Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: Suntour XCR 32 RL vs Rock Shox Recon Silver

Suntour XCR 32 RL vs Rock Shox Recon Silver

Moro!

Olen pähkäillyt parin fillarin välillä jo jonkin aikaa. Pyörissä on otsikon mukaiset keulat. Ongelma on se että taidan olla liian läski tuolle Rokkarille (115 kg) kun maksimipaineilla keula pohjaa esim. tiukassa etujarrujarrutuksessa. Maastossa en sellaista paikkaa vielä kokeillut että pohjaisi mutta varmaan sekin löytyisi etsimättäkin.

Toisen pyörän Suntour keula tuntuu paljon sopivammalta ja sillä ajaminen on mukavampaa. Tämä XCR 32 RL tuntuu hyvältä ainakin nyt uutena eikä ole ns. pomppukeppimäinen vaan hyvinkin pehmeä. Herkkyydessä en eroa Rokkarin Reconiin huomaa. Tuo Rokkarin "riittämättömyys" kokoiselleni äijälle kääntää vaakakupin nyt Aurinkomatkojen suuntaan vaikka ko. pyörässä on halvemmat osat läpi fillarin. No on toki hintaeroakin pari sataa.

Niin, pyörinä siis Kross B4 ja Crescent Lodur.

Reconiin voi vaihtaa jäykemmän jousen, siinä on sekä tavallinen jousi että ilmajousi. http://www.sram.com/rockshox/product...ilver-tk#specs
    Muutenkin Crescent Lodur näyttäisi olevan huomattavasti parempi pyörä.

Krossista ei paljoa hyvää sanottavaa, keula surkea, navat paskaa ja keskiökin sitä sun tätä... Ei tosiaan vaikea valinta!

Napoja ja keskiöitä en osaa koeajon perusteella verrata. Tunteeko sen jotenkin mikä on huono?

Keulaan voin ottaa tuntemusteni kautta kantaa ja sanon että Lodurin keula oli epämiellyttävämpi (liian löysä).

Onko niin että täällä tuomitaan kaikki missä lukee Suntour jo ihan periaatteesta ja varmuuden vuoksi? Oletko itse paljon ajanut vastaavalla keulalla että voit sen tuomita huonoksi?
    019-MTB muokkasi tätä : 19.06.2014 at 17.35 Syy: typo

Joytechin navat SingSong kuraa ja keskiökin ehkä vuodessa vaihtoon ja ikävä kyllä, moisella keulalla joutunut ajamaan. Syy ja seuraus, nykyään kova ajaa täysjäykällä mielummin kuin paskalla.

Kiitos vinkeistä! Mulla tulee noin 500 km vuodessa joten en usko osien keston olevan ongelma vaikka ovat kuraa. Pystyykö niitä napoja tai keskiöitä järkevin kustannuksin vaihtamaan kun vie pyörän huoltoon esim. renkaan paikkaukseen. Itse en osaa tehdä mitään muuta kuin lisätä ilmaa renkaaseen, paitsi Prestalla :-(

Utelen vielä mikä tässä XCR 32 keulassa harmitti.

Paskoissa navoissa ei huollot auta pelasta paljoa, kanattaa hakea edes jotain perus tasoista tunnettua merkkiä. Jos ostat moisen etkä itse saa mitään aikaiseksi niin kallis pyörä siitä tulee...

Juu, en osaa korjata. Voiko niitä osia vaihtaa parempiin vai ei? Keulasta sulla ei ollut kokemusta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 019-MTB Katso viesti
    Onko niin että täällä tuomitaan kaikki missä lukee Suntour jo ihan periaatteesta ja varmuuden vuoksi?
    Kyllä. Jos erehdyt kysymään onko kokemusta kyseisestä mallista niin sitä on aina "vastaavasta" joka ei varmasti ole tasan samaa mallia, hyvä jos samalta vuosikymmeneltä. Tärkeintä on että siinä lukee Suntour ja sehän riittää. Yleisin oletus on että niissä on elastomeerijousi mutta tuo nyt ainakin on valmistajan mukaan kierrejousella, en tiedä mitä siinä oli jonka itse omistin pari vuotta sitten mutta se oli hyvin pitkälti mallia halvin mahdollinen ja sekin toimi. Myönnän toki että sittemmin rahalla sai tuntuvasti parempaa, ei tosin ihan pienellä rahalla.

Mutta joo, se nyt vaan menee tällä foorumilla niin että tämä toveri nure haukkuu paskaksi jokaisen keulan alle RockShox Reban, kaiken missä lukee Shimano, ja itse asiassa suurimman osan muustakin mikä riittää alle kymppitonnin vuodessa ajavalle ihan hyvin. Poikkeuksena kaikki missä lukee SRAM, ne on väistämättä laatutavaraa - omalla kohdalla huonoin omistamani vaihtaja on tosin ollut SRAM X7 mutta minä nyt olenkin foorumin virallisen kannan mukaan vääräuskoinen aika monellakin osa-alueella. Suodata kaikki lukemasi kyseisen tiedon läpi niin käytännön totuus saattaa valjeta hiukan paremmin.

Greycapin kommentti ihan järkevä sinänsä mutta miksi ei saa olla eri mieltä asioista joihin kyllä löytyy kokemusta? Olen ajellut parilla SunTourin keulalla ja toisella toivoin viikonlopun loppuvan äkkiä vaikka maisemat olivatkin upeat. Shitmano vastainenkaan en tosiaan ole, kahdesta pyörästä paremmasta sentää löytyy DuraAcen takapakka...
    Mutta periaatteessahan tässä kyse siitä useimmiten että jos kysytään mielipidettä niin miksi suositella paskempaa? Myös tuollaisen paskakeulalla varustetun pyörän jälleenmyynti arvo tippuu huimasti sillä kuka moisen riesakseen haluaisi? Mutta toisaaltaan, jokaisen oma asia mihin rahansa syytää...

Asiallinen vastaus. Kerro nyt vielä oma kokemuksesi JUURI tästä xcr keulasta. Minun mielestäni se on parempi kuin recon. Perustelut tulivat esille jo aiemmin.

Nykyisessä pyörässänikin on suntour ja se ei hääppöinen ole. Tuo xcr on ihan erilainen. Näyttää siltä että suntouriltakin löytyy muiden valmistajien kanssa vertailukelpoisia keuloja.

Ja lopuksi: en mielestäni ole mitään mielipidettä noiden pyörien väliltä kysynyt, vaan kerroin omia fiiliksiäni ja mietteitäni niistä ja syistä jotka voivat ostopäätökseen vaikuttaa (eli cressun minulle sopimaton löysä keula).

Recon pitää säätää sinun painolle sopivaksi vaihtamalla jousi: http://www.bike-discount.de/en/buy/t...tra-hard-37969

Reconia on helppo huoltaa ja huollon jälkeen sen saa toimimaan paremmin, kuin uusi, kun taas Suntouria ei ymmärtääkseni ole tarkoitettukaan huolettavaksi, vaan se muuttuu ongelmajätteeksi sen mukaan, kun pölytiivisteet likaantuvat.
    ealex muokkasi tätä : 20.06.2014 at 09.53

XCR pitäisi olla helppo huoltaa, ei tosin omia kokemuksia.

http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...ks-640272.html

Mulla oli joku Suntourin malli maasturissa ja se toimi muuten hyvin paitsi paluuvaimennusta ei voinut säätää ja keula tahtoi pomppia.

Enpä löytänyt sinun linkistä, miten sen olisi helppo huoltaa, mutta vaikka olisi helppo purkaa (manuaalin mukaan ei saa purkaa), mistä ihmeestä saat siihen huolto-osia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Enpä löytänyt sinun linkistä, miten sen olisi helppo huoltaa, mutta vaikka olisi helppo purkaa (manuaalin mukaan ei saa purkaa), mistä ihmeestä saat siihen huolto-osia?
    Parin minuutin guuglauksella, huoltovideo löytyy:

https://www.youtube.com/watch?v=-MXGWktY5CY

Ja osia ainakin tuolla:

http://www.xxcycle.com/accessories-f...suntour,en.php

Nykyisissä työmatkapyörän kiekoissa on halvimmat mahdolliset Shimanon M475 navat. Ajan joka päivä töihin myös talvella ja säännöllisellä huollolla nämäkin toimivat täydellisesti. Mikään jousitus asiantuntija en ole mutta halvinta elastomeeri joustokeulaa en välttämättä ostaisi johtuen omista talviajo-olosuhteista.

Itse aloitin aikoinaan pyörällä, jossa oli kyseinen keula. Kyllähän sen maastossa huomas mistä keula oli kotoisin. Pakkasella keula jähmettyi puolen tunnin jälkeen ja kesäkelillä kaikki iskut tulivat läpi käsille. Minimaalista jäykkyyden säätöä lukuunottamatta keulassa ei ainakaan tuolloin ollu minkäänlaisia säätöjä. Tuolla ajellessa päätin, että seuraavassa keulassa on oltava vähintäänkin säätö paluuvaimennukselle ja mielellään ilmakeula, jolloin säätäminen on mahdollisimman helppoa. Tuolla linjalla on pysytty ja olen ollut täysin tyytyväineen.

Vastauksena vielä aiheen kysymykseen.. Recon ilman muuta. Vaihda vaan sopiva jousi siihen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PedroK Katso viesti
    Nykyisissä työmatkapyörän kiekoissa on halvimmat mahdolliset Shimanon M475 navat. Ajan joka päivä töihin myös talvella ja säännöllisellä huollolla nämäkin toimivat täydellisesti.
    Jos navat pitää olla halvat, niin nuo ovat ainoat millä tule toimeen. Niihin saa vaihdettua kartiot ja muutkin osat, koska niitä on jopa saatavissa. Ala-arvoisiin Quandoihin ja Joytech napoihin taasen ei....
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Yleisin oletus on että niissä on elastomeerijousi mutta tuo nyt ainakin on valmistajan mukaan kierrejousella,
    Elastomeeri siellä sisällä on vaimennin.
    Jousi on joko ilmajousi tai kierrejousi.
    Vaimennus on joko öljyvaimennus tai elastomeeri (purkka)-vaimennus.

Kaverin Suntuurista tiiviste korkkasi, arvaa kannattaako korjata.
    Voin välittää vinkkejä jos löytyy tarjouksia esim Rokkarin XC32 TK:sta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.[emoji768
    ;2227572]Jos navat pitää olla halvat, niin nuo ovat ainoat millä tule toimeen. Niihin saa vaihdettua kartiot ja muutkin osat, koska niitä on jopa saatavissa. Ala-arvoisiin Quandoihin ja Joytech napoihin taasen ei....
    Ei niiden pakosti pidä halvat olla. Näissä kiekoissa vaan sattusi tälläiset olemaan ja päätin ottaa kestotestiin. Hyvät kylläkin ovat olleet ja pyörii tosi herkästi. Tosiaan kyllä huolletut navat eivätkä ole saaneet painepesuria. Samaa ei voi sanoa toisissa talvikiekoissa olevia Formuloita. Aivan täyttä paskaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Elastomeeri siellä sisällä on vaimennin.
    Jousi on joko ilmajousi tai kierrejousi.
    Vaimennus on joko öljyvaimennus tai elastomeeri (purkka)-vaimennus.

Kaverin Suntuurista tiiviste korkkasi, arvaa kannattaako korjata.
    Voin välittää vinkkejä jos löytyy tarjouksia esim Rokkarin XC32 TK:sta.
    Marsu jo tarkensikin terminologiaa! Mullakin on yksi Suntourin keula. Kyljessä kyllä lukee Marzocchi, liian jäykät jouset mun painolle ja elastomeerivaimennus valitettavasti tilannetta pahensi molempiin suuntiin. Noukin toisen elastomeerin pois niin jotenkin ajettava siitä tuli. Äkisti se vaihtui hyvin sisäänajettuun Marsun Marathon S:ään.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •