Sivu 1 / 36 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1079

Aihe: MTB polut ja reitit - Tampere

  1. #1

    MTB polut ja reitit - Tampere

    Moro!

    Aloitin yleisön toiveesta uuden threadin. Parempaa päätason hakemistoa en keksinyt kuin tämä lenkkiporukka hakemisto, koska täältä kai ne käyttäjät löytyvät. Off-topic olisi seuraava vaihtoehto Varusteisiinkaan tämä ei kuulu, koska money-back-guarantee on voimassa nyt ja ikuisesti.

    --------- asiaan -----------------------

    Viime vuosina on käsittääkseni useampaan kertaan viritelty ajatuksia reittikirjastosta. Nyt toivottavasti on tapahtunut jonkin näköinen loikka eteenpäin. Reittikirjaston tärkein elementti on luonnollisesti tarkoitukseen sopiva karttamateriaali. Openstreemap.org on yhteisöllinen karttapalvelu, joka käytännössä tarjoaa laadukasta materiaalia alueilta, joilta löytyy ahkeria kartoittajia. Tampereen alueella tämä on toteutunut hyvin. Kartoista löytyy polkuverkosta huomattavasti täydellisempänä kuin muusta karttamateriaalista (esim. MML:n peruskartasto).

    OSM:n kartan poluista ei sinällänsä vielä voi päätellä polkujen luonteesta sen enempää. Kuitenkin kartan poluille on määriteltävissä mtb:scale tägillä luokitus asteikolla 0-6, joille löytyy myös standardi (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:mtb:scale). Tuosta standardista voi hyvällä omallatunnolla käyttää aluetta 0-3 kuvaamaan niitä polkuja mitä Tampereella ajetaan. Kun poluille annetaan luokitus, niin sitä voidaan käyttää myös kartan renderöinnin yhteydessä (prosessi kannan pisteistä ja relaatioista karttakuvaksi).

    Rakentelimme kasaan serverin, jossa renderöidään kartat ottaen huomioon mtb:scale. Polkujen taustavärit valitaan skaalan asteikon mukaan (vihreä, keltainen, oranssi ja punainen). Jos polulle on määritetty pinnanlaaduksi "mud" (surface = mud), niin tällöin polun viereen piirretään sinisellä pistekatkoviiva. Näin perimätietoa polkujen luonteesta saadaan näppärästi siirrettyä aloittelijoille ja sellaisille, joille tietyn alueen polut ovat täysin vieraita.

    Karttaserveri löytyy osoitteesta
    http://kartta.arpotechno.fi/kartta

    Kyseisen osoitteen takaa löytyy äärimmäisen askeettinen client sivu, jolla pääsee katsomaan miten eri polut on luokiteltu.

    Tuossa yksinkertaisessa clientissa toiminnat ovat seuraavat:
    - kartan siirto hiiren vasemmalla napilla raahaamalla
    - zoomaus hiiren rullalla
    - zoomaus shiftillä ja hiiren vasemmalla napilla vetämällä

    Karttatiiliä on laskettu zoomaustasoille nollasta kuuteentoista. Tarkemmat zoomit ovat käytettävissä vain Tampereen alueelta.

    Homman juju on siinä, että karttaserveri tarjoilee tiiliä client ohjelmistoille, esim. kännykässä toimiva karttaohjelma. Näin saat maastofillarointiin sopivat kartat käytettäväksi mukaan maastoon puhelimella tai muulla laitteella, joka osaa näyttää nettikarttoja. Tiiliserverin osoitteen formaatti on seuraava, mitä käytät omassa sovelluksessasi, mikäli se mahdollistaa käyttäjän määrittämän karttaserverin.

    kartta.arpotechno.fi/tiles/{z}/{x}/{y}.png

    Windows-luuri softista hyvä esimerkki on Maaloo. Android kansalaiset voisivat ilmiantaa vastaavia.

    Web-selain puolelle on virityksiä menossa (??), jossa voitaisiin tuoda myös valmiiksi ajettuja reittejä tämän karttamateriaalin päälle. Näin voisit tsekkailla erilaisia valmiiksi pureskeltuja reittejä ja samalla nähdä, millaisia polut ovat vaikeustasoiltaan matkan varrella. Kun mieleinen reitti löytyy, niin nappaat GPX tiedoston itsellesi ja käytät puhelimessa tai GPS laitteessasi. Web client asia on vielä lähtökuopissa.

    Polkujen luokituksesta on mietitty seuraavanlaista speksi. Alla ensin Mansen sovitus ja perään lontooksi kopsu tuolta virallisesta speksistä.

    mtb:scale=0
    ************
    Manselainen:
    -neulaspolku, siellä täällä pieniä juuria tai kiviä
    -maasturilla voi päästellä aloittelijakin täysin huolettomasti, ei voi nyt oikeastaan pitää maastoajona laisinkaan.
    -tätä ajelee cyclollakin huolettomasti

    International:
    Gravel or packed earth. No particular difficulties. Mostly forest and meadow paths (highway=path). Sections with steps, rocks, or roots are not expected. Wide curves, easy to moderate slope. No special skills are needed to ride this. Easy to ride uphill.
    Surface: solid and handy
    Obstacles: no obstacles
    Gradient: mild to moderate
    Bends: wide
    Driving skills: no special driving skills required
    For very easy ways you can use mtb:scale=0- for harder ones (but not yet mtb:scale=1) mtb:scale=0+


    mtb:scale=1
    ***********
    Manselainen:
    -Pienellä treenaamisella maasturilla “peruskauraa”
    -Cyclolla vaatii jo keskittymistä, maavaran kanssa voi ajoittain tehdä tiukkaa. Cyclolla jotkut kohdat mahdollisesti tunkkaamista ja vaikeuksia saada kaikkia lähtemään cyclolla kokeilemaan.
    Esimerkkejä:
    Savontieltä etelään suuntautuva Birgitan polun ensimmäinen osuus

    International:
    Smaller obstacles like roots and small stones. Erosion damage may increase difficulty. Soil may be loose in places. Tight turns, but no hairpin turns. Riding requires care and attention, but no special skill. Obstacles can be ridden over. Difficult to ride uphill.
    Surface: loose surface possible, small roots and stones
    Obstacles: small obstacles, water gutter, erosion damage
    Gradient: < 40%
    Bends: wide
    Driving skills: basic driving skills required, obstacles can be passed over


    mtb:scale=2
    ***********
    Manselainen:
    -Vaatii jo maasturilla keskittymistä asiaan ja normi jannulle jalkakosketukset tavallisia.
    -Kokeneet ajavat ilman ongelmia, kosteana haasteellista kaikille
    -Cyclo menee sujuvasti kantamalla
    Esimerkki: Alasjärven pohjoispuolella oleva “juuritarha”

    Obstacles such as large rocks and stones. Soil is often loose. Steps are expected. Wider hairpin turns, steepness of up to 70%. Requires some advanced riding skills. Only very skilled riders can go uphill on this.
    Surface: surface usually not compacted, larger roots and stones
    Obstacles: plain steps and stairs
    Gradient: < 70%
    Bends: easy hairpins
    Driving skills: advanced driving skills required


    mtb:scale=3
    ************
    Manselainen:
    -Kokeneetkin kaverit ottavat usein jalkakosketuksia ja homma ei menee enää heittämällä
    -Keskivertoharrastajat eivät tunne oloaan enää mukavaksi ja homma menee tunkkaamiseksi ajamisen sijasta.
    -Cyclon valokuva voi olla mukana taskussa tai puhelimessa
    Esimerkki: Kaupin rantapolun pahimmat paikat

    International:
    Many sections with large obstacles such as boulders and large roots. Many hairpin and off-balance turns. Slippery surface and talus sections may be found. The surface may be very slippery. Constant concentration and very good skills needed. Nearly impossible to ride uphill.
    Surface: many large roots / rocks or slippery ground, loose scree
    Obstacles: large steps
    Gradient: >70%
    Bends: tight hairpins
    Driving skills: very good bike control required

    Työtiimi ylläolevan osalta:
    KJP Ahkeraa kartoitusta ja luokitusmerkkausta
    Vepa Serveripään automatisointi
    Myrtillus Serverin softa stackin kasaaminen ja tyylitiedostot

    Serverin tarjoaa Vepa ja Arpotechno, kiitokset!!

    Eiköhän tästä jotain keskustelua saada aikaiseksi... pitäisiköhän olla oma threadi vai haastetaanko täällä.

    Jos joku haluaa mukaan kehittämään tätä alustaa edelleen, esim. client side, cartoCSS tyylit, systemaattista kartoitusta jne., niin laitatko privana yhteystietoja (nimi ja mailiosoite). Kerätään jossakin vaiheessa asiasta kiinnostuneet kasaan ja opitaan yhdessä lisää (JOSM käyttö, serveripuoli jne..).

    Kartat lasketaan tällä hetkellä Tampereen alueelta, mutta uusien alueiden lisääminen ei ole ongelma, kunhan serverikapasiteetti vain mitoitetaan sen mukaan. OSM tietokantapäivitykset tulevat laskettaviin tiiliin noin vuorokauden viiveellä. Noin klo 23 saakka oleva Suomen tietokanta extract tulee saataville seuraavana aamuna noin klo 06. Sen jälkeen lasketaan uusia tiiliä muutaman tunnin ajan serverillä.

    T:Antti alias Myrtillus

  2. #2
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    951
    Saako tänne huudella puuttuvista poluista? Teen sen kuitenkin jos vaikka joku osaisi lisätä OSM:n uusia polkuja, minä en osaa. Eli niistä mitä tulee ajeltua niin Kalevankankaan polut puuttuvat kokonaan. Samaten Solkivuoren kohdalla on melko hiljaista. Tosin siellä on enemmän hyvää talvipolkua ja kesällä sitten jumppaa ja tunkkausta.
    Vai mitä, Tetsa

  3. #3
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Analog Kid Katso viesti
    Saako tänne huudella puuttuvista poluista? Teen sen kuitenkin jos vaikka joku osaisi lisätä OSM:n uusia polkuja, minä en osaa. Eli niistä mitä tulee ajeltua niin Kalevankankaan polut puuttuvat kokonaan. Samaten Solkivuoren kohdalla on melko hiljaista. Tosin siellä on enemmän hyvää talvipolkua ja kesällä sitten jumppaa ja tunkkausta.
    Moro, kyllä saa huudella ja hyvä, että aktiivisuutta löytyy! Jos et itse lisäile polkuja, niin parhaimman kattauksen teet muille seuraavasti:
    - käy yksin tai usemman kaverin voimin ajamassa polut muutamaan kertaa lävitse GPS:n kanssa. Jos puhelin on kyseessä, niin mahdollisimman hyvään paikkaan GPS vastaanoton kannalta (kainalo ei oikein toimi).
    - Julkaiskaa gpx track esim. connect.garmin.com sitella, jolloin jokainen, joka on rekistöröitynyt sinne voi ladata polun itselleen.
    - Kertokaa siitä täällä foorumilla ja pyytäkää lisäämään polut
    - Jos löytyy luokitus mielipiteitä, niin ne kannattaa samaan syssyyn kertoa. Luokituksia voi myös merkkailla jälkikäteen merkattavaksi käyttämällä esim. OSM:n "add a note to the map" namiskaa ja heittämällä kommentin. Siihen ei tarvitse edes rekistöröityä.

    Mitä enemmän jälkiä on poluista, niin sitä paremmin saadaan se kerralla kohdalleen. Yhden satunnaisen jäljen perusteella ei vielä paljon uskalla veikkailla. Ainakin oma lumia 820 on välillä aika lailla omilla teillä menossa, jos se ei ole repun yläsivutaskussa.

    Jos aikaa ja intoa riittää, niin pieni panostus tuohon JOSM editoriin on paikallaan. Sillä on esim. kätevä muokkailla gps träkkejä ennen nettiin latausta (poistaa osa jäljestä ja anonymisoida aikaleimat yms). Polkujen lisääminen käy myös käden käänteessä. Jos aktivisteja löytyy, niin voidaan jossakin vaiheessa pitää esim. pienimuotoinen kokoontuminen ja katsoa samalla yhdessä merkkausrutiineja ja miettiä pidemmän ajan strategiaa. Siihen tilaisuuteen saanee helposti värvättyä jonkun paikallisen OSM gurun kertomaan syvempiäkin tarinoita, jos tarvetta ilmenee.

    Jotta kartoituksesta saadaan jollakin tavalla koordinoitua, niin jonkin näköinen aluejako voisi olla paikallaan. Jako voisi perustua esim. kaupunginosan nimiin ja sen jälkeen joku hienonne vielä perään. Ohessa esimerkki Kaupin alueesta. Alueet rajattaisiin luonnollisiin esteisiin ja teihin, jotka nyt varmasti katkaisevat polut maastossa. Selkeä jako saattaisi myös motivoida esim. systemaattiseen ilta-ajeluun jollakin rajatulla alueella, jolloin tosissaan tulisi koluttua läpi, että mitä löytyy eikä vain huiski tuttuja polkuja menemään. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että pienelläkin alueella palaa aikaa mukavasti, kun ajaa jokaisen polun näköisen läpi tai niin pitkälle kunnes se haihtuu taivaan tuuliin. Eikä se kai ole hullumpaa pienellä porukallakaan... tuleepahan ainakin huilitaukoja, kun ihmetellään välillä karttaakin.


    Kysymys herää nyt siitä, että miten tuota aluejakoa kannattaisi ylläpitää, että se olisi kaikkien helposti saatavilla? Jospa vaikka tuo jalki.fi site nytkähtäisi jossakin vaiheessa sen verran eteenpäin, että siellä voitaisiin ylläpitää aluejakoa ja valikosta voisit valita näkyville konffatut alueet ja niille nimet. Tuleekos jollekin mieleen muita potentiaalisia tapoja asian esittämiseen? Tuo yllä oleva on tehty oziexplorerilla, mutta lisenssi on nykyään sen hintainen, että tuon vaihtoehdon voi unohtaa joka-henkilö käytöstä.

    Antti

    p.s.
    Hiljaista tuolla solkivuoren alueella OSM:iin ladattujen jälkien osalta...
    Myrtillus muokkasi tätä : 07.12.2013 at 17.49 Syy: solkivuori kuva mukaan

  4. #4
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    621
    Mulla on ollut mielessä kiertää Kalevankangas ja Kaupista muutama koodamaton polku heti kun vaan ehdin GPS:n kanssa.

  5. #5
    Jos ei muuten keksi ajettavaa, niin siihen oiva apu löytyy osoitteesta http://www.keepright.at

    http://keepright.at/report_map.php?z...&show_tmpign=1
    tuolla solkivuoressakin on aika monta "fixme=continue" merkintää. Maailma paranee taas hieman noita tarkastelemalla kuin ajelemalla vakiouraa

  6. #6
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.961
    Pääseekös tuolta: http://connect.garmin.com/profile/kemizti
    väijyyn noita mun ajamia, melko kattavasti täältä itäpuolelta, nimettyihin jälkiin kannattaa keskittyä, useimmat nimeämättömät ovat työmatkaa.. profiilin ja jälkien pitäis olla ihan julkisia, jos ei ole, kertokaapa..

    ps, hienoa työtä!

  7. #7
    hyvin näkyy, kiitokset.

  8. #8
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.781
    Ku pyydettiin...

    Jos joku haluaa Oruxmap-ohjelmalla kokeilla, niin manuaalisesti toimii, ei WMS-editorin kautta. Lisää alla oleva vanhojen perään... ja tuo muokattava tiedostohan (onlinemapsources.xml) on kännyssä Oruxmaps/mapfiles kansiossa. Känny usb-piuhalla tietsikkaan, kopioi tuolta kännystä tuo tiedosto ja lisää sinne nuo rivit, tallenna takaisin kännyyn...

    <onlinemapsource uid="4">
    <name>OSM MTB Tampere</name>
    <url><![CDATA[http://kartta.arpotechno.fi/tiles/{$z}/{$x}/{$y}.png]]></url>
    <minzoom>0</minzoom>
    <maxzoom>16</maxzoom>
    <projection>MERCATORESFERICA</projection>
    <servers></servers>
    <httpparam name=""></httpparam>
    <cacheable>1</cacheable>
    <downloadable>1</downloadable>
    <maxtilesday>0</maxtilesday>
    <maxthreads>0</maxthreads>
    <xop></xop>
    <yop></yop>
    <zop></zop>
    <qop></qop>
    <sop></sop>
    </onlinemapsource>

  9. #9
    Hatunnosto OPlle hienosta kulttuuriteosta, arvostan! Pistetään polkua kartalle kunhan kerkiää perehtymään asiaan.

  10. #10
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    1.468
    Sama kuin yllä.

    Mutta onko joku selvitellyt oikeasti voiko tällaisia epävirallisia reittejä laittaa ihan yleiseen jakeluun tässä muodossa? Joskus aikaisemmin kyselin jossain samaa mutta eipä se asia ainakaan itselle selvinnyt. Omassa kylässä tunnen joitain maanomistajia ja ainakin yhden osalta nousisi varmasti kauhea haloo jos hänen mailleen olisi joku reitti merkitty ja saisi asiasta tietää. Ja ajatusta pidän siis erittäin kannatettavana.

  11. #11
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.296
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Sama kuin yllä.

    Mutta onko joku selvitellyt oikeasti voiko tällaisia epävirallisia reittejä laittaa ihan yleiseen jakeluun tässä muodossa? Joskus aikaisemmin kyselin jossain samaa mutta eipä se asia ainakaan itselle selvinnyt. Omassa kylässä tunnen joitain maanomistajia ja ainakin yhden osalta nousisi varmasti kauhea haloo jos hänen mailleen olisi joku reitti merkitty ja saisi asiasta tietää. Ja ajatusta pidän siis erittäin kannatettavana.
    Eiköhän tiedon keruu ja jakaminen ole ihan vapaata.
    Eihän reittiä merkitä maastoon, vaan tieto maastossa ajettavissa olevan reitin olemassolosta välitetään.
    Yksiulotteisen reitin sijaan kannattaa ajatella polkuverkostona, jossa jokainen risteys antaa reitinvalinnan mahdollisuuden.
    Vastuullinen kartoittaja merkitsee myös rajoitukset, eli yksityisalueet ja kielletyt reitit.

    GPS jälkien tarkkuus ei mielestäni vielä ole ihan riittävä, eikä vedä vertoja suunnistuskartoitukselle.
    (Esim. Mallipalojen alueilla menisi GPS-jälki yleensä sotkuksi eikä erota uria tarvittavalla tarkkuudella)
    Hyvää tietoa mahdollinen kartoittaja noistakin kerätyistä jäljistä saa.
    Kannattaa kysyä Hiiltomiehiltä mikä on alueen kartoituksen tila.
    Pyöräsuunnistuskartassa kuvataan urien leveys ja ajokelpoisuus symboleilla (plus korkeuskäyrät!). Huono puoli on ettei niitä taas saa helposti navigaatoriin..
    Marsusram muokkasi tätä : 08.12.2013 at 23.36

  12. #12
    Ylläolevassa on vinha perä ja ohessa omia näkemyksiäni.

    - Jos polku menee selkeästi piha-alueelle tai sen läpi, niin sitä ei kannata merkitä näkyviin eikä ainakaan mennä antamaan mtb:scale tägiä sille. Silloin se saattaa houkutella jota kuta kuitenkin huristelemaan pihan lävitse.

    - Ajatuksena on myös lisätä käyttöön mtb:scale = -1, jolla voisi merkata selkeästi ei-järkevät polut mtb käyttöön. Renderöinnissä voisi vaikka generoida pieniä punaisia rasteja polun päälle, jonka pitäisi olla aika selkeä vinkki käyttäjälle.

    - Karttahan ei tarjoile varsinaisia "reittejä", kuten esim. Pyhäjärven kierros. Kartta tarjoaa vain lisäinformaatiota polkujen kunnosta, polut ovat muutenkin OSM:n sivuilta ja useinmiten myös MML:n kartoista nähtävissä. Valmiiden reittien tarjoaminen on oma tarinansa ja sitä varten pitää vähän client puolta kehitellä eteenpäin. Valmiiden reittien kanssa on jo syytä olla paljon varovaisempi. Toisaalta silloinkin useinmiten jaetaan tietoa siitä, että mistä esim. torstai-lenkki on milloinkin sattunut kulkemaan. Silloinkin tämä karttamatsku tarjoaa vain paremman näkyvyyden siihen, että millaisessa maastossa sitä on ajettu.

    - Polkupyöräsuunnistus lienee dekadia tarkempaa puuhaa, kuin retkeily ja huristelu polkuja pitkin. Kaikkia polkuja tuskin ikinä merkataan OSM puolelle ja lievä soveltaminen kuuluu aina mukaan. Kartalta sentään selviää aika pian, että koska on tullut ajettua huti ja iteroinnin voi aloittaa.

    Antti

  13. #13
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    Iso hatunnosto Myrtillukselle, Vepalle ja KJP:lle. Erittäin hieno projekti! Osallistuisin heti enemmänkin jos mulla olisi jotain relevanttia osaamista mutta valitettasti polkujen lisäily OSM:iin taitaa olla ainoa kontribuutio mihin taidot riittää. Lisäilin kesällä pari pientä pätkää ja laitoin niille jopa nuo mtb:scale tagit, koska ajattelin että ehkä tulevaisuudessa joku kyhää juuri tällaisen projektin pystyyn. Ei tarvinnutkaan odottaa kuin pari kuukautta

    Kalevanharjunpuiston polkuja meinasin myös lisäillä kesällä mutta se homma jäi kesken. Siihen liittyen: Onko mahdollista jossain softassa ikään kuin yhdistää useampi saman polun jälki yhdeksi "keskimääräiseksi" jäljeksi? Meinaan siis tilannetta, jossa mulla on useampi jälki samasta polusta, ja tietenkin kaikki jäljet kulkevat jonkun verran eri lailla kartalla. Ajattelin, että olisi kätevää, jos voisin noista eri versioista automaagisesti generoida yhden jäljen, jonka pisteet olisivat tyyliin keskiarvo tms. noista alkuperäisten jälkien pisteistä. Sellasen perusteella olis sitten näppärämpi piirtää polku OSM:iin.

    edit: näköjään on mahdollista... otetaan vastaan suosituksia gps-softista windowsiin.

  14. #14
    ^
    Tuo sinun kontribuutiosi on se kaikkein tärkein tässä projektissa... renderöinti ilman karttadataa on aika turhaa puuhaa :-)

    Kannattaa katsoa tuo JOSM editori huolella trackien osalta. Siinä on melko näppäriä toimintoja niiden hanskaamiseen. Esim. voit tuoda erikseen karttapohjalle omat haluamasi träkit ja toisella layerilla näet samaan aikaan kaikki muut träkit mitä lataamallasi alueella on. Samalla pohjalla voit katsoa myös BING ilmakuvat ja MML:n kartat. Siitä on sitten hyvä tehdä tieteellis-taiteellis-deduktiivista päättelyä, että missähän polku mahtaa todellisuudessa kulkea. Keskiarvotuksen sijaan esim. mediaani pisteistä voisi olla parempi, niin se yksi pahasti pielessä oleva veto ei vesitä muita.

    Kunnon gps laitteissa taitaa olla waypointtien sijoittamiseen myös keskiarvotus toiminto, jolla ainakin saisi tarkasti selville, risteyskohdat maastossa. Nehän ne kuitenkin kaikkein tärkeimmät ovat.

  15. #15
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    1.468
    Hyvä että olet pohtinut asiaa toiseltakin kantilta. Tuo pihapiirien läheisyys kannattaa ottaa kyllä huomioon. Syksyllä eräs isäntä kielsi kulun oman pihapiirinsä läheisyydestä vaikka omasta ja kanssakulkijoiden mielestä siinä ei oltu vielä pihapiirissä. Ennen siinä on mennyt jopa tie ja se ei ole mennyt pihapiirin läpi kuten ennen usein meni. Erikoista tässä on vielä se, että viime vuonna keskusteltiin asiasta hyvässä hengessä ja meidän pieni (muutaman kerran vuodessa) ajelu ei tuntunut haittaavan ja jopa totesi ettei voikaan estää kulkemista koska jokamiehenoikeus sallii sen. Laitan paikan vaikka yv:llä niin saat vähän käsitystä siltäkin kantilta.

  16. #16
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Hyvä että olet pohtinut asiaa toiseltakin kantilta. Tuo pihapiirien läheisyys kannattaa ottaa kyllä huomioon. Syksyllä eräs isäntä kielsi kulun oman pihapiirinsä läheisyydestä vaikka omasta ja kanssakulkijoiden mielestä siinä ei oltu vielä pihapiirissä. Ennen siinä on mennyt jopa tie ja se ei ole mennyt pihapiirin läpi kuten ennen usein meni. Erikoista tässä on vielä se, että viime vuonna keskusteltiin asiasta hyvässä hengessä ja meidän pieni (muutaman kerran vuodessa) ajelu ei tuntunut haittaavan ja jopa totesi ettei voikaan estää kulkemista koska jokamiehenoikeus sallii sen. Laitan paikan vaikka yv:llä niin saat vähän käsitystä siltäkin kantilta.

    Kiitokset YV:stä ja positiosta, täytyypä tutkia, että miten nuo yksityisalueet olisi parasta merkitä. Standardin mukaan pitäisi luultavasti käyttää access tägiä.
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Access

    Se, että onko merkintä lainkirjaimen mukainen vai ei, niin jää auki. Luultavasti tärkeintä on kuitenkin sujuva yhteiselämä naapuruston kanssa. Jos joka kerta nousee mekkala, niin turhapa sitä on työntää hernettä syvemmälle ja pahoittaa omaa ja toisten mieltä.

    Jos tie on merkitty "access = destination", niin se näyttää kartalle tuolle
    http://www.openstreetmap.org/#map=17/61.47004/23.98365

    Tie, jolla tägi "access = private" näyttää tulevan tuon näköisenä kartalle (Ajattelin löytäväni private alueen helpoimmin Westendin lähistöltä ja sieltähän sellaisen löysinkin aika nopeasti )
    http://www.openstreetmap.org/#map=19/60.15974/24.73421

    Antti
    Myrtillus muokkasi tätä : 09.12.2013 at 13.16

  17. #17
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    82
    Tallennettuja jälkiä löytyy joitain kymmeniä Kauppi-Lamminrahka -sektorilta. Onko siitä mitään apua jos tarjoilen suorat linkit julkisiin Sportstracker/Traxmeet -jälkiini? Ongelmiani ovat perheellisen krooninen aikapula ja osaamisen lähtötason mataluus, joten paljoa tuota suurempiin kontribuutioihin en valitettavasti tällä hetkellä pysty.

    Erittäin hieno hanke. Vetäjät saavat kaiken kunnioitukseni.

  18. #18
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.756
    Nyt vois ottaa Ikean spoorilta jäljen mutta miten sitten suu pannaan kun on iso mökki siinä polun päällä joskus ?

  19. #19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vaskisielu Katso viesti
    Tallennettuja jälkiä löytyy joitain kymmeniä Kauppi-Lamminrahka -sektorilta. Onko siitä mitään apua jos tarjoilen suorat linkit julkisiin Sportstracker/Traxmeet -jälkiini? Ongelmiani ovat perheellisen krooninen aikapula ja osaamisen lähtötason mataluus, joten paljoa tuota suurempiin kontribuutioihin en valitettavasti tällä hetkellä pysty.

    Erittäin hieno hanke. Vetäjät saavat kaiken kunnioitukseni.
    Kiitoset tarjouksesta! Sportstracker linkit sellaisenaan eivät ole hyödyllisiä, koska vain tilin omistaja saa jäljet pihalle. Helpoimmalla pääsemme täällä päässä, jos otat jäljet ulos gpx fileinä, zippaat kasaan ja laitat johonkin tyrkylle tai lähetät maililla. YV:llä laittelen mailiosoitteen, jos päädytään siihen ratkaisuun.

    Jälkien kanssa kannattaa tehdä pientä laaduntarkkailua ennen zippailua. Jos jäljet eivät osu lähelle olemassa olevia polkuja, niin myös uudet polut ovat luultavasti vaikeasti paikannettavissa niiden perusteella. Jos puhelin on majaillut syvällä kainalossa, niin tarkkuus on aika heikko.

    Olemassa olevien jälkien kanssa käytännön proseduuri on se, että dumppaan ne suoraan JOSM editorilla OSM kantaan. Sen jälkeen ne ovat kaikkien käytettävissä JOSM ja Potlatch2 editoreissa. Jos jäljissä on jotain sellaisia kiemuroita, mitä ette halua näyttää, niin ne kannattaa siivota pois ennen jakoon laittoa. Jäljet anonymisoidaan ennen dumppausta eli käytännössä aikaleimat poistetaan. Niistä ei myöskään käy selville, että kuka ne on ladannut tai mitä metatietoa niissä on ollut. Ainoastaan pisteet ja niiden järjestys näkyvät.
    Ohessa esimerkki, jossa violetit viivat ovat kannassa olevia jälkiä. Jotkut polut on piirretty yhden jäljen perusteella, mutta monen polun paikan voi vahvistaa ladatuista jäljistä.



    Antti


    Antti

  20. #20
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Tampereen takana oleva metsä
    Viestit
    967
    Hieno juttu tollaset jälki/karttasysteemit, valitettavasti en ite vaan ymmärrä noista jutuista juuri mitään Korvien välissä olis jäkiä
    länsitampere-nokia suunnalta aika paljon ja on niitä sportstakkerillaki jonkin verran mut eise mitään auta kun niille ei osaa mitään tehdä

  21. #21
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.756
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti star trek Katso viesti
    Hieno juttu tollaset jälki/karttasysteemit, valitettavasti en ite vaan ymmärrä noista jutuista juuri mitään Korvien välissä olis jäkiä
    länsitampere-nokia suunnalta aika paljon ja on niitä sportstakkerillaki jonkin verran mut eise mitään auta kun niille ei osaa mitään tehdä
    pääasia että muistaa itte vanhan jäljen että ei eksy nokian taakse

  22. #22
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    15.756
    http://connect.garmin.com/activity/405443535

    tossa nokian peruspolkua mutta miten saa kartalle...

    osaan jälkee tulee taloja päälle ja virkistysaluetta....

  23. #23
    ^
    Moro, jos ei käytössä ole muita GPS softia eri karttamatskuilla, niin siinä tapauksessa lienee helpointa mennä heti JOSM:n pariin.

    Installointiohjeet:
    http://josm.openstreetmap.de/wiki/InstallNotes#Running
    - asenna java
    - lataa tuo jar tiedosto
    - käynnistä joko klikkaamalla jar filettä, jos ei lähde, niin sitten dos ikkunasta ohjeessa olevalla komennolla.

    Taitaa sille olla ihan windows installerikin:
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Windows

    Kun JOSM on käynnissä, niin sen jälkeen File-Open ja valkkaat gpx fileen levyltä.
    Olemassa olevan kartan saat pohjalle seuraavasti: Imagery - OpenStreetMap (Mapnik)

    Jäljen saa päälle / pois, kun painelee oikeassa laidassa näkyvän layri listan silmän kuvaa.

    Hyvin näyttää neitseelliselle maaperälle, joten siellä voi heti alkaa talsimaan kolumbuksen jalanjäljillä :-)
    http://www.kolumbus.fi/nissinen.antt...a_jaljella.png
    http://www.kolumbus.fi/nissinen.antt...man_jalkea.png

    Maanmittauslaitos on sentään piirrellyt polkuja
    http://www.kolumbus.fi/nissinen.antti/nokia_mml.png

    Yleinen OSM tietoisuus kasvanee helpoimmin osoitteesta:
    http://learnosm.org/en/

    Tuolta peruseditointiin ohjetta:
    http://wiki.openstreetmap.org/wiki/JOSM/Basic_editing

    Google hakusanoilla OSM ja JOSM tuuppaakin sitten ruudun täyteen matskua.

    Antti

  24. #24
    Taas on vähän lisää nykerretty tuon kartan renderöinnin kanssa.
    Seuraavat piirteet löytyvät alla olevasta mallikartasta (ei vielä tuotanto serverillä):

    - myös träkeille on mtb:scale mukaiset koodaukset. Lähinnä tuo taso nolla ja tyyppinä track palvelee cyclo porukkaa
    - mtb:scale = -1 on merkattu punaisilla rasteilla polkun päälle. Tämä tarkoittaa, että polku menee esim. pihan tai muun lävitse tai polku on muuten vain täysin sopimaton mtb käyttöön.Voidaan sitoa myös access = private merkkaukseen.
    - mtb:winter = yes tägillä saa polun viereen valkoisen pistekatkoviivan. Tämä on kausi luontoinen sääntö ja otetaan pois, kun maassakaan ei ole enää lunta. Lumihietaleet oli mageita, mutta eivät toimineet eri zoomaustasoilla järkevästi...

    Eli nyt jos löytyisi ajankohtaista intoa asiantuntijoilla merkkailla nuo tunnetusti hyvät talvipolut, niin rauta olisi kuumaa ja iloa jaettavissa porukalle helposti. Nuo mallikartat eivät siis kuvaa nykyisiä talvipolkuja vaan käytin muita tägejä vain renderöinnin generointiin.

    Saa kommentoida ja ehdottaa...

    Alla mallikuva:


    Myrtillus muokkasi tätä : 12.12.2013 at 01.45 Syy: kirjoitusvihreitä

  25. #25
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    621
    Alkaa olla kotikulmat eli Kallion teollisuusalueen ja Niihaman väli kohtuu hyvin kartoitettu. Kaupista puuttuu vielä rantapolun tarkistus ja Voimalan mutkasta muutama kohta, niin ja se Kalevankangas. Asutuksen lähellä olen yrittänyt pitää kartan selkeänä ja koodannut vain "perusajoreitit". Ajattelin tehdä mtb:winter-merkintää vähän myöhemmin eli lähempänä lumikelejä. Talvellahan se olisi helpompaa, mutta yritetän osaltani tehdä sen kuiten niin, että siitä olisi jo hyötyä tänä talvena.

  26. #26
    Talvi tuli... ainakin kartoille, ehkä kohta maisemaankin

    Nyt kartan renderöintiin lisätty vähän uusia piirteitä (jotka selitetty aiemmassa postauksessa tarkemmin):
    - talvipolut ja -träkit => valkoinen katkoviiva polun viereen
    - myös track:llä merkatut tiet tottelevat mtb:scale koodausta
    - mtb:scale = -1 tuottaa punaisen rastituksen polun päälle
    - access = private tägille en alkanut keksimään uutta. Nyt polun ja tien päälle tulee pinkki katkoviiva oletuksena. Jos tie on merkattu privaatiksi, niin mtb:scale ei tuota värikoodausta.

    Alla vielä esimerkki:


    Jos haluatte jakaa tietoa hyviksi tunnetuista talvipoluista, niin sitten vain antamaan mtb:winter = yes tägejä poluille. Muutokset näkyvät noin vuorokauden viiveellä serverillä.

  27. #27
    Sitten vielä pikaohje tuon "mtb:winter = yes" tägin lisäämiseen ettei jää siitä kiinni.

    -surffaa www.openstreetmap.org
    -rekistöröidy palveluun

    - siirry kartalla siten, että polku / polut, mitä haluat mukata on zoomattu mukavasti
    - valitse menusta edit ja editoriksi toinen editori Potlatch.


    -valkkaa hiiren vasemmalla polku, jota haluat editoida, valitse sen jälkeen vasemmasta alalaidasta tekstialue "advanced"


    - lisää uusi tägi kuvan mukaisesti
    Key => mtb:winter
    Value => yes



    - lisäyksen jälkeen paina save nappia vasemmalla ylhäällä



    - kerro kommentissa, mitä puuhastelit, niin muutkin tietävät sen jälkeen ja paina save
    - takaisin katselumoodin muokkausten jälkeen pääset painamalla vasemman laidan openstreetmap tekstiä.
    - Jos menee pieleen, niin tule katselumoodiin äläkä paina savea, niin et aiheuta hämmennystä tai vahinkoa.



    Jos on suurempia muokkaushaluja, niin edelleen suosittelen JOSM editorin opiskelua.

    Antti

  28. #28
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    621
    Kalevankangas ja Vilusenharju (Messykylän hautausmaan itäpuolella oleva metsä) kartoitettu. kummassakin oli yllättävän paljon polkuja. Vilusella metsästä hautausmaan eteläreunan aidanviertä nurmikolla kulkeva ura koodattu -1:ksi ettei tuhottaisi nurmikkoa ja lisäksi ura päättyy hautaumaalta tulevalle kävelytielle.

  29. #29
    ^Upeaa työtä Kari!
    Onko syntynyt toiveita renderöintiin ajelujen ja merkkausten ohella?

    Lisättävien listalla tällä hetkellä:
    - highway = footway, mtb:scale = *, mtb:winter = * combolle myös renderöinti. Näin esim. Kangasalla Kirkkojärven rannalla kulkevan luontopolun mtb:scale koodaus tulisi näkyville

  30. #30
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.276
    Noissa speksauksissa pitäs olla myös "talvipolku" mukana. Talvella kun ajetaan usein semmosia reittejä mistä kesällä ei oo mitään asiaa kantamatta fillaria.

    Edit .. eikun joo olis pitäny taas lukee kaikki viestit
    Vanha mutta lihava.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •