alukeulalla, mutta sittemmin melkein koko pyörä mennyt uusiksi. Keulalla 140mm Fox34 ja alkaa olla siinä rajoilla onko turhan pitkä tuon 72-asteen satulatolpan kanssa, satula onkin kiskoilla aivan edessä. Valmiissa pyörässä oli setback tolppa joka oli vähintään outo ratkaisu.

Riittääkö Reach 460? NS Bikes Eccentric Djambo evo voisi olla vaihtoehto. Itsellä on ollut puolisen vuotta ja sopii mulle ku nenä poskelle!
    http://ns-bikes.com/djambo-evo,121,pl.html

Ei ole kyllä tietoa, että meneekö FF -18 Tarniin, voi olla, ettei mene. Karate Monkey oli jossakin vaiheessa mukana vertailussa, mutta heikolta vaikuttaa XL koon saatavuus violettina.

Ei ole kyllä tietoa, että meneekö FF -18 Tarniin, voi olla, ettei mene. Karate Monkey oli jossakin vaiheessa mukana vertailussa, mutta heikolta vaikuttaa XL koon saatavuus violettina.
    Epäsymmetrinen chainstay mahdollistaa toki erilaisen muotoilun eturattaan puolella, joten ei tuo lyhennys välttämättä tarkoita ettei FF mahdu, korkeuden puolesta 432mm on vielä riittävästi. Mutta varmaksi tietää vasta kun joku kokeilee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hazzu Katso viesti
    Riittääkö Reach 460? NS Bikes Eccentric Djambo evo voisi olla vaihtoehto. Itsellä on ollut puolisen vuotta ja sopii mulle ku nenä poskelle!
    http://ns-bikes.com/djambo-evo,121,pl.html
    Pitäisi senkin riittää. Mahtuuko tuohon FF taakse?

Tarnissa (2016) oli kyllä erittäin tilava takahaarukka. Huvikseni kokeilin 27,5x3,8 Bontragerin Hodagia, ja se mahtui juuri haarukkaan, mutta ei kylläkään järkevästi pyörimään. 3" Nobby Nic meni heittämällä id 45mm kehällä. En toki mene käsi raamatulla vannomaan, mutta ihmettelen kyllä, jos ei FF mahtuisi.

Pitäisi senkin riittää. Mahtuuko tuohon FF taakse?
    En ole Fat Freddietä tosiaan testannut mut 3.0 spessun purgatoryn kanssa jää riittävästi tilaa. En tiedä onko FF isompi.

Sattumalta mulla on noi molemmat vanteella. Purgatory i45 vanteella leveys 76 mm, halkaisija 725 mm. FF i36 vanteella leveys sama 76 mm, halkaisija 743 mm. Purgatoryssa levein kohta on nappuloista, FF:ssä se on rungosta renkaan koomisen profiilin takia.

Mulla noi on ollu 29mm vanteella, voin tietty mitata minkälaista rengasta takahaarukkaan mahtuu, jos NS Bikes kiinnostaa.

Onko 3" Rocket Ronin leveydestä mittää käryä? Onko sama kuin 3" Nobby Nic?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Onko 3" Rocket Ronin leveydestä mittää käryä? Onko sama kuin 3" Nobby Nic?
    En muista millilleen mutta molemmat ns. oikeita 3.0" gumeja eli 75mm kieppeillä +/- pari milliä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Hmm, no, miksei fättirunkoa ja siihen vaan pienemmät renkaat (ja/tai kapeammat kehät)
    Bsa, boost ja pitkä reach löytyy yhdeltä kotimaiselta valmistajalta, jonka nimeä en kehtaa mainita.
    Noh, mikä mainitsen: https://polebicycles.com/taival/
    Uudistunut taival menee spekseihin joskin varmaan yli budjetin 700e rungon ennakkotilaushinnalla.

No nyt tuo uusi Taival sitten tuli myyntiin. Juuri kun olin päättänyt, että Chameleon menee tilaukseen runkona. Argh.

Hoi Herra Argh...
    Syksyllä etsiskelin AM pyörää noilla mitta/geo:lla. Sitten löyty Nordest, kyllä näytti hyvältä
    mulle. 190/100kg L koko. Jos viime syksynä ois noi uuden Pole/ Taival nähny geot, ois kyllä
    pistäny miettiin,pitkään. NO, ny mää oon onnellinen bardino kuski.
    Ei ruoho kasva missä polkenut olen.

Herra Argh jatkaa. Chameleon tilattu runkona. Eipä tarvitse enää miettiä. Täällä maasto on sellaista, että AM:lle ei oikein ole tarvetta, siksi tyydyn tuohon 130mm keulaan ja 3.0" rocket roneihin.

^hyvä valinta. Olen omaani tyytyväinen, vaikka 140 mm keulan meinaan siihen vaihtaa suhteellisen lyhyen head tuben takia. Reach kärsii vähän, mutta satulasta ajettavuus taas parane ja HA loivenee sen 0.5 astetta.
    Roots, bloody roots

Salsa Timberjack NX1 27+ tuleeko mieleen mitään erityisen huonoa tai hyvää?
    Itsellä kokemusta lähinnä markettipyöristä mutta nyt siihen on tulossa ainakin vähän parannusta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •