Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 36

Aihe: Suomalaisen polkupyörän historia

  1. #1
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297

    Suomalaisen polkupyörän historia

    Käsittääkseni meikäläiset ovat valmistaneet polkupyöriä, mutta suurin osa niistä on tehty siten, että kauppias on tilannut osat ulkomailta.

    Osat ovat tulleet tänne eri ulkomaisilta valmistajilta, niistä on koottu pyörä, maalattu ja kiinnitetty merkki pyörään.

    Kotimaisuus aste on näiden fillareiden kohdalla rajoittuu siis maaliin ja yhteen merkkiin, mutta pyöriä on valmistettu aivan oikeastikin eli alusta loppuun asti kotimaisista raakaaineista.

    Esimerkiksi Turussa ja Raumalla ja ehkä joissain muissakin kaupungeissa tälläistä toimintaa on harrastettu.

    Näiden valmistajien pyörät ovat aitoja kotimaan pyöriä.

    Amen

  2. #2
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.765
    Heikki Kuva on kirjoittanut kirjan Suomen polkupyörän 100-vuotisvuonna 1988, löytyy kirjastoista ainakin. Siitä historian alkutaivalta, paljon on kammet pyörineet tuon jälkeen. Kuka kirjoittaa seuraavan?

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Sivistyksen hautalehto
    Viestit
    945
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Käsittääkseni meikäläiset ovat valmistaneet polkupyöriä, mutta suurin osa niistä on tehty siten, että kauppias on tilannut osat ulkomailta.

    Osat ovat tulleet tänne eri ulkomaisilta valmistajilta, niistä on koottu pyörä, maalattu ja kiinnitetty merkki pyörään.

    Kotimaisuus aste on näiden fillareiden kohdalla rajoittuu siis maaliin ja yhteen merkkiin, mutta pyöriä on valmistettu aivan oikeastikin eli alusta loppuun asti kotimaisista raakaaineista.

    Esimerkiksi Turussa ja Raumalla ja ehkä joissain muissakin kaupungeissa tälläistä toimintaa on harrastettu.

    Näiden valmistajien pyörät ovat aitoja kotimaan pyöriä.

    Amen
    Ööö äää ööö oliko rungon raaka-aine louhittu Suomen maaperästä. Entäpä renkaat.

    Se siitä sitten.
    - Hiki syö aivoja -

  4. #4
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.525
    Ne varsinaiset sepän tekemät pyörät loppuivat varmaan jo ennen sotia...

  5. #5
    Pyöräilyn historian ystäville suosittelen 1) lukemaan ystäväni Tiina Männistö-Funkin teknologian historian artikkelin "The Crossroads of Technology and Tradition Vernacular Bicycles in Rural Finland, 1880—1910". http://muse.jhu.edu/login?auth=0&typ...isto-funk.html 2) selaamaan työnantajani pienpainetekokoelmaa, missä on mukava määrä digitoituja seurojen sääntöjä, matkaoppaita jne jo 1800-luvun lopulta http://www.doria.fi/handle/10024/85128

  6. #6
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    1.145
    Onko assarin banaani päättynyt, kun ei ole näkynyt hetkeen?

  7. #7
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matti S. Katso viesti
    Ööö äää ööö oliko rungon raaka-aine louhittu Suomen maaperästä. Entäpä renkaat.
    Veikkaan että oli koska Suomessa oli metalliteollisuuta 1800-luvun loppupuolella.

    Polkupyörän renkaita on myös valmistettu kotimaisin voimin.





    Lainaus Alkujaan tämän lähetti supertele Katso viesti
    Onko assarin banaani päättynyt, kun ei ole näkynyt hetkeen?

    Ilmeisesti mutta vasta tiukkojen lakineuvottelujen ja lahjomisen jälkeen sain palata palstalle.

  8. #8
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Heikki Kuva on kirjoittanut kirjan Suomen polkupyörän 100-vuotisvuonna 1988, löytyy kirjastoista ainakin. Siitä historian alkutaivalta, paljon on kammet pyörineet tuon jälkeen. Kuka kirjoittaa seuraavan?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poursuivant Katso viesti
    Pyöräilyn historian ystäville suosittelen 1) lukemaan ystäväni Tiina Männistö-Funkin teknologian historian artikkelin "The Crossroads of Technology and Tradition Vernacular Bicycles in Rural Finland, 1880—1910". http://muse.jhu.edu/login?auth=0&typ...isto-funk.html 2) selaamaan työnantajani pienpainetekokoelmaa, missä on mukava määrä digitoituja seurojen sääntöjä, matkaoppaita jne jo 1800-luvun lopulta http://www.doria.fi/handle/10024/85128

    Olisi suuri palvelus museoille ja kotimaisten polkupyörien keräilijöille jos joku tekisi tutkimuksen joka kattaisi Suomessa valmistetut polkupyörät

    Eli mukaan ei otettaisi niitä fillareita joiden osat on tilattu ulkomailta koottu niistä pyörä, maalattu ja laitettu kokoojan merkki pyörän etupäähän.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    202
    Ainakin Tunturi, Helkama, Kone ja Terä (Jaguar, Tammer, Peto) ja Pyrkijä ovat tehneet runkoja teollisesti. Osia on tuotu ulkoa, ainakin keskiöitä, napoja, laakereita ja pinnoja. Hyvälaatuinen teräsputkikin on ollut tuontitavaraa, samoin kumimateriaali (no, tehtiinhän sodan aikana kokeeksi kumia voikukista...).

    TÄYSIN kotimaista pyörää ei taida olla kuin nuo 1800-luvun lopun sepäntekemät. Järvimalmista tehtyä rautaa ja puuta.

    http://www.vanhatvelot.org/
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  10. #10
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    2.774
    Sit on Finnpower joka on kait Suomesta :-)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  11. #11
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    Ainakin Tunturi, Helkama, Kone ja Terä (Jaguar, Tammer, Peto) ja Pyrkijä ovat tehneet runkoja teollisesti. Osia on tuotu ulkoa, ainakin keskiöitä, napoja, laakereita ja pinnoja. Hyvälaatuinen teräsputkikin on ollut tuontitavaraa

    TÄYSIN kotimaista pyörää ei taida olla kuin nuo 1800-luvun lopun sepäntekemät. Järvimalmista tehtyä rautaa ja puuta.

    Polkupyörä on sangen yksinkertainen esine joten veikkaan, että osat ovat valmistettu tehtaan toimesta eli omin henkilökohtaisin käsin ainakin joissain tapauksissa täysin kotimaisista raaka-aineista.

    Esimerkiksi pinnojen valmistus ei vaadi mitään sellaista mitä ei olisi osattu 1800-luvun loppupuolella eikä runkokaan ole mikään mahdoton rakentaa alkeellisillakaan työstökoneilla.

    Olen sitä mieltä, että on olemassa täysin Suomalaisia polkupyöriä.

    Mutta kuten sanottu nyt tarvittaisiin lisää tietoa.
    assari muokkasi tätä : 03.03.2014 at 07.38

  12. #12
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.786
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Olen sitä mieltä, että on olemassa täysin Suomalaisia polkupyöriä.

    Mutta kuten sanottu nyt tarvittaisiin lisää tietoa.
    Kotimaisista atomeista valmistettuja materiaaleja, lisäää tietoa todella tarvittaisiin, mutta ei kai se kannettu vesi kaivossa pysy.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #13
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Olen sitä mieltä, että on olemassa täysin Suomalaisia polkupyöriä.

    Mutta kuten sanottu nyt tarvittaisiin lisää tietoa.
    Oletko perehtynyt lainkaan siihen tietoon, mitä suomalaisesta pyöräilystä, pyöränvalmistuksesta ja pyöräteollisuudesta on saatavilla? Onhan asiasta kirjoitettu aika lailla. Vai meinaatko, että muut lukevat alan teokset puolestasi ja referoivat tulokset sinulle haluamassasi muodossa?

    Kysymys ei varmaan ole siitä, etteikö Suomessa olisi pystytty valmistamaan kaikkia fillariin tarvittavia komponentteja, vaan siitä, ettei se ollut järkevää.

  14. #14
    Mikko Kylliäisen artikkeli Juoksukoneita ja velomobiileita lehdessä Tekniikan Waiheita 4/06 sivuaa myös suomalaista pyöräilyn historiaa. Linkki sivulle, josta artikkeli löytyy: http://www.ths.fi/etw_art.htm

  15. #15
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.525
    Minkä vuoksi täytyisi olla niin puritanisti ettei hyväksyisi Suomessa valmistetut yhtenä kategoriana? Olisi hieman enemmän ja tod.näk.mielenkiintoisempaakin luettavaa...

  16. #16
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Oletko perehtynyt lainkaan siihen tietoon, mitä suomalaisesta pyöräilystä, pyöränvalmistuksesta ja pyöräteollisuudesta on saatavilla?

    Olen lukenut paljonkin polkupyörän historiaan liittyvää kirjallisuutta.

    Mutta niistä ei ole saanut tarpeeksi tietoa suomalaisen polkupyörän osalta.






    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Minkä vuoksi täytyisi olla niin puritanisti ettei hyväksyisi Suomessa valmistetut yhtenä kategoriana? Olisi hieman enemmän ja tod.näk.mielenkiintoisempaakin luettavaa...

    Nyt on kyse kotimaisen polkupyörän historiasta.

    Sellasiksi ei voi laskea niitä pyöriä joiden osat on tilattu ulkomaita, koottu täällä, maalattu ja asennettu etumerkki.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Nyt on kyse kotimaisen polkupyörän historiasta.
    Sellasiksi ei voi laskea niitä pyöriä joiden osat on tilattu ulkomaita, koottu täällä, maalattu ja asennettu etumerkki.
    KOKONAAN kotimaisiako? Jos pitää löytää pyörä jossa KAIKKI on kotimaista, joudutaan välttämättä sepäntyö-manufaktuuriaikaan ja aikaan ennen ilmarenkaita.
    Kolmen pisteen vihje: Suomessa ei ole tuotettu kumia.
    Yhden pisteen vihje: Suomessa ei ole valmistettu laakerikuulia.

    Kaikenlaista on tehty, Tampereellakin tietääkseni tuotettiin vanteita ja lokasuojia levystä lähtien. Runkoputki oli kotimaista ja siitä väännettiin etuhaarukan kartiokkaita soikioputkiakin. Nokia teki renkaita, mutta raaka-aine oli Indonesiasta. Missähän olisi tehty napoja ja laakerikartioita? Enpä usko että on teollisesti tehty ikinä Suomessa.

    Kyllä Jaguarit, Tunturit, Helkamat ja muutamat toisetkin merkit olivat aikoinaan niin kotimaista kuin täällä pystyy tekemään. Monet muut pyörämerkit tehtiin kokonaan tuontiosista. Esim. Messukylässä koottiin vuosittain tuhansia norjalaisiin runkoihin perustuvia pyöriä, joissa ei ollut oikeastaan lainkaan kotimaisia osia, ainoa kotimaisuus oli kokoonpanotyö ja ehkä Nokian renkaat. Ei silti, harva on kuullut Herrmansin osien olevan kotimaan tuotetta.
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  18. #18
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.786
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    KOKONAAN kotimaisiako? Jos pitää löytää pyörä jossa KAIKKI on kotimaista, joudutaan välttämättä sepäntyö-manufaktuuriaikaan ja aikaan ennen ilmarenkaita.
    Kolmen pisteen vihje: Suomessa ei ole tuotettu kumia.
    Yhden pisteen vihje: Suomessa ei ole valmistettu laakerikuulia.
    Kotimainen voiteluaineteollisuus on aina tukeutunut kotimaiseen raakaöljyyn, ainakin pyörien voiteluaineissa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #19
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti
    KOKONAAN kotimaisiako? Jos pitää löytää pyörä jossa KAIKKI on kotimaista, joudutaan välttämättä sepäntyö-manufaktuuriaikaan ja aikaan ennen ilmarenkaita.
    Kolmen pisteen vihje: Suomessa ei ole tuotettu kumia.
    Yhden pisteen vihje: Suomessa ei ole valmistettu laakerikuulia.

    Aivan, aiheena on siis kokonaan 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa kotimaassa valmistetut polkupyörät.

    "Ensimmäinen kumituotteita valmistava tehdas Suomessa, Gummi Teollisuus Tehdas Pohjola,aloitti toimintansa vuonna 1895."

    (Kumiteollisuus.fi)

    Kuulalaakerista en ole löytänyt tietoa, mutta oliko pienten kuulien tuottaminen Suomessa mahdotonta 1800-luvun loppupuolella on toinen asia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Kotimainen voiteluaineteollisuus on aina tukeutunut kotimaiseen raakaöljyyn, ainakin pyörien voiteluaineissa.
    Eikö ole olemassa ei-öljypohjaisia voiteluaineita?

  20. #20
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.765
    Noin tiukalla vaatimustasolla kirjasta tulee maailman lyhyin kirja, yksi lause: Suomessa ei ole koskaan tehty teollisessa mittakaavassa yhtään pyörää kokonaan.

    Sama historiankirjoitus koskee muutoin monia muitakin pyöränvalmistajamaita. Japani, Intia, Kiina, entt. CCCP, USA, Italia, Ranska... mm. saattavat olla ulkona tuosta pyörän valmistuksen alkuhämärissä.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Noin tiukalla vaatimustasolla kirjasta tulee maailman lyhyin kirja, yksi lause: Suomessa ei ole koskaan tehty teollisessa mittakaavassa yhtään pyörää kokonaan.



    En voi sanoa, että täällä olisi tehty 1800-luvun lopussa tai 1900-luvun alussa täysin kotimaisista osista koottua polkupyörää, mutta toisaalta se voisi olla hyvin mahdollista.

    Asiaan saadaan sitten vasta varmuus kun Turussa, Raumalla ja Tampereella toimineiden polkupyörätehtaiden asiakirjoihin on tutustuttu pieteetillä.

  22. #22
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.294
    Diipadaapaliirumlaarumi-a ja kaikkee--->http://www.vanhatvelot.org/harrastaminen/tietoiskuja
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti

    Hyvä artikkeli, mutta siitä ei saanut selville että olisiko kukaan tehnyt polkupyöriä sata prosenttisesti kotimaassa valmistettujen osien avulla.

  24. #24
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    3.765
    Silmäilin uudelleen I.K. Inhan kirjaa Muistemia polkupyöräretkeltäni, jossa eletään ison etupyörän viimevaiheita. Inha hankkii uuden matalan pyörän briteistä vuonna 1886, jolla hän teki euroopamatkansa. Kirja ei kerro Suomen pyöränvalmistuksesta, mutta kun se alkoi, niin varmaankin briteistä tuli navat ynnä muut laakerit. Muutakin hilua, vaikka pyörä aika yksinkertainen onkin. Suomi vei puutavaraa euroopan maihin ja toi tänne tarvitsemaansa tavaraa. Oli silloin yhtä järkevää kuin tänäänkin. Kait tuo selviää aikansa papereista, elettinhän silloin jo historiallista aikaa. Hienoa jos pääsee noihin papereihin tutustumaan. Menestystä tutkimuksiin.

    Vaikka fillar on niin simppeli, niin kaikki siihen liittyvä olisi mukava tietää. Yleinen mielenkiinto on alhainen meidän porukan ulkopuolella.

  25. #25
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Asiaan saadaan sitten vasta varmuus kun Turussa, Raumalla ja Tampereella toimineiden polkupyörätehtaiden asiakirjoihin on tutustuttu pieteetillä.
    Sikäli kun mitään asiakirjoja on jälkipolville säilynyt. Hyvä jos on. Tuon ajan suomalaiset "polkupyörätehtaat" olivat aika pieniä putkia.

  26. #26
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Kuulalaakerista en ole löytänyt tietoa, mutta oliko pienten kuulien tuottaminen Suomessa mahdotonta 1800-luvun loppupuolella on toinen asia.
    Hyvälaatuisessa kuulalaakerissa ei taida olla ongelmana niinkään pieni koko, kuin sangen vaativat toleranssit. Saattaahan se napa tietysti pyöriä aikansa vähän heikommillakin laakereilla, kunnes leviää tai hirttää lopullisesti.

    Kotimaisten voiteluaineiden ystävät puolestaan voinevat voidella ketjunsa vaikka rypsi- tai pellavaöljyllä. Jälkimmäisen kanssa kannattaa sitten varoa, etteivät öljyiset rätit pääse syttymään itsestään.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.631
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Hyvä artikkeli, mutta siitä ei saanut selville että olisiko kukaan tehnyt polkupyöriä sata prosenttisesti kotimaassa valmistettujen osien avulla.
    Onko tämän teos tuttu? jos ei, niin hankit sen käsiisi, luet läpi sanasta sanaan ja tutkit myös kuvat vanhoista mainoksista tarkkaan. Siitä voit tehdä oman päätelmän asiasta, vaikka vastausta ei ihan suoraan yhdessä lauseessa luekaan. Oman arvioni aiheesta olen tämän perusteella muodostanut.

    HMK muokkasi tätä : 06.03.2014 at 20.44
    -

  28. #28
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Sikäli kun mitään asiakirjoja on jälkipolville säilynyt. Hyvä jos on. Tuon ajan suomalaiset "polkupyörätehtaat" olivat aika pieniä putkia.
    Olisi hyvä jos olisi säilynyt.

    Ne ovat nimittäin ainoa keino millä saadaan totuus julki.

    Raumalla polkupyöriä tehtiin Oy Weljekset Lindberg:in toimesta vanhassa puutalossa 1900-luvun alussa.





    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Hyvälaatuisessa kuulalaakerissa ei taida olla ongelmana niinkään pieni koko, kuin sangen vaativat toleranssit. Saattaahan se napa tietysti pyöriä aikansa vähän heikommillakin laakereilla, kunnes leviää tai hirttää lopullisesti.

    Kotimaisten voiteluaineiden ystävät puolestaan voinevat voidella ketjunsa vaikka rypsi- tai pellavaöljyllä. Jälkimmäisen kanssa kannattaa sitten varoa, etteivät öljyiset rätit pääse syttymään itsestään.
    Kuulalaakereista on puhuttu paljona ja aina sanotaan, että niitä on vaikeaa valmistaa.

    Ihmettelen, että mikä siinä on vaikeaa.

    Ehkä tuo mainitsemasi tasalaatuisuus.

    Aivan, pellavaöljy ja tinneri syttyvät itsekseen.



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    Onko tämän teos tuttu? jos ei, niin hankit sen käsiisi, luet läpi sanasta sanaan ja tutkit myös kuvat vanhoista mainoksista tarkkaan. Siitä voit tehdä oman päätelmän asiasta, vaikka vastausta ei ihan suoraan yhdessä lauseessa luekaan.


    Kirja on tuttu ja suosittelen sitä, mutta siitä ei saa olennaista selville.

    Eli valmistettiinko Suomessa polkupyöriä täysin kotimaisista aineksista vai ei.

    Voisi kuvitella, että ainakin kaikki muut kuin nuo kuulalaakerit olisi voitu tehdä täällä ja kuka tietää vaikka niitäkin olisi pystytty jotenkin valmistamaan.

    Vanhojen polkupyörien napoja avatessani olen törmännyt monenlaisiin virityksiin.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti assari Katso viesti
    Kuulalaakereista on puhuttu paljona ja aina sanotaan, että niitä on vaikeaa valmistaa.

    Ihmettelen, että mikä siinä on vaikeaa.

    Voisi kuvitella, että ainakin kaikki muut kuin nuo kuulalaakerit olisi voitu tehdä täällä ja kuka tietää vaikka niitäkin olisi pystytty jotenkin valmistamaan.
    Vaikeaako? Mitenkähän nuo muutamat tehtaat kuten SKF, FAG ym. onnistuivat pitämään lähes monopolin Euroopassa viitisenkymmentä vuotta? ERIKOISTUMALLA tarkkuuteen, ERIKOISKONEILLA, MASSATUOTANNOLLA. Milleistä millin tuhannesosiin ei ole pitkä matka, mutta onpa vaikea kuitenkin.

    OLISI PYSTYTTY on aivan eri asia kuin tekeminen... tarkkoja osia ei tuoteta teollisesti missään käsityöpajassa, pyörän runkoja on helppo tehdä. Kellosepätkään eivät tee kuulalaakereita vaikka työ muuten onkin tarkkaa. Itsekin olen nähnyt kokeneen työkaluhiojan "viimeistelevän" käsin pyöränsä laakeripintoja. Koko jutun avain on massatuotanto ja sen tarvitsemat erikoiskoneet.

    Suomen teollinen historia on kuitenkin aika hyvin tunnettu. Sotaa varten luetteloitiin kaikki pajat, koneet ja niiden käyttäjätkin. Tärkeimmät metalliyritykset ja niiden tuotanto ovat tiedossa. Niistä mikään ei tehnyt polkupyörän pyöriviä osia, pikkupajat eivät siihen olisi pystyneet teollisessa mittakaavassa. Paperikoneita ja vastaavaa isoa tavaraa tehtiin, mutta yleensä yksittäiskappaleita, joissa pärjätään sovittamalla. Aseteollisuus vasta toi toleranssit yleiseen käyttöön 1920-30 lukujen taitteessa. Ensimmäinen suomalainen auto, Korvensuu, oli käsityönä tehty yksittäiskappale moottoria myöten, siinäkin oli ulkomaiset laakerit ja pinnapyörät.

    Rullaketjua alettiin tehdä vasta sodan jälkeen kun konekapasiteettia vapautui ampumatarviketuotannosta (Ammus oy), en tosin ole varma tehtiinkö pyöränketjua. Valmet teki sodan jälkeen mm. polkimien akseleita; jotain oli jo opittu ja koneet vapaana.

    Mutta ainahan voi loputtomiin jänkätä että olisi voitu jossain...
    Foorumipyöräilyn "Lanterne Rouge"

  30. #30
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    297
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuparinen Katso viesti

    OLISI PYSTYTTY on aivan eri asia kuin tekeminen... tarkkoja osia ei tuoteta teollisesti missään käsityöpajassa, pyörän runkoja on helppo tehdä. Kellosepätkään eivät tee kuulalaakereita vaikka työ muuten onkin tarkkaa. Itsekin olen nähnyt kokeneen työkaluhiojan "viimeistelevän" käsin pyöränsä laakeripintoja. Koko jutun avain on massatuotanto ja sen tarvitsemat erikoiskoneet.



    No jos nuo kuulalaakerit ovat sitten tilattu ulkomailta ja muut osat tehty täällä niin olisihan sekin jo aika kotimaista tuotantoa jos runko, ohjaustanko, satula, eut ja takanavat. pinnat ja vanteet olisi työstetty täällä.


    Off-topic:

    Muistaakseni kuulalaakereitten puute aiheutti toisen maailman sodan aikaan sen, että paremmin sotaan soveltuvien liikkuvatornisten panssarivaunujen sijaan sakut alkoivat valmistaa rynnäkkötykkejä joissa oli kiinteä eli alarunkoon kiinnitetty taisteluosasto.





    Panzer III





    Panzer III:sen runko ja siihen liimattu kiinteä taisteluosasto

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •