Sivu 295 / 295 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 195245285293294295
Näyttää tulokset 8.821 - 8.847 / 8847

Aihe: Suuri Fatbike-rengaskeskustelu.

Miltä tuo näyttää jos litku tihkuu renkaan kyljen läpi? Olen tässä jonkin aikaa ihmetellyt miksei takarenkaan kyljet tunnu kuivuvan. Rengas on ehkä 6 kk ja ~1000 km tms. ajettu Lou, ja vaikka se nyt jonkun kiven kylkeä on hieraissut niin en ole ajatellu että vielä litkua voisi vuotaa. Mutta kun eihän tuossa kauheasti vaihtoehtoja ole mikä kylkiä kastelisi silloinkin kun pyörä on sisällä lämpimässä. Kyljet näyttää samalta molemmin puolin. Neste on kirkasta, pikkasen öljymäistä. Tuo kirkkaus ei oikein mätsää litkun väriin, mutta toisaalta varmaan tuo kumi suurimmat partikkelit suodattaisi.

Toinen kuva on edessä pyörivästä Budista. Mielestäni tuo on yhtälailla kulunut, mutta siinä kyljet pysyy kuivina. Minusta näyttää että kulumisessa ei ole eroja noiden välillä.

^Olikos XXL:n 50€:n lou? Oiskohan ne ollu jotain "b-laatuluokkaa"?
    Kaikenjärjen mukaanhan tuo litku pitäisi kuivua. Ainaki stan´s:in litku kuivahtaa. Toisinaan vuotaa venttiilien juuresta ku pumppailee

Ihan normaalia, että kyljet tihkuu litkuja varsinkin muutaman kuukauden jälkeen litkujen täytöstä. Kun uusii litkun, niin vuodot asettuu vähäksi aikaa. Vaikuttaa myös sille, että tihkuminen on pahempaa jos on ajellut tavallista alemmilla paineilla.
    SUOJAOS

Ei ollut niitä viiden kympin kumeja, kun en tarjouksen aikaan myöhemmäksi harmikseni tajunnut haluavani Louta. Mutta joku muu yleisempi -25 % ale siitä oli kun ostin. Ja Stanin litkut mullakin (se tavallinen, ei-race).

Mulla on paineet ollu 0,35 - 0,5 bar, joten ehkä tuo sitten sillä selittyy. Onko tuosta tihkumisesta sinänsä mitään haittaa? Ajelenko vaan menemään, vai pitääkö nesteitä vaihdella? Kalliiksi käy jos litkua kuluu desi kuukaudessa. Viimeisimmästä litkutuksesta on siis alle kaks kuukautta, Lou on kyllä ollut yhteensä kuutisen kuukautta mutta välissä kävi JJ ja Bud, kun olen testaillut mikä kumi eniten miellyttää.

(Voikohan näistä läskikumeista kirjoitella ilman että jutut kuulostaa jatkuvasti kaksmielisiltä...)

Ei litkuja vaihtaa tarvi. Jossain vaiheessa voi lisätä, varsinkin jos alkaa tulla ilmat pihalle. Eikä pieni tihkuminen mitään haittaa.

Ok. Ja ilmeisesti nyt sitten on niin, että tuolta se litkun tihkuminen näyttää? Kuvittelin aina että litku tulisi valkeana sieltä läpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jöpöttäjä Katso viesti
    Täällä on myös ajettu 4'4 liteskin Jumbo Jimien kyljet loppuun. Läski on jokapäiväisessä ajossa työmatkapyöräna ja kotimatka aina polkujen kautta. Jos ei rullaavuudesta halua antaa juurikaan mitään pois, onko muita vaihtoehtoja kun ostaa uudet Jimit tilalle? Yleisrenkaana tuo on ollut hiton hyvä ja maantielläkin rullaa hienosti.
    Tilalle Kärmesnahka-Jim, niin alkaa kylki kestämään. Rullaavuudessa tulee turpaan noin watti per rengas.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Watti erona on ihan sama. Hitto, läskin renkaat löytyi mitattuna rollingresistanse sivulta.. Kärmes on kova sana jatkossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Ok. Ja ilmeisesti nyt sitten on niin, että tuolta se litkun tihkuminen näyttää? Kuvittelin aina että litku tulisi valkeana sieltä läpi.
    Just samalta näyttää litkun tihkuminen omissa bud/lou renkaissa sekä JJ4.8SS renkaissa, litkuina kokeiltu normi ja race stanssia. Ei vaikuta ilmanpaineisiin eikä litkun paikkauskykyyn ainakaan yhden kesän aikana ja sitten vaihdetaankin talvikumeja alle.
    Jaguar Mummopyörä vm.1950

Pole Taiga Snow

Itse taidan kyllä pysyä talvenkin Zefalin litkussa kun pysyy Jumbo Jiminkin sisällä tihkumatta.

Staniakin tuossa pullo olisi hyllyssä, mutta eiköhän se siinä säily.

Jyri

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyri K Katso viesti
    Itse taidan kyllä pysyä talvenkin Zefalin litkussa kun pysyy Jumbo Jiminkin sisällä tihkumatta.

Staniakin tuossa pullo olisi hyllyssä, mutta eiköhän se siinä säily.

Jyri
    Mä luulen että johtuu renkaista toi tihkuminen. Barbeista toinen tihku toinen ei. Eikä mun nastoitetut bud ja lou tihkunu mitään. Eikä 2xl lumikengät. Mut nää "kesäkumit" on tihkunu kaikki. Ja litkut aina ollu stania.

Pole Taiga Snow

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Volvospede Katso viesti
    Mä luulen että johtuu renkaista toi tihkuminen..
    Samanlainen käsitys minullakin on, ei taida litkuissa isoja eroja olla. Renkaissa on. Esimerkiksi Bulldozer ja Snowshoe XL eivät tihkuneet vähääkään.

Mä luulen että johtuu renkaista toi tihkuminen.
    Niin mäkin aattelin, joten siksikin yllätyin kun tuo kohtalaisen paksukylkinen Lou noin rupesi tekemään. Mutta mahtaako tuo kylki sitten mennä matalilla paineilla sen verran taitokselle että kumi päästää helpommin nesteen läpi? Vai liekkö tuo litku toisaalta erityisen hyvin kumiin tunkeutuvaa. Eipähän pitäisi kumin ainakaan kuivua.

Just samalta näyttää litkun tihkuminen omissa bud/lou renkaissa sekä JJ4.8SS renkaissa, litkuina kokeiltu normi ja race stanssia. Ei vaikuta ilmanpaineisiin eikä litkun paikkauskykyyn ainakaan yhden kesän aikana ja sitten vaihdetaankin talvikumeja alle.
    Ok, kiitos varmistuksesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mahead Katso viesti
    Mutta mahtaako tuo kylki sitten mennä matalilla paineilla sen verran taitokselle että kumi päästää helpommin nesteen läpi?
    Tämä on myös minun havainto, eli matalilla paineilla rengas pyörii enemmän rypyssä ja kumissa olevat kudokset elää ja repeilee irti kumista muodostaen huokosia, joista litkun juoksevin osa suotautuu ulos. Mulla Budin ja Loun kylkiin muodostui selvä säännöllinen kuviokin kudosten muutoksista.
    SUOJAOS

Miksi litku ei tiivistä tihkuvia kohtia?

Vaikea tarkasti tietää tutkimatta ilmiötä, mutta oletan, että litkun kuivuminen tai kiinteytyminen tarvitsee ilmaa. Muutenhan se kuivuisi jo pulloon. Jos kudoksen repimä huokonen kulkee kumissa poikittain jonkin matkaa, niin ilma ei pääse kosketuksiin tiivistävän ainesosan kanssa kun läpi tunkee vain tuo notkeampi kirkas apuaine.
    SUOJAOS

Kyllä siellä ilma pysyy, vaikka nestettä vähän ulos tuleekin, ajakaa vaan kaikessa rauhassa.

Käsittääkseni litkut koostuu pääpiirteissään kiintoaineista (esim lateksi) ja jostain liuottimesta jolla saadaan litku juoksevaksi.

Reiän tullessa tuo kiintoaines tarttuu reiän reunoihin ja tukkii vuodon

Tuossa tihkumisessa luulen tuon liuottimen ohuempana tulevan huokosista hissukseen läpi

Renkaassa oleva litku siis paksunee hiljalleen: alkuun voinee toimia jopa paremmin, mutta tästä lienee löytyy myös selitys noille lateksipalloille mitä renkaista joskus löytyy

Voin toki olla totaalisen väärässäkin, korjatkaa minua fiksummat

Joo en tiiä mäkään, mutta sama litku paikkas kulutuspinnasta läpi menneen oksan tms. reijän. Joka näytti ihan liian isolta että paikkautuis. Pari kertaa piti kyl pumpata lisää ilmaa, mut sit se alko pitää ja ajanu varmaan 100km sen jälkeen maastossa. Ja edelleen myös tihkuu läpi kyljistä..! :-) hyvin mystistä!

Pole Taiga Snow

Miten porukka on toteuttanu renkaan nastottamisen ite? Jossain oli linkki jonkinnäköseen DIY-settiin jossa oli dremelin terä, nastoja, liimaa ja tällä oli vissiin päästy ihan hyvään lopputulokseen? Ei oikein napostele valmiiden nastarenkaiden hinnat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stricken Katso viesti
    Miten porukka on toteuttanu renkaan nastottamisen ite? Jossain oli linkki jonkinnäköseen DIY-settiin jossa oli dremelin terä, nastoja, liimaa ja tällä oli vissiin päästy ihan hyvään lopputulokseen? Ei oikein napostele valmiiden nastarenkaiden hinnat.
    Mm. tämän videon neuvoilla nastoitin omat renkaani.

Tänks! Nastoitussetti lähti tilaukseen.

Mistä tilasit?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Stricken Katso viesti
    Puhut varmaankin tästä setistä: https://www.mcarbon.fi/fi/tuote/polkupyoran-nastasetti

Onko porukka törmännyt Fatbiken 27.5" renkaisiin? Itse en ole löytänyt kuin barbegazia ja gnarwallia 4.5" leveänä. JJ ei vissii ole olemasa vielä kys kokoisena?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti naikkesi Katso viesti
    Onko porukka törmännyt Fatbiken 27.5" renkaisiin? Itse en ole löytänyt kuin barbegazia ja gnarwallia 4.5" leveänä. JJ ei vissii ole olemasa vielä kys kokoisena?
    En ole varsinaisesti törmännyt, mutta tuossa ainakin joku malli lisää:
    https://www.fatbike24.de/products/Fa...ifen-2016.html

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •