Sivu 4 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 143

Aihe: Avot vs tuubit

Tufon litkua ei sitten ole tarkoitettu niille tuubeille joissa on sisus lateksia. Sulla mihail oli tulossa tufot joten ei hätää. Latekseille sopii caffelatex. Itsellä esim Veloflex Carbon tuubit. Tufon paikkalitkun pullo on vaan niin paljon kkätevämmän kokoinen, että siirsin omat kaffet siihen takataskuun mahtumista ajatellen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roko Katso viesti
    Plus : miksi tarvitaan venttiilin sielun poistotyökalu? Yleensähän se lähtee ihan sormivoimin irti, "liimaako" paikkausneste sen tiukempaan?
    Maasturin venttiileissä on joskus vähän stania ollut välissä mutta ei ne nyt ihan jumiin liimaudu. Joskushan noi sielut aukee vahingossakin. Joskus ei sormivoima ilman otepintaa riitä. Mulla on takataskupussukassa varmuudeksi aina mukana pikkurillin pään kokoinen alumiininen sielun / venttiilinjatkon avain joka painaa varmaan 2 g. Kätevä jos sormet on vähän kohmeessa ja sielua tai venttiilinjatkoa täytyis lenkillä ruuvailla.

Miten ootte estäneet litkujen kuivumisen tuubin sisään talven aikana? Onko ainoa keino imasta litkut pois talveksi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    En tiedä onko muilla kuin Contilla erikoistökötti hiilarille (musta purkki). Perusliimahan (oranssi purkki) passaa sekä alumiinille että hiilarille. Mastik, jota esim. WW-piireissä pidetään ykkösliimana, taitaa olla sopivaa ihan kummalle vaan. Oma Contin tonkka taitaa olla ollut avattuna jo snadisti liian kauan, vaikka purkki on hyvin kiinni ja vielä muovipussissa. Koostumus ilmeisesti muuttuu tönkömmäksi, kun muita mehuja haihtuu...
    Omalla kohdalla eka tuubirengaskausi oli joskus 90-luvulla. Silloin tuubivanteet oli alumiinia ja liima jotakin Vittorian punertavaa kamaa. Nyt toisella tuubikaudella vanne on hiilikuitua ja liima Contin musta tuubi. Erehdyin minäkin ensin tuohon Contin purkkiliimaan, mutta sen sutin kanssa töhrii liian helposti vanteen kyljetkin liimaan ja se tosiaan kuivuu purkkiin aika nopeasti. Tuubista sen sijaan saa annosteltua ihan siististi tipan limaa 5...10cm:n välein vanteeseen, vanne tietysti haarukassa kiinni ja fillari korjaustelineessä. Limatipat sitten levitetään jollakin sopivan kaarevalla välineellä koko liimapinnalle. Lopuksi liimaa myös renkaaseen, sormella levittäen. 1/2h odotus ja rengas vanteelle. Renkaan karkea suoristus ennen pumppausta.

Teipeistä ei minulla ole mitään kokemuksia. Korkeintaan olen kuullut villejä juttuja, että hajonneen renkaan irrotus kesken lenkin on ollut todella tuskaista puuhaa.

Ajokauden lopussa tuubit aina pois vanteelta ja liimajämien poisto vanteesta. Asetonia rätin kanssa liiman päälle ja peukalolla työntäen/vetäen kaikki liima pois. Mitään työkaluja ei käytä, koska en halua naarmuttaa vannetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Stanin litkua ei ole tarkoitettu korkeille rengaspaineille. En kyllä löytänyt sitä tietoa nettisivuilta tällä hetkellä, mutta olen varma että olen sen jostain lukenut. Voi siis olla wanhaa tietoa...
    On vanhaa tietoa. Maantietubelessissa toimii litkut hyvin oli tavara sit stanssia tai jotain muuta

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iletys Katso viesti
    Miten ootte estäneet litkujen kuivumisen tuubin sisään talven aikana? Onko ainoa keino imasta litkut pois talveksi?
    Litkut säilyvät tuubin sisällä tuoreena vain rajoitetun ajan. Maksimissaan kuusi kuukautta. Jos kerran kaudessa litkuttaa niin ei talven varalle ei tarviste tehdä mitään.
    Jos et aja et voi ottaa!

Itsellä on tuubirengaskausia takana vasta kaksi, ja molempien aikana olen joutunut heittämään Tufo Extreme -litkua takarenkaaseen. Tuo tavara kovettuu kyllä aika nopeasti eikä enää myöhemmin liimaa sisäkumin seiniä yhteen vaikka paineet laskisivat, mutta olen siitä huolimatta vaihtanut takarenkaan aina kevääksi uuteen. Etukiekkoon liimatulla Contilla sen sijaan lähtee nyt jo kolmas kausi, kun ei se juuri juuri tunnu kuluvan.

Kuituvanteilla olen käyttänyt kokeneempien suosituksesta Contin keltaisessa purkissa olevaa liimaa. Kuituvanteille varsinaisesti tarkoitettu mustassa purkissa myytävä liima jämähtää ilmeisesti todella nopeasti ja kovaksi, ja renkaanvaihtoa on kuulemma suoritettu tienlaidassa useammankin miehen voimin.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Litkut säilyvät tuubin sisällä tuoreena vain rajoitetun ajan. Maksimissaan kuusi kuukautta. Jos kerran kaudessa litkuttaa niin ei talven varalle ei tarviste tehdä mitään.
    Olen onnistunut jähmettämään omat litkut talven aikana tuubien sisään niin että siellä on "mukavat" pallot sisällä. Sisärengas on butyyliä, että ei varmaan ole mistään lateksin sulamisestakaan kyse.

Ajattelinpa ostaa kuitukiekot kuluvalle kaudelle, n. 50-60mm profiililla, ja mietiskelin tätä tuubi vs . avo juttua. Perus avovanteilla on ajeltu tähän asti ja noiden sisurien vaihtelu on hyvin hanskassa.... Pitäisikö silti kokeilla leveämpiä 25mm vanteita ja tuubeja?

Mites noiden kanssa toiminta jos tulee rengasrikko lenkillä, saa kuitenkin olla pumppu mukana eikö niin? Vaikka olisikin sealanttia käytössä.

Tästä rullaavuudestakin on vähän ristiriitaisia juttuja palstalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Ajattelinpa ostaa kuitukiekot kuluvalle kaudelle, n. 50-60mm profiililla, ja mietiskelin tätä tuubi vs . avo juttua. Perus avovanteilla on ajeltu tähän asti ja noiden sisurien vaihtelu on hyvin hanskassa.... Pitäisikö silti kokeilla leveämpiä 25mm vanteita ja tuubeja?

Mites noiden kanssa toiminta jos tulee rengasrikko lenkillä, saa kuitenkin olla pumppu mukana eikö niin? Vaikka olisikin sealanttia käytössä.
    Ei tarvitse pumppua, jos on huoltoauto liikenteessä tai on varannut taksirahaa mukaan

Sinänsä jos tuubit epäilyttää, niin ei se ole maailmanloppu käyttää 50-60 mm profiilia avoversionakaan. Painopenalttia tulee tuubeihin verrattuna, mutta kuten sanonta kuuluu, se mikä ei tapa, vahvistaa. Hintahaitarin yläpäästä löytyy jo ihan kepoisiakin avohiilarisettejä.

Oli valinta sitten tuubit tai avot, niin en hommaisi yli 50 mm profiilia en hommaisi ainoiksi lenkkikiekoiksi. Puuskittaisessa sivutuulessa ei ole kiva ajaa korkealla profiililla.

Tässä kolmannella tulemisellani maantiepuolelle,siis aivan haave-asteella toki mietin makimiehen kanssa samaa. Teippien lähes Raamatun asemassa pitämäni Tour (no en oo aivan tosissani) kertoo että vierintävastus on ISO. No Go siis teipeille.

Hiilari-avovanteiden jarrutehon puute ynnä liikakuumentuminen on mun painolla ynnä epätodennäköisilläkin teillä silkkaa potaskaa. Eli se ei oo kynnyskysymys.

Mutta tää pirullinen liimausvärkkäily ynnä ekonomia, parhaitenhan rullaa latexituubit. Jos panet sealanttia niin latexi ei tykkää vaikkapa Stanin litkusta(?). Kun sitten tuubi puhkeaa niin varatuubilla nilkuttaen kotiin. Ja puhjennut roskiin, ellet sitten aivan uskomaton pitsinnyplääjä ole. En ala, vaik kuin tykkään värkätä pyörien(i) kanssa.

Summa summarum, ajan talkituilla latexisisureilla ynnä parhailla Contin ja Misukan päälirenkailla. 25 milliset avorenkaat antaa mullen aivan riittävän ajomukavuuden. Tosin ens tilistä meinaan aivan vakavissani investoida tubelesskelpoisiin maantiekiekkoihin, crossariin nyt ensiksi.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Tässä kolmannella tulemisellani maantiepuolelle,siis aivan haave-asteella toki mietin makimiehen kanssa samaa. Teippien lähes Raamatun asemassa pitämäni Tour (no en oo aivan tosissani) kertoo että vierintävastus on ISO. No Go siis teipeille.
    Muistatko oliko Tourissa teippi/liima eroa testattu käytännössä ja minkälaisia tuloksia esiteltiin? Sillä vaan tosissani kyselen, että on tällä hetkellä teipattu tuubit kiinni ja jos ero on huomattava niin pakko kai se on ottaa liimapurkki käteen

Pullo Vittoria PitStoppia mukaan. Lateksit ja ilmat samassa pullossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

www.rex.fi/bike

Muistatko oliko Tourissa teippi/liima eroa testattu käytännössä ja minkälaisia tuloksia esiteltiin?
    En ulkoa, sen verran toki etten itse alkais teipeillä värkkäämään.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Teippi/liima aikaerot satasella ovat muutamia minutteja korkeintaan. Teipillä on helpompi asenteen tuubi, mutta teipin poistottaminen on melkoinen urakkka. Sen takia olen palannut liimaan ja käytän hiilarivanteellakin tavallista tuubiliimaa, koska se ei jämähdä niin nopeasti paikalleen kuin tavallinen. Jää asenteluaikaa ja tuubin saa suoraan.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    ...Mites noiden kanssa toiminta jos tulee rengasrikko lenkillä, saa kuitenkin olla pumppu mukana eikö niin? Vaikka olisikin sealanttia käytössä.
    Itse olen nyt ajanut Garminin datan mukaan (2013 alkaen) 9454km Contin Competition 22mm tuubeilla. Kertaakaan en ole noilla tien päälle jäänyt. Pieniä vuotoja on toki ollut, jotka olen huomannut renkaita seuraavalle lenkille pumpatessa.
    Nämä on sitten paikattu tufon extreme litkulla. Lenkillä on mukana ko. litkupullo ja pumppu. Sanoisin että rengasrikoista ei tarvitse olla huolissaan ainakaan Contin tuubeilla.
    pätkä muokkasi tätä : 03.05.2014 at 10.16

Pahuuttani laitoin tällaisen haun googleen. Mahtavasti tuli tuloksia, artikkeleita ja keskustelua. Lukemani perusteella tulin siihen tulokseen, että liimatun ja teipatatun tuubin vaatima wattiero on olemassa, mutta muitakin muuttujia on valtavasti, joten aikaeroa on mahdoton saada selville. Keskustelua haussa löytyi myös avon ja tuubin vaatimasta wattierosta ja sekin on olemassa avon eduksi. Kuitenkin tässä erossa on sama juttu, muuttujia on niin paljon, että todellista aikaeroa kisassa on vaikea todistaa. Renkaiden ominaisuuksilla näyttäisi olevan suurempi ero kuin sillä onko kyseessa avo- vai tuubi. Muunmuassa tuubien keveys avoihin verrattuna kumoaaa tuon eron. Sisärenkaattomat maantierenkaat näyttäisivät rullaavan parhaiten, mutta siinäkin on sitten taas muita tekijöitä, jotka täytyy ottaa huomioon.
    Jos et aja et voi ottaa!

sledgehammer Guest
    Itse itselleni pikku simassa vastaten; Noi saa*anan tuubivanteet saa tunkea jonnekin todella syvälle, minne ei valo paista. Oon nyt illan putsannut asetonilla, liimanpoistoaineella ja porakone+nylonharja yhdistelmällä vanhoja liimoja pois vanteelta ja p*rkele, että menee hermo. Tufon teipit odottaa, mutta vielä pitää tovi painia noiden kanssa, ennen kuin teippejä paasee asentamaan. Liimaa oli aika reilusti vanteissa ja päätin kuurata ne puhtaaksi teippejä varten. Voin luvata, etten edes harkitse liiman kanssa suttaamista, kunhan saan nuo puhtaaksi. Sormet ja kädet on siinä saakelin jankissa... Mä ostan avot ja jätän noi rauhaan. Sutatkoon ne jotka jaksaa. Yks paska hailee, jos on raskaamman oloiset tai kulkee kilsan hitaampaa. Vielä raskaampaa on noiden kanssa operoiminen.

Keveitä kilsoja sledgehammerille! Ei tuubit ole kaikille; ja siitä ei turhia paineita kannata ottaa. (Schwalben tuubiliimanpoistajalla pitäisi kuulemma lähteä liima liukkaasti. Asetoonilla haihtuu liian nopeasti.)

sledgehammer Guest
    Joo No kyllä tänään aurinkokin paistoi jo risukasaan. Porakone ja nylonharja yhdistelmällä kun kaapi kauheimmat jankit ja loput pyyhki asetonilla, niin saihan ne lopulta puhtaaksi. Tufojen "liimaaminen" teipillä oli lasten leikkiä. Sen helpompaa ei renkaan asentaminen voi olla. Kyllä mä silti sanon suoraan, että ajan tuubeilla, koska pinkka ei tällä hetkellä kestä hyvien 80mm avojen ostoa. Tai kestää, mutta en halua laittaa nyt niin paljon kiinni vanteisiin. Täytyy vähän säästellä ja sijoittaa niihin myöhemmin. Saa nähdä millainen prosessi tulee tuon tufon teipin irroittamisesta, mutta ei se ainakaan hirveämpää voi olla kuin liiman putsaaminen. Mitä tuubi vs avo tuntumaan tulee, niin en kyllä huomannut mitään eroa Conti GP24mm vs Tufo elite ride 23mm. Samalla tavalla piti ruumista kurittaa, että pyörä kulki.

Asetonilla ei tee mitään tuubiliiman poistossa. Pitää selvittää mitä ainetta on liiman liuotinaine. Vittorian Mastikissa se on jotain helv... Hexapentametyliini...(en. en nyt muista mitä) jota on mm CRC:n bräkleen- puhdistusaineessa. Tuolla lähtee vähän paremmin, sitten voi käyttää esim. Xsyleeniä, joka on astetta kovempi myrkky. Liuottimen tehon lisäystä voi kokeilla laittamalla ainetta kangassuikaleeseen, jonka laittaa vanteeseen kiinni. Hengityssuojain on pakollinen noitten paskojen kanssa. Jotkut lämmittelee ja kaapii puu/muovilastalla. Normi renkaanvaihdossa noita liimoja ei kannata poistella. Vetelee vaan uuden kerroksen liimaa ja tuubia päälle. Mulla olis kans tuo liimanpoistoprojekti odottamassa. Pullo viskiä ja musa soimaan talliin, jossa ovet selällään....kyllä siinä ilta mukavasti menee.

Teipin poistosta ei ole kokemusta, mutta luetun perusteella on vielä v-mäisempi, koska teippi läärääntyy noilla liuottomilla kivasti. Liimaahan siinä on ohut kerros...

ps. Tufot on vähän puutarhaletkujen maineessa noissa "tuubipiireissä"

sledgehammer Guest
    Noihin mun kiekkoihin oli edellinen omistaja levittänyt sitä liimaa varmaan purkista suoraan kaatamalla... Oli ihan pakko putsata ne.

Liimat irtosi noin tunnin työllä per kiekko. Tufon teippi irtoaa noin minuutissa per kiekko.

Liimat irrotin asetonilla ja teipit irtoaa ihan vetämällä eikä jää jälkiä.

Kuumailmapuhallin ja modattu rengasmuovi on kyllä varteenotettava vaihtoehto liiman poistoon? Teippi kyllä irtoaa helposti, liian helposti ja en kyllä uskaltais ainakaan alpeilla paljon teipillä laitetuilla renkailla kanttailla? Saatan olla kyllä liian konservatiivinenkin tässä asiassa? Mutta onnea ja menestystä Tufojen kanssa. Luulen että kärsimykset jatkuu? Kokeile sitten joskus myöhemmin Vittorioita tai Veloflexejä.

"Maybe I'm not a multi-billionaire, but you know, I actually won the crowd, and that's something important." -Jens Voigt
    www.pellossalo.fi

sledgehammer Guest
    Seuraavaksi tulee contin compet. Varmaan teipillä. Ajellaan nyt ensin noilla, kun sattuivat sopivasti saataville. Kyllä tolla tufon teipillä renkaan luulis pysyvän päällä. Saakelin kovaa se tarras siihen kiinni. Kattellaan sitten sitä irroittelua...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tumppi Katso viesti
    Kuumailmapuhallin ja modattu rengasmuovi on kyllä varteenotettava vaihtoehto liiman poistoon? Teippi kyllä irtoaa helposti, liian helposti ja en kyllä uskaltais ainakaan alpeilla paljon teipillä laitetuilla renkailla kanttailla? Saatan olla kyllä liian konservatiivinenkin tässä asiassa? Mutta onnea ja menestystä Tufojen kanssa. Luulen että kärsimykset jatkuu? Kokeile sitten joskus myöhemmin Vittorioita tai Veloflexejä.
    Teipattujen Tufojen ja Veloflexien kanssa on kanttailtu Ranskan kovissa laskuissa ilman ongelmia. Veloflexit tosin oli tuntumaltaan huomattavasti Tufoja paremmat. Vuoristo-ajelun jälkeen kun vaihdoin Veloflexit alle, niin silloin teippien irroittaminen aika työlästä. Teippi oli sulanut jarrutuksien kuumuudesta ja piti poistaa asetonilla sekä mekaanisesti skrapaamalla.

Sanotaan näin, että jos Tufon teipissä jotain vikaa on (oikein asennettuna), liian helppo irtoaminen ei kuulu niihin. Ihan toimivaa kamaa, jos liimojen kanssa ei osaa/uskalla/halua/pysty/ehdi/saa/jne. lotrailla. Tufon maantietuubit tosiaan kehottaisin sivuuttamaan, vaikka kaikkea tietysti pitää kokeilla ainakin kerran.

Teipattu rengas tosiaan tuntuu olevan lujemmassa kuin liimattu. Teipin irroittaminen vanteesta oikealla tekniikalla ei ole sama asia kuin renkaan irtoaminen teipatulta vanteelta. Kyllä sen tietää jos on joskus repinyt toimivalla teipillä liimattua rengasta vanteelta...

sledgehammer Guest
    Tänään ajettu eka kunnon lenkki tuubeilla ja 50/80 aerokiekoilla. Kyllä nyt alkujärkytyksen jälkeen voin todeta niiden olevan ihan ok kamppeet. Tufon elite ridet passaa mulle, jos ne vaan kestää. Pitäisi kaiketi kestää. 70km 32,5km/h keskarilla oli ihan mukava yllätys vielä paranemassa olevan jalan kanssa. Tuohon mukavuusasiaan voi nyt sen verran sanoa, että ihmeen kiva noilla oli ajaa huonollakin pinnalla. Tri-pyörän runko ei muutenkaan ole sieltä tärinättömimmästä päästä ja silti karhealla asvaltillakin oli ihan jees. Saattaa olla, että noi on inan mukavammat kuin avot. Vaikea sanoa, kun en ole tommosia kiekkoja avoina ajanut. Paineet tais olla jotain 10bar luokkaa.

Edit:
    Miten muuten renkaan vaihto onnistuu teipatulla vanteella? Lähteekö se rengas irti teipistä vai tuleeko se teippi pätkinä renkaan mukana ja miten hyvin tuohon varatuubi sitten ottaa kiinni?

sledgehammer Guest
    Nostellaas vanhaa tarinaa uusien kokemusten saattelemana. Tuubeilla tykkään ajella edelleen, mutta avoista sain ikävän kokemuksen tällä viikolla mallorcalta. Laitoin aamulla 8bar painetta renkaisiin ja lähdin vuorille kiipeämään. Laskuissa tuli ajettua aika kovaa ja niinhän siinä sitten kävi, että sisuri räjähti luultavasti kuumuudesta ja paineen noususta johtuen. Keskellä kurvia tietenkin. Pyörä nurin n. 30km/h vauhdista ja sitten mentiin persliukua asvaltilla. Eturengas tyhjeni varmaan puolessa sekunnissa, "vaijeri" meni katki renkaasta ja vanne tiettyaika ruvelle asvalttikosketuksesta. Sisurissa 10cm halkeama.

Oli siinä omaa vikaa, kun olin laittanut liikaa ilmaa, mutta tietääpähän nyt senkin, että 7bar yli ei kannata laittaa tai sitten täytyy ajella alamäet iisimmin. Pidin kyllä jarrutukset lyhyinä ja napakoina. Onneks auringossa ruvet paranee nopeasi perse, olkapää ja käsivari vähän rempassa. Tuli vaan mieleen, että tuubi tuskin olis tuolla tavalla lojahtanut tai jos olis mennyt, niin olis se filo ollut tyhjälläkin tuubilla jotenkin ohjattavissa. Nyt ei ehtinyt tekemään yhtään mitään. Onneks ei tullut autoa vastaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •