Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 58

Aihe: Pyörän mittarin kalibroinnin vaikeus :)

  1. #1
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142

    Pyörän mittarin kalibroinnin vaikeus :)

    Heti alkuun: Nyt ei ehkä olla aivan vakavimmillaan asialla. Mikä mahtaisi olla se tarkin tapa kalibroida fillarin mittari? Parinkymmen kilsan testilenkki näytti SportTrackeriin (Samsung Xcover2) verrattuna noin kilometrin enemmän. En tietenkään tiedä, kuinka tarkka puhelimen träkki on mutta luulisin että se on noin oikeassa kinkeripiirissä. Googlen haulla löytyi vanhoja ketjuja, joissa esim neuvottiin mittaamaan pyörän päällä rullaten kymmenen renkaanmitan matka. Tässä on toki omat hankaluutensa kuten kuinka voin tarkkaan laskea pyörän venttiilin pyörähdyksiä samalla täysin suoraan rullaamalla.. Samalla mitattava matka taitaa olla 28-tuumaisella jo reilut parikymmentä metriä joten niin pitkiä mittoja löydän lähinnä yleisurheilukentiltä. Mistä sainkin idean, että jos ajaisi rataa ympäri. Sehän on sen 400 metriä pitkä. Vaan eiköhän joku siitäkin mielensä pahoita ja tule kieltämään. Raviradalle en edes halua mennä. Siellä pahoittavat mielensä taatusti. Sitten tuli sekin idea, että menisi juoksumatolle rullaamaan. Siinähän ei tarvitsisi edes polkea, kun vaan pitää kiinni kaiteesta ja rullaa. Mitähän nuo tuumaisivat paikallisella sprottiklupilla kun kysyisin, että voinko mennä juoksumatolle puoleksi tunniksi fillarilla rullaamaan? En tiedä Googlemapsin tarkkuudesta, mutta autolla voisi ajaa jonkun maantien pätkän ja sitten verrata pyörän mittariin. Pitäisi vaan ajaa pyörällä useampaan kertaan, jos ei heti kerralla osu virherajoihin.. Heikkokuntoisena en jaksa. Katsoin Sheldon Brownin empiirisistä taulukoista arvon, kun sekä mittari että rengaskokokin löytyivät taulukoista. Seuraavalla lenkillä pääsee taas vertaamaan. Parempia ideoita?

  2. #2
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Ota etupyörä irti ja laita se mahdollisimman suoraan seinää vasten. Sitten asetat vatupassin poikittain renkaan päälle niin, että se todella on renkaan korkeimmassa kohdassa. Vedät seinään vatupassia hyväksi käyttäen viivan, joka on tarkasti renkaan yläpinnan tasolla. Mittaat välin viivasta lattiaan ja kerrot sen mahdollisimman monidesimaalisella piin likiarvolla (eikö se ympyrän ympärysmitan kaava noin mennyt?). Jos haluat, voit ottaa laskelmassa huomioon mahdollisen renkaan painuman ajotilanteessa.

    Mittareihinhan yleensä syötetään luku, joka on renkaan ympärysmitta milleissä - siis juuri laskemalla saamasi luku. Siinä se.

  3. #3
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.858
    Itse olen pumpannut ajopaineet renkaaseen. Liimannut teipit linjaan vaateeseen ja lattiaan. Käynyt pyörän päälle ja rullannut. Tulos on millin tarkka
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  4. #4
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Juu, kiitos Johtaja. Eli pyöränkorkeus millimetreissä kertaa 3.14. Tuossa pitää osata huomioida se renkaan painuma. Ei ole vatupassia, eikä oma seiso.. Virhettä tulee ja olisi muutenkin liian helppoa. Ajattelin, että näin offtopik-palstalla löytyisi paljon vaikeampia/mielikuvituksellisempia tapoja mittarin kalibrointiin.

  5. #5
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Itse olen pumpannut ajopaineet renkaaseen. Liimannut teipit linjaan vaateeseen ja lattiaan. Käynyt pyörän päälle ja rullannut. Tulos on millin tarkka
    Minulla ei avauspostin mukaisesti tuntunut se pari pyörän mittaa osuvan. Mutta mietin, että esim rautatien raideleveyshän on vakio koko maassa. Jos kävisi sitä parisataa kertaa pyöräyttämässä niin ehkä sillä pääsisi kinkeripiireille?

  6. #6
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.919
    Laittaa pyörän tarkasti vaakatasoon keittiön pöydälle ja teippaa GPS-mokkulan vaikka venttiiliä vastapäätä.
    Sitten vaan pyörittää esim. 1000 kierrosta, katsoo paljonko lukemaksi tuli ja jakaa tuhannella, niin varmasti saa riittävän tarkan lukeman.

  7. #7
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    1.851
    Jaken tyylillä ensin likimääräinen ja sitten menet jonnekin suoralle ja ajat vaikka 500 renkaanmittaa. Soitat maanmittarille ja se tulee mittaamaan etäisyyden laserillaan. Ajamisen voit tehdä vaikka sata kertaa ja niistä sitten keskiarvo. Muista mitata rengaspaineet ennen ja jälkeen jokaisen ajokerran! Niin, ja voit vaikka maalata renkaan kylkeen kymmenen senttiä pitkän raidan niin helpompi laskea kierrokset. Kannattaa vaikka joku hyvä kaveri värvätä tähän hommaan!

  8. #8
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Laittaa pyörän tarkasti vaakatasoon keittiön pöydälle ja teippaa GPS-mokkulan vaikka venttiiliä vastapäätä.
    Sitten vaan pyörittää esim. 1000 kierrosta, katsoo paljonko lukemaksi tuli ja jakaa tuhannella, niin varmasti saa riittävän tarkan lukeman.
    Joo, pitää kokeilla! Näitä lisää.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Jaken tyylillä ensin likimääräinen ja sitten menet jonnekin suoralle ja ajat vaikka 500 renkaanmittaa. Soitat maanmittarille ja se tulee mittaamaan etäisyyden laserillaan. Ajamisen voit tehdä vaikka sata kertaa ja niistä sitten keskiarvo. Muista mitata rengaspaineet ennen ja jälkeen jokaisen ajokerran!
    Pitää muistaa vähentää aina se oma mutkille ajelu! Muuten lähes parsautta. Paitsi en minä sataa kertaa viitsi ajaa missään.

  10. #10
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.949
    Vertailumatkan pitää olla riittävän pitkä, että virheprosentti saadaan minimoitua.
    Katso välimatkataulokosta vaikkapa matka Hangosta Nuorgamiin, aja se kerralla alusta loppuun ja tsekkaa mittarin lukema. Yksinkertaisella jakolaskulla saat kertoimen mittarivirheen korjaukseen.
    Jos nyt välipalaa pitää matkalla ihan välttämättä haukata, niin kanna pyörä tieltä huoltamon pihaan ja pidä eturengas paikoillaan.
    Kaar ittelles vaa

  11. #11
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    288
    Osta 1000m siimaa. Pyörittele siima eturenkaan kehälle ja laske montako kierrosta rengasta pitää pyörittää. Jaa 1000m kierrosten lukumäärällä niin saat tuloksena renkaan kehän pituuden.

    [edit] Virhemarginaalia saat pienemmäksi käyttämällä pidempää siimaa. Täältä löytyisi 3000m pätkä.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Ajattelin, että näin offtopik-palstalla löytyisi paljon vaikeampia/mielikuvituksellisempia tapoja mittarin kalibrointiin.
    Jaa että mielikuvitusta

    Joskus koitin nippusidettä lumihangessa ja toimi aika hyvin. Näin kesällä sama voisi toimia märällä hiekka (savi) tiellä tai kostealla kivituhka-alustalla. Nippuside jättä raidan alustaan joka kerta, kun menee ohi ja useamman kierroksen keskiarvolla tulee tarkka. Tosin pehmeällä alustalla ja asfatilla renkaan painuma voi olla eri.

    Toimiskohan sama soveltaen asfaltille, eli pieni märkä sienenpala nippusiteellä renkaaseen, joka jättäisi kuivaan asfaltiin märkiä läiskiä

  13. #13
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Nyt alkaa tulla kunnon vinkkejä. Parempi olla suht oikeilla mitoilla tai joutuu korjaamaan virhettä ja jatkamaan Nuorgamista Nordkappiin.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.437
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Laittaa pyörän tarkasti vaakatasoon keittiön pöydälle ja teippaa GPS-mokkulan vaikka venttiiliä vastapäätä.
    Sitten vaan pyörittää esim. 1000 kierrosta, katsoo paljonko lukemaksi tuli ja jakaa tuhannella, niin varmasti saa riittävän tarkan lukeman.
    Ei muuten toimi. GPS sekoaa totaalisesti ympäräliikkeessä ja näyttää aivan liian pientä lukemaa. Joskus yritin mitata lasten karusellin kehänopeutta, mutta ei onnistunut

  15. #15
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuupo Katso viesti
    Osta 1000m siimaa. Pyörittele siima eturenkaan kehälle ja laske montako kierrosta rengasta pitää pyörittää. Jaa 1000m kierrosten lukumäärällä niin saat tuloksena renkaan kehän pituuden.

    [edit] Virhemarginaalia saat pienemmäksi käyttämällä pidempää siimaa. Täältä löytyisi 3000m pätkä.
    Tässä on silti se renkaan painuman ongelma. Muuten hyvä idea!

  16. #16
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.919
    Veistele kulutuspinta irti, katkaise se, levitä lattialle ja mittaa.

  17. #17
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Veistele kulutuspinta irti, katkaise se, levitä lattialle ja mittaa.
    Nyt kyllä. Löytyi voittaja, repesin.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    421
    Sit on noita mittaratoja. Kun en tiedä paikkakuntaasi, en voi kuin kertoa nää Helsingin lähistöllä olevat.
    Vanha lahdentie, Kuusijärveltä vajaa kilometri eteenpäin tien oikealla puolella on liikennemerkki, jossa on teksti Mittarata 1000 m <-. Siinä mittari nollalle, käynnistä SportTracker ja polkemaan eteenpäin ja melko tarkkaan kilometri eteenpäin Lahden suuntaan on liikennemerkki Mittarata 1000 m. ->. Siinä sitten katsot matkamittaria ja SportTrackeria. Saat jokseenkin tarkan mitan.
    Näitä mittaratoja on sitten useita: yksi on Vanhalla Turuntiellä Veikkolasta eteenpäin Yövilän jälkeen sekä Vanhalla Porvoontiellä Boxin risteyksen jälkeen. Joten siitä vaan mittailemaan ja polkemaan.
    Ribble Shogun Athena Racing Trible, Gianni Motta Athena 11 Trible, Cannondale F800 Sachs/Coda/Shimano

  19. #19
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.454
    Ostaa vaikka Garmin Edge 500:n käytettynä kun toiset siirtyvät uudempiin. Lataa akun ja lähtee ajamaan

    Vakavasti:
    Olen noilla perinteisillä mittareilla laittanut valkoisen teippimerkin vanteeseen ja mitannut asfaltille esim. 10 renkaanmatkan mitan ohjekirjan mukaan ja ollut tyytyväinen tulokseen.
    Maantiepyöräily @ Lahti -ryhmä Facebookissa

  20. #20
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    740
    Tämä ketju menee jo huvittavuuden puolelle. Mutta GPS tarkuus on luokkaa 2% parhaimmillaankin, jollei se riitä niin paras tarkkuus tulee tosiaan perusmittarista. Mittarin kalibrointikaan ei ole kovin tarkka 5mm virhe ympärysmitassa tarkoittaa 0,2% virhettä mitatussa matkassa. Tuohon tarkkuuteen ei pääse kilometrin matkalla mutkaisella ja epätasaisella reitillä oikein millään muulla menetelmällä. Pidemmän matlan voi kyllä laserilla mitata tarkemmin, mutta sitä viivaa pitlin ei pyörällä pysty ajamaan.

    Jari

  21. #21
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    121
    En jaksa lukea josko tämä jo oli täällä, mutta:

    1) Sipaus sinappia renkaaseen
    2) Ajamaan
    3) Mitataan sinappitahrojen välinen etäisyys

  22. #22
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.949
    Tarkempaan tulokseen pääsee jos sinapin lisäksi tekee saman testin myös margariinilla, majoneesilla, ketsupilla ja jukurtilla. Noista laskee keskiarvon.
    Kaar ittelles vaa

  23. #23
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki, Kurkimäki
    Viestit
    402
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...otut-kehämitat
    katso jos joku on jo mitannut sun renkaan
    ex. OldBeard

  24. #24
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    121
    Sinapit sikseen, jos asiasta halutaan keskustella muutenkin kuin huumorimielessä, niin itse olen tehnyt seuraavaa:

    1) Asetetaan mittariin hyvä arvaus renkaan ympärysmitasta.
    2) Otetaan lenkille mukaan em. mittari sekä joku gps-träkkeri.
    3) Ajetaan. Mitä pidempään sen parempi.
    4) Lenkin jälkeen korjataan mittarin asetus: "oikea" ympärysmitta = mittariin asetettu ympärysmitta / mittarin osoittama matka * gps:n osoittama matka.
    5) Toistetaan kunnes mittarin ja gps:n lukemat ovat riittävän lähellä toisiaan.

  25. #25
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    GPS ei missään nimessä ole riittävän tarkka. Virhemarginaali on aivan naurettavaa luokkaa, jos vertaa sinappikikkaa jossa on käytetty riittävä määrä sinappia, jotta voidaan mitata esimerkiksi kymmenen pyörähdyksen väli alle millimetrin tarkkuudella.
    kolistelija muokkasi tätä : 14.04.2014 at 22.36

  26. #26
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    740
    Paitsi että tuo on huono tapa, kun sen GPS:n tarkkuus on aika kehno. Parempi tulus tulee yksinkertaisesti mittaamalla se kehä metrimitalla.
    Niin ja se GPS tarkkuuskin riittää aivan varmasti, en keksi mitään hyötyä suuremmasta tarkkuudesta.

    Ainoa kohta missä suurempi (toisto)tarkkuus on tarpeen liittyy aerokamojen testaukseen ns Chungin menetelmällä. Tällöinkään oikealla matkalla ei sinänsä ole merkitystä.

    Jari

  27. #27
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    janakkala
    Viestit
    503
    Otat poron mukaan lenkille. Mittaat sen kusitaukojen välimatkan= poronkusema. Paluumatkalla katsot sitten monesti rengas pyörähtää näiden kahteen pisteen välillä. Näin saat kätevästi mittarin kalibroitua tarkasti.

  28. #28
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    121
    No joo, tiedetään että GPS:n tarkkuus on kehno. Mutta onko se nyt niin metrin päälle? Ei mulla ainakaan.

  29. #29
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Seteh Katso viesti
    ...Mutta onko se nyt niin metrin päälle?...
    Ei kai metreistä väliä olekaan, mutta jollakin satasen lenkillä tarkkuus voi heittää jo kilometrejä Asiaa hankaloittaa vielä se, että virhe ei ole vakio.

    Miten pitää suhtatua GPS-pyöräilijän kahvipöytäkehuun, "...jäbät, ajoin 10k viime kaudella". Siitähän voi puuttua helpostikin 200km


  30. #30
    Liittynyt
    01/2010
    Paikkakunta
    Länsi-Naantali
    Viestit
    123
    Siis voiko joku muka luottaa johonkin kilometrin mittarataan??? Ne on sit maailman epätarkimpia, missä on tarkka alku ja tarkka loppu? Ei hyvänen aika.
    Entäs joku juoksurata, millä kohtaa on mittaus 400m.

    Musta on oikee tapa suorittaa mittaus KIIHDYTSRADALLA. Ne on varttimailin (402,336m) mittaisia. Valokenno ilmoittaa, milloin ylitetään lähtöviiva ja maaliviiva. Sitten vaan säädetään mittari näyttään oikeeta lukemaa . Helppoo kuin heinänteko. Lisäplussana vielä, kiihdytysradat on kunnon asvalttia eikä mitään rupua

    Suomestakin löytyy rata ainakin Alastarolta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •