Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 49

Aihe: Sähköpyöräily talvella

Sähköpyöräily talvella

Tämä tuntuu olevan jollain lailla tabu asia, joten laitan tänne keskustelua pystyyn.

Sähköpyörä siis on laillinen EU-pedelec. Eikä tarvitse olla kyseessä mikään mummopyörä.

Nykykittejä on mahdollista mukauttaa suomen talvioloihin, esim. LiFePO4 -akkua voi rauhassa purkaa -20C:ssa ja repussa oleva akku on vielä kylmempiä olosuhteita varten täysin toimiva. Itse olen käyttänyt akkua -25C:ssa tarikalta. Normaalisti säilytän akkua repussa.

Tein talvikelpoistetun sähkö-mtb:n tänä talvena, ja hupia on riittänyt .

Tämä saattaa piinkovimpia talvipyöräilijöitä hämätä, mutta pitäkää mielessä että kaikkia ei houkuttele polkea pitkiä matkoja hangessa päivästä toiseen ilman avustusta.
    Jos siis tavoitteena on korvata kakkosauto fillarilla, jolloin vuodessa saattaa tienata aikalailla.

Pikaisella laskutoimituksella 5l/100km bensankulutuksella sähkönkulutus on bensan hintaan verrattuna 75x edullisempaa. 100km sähköpyörällä maksaa n. 0,1€.

Tota noin, jonkun täytyy kai olla ensimmäinen...
    Kuvia kehiin, kiitos.

Ajatus tavarafillarista alkoi taas itämään.

Tuolla kustannuslaskennalla kyllä kestää kuolettaa pyörän hinta melko kauan. Mikäs siinä, onhan meitä moneksi, kesäisin näkee mopojakin melko lailla...

Jep, no en nyt vielä päässyt vakuutusmaksuihin, huoltoihin, auton arvon alenemiseen ja veroihin mutta eiköhän jokainen osaa ne itsekin laskea... kalliiksi tulee.
    Ei ole harvinaista, että auto syö reilusti yli kuukauden palkan vuodessa.

Mielenkiintoista. Paperilla hyvän kuuloinen, mutta kuva?

Mielenkiintoista tässä on se että tää tunkee joka ketjuun tätä 'mainosta'...

Jos sillä sähköpyörällä on tarkoitus korvata auto, niin eikö kannattaisi mennä jonnekin autoilufoorumille sitä mainostamaan?

Veikkaanpa, että kyseessä on se Kajaanissa sijaitseva yritys.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dBlues Katso viesti
    Jos siis tavoitteena on korvata kakkosauto fillarilla, jolloin vuodessa saattaa tienata aikalailla.
    Entä jos ei oo kuin yks auto?

En nyt ole mitään yritystä vielä pystyttänyt, ensin mieluummin ottaisin pari 'testaajaa' lisää joille omakustannehintainen kitti.
    En ole edes kauheasti miettinyt, miten tämä menisi, kunhan nyt heitin tänne jos ketään edes kiinnostaa.
    Todennäköisesti niin, että rakennetaan pari menopeliä teknisemmin suuntautuneiden henkilöiden kesken, joilla on myöskin varalla auto (itselläni ei edes ole, jos moottori ei ole testatessa avustanut niin olen sitten vaan polkenut), teen kokemuksen perusteella tarvittavat toimenpiteet talvea varten, ja katsotaan sitten eteenpäin.

Kysymykseen "Jos ei ole kuin yksi auto", niin se riippuu sitten onko lapsia, minkälaisia tavaramääriä on tarkoitus kärrytellä, missä kunnossa tiet muuten lähistöllä ovat... olen tehnyt lenkkiä Cruzer-kärryn ja poikani kanssa, 34km talvella (akkua kyllä olisi riittänyt vielä) ja kesällä 42km aikalailla maksimi samalla kokoonpanolla, yhdellä latauksella.
    Mutta jos on aikaa ladata, niin 2-3h kyllä täyttää akun. Ei tarvitse aina ladata täyteen.

Kuva on tässä, tämä on otettu hiljattain mutta kyseessä on vielä testiversio joka sisältää ylimääräistä roinaa, ei sovellu vielä maantiekäyttöön. Tosin kyse ei ole enää kuin poljinanturin asennuksesta ja siistimisestä.

dBlues muokkasi tätä : 17.01.2013 at 23.35

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Veikkaanpa, että kyseessä on se Kajaanissa sijaitseva yritys.
    Onko tämä nyt sitä sissimainontaa... Nooh joka tapauksessa, kärsivällisyyteni petti, ja pakko oli kuuklata... Huh huh, onkohan sama suunnittelija kun fillarifoorumilla suursuosion saavuttanut finnpower... Katso ja ihastu----> http://kauppa.greencycle.fi/product/...nen-polkupyora

Mykistävä insinööritaidon megapurkaus....
    I don't want to break these chains

Kuten kuvasta näkyy, kyseessä on takarenkaan napamoottori, ei mikään etupyörän täryyttelijä.
    250W Smart Pie -kitti GM:ltä.
    En suosittele sellaisenaan talviajoon kylläkään.
    En suosittele oikeastaan mihinkään ajoon out of the box asennuksena. Mutta toimii kyllä oikein tehtynä, tosin vielä pitää testiä jatkaa. 1000km takana tänä talvena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pepper Katso viesti
    Mielenkiintoista tässä on se että tää tunkee joka ketjuun tätä 'mainosta'...
    Ei, vaan nimenomaan totesin että siirrän keskustelun toiseen ketjuun eli tänne. Mutta ei ollutkaan niin helppoa. Sori että kaappasin tuon toisen ketjun, olisi pitänyt se tajuta.

Re: Sähköpyöräily talvella

Kuten kuvasta näkyy...
    Yosemite?

Kuten kuvasta näkyy, kyseessä on takarenkaan napamoottori, ei mikään etupyörän täryyttelijä.
    250W Smart Pie -kitti GM:ltä.
    No kun kerta aiheesta halutaan keskutella, niin kerrotaan nyt meidänkin perheen kokemuksista. Talossa on 3 sähköavusteista vaimolla, tyttärellä ja itsellä. Omani on itserakennettu vuonna 2007. Lienee suomen ensimmäinen tai ensimmäisiä LiFePo4 akuilla varustettuja laitteita. Tuolla tuli ajeltua muutama vuosi, kunnes päätin alkaa kuntoilemaan. Hyvin toimi (ja toimii edelleen). Latauskertoja takana toista tuhatta, kilometrejä ~20 000. Pienen pohjakunnon tuollakin sain. Kun päätin alkaa kuntoilemaan, niin tuo jäi aikalailla telakalle. Jokus kun on tarkka aikataulu ja ei halua tulla hikisenä perille, niin kaivan tuon tallista. Tosin on seisonut lumikelien tultua, kun en ole vaihtanut siihen talvirenkaita. Tulisko nyt muutama 100 kilometriä vuodessa. Tuo omani oli rakennettu goldenmotorin palikoista http://www.goldenmotor.com/ ko fillarissa käytettyjä palikoita ei ole edes myyty muutamaan vuoteen. Setti rakennettu niin, että pedelec on kytketty kaasukahvan tilalle. Avustuksen teho riippuu kampikierroksista. Mielestäni mainio tapa säätää tehoa. Joidenkin koeajajien mielestä kadenssi pitää olla älyttömän korkealla, että avustusta saa. Meitä on moneksi.

Vaimolle hankittiin hyvästä alennuksesta Monarkin tehdastekoinen vehjes jokunen vuosi sitten. Tykännyt kovasti. Sain lenkkikaverin, kun itse laitan maastorenkaila olevan täpärin perään kärryn ja pari lasta. Tuolla 190 kg yhdistelmällä saa kyllä runtata oikein tosissaan ylämäkeen, että pysyy sähköfillarin tahdissa

Kesällä hankitiin sitten tyttären pyörään sähköistyskitti http://www.bmsbattery.com/ paikasta. Rahteineen jäi alle 500€ koko setti akkuineen, tulleinen ja alveineen. Korvasi käytännössä bussin kausikortin ja toi liikkumisen vapauden. Tykkäsi myös kovasti. Isosisko lainailee Äitin sähköfillaria välillä, välillä polkee omalla sähköttömällä ja menee bussilla. Tuon BMS-batteryn kitin asennukseen meni tunti ja hyvin on pelittänyt. Hiukan äänekäs surisija moottori tosin on. Planeettavaihteisena vääntöäkin kiitettävästi. Kestävyydestä ei vielä tietoa, kun vasta muutama sata ajettu, mutta eipä tuo tytär montaa tuhatta / vuosi ajelekkaan.

Tuosta etu/takamoottorista voi olla montaa eri mieltä, mun mun mielipide on, että ehdottomasti etumoottori talvikäyttöön. Fillarista tulee silloin 2-vetoinen. Pahalla kelillä etenemiskyky kasvaa huimasti, kun pyörä vetää molemmista päistä. Takarenkaaseen jaloista 250W ja päälle etupyörään 250W jatkuvaa tasaista vetoa, niin esim. 20 cm nuoskalunta ei tunnu missään. Pyörä kulkee kuin juna ja eteneminen helppoa. Lisäksi etupörän kasvanut paino vakauttaa menoa.

Ero on sama, kuin autolla takaveto vs. 4-veto.

Voishan aiheesta tarinoida pitkäänkin, jos asia porukkaa kiinnostaa. Taitaa olla vain pikkainen tabu tällä foorumilla tämä aihe Oma mielipide on, että kyseessä on paras keksintö liikkumisen saralla sitten avustamattoman polkupyörän keksimisen jälkeen.

Porttiteoria toimii muuten tässäkin. Autoilusta oli kohtuu pieni kynnys vaihtaa sähköfillariin, 6000 km vuodessa sähköfillarilla tilanteesta oli pieni kynnys vaihtaa oikeaan fillariin
    marmar muokkasi tätä : 18.01.2013 at 09.50 Syy: lisätty kommentti porttiteoriasta

Tommosella (kuvaan nähden hieman varusteriisutulla) ajelin ensin enemmänkin, mutta sitten innostuin kuntoileen ja rupesin ajeleen maantiepyörällä ja talvella 29 jäykkäperällä. Nyt ajan sähköpyörällä joskus hyvin harvoin kun haluaa päästä hikoilematta johonkin ja talvisin kun pakkasta alkaa olla 20. Tänä aamuna -27 ja pitkästä aikaa sähköpyörällä liikenteessä.

Ihan kelpo peli tuo pyörä. Akku on litiumi ja ei paina hulluna ja skein paino alhaalla. 27 vaihdetta (dualdrive). Levyjarrut. Tehostaa 45kmh asti. Alumiinirunko. Heikoin lenkki on turha etujousitus. Sama kuin Kalkhoff merkkiset pyörät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Tommosella (kuvaan nähden hieman varusteriisutulla) ajelin ensin enemmänkin, mutta sitten innostuin kuntoileen ja rupesin ajeleen maantiepyörällä ja talvella 29 jäykkäperällä.
    Porttiteoria toimii näköjään muillakin Tosin 45 km /h tarkoittaa laitonta menoa tai vaatii rekisteröinin mopoksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Porttiteoria toimii näköjään muillakin Tosin 45 km /h tarkoittaa laitonta menoa tai vaatii rekisteröinin mopoksi.
    Joo, enpä normaalille ihmiselle 25kmh rajoitetusta näe olevan juuri iloa kun samaa vauhtia ja lujempaakin pääsee normaalilla pyörällä yleensä talvellakin. Tuolla 45kmh mallilla saa polkea niin lujaa kun huvittaa ja siitä on aina hyötyä, koska käytännössä 45kmh nopeutta ei saavuta tasaisella kuin kesällä suht kovaa polkemalla ilman vastatuulta. Ajoasento kun ei ole kovin aerodynaaminen. Talvikelillä Nokian 240 nastaisilla normaali matkavauhti on 35kmh.

Sähköavustus olis kyllä kätevä "huonokuntoiselle" (minulle) varsinkin kun tulee vedettyä Croozer-kärryä perässä kahdella lapsella varustettuna. Maasto on loivaa, mutta pitkää, ylämäkeä ja sitten vähän jyrkempää ja vähän lyhyempää mäkeä. Jälkimmäinen osoittautui jo yhdellä lapsella vaikeaksi ja jalkauduin. Kesällä kyllä pärjää ihan hyvin saman reitin. Vaihtoehto b) vois tietty olla käyttää niitä vaihteita vielä enemmän

Joo, enpä normaalille ihmiselle 25kmh rajoitetusta näe olevan juuri iloa kun samaa vauhtia ja lujempaakin pääsee normaalilla pyörällä yleensä talvellakin.
    Tuutko koittaan kun on seuraavan kerran nuoskalunta vähintään 10 cm ja matkaa 20 km

Eikä se avustuksen loppuminen suinkaan tarkoita sitä, että polkeminen polkeminen pitää lopettaa heti, kun avustus lakkaa. Voi sillä sähköavusteisellakin polkea 60 km/h tai ylikin, jos huvittaa.

Voidaan me yksi kunnon mäkinen asfalttipätkäkin katsoa kesällä sähköavusteinen täpäri vs maantiepyörä. Mulla on kyllä sopiva 10 km pätkä mielessä, joka voidaan vetää kahteen suuntaan. Jos tapahtuma videoidaan, niin voin nähdä sen verran vaivaa, että heitän tuon tyttären laillisen setin mun täpäriin ja hankin eteen isompaa rieskaa, niin luulisin, että alamäkeen pääsen ~80 km/h kohtuu helposti ja samat mäet ylös 25 km/h. Ja noita mäkiä on useita tuolla matkalla

Joo, enpä normaalille ihmiselle 25kmh rajoitetusta näe olevan juuri iloa kun samaa vauhtia ja lujempaakin pääsee normaalilla pyörällä yleensä talvellakin. Tuolla 45kmh mallilla saa polkea niin lujaa kun huvittaa ja siitä on aina hyötyä, koska käytännössä 45kmh nopeutta ei saavuta tasaisella kuin kesällä suht kovaa polkemalla ilman vastatuulta. Ajoasento kun ei ole kovin aerodynaaminen. Talvikelillä Nokian 240 nastaisilla normaali matkavauhti on 35kmh.
    Nyt mä en pysy mukana. Tollasilla nastarenkailla, talvella -5 tai kylmemmällä kun ajaa kovallakin lumella olevalla pyörätiellä tasasella saa ilman sähköapuja tehdä töitä ihan reippaasti 25 km/h vauhtiin. Mun lenkit 20kg painavalla maastonojakilla jossa on alla 57-559&622 Racing Ralph Evot on keskarit yleensä noin 20 km/h, keskisykkeellä noin 140. Tervetuloa ajamaan "kilpaa" 2-5h lenkeille.

Kesällä taas slikseillä en aja alle 25 km/h kuin tiukemmissa ylämäissä. Koko 2012 keskinopeus oli päälle 30 km/h, mukaan lukien talviajot. Tuolloin nuo 3-5h lenkit on keskari 32-36 km/h, yksin ajaessa.

Itse saattaisin käyttää sähköapua talvikeleillä, etenkin jos pitäisi vetää kärryä tai muuten kuskata vielä lisää painoa. Ja jos olis pakko lähteä kaikilla keleillä. Samoin vaimon vois saada käyttämään pyörää enemmän, ja on hyvä idea tyttärelle joka fillarilla tässä kaupunkialueella joutuu kuskaamaan treeneihin kassikaupalla kamaa.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Niin ja jäi sanomatta että mikään muu avustus ei mulla ole mielessä kuin pykälien mukaan laillinen. 250W moottorin teho, avustaa vain polkiessa, ja lopettaa avustuksen kun 25 km/h nopeus ylittyy.

Tyttären tapauksessa ketjun paluupuolelta vetävä 100-150W apu ilman "kaasukahvaa" riittäisi, sille kompakti ja kevyt akku. Pikku mäet ja lumisemmat pätkät sujuis paremmin. Olis helppo ottaa pois kesällä. Pitää vissiin tehdä tollanen sille, ja ehkä nojakkina.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Tuutko koittaan kun on seuraavan kerran nuoskalunta vähintään 10 cm ja matkaa 20 km

Eikä se avustuksen loppuminen suinkaan tarkoita sitä, että polkeminen polkeminen pitää lopettaa heti, kun avustus lakkaa. Voi sillä sähköavusteisellakin polkea 60 km/h tai ylikin, jos huvittaa.

Voidaan me yksi kunnon mäkinen asfalttipätkäkin katsoa kesällä sähköavusteinen täpäri vs maantiepyörä. Mulla on kyllä sopiva 10 km pätkä mielessä, joka voidaan vetää kahteen suuntaan. Jos tapahtuma videoidaan, niin voin nähdä sen verran vaivaa, että heitän tuon tyttären laillisen setin mun täpäriin ja hankin eteen isompaa rieskaa, niin luulisin, että alamäkeen pääsen ~80 km/h kohtuu helposti ja samat mäet ylös 25 km/h. Ja noita mäkiä on useita tuolla matkalla
    Niin, sanamuotonihan oli "enpä näe juuri olevan iloa". Kyllä varmaan sopivissa oloissa/tilanteissa 25kmh rajoitettukin on nopeampi kuin normaali pyörä, mutta se "ilo" on silti vähäisempi kun se sähköpyörä kuitenkin on muuten aina vähän ikävä pyörä painonsa vuoksi. Aika lailla masentavaa ilman avustusta polkea sähköpyörillä. Kesällä tosiaan maantiepyörällä harvoin vauhti alle 25 paitsi jyrkemmät mäet. Talvella täpärillä mulla ainakin nopeus 20-30 välillä tasaisella eikä tekisi mieli pienen nopeusedun vuoksi sähköpyörän painoa ottaa.

Yksi hyvä poikkeustilanne on kovat pakkaset kun ei viitsi hengästyä. Silloin itsekin käytän sähköpyörää. Tai jos on ruismoottori huollossa eli flunssan poikasta tms. Mutta normaaleina talvipäivinä kyllä mieluummin aamulla valkkaa sen täpärin vaikka mulla olisi vieressä 25 sijaan 45 asti vauhtia antava sähkäri.

Talvella täpärillä mulla ainakin nopeus 20-30 välillä tasaisella eikä tekisi mieli pienen nopeusedun vuoksi sähköpyörän painoa ottaa.
    Luulis, että maantiepyöräkin kulkee kesällä reilusti yli 30 km/h keskareilla? riippuu tietysti kuinka pitkä tuo "tasainen" talvella on. Heikkojalkaisena en ole ajatellut hankkia sähköavustusta - olisi jalat varmaan vieläkin heikommat. Heikkolahjaisena kylläkin hymyilyttää kun joku raavas mies tulee vastaan mummoavustuksella tai kerran meni ohikin enkä ole päässyt siitä vieläkään yli ....anteeksi OT
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Työkaverin 45km/h "sähkömopoa" vastaan olen pari kertaa kisaillut. Yhteinen reitti kulkee noin 1,5km ja loppuu noin 800m pitkään ylämäkeen. Alkusuoralla on hyvä peesata sähkistä ja heti ylämäen alettua sitten irti ja voittoon...

Ei hajuakaan kuinka tehokas härveli tuo on, kuulemma jostain valmiista setistä tehty.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Työkaverin 45km/h "sähkömopoa" vastaan olen pari kertaa kisaillut. Yhteinen reitti kulkee noin 1,5km ja loppuu noin 800m pitkään ylämäkeen. Alkusuoralla on hyvä peesata sähkistä ja heti ylämäen alettua sitten irti ja voittoon...

Ei hajuakaan kuinka tehokas härveli tuo on, kuulemma jostain valmiista setistä tehty.
    Niin, tempothan ajetaan tosissaan, kympillä on mun kanssa turha laillisella mopollakaan koettaa pärjätä. Tai siis se on tavoitteena ja niin meilläpäin on tapana kympit ajaa. Ja ainakin 90-luvulla ajettiin.

Jos se mopo sattuu tuurilla pääsemään ohi niin sitten katotaan miten pitkälle se pysyy edellä, eli siis paljonko bensaa on takissa. Viime kesän lenkeillä ei olis tankillisella mikään mopo pärjänny.

Onneksi ei mene pahasto OT:ksi...

Niin, sanamuotonihan oli "enpä näe juuri olevan iloa". Kyllä varmaan sopivissa oloissa/tilanteissa 25kmh rajoitettukin on nopeampi kuin normaali pyörä, mutta se "ilo" on silti vähäisempi kun se sähköpyörä kuitenkin on muuten aina vähän ikävä pyörä painonsa vuoksi. Aika lailla masentavaa ilman avustusta polkea sähköpyörillä.
    No eipä tuollainen 5,5 kg painonlisäys nyt ihan hirveä ole. Muuta vastuksen lisäystä ei noissa planeettavaihteisto & vapaakytkin versioissa juurikaan ole. Jos tuolta kadulta mennään hakemaan keskivertoihminen ja tyypillinen mun työmatka 7 km jossa mäkiä, risteyksiä ja liikennvaloja, niin taitaa tulla aika monella muullakin kun mulla hiki yli 20 keskarilla, kun alustaksi otetaan lumipinta nastakumeilla. Tuo 250W joka liikennevaloissa 0-25 km/h välillä on aika paljon ja tuollaiseen 25 km/h keskinopeuteen vaaditaan mun työmatkareitilla suunnilleen sama teho, kuin tasaisella täpärillä 30 km/h matkanopeuteen.

Kyl mää sit tommosen hommaan, kun en enää hitaimmassakaan porukassa yhteislenkeillä pysy

http://www.ktm-bikes.at/e-bike/e-bik...an.php?lang=DE

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timppa H Katso viesti
    Kyl mää sit tommosen hommaan, kun en enää hitaimmassakaan porukassa yhteislenkeillä pysy

http://www.ktm-bikes.at/e-bike/e-bik...an.php?lang=DE

Itsekin ajan perus cross countrya kesäisin jonkin verran, Tahko MTB:ssä mm. Ei sitä harjuille nyt millään sähkövehkeellä ilkeisi lähteä.
    Korkeintaan salaa voisi käydä pitämässä hauskaa kun ei kukaan ole näkemässä...
    dBlues muokkasi tätä : 19.01.2013 at 22.34

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Luulis, että maantiepyöräkin kulkee kesällä reilusti yli 30 km/h keskareilla? riippuu tietysti kuinka pitkä tuo "tasainen" talvella on. Heikkojalkaisena en ole ajatellut hankkia sähköavustusta - olisi jalat varmaan vieläkin heikommat. Heikkolahjaisena kylläkin hymyilyttää kun joku raavas mies tulee vastaan mummoavustuksella tai kerran meni ohikin enkä ole päässyt siitä vieläkään yli ....anteeksi OT
    Pahoitin mieleni tästä, kirjoittaja voisi yrittää polkea 21km päivässä talvella joka päivä, josta croozerilla 5km, ilman avustuksia.
    Kyllä ei meikäläisellä kunto ainakaan riitä, kun ei vaan jaksa koko ajan syödä niin paljon mitä tuolla lenkillä kuluu.
    Siihen päälle sulkapallotreenit, niin voi olla että maistuu pari palauttavaa päivää väliin ilman merkittävää lihastyötä. Sanon, että melko mukavalta tuntuu kun on moottori jolla pääsee. Itseasiassa homma on niin mukavaa, että pitää pyyhkiä välillä hymynsä, ettei vaan joku näe.
    dBlues muokkasi tätä : 20.01.2013 at 15.51

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •