Sivu 31 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 212930313233 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 901 - 930 / 1062

Aihe: Yleisurheilu

No hienoa, eihän juttu ole kuin 1,5 viikkoa vanha.
    Kaar ittelles vaa

^ mitäs sillä on tän topicin kanssa tekemistä, vanhoja asioitahan täällä on puitu ennenkin...( pahus päästin sut hylyltä..)...no vastapainoksi tulevia asioita; Dohasta ei tule suomalaisurheilijoille yhtään mitalia, pari pistesijaa voi tulla jos hyvin käy ja kukaan ei satu sairastumaan kesken keikan.
    Ruåtsi-ottelussa voidaan kisailla tasaväkisemmin, harmi että se maaotteluvastustaja ei ole Norja.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Annimari Korte valittu edustamaan eurooppaa eurooppa-USA otteluun. Hieno saavutus, toivottavasti kulee siellä hyvin
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

Taitaa korte juosta parhaan kuntonsa ohi ennen mm-kisoja. Vähä semmonen kutina

Päivän "annimarikorte" ( jokainen siis varmasti muistaa kun annimarille ei ollut mitään syötävää puolalaisessa hotellipaikassa..)

Aitajuoksija Annimari Korte, 31, avasi matopurkin viime maanantaina Iltalehden haastattelussa, kun hän kommentoi urheilijoiden ruokailutottumuksia.

– Musta tuntuu, että useat urheilijat syövät vähän liikaa, Korte sanoi jutussa, jonka voi kokonaisuudessaan lukea täältä.

Kortteen kommentti puhutti myös lauantaina Venlojen viestissä Kangasalla.

– Syön niin paljon kuin pystyn. Norjassakin söin herkkuja. Ei puhtaasta ruoasta pysty 5 000 kaloria samaan, niin kyllä voi pullaakin syödä, tähtihiihtäjä Krista Pärmäkoski, 28, ilmoitti.

*reps" iltalehden lukijan kommentti: "Tähän tarvitaan vielä Toni Roposen ( joka on siis kaikkien urheilulajien erikoisasiantuntija) kommentti asiasta"

^ kunto menee nyt kaikenmaailman lehtijuttuihin ja kommentointiin, ja kuviin, Dohassa juoksee alkuerät ja se siittä. Tosin niin käy monelle muullekin; 33% jää alkueriin, 33% keskeyttää, 33% sairastuu tai vastaavaa ja prosentti "tekee parhaansa mutta se ei riittäny". ( no ok, prosentit voi mennä toisella tavalla mutta yleiskuva on tämä )
    tempokisu.kuvat.fi

Annimari on kyllä erittäin vähärasvainen. Hän ehkä oikeassa siinä, että suomalaisilla huippu-urheilijoilla voisi olla varaa vähentää rasvaa kehossa. Toki Pärmäkoski on hiihtäjä ja tarvitsee nykysuuntauksen vuoksi voimia yläkropasta ja siksi ei voi verrata Annimariin. Mutta kyllähän Pärmäkoski näyttää vaikka Johaugiin verrattuna "hyvin syöneeltä".

Toiaalta nuorina menestyneissä juoksijoissa (Oona Kettunen, Alisa Vainio..) oli juttujen mukaan liian vähän ruokaa syöviä ja tämä aiheutti mm. luunmurtumia. Eli kasvavassa iässä lienee hyvä pitää ravinnon saanti riittävänä, mutta myöhemmällä iällä voi Annimarin ohjeesta olla osalle apua

ampumahiihtäjät kaisa ja mari on kans aivan älyttömän siroja.
    Jotku satsaa voimaan ja jotku keveyteen
    Alisa ei kyllä enään näytä aliravitulta mutta ei liikaa syöneeltäkään. Treenatulta enemmänki

En tiedä onko vika väärässä ruokavaliossa, vai missä, mutta kun katsoo pikamatkojen juoksijoita, niin suomalaiset näyttää kaikenkaikkiaan a) liian pulleilta, b) soppaluulta, eli lihakset uupuu. Punttisalille treenaamaan ensin lihasmassaa, ja sitten räjähtävää voimaa. Sen jälkeen nopeustreeniä niin voi olla taas mahiksia pärjätä maailmalla (kumpa se olisikin näin yksinkertaista).
    Naisaitureistamme Neziri ja Korte on selvästi salilla käynytkin, mutta Hurske voisi pudottaa rasvoja ja lisätä lihasta hieman.
    Vainio näytti Kalevan kisoissa kyllä hieman liian hyvin syöneeltä huippukestävyysjuoksijaksi. Kyse voi olla ihan aikuiseksi kasvamisesta, ja sen myötä tulleista muodoista, taikka tarkoituksella on syöty hyvin vammojen välttämiseksi. En tiedä hänen tavoitteistaan sen paremmin, mutta jos aikoo maailmalla menestyä tulevaisuudessa, niin pieni painon pudotus on edessä jossain vaiheessa.

Alisa Vainio ja Oona Kettunen (joka on lisännyt juoksukisojen määriä, kun jalat kestää) ovat kumpikin hieman tukevoituneet. Olisiko tahallisesti loukkaantumiskierteiden jälkeen lisätty energiasaatavuutta ? Tutkimuksissa liian pieni energiasaatavuus on yhdistetty urheilijoilla luunmurtumiin ja vastaaviin.

Olen samaa mieltä, että suomalaiset pikajuoksijat ovat löysemmän näköisiä kuin vaikka USA:n juoksijat. USA:n juoksijat ovat lihaksikkaita ja vähärasvaisia. Jos vertaa vaikka Purolaa ja Gatlinia.
    Sinänsä Annimari Korte saattoi olla oikeassa ja tukevanpuoleiset urheilijat ottivat siitä itseensä. Sinänsä Iltalehden artikkelissa Annimari vain mainitsi tuosta syömisestä lyhyesti eli IL nosti asiasta kohun. Varmaan kysyivät heti Pärmäkoskelta, mitä mieltä on Annimarin väitteestä, koska IL halusi saada otsikkoja

Korte on haastattelussa sanonut että ensin on tarkoitus juosta nopeasti ja sen jälkeen lisätä voimaa. Enemmän punttiharjoittelua suunnitelmissa tulevina vuosina. Tämä tuli esille siinä yhteydessä kun verrattiin lihaksikkaita aitajuoksijoita vasta- ja myötätuuleen juoksussa. Aitomisessa tuulella on merkitystä, koska joutuu sovittamaan askelpituuden aitojen välien mukaan.

Kookkaat, lihaksikkaat aitajuoksijat tykkää juosta pieneen vastatuuleen, koska silloin aidat ei tule liian "lähelle". Kortteelle pienikokoisena ja ei-niin lihaksikkaana sopii myötätuuli paremmin, vastatuuleen se ei pärjää isokokoisille ja lihaksikkaille juoksijoille, jotka taas ovat vaikeuksissa myötätuulessa.
    Now that we all know that Santa Clause is not for real, we can all get back to enjoying Christmas

Se yks vielä nuori jo menetetty säiväslupaus on tainnut varastoida tukirahansa energiakudokseski.

-Jauhojärvi oli menossa juoksemaan coopperia. Parhaimmillaan ollut niin hyvässä juoksukunnossa että coopperista voisi arvella vauhdin riittävän 10000m:llä haastaa Johaugin äskettäinen tulos.

eikös lihasmassa myös ole geneettistä eli erottovuus ja missä se sijaisee....?

hyvä muistaa että keskustelussa vahvasti mukana myös mielikuvat eli on monella suomessakin tiukkaa kinkkua, jokainen näkee mitä haluaa

jokaisenhan tulisi harjoitella omalle vartalolle sopivalla tavalla, turhan moni kuten pikajuoksija Latvala, tiukassa kunnossa, hieman kadonnut hän kun meni ihan väärille raiteille....

Naisten pikajuoksun taskuraketti S-A F-P on malliesimerkki siitä, ettei tarvitse olla täysin rasvaton mennäkseen lujaa. Toki neito taitaa olla jo äiti-ihminen, joten sellaiseen fitnes-tiukkuuteen tarvi enää päästäkään, mutta lujaa hän menee silti.

.•.•. Urheilu on hiekkaa elämän laakereissa .•.•.

Shelly-Ann Fraser-Pryce taitaa pitää jaettua ykkös-sijaa 100m kauden kärkituloksessa. Shaunae Miller-Uibo onkin pitkä ja hoikkai mutta vauhtia riittää 200m ja 400m matkalla.

Taitaa tämä Fraser Pryce olla kuitenkin pikkuisen alle 20% rasvoissa, joka on naiselle aika pieni.

Erityisesti nuorien naisten tai vielä tyttöjen osalta en puhuisi "hyvin syöneestä" tms. Itse olin kuvaamassa Vainion kymppiä Forssassa, mutta perään kuuluttaisin enemmän vaikenemista kuin sanomista millään foorumilla. Kyllä urheilija ja valmentaja ovat varmasti kartalla missä mennään ja syyt miksi siellä mennään ovat varmasti tiedossa. Nuorien naisten osalta paletissa voi olla muutama muuttuja mukana...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti X-terra Katso viesti
    ...mutta perään kuuluttaisin enemmän vaikenemista kuin sanomista millään foorumilla. Kyllä urheilija ja valmentaja ovat varmasti kartalla missä mennään ja syyt miksi siellä mennään ovat varmasti tiedossa.
    Tämä.

Taitaa tämä Fraser Pryce olla kuitenkin pikkuisen alle 20% rasvoissa, joka on naiselle aika pieni.

Erityisesti nuorien naisten tai vielä tyttöjen osalta en puhuisi "hyvin syöneestä" tms. Itse olin kuvaamassa Vainion kymppiä Forssassa, mutta perään kuuluttaisin enemmän vaikenemista kuin sanomista millään foorumilla. Kyllä urheilija ja valmentaja ovat varmasti kartalla missä mennään ja syyt miksi siellä mennään ovat varmasti tiedossa. Nuorien naisten osalta paletissa voi olla muutama muuttuja mukana...
    20 % rasvaprosentti taitaa olla naishuippusprinterille melko suuri lukema, siellä yläkantissa. Tosin päältäpäin sitä ei voi sanoa, mutta tilastoissa naisprintterillä on 14-20%.

Alisa ja moni muu naisjuoksija oli nuorena erittäin laiha ja tuo ei voi olla vaikuttamatta luunmurtumiin ja loukkaantumiskierteeseen. Olisi hyvä, jos asiasta puhuttaisiin eikä sitä piilotella joten olisi normaalia syödä normaalisti varsinkin kasvavassa iässä. Uuden tutkimuksen löytää tällä hakusanalla "MervaalaymNaisurheilijanoireyhtym2019"
    Varmaan Alisan ja muiden harjoituksissa nämä otetaan huomioon.
    Toisaalta maailman huipulla on haettava äärirajat ja jossain vaiheessa sinne tähtäävän lienee pakko yrittää maksimoida myös kehonkoostumus muiden parametrien lisäksi. Sikäli ymmärrän Annimari Kortteen lausunnot

Optimaalisen rasvaprosentin alue riippuu kuitenkin lajista ja maratonilla se lienee pikamatkojakin pienempi

Aidoissa ja sileällä painon/rasvan merkitys eri. Enkä toisaalta olisi varma että urheilija ja valmentaja on täysin kartalla mistään, noin yleistyksenä. Biakset suuntaan tai toiseen ovat suuret. Pitääkö minkään yleisen foorumin näistä vaieta, on iso kysymys. Ei varmaan tarvitse koska urheilijat ja valmentaja itse ovat kartalla. Mutta joo, jotkut ovat herkempiä ulkoisille paineille, varsikin jos ne sattuu korreloimaan omien kanssa.

Näin kuntoilijanakin niinä kesinä, kun itse panostan enemmän juoksuun (puolimaraton) auttaa kyllä painon ja rasvojen tiputus selvästi. Eron 18 % ja 13 % välillä huomaa.
    Tosin maailman huipuilla, kun kaikki asiat (treenit , palautuminen, ravinto, lepo....) pitäisi viedä maksimiin mutta ei sen yli, on se ihan eri tason taiteilua.

Sitähän tässä on koko ajan sanottu että on varmasti tietoista hyvin syömistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jim717 Katso viesti
    20 % rasvaprosentti taitaa olla naishuippusprinterille melko suuri lukema, siellä yläkantissa. Tosin päältäpäin sitä ei voi sanoa, mutta tilastoissa naisprintterillä on 14-20%.

Alisa ja moni muu naisjuoksija oli nuorena erittäin laiha ja tuo ei voi olla vaikuttamatta luunmurtumiin ja loukkaantumiskierteeseen. Olisi hyvä, jos asiasta puhuttaisiin
    No piruvie, mä yritin tästä kovasti puhua aikoinaan mutta esimerkiksi Tastulan haastattelu-ohjelmasta nämä kritiikki-osat leikattiin pois. Haluttiin antaa kuva että "kaikki on nyt hyvin tämä yksi entinen juoksija, anorektikko ja yksinäisistä yksinäisin on nyt niin kovasti elämäniloinen ja ystävien ympäröimä"...piruvie keittenkä ystävien? Olin tosi pettynyt että telkkariohjelmissa halutaan antaa se kuva jonka haastattelija antaa, eikä haastateltava. Sama oli lukuisten lehtijuttujen kanssa, toimittajat kirjoitti ihan omiaan.

Itelle tuli lehtijuttujen perusteella kyllä se käsitys että mun pitää olla noin 40-kiloinen, koska sitä olomuotoa kehuttiin, ja mä olin 17-vuotiaana vielä ihan lapsi enkä tajunnu mitään. Luurankohan mä olin, mutta mä uskon että ihan muut seikat vaikuttua vammautumiseen, esimerkiksi se että perheen rahatilanteen vuoksi juoksin kumitossuilla kun rahaa kunnollisiin lenkkareihin ei ollut, ja me mitään urheilusta tiedetty eikä kukaan edes neuvonu ( nämä. ns. mun valmentajat, vain nimelliset sellaiset ) No, en mä ainakaan liikaa syönyt....rasvaprosentti oli alimmillaan jotain 8...

Näistä asioista todellakaan EI pitäisi vaieta, kuten 80-luvulla, ei saanu kertoa toimittajalle totuutta koska se olisi asettanut ns. valmentajan huonoon valoon. Piruvie että jäi kaivertamaan ja katkeroittamaan. Ja ainut mitä olisin halunnu, oli että joku olisi välittänyt minusta paitsi urheilijana, myös ihmisenä.

Olen tosi iloinen ja kiitollinen että löysin pyöräilyn, ja myös sen parista mukavia ihmisiä ( tosin ei-mukavian myös...) mutta ilman pyöräilykokemuksia olisin varmaan vihannu urheilua lopun elämäni. Nyt jäi pyöräilystä hyvä harrastus ja mukaviakin muistoja.
    tempokisu.kuvat.fi

Myös Oskari Mörön ongelmat ovat liittyneet ravintoon. Ei saanut riittävästi energiaa ja ravintoaineita, koska söi itselleen vääränlaista ruokaa. https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006207290.html

Muistan, kun katsoin 2013 alle 20 vuotiaan Ella Räsäsen 400m juoksuja. Läheni silloin jo euroopan huippua. Sitten alkoivat rasitusmurtumasta johtuvat selkäkivut ja jatkuva loukkaantumiskierre aiheutti masennusta, joka taas syvensi ongelmia. Ellahan kertoo näistä avoimesti.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006156352.html

Tuossa hän kirjoittaa "Räsäsen sairastaminen alkoi parikymppisenä lupauksena. Samanikäisille urheilijanuorille hän haluaisi sanoa, että elämän perusasiat on syytä pitää kunnossa, oli kyse sitten levosta, ravinnosta tai opintojen loppuun saattamisesta.
    Itse en syönyt tarpeeksi paljon enkä välttämättä terveellisestikään. Lepo ja ravinto on treenaamisen ohella oleellista. Jos jompikumpi floppaa, ei voi kehittyä kovin pitkälle. ”

Eli nuorena on ravinnon ja energian saanti on oltava riittävää, että varsinkin luusto kehittyy. Kuitenkin jossain vaiheessa, jos huipulle tähtää, on etsittävä maksimi muiden parametrien ohella myös kehon koostumukselle

Näitähän riittää https://www.iltalehti.fi/yleisurheil...02012200711583
    "Vasta 20-vuotias huippulupaus toipui viime kesänä saamastaan rasitusmurtumasta syksyksi, mutta harjoittelun alettua hän sai uuden murtuman jalkaansa. Suurin syy vammakierteelle oli se, että Nummi harjoitteli nuorena liian kovaa, eikä hän saanut suhteessa treenimäärään tarpeeksi ravintoa."

^ se on vaan niin paljon helpommin sanottu kuin tehty. Vaikka meitä "varoittavia esimerkkejä" on ollu vaikka miten paljon ( käsittääkseni olin ensimmäinen sellainen "suurlupaus"...ärsyttää muuten toi sana "lupaus"...) niin luulen että uudet yrittäjät ajattelee että "minulle ei käy noin, minä osaan..." tai eivät ole yhtään kiinnostunu miten jollekin toiselle on käynyt...ja vasta elämän kova koulu opettaa.
    Sama se on muittenkin "ongelmien" kanssa, vasta kun itse huomaa ja haluaa parantua, se onnistuu. Ei se että lukee miten jollekin toiselle on käyny,tai joku toinen neuvoo...se pitää itse hoksata.

Mutta päivän "annimarikorte" pahus, e-pillereitten suhteen saatavuusongelmaa ..nyt tietysti.. ( äh, jääkööt sanomati) mutta sen voi sanoa jos ja kun joku on nyt alvariinsa esillä avautumassa ( ..joo tiedän ei tarvi sanoa mutta lähinnä näitä isompia piirejä..), se alkaa enempi ja enempi ärsyttää. Matalampi profiili ja tuloksilla otsikoihin on parempi tapa.

https://www.iltalehti.fi/yleisurheil...b-4fbff9a33ca9
    tempokisu.kuvat.fi

^ no eikös hän juuri ole tehnyt SE:n kansainvälisesti kovatasoisimmassa lajissamme?

Kun noita naisten hormoonihommia on tullut seurattua läheltä ihan esiteinistä nyt tuonne vaihdevuosien kynnykselle, niin kyllähän noi hormoonit naisia vie kuin litran mittaa monissa tapauksissa, joten usko, ettei ole ihan yhdentekevää huippu-urheilijalle kuinka sitä luonnon kiertoa eri valmisteilla sekoittaa. Siten uskon, että Kortteella on tossa validi pointti.

^ no niin mäkin tein SE-tuloksen joskus vuonna kivi ja käpy, silloin taas tämä naisten kestävyysjuoksu oli se juttu ( jossain vaiheessa olin ikäluokkani maailmantilastossa toinen, ilman valmennusta ja kipeillä jaloilla ). Olin tosi vihainen ja hävetti kun lomakkeeseen, johon olin kirjoittanu mitä lääkkeitä käytän, niin E-vitamiini oli korjattu muotoon e-pillerit. Eipäs tullut mieleenikään avautua asiasta...
    Sori, ei ole kokemusta e-pillereistä ei ollut tarvetta semmoisten käyttöön sama kärttyinen minä olen ollu koko ikäni.

Mutta se, että Johanna Peiposta on haukuttu ja häiritty lenkeillä, on tosi törkeetä ja alhaista. Tosin ( mitä luin iltiksesta) kolme harjoitusta päivässä on liikaa. Parina päivänä kaksi ja muuten yksi ja pari lepopäivää viikkoon myös. Sori, Johannan valmentaja-äidin mukaan Johannan kunto nousee kauden edetessä. Mun käsittääkseni kunto pitäisi olla tässä vaiheesa jo aika hyvä, ei kympiltä minuuttia poispuristeta ihan noinvaan.
    tempokisu.kuvat.fi

Annimari Korte on melko vanhalla iällä noussut euroopan huipulle. Hän on selkeästi ajatellut ja optimoinut kaikki pienetkin asiat ja ehkä siksi juuri siksi on noussut huipulle. Omasta mielestäni hän puhuu pääosin asiaa. Hän vain laukoo asiat suoraan eikä kaunistele niitä ja sellaiseen ei ehkä suomessa olla totuttu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jim717 Katso viesti
    Omasta mielestäni hän puhuu pääosin asiaa.
    Hän vain laukoo asiat suoraan eikä kaunistele niitä ja sellaiseen ei ehkä suomessa olla totuttu.
    Juurikin näin. Lajikin vaan on "suuren yleisön" mielestä väärä.
    Eli ei seipään viskontaa tai pitkää juoksua. Väärin edistytty?
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

No just, mä muistan erittäin hyvin kun sanoin "kuten asiat on" niin sain sanktioita. Kerroin toimittajalle rehellisen vastauksen kysymykseen "Onko seura maksanut sinulle ulkomaanleiritystä" - ei ole. No sinne meni 3000markan tukirahat. Rehellisestä vastauksesta. Samoin epäkohdista ei saanut puhua. ###

Mutta on se Suomen Mestarilla nykyisin helppoa just luin juttua Maria Huntingtonista; herätyskello pirisee aamulla (???) kello 9 ja Maria syö aamupalan, tekee 3-4 tuntia kestävän harjoituksen ja palaa kotiin rauhoittumaan ja odottamaan seuraavaa päivää ja seuraavan päivän harjoitusta. Seura myös maksaa Marialle 1000e kuukausipalkkaa.

Voi vitsit, kello ysiltä mä olin tehny jo päivän harjoituksen ja olin koulussa. Fillarilla sotkin. Kotiin sitten kolmen neljän maissa ja läksyjen pariin. Voi että, nyt pitää odottaa että isän veronpalautus tulee niin saadaan ostettua sulle uudet lenkkarit.

Ihan jonkun takia mä en niin arvosta näitä nykypäivän median lemmikeitä. Liian helppoa elämää ja sitä "instagrammia", menee varmaan se loppupäivä niitten selfieitten ottamisessa. Enkä ole kateellinen, en tasan yhtään kaipaa kilpaurheiluaikoja, enkä haluaisi olla nykypäivän kilpaurheilija. Tulisi nyt vaan vähän paremmin toimeen mutta sitä on vuosien myötä oppinu aika hyvin pelaan näillä pikkukorteilla.
    tempokisu.kuvat.fi

J*mala*ta. Joka toinen tai kolmas kirjoitus tällä sivulla iänikuisen narisijan vinkumista menneistä. Ketä oikeasti kiinnostaa nämä vuodesta toiseen jatkuvat samat itkuvirret.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •