Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 50

Aihe: Monikäyttöinen pyörä uudelle harrastajalle

Monikäyttöinen pyörä uudelle harrastajalle

Hyvät fillariasiantuntijat !
    Juoksun tueksi olen ajatellut pyöräilyä, koska se ei varmaan rasita jalkoja samaan tapaa kuin juoksussa (tai, mistä minä tiedän).
    Pyörä tulisi seuraavaan käyttöön: Auton korvaajaksi työmatkalla(Espoossa), sivu 22km,asfalttitie, ehkä pari kertaa viikossa. "Hupiajelua" lähiympäristössä juoksulenkin korvaajaksi (juoksulenkki 14 km), asfalttia ja jonkin verran hiekkatietä (asun Nuuksion kupeessa). Maastopyörää en tarvitse, koska maastoon menen jalan.
    Olen 45-vuotias mies, 181cm/85cm 75kg. Pyörään olen ajatellut "tuhlata" alle 700€.
    Olen katsellut tätä: http://www.bikeshop.fi/Kona_Dew_Plus/ekauppa/pKODWP/ ja sieltä tuo 56cm malli.
    Meneekö valinta ihan metsään ? Olisiko minulle jokin parempi vaihtoehto ?

On minulla kyllä 30 vuotta vanha veljeltä saatu 10-vaihteinen kippurasarvinen Tunturi, jonka vandaalit hajoittivat Haagan asemalla ja on kyllä ehjätty jollain tavalla. Se tuntuu huteralta kovemmassa vauhdissa, joten uutta kaivataan, omaa itseostettua ensimmäistä pyörää.

Mä myyn sulle 30 vuotta vanhan tunturin halvalla ?

http://www.bikeshop.fi/Kona_Sutra/ek...OSU/&listpos=7

Tossa ois monikäyttönen pyörä mutta ehkä raskas varauksella

Oletko lukenut muita aiheita, joissa samantyyppisessä tilanteessa oleva etsii pyörää?
    Vaihteista Deore on kelvollista, Altus ei niin kestävää - se lienee foorumilaisten keskimääräinen mielipide - toki sekin kestää, jos jaksaa huoltaa ja pitää hyvänä.

Kyllä Altus kestää, nuo Shimanon halpiksien paras puoli ettei ajamalla rikki saa... Tuota olen usein suositellut että siitä vain kaupoille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Oletko lukenut muita aiheita, joissa samantyyppisessä tilanteessa oleva etsii pyörää?
    Vaihteista Deore on kelvollista, Altus ei niin kestävää - se lienee foorumilaisten keskimääräinen mielipide - toki sekin kestää, jos jaksaa huoltaa ja pitää hyvänä.
    Olen lukenut pari päivää tätä foorumia. Kiitos vastauksista, vaikka en ole saanut riittävää palautetta kysymykseeni.
    Kuitenkin näyttää, että kannattaa kertoa tarpeet yksilöidysti niin saa parhaat vastaukset. Siksi kerroin specsit aloituksessani.
    En ole mikään himourheilija. Juoksen vain 40km viikossa + 3 kertaa vko 60 min jumppa (kyllä, olen mies).
    Juoksussa käyn kilpailuissa n. 3 kertaa vuodessa, mutta kilpailen vain omia aikaisempia aikojani vastaan, kun ei tällä iällä mitään enää voiteta, muuta kuin kuntoa ja hyvää mieltä. En aio osallistua mihinkään kilpailuun pyöräilyssä.
    Haluaisin kuitenkin aloittaa pyöräilyn niin, että saisin mahdollisimman sopivan pyörän.
    Muissa urheilufoorumeissa, joissa olen mukana, osaan kyllä kertoa kyselijälle sopivan kokoonpanon (laitesukellus/juoksu) oman kokemukseni mukaan. Niistä on kyllä monta mielipidettä, mutta yleensä niissäkin on sama mielipide jostain laitteesta/kokoonpanosta, miten ne toimii/ei toimi. Eli en halua kompastua siihen, mihin TE ehkä aloittaessenne pyöräilyä.
    Eli, auttakaa aloittelijaa !
    Ja, en tiedä mitään mistään pyöräilytermeista esim. Altus ja Deore yms. Niinollen, en voi ymmärtää välttämättä, mistä puhutaan jossain postauksessa.

Itse ehdottamasi on ihan laatupeli noihin ajoihin. Hybridin lisäksi tuossa käytössä menisi cyclocross tai vähintään takajäykkä mutta mielummin jousittamaton 29' maastopyörä. Kukaan ei pysty puolestasi sanomaan mikä olisi paras, kun kyse on enemmänkin mieltymyksistä. Dew sarjan Kona olisi noista edullisin ja sen kanssa voisit tunnustella mitä oikeasti preferoit.

Eipä tuolla rahalla varmaan parempaa saa. Ei ainakaan niin paljoa että tarttis kauan metsästää. Varmaan soiva peli ja järkevästi pidettynä kestää pitkään.
    Toinen vaihtoehto on käytetty mutta eipä sekään paljoa halvemmaksi tule.
    Tuohonkin saa tarvittaessa irtolokarit niin pääsee kohtuukuraisen töihin.

Parasta on vaatimattomuus..
    Kun juoksee vain 40km/viikko ja ei ole "himourheilija".
    Jos noin paljon kuntoilet olisi maantiepyörä ehkä paras valinta.
    Juoksijalle maantiepyörä,
    Hölkkääjälle hypridi,
    Fiilistelijälle läskipyörä

En kylläkään löytänyt tuohon hintaan tällä etsimisellä maantiepyörää kun uusia pyöriä työntää listat täyteen
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Hakutermeillä löytyikin 56cm roadbike
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=91377
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Komppaan Jake_Konaa... noinkin paljon urheileva varmasti innostuisi maantiepyöräilystä yksin, yhteislenkkien ja kuntoajojen muodossa varmasti, mutta budjettia pitäisi nostaa siihen tonnin pintaan valitettavasti
    #fillarifoorumi @ IRCNet | Cycle Club Helsinki

maantiepyörässä on ah niin kapoiset renkaat - ei asiaa hiekalle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti via Katso viesti
    maantiepyörässä on ah niin kapoiset renkaat - ei asiaa hiekalle
    Öh? Kyllä minä ajan säännöllisesti maantiepyörällä hiekalla. Jos kotipihasta haluaa lenkille, niin eka kilsa on väkisinkin hiekkaa. Jos hiekka on pehmeää niin leveämmälläkin kumilla on aikamoista kiemurtelua. Ja pidempiäkin matkoja on tullut hiekalla ajettua ilman ongelmia.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Parasta on vaatimattomuus..
    Kun juoksee vain 40km/viikko ja ei ole "himourheilija".
    Jos noin paljon kuntoilet olisi maantiepyörä ehkä paras valinta.
    Juoksijalle maantiepyörä,
    Hölkkääjälle hypridi,
    Fiilistelijälle läskipyörä

En kylläkään löytänyt tuohon hintaan tällä etsimisellä maantiepyörää kun uusia pyöriä työntää listat täyteen
    en ittekään himourheilija mutta jotain 300 - 400 km tulee viikossa poljettua

maantiepyörä ei ehkä monikäyttönen oo...? itte ajan kesä ja heinäkuussa maantiepyörällä

Re: Monikäyttöinen pyörä uudelle harrastajalle

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nautilus Katso viesti
    En ole mikään himourheilija. Juoksen vain 40km viikossa + 3 kertaa vko 60 min jumppa (kyllä, olen mies).
    Juoksussa käyn kilpailuissa n. 3 kertaa vuodessa, mutta kilpailen vain omia aikaisempia aikojani vastaan, kun ei tällä iällä mitään enää voiteta, muuta kuin kuntoa ja hyvää mieltä. En aio osallistua mihinkään kilpailuun pyöräilyssä.
    Haluaisin kuitenkin aloittaa pyöräilyn niin, että saisin mahdollisimman sopivan pyörän.
    Noin kovakuntoinen äijä ajaa tyypillisesti 50-150 kilsan lenkkejä. Ihan totta :-) Vähempi ei kertakaikkiaan tunnu missään. Koska pyörän päällä kuluu aikaa, kannattaa sen fillarin laatuun satsata vähän enemmän. Suosittelen, että ostat maantiefillarin saksalaisesta postimyyntiputkasta (Rose, Radon, Canyon) n. tonnin hintaluokasta.

Jos olet varma, että hiekkatietkin kiinnostavat, sitten valinta on Cyclocross. Tonnin hintaluokassa valinnanvaraa on vaan vähän niukalti.

Aika hullua kun tyrkytetään maantiepyörää kun se kausi on sillä tosi lyhyt

Pasi Ahopelto Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Aika hullua kun tyrkytetään maantiepyörää kun se kausi on sillä tosi lyhyt
    Kysyjä mainitsi asuvansa Nuuksion kupeessa, ja viime vuonna ajoin siellä päin kapeilla (ja sileillä) kumeilla ensimmäisen kerran huhtikuun lopulla ja viimeisen kerran marraskuun lopulla. Siis puolen vuoden "kausi" aika tarkalleen.

Pasi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pasi Ahopelto Katso viesti
    Kysyjä mainitsi asuvansa Nuuksion kupeessa, ja viime vuonna ajoin siellä päin kapeilla (ja sileillä) kumeilla ensimmäisen kerran huhtikuun lopulla ja viimeisen kerran marraskuun lopulla. Siis puolen vuoden "kausi" aika tarkalleen.

Pasi
    Vuodet eivät ole veljeksiä - toisaalta olet myös kokenut pyöräilijä päinvastoin kuin "Nautilus".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pasi Ahopelto Katso viesti

Pasi
    kyllä se oikeesti ei oo se maantiepyörä monikäyttönen pyörä vaan hyvän kelin pyörä eikä niitä ilmoja oo ainaskaan Tampereella paljoo

Pasi Ahopelto Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    kyllä se oikeesti ei oo se maantiepyörä monikäyttönen pyörä vaan hyvän kelin pyörä eikä niitä ilmoja oo ainaskaan Tampereella paljoo
    Kieltämättä olen samoilla linjoilla hyvän kelin pyörästä: en erikseen lähde mielelläni sateella maantielle kastumaan, likaantumaan ja palelemaan.

Pasi

Nyt tallissa 4 maasturia 1 rossari 1 maantiepyörä ja 4 muuta pyörää. Käyttöpyörä on suoratankonen rossari hydrauli levareilla ja lokareilla ja sillä lähdetään rospuutto keliin ja nyt 47 mm nastoilla

http://www.ciclib.de/Raeder/Cross/Ci...&c=1023&p=1023

Maantiepyörä tai cyclocrossari voi olla ehdotuksena vähän akateeminen, jos tuo budjetti on tosiaan 700 euroa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Maantiepyörä tai cyclocrossari voi olla ehdotuksena vähän akateeminen, jos tuo budjetti on tosiaan 700 euroa.
    Aivan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Tuo cyclocrossari saattaisi ehkä olla minulle hyvä vaihtoehto. Jos nostan budjetin ~tonniin, niin saako silläkään järkevää cyclocrossaria ?
    Ja saako niihin yleensä kiinni lokasuojia ja tavaratelinettä, reppua kun en mielellään käyttäisi ?

Joissakin pyörissä on lokarien ja tarakan kiinnityskohdat. Kun löydät sopivan pyörän, niin kysy täältä lisää/meilaa putiikkiin, jollet itse näe kuvista.

Jollei kiinnityskohtia ole, niin kiertoteitä löytyy.
    Lokareiksi esim. SKS raceblade, joka kiinnitetään kumisilla pikasiteillä tai pysyvämmin nippareilla.
    http://fi.rosebikes.eu/tuote/sks-rac...-set/aid:50819

Tarakaksi joku Tubuksen tarakoista, kestäviä kuulemma, mutta hieman normitarakkaa hinnakkaampia.
    Esim. Tubus Logo https://www.bike-components.de/produ...ktraeger-.html
    Settiin tarvitset Tubuksen pikalinkun Tubus Adapter set for QR-axle-mounting
    http://www.bike-discount.de/shop/a30....html?mfid=620
    ja yläpään kiinnityssysteemit Tubus Clampset (tietty täytyy valita putken mitan mukaan). Jotkut ovat yläpäähän käyttäneet Bilteman kumipäällysteistä clämppiä, kai se kestää sekin, alapää tärkeämpi, koska suurin paino siellä.
    http://www.bike-discount.de/shop/a30....html?mfid=620

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nautilus Katso viesti
    Tuo cyclocrossari saattaisi ehkä olla minulle hyvä vaihtoehto. Jos nostan budjetin ~tonniin, niin saako silläkään järkevää cyclocrossaria?
    Tonnin nurkilla alkaa löytyä ihan toimivia cyclocrossareita. Tuossa on viime toukokuussa keräämääni listaa tuon hintaluokan malleista (hinnat ja mallit ovat tosin sen jälkeen muuttuneet hieman, mutta antanee hyvää osviittaa):

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...34#post1829734
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Onko kellään kokemusta Merida 4-D pyörästä ?
    Semmoinen olisi saatavilla saksanmaalta 1100€.
    Lokari&tarakkamahdollisuus ? 55 on varmaan minun koko tuolle pyörälle ?

Toinen, mitä olen katsellut on Ridley x-bow (
    Mudguard eyelets and rear rack mounts).
    Tässä on varmaan sitten tuo
    Lokari&tarakkamahdollisuus ?
    Täytyy varmaan käydä koeajolla sen alkuperäisen Kona dev+ ohella.

En löytänyt Kona Dev+ koeajolle, mutta sen sijaan Kona Jake 53, viime vuoden malli löytyi, ja kävin koeajolla.
    Tuntui ihan ok peliltä. Ja koska tuosta runkokoosta sanoataan, että se pitäisi olla kohdillaan, niin
    onko tuo 53 liian pieni minulle ? Aloittelijana minulle tuntuu hyvälle varmaan 49 ja 61 rungotkin.
    Tuon Jaken saisi hyvään hintaan, mutta eihän sitä kannata ostaa jos se kertakaikkiaan ei sovi minulle.

Inseam 85 cm
    Trunk 62 cm
    Forearm 36 cm
    Arm 65 cm
    Thigh 59 cm
    Lower Leg 51 cm
    Sternal Notch 148 cm
    Total Body Height 181 cm

The Compet. Fit The Eddy Fit The French Fit
    Seat tube range c-c 55.1 - 55.6 56.3 - 56.8 58.0 - 58.5
    Seat tube range c-t 56.8 - 57.3 58.0 - 58.5 59.7 - 60.2
    Top tube length 53.8 - 54.2 53.8 - 54.2 55.0 - 55.4
    Stem Length 11.2 - 11.8 10.1 - 10.7 10.3 - 10.9
    BB-Saddle Position 72.8 - 74.8 72.0 - 74.0 70.3 - 72.3
    Saddle-Handlebar 53.3 - 53.9 54.1 - 54.7 55.8 - 56.4
    Saddle Setback 6.9 - 7.3 8.1 - 8.5 7.6 - 8.0

Katsoin nuo mittausvideot ja mittasin kylläkin yksin.

Kona Jaken tiedot:
    UNITS SIZE TTH STA HTA RC FC WB FL OF BBH SO HT BBS FD STACK REACH
    mm 47cm 520 74.5° 70° 425 594 1010 400 45 285 756 110 68 34.9 530 373
    mm 49cm 535 74° 70.5° 425 599 1016 400 45 285 765 110 68 34.9 533 382
    mm 53cm 550 73.5° 71° 425 606 1022 400 45 285 797 135 68 34.9 558 385
    mm 56cm 565 73° 71.5° 425 612 1029 400 45 288 822 155 68 34.9 576 389
    mm 59cm 585 73° 72° 425 627 1044 400 45 288 847 175 68 34.9 597 403
    mm 61cm 605 72.5° 72.5° 425 636 1053 400 45 288 860 185 68 34.9 608 413

Mitkä numerot noista ovat tärkeät, kun en osaa oikein tulkita vielä näitä ? Onko tuo koko 53 mahdollinen ?
    Lyhyellä koeajolla se tosiaan oli ihan ok, mutta sitten pidemmällä matkalla !!!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •