Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 62

Aihe: Keulan päivitys

Keulan päivitys

Terse!

Tässä alkaa olemaan keulan päivitys ajankohtainen ja vaihtoehtojahan löytyy!! Pyörä on tommonen alottelijatason GF Wahoo ja kaverin recon silver tk:ta kokeiltuani päätin että itsekin tarvin oikean keulan. Hintahaarukka meikällä on max. 300€ ja nyt näyttäisi alennusmyynneistä tämän hintaisia haarukoita löytyvän.

Tälläset ehdokkaat nousivat omalle listalle:

http://www.bike-discount.de/shop/k10...l-edition.html
    http://www.probikeshop.com/rockshox-...012/76566.html
    http://www.probikeshop.com/rockshox-...013/84437.html

Noissa on ihan hyvät alet eli varmaan tässä ennen kevättä päätös kantsis tehä. Mutta mitä eroa esim. noissa rock shoxeissa on? Toinen oli dual air, mutta onko se hyvä vai huono? Jossain foorumilta luin että sitä olisi vaikea säätää.. Entäs toi magura? Onko kokemuksia? Onko jotain muita hyviä keuloja tohon hintaan?

Olen siis aika amatööri, mutta eikös noi edellä mainitut ainaki pitäis sopia mun pyörään?

tässä specksejä: http://www.bikepedia.com/Quickbike/B...e#.UN9fRRxLGL9

Nii ainaki noi kaikki sopii 26" ja niissä on toi 1 1/8" putki, jarrutki taitaa sopia (neki kaipaa päivitystä pian). Käsitin että perus nyrkkisääntönä ostetaan aina samalla spring travelillä (en osannu suomentaa.. kevät matkustaja?) nii mulla se ois 100mm. Olisko se tyhmää ostaa 120millinen ja mitä se tois lisää ja mitä toisaalta veis pois?

Niin ja tarviinko nyt jonku headsetin että saan haarukan kiinni?

Kiitti kommenteista!

Henkilökohtaisesti tuohon Maguraan panostaisin... Yhdellä olen ajanut ja melko upea oli...Jos nykyisessä sata millinen niin ei 120milliä kummasti muuta kulmia...

Maguran hinta näyttäis olevan kohdallaan. Ei kannata liikaa miettii näiden asioiden kanssa . Spring travel on karkeesti suomennettuna joustomatka.

Henkilökohtaisesti ottaisin varmaan tuon Solo Air Reban. Hinnat on samat ja näemmä siinäkin on mukana lukituksen kaukosäätö, vaikkei kaukosäädintä kuvissa näy. Tällä hetkellä maasturissani on kiinni Dual Air Reba eikä ole juuri ollut valittamista, tosin Dual Air vaatii vähän töitä että löytyy hyvät säädöt. Solo Airin pitäisi olla helpompi säädettävä. Magurassa minua epäilyttää huolto ja varaosat. Ainakin aikaisemmin ne ovat olleet valtamerkkien (Fox & Rock Shox) keuloja hankalampia huoltaa (siis ei niinkään rakenteellisesti, vaan sen takia ettei yhtä hyviä ohjeita, varaosia tai ammattimiestä ole välttämättä saatavilla), mutta en osaa sanoa onko tilanne muuttunut viimeisen 1-2 vuoden aikana.

Minä pysyisin saman joustomatkan keulassa enkä lähtisi pidentämään 120 milliin paitsi jos tietäisin sille olevan tarvetta. Käytännössä ohjaustankohan siinä nousee sen 20mm jos sitä ei kompensoi esimerkiksi stemmin kulmaa vaihtamalla. Toisaalta voihan 120 millistä ajaa hieman reilummalla sägillä (painuma) muiden ominaisuuksien liikaa kärsimättä, jolloin ajoasento säilyy samanlaisena mutta keulan keventyessä keula joustaa ulospäin enemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kari kalastaja Katso viesti
    Niin ja tarviinko nyt jonku headsetin että saan haarukan kiinni?
    Et tarvitse uutta headsettiä (ohjainlaakeria) mutta vanhasta keulasta täytyy irrottaa crown race (laakerin aluslevy) joka lähtee levyn rakenteesta riippuen joko helpolla tai väkivalloin. Esimerkiksi omassa FSA:n laakerissa aluslevy ei mene ympäri asti vaan siinä on millin rako yhdessä kohdassa, jolloin sen saa kohtuullisen vähällä vaivalla irti keulan kaulaputkesta. Jossain tapauksissa sovitus on niin tiukka että kaulaputkea täytyy kylmentää tai aluslevyä kuumentaa jos ei halua käyttää reilusti voimaa.

Tarvitset lisäksi uuden star nutin (käpy). Vanha on siellä vanhan keulan kaulaputken sisällä ja sen saa sieltä ulos joko naputtelemalla sen koko kaulaputken läpi alas asti (mikäli putki on alas asti avoin) tai sitten katkaisemalla putken. Jos vanha keula jää kuitenkin varaosaksi hyllylle, kannattaa se käpykin jättää paikoilleen. Uusi käpy maksaa tuolla Probikeshopissa vitosen.

Räjäytyskuva kierteettömästä (threadless) ohjainlaakerista Wikipediasta. Lähtökohtaisesti pyöräsi ohjainlaakerin rakenne vastaa tätä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Minkä ikäinen ohjauslaakeri on? Ei ole kallis investointi jos vaihtaa samalla uuden kun keulakin vaihtuu...

Ja yhä Maguran kannalla! Sama maahantuoja kuin ko. merkin jarruillakin joten miksei huoltokin pelaisi ja kyllä ammattimies huoltaa keulan kuin keulankin. Enkä tosiaan huolissa tosiaan tuosta 20 millin joustomatkan kasvusta, ajavathan porukka säädettävilläkin keuloilla jousto välillä 100-140mm.

Kyllä siitä jonkin verran toki tulee hintaa, koska ohjainlaakerin vaihto täytyy teetättää yleensä liikkeessä (maksaa noin 30 € laakerin lisäksi).

Keula vaihtoon vaan. Itse tein samanlaisen projektin pari vuotta sitten. Vaihdoin Rokkarin Dartista muutamaakin pykälää ylemmäksi dual air Rebaan. Täytyy sanoa että kyllä kannatti, pyörän koko potentiaalia pystyi metsässä hyödyntämään paremmin. Huono keula kuitenkin menoa ja vauhtia rajoittaa, joskaan ei estä kokonaan ajamisesta nauttimista. Sinällään tuota rebaa voin suositella, toki tuo Magura on myös äärimmäisen mielenkiintoinen vaihtoehto.

Pyörä muuttui kertarysäyksellä kelpopeliksi-kevyemmäksi ja paremmin jousitetuksi.
    Jooseppi muokkasi tätä : 31.12.2012 at 13.12

Mulla kanssa monta vuotta dual air reba ollut käytössä. Ei mitään ongelmaa, varmasti hintansa väärti. En usko, että tulet pettymään. Mutta noista vaihtoehdoista mua kiinnostaisi eniten Magura. Ainoat kokemukset maguran tuotteista on louise jarrut, jotka ovat olleet tosi huiput. Eli ei noista maguran hyppykepeistä kokemusta ole, mutta varmasti jollain on.

Tervehdys,
    olisin kysynyt asiantuntijoilta opastusta keulan vaihtoon eli mitä korvaavaa suosittelette? Nykyinen pyöräni on Specialized Stumpjumper 2008, jossa Fox Float 120 RL. Hinnan suhteen kipupiste liikkuupi jossain 500-600€ kieppeillä.
    http://www.korsonkaiku.fi/maastopyoraily

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FatAlbert Katso viesti
    Tervehdys,
    olisin kysynyt asiantuntijoilta opastusta keulan vaihtoon eli mitä korvaavaa suosittelette? Nykyinen pyöräni on Specialized Stumpjumper 2008, jossa Fox Float 120 RL. Hinnan suhteen kipupiste liikkuupi jossain 500-600€ kieppeillä.
    Onko keula niin pahasti kulunut ja parantumattomasti hajalla ettei korjaus enää kannata? Jos on, niin olen kiinnostunut ostamaan sen varaosiksi - YV:llä tavoittaa.

Muussa tapauksessa älä vaihda mihinkään, vaan huollatat (ja mahdollisesti simmität) kuntoon Fillariosassa.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

^^ Mitäs sen uuden keulan pitäisi tehdä vanhaa paremmin? Jäykempi, etälukituksia, kestävämpi, säädettävämpi tms. toiveet esiin niin voi arvailla uusia vaihtoehtoja.

^^ Mitäs sen uuden keulan pitäisi tehdä vanhaa paremmin? Jäykempi, etälukituksia, kestävämpi, säädettävämpi tms. toiveet esiin niin voi arvailla uusia vaihtoehtoja.
    Lähinnä ajattelin että uusi haarukka olisi ominaisuuksiltaan nykyistä Fox Float 120 RL:ää vastaava (mutta ehjä ... heh heh), jos kestävämpi sitä parempi. Pyörällä ajetaan lähinnä kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja pitkin pääkaupunkiseudun metsiä. Keulan Säädettävyydeltä toivon, että en joudu niitä hirveästi "hinkkaamaan". Muihin yksityiskohtiin otan mielelläni asioista enemmän tietäviltä ehdotuksia vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Onko keula niin pahasti kulunut ja parantumattomasti hajalla ettei korjaus enää kannata? Jos on, niin olen kiinnostunut ostamaan sen varaosiksi - YV:llä tavoittaa.
    Muussa tapauksessa älä vaihda mihinkään, vaan huollatat (ja mahdollisesti simmität) kuntoon Fillariosassa.
    Huollatin keulan toissa kesän alussa fillariosan kautta järvenpäässä, jonka yhteydessä huoltomies totesi liukuputkien olevan tosi kuluneet. Tämän kesän aikana keula on muuttunut väljäksi ja kolisevaksi. Muistaakseni tuon parin vuoden takaisen huollon yhteydessä todettiin, että korjaus olisi vastaavan uuden keulan hintaan verrattuna turhan arvokas.

Akseli ja kaulaputki unohtui mainita, useimmat uudet keulat ovat läpiakselilla joka voi tarkoittaa myös etukiekon päivittämistä samassa yhteydessä ja oliskos tuossa entisessä sitten suora 1 1/8" paksuinen kaulaputki? Joustomatka on monissa keuloissa säädettävä (purkamalla) joten voit katsella myös 140/150mm joustavia.

Eri malleja on paljonkin mutta oliskos ne kohtuuhintaiset vaihtoehdot lähinnä Rock Shoxin Revelationin versiot - uudet Foxit näkyy maksavan lähes tonnin (tarjousmalleja 500-700€ tienoilla joissain kaupoissa) joka olisi ehkä vähän liikaa niistä. Muista merkeistä on vähän vähemmän tarjontaa (ja huoltoa).
    Vaihdoin itse kesällä Foxista X-Fusionin Velvetiin ja sekin on hyvä vaihtoehto jos F-osasta löytyy.

Kiitokset kommenteista,
    nykyisessä etukiekossa on shimanon xt m475 napa 10mm akselilla. Foxi on 1 1/8" suoralla putkella. Olisiko yksi järkevä vaihtoehto Rock Shox Revelation XX Dual Air http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=67905 ... teknisesti ja henkisesti? Ilmeisesti huollossa saisi tuon 150mm jousto rajoitettua 120mm:iin jos tarvetta? Mitenköhän tuo 30 mm ero joustossa vaikuttaa ajettavuuteen ...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Akseli ja kaulaputki unohtui mainita, useimmat uudet keulat ovat läpiakselilla joka voi tarkoittaa myös etukiekon päivittämistä samassa yhteydessä ja oliskos tuossa entisessä sitten suora 1 1/8" paksuinen kaulaputki? Joustomatka on monissa keuloissa säädettävä (purkamalla) joten voit katsella myös 140/150mm joustavia.

Eri malleja on paljonkin mutta oliskos ne kohtuuhintaiset vaihtoehdot lähinnä Rock Shoxin Revelationin versiot - uudet Foxit näkyy maksavan lähes tonnin (tarjousmalleja 500-700€ tienoilla joissain kaupoissa) joka olisi ehkä vähän liikaa niistä. Muista merkeistä on vähän vähemmän tarjontaa (ja huoltoa).
    Vaihdoin itse kesällä Foxista X-Fusionin Velvetiin ja sekin on hyvä vaihtoehto jos F-osasta löytyy.

....Rock Shox Revelation XX Dual Air http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=67905 ... teknisesti ja henkisesti? Ilmeisesti huollossa saisi tuon 150mm jousto rajoitettua 120mm:iin jos tarvetta? Mitenköhän tuo 30 mm ero joustossa vaikuttaa ajettavuuteen ...
    Hyvältä vaikuttaa. Jouston rajoitus onnistuu useimmissa keuloissa kotimekaanikoltakin (10-30min homma) mutta tuossa XX:sssä on näköjään tuommoinen Dual Position Air jolla voi pudottaa joustomatkan esim. ylämäissä. En tunne tuota mallia mutta RS -keulat ilman Dual airia saa tuunattua mille tahansa joustomatkalle.
    Pidemmän joustomatkan sopivuus selviää parhaiten kokeilemalla, pyörä voi muuttua parempaankin suuntaan pidemmällä joustolla ja jos ei muutu niin sitten lyhennetään.

Kelpo keula. Mutta sinähän pystyt Revelationissa säätämään joustovaran lennossa. Eli pidät vaan sen 120 millisenä. Itseasiassa revelation on vahvin ehdokas meikäläisen seuraavaksi keulaksi.

Tuli mieleen, jos kerta et enempää jyystöä kaipaa, niin miten ois Rokkarin Reba tavallista parempana versiona? Saattaisi olla tuota revelationia hiukan kevyempikin.

Edit: Olin hidas.

Rock Shox SIDiä ainakin saa pikalinkkuakselilla 120 millisenä. Siinä pitäisi paremmissa versiossa olla jo säätöjäkin paremmin kuin Revelationeissa ja pitäisi senkin vielä sopia budjettiin.

jos vertaa SID RCT3 vs. Revelation RCT3 niin SID:ssä säästää painoa about 400g.. Äkkiseltään muuten näyttää säädöt ja ominaisuudet samalta, solo-air jousella ja samat platform-säädöt ja dual flow-rebound..
    The end of the road is just the beginning...

No mutta sidi ja revelation on jo tehty aikalailla erilaiseen ajoon. Mimmoseen ajeluun uusi keula muuten tulee? SIDI tuskin tuota foxia kestävämpi on..

Ok,
    kiitokset avuista! Täytyypi käydä ehdokkaiden verkkotarjouksia läpi ...

... lähinnä kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja pitkin pääkaupunkiseudun metsiä. Tämä voi olla tyhmä kysymys muttah, revelation on siis hitusen painavampi mutta myös rymyämistä paremmin kestävä ...?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jooseppi Katso viesti
    No mutta sidi ja revelation on jo tehty aikalailla erilaiseen ajoon. Mimmoseen ajeluun uusi keula muuten tulee? SIDI tuskin tuota foxia kestävämpi on..
    FatAlbert muokkasi tätä : 03.01.2013 at 18.47

... lähinnä kivikkoisia ja juurakkoisia polkuja pitkin pääkaupunkiseudun metsiä. Tämä voi olla tyhmä kysymys muttah, relevation on siis hitusen painavampi mutta myös rymyämistä paremmin kestävä ...?
    Kyllä. Itse olen mieltänyt näin että SID-->Reba--->Revelation jos mennään ajatellusta käyttötarkoituksesta eli XC:stä kohti enduroa. Itse olen ajatellut osallistuvani pivot-cuppiin ensi kesänä, keulana siis reba, joka sekin on sidiä raskaammin rakennettu. Revelationilla taitaa pärjätä jo enska-jutuissakin tiettyyn rajaan asti.

Kiitos kommenteista! Laitoin Maguran tilaukseen, mutta jätin ohjainlaakerin ostamatta. Pyörä vuoden vanha ja mitään hirveetä ränkimistä en oo vielä harrastanu..

Laitan tänne kokemuksia kunhan keula saapuu.

Miten kipeästi kaipaat varaosia? Olen just viemässä foxin 120 roskiin. Ei taida olla RL, tai siis lukitus on toisen putken yläpäässä. 15mm akseli. Huollettu muistaakseni vuosi sitten mutta liukuputket naarmuuntuneet. Saat ilmaiseksi espoosta, vai vienkö kuitenkin roskiin..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti f64 Katso viesti
    Miten kipeästi kaipaat varaosia? Olen just viemässä foxin 120 roskiin. Ei taida olla RL, tai siis lukitus on toisen putken yläpäässä. 15mm akseli. Huollettu muistaakseni vuosi sitten mutta liukuputket naarmuuntuneet. Saat ilmaiseksi espoosta, vai vienkö kuitenkin roskiin..
    Älä vie roskiin. Käyn töissä Espoossa joten voin tulla noutamaan. Laitan yv:tä.

Älä vie roskiin. Käyn töissä Espoossa joten voin tulla noutamaan. Laitan yv:tä.
    Jep. Keula löysi uuden omistajan. Yv.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jooseppi Katso viesti
    Kyllä. Itse olen mieltänyt näin että SID-->Reba--->Revelation jos mennään ajatellusta käyttötarkoituksesta eli XC:stä kohti enduroa. Itse olen ajatellut osallistuvani pivot-cuppiin ensi kesänä, keulana siis reba, joka sekin on sidiä raskaammin rakennettu. Revelationilla taitaa pärjätä jo enska-jutuissakin tiettyyn rajaan asti.
    Vanhemmat Rebat eroavat SIDeistä enemmän mutta nämä nykyiset (2011-->) eroavat vain vaimentimien osalta. SIDeissä on vakiona paremmat sisuskalut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Vanhemmat Rebat eroavat SIDeistä enemmän mutta nämä nykyiset (2011-->) eroavat vain vaimentimien osalta. SIDeissä on vakiona paremmat sisuskalut.
    Jaaaa. Mulla onkin vanhempi rebbana käytössä. Silloin oli painoissakin jonkin verran eroa sidin hyväksi, kun itse keulaa katselin. Hyvin on tuo vanhempi reba pelannut vähän raskaammassakin ajossa. Tuo revelation on tehnyt vaikutuksen, sen verran olen päässyt sivusta seuraamaan paria kuskia jolla keula on käytössä.

Mitenkä on vaihtokeuluja tarjolla Trekin G2-geometrialla? Suunnitelmissa 29 maasturin hankinta pohjalta hyvä runko peruspalikoilla ja päivitystä ajan mittaan. Cannerin leftyt jää heti sivuun kun en halua sitoa itseeni kovin kapeaan sortimenttiin vaihto-osia. Onko G2:n kanssa vähän sama juttu, tarpeeksi laadukasta heti lähtöön ettei tarvii katua?

Edit: Ei taida olla tarjolla. Siihen käsitykseen jäin erinäisiä palstoja kahlattuani, että ne tehdään lisenssillä kompliitti pyöriin, irtosena ei oo eikä tuu.
    Jopoman muokkasi tätä : 31.01.2013 at 10.39

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •