Sivu 325 / 329 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 225275315323324325326327 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.721 - 9.750 / 9857

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

^Trekin oma merkki, mitä käyttävät osissa/varustessa. Laatuvaihtelee hyvästä paskaan, noin yleis kuvauksena.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Bontragerin merkillä tehdään monenlaista ja -laatuista tavaraa. Kanattaa lukea joku "review" tai käyttäjän kokemuksia ennen hankintaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    ^Trekin oma merkki, mitä käyttävät osissa/varustessa. Laatuvaihtelee hyvästä paskaan, noin yleis kuvauksena.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Bontragerin merkillä tehdään monenlaista ja -laatuista tavaraa. Kanattaa lukea joku "review" tai käyttäjän kokemuksia ennen hankintaa.
    Joo, jokaisella merkillä lienee noi laatuvaihtelut; hyvin harva merkkiä pystyy sanomaan että tulee pelkkää priimaa. Mutta lähinnä mua mietitytti että onko Bontragerilla omat tehtaat, teettääkö se renkaat jossain vai lyökö se bulkkirenkaisiin omat logot.

Onko missään näkynyt viime aikoina edullisesti Surlyn Ednaa vai joutuuko tuosta tosissaan maksaan yli 100€ jos sellaisen haluaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jcool Katso viesti
    Tänään oli eka lenkki Terrene Cake Eater 27.5 x 4.5''.
    ...
    Onko jo lisää kokemuksia niistä? Tällä hetkellä on alla Gnarwhal 27.5 x 4.5" nastoilla, joissa sinänsä kyllä on erinomainen pito myös kovalla jäällä (huomattavasti parempi kuin D5:lla). Ne vaan rullaavat aika huonosti, eikä lisäleveydestäkään olisi haittaa.
    MTB-Turun Suojaos

www.yetirides.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yeti Katso viesti
    Onko jo lisää kokemuksia niistä? Tällä hetkellä on alla Gnarwhal 27.5 x 4.5" nastoilla, joissa sinänsä kyllä on erinomainen pito myös kovalla jäällä (huomattavasti parempi kuin D5:lla). Ne vaan rullaavat aika huonosti, eikä lisäleveydestäkään olisi haittaa.
    Tänään olin eka kertaa tosi pehmeällä reitillä. Eilen en päässyt Barbegazilla, joten ISOmpaa alle :-) Kävin lumikengilla tamppaileen reittejä ja ihmiset kävelivät heti sen pinnan hajalle. Uus pehmeä lumi siinä tallattuna mössöksi - no Terrene meni tosi eleettömästi ja erinomainen kantamaan! Ei ollut puskemisia tai lipsumisia edessä. Jos upposi sivuun, niin sain helposti hyppyytettyä takaisin. Uskomattoman iso rengas, jos kunnolla laskee painetta. Nyt on jopa pakko kehua :-) Ei puhettakaan, että olisin päässyt Barbegazilla. No voisin kuvitella, että pehmeän baanan kuningas rengas siis. Alkoi oleen jo Jumbo Jim 4.8'' tasoa. Jumbo oli sentään rullaava rengas. Terrene tosi raskas, mutta ei onneksi vetele. Masokisti pitää olla, jos koko talven ajais Terrene + Mulefut setillä :-) On renkaalle ainakin pari tarkoitusta jo löytynyt: jää ja pehmeä reitti!

Tuollaista olen väkertänyt, eli fat-renkaitten mittaustaulukkoa

https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing

Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    Budi ja Hodag (27.5"). Ei se tuuman ero nyt niin paljon tee. Pehmeähköt ajopaineet, en mitannut. Hyvin tuokin kombo toimi.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla
    Odotas vaan kun on hankea +20 cm niin kyllä huomaat eron. Budissa hyvää ei ole pelkkä leveys vaan myös erinominen sivuttaispito sekä itsekorjaavuus lievissä sivuttaislipsumisissa nappuloiden muodon ja koon ansiota.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uuno1 Katso viesti
    Odotas vaan kun on hankea +20 cm niin kyllä huomaat eron. Budissa hyvää ei ole pelkkä leveys vaan myös erinominen sivuttaispito sekä itsekorjaavuus lievissä sivuttaislipsumisissa nappuloiden muodon ja koon ansiota.
    En sanonut etteikö eroa huomaa. Yllättävän hankalasta paikasta pääsee 3.8 tuumaisellakin. Hodag riittää tampatuille talvipoluille ainakin 90 prosenttisesti. Toisella takavanteella on leveämpi 26 tuumainen (Knard tai Lou), mutta en ole jaksanut vielä sitä vaihtaa alle.

^Joo, ei se läski pääse kunnolla näyttämään kyntensä vs mtb/+ ellei lunta ole kunnon hangeksi asti - ja sitten kun sitä on oikein kunnon hangeksi niin ei läskikään siitä mene.

Testikokemuksia: Maxxis FBF 26 x 4.0'' 120 tpi

+ Kuviointi hyvä eturenkaaksi: hyvä sivuttaispito, kohtalainen vierintävastus ja alhainen melu sekä itseohjaavuus. Kesäkeleillä Maxxis Mammothin rinnalla ykkösuositukseni kesärenkaaksi; Mammothilla eloisampi ajotuntuma mutta huonompi mudassa. (jos vierintävastus ykkösprioriteetti niin sitten Schwalbe JJ lienee the one and only)

- Talviominaisuudet pettymys: kuviointi muistuttaa puuterikunkkua Budia mutta jää ainakin 4.0'' koossa täysin kyydistä, Nappulat ovat liian matalia ja tiheässä jotenka kuviointi tukkeutuu aivan liian helposti. Rengas on ihan seilissä maltillisessa hangessakin eikä jääpitokaan ole kovin hyvä.

Mikä ois tällä hetkellä paras keveys/kestävyyssuhteeltaan oleva sisuri 4.4-4.8" läskirenkaalle? Miettiny uutta takarengastakin, hinnan&painon puolesta tekis mieli ostaa Jumbo Jim, mutta nappuloiden koon riittävyys kyllä aina vaan jaksaa mietityttää.. Onko nuo Jumbo Jimit kestäneet hyvin kesällä kivikkoisilla ja juurakkoisilla poluilla ja entä pito talvella? Täpärissä mulla on ollu tubeleksena kesällä Rekonit ja talvella Hodagit, molempiin näistä oon ollu tyytyväinen.

Talven ajellut JJ 4.8" liteskin takarenkaana. Kaikkeen muuhun riittää hyvin talvella paitsi pehmeässä höttölumessa jos pitää aukoa polkua nappula on liian pieni. Mun mielestä melko hyvä kompromissi tuo kuitenkin takarenkaana. En usko, että tulee muuhun vaihdettua kun sopii hyvin Budin huonompaa rullausta kompensoimaan.

Tuli mieleen, että minä ajoin ongelmitta nakkikumi 26" aikakaudella tubeless-moodissa, kun vannenauhana toimi ihan pelkkä Schwalben sininen high pressure vannenauha. Schwalbella on myös läski mitoissa 26*75 mm tuollainen
    high pressure vannenauha. Onko kukaan kokeillut toimiiko tuo tubeless moodissa ?
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Takarengaspähkäilyn tuloksena tilasin Dunderbeistin taakse kun sai Jumbo Jimin hinnalla. Eteen tulossa Bud ja eturenkaan ainakin ajattelin koittaa saada tubelekseksi Surlyn nylon vannenauhalla ja Puuilon aumateipillä. Voihan olla, että jää yritykseksi kun vanteinakin on nuo kuulemma hankalat Jalcon snoy 90mm -kehät..

Jalco toimii esim Jumbo Jimin 4.8 kans aivan mainiosti tubelessina. Bud renkaana saattaa teettää sitä temmellystä. DT Swiss + snowshoe 2XL on myös vaatinu ainaki itellä kuormaliinaa avuksi että saa nouseen vanteelle.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Mites fatbiken rengas yleensä kestää sepeliä? Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi kestää paremmin kuin maantie/cyclon rengas.

Olisko vertailun vuoksi todellista leveyttä eri läskin kumeista? Ei ollut mittaa, mutta tuo Lidlin jalanlämmitin on varmaan monella (saa kertoa tuon muovin leveyden jos on mitta...). Nyt kiinnostaa vain jälki maassa pienillä mutta ajokelpoisilla paineilla, ei mikään netin leveyslista. Myös kumissa lukevat numerothan on ihan puppua, ei niitä.

Vee tire Bulldozer 26 4.7 aika pienillä paineilla (taka). Kohtuu kova pohja ja 5-7 cm putskua päällä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Mites fatbiken rengas yleensä kestää sepeliä? Ainakin maalaisjärjellä ajateltuna pitäisi kestää paremmin kuin maantie/cyclon rengas.
    Maalaisjärki lienee oikeassa. Kyllä ne läskikumit puhki saa, mutta pintapaine on aikalailla pienempi ja harvemmin puhkeavat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antsah82 Katso viesti
    Talven ajellut JJ 4.8" liteskin takarenkaana. Kaikkeen muuhun riittää hyvin talvella paitsi pehmeässä höttölumessa jos pitää aukoa polkua nappula on liian pieni. Mun mielestä melko hyvä kompromissi tuo kuitenkin takarenkaana. En usko, että tulee muuhun vaihdettua kun sopii hyvin Budin huonompaa rullausta kompensoimaan.
    Mun mielestä nuo JJ:t on saaneet aiheettakin kuraa niskaansa talviominaisuuksiensa puuttumisesta. Kyllä mun mielestä niillä ajelee varsin hyvinkin. Tietysti se voi johtua siitä, ettei ole päässyt mitään jumalrengasta kokeilemaan. Ainakin omassa ajossa, missä kuitenkin on kelviä tai siihen verrattavaa n. puolet normilenkistä JJ toimii varsin hyvin. Ainoa missä henki meinasi mennä, oli viikko sitten kun ajelin paikassa missä oli pehmeää pakkaslumisohjoa. Eli vitilumessa kulkee, kun uppoaa lumen sisään pohjaan asti, mutta sellainen puolikiinteä irtohöttö, missä on hankala kävelläkin tappoi kyllä eteenpäinmenemisen kokonaan.

Kohtuuhyvin on toiminut jj4.8" talvirenkaina vaikka kovasti epäilyttikin noita liteskin versioita nastoittaessani...
    Tänpäivänen pakkaslumi tappoi kyllä etenemisen tehokkaasti ,kun sitä alkoi olla 5cm tai enempi ja pakkanen hiukan kovettanut pintaa. Ei trekissä olleet Gnarwhal 27,5 x 4,5 nastoilla merkittävästi paremmin kuljettaneet tuossa kelissä.. Rullaavuudessa hyvällä polulla on sitten eroja

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
    -- not fast but furious --

Raapustelin tänne pika-analyysiä ja muutaman hajatuksen Terrene Johnny 5 kumeista:

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2019/...-talvirenkaat/

Minusta kiinnostava uutuus ja muutaman ajon perusteella ihan toimiva rengas.
    https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti msuomal Katso viesti
    Raapustelin tänne pika-analyysiä ja muutaman hajatuksen Terrene Johnny 5 kumeista:

https://urkkaavaspeksaaja.blog/2019/...-talvirenkaat/

Minusta kiinnostava uutuus ja muutaman ajon perusteella ihan toimiva rengas.
    ^kiitos analyyseistä ja mittauksista . Oli harkinnassa talvirenkaiksi, mutta 5" true wide " pisti miettimään mahtuuko sittenkään Dude haarukoihin pyörimään...

-- not fast but furious --

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    ^kiitos analyyseistä ja mittauksista . Oli harkinnassa talvirenkaiksi, mutta 5" true wide " pisti miettimään mahtuuko sittenkään Dude haarukoihin pyörimään...

Varmasti mahtuu, jos on vain vähän Louta isompi. Joku on mahduttanut Snowshoe 2XLnkin siihen, mutta sen kanssa voi olla jo ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti

Tuo johnny 5 on 4.6" oikeasti. Mahtuu mahtuu.

Minullakin on tuo harkinnassa. Olen nähnyt kuvia Haibike Fatsixistä jossa Bud ja Lou. Mun excelin mukaan mitat menee noin 80 mm leveällä vanteella;

__ __leveys bead-to-bead läpimitta
    bud __118 ___260260_________ 776
    lou _ _120 __ 260 __ __ __778
    john __120 __266 __ __ __775

Noitten perusteella on ihan milleistä kiinni mahtuuko Blutoon. Tuo Bluto taitaa olla niin yleinen keula, että kaikki renkaat suunnitellaan mahtuvaksi siihen. Bud on melko "Blutomax".

Mikäs nyt sitten on konsensus fätin nastarenkaiden kanssa? Jotkut sanoo, että ei tee mitään, koska alhaiset pintapaineet. Omakohtainen kokemus ei-nastoista jäisellä kelvillä oli melko kivulias. Eli tekeekö nastoilla mitään vai ei? 3" 27.5-gumeksessa on ainakin selvä ero nastoissa ja ilman.

Tottakai ero peilijäällä on aivan kiistaton nastojen eduksi. Pärjäähän auton kitkoillakin, niin kauan kunnes on jäätä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Ehdottomasti nastat auttavat. Budilla olin heti nurin, Dillinger 5illa pystyy naureskellen pyöräilemään ulkojäillä. Minulla on nyt Bud keulillla kun tuli toistakymmentä senttiä lunta, mutta Dillinger menee heti alle kun aurat ovat käyneet ja joutuu edes siiryym

... siirtymään kelviä tai teitä pitkin.

Ei uskalla muokata viestejä mobiilissa. Siksi kaksi viestiä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •