Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 93

Aihe: Paras eväs tunnin työmatkalle?

Paras eväs tunnin työmatkalle?

Mikä eväs olisi järkevin valinta tunnin talviselle työmatkalle iltapäivisin? Nappaan aina jotakin syötävää suuhuni ennen kotiinpolkaisua. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Lumimyräkän jälkeen reilustikin. Seuraavin kriteerein, eivät tärkeysjärjestyksessä. Kaikki yhtä tärkeitä

- sisältää runsaasti hiilihydraattia (ja muuta pyöräilijän tarvitsemaa paitsi vettä)
    - helppo ja nopea annostella ja syödä työpaikan pukukopissa
    - säilyvyys, ei tarvitse jääkaappia, kestää säilyttää viikkoja
    - halpa hinta (ei siis jotain geelejä)

Täällä päin jotkut hehkuttavat Flapjack-kaurapatukoiden perään. Niitä pitäisi saada edullisesti ainakin Punnitse & Säästä -ketjun myymälöistä (joita ei tosin taida löytyä Uleaborgin nurkilta).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Näkkileipä. Ja sellainen "pieni pyöreä" kun pysyy taskussa paremmin koossa kuin levymalliset.

Jos on päivän mittaan syönyt normaalisti, ei tunnin ajelua varten tarvitse mitään tankata.
    Pelkkä vesi riittää. Kotona sitten palautumiseen maitoa ja leipää tai hedelmiä/marjoja ja rahkaa.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Täällä päin jotkut hehkuttavat Flapjack-kaurapatukoiden perään. Niitä pitäisi saada edullisesti ainakin Punnitse & Säästä -ketjun myymälöistä (joita ei tosin taida löytyä Uleaborgin nurkilta).
    Täällä on "kuudes maku"-niminen putka, joka oli aikaisemmin tuo Punnitse ja säästä. Irrottautui vaan ketjusta.
    Mutta noista fläpjackeista. Ne maistuu järkyttävälle ja eivät ole erityisen halpojakaan. Jos aamiaisen on syönyt kuudelta, lounaan 10.45, ja kotiin lähtee vaikka klo 15, niin kyllä siinä on aika lailla tarvel lisäenergialle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    Jos on päivän mittaan syönyt normaalisti, ei tunnin ajelua varten tarvitse mitään tankata.
    Pelkkä vesi riittää. Kotona sitten palautumiseen maitoa ja leipää tai hedelmiä/marjoja ja rahkaa.
    +1

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Talisker Katso viesti
    Juu, oma työmatka on tuon 35min, ajan yleensä takaisin mutkan kautta eli se tunti täyteen niin ei tarvetta tankkaukselle kun on syönyt kunnolla lounaalla.

Re: Paras eväs tunnin työmatkalle?

Ette ilmeisesti ole Oulun serviisin ruokailijoita

http://britishfood.about.com/od/eore...r/flapjack.htm

Siitä leipomaan jos valmiit eivät maistu.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa"

www.pauliinapohtii.blogspot.com

Joku joskus jossain tiesi kertoa että jos ei ole tarvetta nopeaan palautumiseen seuraavaa harjoitusta varten, tuommoisesta tunnin-puolentoista kevyestä/ei niin rasittavasta treenistä saa tavallinen kuntoilija parhaan hyödyn tekemällä sen kohtuullisen tyhjällä vatsalla niin että nälkä kurnii vatsassa ja kotiin tultua tuntuu että voisi syödä vaikka hevosen muttei kuitenkaan syö. Liikunnan hyödyt rasva-aineenvaihdunnan ja terveyden kannalta ovat silloin optimaaliset. Edes palauttavaa välipalaa heti lenkin jälkeen ei välttämättä tarvita ja em. mielessä sen poisjättämistä on jopa suositeltu.

Kun en tunne kysyjän treeni- tai liikuntamääriä, tavoitteita, tarvetta pitää yllä lihasmassaa tms jotka voisivat vaikuttaa asiaan, en näe syytä olla eri mieltä niiden kanssa jotka eivät näe erityistä tarvetta minkäänlaiseen evääseen. Kylmästi vaan liikkelle nälkäisenä ja kotiin vaikka kontaten, seuraavan kerran se on jo helpompaa!

PS Flapjackit ovat tosiaan melko äiteliä eikä niitä hullukaan saa alas palaakaan ellei elimistö todella vaadi lisää energiaa - eli jos flapjackit eivät maistu, et vielä tarvitse hiilihydraattipitoista välipalaa!

Minäkin äänestän sen puolesta että noin lyhyen ajan ajaa varsin hyvin ilman eväitä. Parituntinenkin menee heti aamusta ilman että syö sitä ennen. Nälkähän sen jälkeen voi tulla, mutta voi ajaa vaikka VK vetoja ilman ongelmia.

No, onhan nuo syömiset ja juomiset eri ihmisille hyvin erilaiset. Toiset ajaa koko päivä vedellä ja toiset saattaa tosiaan jotain välipalaa tarvita. Jotkut väittää että jos haluaa poltaa rasvaa niin ei kannata just ennen ajoo mitään sokeria ottaa mutta tiedä näistä, voi olla niitä ikiviisauksia mitkä kaikki vaan toistaa. On hyvin ymmärrettävä että tunnin pyöräily ilman eväitä vähintään arvelluttaa. Kannattaa sitten ainakin jotain varaeväitä laittaa reppuun, esim rusinoita. Itse käytän pitkille lenkeille yksilöpakattuja elovena kauravälipalakeksejä, kuvittelen että ne ei laita verensokereita kovasti heittämään. Tunnin lenkiin itse en enää eväitä tarvitse, mutta on tosiaan vielä muistissa että puolen tunnin jälkeen alkoi heikottamaan, kun totuttamaton liikkumaan ja verensokerit herkät laskemaan, lieneekä ollut joskus jotain kakkosdiabetesesiasteita. On se kyllä mukava kun ei tarvii enää aina tankata, ehkä kannattaa sen takia oppia pärjäämään vähämmällä lisäenergialla kun läskiä yleensä riittää napan vieressä... Niin ja kun kyseessä työmatka, niin ehkä ei kannata tunnin ennen kotiinlähtöä kahvin kanssa mitään pullaa ottaa kun silloin saattaa just sokerit lähtee alas kun pitää noustaa satulaan..Ruisleipää poskeen vaan
    http://www.pellossalo.fi/

Ite vetäsen usein banaanin jos alkaa olla liian tyhjä olo. Rusina-pähkinäsekoitus vois tietty olla en oo kokeillu.

Mulla on kanssa tuollainen tunnin työmatka ja kyllähän sen ajaa ilman evästä. Tosimieshän hakkaa itseään vaikka polveen vasaralla ilmeenkään värähtämättä, tempun järkevyyttä se ei kuitenkaan takaa. Pari tuntia ennen kotiinlähtöä pari ruispalaa, purkki rahkaa ja pari kuppia kahvia tekee hommasta jo paljon miellyttävämpää...

Tunnin PK -ajo > vesi
    Tunti VKta > veden lisäksi urheilujuoma joka sisältää nopeasti imeytyvää hiilihydraattia, esim maltodextriiniä. Jotkut käyttää myös proteiiniä urheilujuomassa (like me) jos intensiteettitaso kova.

Noin lyhyeen suoritukseen ei tarvitse syödä mitään.

Mulla on työpisteellä aina mysliä. Esimerkiksi runsaasti pähkinöitä sisältävä AXA Gold on ihan hyvää sellaisenaan. Kyllä tuo ~1h työmatkapyöräily menee yleensä ilman evästä, mutta jos kovin nälkäisenä joutuu kotiin lähtemään, niin energioiden hupenemisen kyllä huomaa ja loppupätkä on välillä aika tuskainenkin. Töistä tulee lähdettyä aika usein myös kiipeilemään ja tuolloin tulee välillä napattua isompi proteiinipatukka joka antaa mukavasti energiat parin tunnin boulderointiin.

Taliskerin kanssa samoilla linjoilla, ei allaparin tunnin lenkillä evästä tarvi...

En voi käsittää. Olen kai epänormaali

Tosissanneko olette, että monen tunnin päästä lounaan jälkeen ei tarvi mitään energiaa tunnin lumipyöräilyyn. Minä tarvin. Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...

Jatkuva napostelu on varmin keino hankkia kakkostyypin diabetes. Ihmisen esi-isä juoksi savannilla 10 tuntia gasellin perässä tyhjin vatsoin ja senkin jälkeen oli vielä energiaa juosta tarvittaessa pantteria karkuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    PS Flapjackit ovat tosiaan melko äiteliä...
    Niistä FjapJackeistä ei kannata ottaa niitä "päällystettyjä" suklaa yms. Ja se FlapJack on niin tuhti välipala, että kannattaa ottaa 2-3 osassa. Mutta jos ei putoo, niin ei putoo.

^^Et kyllä tarvi. Ei se lenkin aikana syöty mitenkään ehdi lihasten käyttöön. Tunnin lenkille ei tarvitse edes nestettä, poikkeuksellista hellettä lukuunottamatta.
    Jos tarkoitus on mennä reippaasti tai lujaa on kyllä hyvä että lihasten energiavarastot ovat täynnä, niin saa paremman reenin. Tämän voi taata parhaiten syömällä ennen
    sitä lenkkiä sopivia hiilareita. Minusta tästä ravintopuolesta on parhaiten kirjoitettu tässä http://www.amazon.com/Sports-Nutriti.../dp/1934030821
    Siinä on kerrotu asiat kutakuinkin uskomusvapaasti perustuen tutkimuksiin. Hetimiten lenkin jälkeen palautumissyistä suositellaan yleensä vähän proteiineja, suoloja ja sen verran hiilareita kun kulutettiin.

Jari

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    En voi käsittää. Olen kai epänormaali

Tosissanneko olette, että monen tunnin päästä lounaan jälkeen ei tarvi mitään energiaa tunnin lumipyöräilyyn. Minä tarvin. Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...

Ei kyse ole siitä. Jotkut vaan ajaneet jo vuositolkulla ja on ns energiatalous kunnossa. Luulen että keskivertotyöihminen ei selviä töiden jälkeen eikä muuten ennen töidenkään tunnin lumipyöräilystä vaikka olisi eväät repussa. Lisää ajoo vaan ja kyllä se roppa oppii pikkuhiljaa tulemaan toimeen ilman napostelua. Kannattaa kuitenkin kaiken varalta se patukka otaa reppuun, kun töiden jälkeen energatasot voi olla mitä sattuu

IncBuff Guest
    Kai se tietenkin riippuu siitäkin minkälaista työtä tekee

Konttorituolissa maatessa kun energiankulutus ei hirveän suuri ole niin jää paremmin paukkuja ajella kotiin kuin oikeita töitä tekevillä

Mulla tulee lounaasta kuluneeksi helposti 5-6h ennen kuin olen lähdössä töistä pyörällä kotiin ja kroppa ei ole vuosienkaan jälkeen tottunut siihen että ilman pientä lisätankkausta homma olisi enää kivaa siinä 6-7h lounaan jälkeen kun lähestyn kotia. Tosin kuntokin on nii /C:stä etten pysty mitenkään pitämään pk-sykkeitä lumessa polkiessa vaan ne heiluu väkisinkin huomattavasti korkeammalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Luulen että keskivertotyöihminen ei selviä töiden jälkeen eikä muuten ennen töidenkään tunnin lumipyöräilystä vaikka olisi eväät repussa. Lisää ajoo vaan ja kyllä se roppa oppii pikkuhiljaa tulemaan toimeen ilman napostelua.
    Olen minä tuota työmatkaa ajanut jo pidempään. Kuntoa ja motivaatiota kyllä riittää. Hämmästyin vain siitä, että niin joukolla kyseenalaistettiin mun energiantarve, kun kyselin mitä kannattaisi ottaa. Otan siis pukuhuoneessa vettä ja jotakin "evästä". Oli se sitten suklaata, rusinoita tai vaikka sushia Sen työmatkan aikana en tietenkään enää syö, vasta kotona sitten. En tee ruumiillista työtä, mutten ole toimistorottakaan. Liikun kuitenkin koko ajan.

Paras eväs tunnin työmatkalle?

Työpäivän aikana ei voi aina syödä ja jos odottaa pääsyä kotiin asti voi odotus olla joskus liikaa. Ymmärrän siis, että tarvitaan jotain mukaan nyt ja heti -syötävää. Itselläni se on kuivalihaa, mutta sitähän tässä ei kyselty.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Olen minä tuota työmatkaa ajanut jo pidempään. Kuntoa ja motivaatiota kyllä riittää. Hämmästyin vain siitä, että niin joukolla kyseenalaistettiin mun energiantarve, kun kyselin mitä kannattaisi ottaa. Otan siis pukuhuoneessa vettä ja jotakin "evästä". Oli se sitten suklaata, rusinoita tai vaikka sushia Sen työmatkan aikana en tietenkään enää syö, vasta kotona sitten. En tee ruumiillista työtä, mutten ole toimistorottakaan. Liikun kuitenkin koko ajan.
    Ei minulla ainakaan ollut kyseenalaista sitä sun, päinvastoin. On se tunti työmatka lumihangessa ja töitten jälkeen kova juttu. Oikeasti, kokeile vaikka Elovena kauravälipalakeksejä, ei o kallis, olisiko jotain 30 c kpl ja säylyy hyvin pukukopin kaapissa

Joku vinkkasi rusinoita. Taidan ostaa pari kiloa niitä. Helppo syödä, säilyy, imeytyy...
    Rusinat ovat kyllä ihan käteviä, mutta voivat käydä yksitoikkoiseksi pidemmän päälle. Jos haluaa vaihtelua, niin sitten noiden rusinoiden lisäksi voisi hankkia muitakin kuivahedelmiä (omenaa, ananasta, kookosta, aprikoosia, luumuja, kivettömiä taateleita jne.) tuomaan vähän monipuolisuutta.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Joko marjapiirakat on sanottu.
    Fatless biker

No nyt aletaan päästä asiaan. Kuivahedelmät on loistava ehdotus myös. Noita lidlin patukoita on tullut syötyä varmaan metrin korkuinen kasa jo, mutta niissä ärsyttää niistä syntyvä turha jäte ja siihen liittyen hinta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •