Ajelin lauantaina Laajavuoren XCM-kisan pääosin kolmen hengen porukassa, jossa kahdella kuskilla oli 29-täysjoustot (Spessu Epic S-Works). Itselläni on pienipyöräinen täysjousto (Scott Spark). Mielenkiintoista oli huomata, etten meinannut millään pysyä alamäissä näiden isopyöräkuskien mukana. Toki tämä pääosin johtuu varovaisesta ja heikosta alamäkiajotekniikastani, jonka merkitys entisestään korostui siksi, että toista isopyörä-Spessua ajoi tekniikastaan kuuluisa Ivus, mutta siltikin tuntui siltä, ettei pyörän merkityskään ollut nolla. Parissa reippaammassa alamäessä pääsin hyvin herrojen peesiin ja pidin näpit kokonaan irti jarruista, mutta vaikka yritin kuinka sujuvasti ja jouhevasti lasketella, putosin siltikin peesistä ainakin nyt sen kymmenisen metriä. Ajassahan moinen ero ei tietenkään ole käytännön kannalta yhtään mitään, mutta silti olin ensimmäisen kerran oikeasti huomaavinani, että isopyörä saattaa tietyissä tilanteissa olla pikkupyörää parempi. Onhan izmo toki tätä toitottanut jo vuosia.
Onko kukaan muu tehnyt vastaavia havaintoja? Itse oon toistaiseksi ajatellut niin, että 29-huuma on lähes pelkästään uusien laitteiden markkinointia. Toki tiedostan ne teoreettiset hyödyt ja haitat, jotka rengaskoon muuttaminen aiheuttaa, mutta oon toistaiseksi luullut niiden olevan käytännön kannalta vain marginaalisia.
Ja mainittakoon vielä, että tsekkasin lauantai-iltana kisafillaria huoltaessani, että navat olivat moitteettomassa kunnossa. Ja renkuloina oli 2.2-tuumaiset Furious Fredit, joten rullaavuuden piti ainakin olla kunnossa.
edit: Laitoin tämän säikeen ajotekniikka-osioon, sillä edelleen olen sitä mieltä, että pääosin kyse on puutteellisesta ajotekniikastani.![]()
Kirjanmerkit