Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 34

Aihe: Valmistelu 200 km varten?

Valmistelu 200 km varten?

Jos haluaa ajaa perjantaina reilun kakssatasen, millaista liikuntaa ja ravintoa suosittelette torstaille?

200 on ajettu kyllä, mutta retkivauhdilla. Nyt vois nostaa keskaria vähän.

En tiedä tavoitteellisesta treenaamisesta mitään. Siksi kyselen. Olen työmatkatempoilija, en urheilija.

Itse en kummoisesti tankkaile edellisenä päivänä ennen pidempää lenkkiä. Ehkä vähän hiilareita enemmän esim. Maltoa. Tärkeämpänä pidän kunnon aamupalaa pari tuntia ennen lähtöä ja sitten matkan aikana riitävä tankkaus ja nesteytys.

Syödä ja juoda kannattaa vaikka ei olisi nälkä tai jano. Geelit, patukat, rusinat hyviä.

2x0,75l/50km, urheilujuomaa tai mehua ainakin toisessa pullossa.

Liikaa tankkaus ennen suoritusta laittaa lihakset tukkoon.

Eikä välttämättä kannata ainakaan sitä työmatkatempoilua harrastaa edellisenä päivänä😄. Kevyttä pyörittelyä jos haluaa torstaina urheilla.

Jussina ajelin töistä Syötteelle töitten jälkeen, söin ison lounaan ja join kaks lasia maitoa. Matkalla söin kolome snickkerssiä ja yhen Powerbar energia patukan ja Pudasjärvellä täytin yhen kolomesta juomapullosta jossa oli vettä. Edellisenä päivänä taisin syödä ihan normaalisti. Keskari oli 30. Eli ei kai siinä muuta tarvi valmistella ku muistaa matkalla syödä tarpeeksi.

Ei 200km vielä mitään suunnattoman kummia vaadi, normi tankkaus edellisenä päivänä. Mutta muista myös ajon aikana lämpötilan vaatima tankkaus...

Mä oon käsittänyt niin että kaasupohjassa ajettaessa saat hyvällä tankkauksella puoli tuntia lisäaikaa ennenkuin hiilarit loppuu kehosta ja alkaa käyttämään rasvaa energian tuotantoon. Matalammilla sykkeillä rasvan osuus energiantuotannossa on suhteellisesti suurempi eli hiilareita on helpompi napsia tarvittava määrä matkan aikana. Viisaammat korjatkoon jos olen ihan hakoteillä. Mulla pisimmät lenkit ollut sellasia 170 kilsasia ja ne menee yleensä yhdellä tai kahdella kahvi/munkki tauolla ja sen kummemmin tankkaamatta, keskari 28-30 km/h. Joskus on muutama geelipussi tai patukka varoilla jos sattuu kova vastatuuli matkalle.
    ÄäriTeam

Punapää isompi kakunpala ja enempi juotavaa

Minä taas olen todennu että jos valmistelee sun muuta niin sitten siitä ei tule mitään. Johtuu että alan jännittää niin paljo.
    Paremmin kun lähtee ja perinteisesti suomalaisittain "katsoo mihin se riittää" se jaksaminen. Toki jos sitten päättää ajaa pitempään ( juuri vaikka 200km), niin syön varikolla noin puolivälissä vähä isomman kakunpalan (sitten jo nimittäin tarviikin ajaa pitemmän kautta) ja otan enempi juotavaa mukaan. Jos enempi kun tuplat meinaa ajaa, mukaan on hyvä ottaa 2 juomapulloa! ja jotain vaikka banaani taskuun. Mun ruokailua (lenkkiä ennen ja sen aikana) rajoittaa tosin suolisto-operaatio melkoisesti, mutta onneksi olen vähäruokainen lenkillä muutenkin.
    Edellispäivänä ajo olisi hyvä olla maltillisempi, ettei mitään kamalan pitkää. Tai muuten rasittavaa päivää, vaikka töissä tai esmerkiksi autolla ajelua 400km.

Mutta mun keskari on alempi noin 24-26km/h. Mutta siis suhteessa varmaan sama rasitus kun ukoilla 28km/h.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViliA Katso viesti

2x0,75l/50km, urheilujuomaa tai mehua ainakin toisessa pullossa.
    Et oo tosissas? Itse pärjään puolella tuosta, toki ultimate-helteet on asia erikseen.

Pitääkö kyse olla pärjäämisestä tai siitä kuinka vähän tarvii juoda?. Ei siitä mitään haittaakaan ole ja jos ei ole tuollaisia lenkkejä ajellut muuta kuin retkeilymielessä niin mukavampi se on ajella reippaasti kun on nesteytys kunnossa.
    Jos sattuu se nestehukka iskemään niin eipä ole kauhean mukava ajella kun siinä vaiheessa se juominenkaan ei enää kauheasti auta.

Juuri parin kaverin kanssa ajettiin 200km(helteessä toki) ja yksi ajaja ei ymmärtänyt juoda tarpeeksi kun ei ollut jano. 130km jälkeen rupesi ihmettelemään kun ei kulkenut ja oli kylmä vaikka lämpöä oli 25astetta.

Ehkä tuo 2x0,75l on vähän ylimitoitettu mut ei siitä haittaakaan ole😄

Punapää perskohtainen juttu

Siittä juomisesta tai syömisestä lenkin aikana on aika turha väitellä, koska tämä(kin) on pers´kohtaista. Toiset pärjää vähemmällä, ja ainakin ite kokemusta oman elimistön toiminnasta jo on. No joskus tulee yllätyksiä, mutta harvemmin, jos muuten on peruskuntoa ( jota nyt ei talven aikana kertynyt).
    Kokemusta siitäkin että juuri liikaa juominen matkan aikana aiheuttaa kans suuria, suuria ongelmia.
    tempokisu.kuvat.fi

En nyt muista rjrm kuinka pitkiä sun työmatkat olivatkaan, mutta jos ovat yhtään samaa luokkaa kuin minun (20 km suunta) niin 25 km/h ei ole enää retkivauhti ja sellaisella ajelee 2-satasen ilman ihmeempiä. 200 km brevetillä pidettiin tauko Artjärvellä. Minä popsin - kun nälässä pidetty olen - kokonaisen pizzan, muut taisivat vetää puolikkaat. En nyt muista tarkkaan. Ei tullut oksennuksia tai muita mukavia sivuvaikutuksia.

Torstaina normaalit sapuskat naamariin. Aamulla otin jotain kreikkalaista jogurttia marjojen kanssa kun oli siirtymääkin 20 km.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Kakssataselle ei tarvii tankkailla, ellet aio ajaa omaan tasoosi nähden ylikovaa. Mitä lämpimämpää on, sitä enemmän nestettä kannattaa nauttia, myös ajoa edeltävänä päivänä. Kunnon ruoka on jees matkan varrella, koska söisithän sä muutenkin jo tuossa ajassa normaalisti kunnon aterian?
    - pyörä kulkee, kun sitä polkee -

sledgehammer Guest
    Eipä 200km kummoisia valmisteluja vaadi. Tukeva aamupala, ehkä satsi maltoa ja matkaan. Patukoita vois änkeä paidan taskuun ja nesteyttää riittävästi. Itse juon suullisen vartin välein. Se riittää mulle normaaleissa olosuhteissa. Joskus satkun jälkeen kannattaa hakeutua jonkun marketin lähelle ja hakea yksi maustekurkku, banaani ja pullo vissyä, ehkä minipurkki pringleksiä. Painaa noi eväät naamariin ja huitasee toisen satkun pois alta. Polkutahti sellaisena, ettei tartte puuskuttaa ja puhekyky säilyy. Kaffellakin voi poiketa nautiskelemassa vähän munkkia.

Paljon tässäkin langassa mainostettu maltodekstriini on sellainen aine, että sitä ei pidä käyttää, ennen kuin on testannut sopivaksi omalle massulle.

Minä pystyn sulattamaan sitä suunnilleen yhtä hyvin kuin selluloosaa.

Pitkiä hiilareita on ruisleivässäkin.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

http://vapaaratas.blogspot.fi

"Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kare_Eskola Katso viesti
    Pitkiä hiilareita on ruisleivässäkin.
    Asiaa, tehkää voileipää niin vatsa tykkää ja sokerit pysyy tasaisempana ajon aikana. Täysjyvä on kans hyvä.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

sledgehammer Guest
    Paljon tässäkin langassa mainostettu maltodekstriini on sellainen aine, että sitä ei pidä käyttää, ennen kuin on testannut sopivaksi omalle massulle.
    Ei sinne mahaan kannata laittaa mitään testaamatonta tuollaisella lenkillä. Mä menin syömään ekalla 200km lenkilläni ruisleipää ja se vasta moka olikin. Sain tunnin kestävät vatsanväänteet. Mulla vatsan herkkyyteen vaikuttaa aika paljon myös se, miten raskaalla vastuksella ajelen. Mitä kovemmat vastukset sitä herkempi massu on reagoimaan. PK-lenkillä voi syödä ihan mitä huvittaa. Maltojakin on vaikka kuinka paljon erilaisia. Tämä on toiminut itsellä hyvin: http://fast.fi/malto6 Tuota desi juomapulloon, kylkeen vähän mummon mustaherukkamehua ja lopuksi pari raetta punasuolaa. Näitä vinkkejähän on hyvä tänne heitellä ja jokainen voi sitten kokeilla siinä omassa pyörän päällä kulkevassa laboratoriossaan, mikä sopii parhaiten. Mulla ihan parasta settiä on banaani, kaikki vehnästä leivottu, magnesium vissy ja suolakurkut. Jos alkaa piiputtaa, nin noilla saa lisäaikaa roimasti. Lisäksi mulla on aina yksi pullo pelkkää vettä. Useasti on käynyt niin, että urheilujuomat ovat alkaneet tökkiä niin pahasti, että jopa selkätaskussa lämmennyt vesi on maistunut niiden jälkeen suorastaan taivaalliselta.

Kaava menee kai yleensä niin, että ensimmäisille reissuille ei valmistauduta mitenkään, seuraavalla kerralla mietitään josko reissu menisi paremmin tankkauksella ja lisäravinteilla ja lopulta todetaan ero mitättömäksi.

Tasainen minkä tahansa normaalin ja itselle maistuvan energian nauttiminen pitäisi riittää yhtä hyvään suoritukseen kuin geeleillä ja patukoilla höystetty.

Punapää riko kaava

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Kaava menee kai yleensä niin, että ensimmäisille reissuille ei valmistauduta mitenkään, seuraavalla kerralla mietitään josko reissu menisi paremmin tankkauksella ja lisäravinteilla ja lopulta todetaan ero mitättömäksi.

Tasainen minkä tahansa normaalin ja itselle maistuvan energian nauttiminen pitäisi riittää yhtä hyvään suoritukseen kuin geeleillä ja patukoilla höystetty.
    Mulla on menny ihan juuri toistepäin.
    Ensin kovasti valmistautumista, sitten totesin ettei kansii valmistautua sen kummemmin mutta varautua "jos...."
    Ja tavallinen kaffe + kakunpala puolimatkassa riittää jos ei nyt ihan ultimatea ole.
    Tarkennan että 200km menee normaalilennkkinä, vasta yli 300km alan miettiä että on huoltopistettä jossain ja ehkä banaani taskussa...
    tempokisu.kuvat.fi

200 km lenkkejä on monenlaisia, vauhtihan aika paljon ratkaisee, niinkuin on jo todettu, mutta myös maasto. Mäkisempi reitti on aina raskaampi. Täällä kotimaisemissa erot nyt ei ole yleensä kovin suuria, ehkä noin 500-1500 nousumetrin haarukassa pyöritään parin satkun matkalla, mutta on kyllä yksi reitti tässä lähellä, jossa tulisi n. 3500 nousumetriä 200 km matkalla, tosin tuo matka vaatisi aika monta kierosta kyseisellä reitillä. Olisikohan porukalla kiinnostusta tällaisen kakssatasen ajoon? Mallorcalla ajettiin kelväällä tuollainen reilu 200km ja reilu 3km nousua, mutta siis Pirkanmaalla...

Punapää mäkiä löytyy ( ainakin mun mittakaavassa)

..!! no älä nyt, on täällä mäkiä! Varmana enempi kun vaikka Teuvalla. Jossa ajettiin aikoinaan "mäkitempo"
    JättiKoskenkylän reitillä on valtsu nousu, ja jos lähtee Hämeenlinnaan ajaan, tai Kangasalan reittiä, niin on nousuja. Urjalan takaa lähtee myös tosi mäkinen pikkutie.
    200km saa koottua monin tavoin, en mä ite ainakaan aja koskaan että "sinne- takas" vaan kiertelen.

Ja tänään tuli todettua juurikin että ihan normaali valmistautuminen lenkille riittää; piti ajaa normaali lenkki ja päätin kun mukavasti sujui että jos sitten sen tuplan kierrän. Siinähän se meni ( tai meni juuri, yhtään enempää ei olisi menny...) noita mainitsemiani mäkiä en ole kun JättiKoskenkylän mäen ajanu, kun kunto ei ole se paras mahdollinen pitkille mäkisille lenkeille.
    tempokisu.kuvat.fi

"Jos haluaa ajaa perjantaina reilun kakssatasen, millaista liikuntaa ja ravintoa suosittelette torstaille?"

No mitenkäs se 200km sujui ja onnistuiko tankkaus kaikista neuvoista huolimatta?😉

Re: Valmistelu 200 km varten?

En saanut kaveria mukaan, joten ajoin autolla 200km. Hyvin meni.

Surullinen ei reilua

Ja kaikki nämä hyvät neuvot meni ny ihan ketuille!
    tempokisu.kuvat.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    En saanut kaveria mukaan, joten ajoin autolla 200km. Hyvin meni.
    Miten valmistauduit?
    terv. Jussi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Miten valmistauduit?
    Pissapoikasäiliö täyteen itikoiden varalta, ainakin?

Jääkylmä Cokis keskikonsolin mukitelineeseen jotta jaksaa ekat 20km ajella hengästymättä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Miten valmistauduit?
    Eiköhän rjrm joka tapauksessa tankannut
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

sledgehammer Guest
    Taas tuli huomattua se, miten radikaalisti keli vaikuttaa ajeluihin. Turku- Kangasala väli enimmäkseen vastatuulessa vei kyllä hyvin mehuja. Alkoi se tuuleminen jo vähän V*tuttamaan, mutta olipahan ainakin kunnon reeni. Vesilahti-Valkeakoski välillä oli jotain viistoa takatuulta ja silloin lähti vähän mopo keulimaan. Meno alkoi maistua ja sykkeet pääsi vähän karkailemaan. Eipä se kuitenkaan haitannut, kun suurin osa taipaleesta oli taitettu. Keskari 27,8km/h ja sykkeet enimmäkseen jotain140-150 välillä.

Pitkällä matkalla tuo sykemittari on kyllä kätevä. Mulla ainakin käy niin, että se hengästymisen ja sykkeen raja muuttuu ja silloin ei huomaa välttämättä ajoissa sykkeen karkailua. Loppulenkistä syke saattoi olla jo yli 150 vaikkei ollut yhtään hengästynyt olo. Isommat mäet ajelin niin, että mittari sai näyttää mitä lystää. Ei niitä jaksa mönkiä kävelyvauhtia ja tosi nopeasti ne sykkeet laski, kun maasto tasoittui. Jos ajaa 200km lenkin, kannattaa vastatuuliosuus ottaa alkuun.

Minä oon kait aika tavallinen ikämies kuntopyöräilijä, työmatkat ja yksi pitempi kolme-neljätuntinen lenkki ympärivuoden, keväästä syksyyn muutama iltalenkki viikossa vielä lisäksi. Muuta liikuntaa ei sitten tulekkaan. Näillä pohjilla kun tiedän lähteväni pitemmälle ajolle, kuten viime torstain 300:lle niin maanantaina ajoin normaali kahentunnin lenkin, tiistaina reilun tunnin kevyen pyörittelyn ja keskiviikkona ei lenkkiä vaan huolsin pyörää ja kattelin ajokamppeet aamuksi valmiiksi. Muuten normaalia lomalaisen elämää ja tavallista ruokailua. Evääksi tein kaksi reissumies-leipää ja pussiin vähän pähkinöitä ja kuivahedelmiä. Kaksi juomapulloa täytin kotitekoisella mustaherukkamehulla, joka tuntuu maistuvan.
    Matkalla täytin pullot Salesta ostetulla kivennäisvedellä 130km kohdalla ja 190km kohdalla pidin abc:llä lyhyen kahvitauon. Muuten vain lyhyitä pissitaukoja, kun oli sateen uhkaa ilmassa, niin ei viittiny paljoa pysähdellä. Hyvin meni yksin ajettunakin , ajokaveri (vaimo) ajeli autolla eri reittiä pääteitä ja itte kiertelin vähän pitemmän kautta pikkuteitä.
    pyörä liikkui tasan 11 tuntia ja aamukuudesta iltakuuteen olin matkalla. Keskariksi tais tulla 27,3 ja perillä tuntui, että vois vielä jatkaakkin ajamista. Eli ei se niin ihmeellistä valmistautumista tarvii, normaali ajokelissä, terveenä ja ajokilometrejä tarpeeksi alla, niin onnistuu helpostikin.
    eppe muokkasi tätä : 21.07.2013 at 21.38

Punapää antaa vaan sykkiä

Ai niinkun mitä hyötyä on sykemittarista? Jos näyttää muka "liikaa" niin pitääkö silloin hiljentää tai pitää tauko peräti?
    Joskus oon käyttänyt, mielenkiinnosta että mitäs se nyt on? ja kisoissa maksimisyke, mutta lähinnä kellona se mittari toimi. Kannan pyörää ulos niin syke on jo silloin 125. En mä saisi mitään ajettua jos katselisin mittareita.

Grete Weitz ( r.i.p.) juoksi aikoinaan maratonin maailmanennätyksen kun hoksasi että piruvie tätä mittaria ja viskasi sen pientareelle. Senjälkeen alkoi juoksu rullata
    tempokisu.kuvat.fi

Ei oo mullakaan sykemittaria näin kesäaikaan ollu käytössä vuosiin. Ajan ihan tuntemusten ja kokemuksen mukaan, mutten kyllä keskariennätyksiä enää yritäkkään.

sledgehammer Guest
    Se auttaa juuri edellä kuvatulla tavalla. Lyhyemmillä lenkeillä se on mulle lähinnä nice to know tyyppinen juttu. Omalla kohdalla olen todennut, että jaksan ajaa vaikka puoli vuorokautta, kunhan ne sykkeet ei kiipeä tasaisessa rasituksessa yli 150:n. Pidemmässä rasituksessa (+4h)hengitys ei toimi mulla mittarina sykkeille ja käytäntö on omalla kohdalla osoittanut, että meno loppuu kokolailla varoittamatta, jos uhmaan kohtaloani annan sykkeiden hiipiä 15 alkuisiin lukemiin. 143-148 välillä se normaalisti on pitkällä matkalla ja silloin jaksan polkea hyvin. Kai se johtuu siitä, että esimerkiksi mäissä ei sitten olekaan enää varaa antaa sykkeen nousta.

Mä olen tän kesän ajellut mittarin kanssa lähinnä niin, että olen kerännyt "tilastoa" siitä missä sykkeet ovat olleet tietynlaisella lenkillä. Siitä on syntynyt kuva itselle sopivista sykkeistä . Kyllä mä pystyn saman tekemään perstuntumallakin, mutta mittarin kanssa asiaan ei tarvitse uhrata suuremmin huomiota. Vilkuilee vain välillä numeroita, missä mennään. Ja joo, jos syke kiipeää, niin naksu pois vauhdista ja kadenssista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •