Näyttää tulokset 1 - 8 / 8

Aihe: Reba etujousi

Reba etujousi

Ostin cube LTD viime keväänä. Siinä on Rockshox Reba etujousi ja tuntuu, että se on aika jäykkä. Hampaat kalisee, kun ajaa möykyissä. Toki olen ilmanpaineita säädellyt. Etuhaarukassahan on se taulukko, jonka mukaan mun painoisella pitäisi olla 105-120 paineet. Olen tavallisesti pitänyt siinä vähän päälle sata. Olen myös kokeillut reilusti vähemmillä paineilla, mutta silloin ajaessa tasaisellakin, jouset painuu melkein puoleen väliin. Onkohan kellään ollut samanlaista tai onko jotain mitä en tiedä? Ennen mulla oli cube acid, jossa rockshox xc32 jousitus, jonka pitäisi olla selkeästi huonompi kuin reba, mutta kyllä mulla kyyti sillä oli paljon pehmeämpää.

Ookko kokeillu säätää iskunvaimenninta?

Reboundia pienemmäksi?

Heivaa se taulukko jätesaaviin ja säädä paine kohdalleen sägin mukaan. Eli normaalissa ajoasennossa jousen painuma, eli sägi, pitäisi olla noin 20% joustomatkasta. Jos sulla on dual air keula, käytä alkuun positiivi- ja negatiivipaineena samaa painetta. Jos keula tuntuu edelleen kovslta eikä käytö koko joustomatkaansa, syyllistä kannattaa lähteä etsimään vuotavasta vaimenninmännän tiivisteestä --> öljyt alajalassa eikä koko joustomatka ole käytettävissä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Ostettiinko pyörä uutena vai käytettynä? Reboja kun on tehty sekä solo air että dual air -malleina. Muistaakseni edellinen dual air oli vuosimallia 2012 ja sitä uudemmat ovat solo aireja.

Solo airissa on ainoastaan yksi ilmaventtiili, josta säädetään keulan positiivipaine (eli kasaan painumista vastustava "jousivoima"). Dual airissa on sekä positiivipuolen ilmaventtiili että saman jalan alapäässä negatiivipuolen ilmaventtiili, joista positiivipuolella säädetään samaa asiaa kuin solo airissa ja negatiivipuolelle lisätään vastapaine, jolla lisätään keulan alkuherkkyyttä. Solo airissakin on negatiivikammio jonka paine tasautuu positiivikammiosta välimännän läpi, jolloin sitä ei tarvitse säätää erikseen.

Kun ei perstuntumalta muista ulkoa tuota Rock Shoxin suosituspainetaulukkoa, olisi hyvä mainita myös ajajan paino. Erikoiskevyellä tai painavalla kuskilla voi käydä helposti niin, että keulaa on hankala saada ihanteelliseksi koko joustomatkaltaan. Silloin ilmakammion tilavuuteen täytyy tehdä muutoksia, jolla saadaan aikaan muutoksia ilmajousen progressiivisuuteen.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Ostin käytetyn Jamiksen ja saatuani sen huomasin siinä olevan Dual Air keulan. Keulan merkistä en tiedä, mutta lukitus vipu oikeassa putkessa on sininen ja sen alapäässä on punainen Suspension säätiö jänön ja kilpikonnan kuvilla. Vasemman putken ylä ja alapäässä ovat ilmaventtiilit. Pumppasin siihen RockShokin taulukon paineet tasan ylös ja alas. Keula kyllä toimii eikä vuoda, mutta lukitus ja Suspension säädöt eivät toimi. Lukitus liikkuu kevyesti ilman tuntuvaa vastusta asennosta toiseen, mutta keula joustaa edelleen. Suspension pyörii myös herkästi, mielestäni liiankin ja ei tunnu vaikuttavan valmennuksen toimintaan.
    En ole koskaan aikaisemmin ollut ilmakeulan tai minkään fillarijoustokeulan kanssa tekemisissä, olekin pyöräillyt näin paljon eli kympin - kaksi per päivä viimeksi 80 luvulla maantiefillarilla, joten miten saan keulan säädöt peittämään? YouTube ja muut foorumit eivät ole olleet avuksi.

Rebassasi on ilmeisesti liian vähän vaimennusöljyä, niin lukitus ei toimi, eikä keula muutenkaan kunnolla.
    Jos liukuputket ja muutenkin keula näyttää olevan kunnossa, niin se kannattaa viedä huoltoon, jonka jälkeen kaikki pelaa kuten pitääkin.

Huolto näyttää maksavan ilman liukuholkkeja n. 100€ ja koko pyörästä maksoin 150, joten taidan huoltaa itse Googlen ja YouTuben avustamana.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •