Sivu 37 / 41 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 273536373839 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.081 - 1.110 / 1216

Aihe: Cyclocross VOL. II

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Itselläni on yhdet kiekot joutilaana. Toisesta katkeili pinnoja, joten voihan syynä olla heikkolaatuiset pinnatkin. Kun neljä pinnaa oli
    uusittu, hylkäsin kiekot. Niistä ei enää hyvät tulleet. Pitäisi ehkä vaihtaa kaikki pinnat, kun uudet ovat erilaisia kuin vanhat. Ehkä niistä tulee erilaisia jännityksiä ja se kuormittaa pinnoja epätasaisesti, kuka noista tietää. Voihan vika olla jossain muuallakin.
    Omakohtaista kokemusta käyttötason kiekoista, kun useampi pinna katkeaa, kaikki pinnat vaihtamalla kiekoilla on hyvä pitkä tulevaisuus. Ei niissä oikeastaan muuta voi olla. Homma kannattaa vain omana työnä, koska peruskiekkoja saa melkoisen edullisesti. Käyttötason pinna ja nippelipari maksaa n. 0,75 e, palkka tulee mielihyvän tuottamana.😏

Noin minäkin sen olen ajatellut. Toisaalta kun sisäleveys on 17 mm ja paino 11-32 pakalla ja 160 mm jarrulevyllä on 1860 g, ei sopivaa käyttöäkään tule heti mieleen varsinkaan, kun pinnojen laitto pitäisi alusta saakka opetella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ghostrider Katso viesti
    Eikö noihin voi laittaa satulaputkeen asennettavan tarakan? On niitä sellaisiakin jossain myynnissä, missä sivulaukuille tuet ettei osu renkaaseen. Itse ostin Cuben Cross Race Pron ja olen ihan tyytyväinen. Ihan pienenä miinuksena kiekkojen herkkyys (tai sen puute oikeastaan), mutta toivottavasti se on vaan uusien laakerien karheutta.
    ilmeisesti näitäkin on, joskin pienemmällä kuormattavuudella. Hyvältä pyörältä tuo Cubekin vaikutti, mukavan vakaa ajaa. Mitä tarkoitat herkkyyden puutteella?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pietu Katso viesti
    Focus vai cube siinä vasta kysymys... mutta kyllähän focus osaa crossareita tehdä ne on todella nättejä pyöriä etenkin muutaman vuoden vanha team rapha. Jos etsii retkeilykäyttöön niin kannattaisi valita sellainen fillari mihin mahtuu 40mm renkaat ja jos oikein muistan niin focukseen ei ainakaan saa. Toisekseen 1 yön reissuun ei mitään sivulaukkuja tarvi kunnon satulalaukku ja stongalaukku sekä runkolaukku riittää.
    Focuksesta en huomannut kysyä renkaan mahtumista, se pitääkin vielä soittamalla tarkistaa. Kuvien perusteella tämän vuoden malliin voisi 40mm mennäkin. Ilmeisesti nuo uudet Schwalbet on millejään muhkumpia. Cubeen menee kuulemma 40mm nasta... olikohan jopa lokarin kanssa.
    Tarakkaoptio oli ajateltu enemmän pidemmille reissuille, jos niitä sattuisi tekemään.

Kuinka paljon muuten Cyclokrossin stakkiin kannattaa kiinnittää huomiota? Cube on stackiltä 33mm korkeampi kuin Focus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilkkaluukkonen Katso viesti
    ilmeisesti näitäkin on, joskin pienemmällä kuormattavuudella. Hyvältä pyörältä tuo Cubekin vaikutti, mukavan vakaa ajaa. Mitä tarkoitat herkkyyden puutteella?
    Fillarin ollessa korjaustelineessä kun pyöräyttää renkaita, niin vähän ennen pysähtymistä on kuin jarrulla hidastaisi. Jarrupalat ei kuitenkaan ota kiinni.

Fillarin ollessa korjaustelineessä kun pyöräyttää renkaita, niin vähän ennen pysähtymistä on kuin jarrulla hidastaisi. Jarrupalat ei kuitenkaan ota kiinni.

Erikoista. Minulla teki joskus samanlaista vastusta kun olin kiristänyt navan omaa akselia liian piukalle.

Erikoista. Minulla teki joskus samanlaista vastusta kun olin kiristänyt navan omaa akselia liian piukalle.
    Sama juttu oli yhden cyclon navoissa, jos veti pikalinkun kunnolla tiukalle. Navan laakerivälyksen säätö korjasi tilanteen - lukitus oli jäänyt tehtaalla hieman löysälle.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Tässä vaiheessa tarakkaoptio on mukana lähinnä mahdollisuutena laajentaa pyörää pidemmälle reissulle kelpaavaksi. Tänä kesänä olisi tarkoitus käydä kokeilemassa 1-2 yön reissua ja todennäköisesti jatkossakin omien reissujen pituus on tuota luokkaa. Tärkeintä tällä hetkellä on saada pidemmälle matkalle ja vauhdikkaampaan ajoon seka-ajopyörä.

Yhdessä kaupassa sain sellaisen vinkin, että keulaa voi kohtuu helposti vaihtaa retkimalliseen, jos reissaamisesta innostuu enemmän. Siihen vaihoehtoon joudun tässä vaiheessa kallistumaan. Pysyykö pyörän ajo-ominaisuudet parempana, jos kuorma lastataan etutarakalle?
    Olen pari kertaa ajanu fillarilla jossa on lyhyt perä ja painoa liikaa takalaukuissa -> meno oli todella huteraa. Kevyen ja ketterän fillarin kanssa kannattaa toisaan panostaa siihen, että pyörä on tasaisesti kuormattu, jolloin pyörä pysyy hyvin hallittavana ja ajaminen on mukavaa ja rentoa. Keulan vaihdolla voisi tosiaan saada kiinni low-rider -tyylisen etutarakan, jolloin painoa saisi tasoitettua eteen ja alas. Itse tosin pidän bikepacking-tyyppistä ratkaisua vielä parempana cyclon kanssa, mutta se vaatii jo kevyitä varusteita ja turhien kamojen karsimista, mikä ei ole kaikkien mieleen.
    Eikö noihin voi laittaa satulaputkeen asennettavan tarakan? On niitä sellaisiakin jossain myynnissä, missä sivulaukuille tuet ettei osu renkaaseen.
    Kun itse olin ostamassa cycloa jonka piti soveltua myös retkeilykäyttöön, niin pidin kyllä ehdottoma vaatimuksena, että tarakka- ja lokarikiinnikkeet löytyy. Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa fillaria, jos tietää jo ostohetkellä, että kaikki halutut ominaisuudet eivät täyty.

Noiden satulaputkeen tulevien pikatarakoiden maksimikuormat ovat jotain 5-10kg, joten ei sellaiseen kyllä oikein saa mitään sivulaukkuja laitettua. Joku yksittäinen kuivasäkki tuollaiseen toki sopii ihan hyvin.

Itse olen pitänyt cycloa varsin hyvänä retkeilyfillarina, etenkin bikepacking-tyyppisessä touhussa se toimii mainiona pohjana. Suosittelen vahvasti panostamaan keveisiin varusteisiin, jotta kevyen pyörän ajattevuus pysyy miellyttävänä. Jos tuollaisen kevyen cyclon lastaa painavaksi, niin ei se varmasti ole enää kovin mukava ajaa, joten jos meinaa lähteä "fully loaded" linjalle, niin joku tukevampi retkipyörä on varmaan ihan kohdallaan. Samalla voi sitten speksata vanteet yms. sellaisetki jotka kestää sen ~20kg kuorman, voi myös olla että raskaammalla kuormalla välityksien pitää olla hieman kevyemmät.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Samaa mieltä tuosta, että kun uutta ollaan ostamassa ja markkinoilta varmasti löytyy sopiva, vaivaa kannattaa nähdä sellaisen löytämiseksi. Itse en satulaputkitarakkaa huolisi.

Etuhaarukan vaihtoonkin suhtaudun hiukan epäillen. Haarukoita kyllä markkinoilla on, mutta kun kiinnikkeiden määrän lisäksi kohdilleen pitäisi osua geometria ja emäputken tyyppi, itsestäänselvää ei hyvän keulan löytyminen ole. Kustannuksia vaihdosta tulee myös ja se kannattaa laskea suoraan uuden pyörän hankintahintaan.

Kiitos jälleen hyvistä vastauksista jokaiselle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Olen pari kertaa ajanu fillarilla jossa on lyhyt perä ja painoa liikaa takalaukuissa -> meno oli todella huteraa. Kevyen ja ketterän fillarin kanssa kannattaa toisaan panostaa siihen, että pyörä on tasaisesti kuormattu, jolloin pyörä pysyy hyvin hallittavana ja ajaminen on mukavaa ja rentoa. Keulan vaihdolla voisi tosiaan saada kiinni low-rider -tyylisen etutarakan, jolloin painoa saisi tasoitettua eteen ja alas. Itse tosin pidän bikepacking-tyyppistä ratkaisua vielä parempana cyclon kanssa, mutta se vaatii jo kevyitä varusteita ja turhien kamojen karsimista, mikä ei ole kaikkien mieleen.

Kun itse olin ostamassa cycloa jonka piti soveltua myös retkeilykäyttöön, niin pidin kyllä ehdottoma vaatimuksena, että tarakka- ja lokarikiinnikkeet löytyy. Mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa fillaria, jos tietää jo ostohetkellä, että kaikki halutut ominaisuudet eivät täyty.

Noiden satulaputkeen tulevien pikatarakoiden maksimikuormat ovat jotain 5-10kg, joten ei sellaiseen kyllä oikein saa mitään sivulaukkuja laitettua. Joku yksittäinen kuivasäkki tuollaiseen toki sopii ihan hyvin.

Itse olen pitänyt cycloa varsin hyvänä retkeilyfillarina, etenkin bikepacking-tyyppisessä touhussa se toimii mainiona pohjana. Suosittelen vahvasti panostamaan keveisiin varusteisiin, jotta kevyen pyörän ajattevuus pysyy miellyttävänä. Jos tuollaisen kevyen cyclon lastaa painavaksi, niin ei se varmasti ole enää kovin mukava ajaa, joten jos meinaa lähteä "fully loaded" linjalle, niin joku tukevampi retkipyörä on varmaan ihan kohdallaan. Samalla voi sitten speksata vanteet yms. sellaisetki jotka kestää sen ~20kg kuorman, voi myös olla että raskaammalla kuormalla välityksien pitää olla hieman kevyemmät.

Suositteletko siis kuitenkin tarakallista vaihtoehtoa, kunhan vain lastaa kevyesti perän ja jakaa painoa myös etupään laukkuihin? Joka tapauksessa tankolaukku ja runkolaukku tulee varmaan hankittua ensin, koska ne ainakin tankolaukku jollain todennäköisyydellä sopii myös maastopyörään

Samaa mieltä tuosta, että kun uutta ollaan ostamassa ja markkinoilta varmasti löytyy sopiva, vaivaa kannattaa nähdä sellaisen löytämiseksi. Itse en satulaputkitarakkaa huolisi.

Etuhaarukan vaihtoonkin suhtaudun hiukan epäillen. Haarukoita kyllä markkinoilla on, mutta kun kiinnikkeiden määrän lisäksi kohdilleen pitäisi osua geometria ja emäputken tyyppi, itsestäänselvää ei hyvän keulan löytyminen ole. Kustannuksia vaihdosta tulee myös ja se kannattaa laskea suoraan uuden pyörän hankintahintaan.
    Sen verran katsoin, että tuohon haarukkapituuteen löytyisi teräsvaihtoehtoja. Ohjainlaakeriin saa tarvittaessa monenlaisia alakuppeja, eli en usko toisenlaisen keulan sovittamisen olevan vaikeaa. Kustannuksia se toki aiheuttaa.

Tällä hetkellä ei sinänsä ole kiinnostusta ostaa täysveristä retkipyörää, koska haen pyörää, jolla on mukava ajaa myös maantiellä vauhdikkaampia lenkkejä. Jos näyttää siltä, että retkeily vie mennessään, niin toki pyörän saa aina kohtuu pienellä tappiolla vaihdettua.

Hankalinta valinnan kannalta on, etten ole koskaan ajanut cycloa tai maantiepyörää muutamaa sataa metriä enempää. Kokemuksesta maastopuolelta tiedän, että aina sitä joihinkin ominaisuuksiin mieltyy.

Suositteletko siis kuitenkin tarakallista vaihtoehtoa, kunhan vain lastaa kevyesti perän ja jakaa painoa myös etupään laukkuihin? Joka tapauksessa tankolaukku ja runkolaukku tulee varmaan hankittua ensin, koska ne ainakin tankolaukku jollain todennäköisyydellä sopii myös maastopyörään.
    Olen tuota omaa pakkaus tapaani avannut joskus tuolla bikepacking-ketjussa, mutta yksinkertaisuudessa mun näkemys on seuraava:
    1. Ota mahdollisimman vähän tavaraa mukaan
    2. Karsi vielä hieman turhia romuja
    3. Osta vedensuodatin, elä raahaa mukana turhaa vettä/ruokaa.
    4. Osta mahdollisamman toimivat, pieneen pakkautuvat ja kevyet varusteet.
    5. Osta mahdollisimman kevyt laukut ja pussit. Esimerkiksi osa sivulaukuista ovat tyhjänäkin tarpeettoman painavia.
    6. Pyri pakkamaan kaikki kamat mahdollisimman keskelle ja alas. Käytännössä näiden kanssa joutuu aina tekemään kompromisseja, mutta tärkeintä on että pyörä on tasaisesti kuormitettu.

Tästä hommasta kannattaa jatkaa tarkemmin varmaan jossain muussa ketjussa, mutta kyllä perus cyclokin soveltuu kivasti retkeilyyn kunha vaan ottaa sen asettamat rajoitteet huomioon.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Tuosta cubesta vielä sen verran että oletko varma että siinä on paikat kiinteille lokasuojille? Chainreactioncyclesissä sekä evanscyclesillä todetaan vastauksissa ettei ole kiinnityspaikkoja. Ostin ensimmäisen oman cyclon ilman lokasuoja- tai tavaratelinekiinnikkeitä ja pyörä lähti lopulta vaihtoon pääasiassa koska kiinnikkeitä ei ollut. Lisäksi yleisellä tasolla kannattaako ostaa ylipäänsä pyörä, johon pitää etsiä heti alkuun uusi haarukka?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahuji Katso viesti
    ...Lisäksi yleisellä tasolla kannattaako ostaa ylipäänsä pyörä, johon pitää etsiä heti alkuun uusi haarukka?
    Samaa mieltä.

Lisäksi valmiit paketit kaupan hyllyltä sisältävät muutenkin turhia kompromisseja. Ihmiset turhaan vierastavat fillarin itse rakentamista. Ei se ole vaikeaa ja se on kaiken lisäksi mukavaa puuhastelua. Kun löytää kivan rungon siihen voi valita juuri sen keulan ja juuri ne jarrut ja juuri ne välitykset ym ym ym kuin itse haluaa.

Rungonkaan teettäminen juuri sellaiseksi (geometria, keskiötyyppi, kiinnikkeet, vaijerien reititys, dropouti ym ym ym) kuin itse haluaa ei maksa tolkuttomasti. Etenkään jos on kyse pitkäaikaisen kumppanin hankkimisesta.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Ei tuo keulan vaihto välttämättä niin paha rasti ole. Jos runko on taperemäputkellla ja niin suoraputkiseen Lowriderteräskeulaan löytyy toki alakooli millä passaa. Rake sunmuut mitat voi hieman heittää mutten usko riesaksi asti. Omaan alucrossariin hommasin sekuvaan teräskeulan ja hyvin toimii. CaneCreek alakooli istuu hienosti.

Toki minunkin kokemusperäistä mielestä satulaputkitarikat on syvältä, liian korkea painopiste, etc.

Edit. On mullakin nyttemmin ihan soiva retkirunko, rahtiruuna jossa vakiona oikeaoppinen Lowriderkeula, toki lievää eroa huomaan mutten alucrossarin halpisteräskeulaa myyntiin laita. Sille löytyy tarvista.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Retkifillareissa low trail geometria on pop eli mitä enemmän meinaa kuskata painoa etupään varassa, sitä enemmän olisi syytä olla haarukassa rakea ja siinä mielessä laukullisia retkiajoja varten toinen haarukka voisi olla ihan jopa järkevää.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahuji Katso viesti
    Tuosta cubesta vielä sen verran että oletko varma että siinä on paikat kiinteille lokasuojille? Chainreactioncyclesissä sekä evanscyclesillä todetaan vastauksissa ettei ole kiinnityspaikkoja. Ostin ensimmäisen oman cyclon ilman lokasuoja- tai tavaratelinekiinnikkeitä ja pyörä lähti lopulta vaihtoon pääasiassa koska kiinnikkeitä ei ollut. Lisäksi yleisellä tasolla kannattaako ostaa ylipäänsä pyörä, johon pitää etsiä heti alkuun uusi haarukka?
    Kyllä myyjä kovasti sitä mieltä oli ja jotain tulpattuja reikiäkin siinä katseltiin. Tuosta 3D kuvasta kun pyörittää, niin kyllä siellä reikiä näkyy. https://www.cube.eu/hu/2017/road-tri...flashred-2017/

Tarkoitus ei siis ole etsiä uutta haarukkaa vaan ajaa pyörän mukana tulevalla. Tällä hetkellä katselen cycloa enemmän maantie- ja hiekkatielenkkipyöräksi. Jos tulevaisuudessa kiinnostuisin retkipyöräilystä niin paljon, että nyt ostamani pyörä ei tunnu riittävän, niin yksi budjettivaihtoehto on ostaa erillinen retkikeula. Ja tämäkin vaihtoehto on enemmän siinä tapauksessa, jos uudessa pyörässä ei ole tarakalle paikkoja.

Olen tuota omaa pakkaus tapaani avannut joskus tuolla bikepacking-ketjussa, mutta yksinkertaisuudessa mun näkemys on seuraava:
    1. Ota mahdollisimman vähän tavaraa mukaan
    2. Karsi vielä hieman turhia romuja
    3. Osta vedensuodatin, elä raahaa mukana turhaa vettä/ruokaa.
    4. Osta mahdollisamman toimivat, pieneen pakkautuvat ja kevyet varusteet.
    5. Osta mahdollisimman kevyt laukut ja pussit. Esimerkiksi osa sivulaukuista ovat tyhjänäkin tarpeettoman painavia.
    6. Pyri pakkamaan kaikki kamat mahdollisimman keskelle ja alas. Käytännössä näiden kanssa joutuu aina tekemään kompromisseja, mutta tärkeintä on että pyörä on tasaisesti kuormitettu.

Tästä hommasta kannattaa jatkaa tarkemmin varmaan jossain muussa ketjussa, mutta kyllä perus cyclokin soveltuu kivasti retkeilyyn kunha vaan ottaa sen asettamat rajoitteet huomioon.
    Kiitos, hyvä lista. Pitää ehdottomasti tutustua tuohon ketjuun tarkemmin, siellähän monenlaisia vinkkejä onkin jo valmiiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Samaa mieltä.

Lisäksi valmiit paketit kaupan hyllyltä sisältävät muutenkin turhia kompromisseja. Ihmiset turhaan vierastavat fillarin itse rakentamista. Ei se ole vaikeaa ja se on kaiken lisäksi mukavaa puuhastelua. Kun löytää kivan rungon siihen voi valita juuri sen keulan ja juuri ne jarrut ja juuri ne välitykset ym ym ym kuin itse haluaa.

Rungonkaan teettäminen juuri sellaiseksi (geometria, keskiötyyppi, kiinnikkeet, vaijerien reititys, dropouti ym ym ym) kuin itse haluaa ei maksa tolkuttomasti. Etenkään jos on kyse pitkäaikaisen kumppanin hankkimisesta.
    Muutaman maastopyörän kasanneena en sinänsä vierasta osista kokoamista ja maastossa varmasti jatkossakin ostan pyörät kustomoituna. Tällä hetkellä kun ajokokemusta cycloista ja maantiepyöristä on parin minuutin verran, joten en koe osaavani ostaa oikeanlaista pakettia irto-osista. Siksi siis valmispaketti tuntuu aloittamiseen sopivammalta ja myös halvemmalta ratkaisulta.

Tällä hetkellä eniten mietityttää, että onko Focus tai Cube riittävän isoja tälläiselle 194cm jantterille, vaikka ne parin minuutin koeajon jälkeen ihan hyvältä tuntuivatkin. Nettiselailun jälkeen kun molempien koot näyttää olevan suositusten mukaan hieman alakanttiin. Kokemattomana sitä on melkolailla myyntimiesten armoilla.
    Melko harvasta mallista tuntuu olevan isompia kokoja saatavilla, joten JackOjan customiratkaisu voi tulla järkevimmäksi vaihtoehdoksi.

Cyclocross VOL. II

Nyt menee vähän tyhmien kysymysten laariin, mutta saako konan jakeen tavaratelineen ja kiinteät lokarit kiinni?

Aiemmin laitoin noita esimerkkipyöriä, joista unohtui tuo kona. Se on aina niin kehuttu, että vaikka ei ole toivomiani 105 osia niin harkitsen sitä vakavasti.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti aaretti Katso viesti
    Nyt menee vähän tyhmien kysymysten laariin, mutta saako konan jakeen tavaratelineen ja kiinteät lokarit kiinni?

Aiemmin laitoin noita esimerkkipyöriä, joista unohtui tuo kona. Se on aina niin kehuttu, että vaikka ei ole toivomiani 105 osia niin harkitsen sitä vakavasti.

Kyllä saa ja talveksi vielä nastarenkaatkin, jotka mahtuvat pyörimään lokarien kanssa. Kyllä pyörää ostaessa se runko kannattaa pitää prioriteettinä numero yksi. Voimansiirron osia, kiekkoja yms. voi päivitellä myöhemmin, jos siltä tuntuu. Ja kyllä tuo uusi Tiagra on ihan toimiva osasarja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mackaiweri Katso viesti
    Kyllä saa ja talveksi vielä nastarenkaatkin, jotka mahtuvat pyörimään lokarien kanssa. Kyllä pyörää ostaessa se runko kannattaa pitää prioriteettinä numero yksi. Voimansiirron osia, kiekkoja yms. voi päivitellä myöhemmin, jos siltä tuntuu. Ja kyllä tuo uusi Tiagra on ihan toimiva osasarja.
    Samaa mieltä. Ne kahvatkin ovat kuitenkin ympärivuoden ajettavassa cyclossa kulutustavaraa ja kohtuu helposti vaihdettavissa.
    Paitsi että itse kyllä ottaisin cyclon nestejarruin, joita ei taida tiagra seteistä löytyä?

^rs405 on nestetiagra, mutta sen hinnalla saa lähes 105 rs 505 vaihtajat joten vähän kyseenalaista kannattaako.. Noita rs 505 vaihtajia varmaan saa myös käytettynä koska monet pyörät tulee niillä

http://www.konaworld.com/jake.cfm
    Tuolta Jaken tuotesivulta löytyy seuraava kuva, jossa näkyy ainakin tarakka- ja lokarikiinnikkeitä.
    http://www.konaworld.com/images/bike/full/jake.jpg

P.s. Myös Private Jake malliin sopii hyvin mm. Tubuksen fly tarakka. Tuon saa asennettua todella tukevasti kun poraa Tubuksen QR-kiinnitusraudat n.10mm ylikokoon ja asentaa ne slider droppien alle hieman pidemmillä pulteilla.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Voiko levyjarruttomaan pyörään muuten vaihtaa levyjarrut?

Voiko levyjarruttomaan pyörään muuten vaihtaa levyjarrut?
    Onhan se mahdollista.

Järkevyys riippuu siitä onko rungossa ja haarukassa korvakkeet jarrusatuloille ja onko napoihin mahdollisuus kiinnittää jarrulevyt.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Kona Jake vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja jostakin syystä olen merkkiinkin mieltynyt, mutta mitenkäs tuo alumiini keula? Onko hiilikuitu merkittävästi mukavampi hiekkateillä? Maastoon on sitten maastopyörä. Vaimon hiilari keulaisella cc olen välillä lenkkiä ajanut ja tykännyt vaikka runko on hieman lyhyt.
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nicco Katso viesti
    Kona Jake vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja jostakin syystä olen merkkiinkin mieltynyt, mutta mitenkäs tuo alumiini keula? Onko hiilikuitu merkittävästi mukavampi hiekkateillä? Maastoon on sitten maastopyörä. Vaimon hiilari keulaisella cc olen välillä lenkkiä ajanut ja tykännyt vaikka runko on hieman lyhyt.
    Mulla on itsellä toi Konan Private Jake jossa on tosiaan hiilari keula. Sanoisin itse, että tuo keula on ennemmin tukeva, kuin mukava . Ehkä se nyt jossain ääritilantiessa pikkusen joustaa, mutta kyllä tuollainen tapered emäputkella ja paksuilla jaloilla oleva levyjarrukeula on niin muhku, ettei se jousta samaan tapaan kun esim. maantifillarien kevyemmät/sirommat hiilarikeulat. Pidän kyllä itse tuota Private Jakea oikein mukavana hiekkatie fillarina, mutta renkaisiin ja tubeless hommiin kannattaa kyllä ehdottomasti panostaa. Sellaisilla 40mm renkailla ja n. 2,5-3,0bar paineilla saa kyllä soratielle mukavuutta, nopeutta ja pitoa oikein mukavasti, vaikka runko/keula olisikin jäykän puoleinen. Jos mukavuutta haluaa lisää, niin joku joustavampi hiilarisatulaputki on ihan kiva.

ps. Vaikka mä paljon tota omaa Konaani tuppaan täällä kehumaan, niin en ehkä itse pidä sitä mitenkää hinta-/laatusuhteeltaan ylivoimasena. Toki onhan Konalla mm. elinikäinenrunko takuu, mikä on ihan kiva lisä. Toisaalta tarjouksesta osatettu ~700€ White on spekseiltään hyvin vastaava yli tonin Konan kanssa.
    Kalle H muokkasi tätä : 20.05.2017 at 11.03
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Toisaalta tarjouksesta osatettu ~700€ White on spekseiltään hyvin vastaava yli tonin Konan kanssa.
    Varmasti on white ja monet muut hinta- laadultaan hyviä pyöriä, mutta olen vaan sen verran turhamainen että talouden kona ja canondale "rivin" jatkoksi en mitä tahansa pyörää ottaisi.
    Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys

Varmasti on white ja monet muut hinta- laadultaan hyviä pyöriä, mutta olen vaan sen verran turhamainen että talouden kona ja canondale "rivin" jatkoksi en mitä tahansa pyörää ottaisi.
    En ole kyllä itsekkään vielä Whiteä kelpuuttanut. Toisaalta muut "Skodat ja Pirkat" mulle on kelvennut ihan hyvin kuten Canyon, Radon, On-One...
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Kona Jake vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja jostakin syystä olen merkkiinkin mieltynyt, mutta mitenkäs tuo alumiini keula? Onko hiilikuitu merkittävästi mukavampi hiekkateillä?
    Materiaalin perusteella ei voi sanoa mitään. Alumiinin ominaisuuksiin kuuluu kovuus, mutta loputulos rippuu toteutuksesta, joten kokeilu on ainoa vaihtoehto saada asiasta selvyys.
    Itselläni on kahdessa pyörässä teräshaarukka. Toinen on mukava, toinen leveämmistä renkaista huolimatta kova.

Omasta tallista löytyy muutamia erilaisia niin teräs-, alumiini- kuin hiilikuituisella keulalla varustettuja pyöriä. Alumiinikeula toimii mielestäni hybridissä, cyclossa ja täysjäykässä maasturissa, jossa rengas on vähintään 32mm, jolloin ilmatilavuutta riittää ja paineet pidetään kohtuulllsina (700x35C ja 3.5...4bar).

Maantiepyörään 23...25mm renkaalla en alumiinikeulaa enää kokemusten perusteella huoli.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Ite aika noviisina ja kokemattomana tota keulahommaa pohtinut. Jos sokkotestinä koeajaa kolme muuten täysin identtistä pyörää, mutta eri keulat, alu, teräs ja hiilari. Huomaako niissä oikeasti jotain eroa?

Kyllähän tuo jake huonommalla hiekkatiellä on vähän sellanen täristin. Itse ajattelin kompensoida asiaa vähän muhkummalla rengastuksella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sentier Katso viesti
    Ite aika noviisina ja kokemattomana tota keulahommaa pohtinut. Jos sokkotestinä koeajaa kolme muuten täysin identtistä pyörää, mutta eri keulat, alu, teräs ja hiilari. Huomaako niissä oikeasti jotain eroa?
    Tämä riippuu ihan täysin siitä, että miten noi keulat on rakennettu ja mitoitettu. Pelkän materiaalin perusteella tuskin huomaat mitään suurta eroa. Jostain muistan myös lukeneeni, että nykyisin nuo levyjarrukeulat joudutaan tekemään vähän ylijäreiksi, jotta ne täyttävät kaikki turvallisuusvaatimukset. Ei siis ole mitään varmaan, että teräskeula on pehmein ja alumiinikeula kovin.

Itse ajattelen tuota hiilarikeulaa vähän samaan tapaan kuin cyclocrossin läpiakseleita, miestäni kumpikaan ei ole pakollinen ominaisuus alle 1k€ hintaluokassa, mutta sen yli mentäessä oletan/haluan, että fillari on läpiakseleilla ja täydellä kuitukeulalla. Kannattaa myös huomioida, että ne alumiinisella kaulaputkella oleva alu/hiilari-keulat eivät ole mitään kovin keveitä, joten jos kevyttä haluaa, niin kannattaa varmistaa, että myös kaulaputki on kuitua.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sentier Katso viesti
    Kyllähän tuo jake huonommalla hiekkatiellä on vähän sellanen täristin. Itse ajattelin kompensoida asiaa vähän muhkummalla rengastuksella.
    Kyllähän noi kaikki Cyclocrossit ja Gravel-fillarit on melkoisia täristimiä, jos hiekkatie mene todella huonoksi. Tuollainen 35-40mm rengas on kyllä todella mukava vielä keskinkertaisellakin soratiellä, mutta jos tie koostuu nyrkin kokoisista kiven järkeleistä, niin toki renkeiden vaimennuskyky loppuuu. Toki joku hienosti joustavaksi tehty teräs-/titaani-/hiilari-runko on varmasti jäykkää alumiinipyörää mukavampi, mutta kyllä tuolla alumiinipyörälläkin pääsee todella hyvään tulokseen, kunhan panostaa tuohon rengas valitaan, paineisiin ja tubeless hommiin.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •