HuntteriHelkamaGiantElectrobikeCanyonRide
Sivu 46 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36 44 45 46 47 48 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.351 - 1.380 / 1608

Aihe: 27.5+

  1. #1351
    Hyvin pakkautuneella lumella Plussa on juhlaa. Pehmeämmässä tavarassa ei niinkään.

  2. #1352
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Näin läskillä 4.8" ja 29+ 3" ajavana voin todeta, että läski on aivan omalukunsa, jos on pehmeää, epätasaista, vaatii kantoa tai haluaa availla polkuja. Kovallahan tuo +on juhlaa, mutta siinä mennään jo normi 2.25"kin. +tietysti suoriintuu vaativissa olosuhteissa normi kaposta paremmin, mutta on selkeästi lähempänä kapoista, kuin läskiä 4.8". Eli +ei tee kesää.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  3. #1353
    noniinno Guest
    ^No näihän se on. Viime talvena ajelin 29er normimaasturilla, johon sattui sopimaan 29 x 3" Panareacerin renkaat, jotka tosin olivat oikeasti vain n.63mm leveät. Nyt olen toisinaan ajellut 27,5+ Nobby Niceillä, ja kyllä viime talven kulkupeli jotenkin paremmin sopi talvipolulle ja siirtymille. Läskipyörä on ainoa oikea talvipyörä, ja luulenpa että jollakin 4,4" Jumbo Jimillä ei ihan hirveästi ota takkiin siirtymillä tai työmatkalla jos vertailukohtana on 2,8" Nobby Nic. En tiedä mikä minussa on vikana, mutta en vaan opi tuosta 27,5+ renkaasta tykkäämään, vaikka miten kovasti yritän.
    Siitä olen varma, että sateentekijä ei plussarengas ole talvikelissä.

  4. #1354
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Myös minun mielestä plussa on lumessa paljon lähempänä tavallista maasturia kuin läskiä. Mutta kysyjällä Kaarinassa on aina välikeli, eli jäätä ja kivikkoa. Siihen plussa on hyvä lääke Fat Freddie nastakumeillaan.

  5. #1355
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    463
    Ja on niitä plussia ja plussia. Siinä on kuitenkin melkoinen ero ajaako I30-35 kiekoilla ja 2,8" kumeilla VS. I45mm kiekoilla ja 3" kumeilla kun koko eroa on jo +10mm suuntaansa.
    Itsellä käytössä tuo jälkimmäinen jäykkäperässä ja voin FatFreddyä ajaa lumipolulla n. +0.5bar paineilla (jos tarve vaatii) jolloin sen saa kantamaan jo jotenkin.. Kun taas täysjoustossa itsellä on I32mm kiekot ja 2.5-2.6" kumit jotka lähinnä mahdollistavat hieman paremman pidon, kun paineet voi mäkihommissakin laittaa 1.1-1.2 bar luokkaan. Spessun Butcher 2,6" kun on jo hyvin saman kokoinen kuin Maxxis Rekon 2.8"

    Eli itsellä tuo 3" plussa riittää todella pitkälle ja on monipuolinen, mutta ei se paksupyörää lumisateen jälkeen korvaa mitenkään. Menee tuo 3" jo paljon paremmin kuin pienemmät renkaat, ei vetele pehmeällä kelvillä, pitää jäällä jne.. - On raskaampi polkea, tuntuu paksupyörältä kesällä, ei saa tarpeeksi pitoa mäkihommissa..

    Mutta vaikka minulla on plussa ja pikkuplussa, niin aina kun uutta lunta tulee lähden liikkeelle paksulla. On se vaan niin paljon helpompaa sillä ja saa tampattua samalla polkuja vs. kun plussalla joutuu tekemään puolet enemmän hommia etenemiseen tai jää ylämäkeen paikalleen sutimaan. Mutta nyt on toki ollut poikkeuksellinen talvi, kun Tampereellakin on ollut talvi jo marraskuusta asti ja lisää vaan sataa lunta. Itse mietin jo paksun myyntiä kesällä, kun viimeiset 3 talvea oli kärvistellyt paksupyörällä nastarenkailla jäisessä metsässä ja se on pers...tä se. Tai 29 ISP.llä kiemurtelu pehmeellä polulla ja kelvillä. Eli mielestäni tämän yhtälön 3" FatFreddy on korjannut. (Kantaa ja ohjaa paremmin kuin ISP ja pitää paremmin kuin Dille5 paksurengas.)

    Omat mielipiteeni perustan siihen, että olen tässä viimeisen 1,5v. aikana joka plussa kokoa ajanut. Kiekot ollut I29mm, I32mm, I40mm, I45mm ( I=sisäleveys)

    27,5; 2,6", 2,8" ja 3" perällä.
    Paksussa ollut 27,5 3,8" ja 26x4.0-4.8"
    ja kaikki kaposet 26 -29"

  6. #1356
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    174
    Kiitos hyvistä kommenteista, jotain tämän suuntaista uumoilinkin.

    Täytyy kevään koeajopäivillä testata +jäykkis, sitten sitä on ainakin viisaampi...

  7. #1357
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    491
    On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    1. Santa Cruz Chameleon, reach 490mm koossa XL, hinta 690€
    2. Nordest Bardino, reach 475mm koossa L, vaatii min 140mm keulan, rungon voi hyvällä tuurilla saada huhti-toukokuussa, hinta 595€
    3. Dartmoor Primal Plus, reach vain 450mm koossa L, ~200€
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.

    Käytännössä vain tuo Tarn 10 menee spekseihin ja se alkaa olla liian kallis.

  8. #1358
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    1.144
    Karate Monkey isoimmassa koossa? 140mm keulalle ja gnot boostin ansiosta menee monenlaista kiekkoa taakse.
    https://surlybikes.com/bikes/karate_...ame_highlights


    Sent from my LG-H815 using Tapatalk
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

  9. #1359
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    1. Santa Cruz Chameleon, reach 490mm koossa XL, hinta 690€
    2. Nordest Bardino, reach 475mm koossa L, vaatii min 140mm keulan, rungon voi hyvällä tuurilla saada huhti-toukokuussa, hinta 595€
    3. Dartmoor Primal Plus, reach vain 450mm koossa L, ~200€
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.

    Käytännössä vain tuo Tarn 10 menee spekseihin ja se alkaa olla liian kallis.
    Hmm, no, miksei fättirunkoa ja siihen vaan pienemmät renkaat (ja/tai kapeammat kehät)
    Bsa, boost ja pitkä reach löytyy yhdeltä kotimaiselta valmistajalta, jonka nimeä en kehtaa mainita.

  10. #1360
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.
    Käytännössä vain tuo Tarn 10 menee spekseihin ja se alkaa olla liian kallis.
    Onko tieto miten Freddie mahtuu 2018 Tarniin? Tälle vuodellehan chainstay lyheni 13mm ja muuttui epäsymmetriseksi. Samalla satulatolpan kulma jyrkkeni kaksi astetta 74 asteeseen. Mulla 2016 Tarn ja Freddie menee just-just, chainstay kapenee aika aikaisin ja tulee todella lähelle kuvion reunaa i40mm kehällä, korkeuden puolesta tilaa on reilusti. Ostin vuosi sitten tarjouksesta kokonaisen pyörän alukeulalla, mutta sittemmin melkein koko pyörä mennyt uusiksi. Keulalla 140mm Fox34 ja alkaa olla siinä rajoilla onko turhan pitkä tuon 72-asteen satulatolpan kanssa, satula onkin kiskoilla aivan edessä. Valmiissa pyörässä oli setback tolppa joka oli vähintään outo ratkaisu.

  11. #1361
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    1. Santa Cruz Chameleon, reach 490mm koossa XL, hinta 690€
    2. Nordest Bardino, reach 475mm koossa L, vaatii min 140mm keulan, rungon voi hyvällä tuurilla saada huhti-toukokuussa, hinta 595€
    3. Dartmoor Primal Plus, reach vain 450mm koossa L, ~200€
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.

    Käytännössä vain tuo Tarn 10 menee spekseihin ja se alkaa olla liian kallis.

    Riittääkö Reach 460? NS Bikes Eccentric Djambo evo voisi olla vaihtoehto. Itsellä on ollut puolisen vuotta ja sopii mulle ku nenä poskelle!
    http://ns-bikes.com/djambo-evo,121,pl.html

  12. #1362
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    491
    Ei ole kyllä tietoa, että meneekö FF -18 Tarniin, voi olla, ettei mene. Karate Monkey oli jossakin vaiheessa mukana vertailussa, mutta heikolta vaikuttaa XL koon saatavuus violettina.

  13. #1363
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Ei ole kyllä tietoa, että meneekö FF -18 Tarniin, voi olla, ettei mene. Karate Monkey oli jossakin vaiheessa mukana vertailussa, mutta heikolta vaikuttaa XL koon saatavuus violettina.
    Epäsymmetrinen chainstay mahdollistaa toki erilaisen muotoilun eturattaan puolella, joten ei tuo lyhennys välttämättä tarkoita ettei FF mahdu, korkeuden puolesta 432mm on vielä riittävästi. Mutta varmaksi tietää vasta kun joku kokeilee.

  14. #1364
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    491
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hazzu Katso viesti
    Riittääkö Reach 460? NS Bikes Eccentric Djambo evo voisi olla vaihtoehto. Itsellä on ollut puolisen vuotta ja sopii mulle ku nenä poskelle!
    http://ns-bikes.com/djambo-evo,121,pl.html
    Pitäisi senkin riittää. Mahtuuko tuohon FF taakse?

  15. #1365
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Ei ole kyllä tietoa, että meneekö FF -18 Tarniin, voi olla, ettei mene. Karate Monkey oli jossakin vaiheessa mukana vertailussa, mutta heikolta vaikuttaa XL koon saatavuus violettina.
    Tarnissa (2016) oli kyllä erittäin tilava takahaarukka. Huvikseni kokeilin 27,5x3,8 Bontragerin Hodagia, ja se mahtui juuri haarukkaan, mutta ei kylläkään järkevästi pyörimään. 3" Nobby Nic meni heittämällä id 45mm kehällä. En toki mene käsi raamatulla vannomaan, mutta ihmettelen kyllä, jos ei FF mahtuisi.

  16. #1366
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Pitäisi senkin riittää. Mahtuuko tuohon FF taakse?
    En ole Fat Freddietä tosiaan testannut mut 3.0 spessun purgatoryn kanssa jää riittävästi tilaa. En tiedä onko FF isompi.

  17. #1367
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    92
    Sattumalta mulla on noi molemmat vanteella. Purgatory i45 vanteella leveys 76 mm, halkaisija 725 mm. FF i36 vanteella leveys sama 76 mm, halkaisija 743 mm. Purgatoryssa levein kohta on nappuloista, FF:ssä se on rungosta renkaan koomisen profiilin takia.

  18. #1368
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Mulla noi on ollu 29mm vanteella, voin tietty mitata minkälaista rengasta takahaarukkaan mahtuu, jos NS Bikes kiinnostaa.

  19. #1369
    noniinno Guest
    Onko 3" Rocket Ronin leveydestä mittää käryä? Onko sama kuin 3" Nobby Nic?

  20. #1370
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Onko 3" Rocket Ronin leveydestä mittää käryä? Onko sama kuin 3" Nobby Nic?
    En muista millilleen mutta molemmat ns. oikeita 3.0" gumeja eli 75mm kieppeillä +/- pari milliä.

  21. #1371
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Hmm, no, miksei fättirunkoa ja siihen vaan pienemmät renkaat (ja/tai kapeammat kehät)
    Bsa, boost ja pitkä reach löytyy yhdeltä kotimaiselta valmistajalta, jonka nimeä en kehtaa mainita.
    Noh, mikä mainitsen: https://polebicycles.com/taival/
    Uudistunut taival menee spekseihin joskin varmaan yli budjetin 700e rungon ennakkotilaushinnalla.

  22. #1372
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    491
    No nyt tuo uusi Taival sitten tuli myyntiin. Juuri kun olin päättänyt, että Chameleon menee tilaukseen runkona. Argh.

  23. #1373
    Hoi Herra Argh...
    Syksyllä etsiskelin AM pyörää noilla mitta/geo:lla. Sitten löyty Nordest, kyllä näytti hyvältä
    mulle. 190/100kg L koko. Jos viime syksynä ois noi uuden Pole/ Taival nähny geot, ois kyllä
    pistäny miettiin,pitkään. NO, ny mää oon onnellinen bardino kuski.
    Ei ruoho kasva missä polkenut olen.

  24. #1374
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    491
    Herra Argh jatkaa. Chameleon tilattu runkona. Eipä tarvitse enää miettiä. Täällä maasto on sellaista, että AM:lle ei oikein ole tarvetta, siksi tyydyn tuohon 130mm keulaan ja 3.0" rocket roneihin.

  25. #1375
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.810
    ^hyvä valinta. Olen omaani tyytyväinen, vaikka 140 mm keulan meinaan siihen vaihtaa suhteellisen lyhyen head tuben takia. Reach kärsii vähän, mutta satulasta ajettavuus taas parane ja HA loivenee sen 0.5 astetta.
    Roots, bloody roots

  26. #1376
    Salsa Timberjack NX1 27+ tuleeko mieleen mitään erityisen huonoa tai hyvää?
    Itsellä kokemusta lähinnä markettipyöristä mutta nyt siihen on tulossa ainakin vähän parannusta.

  27. #1377
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Turun saaristo
    Viestit
    662
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    On kyllä loppujen lopuksi vaihtoehdot vähissä jäykkäperäisissä ja edes suurinpiirtein järkevän hintaisissa plussarungoissa. Rungon pitäisi olla BSA, boost ja reach luokkaa 470mm. Lisäksi rungon olisi syötävä 3.0" Fat Freddiet. Eikä haittaisi, että keulaksi saisi laittaa 130mm joustavan. Vaihtoehdot mitä itse olen löytänyt:
    1. Santa Cruz Chameleon, reach 490mm koossa XL, hinta 690€
    2. Nordest Bardino, reach 475mm koossa L, vaatii min 140mm keulan, rungon voi hyvällä tuurilla saada huhti-toukokuussa, hinta 595€
    3. Dartmoor Primal Plus, reach vain 450mm koossa L, ~200€
    4. Genesis Tarn 10, reach 465mm koossa L ja 490mm koossa XL, 714€ jäykän hiilarikeulan kanssa.

    Käytännössä vain tuo Tarn 10 menee spekseihin ja se alkaa olla liian kallis.
    Nyt on Nordestilta tällainen tulossa, jos jäykkäkeulainen kelpaa. On enemmän kyllä pitkän matkan retkipyörä.

    https://www.bikerumor.com/2018/03/12...epacking-bike/

    https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-frame

    https://nordestcycles.com/en/product/sardinha-kit


    Ainoa seikka on, että tarvitsee varmaan käsitellä jollakin ruosteenesto aineella että pysyisi hyvänä.
    Pysähdy välillä katsomaan maisemia... voit oppia jotain.

  28. #1378
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    491
    Vastataan nyt tännekin vaikka joku on saattanut jo bongata pyörän tuolta pyöräsi kuva ketjusta. Eli kasasin loppujen lopuksi XL koon Santa Cruz Chameleonin hyväksi toteamillani osilla. Ensimmäiset kokemukset Cruzista: väri on onneksi livenä vähän inhimillisempi kuin kuvissa, pyörä rullaa Rocket Roneilla kevyemmin kuin läski Jumbo Jimeillä (yllätys yllätys), 3" Rocket Ronit eivät kanna pehmeällä juuri 2,25x29" versioita kummemmin, ajettavuudeltaan pyörä on hyvin lähellä 29:iä, qr satulatolpan clamppi on sieltä ja syvältä, XL koko tuntuu apinan käsillä (sylimittani 194cm) varustetusta 186cm pitkästä aika lailla sopivalta, 45mm stemmillä satulan nokka-tanko väli on 1cm pidempi kuin L koon fatboyssa 70mm stemmillä.

    Täällä ei ole juuri nyt millään tavalla plussalle sopiva ajokeli, kaikkialla on vain pehmeää lunta ja polut/ladut/kelkanjäljet eivät tahdo kantaa. Pitää odottaa parempia ajokelejä, että pyörästä voi tehdä kunnollisen arvion. Sitä mietin ennen rungon hankintaa, pyörää kasatessani ja vielä nytkin, että onko tuo kuitenkin liian lähellä ominaisuuksiltaan tuota minun Laufilla varustettua Fatboyta. Fatboy oli edellisen talven ja viime kesän käytännössä ainoa ajopyörä, 29er oli sen kaverina, mutta ei sillä tullut ajettua kuin joku yksittäinen lenkki koska totesin Fatboyn nopeammaksi ja mukavammaksi ajaa vähänkään pehmeämmässä maastossa. Toivotaan kuitenkin, että plussa näyttää plussansa ja siitä tulee ajopyörä ensi kesän lenkeille.

  29. #1379
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    135
    Nordestilta titaanirunko vaihdelaatikolla
    https://nordestcycles.com/en/product/lacrau-ti-frame

  30. #1380
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Täällä ei ole juuri nyt millään tavalla plussalle sopiva ajokeli, kaikkialla on vain pehmeää lunta ja polut/ladut/kelkanjäljet eivät tahdo kantaa. Pitää odottaa parempia ajokelejä, että pyörästä voi tehdä kunnollisen arvion. Sitä mietin ennen rungon hankintaa, pyörää kasatessani ja vielä nytkin, että onko tuo kuitenkin liian lähellä ominaisuuksiltaan tuota minun Laufilla varustettua Fatboyta. Fatboy oli edellisen talven ja viime kesän käytännössä ainoa ajopyörä, 29er oli sen kaverina, mutta ei sillä tullut ajettua kuin joku yksittäinen lenkki koska totesin Fatboyn nopeammaksi ja mukavammaksi ajaa vähänkään pehmeämmässä maastossa. Toivotaan kuitenkin, että plussa näyttää plussansa ja siitä tulee ajopyörä ensi kesän lenkeille.
    Oman kokemukseni mukaan plussa on parhaimmillaan suomalaisella juurakkoisella peruspolulla, jossa se kulkee selvästi kaksysiä pehmeämmin. Eli odottele kesäisempiä kelejä, niin ehkä se vielä iloksi muuttuu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •