Sivu 322 / 323 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 222272312320321322323 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.631 - 9.660 / 9678

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Minulla on noista vee-rubber nastoista sellainen mutu että pienillä paineilla ne eivät toimi ollenkaan yhtä hyvin kuin esim JJ 4.8 tai Bud. Nyt jo 0.45 barin paineilla etunen haluaa itseohjata, mitenköhän sitten pienemmillä? Minulla on siis tubelessinä. Minullakin oli ongelmia saada asettumaan vanteen reunalle, piti pumpata 1,5 bariin että napsahti. No, pysyy varmaan sitten.

Varsinaisella lumella en ole vielä päässyt kokeilemaan. Vähän oli huurretta kallion päällä ja valkoista polkujen pohjilla. Kaduilla oli autonrenkaiden tiivistämää lunta, muttei varsinaista jäätä. Palataan kun talvi on täällä.

Hierretyllä betonilattialla pito on sitten melko huono

Mä en kyllä Polen oston jälkeen käytä mitään muita kuin veetiren 2XL kumeja, ellei sitten tulee jotain muita yli 5" renkaita markkinoille. Pitoa riittää ja tuntuu kuin ajaisi ilmatyynyaluksella. Paras läskikumi ikinä. Rullaavuudella ei tee läskipyörän kanssa mitään, kun kyseessä on kuitenkin hitaaseen möyrimiseen ja lumifiilistelyyn tarkoitettu epämääräinen rautakasa. Rullaavaan ja nopeaan ajoon suosittelen jotain 29" maasturia. Toki jos on mahdollista omistaa vain yksi pyörä, niin sitten joutuu tekemään kompromisseja, mutta silloin mielestäni läskipyörä ei ole mikään optimaalinen ratkaisu.

Tuo 2XL ei vain taida mahtua esim. Blutoon? Jossain lukenut että 2XL on 127 mm leveä 80 mm vanteella. Bud 116 mm, ja se on jo maksimi mitä mun haarukkaan menee. Taakse ei edes Bud mahdu, siellä on JJ 4.8 jo rajalla.

Samaa mieltä tuosta rullaavuudesta. Minulla vielä sähköpyörä, joten riittää että se rullaa edes jotenkuten ja siksi ohitin sen osion OK-sanalla. Minulle tämä on kompromissipyörä, joten jollain tavalla pitäisi päästä etenemään kelvilläkin kuitenkin.

^^ Itsellä taas puolestaan ihan toinenlainen näkökanta . En ikinä laittaisi noita 2XL renkaita koska oma Farley on tuollaisena yleispyöränä: Työmatkat, nopeat polut metässä, möyrintä juurakossa ja lumessakin tulee törskättyä jalat punasena. En kaipaa yhtään lisää "kelluntavaikutusta" talvella.

On totta että 29 maasturi olisi usein itsellä parempi vaihtoehto mutta ei sillä talvella pärjää jos lunta on vähänkään reilummin, kelkanjäljelle tai vähänkään pehmeälle alustalle sillä on turha lähteä. Tosin en ole 2XL kumeillä koskaan ajanut mutta jo Gnarwhal tuntuu talvella raskaalta ja siten tuo 2XL on ihan mahdoton valinta itselle. Hodagit on perhanan hyvät kumit läskiin, rullaa kuin ajatus. Ei kai nuo Barbegazitkaan pöljemmät ole ja ajattelin taakse laittaa sen seuraavaksi kun tuo nykyinen Hodag alkaa jo olla melko kulahtanut.

Eli ei tässä yhtä totuutta ole .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Toki jos on mahdollista omistaa vain yksi pyörä, niin sitten joutuu tekemään kompromisseja, mutta silloin mielestäni läskipyörä ei ole mikään optimaalinen ratkaisu.
    Minulla taas, jos voisi olla vain yksi pyörä olisi se nimen omaan läski. Siihen olisi kesäksi 29+ kiekot ja joustokeppi lisäksi. Tai sitten täpäri läski samalla 29+ optiolla.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Laitoin taas Budin keulalle 4" JJ:n kaveriksi ja onhan se aivan älytön eturengas ensilumilla jo. Takarengas oli koko ajan irti ja eturenkaaseen 100% luotto. Hauska combo kyllä noinkin, mutta pitoa takarenkaalle sai hakea isommilta reunanapeilta jatkuvasti. Vielä kun päättäisi mitä takarenkaaksi. GC, Knard Vai Lou?

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

^Kokeile se dunderbeist. Foxcompissa ihan edulliseen hintaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    .... Rullaavuudella ei tee läskipyörän kanssa mitään, kun ....
    No kukin ajattelee ihan omasta lähtökohdastaan ja hyvä kun on tyytyväinen.
    Kun on ollut erilaiset renkaat käytössä, niin luonnollisesti vertaa niihin.

Ilman sähköapuaja lenkit vaan muodostuu tehokkaammiksi ja sille varmaan hyvä joka siitä nauttii.
    Jotenkin itse haluaisi välillä vähän "rullatakin" niin olisi vähän vaihtelua lenkillä ja kulkisishan se lujempaakin siirtymiä jos rullais paremmin.
    Mutta voihan tuo olla alkukankeutta ja kun löytyy oikeat paineet niin homma muuttuu.

Pitopuolesta en vielä oikein osaa sanoa kun kokemukset on sen verran pieniä.
    Pitää tehdä vähän vertailevaa testä kun toisessa perheen läskissä on eri renkaat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ^Kokeile se dunderbeist. Foxcompissa ihan edulliseen hintaan
    On varmasti hyvä ja halpakin... en vaan osta enää yhtään rengasta ennen kuin vanhat on tuhottu/myyty .
    Kumiseos on varmasti parempi kuin GC:ssä, ja rullaa vähän Louta paremmin, ja Knardin hakkaa puuterin lapioimisessa...mutta varmaankin pärjään millä hyvänsä noista.

Lisäää kokemuksia Snow Shoe 4.8

EDIT: Renkaat on Snow Avalanche, ei Snow Shoe.

No, testasin noita hieman pikaisesti.

Olosuhteet oli -2 C pakkasta ja n. 5 cm viikonloppuna satanutta lunta.
    Testitie oli luminen vähän ajettu auratti asfaltti ja auraamaton piha-alue.

Eli toisessa läskissä Dilleger 5 (D5)ja toisessa Vee Snow Avalanche 4.8 (SS).

D5 rullaa pienillä paineilla kevyemmin ja eron huomaa selvästi ajettaessa auton renkaan jälkeä tai auratulla tiellä.
    Loivassa mäessä vauhti nousee rullatessa selvästi herkemmin.

Painemittaria ei ollut, mutta arvioisin paineiden olleen D5 0,35 ja SS 0.40 ja lisättynä 0,60 (tämä aikamutua).
    D5 oli melkolailla taittumisen rajoilla (ei taitu vielä yhtään) ja SS vähän kovempi lisäyksen jälkeen pullistui vain hieman painolla.

Lisättäessä painetta SS:ään rullaavuus paranee suunilleen samoihin kuin D5 matalilla paineilla.
    En testannut D5:ttä korkeammilla paineilla.
    Pehmeässä lumessa lumen vastus on enemmän määräävä ja eroa on vaikea sanoa.

Sivuttais piti karrettaessa hieman kalleistaen samaa luokkaa.
    D5:ssä ei ilmennyt äkillistä etupään pidon menetystä kuten SS:ssä matalemmilla paineilla.
    Reilummilla paineilla SS oli tasaisempi kuin pienillä.
    Lumisella alustalla en sivuttaispidossa havainnut kovin isoa ero suuntaan jos toiseen.

Vetopito lumessa oli D5:llä parempi kuitenkin vain hyvin vähän ja keli varmaan voi muuttaa asetelmaa.
    Ehkä se ero oli siinä, että D5 sitoi ruopaisun paremmin ja jollain tapaa pito oli kiristyvämpää.

Testin jälkeen oli havaittavissa, että lunta oli jäänyt SS:n pintaan , mutta D5 oli melko puhdas.
    Toki D5:llä on ajettu jo 3 talvea, joten kumin pinta lienee muuttunut.

Yhteenvetona tästä mututestistä voisi sanoa, että kun pitää kovempia paineita ei olennaista eroa ajolleen ole D5:teen noissa oloissa, mutta yleisesti ottaen hieman raskaamat ajaa.

Sitten kun tulee enemmän ajoa ja erilaisia kelejä voi sanoa lisää.
    pete+ muokkasi tätä : 03.12.2018 at 22.13

Lainaus Alkujaan tämän lähetti solisti Katso viesti
    On varmasti hyvä ja halpakin... en vaan osta enää yhtään rengasta ennen kuin vanhat on tuhottu/myyty .
    Kumiseos on varmasti parempi kuin GC:ssä, ja rullaa vähän Louta paremmin, ja Knardin hakkaa puuterin lapioimisessa...mutta varmaankin pärjään millä hyvänsä noista.
    Pitää olla kahdet renkaat, että on hyvät ja halvat.

^^ Onko pete+:alla nyt Snow Shoe 4.8 vai Snow Avalanche 4.8 renkaat?

Samoja fiiliksiä minulla, että samoilla matalilla paineilla Bud rullaa ihmeen hyvin tähän Snow Avalancheen verrattuna. Odotan lunta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    ^^ Onko pete+:alla nyt Snow Shoe 4.8 vai Snow Avalanche 4.8 renkaat?

Samoja fiiliksiä minulla, että samoilla matalilla paineilla Bud rullaa ihmeen hyvin tähän Snow Avalancheen verrattuna. Odotan lunta
    Hyvä kysymys, mokasimpa taas.

Tosiaan on nämä on nimenomaan Snow Avalanche , joita myydään verkkokaupassa 129 eur.

Tosin vähän samoja kokemuksia on ollut noilla muillakin foorumeilla koskien Snow Shoeta, mutta voihan niissäkin olla samaa sekaannusta.
    Siitä vaaleapintaisesta on jotkut maininneet sen olevan ainakin parempi hylkimään lunta.

Mustan Snow Shoe 4.8:n pinta on ainakin ollut ihan täynnä lunta lenkin aikana pysähtyessä ja lenkiltä palatessa on saanut rengasta kopistella aika lailla ennen sisälle tuontia. Olen miettinyt sen nastoittamista kun siinä reiät on valmiina, mutta parempia talvirenkaitakin lienee? Tai yhtä monta mielipidettä kuin kuskiakin.

Jos Budin saisi nastoitettuna, niin se olisi mun valinta eteen ainakin.

Tähän Snow Avalancheen tarttuu myös kamaa aika paljon.

Jos Budin saisi nastoitettuna, niin se olisi mun valinta eteen ainakin.

Tähän Snow Avalancheen tarttuu myös kamaa aika paljon.
    Nastoita itse. Onnistuu kyllä. Vaivaahan siitä toki on, mutta aika simppeli homma loppujaan.

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Joo, ensi kerralla sitten pitää kokeilla nastoittamista.

Fatbike nastarengaskonversio saatettu alkuun.. muutama nasta välineitä testataan paikoilleen.. tuosta on hyvä jatkaa, kun mcarbonilta tulee säkillinen nastaa laitettavaksi ... ( Taidan tehdä vain reunarivit nastoittaen ja ajaa sitten liukkaat kelit minimipaineilla .. )

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
    -- not fast but furious --

Kohta saa suomestakin Terrene Cake Eater 27.5x4.5 koossa. Ameerikaan foorumilla jollain jo oli ja kuulemma hieman korkeampi ja leveämpi Gnarwhaliin verrattuna. Matalemmat nappulat, joten oisko tästä esim kesärenkaaksi ilman nastoja. Jollain varmaan on kokemuksia renkaasta 26" koossa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mk Katso viesti
    Fatbike nastarengaskonversio saatettu alkuun.. muutama nasta välineitä testataan paikoilleen.. tuosta on hyvä jatkaa, kun mcarbonilta tulee säkillinen nastaa laitettavaksi ... ( Taidan tehdä vain reunarivit nastoittaen ja ajaa sitten liukkaat kelit minimipaineilla .. )

Lähetetty minun SM-T580 laitteesta Tapatalkilla
    Mulla on GC takana samalla periaatteella, käytännössä pienillä paineilla on aina nasta maassa, kovemmilla vaan renkaan vähän lipsuessa. Toiminut hyvin. Eteen laittaisin tosin enemmän nastoja.

Nyt kun on ensimmäinen fättis alla ja talven jääkelit tuloillaan niin kyselisin vähän teiltä tietäjiltä neuvoa rengasvalintaan. Konkelin mukana tuli 4,8 Jumbo Jimit mitkä tuntuu totuttuihin 29" 2,4 kumeihin nähden niin overkilleiltä, että hohhoh. Leveyden puolesta tuo varmaan kantaa lumella loistavasti, nappulan pidosta en sitten tiedä.

Enihau, täällä etelässä kun vähintäänkin puolet talvesta tuppaa olemaan jonkinlaista jääkeliä niin selviääkö noilla hengissä vai aletaanko suunnittelemaan suosiolla nastarenkaiden ostoa? 29 täpärillä en kyllä suostu talvea ilman nastoja ajamaan.

Itse vaihdoin suosiolla Jumbo Jimien tilalle nastarenkaat. Tosin itselläni on "vain" 4" renkaat ja Jumbo Jimeillä oli jo yli 5000km alla, joten varsinkin takarengas oli aika kulunut keskellä ja melkein ihan tasainen, joten vaihdon aika oli muutenkin. Keväällä sitten uudet Jumbot alle

Ja pk-seudulla tulee fillaroitua, joten suurin osa ajasta varmaankin sellaista jääkeliä, jossa vielä pahimmillaan vettä päällä niin mieluummin sitten varman päälle kuin lähteä testaamaan Jimien pitoa jäällä.

Eka fat-kausi minulla ja pitihän sitä mennä kokeilemaan ensipakkasilla. Kaksi kertaa kyljellään riitti, ja silloin keulassa Bud ja takana JJ 4.8. Suosiolla hankin nastat ja laitoin alle, vaikka soittokellolle ei kyllä ole mitään käyttöä enää.

Ilmeisesti noissa JJ:ssäkin riittää nappula kunnolla nastoitukseen?

Eka fat-kausi minulla ja pitihän sitä mennä kokeilemaan ensipakkasilla. Kaksi kertaa kyljellään riitti, ja silloin keulassa Bud ja takana JJ 4.8. Suosiolla hankin nastat ja laitoin alle, vaikka soittokellolle ei kyllä ole mitään käyttöä enää.
    Joo tosi on, tänään ajelin jäisellä maantiellä, ja polkea saa myös alamäessä.

Pitäis varmaan laittaa penkin taakse nastavaroitus, etteivät nopeamman aja perään.

Tänään eka lumilenkki fättärillä. Alla 4.6 Ground Controlit ja matkaa renkaille kertynyt n. reilu 3000km. Jotenkin tuntui että lipsuivat aika paljon lumisella polulla. Missä vaiheessa te vaihdatte renkaat uusiin? Paljonko tulee noin kilometrejä renkaanvaihtoon?

No nyt on vähän enemmän kokemusta noista avalancheista, ja kyllä niitä pitää polkea alamäkeenkin. Metsässä toimii sitten todella hyvin, pitkät rannut jäi jäähän mutta kyljelleen ei menty. Tuo itseohjaus häiritsee enemmän ja enemmän. Pitää kokeilla paineen lisäämistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Paka Katso viesti
    Tänään eka lumilenkki fättärillä. Alla 4.6 Ground Controlit ja matkaa renkaille kertynyt n. reilu 3000km. Jotenkin tuntui että lipsuivat aika paljon lumisella polulla. Missä vaiheessa te vaihdatte renkaat uusiin? Paljonko tulee noin kilometrejä renkaanvaihtoon?
    Itse vaihdoin Jumbo Jimit nastoihin kun niillä oli ajettu noin 5000km, Olisi voinut toki vaihtaa aiemminkin, mutta halusin sinnitellä sinne nastojen vaihtoon asti. Keväällä pitää sitten ostaa uudet jimit kun vaihto lähenee. Tuollaiseksi ehti mennä Jimit. Alkoi olla jo hieman liukkaat varsinkin syksyllä märässä lehtikelissä.

(kuvaa klikkaamalla aukeaa isommaksi)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti To_Ok Katso viesti
    Enihau, täällä etelässä kun vähintäänkin puolet talvesta tuppaa olemaan jonkinlaista jääkeliä niin selviääkö noilla hengissä vai aletaanko suunnittelemaan suosiolla nastarenkaiden ostoa? 29 täpärillä en kyllä suostu talvea ilman nastoja ajamaan.
    Ainakin viime talvi oli täällä sisämaassa Etelä-Suomessa keleiltään niin vaikea, että ilman nastoja ei olisi päässyt minnekään monenakaan päivänä. Melkein koko talven oli peilijäätä tai loskasta röpelöksi jäätynyttä polannetta tai peilijäätä, jota peitti pakkaslumi. Huumori oli vähän koetuksella, mutta nastojen kanssa yhtään viikkoa ei tarvinnut jättää kokonaan ajamatta. Dillinger-vitosilla pysyi hengissä ja (noh, enimmäkseen) pystyssä.

D-5:det heitin alle valmiiksi vähän aikaa sitten. Nytkin täällä on taas sen verran jäistä, ettei huvita liukastella maanteitä ilman nastoja, kun polut eivät ala ihan kotipihasta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ilmeisesti noissa JJ:ssäkin riittää nappula kunnolla nastoitukseen?
    Kyllä niissä matalille nastoille. Keskimmäistä nappulariviä en yrittänytkään nastoittaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •