RideHuntteriImatraElectrobikeContinentalGasGas
Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: Sivulaukut mieluummin eteen vai taakse?

  1. #1
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    303

    Sivulaukut mieluummin eteen vai taakse?

    Jos matkatavarat mahtuis yhteen sivulaukkupariin, polkupyörässä kiinnikkeet molemmissa päissä. Niin kumpaan päähän laittaisitte ja miksi?

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    18.253
    Riippuu painosta...

  3. #3
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.973
    Taakse, tottunut sillai.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #4
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.916
    Mä laittaisin eteen. Itseäni harmittaa kun ei ole haarukkassa kiinnityspisteitä tarakalle (joo tiedän, että letkuklemmareilla, purkalla ja rautalangalla saisi) ja joutuu laittamaan taakse.


  5. #5
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    564
    Tätä ei tiiä kukkaa. Mulla on eessä ja takana telineet.
    Vaihtelen laukkujen paikkaa miten sattuu. Joskus juomatauon aikana.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    18.253
    Perinteisesti taakse ja mahdollisimman alas, eteen pelkästään jos kevyempi taakka.
    Hyvät ja huonot puolet kummallakin.

  7. #7
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.783
    Taakse kun laittaa niin eteen voi laittaa tankolaukun balansoimaan. Mieluummin tietty pienet laukut sekä että.

  8. #8
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.455
    On pyöriä (tai haarukoita), jotka on suunniteltu etulastille, mut tavallisen pyörän kanssa jos pakko valita, niin pääsääntöisesti kai takana parempi. Runkolaukku ja ohjainkannattimeen/tankoon kiinnitettävät pussit on käteviä sittenkin. Saa tavaraa helpommin käden ulottuville ja painoakin jaettua fiksummin.

    Eteen lastatessa paino ois tärkeä saada etunavan taakse (ei onnistu välttämättä mitenkään) ja alas. Taakse lastatessa mahdollisimman eteen (kantapäät osuu) ja alas.

    https://velo-orange.blogspot.com/201...ng-basics.html

  9. #9
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Pks
    Viestit
    146
    Taakse (ja mahdollisimman alas). Lisäpaino edessä vie pyörän suuntavakauden. Liian painava kuorma takana tekee tietenkin saman.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    303
    Mun kokemus viime kesältä lyhyiltä lenkeiltä on se että etulaukut edessä lisäsi vakautta.. en tiedä sitten mikä kokemus ArtK:lla on..

    Tykkäsin lisääntyneestä vakaudesta kun sain etulaukut eteen. Mutta en tiiä sitten, tykkääkö siitä vielä silloin kun on ajettu satoja kilometrejä. Laukkuja oli takanakin. Vielä on kokeilematta, miten toimii jos on pelkästään edessä ne laukut.

  11. #11
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.455
    Etulasti hidastaa ja rauhoittaa ohjaamista, mutta toisaalta pyörää pitää jatkuvasti ohjata suoraan, jottei ohjaus lähde kaatumaan jompaan kumpaan suuntaan. Tuommoinen etulastille suunniteltu low trail geometria tuntuu mun käsittääkseni ilman lastia hätäisesti ohjautuvalta ja lastattuna sitten taas neutraalilta.

    Toisessa ketjussa puhut yli 20kg:n kuormasta, niin mikset jakaisi lastia vaan molempiin päihin?

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    18.253
    ^Järkeviin vaihtoehto, pysyy hyvin tasapainoisena setti kun vain 10kg per pää.

  13. #13
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    303
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Etulasti hidastaa ja rauhoittaa ohjaamista, mutta toisaalta pyörää pitää jatkuvasti ohjata suoraan, jottei ohjaus lähde kaatumaan jompaan kumpaan suuntaan. Tuommoinen etulastille suunniteltu low trail geometria tuntuu mun käsittääkseni ilman lastia hätäisesti ohjautuvalta ja lastattuna sitten taas neutraalilta.

    Toisessa ketjussa puhut yli 20kg:n kuormasta, niin mikset jakaisi lastia vaan molempiin päihin?
    Kyl mulla on laukut molemmissa päissä silloin kun on 20kg tavaraa mukana. Suurempi osa takana. Mutta tässä kysymyksessä mä vaan mietin pienempiä reissuja jossa tarvitaan vain yksi laukku pari.. siksi kiinnostaa kuulla muiden mielipiteitä ja kokemuksia..

  14. #14
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.783
    Mieleenkiintoinen kokeilu olisi tietty toiselle puolelle eteen ja toiselle puolelle taakse ...

  15. #15
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.455
    Kevyiden kantamusten kanssa etulaukut varmasti ihan ok. Kannattaa varmaan kokeilla molempia vaihtoehtoja jos siihen on mahdollisuus.

    Mulla on pitkänmatkanpyörässä jatkuvasti kiinni satulalaukku (Carradice Barley + Bagman sport), runkolaukku, stem bag ja kiinnike tankolaukulle.

    Retkeilyä varten takatarakasta ois tuon pyörän kanssa liikaa säätöä, niin siihen on sitten vielä pienille sivulaukuille lowrider-teline eteen, jonka saa kohtuullisen helposti kiinni ja irti. Tolla kapasiteetilla saan jo kyytiin kevyehköt telttailukamat ja kaiken muun tarvittavan. En ole punninnut, mutta ihan mukava tolla on ainakin ajaa.

  16. #16
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.941
    Ajaminen voi vielä onnistua, jos kaikki paino on pelkästään takana, mutta pyörän käsittely talutustilanteissa on vaikeaa, jos eturengas pyrkii irti maasta koko ajan. Tähän auttaa jo täyteen ahdettu tankolaukku ihan kivasti. Pelkästään edessä olevilla lowrider laukuilla ei ole tullut ajeltua. Riippunee pyörän geometriasta mikä on optimi lastaus, mutta en pidä huonona ajatusta kokeilla sivulaukkuja pelkästään edessä, jos muuten ei eteen jäisi mitään lisäpainoa.

  17. #17
    Minulla loppui ongelmat takarattaan kanssa lähes kokonaan, kun hankin laukkutelineet eteen. Yhtään pinnaa ei ole katkennut yli 15 vuoden aikana eikä ole tarvinnut oikaista vannetta. Lopulta jarrut syövät vanteen puhki jostain kohdasta. Etuhaarukassa ei ole erikseen korvakkeita, yksi kiinnitys on jarruihin ja toinen klemmareilla. Toinen teline alkaa olla nyt tiensä päässä. Laukut ovat hyvin alhaalla, ja kunhan ovat käsituntumalta samanpainoisia niin on ihan hyvä ajaa. Erityisesti vastamäissä ajo helpottuu kun nokka ei meinaa nousta ilmaan, kovassa vastatuulessa kyllä vastustaa ja puuskaisessa tuulessa täytyy pitää lujasti kiinno ohjaustangosta. Isoista autoista lähinnä sellaiset joissa säiliö on jotenkin osa runkoa aiheuttavat joskus ohitus- tai kohtaustilanteessa ongelmia.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.769
    Sallikaa kepeähkö leikinlaskuni, mutta itse laittaisin sivulaukut molemmille sivuille. Pieni nekallinen viiniä sai minut esittämään tämän hulvattoman hauskan huomion.

  19. #19
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.853
    Muinaisaikojen kokemuksilla tasainen painonlisäys kumpaankin päähän
    ja molemmille puolille kulkinetta. Ei taida mennä metsään millään geolla?
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  20. #20
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.769
    Tuosta Köften "Ei taida mennä metsään millään geolla" tuli mieleen myös reppu, joka on ainoa vaihtoehto maastossa. Itse vetäisin sen 3200 km reitin reppuselässä kolmeen kuukauteen, koska paljon epätasaisuutta ja pyörän kantoa, mudassa, hiekkadyyneillä, pikkuvuorilla ja ryteiköissä.

  21. #21
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.853
    ^ Tuokin on yksi vaihtoehto, toki tavaramäärästä riippuva.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  22. #22
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.973
    Ei nuo sivulaukut edessä aina toimi, toissavuoden lokakuulla oli viimeksi kassit eessä ja takana. CrossCheckin keula vemputti, ei ny onneksi koko aikaa eikä ees joka päivä mutta meinasi ketuttaa. Sinänsä hassu homma että samalla pyörällä ja samoilla telineillä/laukuilla olen puolukkaa kuskannut ilman mitään ongelmaa. En muuta keksi että marjaa laukut piripintaan täyteen niin painon puhteen tasapainossa. Muutenkin pirullista muistaa missä neljästä mikäkin rompe oli.

    Aktivoiduin (pyörä)retkeilyyn niin varusteita olen laittanut kevyempää ja pienempään pakkaantuvaa niinnen onnekseni etusivulaukkuja enää tarvitse.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #23
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo, Lintuvaara
    Viestit
    40
    Pitempien reissujen aikana on oma setup vakiintunut niin, että etusivulaukut ovat jääneet pois. Iso Ortlieb tankoon, Kevyt tarakka tai kevyet takasivulaukut majoitus- ja ruuanlaittovehkeille ja melko paljon painoa reppuun. Ajelen kesytetyillä cycklocrossareilla.

  24. #24
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    5.973
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ihanpihalla Katso viesti
    Pitempien reissujen aikana on oma setup vakiintunut niin, että etusivulaukut ovat jääneet pois. Iso Ortlieb tankoon, Kevyt tarakka tai kevyet takasivulaukut majoitus- ja ruuanlaittovehkeille ja melko paljon painoa reppuun. Ajelen kesytetyillä cycklocrossareilla.
    Sama kalusto muttei ikuna reppua pyörällä aikuisten oikeesti reissatessa. Ainu poikkeus mulla jos ikuna Käsivarteen ahkiota viikoksi kahdeksi vielä pääsisi hinaamaan. Mullon toivottavasti vielä Välttikankaalla jemmassa niin pikkureppu kuin ahkiotkin, 2 kipaletta. Repussa D-lenkit Fjällpulkenin aisoille. Se tuli sen takia kun silloinen Savotan Kaitsu on niin pieni. Osin kolaroimani ja titaanilla paikatun solisluuni opettamana yritän välttää reppuja, ja hiostaahan ne ne selkääni.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Samanlaisia aiheita

  1. Spd-sl, klossit jää liian eteen
    By Warlord in forum Varusteet
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 12.05.2020, 08.55
  2. Sähköpyörä ja traileri/sivulaukut
    By sammakko in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 29.08.2018, 09.13
  3. Vastaukset: 4
    Viimeinen viesti: 05.04.2017, 14.59

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •