CanyonRideHelkamaElectrobikeGiantHuntteri
Sivu 1 / 13 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 369

Aihe: Aloittelevan sykemittaajan kauhunhetkiä: liian korkea syke pk-lenkillä?

  1. #1
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621

    Aloittelevan sykemittaajan kauhunhetkiä: liian korkea syke pk-lenkillä?

    Taustaa: Pyöräilyharrastukseni on viime vuosina ollut aivan liian epäsäännöllistä ja pahana tapanani on aloittaa aina "uudelleen alusta", kun vanha veri alkaa keväällä vetää maantielle. Ajotekniikkaa, tietotaitoa ja ilmeisesti sellainen fyysinen pohja, joka on suhteellisen helppo herättää henkiin aina uudelleen, tuli kuitenkin hankittua junnuna 1980-luvulla, neljän kilpailukauden aikana. Harrastus kuitenkin lopahti pitkäksi aikaa tuossa 18 vuoden korvilla; aikuisena en ole kuitenkaan saanut itseäni pidettyä paheiden parissa, vaan pyöräilykärpänen on alkanut herättää joka vuosi talviunesta, ennemmin tai myöhemmin (oli tuossa jonkin aikaa sellainenkin jakso, että lenkkiä tuli ajettua talvellakin, mutta aivan viime vuosina on ollut muka talvisin liikaa muuta tekemistä, eikä peruskuntoharjoittelua ole tullut hoidettua).

    Tänä vuonna, vapusta lähtien ajokilometrejä on kertynyt noin 1100, mielestäni hyvin kohtuullisia pyörittelylenkkejä korkealla kadenssilla ja enimmäkseen pienillä tehoilla, mutta vähitellen myös vähän vauhdikkaampia vetoja. Tyypillinen lenkin pituus on ollut 50-60 km, lenkkejä kahdesta neljään viikossa. Pelkään kuitenkin, että entisenä kilpapyöräilijänä en oikein tahdo antaa itselleni lupaa ajaa niin hiljaa, kuin 45-vuotiaalle seniorille ja ikuiselle vasta-alkajalle sopisi. Lähtötilanne toukokuun vaihteessa oli täydellinen rapakunto, sillä viime vuoden syyskuun jälkeen en ollut liikkunut käytännöllisesti katsoen lainkaan.

    Sain tässä taannoin vihdoinkin hankittua käyttööni sykemittarin ja se on ollut käytössäni tämän viikon lenkeillä, jotka ovat ikävä kyllä jääneet vain kahteen. Tiistaina testailin mittaria ja sykkeitäni, mittasin myös maksimisykkeeni vetämällä lenkin loppupuolella kolmisen kilometriä lähes maksimivauhtia ja vetämällä lopuksi Kuninkaanmäen "HC-nousun" (vitsi vitsi: vrt. Tour de Helsinki) ylös aivan täpöillä. Mäen päällä syke kävi arvossa 189, joka on todennäköisesti ainakin hyvin lähellä todellista maksimisykettäni, vaikka se saattaa olla ikääni nähden yllättävän korkea. Tämä tuntuisi selittävän myös lenkin alkupuolen korkeat lukemat: hämmästelin, kun mittari näytti Immersbyntien mäkiä "säästöliekillä" noustessakin yli 180 iskua minuutissa. Tuo maksimiarvo ja lenkin loppupuolen palautusvaiheiden kohtuulliset 130-140 iskua minuutissa huojensivat mieltäni.

    Tänään kuitenkin tarkoitukseni oli ajaa rauhallinen peruskestävyyslenkki, jollaisen periaatteessa sitten ajoinkin, 86 km enimmäkseen pienillä välityksillä. Nyt olen kuitenkin hämmentynyt ja huolissani, tuijotettuani sykemittaria helteisen lenkin alusta loppuun asti. Vaikka vauhti oli mielestäni rauhallinen (ensimmäkseen välillä 27-31 km/h, keskinopeus 28 km/h), pulssi pysyi tavattoman korkeissa lukemissa, jatkuvasti alueella 160-170 eli noin 85-90% maksimisykkeestä. Eihän tuollaisella sykkeellä pitäisi tämmöisen turistin pystyä edes ajamaan kolmea tuntia...? Ja vauhti tuntui todellakin kohtuulliselta, noista sykelukemista huolimatta.

    Nyt mietityttää, olenko onnistunut vahingossa rääkkäämään itseni ylikuntoon tämän kevään ja kesän aikana, edes tietoisesti rääkkäämättä. Voisiko tuollainen sykealue viitata ylikuntoon? Leposykettä en ole viime aikoina kunnolla mitannut, mutta aktiiviaikoinani (junnuna M18-luokassa) se oli luokkaa 48. Viime aikoina, silloin harvoin kun olen sen mitannut, se on ollut kuudenkymmenen hujakoilla.

    P.S. Tiedän kyllä, etten ole toiminut viisaasti, sillä peruskuntoharjoittelua ja monipuolista liikuntaa ei saisi jättää väliin ja hypätä vain keväällä satulaan, mutta silti tilanne on nyt tämä...

  2. #2
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Niin ja tässä nyt on perusoletuksena se että sykemittari toimii oikein?

  3. #3
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Hyvä kysymys, kävi mielessä. Mutta miten mittari voisi antaa jatkuvasti ja tasaisesti tuollaista 160-170 iskun arvoa ja kuitenkin reagoida välittömästi esimerkiksi ylämäkiin? Eikö todennäköisempää olisi, että se näyttäisi todellista matalampia arvoja, jättäessään rekisteröimättä osan lyönneistä?

  4. #4
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520

    Aloittelevan sykemittaajan kauhunhetkiä: liian korkea syke pk-lenkillä?

    ^samaa mieltä sakuvaan kanssa, olisiko asetuksissa jotain häikkää. Max. Syke kuullostaa myös aika korkealta jos se kunto ei tosiaan ole terävimmillään. Ei se silti mikään mahdoton/saavuttamaton lukema ole ikäisellesi.

    Edit. Eikä noilla harjoitusmäärillä pitäisi kyllä ylikuntoon vielä päästä

  5. #5
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViliA Katso viesti
    Eikä noilla harjoitusmäärillä pitäisi kyllä ylikuntoon vielä päästä
    Eipä tosiaan, mutta lähtötilanne huomioon ottaen liian kovavauhtiset treenit voinevat aiheuttaa ylikuntoa.

    Tarkemmin ajatellen, eihän se mittarin mittaama hetkellinen syke tietenkään ole mikään absoluuttinen totuus, vaan laskelmallinen arvo. Täytyypä koettaa mitata perinteisesti kellon kanssa, samalla kun mittari on käytössä.

  6. #6
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Joskus löysä paita lepattaa sykemittarin sykevyöhön ja silloin saa lähes tuplasti korkeampia sykkeitä. Voit poissulkea tämän painamalla paitaa kädellä yli puolen minuutin ajan tai mittaamalla sykettä pysähdyksissä. Mitä tästä opimme: osta aina riittävän kireä paita

  7. #7
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani R. Katso viesti
    Joskus löysä paita lepattaa sykemittarin sykevyöhön ja silloin saa lähes tuplasti korkeampia sykkeitä. Voit poissulkea tämän painamalla paitaa kädellä yli puolen minuutin ajan tai mittaamalla sykettä pysähdyksissä. Mitä tästä opimme: osta aina riittävän kireä paita
    No minähän en missään liehuvissa tekstiileissä pyöräile, prkl. Luulen siis, että tuo on poissuljettu.

  8. #8
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Heureka: nyt tuli mieleen mahdollinen häiriölähde. Paidan alta takataskuun kulkeva kuulokejohto...

  9. #9
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Väsyneenä ainakin senioreilla kyllä taitaa käydä toisinpäin, syke ei tahdo nousta ainakaan ensimmäisen tunnin aikana ja lepopäivän jälkeen se ainakin minulla on yllättävän korkealla.
    Sinulla on entisenä kilpapyöräilijänä vain kierroskone. Minulla kun on 20 vuotta enemmän ikää kuin Sinulla tämä vielä korostuu. Olen tänä kesänä koittanut ajaa melkein pelkkää peruskuntolenkkiä, jotta jaksaisin talvella hiihtää pitkiä lenkkejä. Jos koittaa pitää pulssin alle teoreettisen aerobisen kynnyksen niin kyllä vauhti on todella hidasta. Millään ei tahdo maltaa ajaa riittävän hiljaa ja siksi olenkin ajanut teoreettista vauhtia kovempaa ilman että siitä on ollut haittaa. Toinen juttu on, että helposti alkaa kerätä kilsoja ja nostaa liian nopeasti määriä. Se on suurempi vaara. Luulen kyllä, että omat kynnysarvoni ovat prosentuaalisesti korkeammat kuin teoreettiset prosentit näyttävät.

    Ongelma on siinä, että seniorien treenausta ei ole tieteellisesti tutkittu. Minulla on sellainen käsitys, että kun maksimisyke laskee alas niin aerobinen ja anaerobinen kynnys ei vät laske samaa vauhtia. Itselä on maksimipulssi enää 165 ja pystyn halutessani ajamaan monta tuntia 150 pulssila. Vaikka teorian mukaan pulssini on anaerobisella alueella ja silla voisi ajaa korkeintaan tunnin. Luulen, että et ole ylikunnossa vaan kyse on samasta ilmiöstä kuin minullakin.

    Sellaisen olen kyllä huomannut, että palautuminen on tosi hidasta ja kehittyminen myös, mutta sitä tapahtuu.
    Jos et aja et voi ottaa!

  10. #10
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Kiitos, Hannu, tuo vastaa aika hyvin minun kokemuksiani. Tosin olen kokenut, että saan aika nopeasti kunnon nostettua kohtalaiseksi, mutta niinhän sitä sanotaan, että huono kunto kohentuu hyvää nopeammin. Palautuminen tuppaa olemaan hidasta minullakin.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Muutama vuosi sitten olin jo maaliskuussa aika kovassa iskussa, treenattuani talvellakin. Osuin lenkillä sattumalta yksiin mukavan, suunnilleen samanikäisen ja ennestään minulle tuntemattoman kaverin kanssa. Hiljakseen pyöriteltiin ja höpistiin, mutta lenkin lopuksi lupasin näyttää kaverille hyvän mäkitreenipaikan, jossa kävin monesti työmatkallakin rääkkäämässä itseäni maastosinkulalla: Herttoniemessä Hiihtomäentien kallion päälle rannasta nouseva jyrkähkö mäki, joka alkaa (tai ainakin silloin alkoi) soratienä ja jatkuu asfaltoituna pyörätienä. Kalliolle pääsee myös portaita, ja kaveri kertoi että vaikka hän ei tiennyt pyöräilyreitistä, Hiihtomäentien kallio tunnetaan juoksijoiden mäkiharjoittelupaikkana. Minullahan ei sykemittaria ollut, mutta kaveri kertoi pulssin nousseen mäen päällä 196:een. Luulenpa, että maksimisykkeessä on meillä ikämiehilläkin suuria henkilökohtaisia vaihteluita.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Kiitos, Hannu, tuo vastaa aika hyvin minun kokemuksiani. Tosin olen kokenut, että saan aika nopeasti kunnon nostettua kohtalaiseksi, mutta niinhän sitä sanotaan, että huono kunto kohentuu hyvää nopeammin. Palautuminen tuppaa olemaan hidasta minullakin.
    Niinhän se on, että kun on toukokuun alussa alkanut ajaa ja hiihtoa on ollut kohtuullisesti alla ja kunto ei aivan rapa, niin heinäkuun lopulla on voinut ajaa 60-70 kilsaa kolmenkympin keskarilla ja jos sitten on intoutunut ajamaan liian kovaa, niin elokuussa vauhti sitten putoaakin. Nyt yritän välttää liian nopeaa kunnon kohottamista juuri siksi, että tuota putoamista ei tulisi.
    Jos et aja et voi ottaa!

  13. #13
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    keskuspuiston kupeessa
    Viestit
    353
    Epäloogisen korkeat sykkeet johtuvat usein käsittääkseni siitä että sykevyön kontaktipinnat kuivuvat ajoviimassa, ja paidan kireydellä tämän kanssa ei ole mitään tekemistä. Älä usko mittariin fundamentalisitsesti, vaan pysähdy ja mittaa syke kaulavaltomposta tai ranteesta, whatsoever niin näet todelliset lukemat. Ongelmaan auttanee sykevyön riittävä kosteutus, tarvittaessa ultraäänitutkimuksissa käytettävällä geelillä ja tai tuulta pitävä etumus niin sykevyö ei kuivu niin helposti. Sen pitää olla myös sopivan kireällä ja sen voi kostuttaa tarv uudestaan urheilujuomalla, syljellä tai muulla nesteellä...
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

    Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

    Last man out of the water.

  14. #14
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timoe Katso viesti
    Epäloogisen korkeat sykkeet johtuvat usein käsittääkseni siitä että sykevyön kontaktipinnat kuivuvat ajoviimassa, ja paidan kireydellä tämän kanssa ei ole mitään tekemistä. Älä usko mittariin fundamentalisitsesti, vaan pysähdy ja mittaa syke kaulavaltomposta tai ranteesta, whatsoever niin näet todelliset lukemat. Ongelmaan auttanee sykevyön riittävä kosteutus, tarvittaessa ultraäänitutkimuksissa käytettävällä geelillä ja tai tuulta pitävä etumus niin sykevyö ei kuivu niin helposti. Sen pitää olla myös sopivan kireällä ja sen voi kostuttaa tarv uudestaan urheilujuomalla, syljellä tai muulla nesteellä...
    Hyviä pointseja. Tosin tämänpäiväisellä helteellä kontaktipinnat pysyivät takuuvarmasti kosteina.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    keskuspuiston kupeessa
    Viestit
    353
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Trollberga Katso viesti
    Hyviä pointseja. Tosin tämänpäiväisellä helteellä kontaktipinnat pysyivät takuuvarmasti kosteina.
    Mulla huiteli pk lenkin (keskisyke 114) alussa 10min tänään 200 syke...mutta sen jälkeen alkoi näyttää oikein. Kerran vuosi sitten alkoi tulla täysin käsittämätöntä heittelyä sykkeisiin liian matalia ja liian korkeita, mutta silloin oli sykevyön kontaktipinnat hajalla kun olin liikaa taitellut sitä pestessä ja kuivaksi puristellessa...eli pestävä hellävaroen, ei taittelua!
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

    Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

    Last man out of the water.

  16. #16
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timoe Katso viesti
    Epäloogisen korkeat sykkeet johtuvat usein käsittääkseni siitä että sykevyön kontaktipinnat kuivuvat ajoviimassa, ja paidan kireydellä tämän kanssa ei ole mitään tekemistä.
    Jos en kastele kontaktipintoja lähtiessä, niin sykemittari ei näytä mitään pitkiin aikoihin, mutta jos vedän sen netistä tilatun paidan päälle, joka on rinnanympäryksestä epätavallisen löysä, niin sopivassa alamäessä paidan lepatus saa aikaan sykkeitä jotka ovat suunnilleen tuplat eli aina yli 220.

    Samaa sanoo Polarin sivusto:
    http://www.polar.com/fi/tuki/Epatava...ituksen_aikana

  17. #17
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.938
    Kyllä sen erottaa jos mittari näyttää sekolukemaa kuivuuden tai lepattavan ajopaidan takia. Silloin saadaan yleensä korkeimmat lukemat alamäkeen... Sain sellaisen käsityksen ettei tässä välttämättä ole kyse siitä. Mutta voi se toki olla että sykevyö on muuten vaan huono tai ottaa jostain muusta häiriöitä.

    Kannattaa huomioda sekin että vyön pitää olla kunnolla ihoa vasten. Minulla on tällaisena kukkakeppinä pakko pitää vyötä ihan pallealihaksen alallaidass, muuten itse vyö lepattaa jossain tuossa kylkiluiden välissä näyttäen mitä sattuu.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Minulla oli tänään tosiaan kuulokkeet korvilla (kyllä, se on turvallista, kuulen liikenteen äänet ja jopa linnunlaulun musiikin läpi) ja johto takataskussa olevaan puhelimeen kulki paidan ali rinnan puolelta. Johto on saattanut naputtaa sykevyöhön, ajoviiman ja liikkeiden vaikutuksesta. Sama juttu tosiaan kuin tuon löysän paidan kanssa.

    Hassua vain, että minulla tänään sykealue pysyi mittarin mukaan koko lenkin ajan jokseenkin yhtä korkealla, siellä 160 ja 170 välillä. Pysähtyessäkin ja hetken huilattua se oli yli 130. Toisaalta kotiin päästyä ja rappusia kolmanteen kerrokseen noustessa se ei noussut kuin vähän yli tuon 130. Tuolloin olin kyllä poistanut kuulokejohdon paidan sisältä...

  19. #19
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    6.530

    Peukalo alas vesilintua

    Heitä koko sykemittarilla vesilintua ja ajele vaan! Mitä ihmettä ihmiset tuijottaa jotain mittaria " ei voi ajaa kovempaa kun tää näyttää tällee"..no anti näyttää, jos jaksaa niin antaa mennä.
    Kyllä nyt aikuinen ihminen tietää jaksaako ja pystyykö, vaiko eikö. Sykemittarista voi katsoa että mikä se maksimi oli, mutta ei sitä kannata rajoittimena pitää.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  20. #20
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Heitä koko sykemittarilla vesilintua ja ajele vaan! Mitä ihmettä ihmiset tuijottaa jotain mittaria " ei voi ajaa kovempaa kun tää näyttää tällee"..no anti näyttää, jos jaksaa niin antaa mennä.
    Kyllä nyt aikuinen ihminen tietää jaksaako ja pystyykö, vaiko eikö. Sykemittarista voi katsoa että mikä se maksimi oli, mutta ei sitä kannata rajoittimena pitää.
    No onhan se näinkin. Tähän asti olen pärjännyt ilman, ja heti kuin sain mittarin, siitä tuli ongelma...

  21. #21
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    520

    Aloittelevan sykemittaajan kauhunhetkiä: liian korkea syke pk-lenkillä?

    ^Itse hommasin tänä keväänä ensimmäisen sykemittarin ja kun alkukesän ajeli PK-lenkkejä sykkeiden mukaan niin kummasti kulkee pyörä tällä hetkellä lujempaa kuin aikaisempina vuosin, kun pohjat on kunnossa.
    Ennen polkenut juuri tuolla mitä sen on väliä, raudan maku suussa taktiikalla ja vauhdit ruvennut syksyä kohden tippumaan.

    Jollain saattaa tuo taktiikka toimia mutta itsellä sykkeiden seuraaminen tuonut huomattavasti lisää sisältöä polkemiseen(enkä polje naama kiinni mittarissa)😄

  22. #22
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Sen verran kuitenkin vielä tuota henkilöhistoriallista puolta, että sydämen toiminta on aina vähän askarruttanut. Kävin 16- tai 17-vuotiaana lääkärissä rintakipujen takia ja sydäntä tutkittiin. Lääkäri totesi kuitenkin lopuksi, että kyseessä on "athlete's heart", eikä sen takia kannata olla huolissaan – se on vain niin vahva, että muistuttelee olemassaolostaan. Näin siis silloin nuorukaisena. Huoliini vaikutti silloin varmasti sekin, että yksi tuttu nuori kuski joutui niihin aikoihin lopettamaan kilpapyöräilyn sydänoireiden takia.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Parikymmentä viestä eikä kenellekään käynyt mielessä ehdottaa ketjun aloittajalle lääkärissä käyntiä...

    Sykemittarikin voi joskus olla oikeassa, eikä maksimisyke 189 ole lähellekään normaalia 45-vuotiaalle. Ei vaikka olisi miten kova huippu-urheilijatausta(*. Ja jos lenkin keskiarvosykkeetkin pyörivät 160-170 tienoilla, niin sekin on erittäin poikkeavaa.

    En voi sanoa kokeilleeni jokaista sykemittaria, mutta omat kokemukseni virhesignaaleista ovat sellaisia, että lukemat ovat silloin selkeästi "mahdottomia". Siis tyyliin jotain 45 lyöntiä sekunnissa perusrasituksessa tai 225 silloin, kun ei ole vielä päässyt edes pihalta radalle. Trollbergan lukemat ovat kuitenkin suunnilleen oikeassa pallopuistossa ja näyttäisivät vielä reagoivan rasitustasoon. En siis ihan suorilta käsin sivuuttaisi niitä pelkkänä sykemittarin oikutteluna.



    (* Sykemaksimin laskemiseen on perinteisesti käytetty kaavaa 220 miinus ikä. Sillä saadaan 45-vuotiaalle maksimisyke 175. Saman ikäisellä huippu-urheilijalla maksimisyke voi olla hieman korkeampi, mutta ei edes teoriassa enempää kuin kymmenen yksikköä.

  24. #24
    mutanaama Guest
    Älä nyt viitti, mulla tikuttaa vieläkin 185 mittariin, enkä silloinkaan ole rääkännyt itseäni mitenkään mahdottomasti. Ikää on 48, eikä kilpaurheilutaustasta tietoakaan.
    Pari vuotta sitten mulla oli samanlaisia oireita, maastossa mäen päällä tuli turhankin helposti 180 lasiin, eikä se tahtonut laskea sieltä mihinkään. Pari lenkkiä piti heittää kesken ja himmailla kotiin hyyyyvin rauhalliseen tahtiin. Syypääksi sykkeisiin ja rytmihäiriöihin löytyi melkoinen ylävatsan tulehdus (närästys) ja jumissa olevat niskat, suhteellisen heikon kunnon ohella. Nämä kun hoidettiin kuntoon, niin alkoi sykkeetkin pysymään aisoissa.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    .. maksimisyke 189 ole lähellekään normaalia 45-vuotiaalle.
    Maksimisykkeissä on paljon variaatiota. Mitä tuossa lenkeillä välillä vertaillaan sykkeitä, sanoisin että 189 on kyllä aivan normaali maksimisyke tuon ikäiselle. Tunnen yhden pari vuotta nuoremman, jolla kone kiertää yli 200.

  26. #26
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Älä nyt viitti, mulla tikuttaa vieläkin 185 mittariin, enkä silloinkaan ole rääkännyt itseäni mitenkään mahdottomasti. Ikää on 48, eikä kilpaurheilutaustasta tietoakaan.
    Pari vuotta sitten mulla oli samanlaisia oireita, maastossa mäen päällä tuli turhankin helposti 180 lasiin, eikä se tahtonut laskea sieltä mihinkään. Pari lenkkiä piti heittää kesken ja himmailla kotiin hyyyyvin rauhalliseen tahtiin. Syypääksi sykkeisiin ja rytmihäiriöihin löytyi melkoinen ylävatsan tulehdus (närästys) ja jumissa olevat niskat, suhteellisen heikon kunnon ohella. Nämä kun hoidettiin kuntoon, niin alkoi sykkeetkin pysymään aisoissa.
    Suomessa puolet työikäisten kuolemista aiheutuu sydän- ja verisuonitaudeista. Todennäköisimpiä menehtyjiä ovat ne, jotka sivuuttavat ensimmäiset varoitusmerkit, kuten rytmihäiriöistä kielivät sykepoikkeamat. 45-vuotiaalla ei ole enää mikään teinisydän, eivätkä kestävyysurheilijat saisi muutenkaan luottaa liikaa siihen, että pelkät tuntikausien lenkit pitäisivät sydänsairaudet loitolla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Maksimisykkeissä on paljon variaatiota. Mitä tuossa lenkeillä välillä vertaillaan sykkeitä, sanoisin että 189 on kyllä aivan normaali maksimisyke tuon ikäiselle.
    No ei todellakaan ole normaali terveelle 45-vuotiaalle.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Onko nimimerkki TuH lääkäri? Jutuista päätellen et ole. Millä taustalla käyt neuvomaan toisille, mikä on normaali maksimisyke terveelle 45-vuotiaalle? Äläkä sano, että ton 220 miinus ikä -kaavan perusteella.

  28. #28
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Lago di Lahti
    Viestit
    1.108
    Enoni on vanhempi kuin 45v ja oli lääkäriltä kysynyt että pitäisikö varoa kun sykkeet nousee joskus hiihdossa hetkellisesti korkealle (ylämäki), niin lääkäri oli sanonut että ei tarvitse jos sitä tekee säännöllisesti vaikka kerran viikossa eikä se ole yksittäinen rykäisy kerran parissa vuodessa.

    Saan pyöräilyssä sykkeet jopa 207 asti ja pystyn vielä polkemaan, kun taas juoksussa 185 tuntuu todella pahalle. Pyöräillessä voin polkea monta tuntia 180 sykkeillä. Ikää 34v. Ilmeisesti kierroskone täälläkin.

    Meillä kierroskoneisillä sykkeitä pitää verrata omiin aiempiin, eikä ikätovereiden tai kavereiden sykkeisiin.

  29. #29
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.562
    Minulla on maksimisyke 192 ja pystyn vaivatta ajamaan neljän tunnin lenkkejä yli 160 keskisykkeellä. Ikää on 49. Ne, joilla on niitä kaavoja, menkää ompelemaan niistä hameet.

    Niin. Ja piti vielä sanoman, että ei ole kilpaurheilijataustaa.

  30. #30
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.901
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Suomessa puolet työikäisten kuolemista aiheutuu sydän- ja verisuonitaudeista. Todennäköisimpiä menehtyjiä ovat ne, jotka sivuuttavat ensimmäiset varoitusmerkit, kuten rytmihäiriöistä kielivät sykepoikkeamat. 45-vuotiaalla ei ole enää mikään teinisydän, eivätkä kestävyysurheilijat saisi muutenkaan luottaa liikaa siihen, että pelkät tuntikausien lenkit pitäisivät sydänsairaudet loitolla.



    No ei todellakaan ole normaali terveelle 45-vuotiaalle.
    Eli tämmöisen 47 vuotiaan lähemmäs 190-max. sykkeen omaavan plösön olisi parempi lopettaa liikunta, jottei sydän rasitu liikaa?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •