Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Vanteen oikaisua vaiko uutta tilalle?

  1. #1

    Vanteen oikaisua vaiko uutta tilalle?

    Ihan alkuun se, että tämä on eka viestini tällä palstalla ja olen melkoisen nöösi fillareiden kanssa.

    Kesän mittaan päätään nostanut pyöräilyharrastus johti lopulta siihen, että viime lauantaina hommasin Nishikin cyclocrossin (cross master). Ehdin sillä ihan pari kertaa käydä ajamassakin, kunnes jo tänään sattui lievä haaveri henkilöauton kanssa. Auto osui vasemmalta puolen takapyörään sillä seurauksella, että vanne on 'soikea'. Autoilija nyt sattui tulemaan varoituskolmion takaa, joten taisi sen vuoksi todeta parhaaksi posottaa nilkka suorana pois paikalta. Itse pystyin hissukseen ajamaan takaisin himaan, mutta huomenna on kiikutettava mankeli huoltoon. Kysyisinkin että voiko noita alumiinivanteita tollaisissa tapauksissa useinkaan enää saada suoraksi vai meneekö tämä saman tien kiekon päivittelyksi?

    Täällä Mikkelissähän on ainakin Hessun, RM Wauhti-pyörän ja Pyöräetapin huollot. Onko noilla jotain väliä, mihin se kannattaisi viedä? Hessulla saattaa toki olla jono täynnä kun yksin vissiinkin putiikkia pitelee ja hinku olisi noppeesti päästä taas ajamaan kun ei näitä kesäisiä ilmoja enää kovin pitkään riitä..

  2. #2
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    452
    Ei siitä varmaan enää täysin suoraa saa. Vuosia sitten minulla oli halpa pyörä, jonka runkolukon palautusjousi oli katkennut. Naruviritelmäni petti talvella kovassa vauhdissa, ja lukko putosi pinnojen väliin katkaisten 10 pinnaa. Onneksi oli lunta, ettei käynyt pahemmin. Ajoin 10 kilometriä kotiin ja oikaisin vanteen uusilla pinnoilla. Ajoin sillä vielä monta vuotta, vaikka siihen jäi melko tuntuvasti pystyheittoa.

    Alumiinihan ei jousta kovin paljon toisin kuin teräs. Jos et pysty tekemään työtä itse (pinnoja ostin joskus anopin pyöränromuun muistaakseni Wauhtipyörästä) ja ole varautunut huonoon lopputulokseen, niin parasta taitaa ostaa uusi kiekko jostain saksalaisesta verkkokaupasta, esimerkiksi http://www.roseversand.de.

  3. #3
    Kyllä minä sen vaan huoltoon joudun viemään. Kun oli jo muutenkin tarkoitus viedä vaihteiden takia säädettäväksi. Muutenhan voisikin tilata netistä, mutta kun ei tieto ja taito vaan riitä ja tuolla roseversandillakin näyttää olevan ihan pirusti vaihtoehtoja.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    284
    Eipä tähän oikein muuta voi sanoa kuin että paikallinen huoltoliike on oikea osoite kertomaan, mitä kannattaa tehdä. Lähinnä täällä ehkä kannattaisi kysyä, että onko joku foorumilainen samalta paikkakunnalta niin että osaisi neuvoa hyvän huoltoliikkeen (niissä kun on melkoisesti eroja).

    Empatiaa sikailija-autoilijan kohtaamisen johdosta.

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ptaipale Katso viesti
    Eipä tähän oikein muuta voi sanoa kuin että paikallinen huoltoliike on oikea osoite kertomaan, mitä kannattaa tehdä. Lähinnä täällä ehkä kannattaisi kysyä, että onko joku foorumilainen samalta paikkakunnalta niin että osaisi neuvoa hyvän huoltoliikkeen (niissä kun on melkoisesti eroja).

    Empatiaa sikailija-autoilijan kohtaamisen johdosta.
    Jeps, kiits myötätunnosta. Vaikea on sanoa, mitä oikeasti tapahtui mutta kun vauhdit oli molemmilla niiin alhaiset niin väkisin hiipii mieleen, että ehkä se ihan oikeasti laski tahallaan päälle.. Kun oli sentään värikäs kippurasarvinen ja kuskillakin arskat silmillä ja potta päässä. Ehkä autoilijoiden TMT:ssa saa pisteitä näistä.

    Tuolla jo avauspostissa kyselinkin niistä huoltopaikoista. Kun vaan sukkelasti saisi niskahien kuntoon niin pääsisi taas ajamaan.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    järvenpää
    Viestit
    543
    Teitkö poliisille ilmoituksen? Jos ja kun käy niin, että autoilijaa ei löydy, mutta poliisi ehkä kertomuksesi ja ilmoituksesi perusteella päätyy siihen, että autoilija on tapahtumaan syyllinen, voit tehdä korvausvaatimuksen liikennevahinkokeskukselle, jonka kassasta vahingot maksetaan samalla tavalla kuin syyllisen vakuutuksesta.
    onks pakko, jos ei haluu

  7. #7
    Aha, kiitän FillaRilla vinkistä. En ole tuollaisesta mahdollisuudesta ollut edes tietoinen. Pitää käydä huomenna sitten asemallakin. Tuleekin cyclocrossi ihan tarkoitettuun käyttöönsä kun sitä kantelee olkapäällä pitkin kylää.

  8. #8
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    Jos ja kun käy niin, että autoilijaa ei löydy, mutta poliisi ehkä kertomuksesi ja ilmoituksesi perusteella päätyy siihen, että autoilija on tapahtumaan syyllinen, voit tehdä korvausvaatimuksen liikennevahinkokeskukselle, jonka kassasta vahingot maksetaan samalla tavalla kuin syyllisen vakuutuksesta.
    Tosin tuossa korvauskäytännössä on tiettyjä rajoituksia. Liikennevakuutuslaki, 10 §, 1 momentti:

    "Jos liikennevahingon sattuessa moottoriajoneuvoa varten ei ollut säädettyä vakuutusta tai jos ei ole saatu selville, mikä ajoneuvo vahingon on aiheuttanut, vahingosta vastaa Liikennevakuutuskeskus niin kuin se olisi myöntänyt liikennevakuutuksen. Tuntemattoman ajoneuvon aiheuttaman vahingon korvaa Liikennevakuutuskeskus kuitenkin vain, jos vahinko on henkilövahinko taikka vahinko on omaisuusvahinko, joka on aiheutunut merkittävän henkilövahingon yhteydessä, tai on kohdistunut kavio- tai sorkkaeläimeen."

    Toisaalta, jos on kyse polkupyörän ja moottoriajoneuvon välisestä onnettomuudesta, niin liikennevakuutuslain mukaan pyöräilijälle tulleet vahingot korvataan moottoriajoneuvon liikennevakuutuksesta syyllisyyskysymyksistä riippumatta. Sen sijaan moottoriajoneuvojen keskinäisissä onnettomuuksissa, tai moottoriajoneuvon ja kiskoilla kulkevan ajoneuvon välisessä onnettomuudessa, on syyllisyyskysymyksillä merkitystä korvausten suhteen.

    Mutta joka tapauksessa sinne poliisiasemalle ilmoitusta tekemään ensi tilassa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  9. #9
    Noh, minä käyn huomenna näyttämässä vinoa vannetta ja kerron, mitä mielestäni tapahtui. Saa virkamies kirjattavaa sitten jos ei muuta.

  10. #10
    Jos nyt pidettäisiin järki mukana, niin millaista vannetta ja rengasta tuommoiseen nishikin cc-pyörään olisi fiksua laittaa, jos sillä ainoastaan päällystetyillä teillä lenkkiä ajelisi? Vakionahan siinä on schwalben 37-leveä nakki. Ihan ohuinta maantiesliksiä tai tubeleksia ei ole kuitenkaan tarkoitus laittaa.

  11. #11
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.745
    Onko siinä vannejarrut vai levyjarrut?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  12. #12
    Levyjarrut. Tuossa on linkki pyörään: http://www.nishiki.fi/mallisto/2013/...s/cross-master

  13. #13
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.745
    Jos haluat suoraan paikallisen kaupan hyllystä 700c kiekkoa levyjarrulla, niin valikoima ei välttämättä päätä huimaa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  14. #14
    Tämä on nyt taas nöösin järkeilyä, mutta kai ne huoltopuljut vanteita saa joihin voisi niitä olemassaolevia vakionapoja, levyjä ja lehtipakkoja käyttää?

  15. #15
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    6.745
    Kyllähän tuo kiekon rakennuttaminen komponenteista on yksi vaihtoehto - tosin siihen tarvitaan asiansa osaava tekijä ja jonkin verran aikaa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  16. #16
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.052
    Valmiskiekon saatavuuteen vaikuttaa paljon onko levaritakanapa yleinen maasturileveys 135mm vai kapeampi 130mm. Jos on tuo kapeampi, niin on helpompi kasata uusi vanne ja pinnat vanhalle navalle.
    Ja kyllä ne huoltopuljut kiekon osaa kasata tai sitten kasauttaa osaavalla tekijällä.

  17. #17
    Kiikutin pyörän tänään huoltoon. Uusi vanne siihen tulee ja maanantaina pitäisi olla noudettavissa. Siihen saakka on ajeltava vanhalla pyörällä.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    2.157
    Jos vanne on mennyt soikeeksi ulkoisesta iskusta (auto töytäissyt) minä en anna paljon toivoa sille että tulisi yhtä hyväksi oikaisun jälkeen kuin ennen. Sivuttaisheitot saa oikaistua jos taivekohta ei ole just pinnareijän, venttiilireijän tai vanteen liitoskohdan tienoilla mutta sisäänpainunut vanne vaatisi erikoistyökalua vanteen "pyöristämiseen". Jos pelkästään yrittää oikaista vanne säätämällä pinnoja siitä ei tule hyvä kiekko.
    Vanteen vaihto on pikku juttu mutta saattaa työkustannuksineen olla yhtä kallista kuin täysin uusi takakiekko koottuna Saksasta joka CXP 33 vanteella, DT pinnoilla ja XT navalla maksaa noin 115 + rahti esim Poison.de sivuilla.

  19. #19
    Vanteessa oli heittoa molempiin suuntiin, joten huollossa antoivat varovaisen 'voi sitä _kokeilla_ suoristaa' -tuomion, johon totesin että laittakaa suoraan uusi kun ei siitä uuden veroista saa. Hoitakoon ammattimies kerralla kuntoon niin pääsee taas ajamaan sen sijaan, että alan itse sähnäilemään. Kohta on kumminkin puoli vuotta aikaa tutustua saksalaisen nettikauppoihin ja pähkäillä mahdollisia kiekkopäivityksiä.

  20. #20
    Tarina päättyi onnellisesti, sillä Niskahiki palasi tänään huollosta. Saivat kuitenkin oikaistua vanteen, eikä se minun silmään näytä yhtään pahalta. Lisäksi säätivät vaihteet kohdilleen. Kun huoltotyön hintakaan ei päätä huimannut niin olen erittäin tyytyväinen. RM Wauhtipyörälle tyylipisteet tästä.

    Loppuisi vaan satamasta niin pääsisi testilenkille..

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •