Näyttää tulokset 1 - 21 / 21

Aihe: Uudet ketjut vanhoille rattaille -> ketju poikki! Mitä ihmettä?

Kymysys Uudet ketjut vanhoille rattaille -> ketju poikki! Mitä ihmettä?

Klassikkoaihe eli uudet ketjut vanhoille rattaille. Otin tietoisesti riskin, jos sattuisi toimimaan (ja säästäisi vähän rahaa). Ei toiminut, vaan ketju pomppi kuluneimmilla rattailla.

Mutta voiko ketju mennä vanhoilla rattailla poikki vai oliko ketjussa valmistusvika? Ketju nimittäin katkesi muualta kuin yhdistämiskohdasta.

Ketju on SRAM PC991 ja oli kiinni PowerLink-palalla, joka siis säilyi ehjänä.
    t. Tupe

Oho. Pomppiko ketju kokonaan pois ja jäi sitten jumiin ?

Yleensä SRAM:n ketjut alkaa ryppyileen, etenkin pomppiessa/maastossa/epätasaisella, tuon PowerLink:n kohdalla. Nyt tarvit yhden sellaisen lisää että saat ketjun kuntoon.

Ketjua ei kannata päästää kulumaan liian pitkäksi. Muuten käy kuten sinulle eli ainakin pakka on kulunut vaihtokuntoon ja todennäköisesti myös kampisarjan ketjurattaat. Tulee hintaa sitten vähän reippaammin verratuna mittaamiseen ja ketjun uusimiseen ajoissa.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Ajaessa ei jumittaneet. Pomppivat kyllä todella herkästi. Noi katkesi liikkeellelähdössä, kun hyppäsin pyörän päälle. Rasitus ketjuun oli tietty silloin kova, mutta toisaalta ihan normaali.

Pomppista osasin ihan odottaa, mutta en tosiaan katkeamista.
    t. Tupe

Ainakin jos mtbr:n tuotearvosteluja lukee niin aika normaalia on, että välillä osuu kohdalle sellaisia ketjuja, jotka ei kestä juuri mitään. Riippumatta merkistä tai mallista siis. Saattaa tietysti olla, että siinä oli vaan se yksi heikko liitos ja loppuketju onkin sitten priimaa. Itse ainakin korjaisin.

Katkesiko jonkun linkin "sivulaatta" vai aukesiko jostakin niitistä? On joskus sattunut tapauksia että sivulaatta on mennyt kapeammasta kohdasta poikki ja silloin on osien pintakarkaisu ollut niin paksu ettei ollut mitään joustoa linkissä koska joustavaa terästä ei ollut tarpeeksi linkin osissa.
    Useimmiten joku niitti pettää ja katketessaan sivupelti lentää jonnekin ympäristöön.

Niitti tai sen kiinnitys on kai pettänyt. Näyttäisi että vain niitti puuttuu ja sivupellit on vääntyneet.
    t. Tupe

Ainakin KMC:ltä on saanut uuden ketjun tilalle, kun on laittanut sen uuden, mutta hajonneen sinne. On ihan takuu siis. Jos jaksaa nähdä vaivan, niin varmaan onnistuisi Sachsillakin, vaikkei muodollista takuuta olisi tuohon.

Se ketjun pomppiminen: itsellä ainakin maasturissa on ne tietyt pakan suosikkirattaat kuluneita, kun toiset taas olleet paitsiossa. Uutta ketjua voi sisäänajaa niillä vähemmin käytetyillä rattailla. Ei se takaa, että ne maagisesti hitsaantuisi yhteen, mutta ainakin pakasta saa kaiken irti. Omassa käytössä saanut vanhan pakan ja uuden ketjun kavereiksi tuolla.

Ketjujen kulumisesta: KMC:n ketjut venyy alussa minusta hieman nopeammin mittailun perusteella, mutta jossain tuhannen kilsan kohdalla venyminen hidastuu selvästi. Mutta oleellista: yhtään KMC:n ketjua en ole saanut poikki. Shimanon ketjuja olen saanut solmuun ja sen mustan pinnin kanssa on inhottava pelata ja Sachsin halpisketjut ruostuu. Monet puhuneet, että SRAM-brändillä menivät vielä huonommiksi. Joku Sram 971 taitaa olla hinta-laadultaan parhain ja sellainen itselläkin on jemmassa. Olen muuten korjannut tuollaisia ketjuja ilman uutta pikalinkkua naittamalla pinnin uudelleen lenkkiin. Ovat kestäneet sen jälkeen omassa käytössä. Kunhan mainitsin. Ehkä minua on tässä suojannut, etten ole tiennyt sen olevan kiellettyä. Työmatkafilossakin ketju mennyt nyt puoli vuotta katkeamisen jälkeen.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

Käsittääkseni esim. SRAM 951, 971 ja 991-ketjuilla ei ole muuta eroa kuin se nickelipinnoite. 951 ei sitä omista, 971 saa sen ulkopintaan ja 991 on sisältä ja ulkoa nikkelöity. Ei siis ruostu niin helposti ja kaiketi siinä jonkun verran on enemmän liukuvuuttakin kun perinteisessä pinnoitteessa, joskin itse hieman kyseenalaista tämän ominaisuuden merkittävyyden. 991 on lisäksi saatavilla siis niitä jotain hifistelymalleja, joista toiset on kevennettyjä ja toiset vahvennettuja, mutta edellä mainittu pätee käsittääkseni noihin perusversioihin. Itselläni tällä hetkellä 951, koska oli halvin ja tykkäsin pikalukosta, joka tuli vakiona. Ajattelin tilata kohta toisen samanmoisen ja vaihdella noita aina kun alkaa ruostetta kertymään, sen verran helppoa tuo irroitus on. Mitään tietoa ei ole, mutta uskoisin, että kahta tuollaista vaihtelemalla pääsee pitemmälle kuin yhdellä 991 (joka hinnaltaan siis 2x951).

SRAM 971 ruostuu sekin jos jättää märkänä seisomaan. Kuten erehdyin tekemään kun syksyllä ajoin sateessa ja en kuivannu ketjua vaan heitin pelin kylmään ulkovarastoon ja vasta parin kuukauden päästä tallissa hokasin.

Mutta 9-vaihteiset SRAM:n ketjut on aika edukkaita. Ja ihan hyvin on tähän asti pelanneet.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    SRAM 971 ruostuu sekin jos jättää märkänä seisomaan.
    Epäilemättä, sehän on vaan puoliks nikkelöity. Ja eihän se nikkelöintikään täysin sitä ruostumista toki estä, mutta vähentää kylläkin.

Tänään ketju kesti töihin asti. Iltapäivällä se pääsee tositoimiin, kun raahaan lapsen päiväkodista peräkärryllä.

Ketjusta puuttui yksi linkki. Kaivoin illalla roskiksesta lyhentämäni palan ja niittasin sen Shimanon niiteillä paikalleen. Nyt siis SRAMin ketjussa on kaksi Shimanon niittiä ja yksi PowerLink. Saas nähdä kauanko kestää. Kävin hakemassa myös paikallisesta 38 egellä uuden SRAM-paketin, missä on pakka ja 951-ketju. Saa sitten ketjunkin heti hyllystä jos toi nykyinen ei kestä.

Oon saanu pintaruostetta kaikkiin ketjuihin, mitä minulla koskaan on ollut viimeisen 15 vuoden aikana. Ennen olin ruosteesta kovin paniikissa, mutta nykyään en jaksa murehtia asiaa. Öljyä ja pyyhkäisyä kehiin, niin pian lika mustaa sen piiloon.

SRAMin ketjujen ero lienee kohderyhmä. Toiset haluaa ostaa kalliimman ja mielikuvaltaan paremman. Itse tuote on käytännössä sama. Näin päättelin valmistajan sivuilta, missä tuotekuvaus on identtinen kaikilla ketjumalleilla. Joku muukin on kai päätynyt samaan myös mtbr-foorumin keskustelussa.

PowerLink on kyllä paljon mukavampi asentaa kuin Sihmanon niitit. Purkaminen ei sujukaan yhtä mukavasti, koska lika tuntuu jumittavan PowerLinkin tehokkaasti. Mutta kun aika jättää ketjuista, niin on aivan sama, vaikka sen katkaisisi rautasahalla.
    t. Tupe

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tupe Katso viesti
    SRAMin ketjujen ero lienee kohderyhmä. Toiset haluaa ostaa kalliimman ja mielikuvaltaan paremman. Itse tuote on käytännössä sama. Näin päättelin valmistajan sivuilta, missä tuotekuvaus on identtinen kaikilla ketjumalleilla. Joku muukin on kai päätynyt samaan myös mtbr-foorumin keskustelussa.

PowerLink on kyllä paljon mukavampi asentaa kuin Sihmanon niitit. Purkaminen ei sujukaan yhtä mukavasti, koska lika tuntuu jumittavan PowerLinkin tehokkaasti. Mutta kun aika jättää ketjuista, niin on aivan sama, vaikka sen katkaisisi rautasahalla.
    Tuotekuvaushan ei ole kaikilla ketjuilla sama vaan ero löytyy juurikin tuosta nikkelöinnistä. Ja ei se tuotekuvauskaan aina ihan kaikkea kerro, voi olla esim. pienemmät toleranssit paremmilla ketjuilla. Eipä sillä, itse pidän kyllä halvinta kanssa järkiratkaisuna

Itse en ole PowerLinkin kanssa huomannut ongelmia avatessa, muulloin kuin aluksi kun en vielä tiennyt että niitä pitää puristaa yhteen ennen kuin yrittää liu'uttaa auki. Ja itsellä tosiaan tulee kyllä irroitettua ketjua jo ennen kuin se sen millin venyy, koska aika paljon tehokkaammin saa puhdistettua sitten. Voi olla että tästä syystä tosin eivät ole kovin pahaan jumiin menneetkään kun on tullut auottua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErnoNykanen Katso viesti
    tse en ole PowerLinkin kanssa huomannut ongelmia avatessa, muulloin kuin aluksi kun en vielä tiennyt että niitä pitää puristaa yhteen ennen kuin yrittää liu'uttaa auki.
    Avaamistekniikkani kaipaa selvästi hiomista.
    t. Tupe

Tähän ikään olen pärjännyt ilman, mutta ostin nyt ihan irrotuspihdit siihen pikalukkoon. Samat pihdit käy KMC:lle ja SRAM:ille. Kiinnitykseen on muuten omat pihdit, mutten voi ymmärtää kuka niitä tarvitsee? Mutta saahan sitä myydä. Irrotuspihdit on kuitenkin kätevät. Ja mitäpä sitä ei nettikaupasta klikkaisi koriin. Lisäksi KMC:n pihdit on pron oloiset mustilla kahvoilla ja shadow-pinnoitteella ^^.

Ostelin ennen itsekin 951-ketjuja, kun niitä sai lähiprismasta ja samalla logiikalla, kun muutkin: samaa tavaraa halvemmassa paketissa. Ruostetta ne otti todella herkästi. Mutta eipä ole enää näkynyt ruostetta ketjuissa, kun siirryin Finish Linen ketjurasvojen ja KMC:n ketjujen fanipojaksi. Finish Linen XC-rasva meni maantiefilossa koko kesän. Ihmeaine kyllä, kunhan ei lutraa.

Vaikkei Shimanon niittiratkaisu tosiaan ole ihastusta herättävä, niin nykyiset ketjut on paljon parempia, kun 90-luvulla. Olen nyt tuolla samalla ketjulla ajanut koko talven, eikä ole vielä venymää. Karkuutin sen mustan niitin ja oli oma episodi käyttää samaa uudestaan, mutta mikäs se ei sujuisi, kun ottaa asiakseen. Seuraavassa irrotuksessa aion naittaa sen KMC:n pikalinkun kanssa. Vaikuttaa lyömättömälle kombolle huollon helppouden suhteen.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

Olen enimmäkseen käyttänyt Shimanon ketjuja. Uudella erikoisniitillä yhdistäminen on helppoa ja nopeaa. Ei tosin niin vaivatonta, että olisin enää aikoihin viitsinyt irroittaa ketjuja pestäväksi. Pesurilla olen pessyt paikallaan sen mitä olen pessyt.

Jos uutta pinniä ei ole, voi käyttää vanhaa. Se kannattaa olla työntämättä kokonaan ulos, vaan jättää sen toisen puolen sivupeltiin kiinni. Yhdistettäessä vaan painaa pinnin ketjutyökalulla takaisin. Siinä saa olla aika huolellinen, kun pelleillee vanhan kanssa. Uudet pinnit ei maksa paljon mitään, joten niitä kannattaa tilailla varastoon valmiiksi.
    t. Tupe

Jaahas, itse kyllä jättäisin moiset ohjeet omaan arvoonsa. Eikös shimanokin ohjeista, että jos ketju tarvii liittämisen jälkeen katkaista, se pitää katkaista eri kohdasta, kun mistä sen alunperin liitti.
    Ei taida kovin vahva ketju olla jos jatkuvasti aukoo samaa niittiä.

Pikaliitintä ennemmin peliin. Niitti kulkee retkillä mukana hätätilanteita varten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    Jaahas, itse kyllä jättäisin moiset ohjeet omaan arvoonsa. Eikös shimanokin ohjeista, että jos ketju tarvii liittämisen jälkeen katkaista, se pitää katkaista eri kohdasta, kun mistä sen alunperin liitti.
    Ei taida kovin vahva ketju olla jos jatkuvasti aukoo samaa niittiä.
    En olekaan pitkään aikaan moista tehnyt. Siksi, että ohjeiden mukaan niin ei pidä tehdä ja toisekseen se on rasittavaa turhaamista uuteen niittiin verrattuna. Kolmanneksi irrotan ketjuja käytännössä vain vaihtamista varten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Pikaliitintä ennemmin peliin. Niitti kulkee retkillä mukana hätätilanteita varten.
    Pikaliitin on kyl pirun kätevä, kun ei tartte työkaluja. Shimanon niittailussa tarttee aina raahata värkkiä mukana.

Tosin en ole koskaan aiemmin saanut ketjua poikki ajaessa. Aina suositellaan ketjutyökalua mukaan, mutta en ole viitsinyt pitää, koska ketjun katkeamiset vaikuttavat tuiki harvinaisilta.
    t. Tupe

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tupe Katso viesti
    Pikaliitin on kyl pirun kätevä, kun ei tartte työkaluja. Shimanon niittailussa tarttee aina raahata värkkiä mukana.

Tosin en ole koskaan aiemmin saanut ketjua poikki ajaessa. Aina suositellaan ketjutyökalua mukaan, mutta en ole viitsinyt pitää, koska ketjun katkeamiset vaikuttavat tuiki harvinaisilta.
    Jos tekee yhtä pitkiä lenkkejä kuin minä, jotka on luonteeltaan ympyrä-mallisia ja nimen omaan pois asutuksista, on järkevää kuljettaa mukanaan sekä pikaliitintä että ketjutyökalua. Jos nimittäin ketju katkeaa, voi työkalulla poistaa paskan osan ja laittaa tilalle pikaliittimen.

Sama strategia tulee olemaan jatkossa käytössä myös Campan C9-ketjun kanssa. Läjään ne ilman pikalukkoja mutta jos menee reissussa rikki tai tarvii muuten irroittaa niin ketjutyökalulla poikki ja sitten pikaliitin tilalle.

Harvoin noita ketjuja tarvii oikeesti irroittaa. Lowracerissa mulla on SRAM:n 10-vaihteinen ketjusto jossa ne pikalukot jotka kuulemma on kertakäyttösiä. Kertaakaan ei ole tarvinnu irroittaa, varalle on Wippermann:n uudelleen käytettäviä pikalukkoja sitä varten.

Pikkaliittimellä ei tosiaan paljon tee ilman ketjun katkaisijaa, sillä harvemmin sopivasti lähtee kaksi pinniä kerralla, jotta saa sen pikaliittimen kiinni.

Tähän varttuneeseen ikääni olen tasan yhden kerran kokenut ketjun rikkoontumisen. Itte asiassa tänä talvena. Multitool jossa asiallinen ketjutyökalu pelasti pakkaskelin reissun! Eli AINA mukana multitool ja pikalukkoja ynnä varuilta ketjuniittejä. Kyseinen ketju olikin varsin halpahintainen 7 Tokmannilta. Siirsin tallin kurkihirrelle jos johonkin romuun tarviisi. Panin 9ketjun, en ihan uutta ja muistin panna nyssäkkään 9ketjun palaset. Samassa sinänsä hienossa Boreuksen pussukassa, on myös 10ketjun pätkä ja pari niittiä ynnä pikalukkojakin pari. Olen siis vannoutunut Shimanoketjujen kannattaja, ne vaan on parhaita... Varasisurina palvelee latexi.Jos tarviin 9pakkaisen rospuuton pullakammalla päälirenkaalle niin latexi venyy.... Helpottaa elämää kun tarvii vain siirtää satulalaukku pyörästä toiseen. Maasturilla, sitten kun ens kuussa eheken polutkin aukee niin repun pohjalla on sitten vähän isompi sisärengas.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •