Sivu 1 / 18 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 523

Aihe: Onko nykyisten Eliten ja Kilpasarjan lisäksi tarvetta kolmannelle lisensssarjalle?

  1. #1
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306

    Onko nykyisten Eliten ja Kilpasarjan lisäksi tarvetta kolmannelle lisensssarjalle?

    Hei kaikille, toivottavasti otsikko vangitsee oikean kohderyhmän katseet. Tähän toivoisin keskustelua maantiepyöräilyn harrastajilta, kilpailuja järjestäviltä seuroilta ja ehkä vielä ihan liiton kantaa jos tarvetta.

    Vuosien saatossa olen huomannut että meillä aika selkeä jako. On kisakuskit ja harrastelijat. Se särähtää minun korvaani ja kuulostaa typerältä. Kilpaileminen on todella hieno osa tätä harrastusta, ne eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Kesällä keskustelin erään amerikkalaisen ammattipyöräilijän kanssa aiheesta. Hän kertoi että heilläpäin on itsestään selvää että pyöräilijät ajavat kilpaa, kuntotasostaan riippumatta, ihan vaan koska se on hauskaa.

    Toinen asia mihin olen törmännyt on puhe siitä että olisi kivaa kilpailla, mutta tuntuu että rahkeet eivät riitä. On myös erittäin vaikeaa kokeilla kykyjään kun tuo alin sarja (kilpasarja) ajaa nykyään kohtuullisen kovaa ja vaatii aika kovan kunnon että siellä voi ajaa aktiivisesti. Tällä hetkellä todella monella harrastajalla jää maantiepyöräilyn hauskuudesta todella suuri osa kokematta, nimittäin kilpaileminen sopivan tasoisessa seurassa! Porilaiset saivat tänä vuonna kiitosta kun järkkäsivät Lattomeriajossa harrastelähdön, syystä että moni koki erityisen hienoksi sen että sai ajaa kilpaa suunnilleen omalla kuntotasolla.


    Nykyisellään karkea arvio on että kilpasarja ajaa noin 60-80km kilpailuja noin 39-41km/h keskinopeuksilla, lähinnä maastosta tai kilpailun rakenteesta riippuen (päivä- tai etappikilpailu). Eliten kilpailut ovat pidempia, mutta eivät aina välttämättä nopeampia. Ajo elitessä on kuitenkin aktiivisempaa ja siitä seuraa kovempi rasitus. Meillä on kahdesta sarjasta huolimatta todella suuri määrä kilpailuvietillä (tai ilman, mutta kovasta ajosta pitäviä) varustettuja harrastajia jotka eivät koe pärjäävänsä kummassakaan sarjassa edes niin hyvin että kokisivat kilpailemisen mielekkääksi. Olen aivan varma että sarjalle numero kolme olisi kysyntää (don't fail me now, teitä on suuri määrä joiden kanssa olen jutellut aiheesta!). En osaa sanoa tarkkoja raameja, mutta sitä varten avaankin tämän keskustelun. Onko kisoja järjestävien seurojen mielestä mahdollista kokeilla kolmatta sarjaa?


    Tämä aihe on mietityttänyt jo pitkän aikaa minua ja uskon että kolmannelle sarjalle olisi kysyntää ja että se tekisi erittäin hyvää Suomen maantiepyöräilylle!

  2. #2
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    280
    Samalla voitaisiin keskustella olisiko naisten kilpasarjalle kysyntää?

  3. #3
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    5.902
    Jokamiesluokka olisi tervetullut.
    Ich bin ein Berliner.
    - - - - - - - - - - - - -

  4. #4
    Liittynyt
    12/2001
    Paikkakunta
    Stadi
    Viestit
    2.364
    Kannatan ilman muuta kolmatta sarjaa. Sopisi tällaisille meikän kaltaisille kehäraakeille jotka eivät jaksa, ehdi, tai osaa treenata riittävästi tai riittävän oikein.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    4.334

    Onko nykyisten Eliten ja Kilpasarjan lisäksi tarvetta kolmannelle lisensssarj...

    Itse epäilisin että sarjatasoja muodostuu luonnostaan lisää sitten, kun nykyisissä sarjoissa lähtöryhmien koot paisuvat liian suuriksi. Eli toisin sanoen, en usko että Suomessa riittää niitä oikeasti aktiivisia kilpailijoita useampaan lähtöön.

    Kuitenkin sarjajaon rakennetta voisi miettiä uusiksi. Käsittääkseni Yhdysvalloissa ajetaan paikallisia viikottaisia/kuukausittaisia kilpailuja melko saumattomalla kategoria-rakenteella, jossa lähtöjä voi olla vaikka kuusi eri tasoista (Cat1-6) ja tulosten perusteella voi hakea sarjatason nostoa. Siellä harrastajia on tietysti huomattavasti enemmän.

    Toisena vaihtoehtona voisi miettiä tapahtumien rakentamista enemmän Ruotsin tai Viron mallin mukaan. Käsittääkseni siellä järjestetään ensisijaisesti maantiepyöräilytapahtumia, joissa kuka tahansa voi tulla ajamaan ja ohessa ajaa myös virallinen kilpasarja. Eikä niin päin, että kilpailun ohessa järjestetään myös avoin/harrastetapahtuma jos jaksetaan.

    Kun nyt olen pari vuotta seurannut meininkiä, mielikuvaksi on muodostunut että maantieskene on aika sisäänpäinlämpiävä. Että jonkinlainen muutos olisi varmaan ihan tervetullut. Maastotapahtumissa on yleensä rennompi tunnelma. Mutta tuo mielikuva saattaa johtua ihan minusta itsestänikin.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  6. #6
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Itse epäilisin että sarjatasoja muodostuu luonnostaan lisää sitten, kun nykyisissä sarjoissa lähtöryhmien koot paisuvat liian suuriksi. Eli toisin sanoen, en usko että Suomessa riittää niitä oikeasti aktiivisia kilpailijoita useampaan lähtöön.
    Tässähän se ongelma on että nykyisellään sarjan koon kasvaessa taso ja vauhti vaan kasvaa. Uudelle kilpailijalle osallistumiskynnys kasvaa siinä samalla. Pääkaupunkiseudun kimppalenkeillä saa varsin usein kuullä kysymyksen: "Miten kovaa kisoissa oikein mennään?" ja siitä seuraa keskustelua että olisi kivaa olla niin kovassa kunnossa jotta pääsisi kilpailemaan. Se on minusta väärin että pitää lähtökohtaisesti olla todella kovassa kunnossa jotta pääsee ajamaan kilpaa.
    Kuitenkin sarjajaon rakennetta voisi miettiä uusiksi. Käsittääkseni Yhdysvalloissa ajetaan paikallisia viikottaisia/kuukausittaisia kilpailuja melko saumattomalla kategoria-rakenteella, jossa lähtöjä voi olla vaikka kuusi eri tasoista (Cat1-6) ja tulosten perusteella voi hakea sarjatason nostoa. Siellä harrastajia on tietysti huomattavasti enemmän.

    Toisena vaihtoehtona voisi miettiä tapahtumien rakentamista enemmän Ruotsin tai Viron mallin mukaan. Käsittääkseni siellä järjestetään ensisijaisesti maantiepyöräilytapahtumia, joissa kuka tahansa voi tulla ajamaan ja ohessa ajaa myös virallinen kilpasarja. Eikä niin päin, että kilpailun ohessa järjestetään myös avoin/harrastetapahtuma jos jaksetaan.

    Kun nyt olen pari vuotta seurannut meininkiä, mielikuvaksi on muodostunut että maantieskene on aika sisäänpäinlämpiävä. Että jonkinlainen muutos olisi varmaan ihan tervetullut. Maastotapahtumissa on yleensä rennompi tunnelma. Mutta tuo mielikuva saattaa johtua ihan minusta itsestänikin.
    Kuntotapahtumat ovat aivan eri asia kuin kilvanajo. Ne ovat lähinnä suuria porukkalenkkejä joissa voi ajaa kilpaa sellaisia vastaan jotka eivät kilpaile vastaan.

    Maantieskene ei ole sisäänpäinlämpiävää, mutta tasoero kuntoilijan nykyisen kilpasarjan kuskin välillä on valitettavan usein niin suuri että kuntoilija ei edes kehtaa unelmoida kilpailemisesta. Toisaalta se voi tuntua siltä että "kisakuskit" ovat ihan eri piireissä, mutta sitä minä haluaisinkin rikkoa sillä että kaikilla olisi mahdollisuus ajaa kilpaa omalla tasollaan.

  7. #7
    Liittynyt
    12/2001
    Paikkakunta
    Stadi
    Viestit
    2.364
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Itse epäilisin että sarjatasoja muodostuu luonnostaan lisää sitten, kun nykyisissä sarjoissa lähtöryhmien koot paisuvat liian suuriksi. Eli toisin sanoen, en usko että Suomessa riittää niitä oikeasti aktiivisia kilpailijoita useampaan lähtöön.
    Sinun teoriasi mukaan siis jo nyt jokseenkin kaikki jotka haluavat ajaa kilpaa, tekevät niin? Väittäisin että näin ei ole, vaan olisi vielä merkittävästi ihmisiä nykyisen kilpasarjan tason alapuolella jotka voisivat ajaa jos suunnilleen omantasoisia kisoja löytyisi. Tämähän se kolistelijankin teesi oli, ja käsittääkseni sille löytyy myös ihan empiirisiä perusteita joita on kerätty ns. kenttää kuuntelemalla.

  8. #8
    Liittynyt
    01/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    85
    Olisi kyllä tervetullut tällainen "siinä eliten takana ajava porukka". Isolle osalle aktiivisista pyöräiljöistä laji on tärkeä muttei sitä voi priorisoida kaiken, esim. perheen tai töiden edelle. Tällaisille sunnuntaitreenaajille, joilla kunto riittää reippaaseen muttei aivan kisakuskien vauhteihin ja kilpaa ajaminen kuitenkin polttelee, olisi tämä vaihtoehto kerrassaan loistava.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    15
    Olisi tosiaan kiva ajaa kilpaa, mutta rahkeet (=aika) ei enää oikein riitä kilpasarjaan. Saataisi juuri yhden kisan pysyä mukana, mutta sen jälkeen palauteltaisiin akuuttia ylikuntoa loppukesä.

  10. #10
    Liittynyt
    01/2008
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    1.049
    Jotain samansuuntaista, joskin matkoihin perustuvaa, on suunnitteilla: http://www.pyoraily.fi/tulokset_ja_p...lut/mastercup/


    Sent from my iPad using Tapatalk
    "Ei tarvitse tietää mihin on menossa, kun tietää mistä on tulossa" -Martti-

  11. #11
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    6.949
    Kun katsoo Suomen kuntoajojen tuloslistoja, niin varmaan molemmille sukupuolille voisi laittaa yhden sarjan lisää. Elite, 1. Divisioona ja 2. Divisioona. Naisten puolelle sitten Elite ja 1. Divisioona. Noita 2. Divisioonan kuskeja on satoja suomenmaassa.

    ikään perustuva, masters yms. systeemi ei välttämättä ole kovin hyvä vaihtoehto. Eri ikäisiä voi ihan hyvin ajattaa sekaisin samassa sarjassa. SM voi sitten olla iän mukan.
    6.7 WTF/kg

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Kun katsoo Suomen kuntoajojen tuloslistoja, niin varmaan molemmille sukupuolille voisi laittaa yhden sarjan lisää. Elite, 1. Divisioona ja 2. Divisioona. Naisten puolelle sitten Elite ja 1. Divisioona. Noita 2. Divisioonan kuskeja on satoja suomenmaassa.

    ikään perustuva, masters yms. systeemi ei välttämättä ole kovin hyvä vaihtoehto. Eri ikäisiä voi ihan hyvin ajattaa sekaisin samassa sarjassa. SM voi sitten olla iän mukan.
    Tästä ihan tasan samaa mieltä. Normaalit kuppikisat tason, eli kunnon, mukaan ja mestaruuskisat ikäluokittain.

    Sen lisäksi tuossa SPU:n mastersuudistuksessa on jotain pahasti pielessä kun suunnitellaan 30km kisoja vanhimmille koukkupolville. Eli ns. tunti täysillä kisat...?? Kyllä maantiekisalla pitää olla sen verran mittaa että pahimmat hötkyilyt jäävät pois. Tästä kuulisin kyllä mielelläni lisää ihan ikämiehiltä ja aloittelijoilta, ettei käy niin että ajaisin asiaa joka ei palvele käyttäjäkuntaansa. Minun mielestäni kisan minimipituus on noin kaksi tuntia, poislukien korttelityyliset ajot joissa mennään tyypillisesti kovempaa (esim. Fuji GP, Leijona GP jne).

  13. #13
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    77
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PeeVee Katso viesti
    Olisi tosiaan kiva ajaa kilpaa, mutta rahkeet (=aika) ei enää oikein riitä kilpasarjaan. Saataisi juuri yhden kisan pysyä mukana, mutta sen jälkeen palauteltaisiin akuuttia ylikuntoa loppukesä.
    Jopas nyt jos ei 2 yleisen lähtöä ei riitä, yhteislähdöissä on vaan eritasoisia ajajia eihän kaikille voi omaa lähtöä järjestää! Samoin masterslähdöt ennemmin suurempia lähtöjä niin kuin tavoite onkin!

  14. #14
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.829
    Luokkia oli ennen kolme (A, B ja C) mutta vuonna 1997 A ja B yhdistettiin Eliteksi ja C-luokasta tuli nykyinen Kilpa. Nyt ilmeisesti haetaan vielä Kilpa-luokan alla olevaa sarjaa joka voisi tuoda lajin pariin myös vähemmän harjoitelleita kuskeja joita on tällä hetkellä runsaasti kuntoajoissa ja lenkeillä.

  15. #15
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.083
    Sarjat riippuu siitä, mitä järjestäjä tavoittelee. Kertokaapa, mitä järjestäjä tavoittelee. SPU varmaan tavoittelee eri juttuja kuin kuntoajot, vai tavoitteleeko? Miksi tavoittelee?

    Hauskinta, helpointa ja selvintä on ajaa ilman sarjoja. Kaikki siihen päälle ei paljon napostele perusjantteria, joka tykkää joskus ajaa pyörällä lujaa. Idioottimaista seuroilta ja SPU:lta olisi tunkea päällekkäin kuntoajojen kanssa. Ja yhtä typerää olisi palastella tällainen mikrolaji entistä pienemmiksi palasiksi, että saataisiin huonokuntoisillekin pokaali käteen.

    Tiedän mistä puhun, koska voitin M30-sarjan XCO-kisan... Huikeeta...
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Sarjat riippuu siitä, mitä järjestäjä tavoittelee. Kertokaapa, mitä järjestäjä tavoittelee. SPU varmaan tavoittelee eri juttuja kuin kuntoajot, vai tavoitteleeko? Miksi tavoittelee?

    Hauskinta, helpointa ja selvintä on ajaa ilman sarjoja. Kaikki siihen päälle ei paljon napostele perusjantteria, joka tykkää joskus ajaa pyörällä lujaa. Idioottimaista seuroilta ja SPU:lta olisi tunkea päällekkäin kuntoajojen kanssa. Ja yhtä typerää olisi palastella tällainen mikrolaji entistä pienemmiksi palasiksi, että saataisiin huonokuntoisillekin pokaali käteen.

    Tiedän mistä puhun, koska voitin M30-sarjan XCO-kisan... Huikeeta...
    Et tainnut käsittää mitä tässä haetaan. Toisin kuin maastokisoissa vaatii maantiellä kisaaminen suht samantasoiset kilpakumppanit. Tämä koko keskustelu aukesi siitä että tuolla on paljon porukka joka haluaisi ajaa kisaa, mutta eivät tällä hetkellä aja niitä koska taso on liian kova. Tässä suhteessa maantiekisaaminen on lähempänä muita joukkuelajeja kuin maastopyöräilyä.

    Kyseessä ei siis ole pilkkominen, enkä usko että alempi sarja veisi nykyisiltä ajajia. Sillä olisi kuitenkin mahdollisuus saada paljon uusia kisaajia ja tehdä kilpailemisesta helpommin lähestyttävää.

  17. #17
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.999
    Onkos Suomessa kokemusta eritasoisten ajattamisessa samassa lähdössä?
    On: TdH.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  18. #18
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    Onkos Suomessa kokemusta eritasoisten ajattamisessa samassa lähdössä?
    On: TdH.
    On tosiaan. Siinä saatiin heti hyviä kokemuksia kun kilpailua ajavat suljettiin omaan lähtöönsä.

    Muuten en tiedä oliko tämä vitsi vai ei.

  19. #19
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    784
    Vaikea nähdä mitä haittaakaan siitä olisi jos kynnystä tulla lähtöviivalle madallettaisiin. Vrt esim. Purjehdus joka lajina on sellainen, että jos kisa ei ole käynnissä, ei veneessä voi selvinpäin olla. Ainakin Helsingissä on nykyään mahdollista purjehtia kolmena iltana viikossa ja joka viikonloppu pelkästään kisaten, riippumatta omasta tasosta ja välineestä. Ja se on mielestäni aivan älyttömän hieno juttu.

    Kolmas starttiryhmä vaan perään, unohtamatta viestin saattamiesta suuren yleisön tietoisuuteen!
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  20. #20
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    368
    Miten estettäisiin niiden eliittikisakuskien, jotka eivät koskaan voita mitään, valuminen voittamaan 1. ja 2. divisioonan kisoja?
    Pitäisi olla olemassa ns. jokamiesluokka, johon ei pääse kisaamaan, jos on tai on ollut joskus kilpailulisenssi. toivoo nimim. kalusto kisatasoa, kuski ei.

  21. #21
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Miten estettäisiin niiden eliittikisakuskien, jotka eivät koskaan voita mitään, valuminen voittamaan 1. ja 2. divisioonan kisoja?
    Pitäisi olla olemassa ns. jokamiesluokka, johon ei pääse kisaamaan, jos on tai on ollut joskus kilpailulisenssi. toivoo nimim. kalusto kisatasoa, kuski ei.
    Ratkaisu on jo olemassa: Siirtämällä hyvin pärjäävät seuraavaan sarjaan. Tasoja voi olla enemmänkin kuin kolme, jos vaan osallistujia riittää.

  22. #22
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    620
    Olen tässä tämän aamun lueskellut topicia ja miettinyt asiaa. En kyllä kuollaksenikaan keksi miten se että saataisiin lajin pariin enemmän kisaa ajavia kuskeja viivalle voisi potentiaalisesti olla huono asia. On selvä asia että jos kynnys lähteä kisaan on korkealla niin sen kynnyksen madaltaminen auttaa ja sitähän tällainen jako nimenomaan olisi.

    On hyvä muistaa sekin että kun ajellaan yleisillä ja vain toinen kaista on käytössä niin ei voida minun mielestä turvallisesti ajatella että peloton olisi yli 100 kuskia. Se on asia erikseen kun aletaan päästä siihen että vastaan ei ajeta keskari pystyssä 80km/h kyynerpäätä hipoen. Tämä siis noihin lähtöjen koon kasvattamiseen liittyen.

    Harrastajamäärät ovat jo sellaisella tasolla että kaiken järjen mukaan kolmannellekin luokalle olisi kysyntää. Kuinka monella porukkalenkillä ajetaan mieluusti yli speksin ihan harrastajien toimesta? Sillekään ei ehkä olisi niin paljon tarvetta kun pääsisi saman tasoisten kuskien kanssa kisaamaan. Kilpasarjan vauhti on monelle juuri sen yhden napsun liian kova tai ainakin kuskin omassa päässä on tämä ajatus eikä koskaan lähdetä kokeilemaan. Matalan kynnyksen kisoja on esimerkiksi näin syksyisin cyclocross-hengessä paljon ja niissä käy hyvin porukkaa. Tämäkin mielestäni puoltaa sitä että jos kynnys on sopiva niin jengi kyllä tulee itseään kiusamaan. Miksei näin siis myös maantiellä?

    Nikib nosti esiin myös mahdollisen tarpeen naisten kilpasarjalle. Olen sitä mieltä että sellainekin olisi hyvä asia, nythän käytännössä tilanne on se että Suomen huiput ajavat vaikkapa yhden vuoden ajanutta kuskia vastaan eikä se välttämättä ole mielekästä kummallekaan. Osallistujamäärät jne. tietenkin ovat yksi kysymysmerkki mutta mistä sitäkään tietää kuinka paljon voisi naisiakin tulla viivalle jos tilanne ei olisi edellä kuvattu (kaikki samassa sarjassa tasosta riippumatta).
    Impossible is not a fact. It’s an opinion.

  23. #23
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    784
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Miten estettäisiin niiden eliittikisakuskien, jotka eivät koskaan voita mitään, valuminen voittamaan 1. ja 2. divisioonan kisoja?
    Pitäisi olla olemassa ns. jokamiesluokka, johon ei pääse kisaamaan, jos on tai on ollut joskus kilpailulisenssi. toivoo nimim. kalusto kisatasoa, kuski ei.
    Eiköhän tuohon löydy ratkaisu ihan saavuttamisen tarpeista.
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

  24. #24
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    275
    Olisiko hyvä aloitus mikäli esimerkiksi maantie-cupia järjestävät seurat perustaisivat kilpailujen oheen myös "kuntosarjan", kuten tänä vuonna oli Lattomeressä? Mikäli tälle on oikeasti tarvetta ja osallistujia tuota kautta riittää kenties SPU huomaa tarpeen kolmannelle luokalle ja sellainen perustetaan?

  25. #25
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    6.102
    Viron kilpailujärjestelmästä kannattaa ottaa mallia monessa suhteessa.

    Onko lisenssikilpailijamäärien kasvu todellista? Lisenssikisojen tulosluetteloissa näyttää aika samanlaiselta. Kilpasarjan vauhti ei näytä merkittävästi myöskään kasvaneen, ehkä jopa päinvastoin. Eikö pikemminkin lisenssikilpailujen tasoa pitäisi nostaa ja entry-levelit pitää esim. aluecupeissa? Tasonnostolla tarkoitan että sinne laitettaisiin vaikkapa joukkuekokovaatimuksia min-max. Monet ei pysty, tiedän, mutta sillä synnytettäisiin tarve hankkia ajajia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pesuman Katso viesti
    Miten estettäisiin niiden eliittikisakuskien, jotka eivät koskaan voita mitään, valuminen voittamaan 1. ja 2. divisioonan kisoja?
    Pitäisi olla olemassa ns. jokamiesluokka, johon ei pääse kisaamaan, jos on tai on ollut joskus kilpailulisenssi. toivoo nimim. kalusto kisatasoa, kuski ei.
    Tämä on hassu tavoite. Yleensä luokkien cup-kärki heitetään aina seuraavaan luokkaan ylöspäin. Jos ylemmistä luokista on tippunut kuskeja alaspäin, ovat nämä vain lisää hyvää lisätsemppiä; heillä on vaikeuksia pärjätä ylemmässä luokassa ja jos menet itse ylempään luokkaan, on sinun oltava heitä parempi koska heidän tasonsa ei nähtävästi riitä.

  26. #26
    Liittynyt
    12/2007
    Viestit
    109
    Kokeilukynnys on aika iso, lisenssimaksua ei haluta maksaa jos ei tiedä käyvänsä useammassa kuin yhdessä kisassa. Ennemmin mennään sitten johonkin kuntoajoon ajamaan. Jos tulee kilpaa alempi ryhmä, niin siinä visi olla jonkunlainen kevennetty vaatimus lisenssin suhteen. Vaikkapa mahdollisuus osallistua yhteen kisaan korotetulla pääsymaksulla ilman lisenssiä.

    Noin ylipäänsä maantiecupin pyöräilykisat ovat aika keskittyneitä tietyille alueille. Jos halutaan mukaan kuskeja vaikkapa Kuopiosta tai Itä-Suomesta, niin olisi hyvä että edes yksi kisa järjestettäisiin sielläpäin. Aika iso kynnys lähteä kokeilemaan lajia toiselle puolelle Suomea. Vai eikö tuolla päin kertakaikkiaan kukaan harrasta pyöräilyä? 2014 maantiecupin kisat Kartalla

    Katselin huvikseni myös kilvan ja eliten osalta että kuinka monesta kisasta on käyty keräämässä pisteitä (=ajettu maaliin). Suurin osa ajaa sen 1-3 kisaa. Elitestä löytyy 50 jotka ajoivat vähintään 5 kisaa, kilvassa heitä 32. Tiedä sitten millä saisi lisää kuskeja viivalle, itsekin kävin toki vain kolmessa kisassa.

  27. #27
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    6.102
    Niin mitenhän se väestöpainopiste menee tässä maassa jos miettii että missä kisat ovat tai tulisi olla..

    Ajatuslanka..Jos seuroille tehtäisiin kilpailuohjelmavelvoite = seuran on asetettava x-xx kpl lisenssikisoihin esim min 4 max 6 ajajan joukkue, johtaisi se siihen että osa seuroista nostaisi kädet pystyyn ja kuskeista katoaisi seura alta..Ensivaiheessa jäljelle jääviin seuroihin tulisi enemmän tarjontaa ja parempilaatuisia joukkueita, jos heillä olisi ajajia enemmän kuin mitä viivalle saa laittaa eli karsintaa. Uudet seurat olisivat jo lahdöstä tietoisia että joukkue on oltava ja sillä on ajettava ohjelma. Muuttaisi toki myös markkinointi ja mainonta-alustanäkökulman uusiksi..hetkinen onkos tässä jotain tuttua?

  28. #28
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Viron kilpailujärjestelmästä kannattaa ottaa mallia monessa suhteessa.

    Onko lisenssikilpailijamäärien kasvu todellista? Lisenssikisojen tulosluetteloissa näyttää aika samanlaiselta. Kilpasarjan vauhti ei näytä merkittävästi myöskään kasvaneen, ehkä jopa päinvastoin. Eikö pikemminkin lisenssikilpailujen tasoa pitäisi nostaa ja entry-levelit pitää esim. aluecupeissa? Tasonnostolla tarkoitan että sinne laitettaisiin vaikkapa joukkuekokovaatimuksia min-max. Monet ei pysty, tiedän, mutta sillä synnytettäisiin tarve hankkia ajajia.
    Lisenssiajajien kasvu ei voi olla todellista koska kynnys lisenssin hankkimiseen on liian suuri. Ei tarve kolmannelle sarjalle tule olemassaolevista ajajista, kuten jo aiemmin perustelin. Kilpasarjan vauhdin vertaaminen aiempiin vuosiin on vaikeaa, mutta kuulopuheiden perusteella taso on noussut viime vuosina.
    En ymmärrä puhetta siitä että kilpsarja olisi ns. riittävän hidas sarja aloittelijalle, kun se ei todellakaan ole sitä. Kentällä (kuten täälläkin on muutama jo avannut sanaisen arkkunsa) kuiskitaan että olisi kivaa ajaa kisaa, josa vaan olisi itselle sopiva sarja. Meillä on suuri määrä harrastajia jotka haluavat ajaa kilpaa omalla tasollaan, mikä tällä hetkellä ei ole mahdollista.

    Sitäkään en ymmärrä miksi lisenssikisojen tasoa pitäisi nostaa alemmilla tasoilla, kun huipputasollakinkin on hyvin vähän huippuluokan ajajia. Ei kilpaileminen ole pelkkää huippu-urheilua, vertaa vaikkapan lätkän ja fudiksen sarjoihin.

    Tällä hetkellä ainakin meidän paikallisen aluecupin taso on jotain aivan muuta kuin kilpasarjassa. Vauhti on sellaista että kilpasarjan heikommilla on vaikeuksia pysyä kyydissä.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ntz Katso viesti
    Kokeilukynnys on aika iso, lisenssimaksua ei haluta maksaa jos ei tiedä käyvänsä useammassa kuin yhdessä kisassa. Ennemmin mennään sitten johonkin kuntoajoon ajamaan. Jos tulee kilpaa alempi ryhmä, niin siinä visi olla jonkunlainen kevennetty vaatimus lisenssin suhteen. Vaikkapa mahdollisuus osallistua yhteen kisaan korotetulla pääsymaksulla ilman lisenssiä.

    Noin ylipäänsä maantiecupin pyöräilykisat ovat aika keskittyneitä tietyille alueille. Jos halutaan mukaan kuskeja vaikkapa Kuopiosta tai Itä-Suomesta, niin olisi hyvä että edes yksi kisa järjestettäisiin sielläpäin. Aika iso kynnys lähteä kokeilemaan lajia toiselle puolelle Suomea. Vai eikö tuolla päin kertakaikkiaan kukaan harrasta pyöräilyä? 2014 maantiecupin kisat Kartalla

    Katselin huvikseni myös kilvan ja eliten osalta että kuinka monesta kisasta on käyty keräämässä pisteitä (=ajettu maaliin). Suurin osa ajaa sen 1-3 kisaa. Elitestä löytyy 50 jotka ajoivat vähintään 5 kisaa, kilvassa heitä 32. Tiedä sitten millä saisi lisää kuskeja viivalle, itsekin kävin toki vain kolmessa kisassa.
    Kokeilukynnys voi olla suuri varsinkin jos on pelko siitä ettei edes pysy mukana koko kisaa. Sen takia kilpasarjaan lähteminen on aloittelijalle kova rasti. Kolmannella sarjalla tuota kynnystä saisi madallettua selvästi ja sitä kautta lisää kisailijoita valumaan myös ylempiin sarjoihin. Tuo kertalisenssi kuulostaa myös loistavalta idealta, se lisättynä kolmanteen sarjaan kuulostaisi minusta todella hienolta ratkaisulta teemaan "osallistumiskynnys pienemmäksi".

    Kuopiossa ajettava kisa kuulostaisi minun korvaani varsin hienolta. Maalinousu Puijolle...


    Tuo ajettujen kisojen määrä on myös todella hyvä pointti. Kupissa ajaminen ei tosiaan sido mihinkään ja saa valita omat lempparikisansa listalta. Minusta kolmella kisalla saa jo aika hyvää vastinetta lisenssimaksulle, vaikka enempi parempi jos intoa riittää.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Silvenius Katso viesti
    Ajatuslanka..Jos seuroille tehtäisiin kilpailuohjelmavelvoite = seuran on asetettava x-xx kpl lisenssikisoihin esim min 4 max 6 ajajan joukkue, johtaisi se siihen että osa seuroista nostaisi kädet pystyyn ja kuskeista katoaisi seura alta..Ensivaiheessa jäljelle jääviin seuroihin tulisi enemmän tarjontaa ja parempilaatuisia joukkueita, jos heillä olisi ajajia enemmän kuin mitä viivalle saa laittaa eli karsintaa. Uudet seurat olisivat jo lahdöstä tietoisia että joukkue on oltava ja sillä on ajettava ohjelma. Muuttaisi toki myös markkinointi ja mainonta-alustanäkökulman uusiksi..hetkinen onkos tässä jotain tuttua?
    Tämä kuulostaa siltä että haluttaisi nostaa tasoa jossain tietyssä sarjassa. Sehän ei varsinaisesti liity tähän keskusteluun, mutta ei tuo ehkä huono idea olisi eliteä ajatellen. Harraselijasarjat (kilpasarja ja tämä spekulatiivinen kolmas sarja) saisi tuolla tavalla kyllä tapettua varsin tehokkaasti.

    Onko tässä nyt jokin syy sille miksi olisi huono asia että meillä olisi enemmän SPU:n maksavia asiakkaita, eli kilpaa ajavia maantiepyöräilijöitä?

  30. #30
    Minusta kolmannessa sarjassa voisi kyllä olla ideaa. Itsekin harkitsin viime talvena seuraan liittymistä ja lisenssin hankkimista, kun oli tullut treenattua ihan mukavasti. Sitten kuitenkin keväällä oli aika kiire töissä ja paljon muita menoja, mikä johti huonompaan panostukseen kriittisellä treenijaksolla. Tällöin ajatus lisenssin hankkimisesta sitten jäi, koska ajattelin kuntoni olevan liian huono kilpasarjaan. Maantietä on kuitenkin aivan turha lähteä ajamaan jos ei kuvittele pysyvänsä porukassa, mikä ainakin ajatuksellisesti olisi minulle se minimitavoite.

    Kuntoajoissa Keravalla ja Espoossa pysyin ihan hyvin kärjen vauhdissa, mutta ainakaan Girossa ei ollut erityisen kivaa. Liikaa porukkaa, liikaa häröilyä ja liikaa kaatumisia. Kuntoajojen häröily oli juurikin se syy, että harkitsin lisenssin hankkimista. Joku tavoite on kiva olla motivaatiota varten, mutta isoihin kuntoajoihin ei kannata lähteä ajamaan täysiä. Jos olisi hyvissä ajoin tiedossa muutama kisa, missä olisi vaikka ne C ja B -luokka tarjolla, olisi hyvä lähteä ensin kokeilemaan siihen huonompitasoiseen. Jos pystyy ajamaan aktiivisesti, voi lähteä seuraavaan kisaan kovemmassa sarjassa. Kuitenkin myös sen alhaisimman sarjan kisan pituus tulisi olla vähintään 80 km.

    Olen pyöräillyt vasta pari vuotta eli kokemukseni on vähäistä, mutta tuntuu siltä, että tässä lajissa iällä on vähemmän merkitystä kuin monessa muussa lajissa. Olen 35-vuotias ja samaa vauhtia kanssani pystyy helposti (tai ainakin helpon näköisesti) ajamaan moni kuusikymppinen, joiden en esimerkiksi juosten usko pystyvän kanssani samaan vauhtiin. SM-kisat erikseen, mutta muissa kisoissa useampi luokka voisi toimia.

    Tietysti on myös Bianchi-Cup- mutta eipä tullut niissäkään kisoissa käytyä. Aloittelijana olisi kiva valmistautua kunnolla eikä lähteä hirveällä kiireellä suoraan töistä. Nuo kisat eivät siis mielestäni ratkaise ketjun aloittajan mainitsemaa ongelmaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •