Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Näyttää tulokset 121 - 143 / 143

Aihe: Avot vs tuubit

  1. #121
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.994
    Oliko sulla lateksit vai butyylit?
    Latekseja ei suositella ollenkaan lämpöisiin alamäkiin.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  2. #122
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    445
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sledgehammer Katso viesti
    Tuubeilla tykkään ajella edelleen, mutta avoista sain ikävän kokemuksen tällä viikolla mallorcalta. Laitoin aamulla 8bar painetta renkaisiin ja lähdin vuorille kiipeämään. Laskuissa tuli ajettua aika kovaa ja niinhän siinä sitten kävi, että sisuri räjähti luultavasti kuumuudesta ja paineen noususta johtuen.
    Toinen vaihtoehto on, että joku oli vaan rikkonut sisurin. Mallorcan tiet on paljon roskaisemmat kuin kotosuomessa. Pyöräkaupat tarjoaa siellä extravahvoja sisureita jotka suojaa vähän puhkeamisilta.

    Mut juu, vaihto tuubeihin on tullut mieleen tuon ohjattavuusvaaran vuoksi. Kestävät vissiin nykyään ihan samalla tavalla kuin avotkin. Ilmeisesti litkut toimii edelleen huonosti avojen kanssa?

  3. #123
    sledgehammer Guest
    GP4000S renkaat ilmeisesti race light sisureilla. Butyyliä siis. Päällisin puolin renkaat näyttivät ihan ehjältä, enkä löytäyt mitään loogista selitystä tuolle tapahtumalle. Se renkaan kylki meni puhkeamisessa ihan riekaleiksi. Toki saattoi ne vanhuuttaankin hajota. Kuumus ja auringonpaiste varmaan syövät aika lailla renkaita, varsinkin kun Contin tapuksessakin kumi on ihan oikeaa kumia (eikä muovia tai sen tuntuista tavaraa), joka ei kestä ikuisuuksia. Niin tai näin, oon aika varma, että tyhjällä tuubilla olisin vielä selvinyt tuosta ehjin nahoin. Kyllä tuon jälkeen kuitenkin pää vähän pehmeni, eikä toisella kerralla huvittanut enää tykitellä Sa Calobraakaan urku auki. Tuttu tosin meinas, että ei se 8bar liikaa ollut ja että on niitä mennyt mitä ihmeellisimmillä tavoilla. Esimerkiksi suoralla vaan selittäättömästi 60km/h vauhdista, samalla tavalla aivan totaalituhoon asti.

  4. #124
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    66
    Tämän palstan viimeisin kommentti on noin neljän vuoden takaa. Mitä sanoisitte uusimman tiedon mukaan avoista vastaan tuubit??

  5. #125
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    438
    Nyt jos lähtisin ns. nollilta, saattaisin kallistua tubelessin puolelle maantielläkin. Näin tietysti ajattelee varmaan yhä useampi filomies, minkä vuoksi tuubivehkeistä voi saada varsin hyviä diilejä...
    Itsellä maantiepyörään ainoastaan tuubikiekkoja, eikä harmita yhtään. Seuraavassa maantiepyörässä tulee olemaan levyjarrut ja lähes satavarmasti tubelesskiekot. Muttä tämä on vasta fiilistelyä.
    Jos puhutaan sisurit vastaan tuubit, niin tuubit toudellakin.

  6. #126
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    66
    Itselläni uuteen maantiepyörään tulee juurikin tuubikiekot. Mukava ois kuulla kommentteja puolesta ja vastaan.

  7. #127
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    438
    No joo. Tuubeilla saa aika mukavan ajotuntuman, kun voi huoletta ajella pienemmilläkin paineilla. Kyllä sitä pehmoisuuden tunnetta tulee myös koko roskan konstruktiosta (jos ei muuten niin placebona). Tuubisetupit on myös keskimäärin keveämpiä, eli jos aeorakin löytyy, niin homma aika tikissä.
    Tuubien asentaminen voi tietysti olla vähän ikävää repimisineen, putsauksineen ja lotraamisineen. Kuitenkin jos laittaa heti uudelle kiekolle Carogna-teipit, niin tuo tuska on aika olematonta. Tien poskessa sitten, jos paikka-aineet ei toimi, niin voi tulla suru puseroon. Tietysti, jos tuubi on liimattu, ja satulan alta löytyy varvasremmillä kiinnitetty ja esiliimattu varatuubi, sujuu vaihtohommakin kuin tanssi...
    Kokeilemalla selviää, mistä on kyse.

  8. #128
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    00270 Strawberry Fields
    Viestit
    806
    Mä oon taas ymmärtänyt jotakin väärin päin, kun ajattelin että 33mm tuubiin voi täräyttää 9 bar ja etu tulee siitä.

    Mitäs noi kaikki kumirikot oli viime MM-kisoissa, jäi kuvitelma että siellä ajetaan sisureilla?

  9. #129
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    3.601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Näin tietysti ajattelee varmaan yhä useampi filomies, minkä vuoksi tuubivehkeistä voi saada varsin hyviä diilejä...
    Tästä syystä hankin vähän ajetut FFWD F6R tuubikiekot, kun alle tonnilla lähti. Toisessa maantiefillarissa on avot, samoin kaikki maantiepuolen varakiekot on avorenkailla.

    Mulle olennaista on, että vaihtaja (2x10) ja jarrut (vanne) toimivat heittämällä fillarista toiseen kiekkoja vaihtaessa.
    10k-kerhon jäsen

  10. #130
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Tästä syystä hankin vähän ajetut FFWD F6R tuubikiekot, kun alle tonnilla lähti. Toisessa maantiefillarissa on avot, samoin kaikki maantiepuolen varakiekot on avorenkailla.

    Mulle olennaista on, että vaihtaja (2x10) ja jarrut (vanne) toimivat heittämällä fillarista toiseen kiekkoja vaihtaessa.
    Jos tuubeilla jo kilsoja alla, kummat heität mieluummin alle avot vai tuubit. Toki tuossa varmasti myös FFWD:n vanteetki houkuttaa ajohommiin.

  11. #131
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.728
    Renkaiden mukaanhan noita kannattaa funtsia. GP5000 on aika hyvä sisurilla ja tubeleksena. Kannattaa miettiä, löytyykö vastaavaa tuubeille.

  12. #132
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    831
    Mulla on yksi kiekkosetti kuitutuubit. Ei ne nyt mitenkään tajuntaa räjäyttänyt, mutta kyllä niillä toki mielellään ajelee. Teipin kanssa liimaaminen oli helppoa, joten en sen takia jättäisi kokeilematta. Tulevana kesänä pääsee vertailemaan GP5000 tubelekseen, pitää yrittää vertailla tarkemmin vaikka kiekot vaikuttaa toki nekin.

  13. #133
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    66
    Onko teipin kanssa liimaaminen eri asia kuin tuubien teippaaminen vanteelle? Tärkein asia varmaan saada tuubi kunnolla kiinni, ettei renkaan elämiseen kulu potkua?

  14. #134
    Liittynyt
    08/2007
    Viestit
    438
    Teippaaminen ja liimaaminen on kaksi eri tapaa kiinnittää tuubi vanteelle (ellet ole vanhan liiton belgialainen krossimiäs, jolloin vedät molemmat). Liimoista ”paras” on Mastik ja teipeistä imho Carogna. Itse aloittaisin carognalla, ja jos se on liian helppoa/kätevää, niin seuraavat sitten liimalla.

  15. #135
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    66
    Okei, kiitos tiedoista. Olen näkyy ymmärtänyt teippauksen ja liimauksen ihan oikein. Rohkeasti voisin lähteä liimalla heti ensimetreistä liikkeellä!

  16. #136
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuplaO Katso viesti
    Itse aloittaisin carognalla, ja jos se on liian helppoa/kätevää, niin seuraavat sitten liimalla.


    Minulta peukku myös tuolle Carognalle. Ja Vittorian Corsa G+ tuubeille.

  17. #137
    -70 ja -80 luvuilla kun oikeasti ajelin, niin avorenkaita halveksittiin, koska ne olivat kovia tönkköjä ja niiden rullaavuus oli surkea. Nyt olen ajellut GP 4000 renkailla ja mainota tuntumaa. Ostin vuosi sitten tuubi kiekot kisakiekoiksi, tosin vielä testaamattomat. Taidan ottaa nuo tuubit myös harjoituskäyttöön, koska noita renkaan perkeleitä ei meinaa saada nykyään puhki. N. 20 000 km ja kaksi flättiä. Toki olen uusinut renkaita näiden kilometrien aikana. Molempina puhkeamisen syynä on ollut vannenauhan repeytyminen pinnan reikään. -70 luvulla olin ylpeä tuubirenkaasta, jolla oli ajettu 2000 kilometriä. Eniten pyörissä on kehittynyt renkaiden pistosuojaus. Kun katsoo ammattilaisten raskaita pyöräpainoja, niin yhä voitaisiin voittaa kisoja Reynlondsin putkilla, tai vieläkin paremmilla, Columbuksen!

  18. #138
    Hyvä nosto Pekxiltä, viidessä vuodessa ehtii tapahtua paljon... myös rengaspuolella.

    Itse olen siirtynyt tubelekseihin havaittuani ne käytännöllisiksi hiekkatieajelun lisäksi myös maantiellä, samalla päivittyi koko kalusto levareilla pysähtyväksi ja läpiakseli kiinnitteisiksi. Rengasvalinnat eivät ole yksiselitteisiä mutta jos haetaan käyttövarmuutta ja -mukavuutta harrastajakäyttöön niin kyllä tubeles on varteenotettava vaihtoehto, kisani ajoin tuubeilla ja ajaisin ehkä edelleen jos kilpailisin... tosin leveämmillä tuubeilla kuin silloin.

    Tubeleksen tulon myötä on renkaat leventyneet ja renkaiden ilmatila kasvanut merkittävästi, aikaisemmassa vannejarrukalustossa ei nykyiset 28mm tai leveämmät renkaat olisi edes mahtuneet pyörimään. Muutos ajamisen laadussa on merkittävä jos ajaa alle 25mm tuubeilla 8-9bar paineilla kuten allekirjoittanut teki kun kisasi vuosituhannen taitteen kummallakin puolella.

    Ei vannejarrupyörää kannata päivittää jos kiekkokalustoa on ja pyörä ei ole ikäloppu, mutta jos päivitystarvetta on niin kannattaa harkita tubelesta... ainakin jos uusii yhden pyörän, useammalla pyörällä päivitys levari-tubeles-läpiakseli kalustoon kirpaisee ehkä liikaa...

  19. #139
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    66
    Tubeless voi olla myös maantiepyörissä kohta se ykkösjuttu..

    Mutta edelleen tuohon avot vs. tuubit. Jos Internetin ihmemaailmaan on uskominen, aika monesta lähteestä tulee vastaan, että avorenkaat voittavat nopeudessa tuubit.

    Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla? Onko syyt perinteissä, mukavuudessa, keveydessä, turvallisuudessa vai jossain ihan muussa seikassa? Luusisi ainakin aika-ajossa jokainen otettava sekunti sieltä täältä poimittuna kelpaavan tosissaan kilpaa ajaville kisskuskeille.

  20. #140
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    2.045
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekxi Katso viesti
    Tubeless voi olla myös maantiepyörissä kohta se ykkösjuttu..
    ...Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla...
    Rengastyyppien valinta ei taida enää olla niin mustavalkoista kuin ennen. Sekä clinchereitä että tubeleksia näkyy nykyään myös pro-pelotoonissa. Jossain toisella foorumilla (WW?) oli juttua samasta aiheesta ja siellä tiedettiin kertoa, että joku tiimi ajaa tubeleksilla aika-ajoja. Vastaavasti myös clinchereitä on kisakäytössä, esimerkiksi campan uutta WTO-kiekkoa taitaa ollakin vasta vain avomallin renkaille. Valinta varmaan jatkossa tehdään renkaan sopivuuden mukaan eli enää ei ole tarpeen pärjätä yksillä renkailla kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
    If you are not riding solo, you're cheating.

  21. #141
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.728
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekxi Katso viesti
    Tubeless voi olla myös maantiepyörissä kohta se ykkösjuttu..

    Mutta edelleen tuohon avot vs. tuubit. Jos Internetin ihmemaailmaan on uskominen, aika monesta lähteestä tulee vastaan, että avorenkaat voittavat nopeudessa tuubit.

    Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla? Onko syyt perinteissä, mukavuudessa, keveydessä, turvallisuudessa vai jossain ihan muussa seikassa? Luusisi ainakin aika-ajossa jokainen otettava sekunti sieltä täältä poimittuna kelpaavan tosissaan kilpaa ajaville kisskuskeille.
    Tuubien iso etu on edelleen liimattu kumi kuitua vasten, eli rengasrikon sattuessa clincherin reuna ei ole se ensimmäinen osa asfalttia vasten. Tuo on minusta ihan todellinen vaara vuoristolaskuissa. Ja tietenkin kisatilanteissa rikkonaisella tuubilla voi ajaa, tubeleksella ei. Eli proo pelotonista tuubit tuskin tulevat katoamaan koskaan. Markkinavoimat tietysti saavat kuskit ajamaan millä tahansa.

    Tubeless vähentää rengasrikon mahdollisuutta, muttei poista sitä.

  22. #142
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.137
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekxi Katso viesti
    Mutta edelleen tuohon avot vs. tuubit. Jos Internetin ihmemaailmaan on uskominen, aika monesta lähteestä tulee vastaan, että avorenkaat voittavat nopeudessa tuubit.
    Näin se on, ja syykin on hyvin tiedossa. Vanteelle liimattu tuubirengas elää aina vähän vannetta vasten ja siitä syntyy ylimääräistä vierintävastusta. Teipeillä tulee takkiin vielä vähän enemmän.

    Mistähän kuitenkin johtuu, että Pro-kuskit taitavat edelleen ajaa tuubeilla?
    Jos tulee rengasrikko, varakiekkoa ei kaikissa tilanteissa ole heti saatavilla. Silloin ajetaan tyhjällä renkaalla niin kovaa kuin mahdollista, ja tuo on paljon helpompaa ja turvallisempaa tuubirenkaalla.
    Reaktor Stanga Racing | #fillarifoorumi @ IRCnet

  23. #143
    Totta on mitä toverit edellä todistavat, tyhjällä tuubilla voi ajaa... suoraan, käännellä ei isosti voi.

    Tubeless on tässä suhtessa ehkä avoakin heikompi koska siinä ei ole sisuria joka pitäisi päällikumin mahdollisimma leveänä jotta vanne ei osu tiehen. Huomioitava on että vanteet ovat leventyneet, renkaat eivät ehkä yhtä paljon. Tosin ei-pro-käytössä tulee myös tuubilla kiire pysäyttää jotta hiilikuituvanne pysyy ehjänä.

    Käyttö ratkaisee. Ammattilaiskäytössä vaihtuu koko kiekko riippumatta onko se tuubi, tubeless tai avo. Lenkkikäytössä ei voi kuin vaihtaa koko tuubikumin tai yrittää pikapaikkausta muussilla tms. Avoissa yleensä vaihdetaan/paikataan sisuri. Tubelesta voi litkuttaa (voi muitakin), pikapaikata tai laittaa sisuskumin, tuubi on tire-flat-tilanteesa ehkä eniten työllistävä.

    Terminologiseti todettuna pidän tubelesta enemmän "avona" kuin sisuskumillista avorengasta joka on mielestäni lähes yhtä "avo" kuin tuubi jossa on myös sisuri... jatketaan kuitenkin käytössä olevilla termeillä...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •