Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: TREK 4500 levyjarru kysymys

TREK 4500 levyjarru kysymys

Mulla olisi kuvan mukainen reijitys vanhassa trekissä, joten kysymys kuuluukin, että onko kuvan patentti yleinen ja voinko saada vanhaan rutkuuni levyjarruja taakse ollenkaan? Purin tänään pyörän ja runkoa pyörritellessäni huomasin, että saakohan tähän ollenkaan levyjä. Kuvassa on jonkin sortin adapteri, mut mahtuuko kiekko vielä väliin pyörimään?

http://imageshack.us/photo/my-images/163/dscf4944m.jpg/

Eiköhän tuohon is>pm adapterin jarrusatulalle saa kiinni.
    Levykoosta ei kyllä ole käsitystä.

Voisko joku avata tota IS>PM? Näytti ekassa levyjarru 4500 olleen shimano br-m495 is jarrut, 160mm levyillä. Zoomailin, että olisin laittanut pyörään avid elixir 1,3 tai 5 levyjarru systeemit 160levyillä. Keulahan menee uusiksi, joten se ei ole ongelma.

Hitto noita adaptereita on miljoona erilaista jo pelkästään BD:ssä! Pitää varmaan nakata runko autoon ja käydä pyöräliikkeessä kyselemässä adapteria.. Sieltä oon pyörän ostanutkin niin ehkä vielä löytyy kaappien kätköstä sopiva välikappale. Ei todellakaan kiinosta alkaa hommaan V-jarruja takas pyörään..
    toripolliisi muokkasi tätä : 28.08.2013 at 20.33 Syy: lisäys

IS2000 International standard levyjarrujen kiinnitykseen. keulassa tai takahaarukassa pultin reiät kiekon akselin suuntaisesti. Vaatii aina adapterin jarrusatulan kiinnitykseen. Adapteri valitaan jarrulevyn koon mukaan. PM; Post Mount. Pultin reiät ajosuuntaan! PM 160 mm tarkoittaa että 160 milliselle levylle jarrusatulan voi pultata suoraan ilman sovitetta kiinni. Nykykeulat on varmaan kaikki Pm-systeemillä. Tuohon Trekkiin on takapäähän värkätty adapteri varsinaisen adapterin kiinnitystä varten, jos noitten pultin reikien välimatka on jotain 50 mm (muistaakseni) niin sittenhän siihen saa levyjarrun kiinni.

Taitaa foorumin konsensus olla aika Avid-vastainen eli varovaisesti Shimanoa pakko suositella, tai jos Avidit hommaat niin osta suosiolla ilmaussetti.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Ja jos shimpat niin ilmaussetti kannattaa olla myös. Mutta tuo pelkkä ilmaus ei ole se pääsyy miksi shimppoja suositellaan. Avidit on kyllä tehokkaat ei siinä mitään mutta shimanot ovat yleisesti paljon käyttäjäystävällisemmät. Eli pakko-osto mikäli levyjarrujen helpommalla ylläpidolla on merkitystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti DjZorlag Katso viesti
    Avidit on kyllä tehokkaat ei siinä mitään mutta shimanot ovat yleisesti paljon käyttäjäystävällisemmät. Eli pakko-osto mikäli levyjarrujen helpommalla ylläpidolla on merkitystä.
    Avideja en ole koskaan ilmannut; kuinka tuosta ylläpito enää helpottuu? Shimano voi jatkaa virvelien valmistusta. Niissä(kään) tosin ole kovin kaksinen.

Tuollanen virityskuva löyty googlen kuvahaulla, eli tosiaankin tuossa rungossa on jo kiinni jonkinsortin adapteri, johon sitten tuupataan se PM adapteri.

http://www.brentkoppenhaver.com/img/IMG_1431.jpg
    Rennosti paikat jäykkänä

Taidanpa käydä pyörä-suvalalla kysäisemässä asiasta. Mikäli menee hankalaksi niin pitää miettiä rungon hylkäystä tän projektin osalta ja ruveta etsimään uutta kohdetta.

tässäpä tämä olisi. Tietty kuvasta puuttuu just tärkein, eli levyjarrun kiinnityskohta prkl! Jotenkin tykkään värimaailmasta pyörässä, joten harmi jos jää varastoon roikkumaan..

Mjoo, tosiaan jossei tuossa ole adapteria valmiina, kuten näyttää niin tarvitsisit seuraavan kilkkeen: http://www.evanscycles.com/products/...wards-ec012048

Sitten tuohon voi kiinnittää sen perus PM adapterin.

Luulin, että aloitusviestissä oli kuva sun rungosta.
    Rennosti paikat jäykkänä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toripolliisi Katso viesti
    Taidanpa käydä pyörä-suvalalla kysäisemässä asiasta. Mikäli menee hankalaksi niin pitää miettiä rungon hylkäystä tän projektin osalta ja ruveta etsimään uutta kohdetta.

tässäpä tämä olisi. Tietty kuvasta puuttuu just tärkein, eli levyjarrun kiinnityskohta prkl! Jotenkin tykkään värimaailmasta pyörässä, joten harmi jos jää varastoon roikkumaan..
    Minkä kokoinen runku tuo on? En ole vielä ehtinyt laittamaan ilmoitusta fillaritorille, mutta *vinkvink* mulla on juuri jäänyt 2008 vuoden Trek 6500 17.5" -runko odottamaan uutta kotia
    Still rides with 26er

nappulakenka; Saman kokoinen, eli 17.5". Ainahan se kiinnostaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti brilleaux Katso viesti
    Avideja en ole koskaan ilmannut; kuinka tuosta ylläpito enää helpottuu? Shimano voi jatkaa virvelien valmistusta. Niissä(kään) tosin ole kovin kaksinen.
    No tuo on hirveän paljon käyttäjästä (pikkutarkka vai sinnepäin -säätäjä) ja tuurista (sattuuko parempi vai huonompi jarruyksilö) kiinni. Ja kuinka tärkeää on se tuntuma ja sen tasaisuus vai onko jarrut vain vauhdin hidastimet, jolloin pikkuongelmia ei edes huomaa.
    Itse eräitä vanhempia Avideita käyttäessäni olen esim. viime päivät tuskaillut sellaisen kummallisen ongelman kanssa että jarruteho ja tuntuma huononee hieman itsestään ajan kanssa eli ei pysy parhaimmassa terässä. Mitään ei vuoda mistään paloja sotkemaan mutta ongelma korjaantuu aina palojen ja levyn putsaamisella/hiomisella. Voi olla ettei tuo ole edes jarrujen vika mutta kerroimpahan vaan esimerkin. Luulisin että 95% käyttäjistä ei koskaan edes tekisi noin pikkuasialle mitään vaan harrastaisi vaan kovaa ajoa. Mulle vaan "tasainen tuntuma" eli että jarru tuntuu aina samalta, on todella tärkeää. Ja myös se etteivät jarrut laahaa tai jos niin tekevät niin vain kovan ajon yhteydessä. Nämä juicyt ei täytä noita kriteerejä kovin hyvin. Ja siksi ymmärrän kun jotkut sanovat uudempien elixirien olevan vaikea säätää/ joutuu kokoajan säätämään. Näyttää olevan tämä jatkuva pikkuhäslääminen aika yleistä vaativien Avid-kuskien keskuudessa.

Ja riippuu kyllä todella paljon myös siitä mistä Avideista nyt puhutaan. Itse puhuin eka postauksessa uusista elixireistä. Olin jopa joskus kiinnostunut noista kun melko halvalla lähtee noinkin tehokkaita jarruja. Vain (säätö yms.) ominaisuuksissa ja tuntumassa (?) pitäisi periaatteessa olla eroa kaikkien elixirien välillä. Mutta sitten kuulin että samat huonotkin "ominaisuudet" on perinteisesti tuotu myös uudempiin Avideihin niin ei enää hirveänä kiinnostanutkaan.

Käypäs brilleaux nostamassa pyöräsi etu ja takakiekko ilmaan ja pyöräytä rengasta ja kuuntele ja katso tarkkaan että hiissaako. Lisäksi ajamalla (pää jalkojen välissä) jollain pehmeällä esim. nurmikolla kuulostele että kuuluuko pientä kahnutusta (koska levy ja satula siirtyy kun painoa pyörän päällä). Tai sitten älä. Jos sitä ei huomaa niin se ei haittaa. Voi naapurit alkaa ihmettelemään että mikä hullu tuostakin on tullut jos nyt tästä lähtien joka ilta ajelet taloa ympäri pää jalkojen välissä kihnutuksia kuunnellen ja viisimillisellä satulan pultteja pyöritellen.

OT:na

Mulla on Avid Elixir CR:t Radonissa ja lähes joka ajon jälkeen sais säätää jarruja. Nihrutusta, laahausta ja tunnottomuutta koko ajan. Haittaako nuo hirveästi menoa niin mua ainakin häirittee jokainen ylimääräinen ääni pyörässä. Tuntuu, että pyörä on rikki ja sille pitäisi tehdä jotain. Mut projekti pyörässä tärkeintä on käyttövarmuus ja perushyvä toiminta, ulkonäkö ja hinta

Tuntuu olevan aika kiven alla tuo adapteri, joten olen näillä näkymin päätymässä SHIMANO XT M780 v-jarruihin. Hinta-laatusuhteella miljoona kertaa paremmat kuin alkuperäiset tusina shimanot. Onko jollain jotain pahaa sanottavaa asiasta? Eihän v-jarrut ole yhtä tehokkaat kuin levyt, mutta jäykkäperäisellä tulen/vaimo tulee ajamaan iisiä baanaa ja tärkein tehtävä on se, että pyörä pysähtyy smootisti.

Mikäänhän ei estä levyjarrun laittamista etupäähän. Keulanhan olit joka tapauksessa vaihtamassa?

Mulla on Avid Elixir CR:t Radonissa ja lähes joka ajon jälkeen sais säätää jarruja. Nihrutusta, laahausta ja tunnottomuutta koko ajan. Haittaako nuo hirveästi menoa niin mua ainakin häirittee jokainen ylimääräinen ääni pyörässä. Tuntuu, että pyörä on rikki ja sille pitäisi tehdä jotain. Mut projekti pyörässä tärkeintä on käyttövarmuus ja perushyvä toiminta, ulkonäkö ja hinta

Tuntuu olevan aika kiven alla tuo adapteri, joten olen näillä näkymin päätymässä SHIMANO XT M780 v-jarruihin. Hinta-laatusuhteella miljoona kertaa paremmat kuin alkuperäiset tusina shimanot. Onko jollain jotain pahaa sanottavaa asiasta? Eihän v-jarrut ole yhtä tehokkaat kuin levyt, mutta jäykkäperäisellä tulen/vaimo tulee ajamaan iisiä baanaa ja tärkein tehtävä on se, että pyörä pysähtyy smootisti.
    Aamen. Just tuollainen olo on itsellänikin monesti kun on vähän aikaa pyörällä ajeleskellut ja jotain pikku nitinää tai kahnutusta alkaa kuulua, yleensä jarruista. Oikeastaanhan noiden jarrujen kanssa on tullut jopa jo perinteeksi ottaa 10-20 min ylimääräistä aikaa ennen ajoa jotta saa tarkistaa säädöt jarruista ja todennäköisesti myös säätää. Nykyään myös hioa paloja. Ja kuusiokoloavaimet kulkee aina matkassa. Oliskohan jo aika vaihtaa jarrut. :/ On muuten eniten aikaa vievä osa tuossakin "pää"maasturissa. Esim. viimeisen kahden vuoden aikana noin 80% huoltoon käytetystä ajasta on varmaan mennyt jarrujen kimpussa. Vertailuksi esim. ketjun voitelua ollut varmaan alle 10%.

+1
    Mulla oli samaiset jarrut Trekin Fuel EX9:ssä ja takajarrun huoltoväli oli pahimmillaan todellakin mainitsemasi 1krt/lenkki. 3 tai 4 10-15km pyrähdystä taisin kerran saada ilman välirassauksia. Ajossa kyllä oikein hyvät silloin kun ei laahanneet.
    Hommasin Shimanon XT:t viime syksynä ja en ole vielä joutunut tekemään jarruille mitään muuta kuin kerran osuman saaneen levyn oikomista. Ja nehän on vielä paremmat ajaessa eikä laahaa.
    Oletko nahnyt varastettua fillariani?
    Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
    -hopeinen 70mm Marzocchi keula
    -hollowtech keskio
    -mustat DMR V8 avopolkimet

No ei nuo Avidit ihan nuin huonoja ole. Elixirejä on ittellä 5-sarjaa kaksi yksi R ja pojalla nyt uudessa Canyonissaan kolmoset. Sinänsä huvittaa kun joskus täällä ilmaisin mieltäni Avidien ilmaustarpeesta, silloin kuoro vastasi ettet vaan osaa... Tarkkana pitää olla satulan momenteista, jos liika vähän niin alkaa palat rahnuttamaan ja liikaa rannevoimaa niin keskitysprikat murtuu. Märkänä nuo ulvoo kuin sanonko mitkä. Ilmaaminen noille on taitolaji, sehän pitää ottaa haasteena.

Ollu ihan kohtuu tyytyväinen -11 mallisiin X9 vipuihin , nyt oikean puoleinen alkoi oikuttelemaan, ei enää kunnolla palauta kun pientä ratasta peukalo hakee. Tein tieten normihuollot muttei tapojaan parantanut. uudemmissa onkin kuulaakerit... Avidin matchmakerit olen kokenut ihan kivoiksi eli jotain vastaavaa sitten tilalle, tai jos esikoinen hermostuu kolmosiinsa niin sitten oon ikuisesti Avidien kanssa naimisissa

Muistin aikana. Jos rungossa tahi keulassa on PM-kiinnikkeet ja jarruja joutuu usein keskittämään niin vaseliinia niihin pultin reikiin. Alkaa rietomaan jos korkkaa vaikka arvokkaan joustokeulan kierteet. Tästä on muistuttaneet ennen minua ainakin Lansive ja muut.

Minullekaan Avidit ei ole tuottaneet painajaisia. Juurikin nuo Elixir CR:t on nykyisessä maasturissa ja toimivat kuin junan vessa. Kirsikkana kakun päällä ovat työkaluttomat kahvan etäisyyden ja etuvedon pituuden säädöt, joilla saa jarrut juuri sen tuntuisiksi kuin haluaa. Esimerkiksi lämpötila vaikuttaa kahvan tuntumaan hieman, ne erot saa tasattua säädöllä vaikka ajon aikana.

Tosin pitänee koputella puuta, tälle kesälle maasturilla ei ole kertynyt kuin 500-600km.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •