CanyonGiantRideHelkamaHuntteriElectrobike
Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 128

Aihe: Ketjujen kierrätys, kahdet vai kolmet ketjut.

  1. #61
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Mites nuo sramin powerlockit ja lähinnä se 11spd malli,onko kerta käyttöinen vai voiko avata ja sulkea useammin?
    Joskus jostain luin että joku sramin lukko oli kertakäyttöinen mutta ainakin 8&9spd näyttää olevan käytettävissä toistuvasti.

  2. #62
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.865
    KMC sanoo myös kertakäyttöiseksi pikaliitintään. Kymmeniä kertoja on ketjunvaihdon yhteydessä samaa liitintä tullut käytetyksi ja ongelmitta. Kun oikein avaa ja liittä, niin kestänee samalla tavalla. Valmistajat ovat varovaisia tuotevastuun vuoksi.

  3. #63
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Mulle taas on väitetty kmc 10spd lukon olevan re-usable
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  4. #64
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    https://www.bike-components.de/de/Sr...1-fach-p33973/ kertakäyttöiseksi väittävät.

    Tätä saa sitten luvan kautta uusiokäyttää http://www.bike-discount.de/en/buy/k...437/wg_id-7275

    Nyt on itsellä näitä kullanvärisiä kaksi, KMC;n pikalukkoja hopeisia eniten ,olen kyllä availlut ja samalla uudestaan liittänyt viimeiset pari vuotta. Yksi murtui ajossa jossain 3t kieppeillä, niimpä en samalla pikalukolla välttämättä ketjun koko kilsakertymää aja.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #65
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    401
    On sama pikalukko ollut jo muutaman tonnin käytössä , ihan testimielessä että koska laukee .
    Pistämätön varalukko kyllä aina mukana .

  6. #66
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Julkujärvi
    Viestit
    298
    Menee ohi aiheen mutta voiko maasturista mennä eturattaat "loppuun" 5000km ajolla? Keväällä ostin pyörän ketjut ja takapakka kerran uusittu tälle kaudelle.
    Pitää vaan edestä ny jotain paukahtelua/rusahtelua ja kammissa ei oo väljää? Ei rutise mitenkään ihan säännöllisesti mutta kovempi kuormitus tuntuu vaikuttavan....

    Sanokaa ny että loppu on rattaat niin on helpompi tehä muutos 3x10 stä 2x10 hommaan
    -en ole hullu, olen erikoinen-

  7. #67
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Api76 Katso viesti
    Menee ohi aiheen mutta voiko maasturista mennä eturattaat "loppuun" 5000km ajolla? Keväällä ostin pyörän ketjut ja takapakka kerran uusittu tälle kaudelle.
    Pitää vaan edestä ny jotain paukahtelua/rusahtelua ja kammissa ei oo väljää? Ei rutise mitenkään ihan säännöllisesti mutta kovempi kuormitus tuntuu vaikuttavan....

    Sanokaa ny että loppu on rattaat niin on helpompi tehä muutos 3x10 stä 2x10 hommaan
    Kaikki on tietysti mahdollista, mutta omien kokemuksieni mukaan yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tuollainen paukahtelu poistuu sillä, että vaihtaa ketjun ja takapakan uusiin. Siis molemmat yhtä aikaa.

    Ketjujen kierrättäminen sopii mielestäni ihmisille, joilla on ihan liikaa joutilasta aikaa ja ihan liian vähän arvostusta moitteettomasti toimivalle voimansiirrolle...

  8. #68
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    .
    Viestit
    4.437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Api76 Katso viesti
    Menee ohi aiheen mutta voiko maasturista mennä eturattaat "loppuun" 5000km ajolla? .............
    Sanokaa ny että loppu on rattaat niin on helpompi tehä muutos 3x10 stä 2x10 hommaan
    loppu on rattaat! ja miksei samalla tekis 1x10 muutosta niin ohittais yhden välivaihteen?
    -- not fast but furious --

  9. #69
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Kaikki on tietysti mahdollista, mutta omien kokemuksieni mukaan yhdeksässä tapauksessa kymmenestä tuollainen paukahtelu poistuu sillä, että vaihtaa ketjun ja takapakan uusiin. Siis molemmat yhtä aikaa.
    Tätä voisi hieman avata meille uunoille. Onko paukahtelu tässä tapauksessa vain kiusallinen muttei pahanlaatuinen oire - ja kenties ohimenevä? Toimivatko uusi ketju ja pakka yhdessä "liian hyvin" hieman muttei liikaa kuluneisiin eturattaisiin nähden? Vai pitäisikö vaihto-operaatio taimata jotenkin niin että ensin vaihtaa ketjun (ja ehkä kärsii pienistä ongelmista jos pakka on päässyt kulumaan liiaksi) ja vasta jonkin kilometrimäärän jälkeen pakan (jolloin voimansiirto-oireita aiheuttamassa on vain yksi uusi osa kerrallaan)?

    Nimim. "Miksi mä teen kaikesta aina liian vaikeata?"

  10. #70
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tätä voisi hieman avata meille uunoille. Onko paukahtelu tässä tapauksessa vain kiusallinen muttei pahanlaatuinen oire - ja kenties ohimenevä? Toimivatko uusi ketju ja pakka yhdessä "liian hyvin" hieman muttei liikaa kuluneisiin eturattaisiin nähden? Vai pitäisikö vaihto-operaatio taimata jotenkin niin että ensin vaihtaa ketjun (ja ehkä kärsii pienistä ongelmista jos pakka on päässyt kulumaan liiaksi) ja vasta jonkin kilometrimäärän jälkeen pakan (jolloin voimansiirto-oireita aiheuttamassa on vain yksi uusi osa kerrallaan)?

    Nimim. "Miksi mä teen kaikesta aina liian vaikeata?"
    Saatoin ilmaista itseäni hieman epäselvästi, mutta tarkoitin sitä, että pitäisin ketjun/takapakan epäsymmetristä kuluneisuutta paljon todennäköisempänä "paukahtelun" aiheuttajana kuin pelkkää eturattaiden kulumaa.

    Eturattaista näkee monenlaista nyrkkisääntöä, mutta yleisimmän mukaan niiden pitäisi kestää ainakin noin kolmet ketju-takapakka-yhdistelmän vaihdokset. Maantiepyörässä laadukas 53-piikkinen eturieska voi kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä. Toinen nyrkkisääntö on se, että kun eturattaat viimein ovat vaihtokunnossa, niin uusia eturattaita ei kannata pilata sillä, että jättää viittä vaille roskikunnossa olevan ketjun ja takapakan vaihtamatta.

    Verkosta tilattuna perustason ketju-kasetti-kombo maksaa muutamia kymppejä. Kun ne vaihtaa yhtä aikaa ja samalla vaikka hienosäätää vähän vaihteita, niin pyörä tuntuu usein kuin uudelta. Ihan väärä paikka nuukailulle, jos minulta kysytään.

  11. #71
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Saatoin ilmaista itseäni hieman epäselvästi(...)
    Asia oli riittävän selvästi ellei jopa täysin selvästi ilmaistu, lukijalle vain sattui tässä täydellinen blackout eli ilmeisen väsyneet aivoni onnistuivat lukemaan "paukahtelu aiheutuu siitä että" (eikä "paukahtelu poistuu sillä että" kuten kirjoitit). Silmät olivat sitä ennen poimineet lainaamastasi viestistä lähinnä vain sanat "ketjut ja takapakka" eli olin hätäisesti ja väärin tulkinnut että molemmat oli vaihdettu samalla kertaa.

    PS Elämä itse on opettanut että ketju-kasetti-kombon vaihtaminen aina yhtaikaisesti ei välttämättä muodostu merkittävästi kalliimmaksi - ei ainakaan jos sillä välttää eturattaiden ennenaikaisen vaihtamisen kustannukset.

  12. #72
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Vaihda ne rattaat het. Hop hop. Liian kuluneet rattaat syö uuden ketjusi p"skaksi alta aikayksikön.
    Jos ne on jotain halvemmanpään meltopeltiä niin eturattaat voi mennä yllättävän nopsasti.
    - Fear is a mindkiller -


  13. #73
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.854
    Itse en ole juurikaan ketjuja kierrättänyt, kun ajalen halvoilla 9-lehtisillä XT pakoilla.

    Mutta jos maasturin pakkaa alkaa maksamaan yli 250 euroa, niin kummasti alkaisin suunnitella jonkinlaista ketjujen pyöritys systeemiä...
    http://www.bike24.com/1.php?content=...70;pgc=62:8376
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

  14. #74
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    Noista Sramin eturattaiden kestävyydestä niin maantie kuin maastopuolella alkaa olla kokemusta ja joitain hajakommentteja Saksan lehdistä ja väitteeni on etteivät kovin lujia eli pitkäikäisiä ole.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  15. #75
    Liittynyt
    12/2013
    Paikkakunta
    Julkujärvi
    Viestit
    298
    Päivitetään siis voimansiirto, ja pakko ajaa 2 eturattaalla. syitä siihen, liikaa painoa ja liian vähän voimaa, ja kadenssi ei riitä 1 rattaalle ja täpärillä tulee veivattua mäet penkistä eikä seisten siksi 2x10 mielessä.
    -en ole hullu, olen erikoinen-

  16. #76
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    Kyllä 2x10 on hyvä ja toimiva sekakäyttöön.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #77
    Liittynyt
    01/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    278
    Maasturini matkamittarissa tulee olemaan joku n. 1700-1800 km lukema alkuperäisellä voimansiirrolla heinäkuun alussa, kun pitäisi lähteä pitemmälle erämaareissulle pohjoiseen sen kanssa ja kaiken pitäisi olla mahdollisimman varmatoimista. Tilasin juuri uuden ketjun ja KMC:n "kultaisen" (keltapassivoidun) missing linkin. Olisiko fiksuinta vihkiä uusi ketju käyttöön vaikka 50km ennen matkaan lähtemistä, jos haluaa olla aivan varma että kaikki sujuu reissussa hyvin?

    Tämän vaihdoksen jälkeen voisin sitten säästää vanhan ketjun pikalukkoineen kierrätystä varten. Uusi ketju tuskin katkeaa reissun päällä, mutta kannattaako esim vanha missing link laittaa varaosaksi paikkarasiaan?
    multaa, havua, nirhamia

  18. #78
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    127
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PuffySticker Katso viesti
    Tämän vaihdoksen jälkeen voisin sitten säästää vanhan ketjun pikalukkoineen kierrätystä varten. Uusi ketju tuskin katkeaa reissun päällä, mutta kannattaako esim vanha missing link laittaa varaosaksi paikkarasiaan?
    Kannattaa. Itse aina pidän ylimääräistä missing linkiä mukana. On käynytkin joskus niin, että maastopannutuksessa ketju on katkennut missing linkin kohdalta, eikä niitä palasia sieltä maastosta löytynyt, joten oli hyvä että oli varakappale mukana. (SRAMin missing linkit ysiketjulle ovat aika löysiä, varsinkin jos niitä on monta kertaa irrotettu ja kiinnitetty)

  19. #79
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    Minä käyttäisin Puffyn reissulla termin kannattaa sijasta pakollinen varaosa, mieluummin kaksi!
    I väntan på ännu dåligare tidet

  20. #80
    Mä ostin tänään ketjun 1x11 cc -viritykseen. Ekalla ketjulla nyt tonni ajettu ja ajattelin kierrättää kahta ketjua niin kauan kun kohtuullisesti toimii. Elikkä eka vaihto tonnin kohdalla ja seuraavat aina kahden tonnin ajon jälkeen. Ketjujen kilsaero pysyy max. tonnissa eikä tarvi usein räplätä. OT. Olen ollut huomaavinani, että 11- napsun systeemeissa ensiasennus ketjuna suositaan KMC x11-93 ketjua vaikka muut osat ovat Shimanon. Lieneekö toimivampi vai vaan halvempi fillaritehtaille? KMC:n itsekkin hommasin toisen kaveriksi.

  21. #81
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.784
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PuffySticker Katso viesti
    ...pitemmälle erämaareissulle pohjoiseen...Uusi ketju tuskin katkeaa reissun päällä, mutta kannattaako esim vanha missing link laittaa varaosaksi paikkarasiaan?
    Kui nii ei katkea? Kaikki on mahdollista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Minä käyttäisin Puffyn reissulla termin kannattaa sijasta pakollinen varaosa, mieluummin kaksi!
    Nimenomaan ja kymmenkunta lenkkiä ketjua myös.


  22. #82
    Liittynyt
    01/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    278
    AB ja Oja: otan kuuleviin korviini. Kiitti.
    multaa, havua, nirhamia

  23. #83
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    CrossCheckiin vaihdoin just ketjun, tonnin ajetusta Missin Linkistä irtosi toinen niittitappi!!! Kahden vuoden saldona noita pikaliittimiä on kaksi mennyt, toinen sentään yli 3t ajettuna.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  24. #84
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.865
    No johan nyt jotaki, ei yhtään tuollaista viallista ole sattunut ja vuosien mittaan hyvin monia ollut käytössä, avannut ja sulkenut lukemattomia kertoja. Tuotetakuu, viallinen tuote, heh ei taida takuumiestä löytyä. Omat kokemukset noista ylitsevuotavan hyviä.

  25. #85
    Mulla yksi KMC ketjuliitin on kestänyt ainakin kymmenen avausta ja sulkemista. Ja ketjut olen kierrätellyt 1000km välein eikä mitään ongelmaa. Ei ole löystynytkään, kun vieläkin tarvii avaukseen tekniikkaa ja voimaa.

  26. #86
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.709
    Minulla meni viime syksynä yksi kejuliitin. Aluksi ketjuista kuului ylimääräistä ääntä. Noin 10 min jälkeen toinen levyistä vääntyi sivulle pienessä ylämäessä. Useampi tonni sillä oli jo takana ja säännöllistä avausta/sulkemista 3 ketjun vaihdoissa.

  27. #87
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Minulla meni viime syksynä yksi kejuliitin. Aluksi ketjuista kuului ylimääräistä ääntä. Noin 10 min jälkeen toinen levyistä vääntyi sivulle pienessä ylämäessä. Useampi tonni sillä oli jo takana ja säännöllistä avausta/sulkemista 3 ketjun vaihdoissa.
    Just samalla lailla kävi minullakin, siksi tuota 3t kilsaa piän henkilökohtaisena maksimina samalla Missin Linkillä. En millään muotoa suostu uskomaan että avaus/sulkeminen olisi syynä, itse käytän oikeeta työkalua, Topeakin pihtejä. Ja asennan semineuroottisena pikalukon vaseliinin kera.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #88
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.958
    Toki neljässä pyörässä Missin linkkejä ja enin osa ketjujen kolmen ketjun kierrätyksessä ynnä kilsoja per/vuosi rapiat 10t niin saattaahan sekundakappale sattua joukkoon.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  29. #89
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.865
    Tältä palstalta vuosia sitten saamani vihjeen opastamana olen avannut liittimen käsin, samoin sulkenut sen vetämällä. Sulkeminen ja lukinta perille saakka sivulevyistä puristaen varmistavat liittimen keston, kun veto tulee päälle. Omassa "kestotestissä" liittimimen tapeissa on ollut jopa syvät kulumat ja avaus/sulkutapahtumia hirmu paljon eikä yhtään liittimen hajoamista. Luottamus säilyy toistaiseksi.

  30. #90
    Liittynyt
    04/2015
    Viestit
    74
    Enpäs löytänyt äkkiseltään ketjua ketjujen vertailusta. Uusille ketjuille olisi tarvetta Centaurin voimansiirtoon. Vaihtoehtoina olisi nyt KMC X10 SL tai Record ultranarrow 10-speed. Sopivatko kyseiset ketjut Centaurin kanssa? Kummat kannattaisi hommata?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •