Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 63

Aihe: Venyttely

Venyttely

Onko teillä tapana venytellä ajolenkkien jälkeen? Itse en ollut aiemmin venytellyt. Juhannuksen alla kuitenkin tuntui että ei meinaa millään palautua pyörälenkeiltä vaikka piti välipäiviä.

Juhannukselta kuitenkin kokeilin venytellä lenkin jälkeen. Sen jälkeen on tuntunut että pyörä kulkee het selvästi paremmin. Jalat eivät ole olleet jumissa enää siihen malliin mitä ennen venyttelyjä. Eli selkeää apua tuntuu palautumisessa olevan ainakin minulla venytyksestä.

Mitä kokemuksia muilla on venyttelystä?
    Ridley Crossbow
    Kona Hei Hei 29"

Itselläni oli ainakin vielä vuosi sitten tapana venytellä ajolenkkien jälkeen, kun tuli harrastettua jalkapalloa, niin tuli pidettyä jaloista ''huolta'' paremmin. Nyt kun pyöräilystä on tullut ainoa laji, itsellä venyttelyllä ei ole hirveästi merkitystä palautumisen kannalta, riippuu vähän tietenkin lenkkien temmosta/pituudesta. Jos terveellä (''urheilijan'') järjellä ajattelee, luulisi pyöräilyn yksitoikkosen liikkeen kangistavan jalan lihasten liikeratoja, mihin venyttely toimisi hyvänä vastalääkkeenä
    Earn your descent

Itsellä kun näitä ikävuosia alkaa olla niin ilman venyttelyä en voisi pyörän päällä enää olla. Venyttely heti pyörälenkin jälkeen ei ole kovin hyvä juttu varsinkaan jos jalat on hapoilla. Pari tuntia lenkin jälkeen se on tehokkainta. Itseasiassa nykyisin teen venyttelyä kaksi kertaa päivässä. Aamulla ensin asahiharjoitus 15 minuttia ja sen jälkeen muutama venyttelyliike ylävartalolle ja jaloille. Tärkeintä on myös maata kovalla lattialla selällään ja oikoa pyöräilyn koukistamia yläselän lihaksia.

Illalla tunti ennen nukkumaan menoa rentouttava pitkä venyttely ja kovalla lattialla muutama joogaliike ryhdin oikaisemiseksi. Lantiokorin asento muuttuu ilman venyttelyä ja alaselkä alkaa kipuilla.

Ilman näitä toimenpiteitä varsinkin maantiepyöräily loppuisi kokonaan. Erityisesti yläselkä, lonkan koukistajat, takareidet ja etureidetkin kaipaa kyllä jatkuvaa venytystä.

Viimeaikaiset tutkimukset ovat saaneet ihmiset väheksymään venyttelyä. Ennen suoritusta siitä saattaakin olla haittaa, mutta kuten sanottu ajamisen sujumisen kannalta liikkuvuus on tosi tärkeää ja ilman venyttelyä siihen ei pääse.
    Jos et aja et voi ottaa!

Minähän en venyttele. Paitsi nyt ollut pakko, kun reiden rasitusvammaan ei muuta parannuskeinoa tarjota. Pilateksessa tulee venyttelynomaista liikettä tehtyä paljonkin aika usein kerran viikkoon ja se on edesauttanut meikäläisen selän ajokunnossa pysymiseen. Muuten en ole huomannut, että venyttelyn puute aiheuttaisi vaivoja. Onhan lonkan koukistajat kuulemmat umpijäykät, mutta ei ne minua ole vaivanneet. Nykyistä rasitusvammaa en välttämättä laittaisi venyttelemättömyyden piikkiin. Nyt kun olen venytellyt, niin sain oikean puolen nivusen revähdytettyä. Heti kun rasitusvamma häipyy lopetan venyttelyn.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

Minä en ole juuri venytellyt. En pidä siitä, en yhtään. Kankea olen ja uudenvuodenlupauksena päätin kokeilla venyttelyä. Lupasin itselleni, että teen joka viikko vähintään 2*15 tai 3*10 minuutin venyttelyt. Tässä siis aikaisempaan lisäystä 30+ min/viikko. Kymmenen viikkoa jaksoin. Siinä ajassa ei liikkuvuus lisääntynyt yhtään, mutta palautuminen nopeutui _ehkä_ hieman. Nyt en taas venyttele ja komppaan/sympatioin kaikkia tutkimuksia, joissa todetaan, että normaalitilassa ihminen ei tarvitse venyttelyä.

Tällainen omakohtainen kokemus perinteisestä venyttelystä. Liikkuvuuteni on edelleen surkea ja jotain tarttis tehdä, mutta venyttely ei näytä olevan avain parempaan.

Aivan vastaavat kokemukset kuin aloittajalla. 2009 kun aloitin kisaamisen, huomasin, ettei ilman hyvää lihashuoltoa ajamisesta tule mitään. Jyväskylässä tuli viimeinen heräte, kun meni älyttömän kauan saada jalat kisaiskuun.

nykyään venyttelen joka treenin jälkeen tunnin kahden päästä lenkistä. Venyttelen myös kaikki mahdolliset lihakset, selkä ja kyljet on myös hyvä käydä läpi. Itsellä ainakin menee juntturaan Venyttelyn lisäksi käytän kerran pari viikkoon foam rolleria, jolla saa lihaksen pinnan otettu hyvin. Olo paranee välittömästi

Oon koittanut lukea Hevoskuurista ja muista internetlähteistä tietoa venyttelemisestä, mutta uusimmat poppakonstit kieltäisi tuon 30-60sek venytykset kokonaan. Mutta en taida itse luopua, kun kintut tykkää ja mieli eniten Hyvässä kunnossa olevat lihakset vaikuttaa ainakin mun joka päiväseen psyykkeeseen. Palautumattomat jalat tekee olosta tosi levottoman ja äkäsen.
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Viime kaudella otin tavaksi säännölliset venyttelyt. Ei heti lenkin jälkeen, vaan iltaisin ja aamuisin noin 10 min venyttely. Varsinkin kovan treenin tai useamman päivän kovan treeniputken jälkeen lyhyetkin (puoli minuuttia tai alle) auttavat palautumista huomattavasti. Liikkuvuuden parantamiseen tarvitaan sitten pidempikestoisia venytyksiä, mutta niitä ei ole juuri tullut tehtyä.

Esimerkiksi hampaiden pesu sujuu oivallisesti toinen jalka kylppärin kaapiston päällä: koukussa, suorana ja jalan vaihto. Siinä tuleekin sopivasti puoli minuuttia per venytys, kun on ylä+alaleuka edestä ja takaa
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Liikkuvuuden parantamiseen tarvitaan sitten pidempikestoisia venytyksiä, mutta niitä ei ole juuri tullut tehtyä.
    Liikkuvuuden lisäämiseen ei tarvita välttämättä pidempikestoisia venyttelyjä, vaan liikkuvuus lisääntyy mainiosti myös lyhyillä pumppaavilla venyttelyillä. Venyttelyyn ei ole olemassa yhtä totuutta, kuten ei harjoitteluun muutenkaan vaan henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan pitää valita sopiva tapa. Tumbelolle suosittelen kokeilemaan muita tapoja, koska ilman venyttelyä liikkuvuus ei taatusti lisäänny.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

On venyttelyä ja venyttelyä. Pidemmät (yli 10 sekuntia) pistää mulla paikat jumiin pidemmän päälle, en tee niitä enää ollenkaan. Syynä tähän oma kokemus ja fysioterapeutin ohjeet. Erilaiset liikkuvuusharjoitteet ja "nitkuttavammat" venytykset tuntuu toimivan sekä päivittäin että ajon jälkeen. Kuten myös rulla erityisesti ulkoreisille. Pyörälenkin jälkeen loppulämmittelynä reipas kävely tai kevyt hölkkä muutaman minuutin ajan avaa paikkoja myös.

edit. Yllä ehti lansive sanoa asian hyvin.

edit2. Käyn jo viidettäkymmentä ja ei nämä lämmittelyt ja venytykset kolmekymppisenä olleet oikein tarpeen. Jos joku alle kolmekymppinen tenava selittää ettei kaipaa venyttelyä niin uskon ihan hyvin, mutta odota vuosikymmen tai kaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Tumbelolle suosittelen kokeilemaan muita tapoja, koska ilman venyttelyä liikkuvuus ei taatusti lisäänny.
    Heitäpä ideoita! ;-) Jonkin verran olen nettiä asian tiimoilta pyörittänyt, mutta en ole tullut hullua hurskaammaksi... Tarkoitatko lyhyvillä pumppaavilla venytyksillä ihan perusvenytyksiä nopeasti toistettuna (pari sekuntia venytystä - pari sekuntia palautusta)?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti msl Katso viesti
    Erilaiset liikkuvuusharjoitteet
    Heitänpä sinullekin saman kuin lansivelle: onko heittää ideoita tai vaikka webbilinkkejä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tumbelo Katso viesti
    Heitäpä ideoita! ;-) Jonkin verran olen nettiä asian tiimoilta pyörittänyt, mutta en ole tullut hullua hurskaammaksi... Tarkoitatko lyhyvillä pumppaavilla venytyksillä ihan perusvenytyksiä nopeasti toistettuna (pari sekuntia venytystä - pari sekuntia palautusta)?
    Teet perusvenytykset juuri niinkuin liikunnanopettaja koulussa kielsi, eli hitaasti pumppaamalla ilman varsinaista pitoa venytyskohdassa. Tämä siis liikkuvuuden lisäämiseksi.

Lihashuoltoa varten täytyy tietysti olla vähän pitoa, mutta itse en yli 15 sekunnin tee. Eikä mitään äärivenytyksiä lenkin jälkeen vaan ihan kevyesti. Minä en edes osaa mitään monimutkaisia venytyksiä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Tästä tulee varmaan ihan helvetin rasittava ketju. Täälä voi olla viikkotunneissa mitattuna reilusti yli 10-tunnin eroja liikunnassa. Miten jollekkin muutaman tunnin viikossa liikkuvalle voi takoo päähän venyttelyn etuja, kun ei se varmaan mitään eroo huomaa. Sit on toi ihan ääripää niinkun Perttu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tumbelo Katso viesti
    Heitänpä sinullekin saman kuin lansivelle: onko heittää ideoita tai vaikka webbilinkkejä?
    No nuo liikkuvuusjutut vs venytykset on itselleni ainakin veteen piirretty viiva eli kaiketi voidaan puhua monasti samoista liikkeistä. Nytkytyksillä tarkoitin samaa kuin lansive pumppaamiselle, joka on toki parempi termi. Fillaroidessa lonkan koukistajat ja takaliston osasto on kovilla ainakin itselläni ja tätä bebaosastoa venytän pumppaamalla tässä asennossa. Esimerkiksi askelkyykyt ja vaakaliikkeet on mulla hyviä avaamaan lantiota, joka fillaroidessa on jokseenkin lukossa. Juutuubistakin löytyy ja pitää vaan kokeilla mikä itselle sopii. Fysiolla käynti voi säästää aikaa.

Käsivarsiini toimii pidemmät venytykset, mutta isoihin lihaksiin jostain syystä ei. Teen lähinnä siis pumppauksia ja sellasia koulun voikkatuntien lämmittelyliikkeitä sekä näitä vaakoja jne.

Niin ja en ole asiantuntija ja "urheilypyöräilyni" on jotain n.5-7h viikko.

Täydennetään lisää kertomusta Ju$$in pointista. Treeniaikaa tulee työviikoilla 15-20 tuntia yleensä, joskus mennään selvästi yli, mutta ne on leirejä Lihashuoltoon saa illalla telkkarin ääressä tapettua helposti 30 min ja yleensä menee 45min, joka päivä. Jos en tee jostain syystä, kostautuu se heti seuraavana päivänä. Venyttelen lihakset kaks kolme kertaa, nostaen venytyksen tuntuamaa. Eli ekana "lämmittelyvenytys" ja kaks seuraavaa on sitten sellasia, että tuntuu enemmän. Kesto tosiaan 30-60sek. Yleensä koitan myös tunnustella, mikä venytysliike on paras kyseisenä päivänä, mutta useimmiten samat toimii

En tiedä onko tää täysin väärä jonkun ammatti-ihmisen näkökulmasta, mutta toistaseks olen ollut tyytyväinen
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ju$$i Katso viesti
    Tästä tulee varmaan ihan helvetin rasittava ketju. Täälä voi olla viikkotunneissa mitattuna reilusti yli 10-tunnin eroja liikunnassa. Miten jollekkin muutaman tunnin viikossa liikkuvalle voi takoo päähän venyttelyn etuja, kun ei se varmaan mitään eroo huomaa. Sit on toi ihan ääripää niinkun Perttu.
    Kyllä se jonkin verran näkyy vähemmän liikkuvallakin, itsellä menee liikunta yleensä alle 5h per viikko ja venyteltyä tulee säännöllisesti kun tuppaavat paikat jumittaa herkästi.

Mulla o juurtunut päähän semmoinen venyttelymalli että ennen liikuntaa dynaamisia venytyksiä eli pumppaamista tai muuten ääriasennossa käyttöä, sitten huoltava venyttely muutama tunti liikunnan jälkeen kun lihaksissa alkaa jäykkyyttä tuntumaan, silloin pidempiä pitoja. Venytellessä kannattaa tehdä aina tuntuman mukaan eikä repiä liian kovaa, yhden kerran olen niskalihaksen saanut venäytettyä kun liian rivakasti lähdin tekemään.

Kiitokset lansive ja msl! Pitääpä kokeilla noita jahka taas motivoituu Täytyy myöntää, että hörähtelin ohjeistukselle "Teet perusvenytykset juuri niinkuin liikunnanopettaja koulussa kielsi". Hyvä sanavalinta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Venyttelyyn ei ole olemassa yhtä totuutta, kuten ei harjoitteluun muutenkaan vaan henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaan pitää valita sopiva tapa.
    Tämä on oleellinen neuvo ja liittyy myös siihen, mitä haluaa venyttelyllä saavuttaa.

Pyöräily on lihaksille monella tapaa kuormittavaa liikuntaa: yksipuoliset liikeradat jaloissa ja staattinen pito yläkropassa on omiaan saamaan lihasryhmät juntturaan. Henkilökohtaisista ominaisuuksista riippunee, miten pitkälle pärjää ilman venyttelyitä - joku saattaa olla hyvinkin jumissa eikä havaitse sen haittaavan ollenkaan. Toisaalta ihminen tottuu monenlaisiin asioihin, ja voikin olla mielenkiintoista testata, tuottaisiko venyttely hyötyjä esimerkiksi palautumisen tai muun, mahdollisesti kokonaisvaltaisemman, hyvänolon suhteen.

Pitkällä tähtäimellä jumissa olevat lihakset voivat aiheuttaa kumuloituvaa haittaa, sillä muut lihasryhmät voivat joutua kompensoimaan lyhentyneitä liikeratoja, mikä saattaa johtaa kaikenlaisiin vaivoihin ja virheasentoihin. Voisin myös kuvitella, että kaikenlaisten revähdysten ym. riski kasvaa, jos kroppaa ei ole huollettu tasapainoisesti. Intuitiiviselta tuntuu, että jos lihas on jumissa, niin se ei myöskään toimi optimaalisesti (funktionaalisesti eikä aineenvaihdunnallisesti).

Itse tykkään venytellä, koska huomaan, että oloni alkaa tuntua epämukavalta, jos paikat on jumissa, ja koska harrastan myös tanssia, jossa venyvyydestä on selkeää laadullista etua.

Oleellista venyttelyssä on rentous, mikä korostunee tietyissä pumppaavissa liikkeissä – laajempaa liikerataa haetaan rentouttamalla ja antamalla kropan oman painon tehdä tehtävänsä. Itse tykkään siitä, että venyttely sattuu, mutta tässä pointtina on se, että tunnistaa, mikä on hyvää, kehittävää kipua, ja mikä vahingoittavaa repimistä. Parhaiten oon saanut tuloksia aikaan pitkillä, sietokyvyn rajamailla olevilla venytyksillä.

Jos elämään kuuluu muutakin kuin pyöräily, niin laajemmasta liikkuvuudesta saattaa olla etua. Yllätä vaikkapa vaimosi uusilla tempuilla!

edit. Niin, ja pitkiä venytyksiä ei pitäisi tosiaan pitäisi tehdä kylmiltään. Dynaamiset liikkeet, joissa lihasta samaan aikaan sekä lämmitetään että hieman venytetään, on hyviä.

sledgehammer Guest
    Mä venyttelen silloin, kun on joku paikka jumissa. Jos ei oo jumeja, en jaksa huvikseni venytellä. Jumit lähtee ainakin itsellä semmosilla parin minuutin venytyksillä. Hvyin rauhassa alkaa kiristellä venytystä pikkuhiljaa ensimmäisen 2min venytyksen aikana. Sitten vähän taukoa ja ravistelua jonka jälkeen venytetään vähän kovempaa. Kuitenkin niin, että ukko pystyy olemaan rentona venytyksen ajan. Venytyksen pitää tuntua kunnolla ja usein sen tunteekin, kun lihas lopulta "antaa periksi". Joihinkin hartiaseudun jumeihin tuntuu trigger-painelukin toimivan ihan mukavasti. Ensin sattuu perkeleesti ja tuntuu kuin joku tunkisi puukkoa silmään pystyyn. Sitten yht äkkiä lihas menee rennoksi ja semmonen lämmin fiilis humahtaa päässä. Noi toimii semmosissa pistemäisissä lapaluun ja niskan seudun krampeissa/jumeissa. Lyhyemmistä venytyksistä en oo jumien poistossa havainnut juurikaan hyötyä. Kaikista mukavinta on, jos saa maaniteltua vaimon tekemään venytykset, niin, että itse voi vaan keskittyä sen sietämiseen. Ehkä tehokasta venyttelyäkin kivuliaampaa on kunnon pohkeiden/takareisien hieronta. tulee isollekin miehelle itku silmään, tämmösestä rimpulasta puhumattakaan.

Täähän sujuu hienosti omasta asiattomasta viestistä huolimatta. Hyvä. Kerrotaan nyt sitten omaa venyttelytaustaa.

Olen venytellyt huolellisesti aina 10-vuotiaasta asti, jolloin aloitin yleisurheilussa. Monen monessa lajissa on tullut kilpailtua ja useissa lajeissa SM-tasolla. Jonkin verran on menestystäkin tullut yksilö ja joukkuelajeissa. Nyt nelikymppisenä kierrän pyöräkilpailuja ihan harrastusmielessä. kiva laji.

Varsinkin yleisurheilussa venyttely oli mielestäni erittäin tarkeää. Säästyi varmasti monelta murheelta ja loukkaantumiselta. Toki onneakin tarvitaan.

Mitä enempi ihminen harjoittelee, sitä enempi hyvä lihashuolto korostuu. Kuormitus kertyy kroppaan joka tapauksessa, vaikka pääkoppa ei sitä välttämättä heti haluaisi huomatakkaan. Pitäähän tavoitteellisesti harjoittelevat kauden jälkeen ylimenokaudenkin ennen uutta harjoituskautta.

Ennen suoritusta venyttelyä ei välttämättä niin tarvita, vaan hyvä verryttely ja lihaksien ravistelu toimii hyvin. Jos venyttelee ennen suoritusta ja se menee ns. yli, niin tulee liian lötkö olo. Tämä tuli opittua kantapään kautta pahemman kerran yleisurheilupuolella.

Sen sijaan lajista riippumatta olen havainnut venyttelyllä olevan palautumista nopeuttavaa vaikutusta, kun venyttely tehdään muuta tunti suorituksen jälkeen kevyesti ja lyhyinä venytyksinä. Lisäksi kevyttä ravistelua. Nämä voi hyvin toistaa kevyesti vaikka ennen nukkumaan menoa samana päivänä. Seuraavana päivänä voi sitten jo tehdä venytykset hieman pidempinä. Ensin taas kevyesti ja lyhyeen.

Se kuinka pitkiä nuo pidemmät venytykset ovat riippunee hieman ihmisestä. Itse tykkäsin varsinkin aitajuoksuaikana venytellä nuo pidemmät venytykset kunnolla loppuun asti. Toimi mulla erittäin hyvin. Nykyään suositaan noita muutamasta sekunnista muutamaan kymmeneen sekuntiin kestäviä venytyksiä. Lepo/palautuspäivälle venyttely sopii mielestäni erinomaisesti. Kroppa on ikäänkuin valmiinpi sitten taas uuteen koitokseen.

Onko sitten venyttely pahasta, niinkuin nykyjään tunnutaan meille kerrottavan? Ei se ainakaan mua hajottanut aktiiviaikoinani ja hyvin pärjättiin. Loukkaantumisetkin tuntui kiertävän mua kaukaa. Nykyjään ei pärjäämisellä ole edes väliä, mutta venyttelen edelleen paljon kun se mun kropalle niin hyvin sopii. 30 vuotta tullut venyttelyä harjoiteltua, joten eiköhän se jo aika hyvin suju.

Mutta ei oo pakko jos ei haluu

Seppo Räty sanoi joskus, että hän tapasi katsella aina palkintokorokkeelta kilpakavereidensa venyttelyä Tosiasiassa onhan venyttely kaikille varmasti enenmmän tai vaähemmän tarpeellista.

Venyttely on aiheena iänikuinen, josta kuulee väittämiä suuntaan jos toiseenkin.

Pelko venyttelyä kohtaan lähti tietääkseni liikkeelle tutkimuksista, joissa suhteellisen pitkien, noin 30s pituisten, staattisten venytyksien todettiin heikentävän voimantuottoa. Tämä todennettiin muistaakseni tasajalkahypyllä sekä polvenojennus laitteella (mikä se nyt onkaan nimeltään). Johtopäätöksenä tästä vedettiin sitten suoraan, että venyttely on pahasta.

Tämä on mielestäni liiaksi mutkien suoraksi vetämistä. Venyttelyä voi tehdä hyvin monella eri tapaa ja lisäksi sen ajoituksella on myös suuri merkitys. Pähkinänkuoressa nämä ohjenuorat olisi hyvä pitää mielessä.

A) Ei pitkiä staattisia venytyksiä ennen harjoitusta. Keskipitkienkin venytysten ”heikentävä vaikutus” voidaan tosin kumota lähes kokonaan tekemällä dynaaminen alkulämmittely, joka voi tilanteesta riippuen olla enemmän tai vähemmän lajinomainen.

B) Pidemmät venytykset, joilla on tarkoitus saada lihakset takaisin lepopituuteen ja/tai kenties uutta liikerataa on hyvä tehdä päivän harjoituksien jälkeen. Kaiken lisäksi tällaisella on myös hyvin rauhoittava ja rentouttava vaikutus, mikä edes auttaa vaikkapa nukahtamista.

C) Pidemmät venytykset voidaan tehdä vaihtoehtoisesti heti treenin jälkeenkin. Se, että toimiiko tämä parhaalla mahdollisella tavalla on yksilöllistä. Kokeile, että mikä toimii omalla kohdallasi. Periaatteessa voidaan ajatella, että mitä pikaisemmin harjoituksen jälkeen lihas saadaan lepopituuteen (ja ravintoa koneeseen), niin sitä nopeammin myös palautuminen alkaa.

Fakta on, että lihashuolto on hyödyllistä ja sitä tarvitaan, jos haluaa harrastaa vähänkin tosissaan.

Itse olen jakanut huoltotoimenpiteet neljään eri kategoriaan.

1) Omatoiminen lihashuolto. Tämä voi tarkoittaa foam rollerin, edistyneemmän version rumble rollerin, yhteen teipattujen tennispallojen, the stickin tai jonkin muun välineen käyttämistä. Tällä pyritään saamaan samoja vaikutuksia mitä perinteisellä (urheilu)hieronnalla. Oman kokemuksen mukaan erityisen vahvan hyödyn tästä saa sen vuoksi, että sitä voi tehdä todella tiheään ja aina kun siltä tuntuu. Hierojalle ei pääse rahapoliittisista tai logistisista syistä joka päivä tai edes joka viikko.

2) Liikkuvuusharjoittelu. Pystytkö olemaan syväkyykyssä kantapäät maassa niin, että olo on mukava? Entä kuinka lähelle toisiaan saat kädet selän takana (toinen ylä-, toinen alakautta)? Jos näissä on puutteita, niin tällä saralla on tehtävää. Pyöräilijät, alalajista riippumatta, ovat yleensä surullisen kuuluisia liikkuvuuden puutteesta. Lopultahan pyörän päällä ollaan istuma-asennossa monta tuntia kerrallaan. Kireät lonkankoukistajat ja kehno ryhti on niitä tavallisimpia ilmentymiä. Tässä yksi kohtuullinen esimerkki, että mitä liikkuvuusharjoittelu voisi sisältää. Voi tehdä aamuisin, erillisenä treeninä tai vaikka ennen ajokertaa.

http://www.youtube.com/watch?v=x1ja4EFIKtc

3) Venyttely. Valitse venyttelytapa, joka toimii itselläsi. Staattinen, dynaaminen, FST-venyttely yms. Pidemmät staattiset venytykset ovat ok, vielä parempi on PNF-venyttelystä tuodut elementit, eli jännitys-rentoutus-syklien käyttäminen. Hengitys on erityisen tärkeää, sillä jos hengittää pinnallisesti tai jopa pidättää hengitystä, niin keho vetää lukkoon ja liikerata ei tämän jälkeen enää varmasti kasva.

4) Muut keinot, mitä kehon toiminnassa pitämiseen tarvitaan. Tähän kategoriaan putoaa paljon, paljon eri juttuja. Moni eri hoitomuoto toimii, jos vain löytää hyvän harjoittajan/terapeutin! Sellaisen löytäminen onkin sitten melkein kullan arvoinen löytö. Itse olen saanut paljon apua suomalaisesta perinteisestä jäsenkorjauksesta, FST-venyttelystä, ART:stä (harmillisen harvinaista Suomessa), osteopatiasta, urheiluhieronnasta ja perus fysioterapiasta. Tuossa nyt jotakin alkuun, mitä tuli mieleen.

Ei ollut tarkoitus tehdä täydellistä listaa, mutta kyllä näillä nyt alkuun pääsee. ☺

Ihan kivaa luettavaa, näin sitte viime keskiviikonko se oli, kuuskymppisenä. Aina mie ajoittain koitan muistaa jotain tehdä. Sandaalit jalassa just testasin että rystyset menee kevyesti lattiaan, kämmenet jäi vähän vajaaksi, mutten tainnu ihan täysillä uskaltaa yrittää. Aina silloin tällöin päivän mittaan venyttelen pohjelihaksiani, ne tuntuu välistä aika tiukoilta. Muut ns. lihakseni saaavat olla herran rauhassa, täällä maalaisympäristössä touhutessa noita verrytteleviä aktiviteetteja on piisannut. Piruko se on että kaikki venyttelyt, harvakseltaankin tuntuu niin puisevilta ja vastenmielisiltä??
    I väntan på ännu dåligare tidet

Punapää pieni tarkennus Seppo-legendaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti caddis Katso viesti
    Seppo Räty sanoi joskus, että hän tapasi katsella aina palkintokorokkeelta kilpakavereidensa venyttelyä Tosiasiassa onhan venyttely kaikille varmasti enenmmän tai vaähemmän tarpeellista.
    Ei, kun se meni sillee että Seppo Räty sanoi kyllä venyttelevänsä, palkintopallilla. ( nosti käden ylös)
    Ja kun olen SeppoRäty-fani, niin noudatan idolini toimintamallia. Käsi nousi joskus kun oli siellä korkeimmalla palkintokorokkeella.

No venyttelin aiemmin kun kävin salilla, oikein kunnolla, ja siihen aikaan kun kisailin.
    Nyt on armotta jäänyt. Tässä kun aloittelin taas pyörälenkit niin PITI tehdä pari venytysliikettä aina lenkin jälkeen, mutta ....tarvii tunnustaa että on jääny tekemäti.
    Piti tehdä kyykkyjä, etunojapunnerruksia, vatsaliikkeitä ja reisivenytykset. Piti ja piti.
    Tekee hyvää venytellä ajoi sitten vähä tai paljo. Omaa laiskuutta jos ei viittä minsaa viitti lenkin jälkeen...
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Venyttelyn autuus hakusessa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ei, kun se meni sillee että Seppo Räty sanoi kyllä venyttelevänsä, palkintopallilla. ( nosti käden ylös)
    Ja kun olen SeppoRäty-fani, niin noudatan idolini toimintamallia. Käsi nousi joskus kun oli siellä korkeimmalla palkintokorokkeella.

...
    TOi Räty on ollut paljoissa asioissa oikeessakin, en tiedä onko se venyttelyssä oikeessa. Ei kaikki ole venyttelijä tyyppejä ja sen verran tiedän että ennen mahdollisia kisoja ei saa kovinkaan paljoa venytellä ts pitää verrytellä oikein.-...Kuntoilupuolella on ihan sama, kunhan verryttelee ja lämmittelee ettei saa paikkojaan rikki. Lääketieteellistä vedenpitävää näyttöö tuskin löytyy venyttelyn autuudesta ja ylivertasuudesta.

Itse nuorena venyttelin ja vanhana ei jaksa tietoisesti. No aamulla ja tuon tuostakin tulee sitten puolihuolimattomasti tehtyä noita 5..10s venyjä ja saunassa tahtomattaan miltei joka ilta. Toi venyttely on niin ja näin rempallaan, mutta hierojalla tykkään säännöllisen epäsäännöllisesti kuisteskin käydä se ompi hauskaa kilpakuntoilijallekin suosittelen tässä nöösinä pyörähommiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Ja kun olen SeppoRäty-fani, niin noudatan idolini toimintamallia. Käsi nousi joskus kun oli siellä .....
    Hyvä, että tarkennit asian. Sinulla on asiasta varmaankin omakohtaisia havaintoja meikeläisen huhupuheiden sijasta

Jos liikkuisimme monipuolisesti ei tarttis venytellä. Eihän kovaa ruumillista työtäkään tekevät venyttele. Fillarointi on vaan niin yksipuolista, että väkisinkin jotkut osat kiristyy. Sitten kun iso lihas kiristyy liikaa, on heikomman osan eli esim jänteen tai muun paikan venyttävä sen sijaan ja vammakierre on valmis. Varsinaiseen palautumiseen venyttely ei kaipati juuri auta sen enempää kuin muukin puuhastelu joka laittaa vähän verta kiertää. kaikki edellämainittu on mutua

Venyttely

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Eihän kovaa ruumillista työtäkään tekevät venyttele.
    Tässä nyt on kyllä oikea maailmanluokan yleistys. Ja varmaan kovaa ruumiillista työtä tekevät eivät sitten ikinä kärsi minkäänsortin vaivoistakaan?
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

Jouko Kuhan kerrotaan sanoneen aktiiviaikoinaan, että hän ei venyttele koska ravihevosetkaat eivät venyttele. Aktiiviuran jälkeen kilpakuntoilijana hän puhui kyllä sitten venyttelyn puolesta.
    Jos et aja et voi ottaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Jouko Kuhan kerrotaan sanoneen aktiiviaikoinaan, että hän ei venyttele koska ravihevosetkaat eivät venyttele. Aktiiviuran jälkeen kilpakuntoilijana hän puhui kyllä sitten venyttelyn puolesta.
    Ehkä herra tuli myöhemmin järkiinsä? Vastaesimerkkinä kannattaa seurata vaikkapa kissoja päivän verran. Ne venyttelevät melkein aina ennen kuin lähtevät liikkeelle levon jälkeen. Koiratkin tekee samaa, mutta ei aivan yhtä suurissa määrin.

Mistä sitä nyt sitten alkaisi ottamaan mallia? Kissa, hevonen, koira, hamsteri vai oranki?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •