Näyttää tulokset 1 - 27 / 27

Aihe: Front suspension travel

  1. #1

    Front suspension travel

    Olen vähän vanhemman puoleinen MTB "aloittelija" - 5 vuotta pelko perseessä pitkin metsiä erilaisilla "pyörillä". Nyt ajattelin ostaa vihdoin kunnon pyörän - täysijousitus, laatua, yms.

    Tyypillinen reittini kulkee pitkin Helsingin keskuspuiston pitkospuita, juurakkoja, kivikkoja ja tällä hetkellä mutavellejä. Olen katsellut Giantin, Rocky Mountain ja Tituksen pyöriä. Ensin olin osatamssa Giantin Anthem X1:stä, mutta juutuin kohtaan "Front suspension travel". Laitoin rukseja johonkin valintakoneeseen ja sieltä tuli suositus että travel pitää olla vähintään 120 mm. En edes tiennyt mitä tämä tarkoittaa, mutta google auttoi: http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_suspension#Travel.

    Mikä sinun mielestäsi sopisi keskuspuiston maastoon? Saa suositella sekä pyörää että kertoa vähän enemmän tosta Travelista.

    t. Jukka

  2. #2
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    front suspension travel on tietysti etujousituksen joustomatka.
    nykyään suositaan suhteellisen pitkää joustomatkaa vaikkakin jos ajaa perus juurakkoja niin 80mm:kin pärjäisi.
    toisaalta haittaakaan ei pitkästä joustomatkasta ole kuin korkeintaan mäkiä noustessa jolloin keula voi antaa periksi jokaisella polkaisulla ja siten syö valtavasti tehoa.
    tärkeämpää siis onkin hyvä ja tukeva keula jossa hyvät säädöt kuin että sellaisenaan tuijottaisi pelkkään joustomatkaan sekä edessä että takanakin.
    esim jokin lukitus olisi molemmissa päissä hyvä (joko automaattinen tai manuaalinen) jotta juurikin mäet yms hoituvat helpommin.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  3. #3
    Mitä mieltä olet näistä pyöristä:

    http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/...1/14222/64863/
    http://www.on-one.co.uk/i/q/FBTITEGV..._mountain_bike

    Säädöissä taidan kysyä livenä (kädestä pitäen apua, pitänee liittyä Korson Kaikuun) joltain alan harrastajalta, mutta onko noista mihinkään?

    Giantin saan heti ja Titusta pitää odottaa.

  4. #4
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sundbjuk Katso viesti
    Mitä mieltä olet näistä pyöristä:

    http://www.giant-bicycles.com/fi-fi/...1/14222/64863/
    hyvät osat. mukavan kevyt (noin 13kg) metsälenkille sopiva. alamäkiajoonkin sitten jos runko olisi tuhdimpaa ja joustoa enemmän päissä. ilmeisesti aika hinnakas (liki 3000e ?)

    ihan taas eri käyttöön oleva fillari kuin edellinen... reilusti joustoa (edessä 160mm takana 150mm) hyvät osat tässäkin kaikinpuolin ja hinta on niin "halpa" että hinta/laatusuhde on erinomainen (2000e hintaa?).
    tällä fillarilla voi sitten ajaa jo käytännössä missä vaan. mutta pitkät joustomatkat saattavat olla rasitteena ainakin asfalttia ajaessa eli tämä ei ole kovinkaan hyvä työmatka/sillä tavalla yleispyörä..


    Säädöissä taidan kysyä livenä (kädestä pitäen apua, pitänee liittyä Korson Kaikuun) joltain alan harrastajalta, mutta onko noista mihinkään?
    Giantin saan heti ja Titusta pitää odottaa.
    säädöt kannattaa myyjä liikkeessä hoitaa samantien ja sen jälkeen vaan ajoa. (iskaripumppu kannattaa ainakin ostaa jos fillarissa on ilmaiskari, jousi iskari on pitkäikäisempi ja huolettomampi mutta myös painavampi)
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  5. #5
    Kiitos! Vahvistit ajatukseni. Giantin olisin saanut heti n. 2000 euron hintaan, mutta pääasiallisesti ajan kuitenkin single trackiä, joten se ei varmaan ole siihen paras vaihtoehto. Titusta on kehuttu eri foorumeissa hinta/laatusuhteeltaan, joten otan varmaan sen. Minulla on vanha "halpis" (aikoinaan 700 e) hardtail pyörä slikseillä (tällä olen tällä hetkellä yrittänyt harrastaa MTB ajoa) jolla voin ajaa asfaltilla. Onneksi voin ajaa koko työmatkani pitkin pikku polkuja keskuspuistoissa ja talvea varten on Fatty.

    Titusta odotellessa yritän osallistua Korso 96 MTB tapahtumaan vanhalla halpis pyörälläni - vaihdan siihen varmaan takapakan, ketjut ja renkaat ennen sunnuntaita.

  6. #6
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sundbjuk Katso viesti
    Kiitos! Vahvistit ajatukseni. Giantin olisin saanut heti n. 2000 euron hintaan, mutta pääasiallisesti ajan kuitenkin single trackiä, joten se ei varmaan ole siihen paras vaihtoehto. Titusta on kehuttu eri foorumeissa hinta/laatusuhteeltaan, joten otan varmaan sen. Minulla on vanha "halpis" (aikoinaan 700 e) hardtail pyörä slikseillä (tällä olen tällä hetkellä yrittänyt harrastaa MTB ajoa) jolla voin ajaa asfaltilla. Onneksi voin ajaa koko työmatkani pitkin pikku polkuja keskuspuistoissa ja talvea varten on Fatty.

    Titusta odotellessa yritän osallistua Korso 96 MTB tapahtumaan vanhalla halpis pyörälläni - vaihdan siihen varmaan takapakan, ketjut ja renkaat ennen sunnuntaita.
    ei kannata ihan vielä tilata titusta.. odottele vielä muutama päivä jos muilla foorumilaisilla olisi joitain parempia vaihtoehtoja ja kenties toisenlaisia mielipiteitä
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  7. #7
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Ajan ite Helsingin keskuspuistossa pääasiassa täysjäykällä fillarilla. Joustomatka ei ole semmonen juttu, mitä joku tietty maasto vaatii, vaan se on enempi kiinni kuskista ja vauhdista. Yksinkertaistaen oma näkemykseni on se, että melkein missä tahansa voi ajaa ilman jousitusta, mutta jousituksen kanssa samantasoinen kuski pääsee vähän kovempaa röykkyjen yli. Jäykkyydessäkin on omat etunsa: ei niiaa runtatessa, etupää on kevyempi ja ohjausgeometria pysyy samana koko ajan. (Lukitusnappikaan ei vie sitä yli puolen kilon ylimääräistä painoa keulilta pois, eli lukittava joustokeula ei ole sama asia kuin oikea jäykkis.)

    Näkemykseni mukaan liian lyhyttä joustomatkaa siis ei ole, mutta toki jos kuskin ajotyyli ja maasto saa jousituksen iskemään pohjaan asti (silloin kun sagi on säädetty oikein), joustomatkaa voisi olla enemmänkin. Joustomatkaa voidaan aika objektiivisesti pitää turhan pitkänä silloin, kun kuskin ajotyylin ja maaston yhdistelmä (taas järkevillä säädöillä) ei hyödynnä koko joustomatkaa.

    Omaksi ilokseen ajaa ainakin XC- ja AM-fillareilla, jos ei ole ihan selvillä siitä, mitä haluaa. Eli semmosta 80-140 milliä jos joustaa, pyörällä ajaa taatusti ainakin siihen asti että ajotyyli ja mieltymykset selkiytyy. Se voi johtaa kaluston vaihtamiseen tai sitten alkuperäinen valinta osoittautuu oikeaksi.

  8. #8
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Keskuspuistossa voi ajaa millä vain. Kaikki yli 150mm on kuitenkin mielestäni hätävarjelun liioittelua. Ei siellä montaa paikkaa ole missä pitkästä joustosta olisi hyötyä.

    Se on kuitenkin mielipidekysymys. Kyllä minä ajaisin siellä 160mm joustavallakin jos minulla sellainen olisi.

    Ehdottaisin jotain n. 130-140mm joustavaa suht loivalla keulalla, mutta en tiedä mikä malli se olisi...

  9. #9
    Itse ajelen keskuspuistossa kesäaikaan enimmäkseen täpärillä, mutta toisinaan myöskin täysjäykällä. Molemmissa on puolensa, mutta jos haluaa ajaa vauhdikkaammin hankalissa paikoissa, säästää selkää (kuten minä), droppailla ja käydä vaikka Maltsun mäellä niin suosittelisin vaikkapa 140-160 mm joustoa.

  10. #10
    Todella hyviä pointteja. En todellakaan ole mikään speed runner, pikemminkin trial tyylinen hitaasti hyvää tulee ajaja. Kokemusta eri pyöristä on vaan sen verran vähän, että en oikein pysty tunnistamaan koska ajamista voisi parantaa kaluston avulla ja koska homma on kiinni vain miehestä. Pitääpä vielä miettiä noita vaihtoehtoja. Vinkkejä toki otetaan edelleen vastaan.

  11. #11
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sundbjuk Katso viesti
    Todella hyviä pointteja. En todellakaan ole mikään speed runner, pikemminkin trial tyylinen hitaasti hyvää tulee ajaja. Kokemusta eri pyöristä on vaan sen verran vähän, että en oikein pysty tunnistamaan koska ajamista voisi parantaa kaluston avulla ja koska homma on kiinni vain miehestä. Pitääpä vielä miettiä noita vaihtoehtoja. Vinkkejä toki otetaan edelleen vastaan.
    aika henkilökohtainen kymysys mutta mikä on painosi ? sen avulla kun voi arvuutella vielä lisää tulevaa pyörähankintaa.
    sillä jos olet keskimäärin alle 85-90kg niin giant voisi mennä nyt ensihankintana ja joskus myöhemmin päivittää etuiskarin pidempi joustoiseksi jos tuntuu siltä ettei 100mm riitä.
    jos taas elopaino on yli 100kg niin se ainakin pois sulkee jo giantin ja pitää pikkaisen katsoa rungon kestävyyttä ja soveltuvuutta.

    tässä muutama vaihtoehto jotka sopisivat oli elopaino mikä tahansa
    edustus: foxcomp turku/helsinki http://www.specialized.com/fi/en/bik...firecomp#specs
    http://www.larunpyora.com/products_new.php?page=11

    ja täällä lisää valinnanvaikeutta
    http://www.hi5bikes.fi/~hJgAx0000001/?Y999=PGR&Y174=130
    fsol77m muokkasi tätä : 29.05.2013 at 10.42
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  12. #12
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    1.237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    En tiedä onko sillä mitään väliä että Safire on naisten malli, jos itsetunto kestää niin eihän siinä. Saattaisi tosin sopia malliltaan minullekin paremmin L-kokoinen Safire kuin nykyinen M-kokoinen Camber koska se olisi vähän pidempi ja matalampi.

  13. #13
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Keskuspuistossa voi ajaa millä vain. Kaikki yli 150mm on kuitenkin mielestäni hätävarjelun liioittelua. Ei siellä montaa paikkaa ole missä pitkästä joustosta olisi hyötyä.

    Se on kuitenkin mielipidekysymys. Kyllä minä ajaisin siellä 160mm joustavallakin jos minulla sellainen olisi.

    Ehdottaisin jotain n. 130-140mm joustavaa suht loivalla keulalla, mutta en tiedä mikä malli se olisi...
    170mm jousilyrikki, jossa sägiä noin 30mm. Toimii kuin unelma. Minä taas en, mutta se onkin toinen juttu

  14. #14
    29"-avaus on väistämätön: Eli 29" fillareissa ei sitä joustoa tarvitse olla niin paljoa, sillä isot renkaat syövät maaston epätasaisuuksia tehokkaammin. Kiekot ja ohjaus ovat hieman raskaampia, mutta se ei ole mielestäni mikään onglema. Jos pitää joistuksen tuomaa voimahävikkiä ongelmana, voi suurilla renkailla sitä vähentää. Itse en tätäkään koe ongelmana. Isot renkaat vain rullaavat luontevammin epätasaisuuksien yli. Tämä taas madaltaa kynnystä mennä vielä epätasaisempaan maastoon.

    Olen pari vuotta ajellut kaksysillä, enkä 26:een aio palata. Vaikka eipä mun aikanaan pitänyt 29"äkään ostaa.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.546
    Giant Anthem on melko xc-kisahenkinen pyörä, että jos ei ole tarkoitus ajaa verenmaku suussa, niin suosittelen leppoisampaa pyörää.

  16. #16
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.835
    Giantilta ehdottomasti Trance mielummin, kuten tuossa edellä todettiin Anthemin olevan enemmän xc-kisailuun sopivampi vaihtoehto.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  17. #17
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.824
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    ...... niin suosittelen leppoisampaa pyörää.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    ..... olevan enemmän xc-kisailuun sopivampi vaihtoehto.
    moottorinahan on ihminen itse ei pyörä. joten xc:tä tai dh:ta voi harrastaa vaikka jopolla jos reisissä vain on tarpeeksi potkua ja taidotkin riittävät

    tottakai täysin soveltumaton pyörä on rajoite mutta se ei ole este jonkin asian tekemiseksi.

    (80- luvullahan dh:ta ajettiin vielä täysjäykillä mtb pyörilläkin sellaisessa maastossa jossa nykypäivänä ei uskaltaisi edes dh pyörällä monet ajaa esim tässä kuitenkin helpompaa rataa muttä täysjäykillä kuitenkin http://www.youtube.com/watch?v=Qet7pWVfhI8 )
    fsol77m muokkasi tätä : 29.05.2013 at 18.02
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  18. #18
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.859
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sundbjuk Katso viesti
    Todella hyviä pointteja. En todellakaan ole mikään speed runner, pikemminkin trial tyylinen hitaasti hyvää tulee ajaja. Kokemusta eri pyöristä on vaan sen verran vähän, että en oikein pysty tunnistamaan koska ajamista voisi parantaa kaluston avulla ja koska homma on kiinni vain miehestä. Pitääpä vielä miettiä noita vaihtoehtoja. Vinkkejä toki otetaan edelleen vastaan.
    120-140mm 29er
    Esmes Trek, Orange, Transition, Radon, Cube, Kona

    tai

    140-150mm 26er
    Esmes Trek, Orange, Transition, Radon, Cube, Kona

    jätä nuo täysjäykistely 80' fiilistelyt sinne jonnekkin, geometriat on muuttuneet todella paljon jopa 3v aikana, vain parempaan suuntaan.

    You may thank me later

  19. #19
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.835
    Pyydän anteeksi asiatonta kommenttia. Osta siis pyörä, se on hyvä kaikkeen.

  20. #20
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    268
    Kyllä menee sekavaksi ohjeet :-D sen verran minäkin neuvon että giantin anthem on todella hyvä ja nopea runko! Älä osta missään nimessä metsälenkkipyöräksi jos ei oo tarkotus olla mahd. Nopea.
    120-140 jousto tai 100-120 29'' IMO

  21. #21
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    564
    Jees, Anthem on melko kisakireä runko. Oma vauhti ei hidastunut, vaikka vaihdoin Anthemin Tranceen (ei enää voi hitaammin meikäläinen ajaa ). Ehkä alamäet sujuvat hieman paremmin Trancen loivemmalla keulakulmalla.
    Huomenna lenkille...

  22. #22
    Itse tykittelen menemään Keskuspuistosssa (enimmäkseen Paloheinän nurkilla) 120mm täysjuustolla. Ei ole tullut fiilistä että tarvitsisi pidempijoustoista ruveta katselemaan.

    Eli siis ääneni annan 120-140mm joustolle.

  23. #23
    Päädyin tilaamaan Trancen - saan sen sopivilla alennuksilla ja minun tuurillani loppuunmyydystä mallista ilmestyi juuri yksi maahantuojan kirjanpitoon.

    Kävin eileen testaamassa Korso MTB reitin Fatbikella ja minusta tuli kertaheitolla hyvän jousituksen ystävä - niska ja selkä ovat pirun kipeet. Pyörä toimi loistavasti irtosoralla ylämäissä sekä nopeissa mutkissa, mutta vähänkin kivinen alamäki oli tuskaa. Ajattelin kuitenkin ajaa sunnuntaina Fatbikella, koska Trance en siihen mennessä saa ja en tiedä kestääkö vanha halpis hardtail pyörä reitin rasituksia (siinä on sitä paitsi sliksit alla). Jos ajais kaikki tasaset ilman käsiä selkä suorana, niin ehkä niska kestää muun höykytyksen.

    Kiitos kaikille vinkeistä!

  24. #24
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.859
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sundbjuk Katso viesti
    Päädyin tilaamaan Trancen - saan sen sopivilla alennuksilla ja minun tuurillani loppuunmyydystä mallista ilmestyi juuri yksi maahantuojan kirjanpitoon.

    Kävin eileen testaamassa Korso MTB reitin Fatbikella ja minusta tuli kertaheitolla hyvän jousituksen ystävä - niska ja selkä ovat pirun kipeet. Pyörä toimi loistavasti irtosoralla ylämäissä sekä nopeissa mutkissa, mutta vähänkin kivinen alamäki oli tuskaa. Ajattelin kuitenkin ajaa sunnuntaina Fatbikella, koska Trance en siihen mennessä saa ja en tiedä kestääkö vanha halpis hardtail pyörä reitin rasituksia (siinä on sitä paitsi sliksit alla). Jos ajais kaikki tasaset ilman käsiä selkä suorana, niin ehkä niska kestää muun höykytyksen.

    Kiitos kaikille vinkeistä!
    Nopeaa toimintaa, oikein.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    268
    Varmasti hyvä valinta !

  26. #26
    Liittynyt
    04/2011
    Viestit
    58
    Pakko avata vanhaa topikkia: Mikä tekee anthemista enemmän race henkisen verrattuna tranceen? Ei sillä en ole ostamassa kumpaakaan vaan yritän tässä hiukan oppia jos tilais rungon ens talven aikana =)

  27. #27
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    324
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Buster Katso viesti
    Mikä tekee anthemista enemmän race henkisen verrattuna tranceen?
    1. Rungon geometria, Anthemissa esim. jyrkempi keula
    2. Joustomatkat, Anthem 100mm vs. Trance 125mm
    3. Paino, Anthem n. kilon kevyempi kuin vastaava Trance

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •