Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Polkupyörien rungot

Polkupyörien rungot

Moro.

Tässä jo monta vanhempaa pyörää omistaneena on joka kerta pyörään tullut ongelmaksi rungon halkeaminen. Olen omistanut viimeisen seitsemän vuoden aikana 5 vanhempaa pyörää, joista kaikista on runko haljennut edestä pitkittäisten putkien alkupäästä. Tänää harmillisesti hajosi 60-luvun retromallisesta pyörästä poljin kammen yläpuolelta lähtevä pystyssä oleva putki, johon, myös satula tulee...

Mistähän tämä johtuu? Retropyörä ainakin painon perusteella voisi olla jostakin muusta kuin kevytmetalleista? Onkohan metalli kenties väsynyt tms.?

Väsymättömyysmetallista tehdyt rungot on liian kalliita. Siksi.

Olis kivaa tietää millaisista pyöristä ollut kyse ja muista yksityiskohdista? Itse omistanut vuosien varrella varmasti parikymmentä eri ikäistä pyörää ja ainoa sosta jotain hajonnut on ollut 90 luvun alu Rossin josta takahaarukan ylemmät putket murtui.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Väsymättömyysmetallista tehdyt rungot on liian kalliita. Siksi.
    Mikä on "väsymättömyysmetalli"? Eikö mikä tahansa teräs ole "väsymätöntä" (siis jos syklinen kuormitus pidetään tietyn rajan alapuolella?)
    terv. Jussi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Olis kivaa tietää millaisista pyöristä ollut kyse ja muista yksityiskohdista? Itse omistanut vuosien varrella varmasti parikymmentä eri ikäistä pyörää ja ainoa sosta jotain hajonnut on ollut 90 luvun alu Rossin josta takahaarukan ylemmät putket murtui.
    Yksi pyöristä oli poliisien huutokaupasta ostettu tunturi lapponia ja eilen hajonnut oli 60-luvun retropyörä merkkiä en mistään ole löytänyt. Vanhemmat pyörät joista runko hajosi olivat mm. teräsiipi, jopo ja poni.

Jos rungon sisään pääsee vettä, niin pakkanen saattaa rikkoa. Pari tapausta olen tavannut, ja niissä halkeilivat takahaarukan alaputkissa.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

Nuo kaikki mainitut suht paskarautaa joiden varsinaiset ominaisuudet mitenkään kummoisia, pehmeää ja löysää mutta helposti hitsattavaa.

Katkeehan se ratakiskokin jos sitä kunnolla rasittaa. Tuolla navetan ylisillä mullakin oottaa yks Aito Postijopo. Ilmatteks sain ja heti hoksin ratkeamat keskiön seutuvilla. No ne on vähän pidentyneet vaikken ole tolla kovasti paljoa ajanut enkä varsinkaan normi postimiehen lasti päällä. Kunhan ajoiksi saan niin hissuttelen kirkolle Tig-hitsin ääreen. Sen verran ohutta tuo postijopon kotelorunko etten arvaa ihan perusmigilla räkimään.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Nuo yksiputkiset Jopo ja Poni eivät konstruktiona ole kovin vankkoja. Etupään saa rynkytyksessä kiertymään niin että etupyörän maakontakti kiertää kahdeksikkoa. Vispaaminen ennen pitkää rikkoo paikat.

Klassikko Postijopohan on muuten kotelorunkoinen, nuo keskiön seudun repeämät ei niin harviistapahtumia taija olla

Juu olen samoihin päätelmiin itsekin tullut. Raskaita kuormia en hirveästi ole ajanut, mutta rungot ovat vain hajoilleet...
    Täytyy kyllä myöntää etten itsekkään ole mikään perhonen, 90kg painolla.

Veden sisäänpääsyllä voisi olla merkityksensä, sillä melkein kaikki rungot ovat hajoilleet talvella...
    Ilmiö ihmetytti sillä, että kavereillani on myös vanhoja pyöriä, eikä heillä ole kyseistä ongelmaa esiintynyt.

Hitsaamalla olen itsekkin korjannut, hyvin tuloksin.

Minulla oli reilu kymmenen vuotta sitten Cresentin mummo-klassikko työmatkapyöränä. Ostin sen uutena ja ajelin reilun kuuden kilometrin matkaa pari-kolme vuotta ympärivuotisesti. Kovin rasitus oli varmaan lumipöpperö eli siinä tuli vääntöä rungolle. Painoa minulla oli noin 70 kg. Runko katkesi, keskiön ja alimmaisen tukiliitoksen välistä, katukivetykseltä laskeuduttaessa (keli oli luminen). Aika veikeä tunne, kun fillari venyyyyy. Onneksi vauhtia oli vain hieman yli kävelyvauhdin eli mitää pahempaa ei sattunut.

Tuohon aikaan cressun runkotakuu oli kaksi vuotta ja maahantuojan suhtautuminen nuivaa (jopa v-maista); syyttivät epäasiallisesta käytöstä jne. Mitenkähän tilanne olisi mennyt, jos olisin loukannut itseni pyörän hajotessa?

Cressun osat (kiekot, rosterilokarit) jatkavat nyt elämäänsä vanhassa norjalaisrungossa.

Ei tosiaan mitään tekemistä rungon painolla kestävyyden kanssa...

Onko kenelläkään tullut lommoa/painaumaa runkoon, mitä ootte tehny ja onko vaikuttanu runnon jäykkyyteen?

niin että onko?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Klassikko Postijopohan on muuten kotelorunkoinen, nuo keskiön seudun repeämät ei niin harviistapahtumia taija olla
    Postijoposta en tiedä mitään, mutta pikkukundina minulla oli tavallinen, samoin kotelorunkoinen originaali-Jopo. Sain sen rungon ratkeamaan tuolloisella, alle 50 kilon elopainollani pariin-kolmeen otteeseen. Viistoputk... siis viistokotelon alapään alalaidan saumasta meni aina. Ei tarvinnut kuin pikkuisen ponkaista jostain sopivasta hyppuristä, niin ruts. Hitsaamalla ehjättiin.

Hieno pyörä, alunperin sininen, mutta maalasin sen pensselillä kirkkaan keltaiseksi ja taiteilin runkoon hienoja liekkikuvioita! Ajo-ominaisuudet olivat kyllä syvältä ja poikittain.

siis viistokotelon alapään alalaidan saumasta meni aina.
    Sieltä ja tää mun yksilö on ratkeillut yläpuoleltakin.
    Ajo-ominaisuudet olivat kyllä syvältä ja poikittain.
    Toki, Jopo; Jokaisen polkupyörä. Sama koko passaa kaikille. "Maito"kaupassa alle kolmen kilsan yhteen suuntaan soiva peli. Joo on vielä on hitsaamatta, kuhan kevät koittaa ja tiet sulaa niin hitsikone käyttöön. Sillai ohutpeltinen että taidampa itse hitsausosion ulkoistaa.

Rungon vaihto?

Mitäs kaikkia teknisiä liikkuvien osien kiinnityspaikkojen mittoja tulee ottaa huomioon tilatessa runkoa jo olemassa olevan pyörän osille? Keulan kaulaputken aukon halkaisja ja pituus tietenkin, entäs poljinakselin aukko (onko niitä olemassa eri mitoituksilla?)

Ohjainlaakerin tyyppi ja halkaisija, emäputken korkeus (suhteessa olemassa olevan keulan kruunuputken pituuteen), keskiölaakerin tyyppi, (etu- ja) taka-akselin tyyppi, kiekkojen halkaisija, jarrusatulan/länkien kiinnikkeet ja satulatolpan halkaisija.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Keskiömitta, että saat samat kammet ja. Keskiölaakerit käyttöön.
    Ohjjainlaakerit on myös kalliit (joskus saa 15€,mutta ei aina) uusia
    Onko runko levy- vai vannejarrullinen
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •