Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 61

Aihe: Kertokaa miksi iskari/fillari hajoaisi pakkasesta jos säilytys on muuten lämpimässä?

Kertokaa miksi iskari/fillari hajoaisi pakkasesta jos säilytys on muuten lämpimässä?

Olen törmännyt tähän väittämään useampaan otteeseen ja noviisi kun olen, niin en ymmärrä.

Ymmärrän sen, että lämpötilanvaihtelu kylmästä lämpimään aiheuttaa kondensiota, kuten kaljapullolle käy jääkaapista kesäkuumaan pöytään nostaessa tapahtuu. Mutta jos pyörää säilyttää lämpimässä, niin ilmiö tapahtuu vasta, kun pyörän tuo takaisin lämpimään. Iskarin sisälläolevan ilman ilmankosteus ei kondensoidu ja jäädy ulkona, vaan vasta sisälle tuotaessa eikö niin? Ja jos antaa tämän kosteuden sitoutua takaisin ilmaan ennen seuraavaa settiä, niin ei kai tuo voi iskaria hajottaa?

oma juttunsa on sitten tietysti tiivisteiden jne. kovettuminen, mikä sitten voi tehdä kepposia. Mutta sitä en ymmärrä tosiaan, että miksi pyörän säilyttäminen lämpimässä olisi huonompi vaihtoehto aktiiviajoon kuin kylmässä säilyttäminen? Toki rungon ja vaijereiden sisään voi kertyä kondensiovettä, mutta rungosta se haihtunee pois, jos säilyttää pyörää oikeassa asennossa jne.

Ajatuksia ja mitä olette pitäneet pakkasrajana täpärillä ajoon?

kiitos ja kumarrus!

Itse säilytän pyöräni lämpimissä sisätiloissa ja ajelen työ- sekä huvimatkat pakkasista välittämättä.
    Yli 20 pakkasissa en juurikaan ole täpärillä ajellut, kun etujousitettu on hiukan köykäisempi polkea micheliniukkovaatetuksessa.

Mulla on pyörä ulkovarastossa eikä iskareissa ole ollut ongelmia.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Mä en ymmärrä insinöörijutuista mitään, mutta kyllä mun täpärit on ollu asunnossa sisällä säännöllisesti ympäri vuoden. Ulkoilmaa ne ovat kohdanneet vain lenkeillä, oli sitten kesä tai talvi. Toistaiseksi ei mitään pakkasesta/lämpötilaeroista johtuneita teknisiä murheita.
    Mud, sweat and beers.

Joo sen verran pohjustuksesta unohtui, että mahdollisesti pitäisin ulkovarastossa jos sellaisin omistaisin, mutta lämmin varasto on ainoa vaihtoehto omalla kohdalla ja siksi tästä aiheesta kyselen

Pohdintaan täytyy lisätä käyttöaktiivisuus. Esimerkiksi jos pyörää ajaa kerran viikossa kaksi tuntia, kannattaisi se tietysti säilyttää lämpimässä kun viikossa se kondensaatiokin ehtii kuivua. Jos taas ajaa kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan joka päivä, voi olla että lämpimästä on tosiaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Pakkanen on aiheuttanut minulle ongelmia

a) Kolmen Foxin takaiskarin epäkuntoon menemisenä. Ensimmäinen oli Fox Float RP2, kaksi jälkimmäistä Specialized Epicin Brain-iskareita ja aina sama vaiva - iskarissa joku tiivistee jäätyy, iskunvaimennusöljy sekoittuu ilmaan (tai ilma sekoittuu öljyyn) eikä lukitus enää sen jälkeen toimi oikein. Ensimmäisessä tapauksessa pyörää säilytettiin lämpimässä, kaksi viimeistä säilytettiin kylmässä. Viimeisessä tapauksessa iskarin huoltoväli oli ylitetty n. 40%:lla ja epäkuntoon meno tapahtui kun pyörä oli seisoi renkaillaan kylmävarastoituna, iskareista ilmat pois laskettuna. En aja enää täpärillä -5°C kylmemmässä vaikka olisi pakko.
    b) Avidin hydraulisten jarrujen liiallisena herkistymisenä tai väljäliikkeen lisääntymisenä. Juicy 3 kesti pakkasta kohtuudella, Elixir 5 todella huonosti ja Elixir CR joten kuten.
    c) Perinteisenä laakereiden jähmettymisenä keskiössä ja navoissa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Itse meinasin ulkoiluttaa Anthemia pitkästä aikaa, mutta jäi suunnitelma alkutekijöihin, kun jarrut vinkuivat niin vietävästi.
    Männät ei vaan satuloissa palautunut kahvan painamisen jälkeen takaisin.

Pyörällä oli ajettu viimeksi joskus marraskuussa ja säilytys kylmässä autotallissa. Ulkona pakkasta oli noin -10°C
    2010 Malliset Shimano XT:t jarruina.

Omassa Focuksessa on Tektron Dracot, ja nimenomaan takajarrun kanssa on ollut mielenkiintoisia vaiheita. Alkutalvesta, kun oli lämpöisempää, oli tuntuma normaali. Siitä se sitten herkistyi todella herkäksi, kunnes yhtenä aamuna kahvaa sain painaa oikein urakalla saadakseni palat hipelöimään levyä. Samana päivänä toin pyörän kylppäriin sulamaan, eikä väljyyttä juuri ollut. Etujarrun kanssa ei ole ollut ongelmia missään vaiheessa.

Itellä täpäri ja jäykkäperä. Toises ilma keula(Fox) ja toisessa jousikeula/iskari(Fox/Elka). Ovat vaihtelevin määrin parvekkeella ulkoilmassa ja sisällä lämpimässä. En ole mitään huomannut tässä vuosien varrella menneen rikki, mistä voisi syyttää tuota ulko/sisä lämpötila hommaa. En tiedä mutta itse vaihdan öljyt keuloihin kerran vuoteen ja huollan pyörät kerran vuoteen(siis käyn pyörät läpi kokonaan). Voisiko sillä olla merkitystä en tiedä, mut aika kaukaa haettua mun mielestä että pelkkä lämpötilan vaihtelu pistää pyörän osat rikki. Luulis olevan monen asian yhteis vaikutus.

Itseasias tänään huomasin että rp23:n jouston keskivaiheilla on reilu pykälä kun ennen ollu suht smoothi koko matkalta tuo kashima kettu.. tiedä sit johtuuko pakkaskeleissä ajelusta vaiko vaan muuten huollon aika.. reberb on pari kertaa päästänyt ilmat pihalle reilu 10 asteen pakkasilla..
    The end of the road is just the beginning...

Minulla ainakin on ainoana pakkasmurheenkryyninä takaiskari. Juurikin korkeapainetyppijalan tiivisteiden toimiminen pakkaskeleillä.
    Ilmakannussa tuntuu pysyvän hienosti ilma ihan Fox Fluidilla ja muutenkin sounot jos ilma sieltä karkaa, mutta typpijalka on herran kädessä ja sekös harmittaa koska tämä on se huolto jota ei ihan helposti itse tehdä vaan joutuu maksamaan itsensä kipeäksi jos typpikannusta öljyt luikahtaa ilmakannuun ja kurlaus alkaa.

Mahtaako mikään iskareita huoltava paja tehdä yhtään tutkimusta typpikannun tiivisteiden pakkaskestosta, vai hierovatko vaan käsiään yhteen kun iskari tulee olemattomien käyttötuntien jälkeen takaisin huoltoon?
    Kyllähän maailma on pullollaan kylmässä toimivaa korkeapainetiivistystä, eikä 25 baaria ole edes paljon.

Ymmärrän että uusi huoltamaton iskari saattaa sisältää indokiinalaista siirappia ja näin olen laueta heti pakkasilla, mutta minulla on nyt hyllyssä yksi huoltoja saanut muutaman vuoden vanha RP23 joka ampui puolet typpikannun öljyista ilmakannuun viime talvena pienillä pakkasilla. Yksi uusi rokkarin joku, joka ei pidä ilmoja sisällään edes kesällä ja sitten Nukeproofin mukana tullut rokkarin RT3HV, jonka ilmakannu alkoi falskaamaan heti pakkasilla pari kuukautta sitten.
    Mutta sitten on taas uusi huoltamaton vähän ajettu Foxin DHX air 5.0, joka on tänä talvena nähnyt lähes -20c lenkin eikä ole moksiskaan.
    Ei näistä kyllä ota selvää.

Jousi-iskarikaan ei ole tie kovin kummoiseen onneen, typpikannu niissäkin on

Tuolle kylmässä ja lämpimässä pitämiselle en oikein osaa mitään muuta merkittävää keksiä kun lämpölaajenemiset. Toisaalta sekin menee vähän väärään suuntaan koska ensin ulkokuoret jähtyy ja kiristyy ja sitten vasta sisäkalut jäähtyy ja sovitukset löystyy "normaaleiksi". Onhan siellä kuitenkin eri metalleja, joten voi olla jotain pientä osasyytä vuotamisille varsinkin jos lähtee heti suoraan ovelta jonnekin polulle pompottamaan.
    Tomsson muokkasi tätä : 20.01.2013 at 17.06
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Eipä ole sisäsäilytys lämpimässä kalustolle ongelmia tuottanut. Yksi iskarien toimintaan/hengissä säilymiseen liittyvä seikka lienee se saamani vinkki, että aina (kesät/talvet) ennen ajoon lähtöä fillari katolleen vähintään viideksi minuutiksi. Pääsee öljyt leviämään. 29":ssä Foxit edessä ja takana ja hyvin on pelittänyt, vaikka tullut ajettua yli 20 asteen pakkasissakin.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Taas pientä paniikin lietsontaa, ulkonahan niitä on tarkoitus käyttää ja ei pahemmin säävarauksia asetettu.

Harvemmin se typpi vuotaavälimännän väärällepuolelle, kyllä suurin syy noihin kurlauksii johtuu,yleensä liian tiukoista reduista jotlka taivuttavat hiukan männän vartta ja suhauttaa tuon ilmakannussa olevan 15-200 psi sinne iskarin öljyjen sekaan ja johan alkaa kurlaamaan. Eipä noita herkkiä reduja ole ollut kyin vasta viime vuonna noissa Foxin iskareissa, ovat kai ruvenneet ihmettelemään takuuhuoltojev suurta määrää.Jousi iskarissa taas jos on liian jäykät redut voi tapahtua iskarin öljyn ulostuloa männän varren juuresta , taikka iskarin kannen avautumista joita olen kanssa nähnyt useita.

Itselläni oikeastaan ensimmäinen "talviongelma" ilmestyi uuden DT:n 29er keulan kanssa. Säilytän fillareita pakkasessa ja noin -15c asteessa tuo 120mm laskeutuu noin puoliväliin. Joustoa löytyy 20-30mm ja erittäin kankeaa

En oikeastaan ajele kyseisellä fillarilla kuin pakon sanelemana näin talvella, joten antaa ongelman olla, kun hiihtokelit loppuu, toimii keula taas.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Taas pientä paniikin lietsontaa, ulkonahan niitä on tarkoitus käyttää ja ei pahemmin säävarauksia asetettu.
    Niinpä. Takaiskari (RS Monarch) ei taaskaan ymmärtänyt spontaanisti itsetuhoutua, kun eilen ulkoilutin sitä 20 asteen pakkasessa. Taisi olla noin 150:s pakkaslenkki sille. Kun kesällä tulee kuitenkin ajettua enemmän maantietä, niin miksi ei tehdä talviajosta hauskaa rökittämällä täpäriä?

Eilen lenkin jälkeen huomasin, että 2012-mallinen RP23 kurlutteli ikävästi. Enkä edes ollut aamupäivällä kovimpien pakkasten aikaan liikkeellä, vaan asteita oli noin -10.

Täytyy varmaan alkaa tutkia, miten/jos tuon saisi itse jotenkin fiksattua kuntoon :/

Tarkista ettei redut jumita iskaria.

Itse kaasupuolen korjaamiseen tarviikin sitten AGA'n kaasupulloja ja kunnon työkalut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Tarkista ettei redut jumita iskaria.
    Meneekö se iskarin liukulaakerin möhnä (=kestovoiteluaine tms.) jotenkin huonoksi pakkasella? Vai mikä reduissa voi alkaa pakkasen takia jumittaa? Itsellä olisi täpäriprojekti kohta kasaamista vaille valmis, ja aion kyllä ottaa ajoon pakkasista riippumatta. Mutta ihan mielenkiinnosta, että voiko tulla siitä jotain ongelmia.

-Lauri
    -L.

Suomen kielen sana 'eläke' on lyhenne sanoista 'elä keskiviikkona'.

Itse kaasupuolen korjaamiseen tarviikin sitten AGA'n kaasupulloja ja kunnon työkalut.
    Niin no, ihan ilman käyttäminen typen tilalla tuskin aiheuttaa mitään ongelmia. Paine tietty vaihtelee lämpotilan mukaan hieman enemmän kuin typellä, mutta ei silti aivan mielettömästi. Sen lisäksi harva saa iskaria niin kuumaksi fillarikäytössä, että se aiheuttaisi ongelmaa (vaikka epäilemättä jollain pitkällä alamäkiradalla se voi olla mahdollista joillain ilmaiskareilla). Parin Foxin Floatin välimäntä on tullut ilmalla paineistettua ilman ongelmia ja ilmallahan on monen muunkin iskarin välimännät paineistettu jo vakiona (Fox DHX coil, Fox DHX air, Manitou Swinger, jne.). Floatin paineistaminen tosin vaatii tosin muutaman erikoistyökalun (jotka tekee kyllä tarvittaessa itse) + mieluiten uuden kumitulpan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Meneekö se iskarin liukulaakerin möhnä (=kestovoiteluaine tms.) jotenkin huonoksi pakkasella? Vai mikä reduissa voi alkaa pakkasen takia jumittaa? Itsellä olisi täpäriprojekti kohta kasaamista vaille valmis, ja aion kyllä ottaa ajoon pakkasista riippumatta. Mutta ihan mielenkiinnosta, että voiko tulla siitä jotain ongelmia.

-Lauri
    Ainakin vanhat foksin redut oli hippasen tahmeita ihan askista, mä laitan tirauksen aseöljyä sinne reduihin säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina kun iskarin on ottanut irti niin redut on pyöriny aika herkästi, uusista en osaa sanoa, lähinnä sinne menee ajan mittaan ihan vaan hiekkaa/mutaa/oravia.

Riippuu kanssa rungosta kuinka iskari liikkuu siinä linkkujen välissä, itellä rungot on ollu tähän mennessä sellaisia ettei kiertoliikettä pahemmin tule iskareille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
    Niin no, ihan ilman käyttäminen typen tilalla tuskin aiheuttaa mitään ongelmia. Paine tietty vaihtelee lämpotilan mukaan hieman enemmän kuin typellä, mutta ei silti aivan mielettömästi. Sen lisäksi harva saa iskaria niin kuumaksi fillarikäytössä, että se aiheuttaisi ongelmaa (vaikka epäilemättä jollain pitkällä alamäkiradalla se voi olla mahdollista joillain ilmaiskareilla). Parin Foxin Floatin välimäntä on tullut ilmalla paineistettua ilman ongelmia ja ilmallahan on monen muunkin iskarin välimännät paineistettu jo vakiona (Fox DHX coil, Fox DHX air, Manitou Swinger, jne.). Floatin paineistaminen tosin vaatii tosin muutaman erikoistyökalun (jotka tekee kyllä tarvittaessa itse) + mieluiten uuden kumitulpan.
    Nosepä Floatista tekeekin hankalan, ite tykästynyt tosiaan enemmän ja enemmän DHX-A'han kun siinä voi tosiaan ihan ilmapunpulla säätää paineita, toinen on sitten ihan ilmaaminen joka on vähän hankalaa/työlästä jos eio alipainelaitteita.

Ainakin vanhat foksin redut oli hippasen tahmeita ihan askista, mä laitan tirauksen aseöljyä sinne reduihin säännöllisen epäsäännöllisesti ja aina kun iskarin on ottanut irti niin redut on pyöriny aika herkästi, uusista en osaa sanoa, lähinnä sinne menee ajan mittaan ihan vaan hiekkaa/mutaa/oravia.

Riippuu kanssa rungosta kuinka iskari liikkuu siinä linkkujen välissä, itellä rungot on ollu tähän mennessä sellaisia ettei kiertoliikettä pahemmin tule iskareille.
    Irrotin muutama päivä sitten Foxin rungosta. Redut ei likkunu sitten yhtään, vaati melkoista kärsivällisyyttä että sai liikahtamaan rikkomatta... Eli säännöllinen voitelu ei tosiaan olisi pahasta.

Aiempaan viestiin liittyen - purin RP23:n ja päälisinpuolin kaikki oli ilmapuolella ok, mutta kyllähän tuo kurluttelu jatkui asennuksen jälkeen. Ideoita, mitä voisi vielä testata, vai onko suositeltavampaa lähettää iskari ammattimiehen huomaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Suvanto Katso viesti
    Aiempaan viestiin liittyen - purin RP23:n ja päälisinpuolin kaikki oli ilmapuolella ok, mutta kyllähän tuo kurluttelu jatkui asennuksen jälkeen. Ideoita, mitä voisi vielä testata, vai onko suositeltavampaa lähettää iskari ammattimiehen huomaan?
    Kurluttelu johtuu siinä vaimennusöljyssä olevasta ilmasta/kaasusta (jos vaimennus ei toimi kuten pitää, pro pedal mukaanlukien) ja vaatii vaimentimen purkamisen + uudet öljyt + paineistuksen. Sen vaimentimen huolto ei ole kaikkein yksinkertaisin homma (vaatii muutaman erikoistyökalun ja perehtymistä asiaan), mutta on mahdollista tehdä myös itse. Jos ei ole halua ostaa tai rakentaa erikoistyökaluja ja ei ole kiinnostusta perehtyä iskarin toimintaan + rakenteeseen, niin voi olla parempi huollattaa iskari. Jos aiempaa kokemusta noiden huollosta ei ole, niin ensimmäinen itsetehty huolto ei ole kovin kiireellisten puuhaa ja erikoistyökalujen tilaamisessa tai rakentamisessa menee hetki.

... ite tykästynyt tosiaan enemmän ja enemmän DHX-A'han kun siinä voi tosiaan ihan ilmapunpulla säätää paineita, toinen on sitten ihan ilmaaminen joka on vähän hankalaa/työlästä jos eio alipainelaitteita.
    Itsekään en oikein pidä etenkään tuosta Foxin kertakäyttöisestä kumitulppasysteemistä välimännän paineiden laittamisessa, kaiken lisäksi ainakin joissain iskareissa vaikuttaa ainakin tehtaan jäljiltä hiljalleen vuotavan ajan kanssa välimännän paineet, joka tietysti johtaa ennen pitkää kurlaukseen ja huollontarpeeseen (pysyy ne paineet toki kohtuullisen aikaa siedettävällä tasolla). Pidän enemmän Schrader-venttiiliin pohjautuvista ratkaisuista, jotka tuntuu pitävän paremmin paineet + helpompia käyttää. Ilmaaminen voi tosiaan olla hieman työlästä, tosin menee DHX Air iskariakin ilmatessa hetki että ilmat saa kunnolla pois. Siis kun itsellä ei noita alipainelaitteita ainakaan toistaiseksi ole käytössä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
    Harvemmin se typpi vuotaavälimännän väärällepuolelle, kyllä suurin syy noihin kurlauksii johtuu,yleensä liian tiukoista reduista jotlka taivuttavat hiukan männän vartta ja suhauttaa tuon ilmakannussa olevan 15-200 psi sinne iskarin öljyjen sekaan ja johan alkaa kurlaamaan. Eipä noita herkkiä reduja ole ollut kyin vasta viime vuonna noissa Foxin iskareissa, ovat kai ruvenneet ihmettelemään takuuhuoltojev suurta määrää.Jousi iskarissa taas jos on liian jäykät redut voi tapahtua iskarin öljyn ulostuloa männän varren juuresta , taikka iskarin kannen avautumista joita olen kanssa nähnyt useita.
    Tämä on kyllä mulle ihan uusi teoria. Ensinnäkin, kyllähän ne puslat (redut) ovat yleensä aika tahmean oloisia,
    mutta jos iskari on vain toisesta päästä kiinni rungossa, voi sitä silti liikutella toisesta päästä varsin vaivattomasti.
    Tuskin se voima mikä tarvitaan iskarin heilutteluun riittää taivuttamaan männänvartta.

Toisekseen, nythän on kysymys ilmaiskarista. Niissä on ilmakannu vielä tukemassa rakennetta.
    Eli koko ilmakannun pitäisi vääntyä, että tuo männänvarsi taipuisi. Tässä siis viitattiin siihen,
    että painetta pääsisi ilmakannusta tuon vaalean o-renkaan ohi öljyn sekaan.

Minulla on kyllä lähtökohtana, että kun noissa Floateissa on vaimennuksessa havaittavissa epämääräisiä ääniä
    tai toimintaa, on ilmaa/typpeä päässyt öljyn sekaan välimännän tiivisteen välistä. Kuvassa siis vasemmalla alhaalla.
    Varminta on vaihtaa se tiiviste, mutta joissain tapauksissa vanha tiiviste on vielä toiminut, toisissa päästänyt saman
    tien paineet pihalle.

Ei se iskarin avaaminen ja tiivisteen vaihto ole minun mielestä erityisen vaikeaa. Nuo erityistyökalut mitä siinä tarvii
    ovat käytännössä se neula, jolla saa paineet laitettua välimännän taakse ja yhdeltä sivulta uritettu 4 mm kuusiokoloavain,
    jolla saa kiristettyä sen kumitiivisteen neulan ollessa sen läpi.

Vaikka tuo homma ei olekaan vaikea, voi tietysti senkin saada menemään pieleen. Jokainen saa itse arvioida
    osaako sen tehdä.

Näihin iskareihin tuntuu liittyvän hirveästi foorumimystiikkaa ja tähän kyllästyneenä voisin tehdä pienet ohjeet
    kuvien kera miten tuollaisen Fox Float R/RP2/RP23/RP23 BV välimännän tiivisteen voi vaihtaa.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

Siinä on myös se asia, että välimännän tiivisteen yli oleva paine-ero ei ole kovin suuri (ja johtuu lähinnä O-renkaan kitkasta). Jolloin on mielestäni kohtuullisen epätodennäköistä, että paine vuotaa välimännän ohi. Sen sijaan paine-ero ilmakannun ja öljypuolen välillä voi olla jo kohtuullinen. Varsinkin nopeissa iskuissa ja syvällä joustossa, jolloin tiivisteen vaimennuspuolen paine laskee (pro pedalin lisääminen voi vielä kasvattaa todennäköisyyttä) ja samanaikaisesti ilmakammion positiivipuolen paine kasvaa. Varsinkin jos välimännän paine on vielä alhaisempi kuin tehtaan suositukset, niin todennäköisyys kasvaa.

Noilla erikoistyökaluilla tuo huolto tosiaan onnistuu ja ei se niin hankalaa ole, mutta mielestäni kuitenkin merkittävästi hankalampaa kuin monen keulan huolto. Tästä löytyy vielä huoltovideo Rockshoxin Monarchille, joka on huolloltaan kuitenkin jossain määrin samankaltainen: https://www.youtube.com/watch?v=iQQY1G9HRP4 Floatissa on toki paineistus tehty kumitulpan kautta neulalla Monarchin venttiilin sijaan.

Käyttääkös muuten Boost Valvella varustetut RP23-iskarit erilaisia välimännän syvyyksiä kuin ilman Boost Valvea varustetut (paineissa on toki luonnollisesti merkittävä ero)? Fox julkaisee tietoa aika nihkeästi, mutta noihin vanhempiin malleihin itsellä löytyy Foxin ilmoittamat välimännän syvyydet ja paineet (jos joku tarvitsee).

Edit:
    Itseasiassa samoissa Foxin listoissa löytyy kaikkien Foxin iskarien välimäntien etäisyydet ja paineet vuosilta -07 ja -08, jolloin Floateissa ei vielä ollut Boost Valvea...
    tune muokkasi tätä : 22.01.2013 at 14.45

Myönnän etten ole tässä asiassa paine-eroja tai muutakaan miettinyt.
    Enkä siihen nyt mene sen kummemmin, mutta eikö tässä ole merkitystä sillä,
    että se on se ilma/typpi, joka paineistaa sen öljyn. Se öljynpaine on mitä on,
    koska siellä on paine välimännän takana. Miksi se ei voisi vuotaa jossain
    tilanteessa öljyn sekaan? Varsinkin kun tiiviste vähän kuluu, muuttaa muotoaan
    ja välimäntäkin pääsee hieman vinoon.

Kokeilin kuitenkin yhden paineet sekoittaneen iskarin kasata vanhoilla tiivisteillä uudestaan,
    se kesti muutaman kilometrin ennenkö paineita pääsi taas öljyn sekaan.
    Uudella välimännän tiivisteellä se sitten mystisesti alkoi pitämään paineet
    oikeassa paikassa.

Tuo männänvarren o-rengas tuntuu huomattavasti tiukemmalta kuin
    välimännän vastaava. Myös se liukupusla pitää männänvarren ja o-renkaan
    oikeassa kulmassa toisiinsa nähden.

Olen avannut vain yhden Boost valvellisen iskarin, jossa välimäntä ei ole päässyt
    vuotamaan (minun versio totuudesta). Siinä välimännän syvyys vastasi noita
    tavallisia mittoja. Muissa vuotaneissa iskareissa, bv tai ei, välimäntä on ollut aina
    syvemmällä kuin epäviralliset mitat ovat kertoneet.
    Sometimes the same is different.
    But mostly it's the same
    .

Tiivisteen luulisi ainakin äkkiseltään olevan aika heikossa kunnossa, jos pienelläkin paine-erolla vuotoa pääsee tapahtumaan tai sitten likaa O-renkaan ja iskarin rungon välissä. Floateissa sen välimännän ei pitäisi päästä vinoon, kun sen muovisen männän reunat ohjaa tarvittaessa (toisin kuin monissa muissa iskareissa, joissa välimäntä on ainoastaan O-renkaan varassa) ja paine pitää männän suorassa. Voitelukin on välimännän tiivisteessä aika kohdillaan, kun toisella puolella on öljytila (ja näkyy vuosiakin ajetuissa iskareissa O-renkaan kunto olevan vielä hyvä). Männänvarren tiiviste on toki tukeva, mutta paine-erokin voi tulla aikamoiseksi tuon tiivisteen eri puolilla (välimännän tiivisteen ei tarvitse olla aivan mielettömän tiukka kun paine-erokin on aivan erilaista luokkaa). Tämän perusteella pidän ainakin itse todennäköisimpänä vaihtoehtona vaimentimen männänvarren tiivisteen vuotoa.

Jep, tuohon välimännän paikkaan voi edes jollain tapaa luottaa vain niissä iskareissa, joissa ei ole vuotamista päässyt tapahtumaan (vuotaneissa se on aivan mitä sattuu). Hyvää tietää, että käyttävät samoja välimännän syvyyksiä, jos vaikka jossain vaiheessa tulee tuollaisenkin huolto eteen.

Kuokka, olisi mahtavaa jos viitsisit tehdä ohjeet. Luulen, että aika moni operaatiota tekemätön ohjeiden perusteella siitä suoriutuisi. Kiitos ja kumarrus.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •