Sivu 170 / 172 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 70120160168169170171172 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.071 - 5.100 / 5143

Aihe: Maastolenkit Tampereella Vol2

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Tätä oon miettinyt ittekin mutta jos kartasta kattoo tarkemmin niin eilen mentiin Aaroninkorpi kallio ja sitä oon nimittänyt Lähdeniitynkallioksi
    80/90 luvulla kun tuolla linkkaamallani kallioilla laskettiin pulkalla yms. ni me puhuttiin aina pöllökallioista. Pieni välikevennys kahvittelun ohesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ytte07 Katso viesti
    80/90 luvulla kun tuolla linkkaamallani kallioilla laskettiin pulkalla yms. ni me puhuttiin aina pöllökallioista. Pieni välikevennys kahvittelun ohesta.
    Pöllökallio nimi vilahti jossain vaiheessa kuukausi takaperin Nokia vanhoissa kuvissa ryhmässä... täytyy hakee tietoo kun tässä ehtii

Päivän laavukierroksella poimin mukaan jonkun työkalupakin kun osui ajolinjalle. Mikäli on sinulta hävinnyt tasanne-atala seudulle, laita yv ja mukaan jotain tuntomerkkejä.

Koukkurahkan polku on avattu ja läskillä ajettavissa. Eivät ole vielä aloittaneet ladun tekemistä kelkalla....
    Vanha mutta lihava.

Ajoin Koukkurahkan fätillä edestakaisin. Nyt sais sinne hyvän pohjan ennen pakkasia jos joku muukin kävisi ajamassa. 🙂

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantamies Katso viesti
    Ajoin Koukkurahkan fätillä edestakaisin. Nyt sais sinne hyvän pohjan ennen pakkasia jos joku muukin kävisi ajamassa. ��
    Vaikka reitti onkin mahtava niin saattaa äkkiä olla kelkalla tehty latu tämmösen lumipyryn jälkeen.
    Yleensä ovat kelien salliessa yrittäneet avata viimeistään hiihtolomien ajaksi nuo "laturetket" -> Sittenhän ajamisen pitää luonnollisesti siirtyä Makkarajärven luontopolulle latupohjilta.
    Vanha mutta lihava.

Kevyt Keskiviikkolenkki siirtyy talvikauteen! Lamminpäässä on jo latu, joten keskiviikon startti on Tesoman uimahallilta klo 1830. Runsaasta lumisateesta johtuen varmastikin läskioptimoituja polkuja tarjolla, nakkikumi saattaa olla kehveli... Voidaan mennä perinteisessä muodostelmassa eli "missä läskit edellä siellä nakkikumi perässä"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantamies Katso viesti
    Ajoin Koukkurahkan fätillä edestakaisin. Nyt sais sinne hyvän pohjan ennen pakkasia jos joku muukin kävisi ajamassa. 
    Mä kävin tänään ajamassa. Oli kyllä aika hyvässä kunnossa, vaikka muita jälkiä ei tältä päivältä siellä näkynyt. Sen sijaan kaasulinja koukkurahkan eteläpuolella oli kamalaa tunkkausta, mutta nyt menee sielläkin yhdet jäljet Taivalpirtin suuntaan. Toivottavasti eivät tee latuja vielä vähään aikaan.

Koukkurahka oli aika hyvä, kun ajoin äsken siitä läpi. Kaasulinjalle on tänään ajettu latu ja se on ainakin toistaiseksi siltä osin menetetty. Paluumatkalla koukkasin Viitastenperän kautta ja se meni suht "pienellä" tunkkauksella

Koukkurahkan läpi meni myös eilen monet jäljet, jotka sitten päättyivät u-käännökseen kaasulinjalla. Itse ajoin paluumatkan Koukkujärven rantaa/jäätä ja sieltä polkua Matinlahden tielle. Ei tosin ihan optimi, sillä Koukkujärvellä on jään ja lumen välissä n. 5-10 cm huonosti kantava loskakerros. Ja paikoin myös vähän liikaa lunta. Sitä jäin miettimään, että mikä sen kaasulinjan latusijoittelun idea on. Ladut on ajettu suunnilleen renkaanjälkien kohtaan niin, että väliin jää reilu metrin levyinen tyhjä alue. Onko se tarkoitettu pyöräilyyn, sillä ei siinä ainakaan luisteluhiihtämään mahdu? Miksei latuja ole voinut ajaa likimain vierekkäin, jotta toisessa reunassa mahtuisi pyöräilemään ja kävelemään.

Tällä hetkellä väylä Koivuviidan polun risteyksestä Taivalpirtille oli muuttunut juuri sellaiseksi, että molemmissa reunoissa kulki latu ja keskellä oli kamalan kuoppaista kävelyaluetta. Mahtaako joku vetää palkokasvin nenäänsä, jos samaan tyyliin ajaisi latujen välisellä alueella myös siinä kaasulinjan matkalla ja sillä tien jatkeella Taivalpirtin suuntaan? Ei se ainkaan perinteistä latua haittaa ja luistelu siinä keskellä on joka tapauksessa mahdotonta kapeuden vuoksi. Kyselen tätä siis ihan sillä ajatuksella, että jos jollain maastopyöräilyä kauemmin harrastaneella on kokemusta aiempien talvien käytänteistä.

Kävin tänään siinä sähkölinjalla ennen Koukkurahkaa kääntymässä ja totesin etten jaksa tunkata pidemmälle. Makkarajärven polku oli sen sijaan aika hyvässä kunnossa kävelijöiden jäljiltä, pitkospuita ei tosin meinannut erottaa lumen alta.

Siitä viiden polun risteyksestä(missä on latukartta) oli tänään joku kävelly lumikengillä kohti lintuhyttiä. Nopeasti jälki näytti hyvälle, mutta todellisuus olikin sitten jotain muuta ja jouduin tunkkaamaan lähes puolet matkasta Loppumatka Hervannan katsastuskonttorille oli suht hyvä.

Koukkurahka on nyt menetetty, latu-kelkka tuli vastaan:

Saman totesin kanssa että latukelkka ajellut leveän tasaisen baanan. Sitä kyllä hieman ihmettelin että yhtään suksenjälkeä ei vielä näkynyt missään kohdassa jossa ko.ura risteää Makkarajärven luontopolun kanssa. Luontopolku kaipaa ajelijoita, läskillä pääsi pikkutunkkauksilla reitin tänään.

Oon tämän talven ajellut uskollisesti kuvan reittiä (keskimäärin kolmesti viikossa). Kalliojärven pohjoispuolella > Juottojärven ympäri on nyt ihan hyvät pohjat tällä hetkellä (ti 22.1.).
    Mikäli joku haluaa vaihtelua peruspoluille, niin poiketkaa ajelemassa tuolla. Nuo kartalla olevat etelän puoleiset polut ovatkin runsaammassa käytössä, mutta tuonne Kalliojärven pohjoispuolelle / Juotojärven ympäri ei oikein kukaan muu tunnu eksyvän. Tuosta saa ihan hyvän ”ympyrän”, jos kiertää (kartasta poiketen) vielä Porrasjärven ympäri. Oliskohan jotain 4-5km matkaa yhteensä. Varmaan menee jo tällä hetkellä nakkikumillakin tuo Juoton kierto ihan ok. Itse oon mennyt sitä läskillä.

Kiitti tiedosta! Hienoa seutua, pitääpi poiketa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pojomtb Katso viesti
    Oon tämän talven ajellut uskollisesti kuvan reittiä (keskimäärin kolmesti viikossa). Kalliojärven pohjoispuolella > Juottojärven ympäri on nyt ihan hyvät pohjat tällä hetkellä (ti 22.1.).
    Mikäli joku haluaa vaihtelua peruspoluille, niin poiketkaa ajelemassa tuolla. Nuo kartalla olevat etelän puoleiset polut ovatkin runsaammassa käytössä, mutta tuonne Kalliojärven pohjoispuolelle / Juotojärven ympäri ei oikein kukaan muu tunnu eksyvän. Tuosta saa ihan hyvän ”ympyrän”, jos kiertää (kartasta poiketen) vielä Porrasjärven ympäri. Oliskohan jotain 4-5km matkaa yhteensä. Varmaan menee jo tällä hetkellä nakkikumillakin tuo Juoton kierto ihan ok. Itse oon mennyt sitä läskillä.

Viime viikonloppuna kiersin ilmeisesti sun jälkiä juotto ja kalliojärven ja ens lauantaina mennään varmaan taas. Hyvää polkua oli.
    Juottojärven kierto oli uutta noi muut tuttua.

Pakko kysyä että minkälainen tuo Kalliojärven pohjoinen reitti on? Kävin tuolla koillisen puoleisessa päässä syksyllä toteamassa että todella ahdas ja melkein ajokelvoton mun taidoilla ainakin se ihan rannassa menevä reitti, helpottuuko se siitä vai onko mulla vaan niin huonot taidot

Maastolenkit Tampereella Vol2

Nyt se on lumen helpottamaa. Ainakin mielestäni helppoa ajaa (enkä koe olevani mikään taituri). Oon ajanut tuota Juottojärveä loppusyksystä asti ja sinne on tullut jo ihan hyvä kesäkelinkin ura. Kalliojärven pohjoisrannalla on pari hankalampaa kohtaa. Yksi muutaman metrin kivikko sekä koko kierroksella kolme kaatunutta isoa puuta, joiden kohdalla täytyy käyttää jalkoja. Niin ja toisen nuotiopaikan mäki on mentävä jalkapelillä Kalliojärvellä.
    Sanoisin, ettei tuo reitti kovin paljon haastavampi ole kuin Porrasjärven kierros. Tosin aamulla (24.1.) kun tuon ajoin, oli joku jäljistä päätellen taluttanut lähes koko Kallio-Juotto kierroksen, mutta ehkäpä siihen oli jokin muu syy kuin reitin haastavuus.
    Edit: Tosiaan se koillisen pää on varsinkin kesällä kaikista haastavin. Jos sieltä päin lähtee, niin reitti helpottuu huomattavasti ekan nuotiopaikan (korkea kallio) jälkeen.

Mielestäni myös ihan ajettavaa ja just läskipyörälle sopivaa baanaa toi porras-juotto-kalliojärvi reitti👍 siitä vielä huokauskallio-koukku...

Ok, kiitokset tiedosta, täytyypä siis vaan käydä ajamassa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti star trek Katso viesti
    Mielestäni myös ihan ajettavaa ja just läskipyörälle sopivaa baanaa toi porras-juotto-kalliojärvi reitti siitä vielä huokauskallio-koukku...
    Mites muuten on tänä talvena, ajetaanko tohon kelkalla latu vai onko se vallan hylätty ja panostetaan isompiin väyliin? Sillä kysyn ku en oo millään välineellä tänä talvena käynyt. Parina viime talvena siitä on päässyt käymään majalla.

https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

eikö toi pätkä oo ollut polkuna aina ?

Ei. Vanhoihin hyviin aikoihin siihen ajettiin latu. Kiersi kalliojärven kautta majalle. Tarttis isäukolta kysyä koska viimeks ajettu. Voi olla että ei siis hetkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    eikö toi pätkä oo ollut polkuna aina ?
    Ja vielä hieman jatkoa. Punainen viiva on suunnilleen se reitti jollaisena sinne on vielä latu ajettu. Sininen ympyrän mökki on alkuperäinen koukun maja jonka omisti sittemmin Nokian Teräs niminen urheiluseura. Kyllä tota latua on mielestäni vielä tällä vuosituhannella ajettu ja välillä vanhat niilot hiihtää sitä itse auki. Niin kuin hiihtävät noita Ruokejärveä, Kalliojärveä jne...

Kyllä tossa latu on menny hyvinä lumitalvina kuten viimevuonna (kuva ruokejärveltä)
    ruokejärveltä koukulle toi on siis samaa huokauskallion reittiä nyt sitä ei vielä oo vedetty
    ja oon käyny tallomassa polkua lumikengillä että sais pidettyä reitin auki pyöräilijöille
    Latuja on muutenkin ihan riittävästi ja niitä kyllä hoidetaan viimesenpäälle.

Nyt se on lumen helpottamaa. Ainakin mielestäni helppoa ajaa (enkä koe olevani mikään taituri). Oon ajanut tuota Juottojärveä loppusyksystä asti ja sinne on tullut jo ihan hyvä kesäkelinkin ura. Kalliojärven pohjoisrannalla on pari hankalampaa kohtaa. Yksi muutaman metrin kivikko sekä koko kierroksella kolme kaatunutta isoa puuta, joiden kohdalla täytyy käyttää jalkoja. Niin ja toisen nuotiopaikan mäki on mentävä jalkapelillä Kalliojärvellä.
    Sanoisin, ettei tuo reitti kovin paljon haastavampi ole kuin Porrasjärven kierros. Tosin aamulla (24.1.) kun tuon ajoin, oli joku jäljistä päätellen taluttanut lähes koko Kallio-Juotto kierroksen, mutta ehkäpä siihen oli jokin muu syy kuin reitin haastavuus.
    Edit: Tosiaan se koillisen pää on varsinkin kesällä kaikista haastavin. Jos sieltä päin lähtee, niin reitti helpottuu huomattavasti ekan nuotiopaikan (korkea kallio) jälkeen.
    Se olin minä. Mulla on heikot jalat, niin piti kantaa pyörää erämaassa Ainakin tuolloin aamulla ura oli pehmeä, eikä siellä ole kyllä mahdottoman paljoa ajettu. Kapea rengas meni heti tontista läpi. Mutta todella hieno reitti. Ajakaa paljon tuota läskillä, niin päsee nalkkikumillakin. Kuvat tuolta reitiltä edellisenä aamuna. EDIT:Kävin tänään ajamassa reitin uudelleen. Pohja on kyllä auttamatta pehmeä kapearenkaiselle pyörälle. Vaatisi kunnon suojakelin että kovettuisi kunnolla. Nyt oli käyty ryhmällä tamppaamassa ja edelläkin ajoi joku läski.

Ju$$i muokkasi tätä : 26.01.2019 at 14.38

Ok. Sitä unohtaa tuolla läskillä miten tuo höttönenkin lumi tuntuu vakaalta pohjalta. Ja kokoajanhan tuota tuntuu tippuvan taivaalta lisää. Kunnon suojaa pari pv tekis kyllä nyt tosiaan hyvää.

Nyt oli kelkalla ajettu pohjaa (ei latua) Ruoke-Koukku välille. Jos ne tuohon laittaa latua, niin sitten alkaa olla aika hyvin blokattu tuokin seutu laduilla. Toisaalta voihan olla, että se oli ajettu sinne yhteiskäyttö mielessä. Näin alkuun kelkka oli kyllä pilannut jo ihan kohtuullisen ajouran, mutta kyllähän tuo tuosta kovettuu, jos sitä käydään polkemassa.. siis jos siihen ei latua ilmesty.

http://www.arcgis.com/apps/webappvie....8536%2C102100

Valikosta löytyy selitys polun kohdalla menevälle vihreälle viivalle = 1 latu. Eli muinaisina aikoinakin koko kalliojärven lenkki oli 1 suuntainen. Tän uuden nettisivuston pitäs olla melko reaaliaikainen. Siinä ei vaan ny oo muuta vaihtoehtoo ku niellä ja hakea reitit muuten. Se ku on laduksi merkitty.

Näinhän se on. Ihan toinen juttu on sitten kuinka järkevää on vetää alueen kaikki urat laduille ottamatta yhtään muita käyttäjiä huomioon. Tuohonkin mahtuisi yksilatu ja kävely/pyöräilypolku hyvin rinnan koko matkalle. Nyt pohja ainakin on tietysti vedetty keskelle.
    No, se on latu selkeästi tuon kartan mukaan, joten sillä mennään. Ei taida päästä Huokauskallion reittiä mistään ympäri Ruokejärven kautta muualta?

Täytyypä kattoo josko ens viikolla ehtis käymään ruokkeella joko lumikengillä tai noilla OAC karvasuksilla. Jos sais tehtyä ruokkeen läpi väylän niin sitte pääsis ympäri. Kuinka hikinen urakka on niin sehän riippuu jäällä olevan lumen koostumuksesta. Nyt siellä ajelleet vois kertoo onko kalliojärven jäällä kovaa uraa läskille? Jos ottaa jollain kepulikonstilla sukset mukaan ni ei voi kovin vaikeeta reittiä mennä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •