Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 53

Aihe: "D-vitamiinikohu"

Lamppu syttyi "D-vitamiinikohu"

Kappas! Fillarifoorumillakin ravintolisien mainostajana ansioitunut A.Manninen puolustelee tuotteitaan Iltapulussa.

Hänen tuotteensa on "tismalleen sama" kuin saksalaisessa labrassa testattu d-vitamiinivalmiste, joka sisälsi testissä d:tä 118% ilmoitetusta pitoisuudesta.
    Tosin hän myy sitä vaan eri nimellä
    Ja kumma juttu sinänsä, että kotimaan testissä pitoisuus oli tasan 0%. Ja ihan sama tuote!?

Aiemman kokemuksen perusteella uskoisin ennemmin... niin, kumpaa tulosta sinä uskoisit?

Samassa jutussa mainittu lääketehtaan tuote ei sentään saanut "ihan" yhtä ristiriitaista tulosta.
    Ja siinä sentään puhutaan oikeasti samasta tuotteesta.
    Kaar ittelles vaa

Mannisen ollessa kyseessä vastaan Kanada.lllll

Itse pyrin syömään kuppilassa kalaa aina, kun sitä on tarjolla. D-vitamiiniahan on erityisesti lohessa, kenties jopa kirjolohessa.

On topic: Telkkarissa joku asiantuntija väitti, että D-vitamiinin mittaaminen on laboratorioille erityisen hankalaa, koska pitoisuudet ovat vain mikrogrammoja. Pillerin ainoa D-vitamiinihiukkanen saattaa tarttua kemistin hikiseen sormenpäähän. Jälkimmäinen lause on oma tulkintani.

Mulla on pari tuttua lääkefirmoissa toissä, ja heiltä tuo alkuperäinen testi on saanut sen verran kritiikkiä että itse lasken sen tällähetkellä täydeksi humpuukiksi. Alkuperäinen testi kun ei täytä edes lähimain minkään lääketieteellisen testauksen kriteeristöä. Ja kannattaa tosissaan muistaa, että mitattavan aineen suuruusluokka on mikrogrammoja, eli gramman miljoonasosia, mitä tässä on nyt arvottu jonkun sortin oppilastyönä.

Mediaharhautus kunnallisvaalien kynnyksellä, ihan niin kuin uudelle mantereelle ohjatun myrskyn liioittelu sikäläisten vaalien kynnyksellä.
    Suo, kuokka ja Jussi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Itse pyrin syömään kuppilassa kalaa aina, kun sitä on tarjolla. D-vitamiiniahan on erityisesti lohessa, kenties jopa kirjolohessa..
    Kuin myös. Ja maitoa juomaksi, aina. Yhtään pilleripurkkia ei ole tarvinnut ostaa 40 ikävuoteen mennessä.
    ~ Aikainen mato joutuu napatuksi ~

Jos mennään noiden kansainvälisten suositusten mukaan, joiden suuntaan suomessakin suosituksia rukataan, niin aika hankalaa ravinnosta on saada riittäviä määriä D-vitaminista. 25 mikrogramman päivittäisannos kun vaatisi 25lasia maitoa tai 200g lohta joka ikinen päivä. Kyllä ihminen ilmankin hengissä selviää, mutta itse olen ainakin huomannut talvisen vireystasoni nousseen reilusti kun aloin tuon D-vitamiininappien syömisen. D-vitamiini kun on Suomen talvessa siitä haastava vitamiini, että sitä ei ole edes tarkoitus saada ravinnosta, vaan auringosta. Ja kun talvella ollaan tuon ravinnosta saatavan D-vitamiini varassa, niin ilman lisäravinteita ei tahdo pärjätä.

Olisi ihan hauska tietä millaista hajontaa lääkefirmojen omissa mittauksissa on. On varmaan aika hankalaa saada aikaan kovin tasaista D-pitoisuutta jauheeseen josta napit tehdään. Muutama hassu mikrogramma pitäisi saada tarkasti sijoitettua puoleen grammaan tabua.

Toisaalta tuo D-vitamiini on rasvaliukoinen, joten yksittäisen napin pitoisuudella ei ole väliä kunhan vitamiinia on purkissa keskimäärin ilmoitettu määrä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Toisaalta tuo D-vitamiini on rasvaliukoinen, joten yksittäisen napin pitoisuudella ei ole väliä kunhan vitamiinia on purkissa keskimäärin ilmoitettu määrä.
    Tuo on aikamoinen haaste myös. Uskoisin, että D-vitamiinitkin tehdään panosreaktorissa, joka on yleensä käytössä lääketeollisuudessa. Niissä tehdään sitten kerralla useamman tonnin satsi. Se, että jokainen molekyyli saataisiin jaettua koko määrään tasaisesti ei onnistu kuin kemistin paperilla. Tästä syystä on erittäin epätodennäköistä, että purkissa tai tabletissa juurikin tasan se ilmoitettu määrä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pekoni Katso viesti
    Tuo on aikamoinen haaste myös. Uskoisin, että D-vitamiinitkin tehdään panosreaktorissa, joka on yleensä käytössä lääketeollisuudessa. Niissä tehdään sitten kerralla useamman tonnin satsi. Se, että jokainen molekyyli saataisiin jaettua koko määrään tasaisesti ei onnistu kuin kemistin paperilla. Tästä syystä on erittäin epätodennäköistä, että purkissa tai tabletissa juurikin tasan se ilmoitettu määrä.
    Kuitenkin pilleripurkissa lukee että 'syö tämä määrä pillereitä päivässä'. Usein myös 'älä ylitä vuorokausiannosta'. Tämän perusteella peruskuluttaja odottaa että pillerissä on juurikin ilmoitettu määrä jotakin ainetta. Jos näin ei ole, on kuluttajille valehdeltu, ja jos joku firma niin tekee, pitäisi luvat poistaa kysymättä IMHO. Toki normaali-ihmisille nyt kusetetaan jatkuvasti paljon asioita, enenemissä määrin nykymaailman trendin mukaan.

Itse koen etten pysty luottamaan yhteenkään tämänkaltaiseen kokeeseen tai testiin. On labra akkreditoitu tai ei. Ihmisillä jotka siellä ovat töissä on jokatapauksessa yhteyksiä lääketeollisuuteen. En tunne lääkefirmassa töissä olevia, mutta pari lääkäriä ja jotain hoitsuja. Ne saa perkeleesti kaikkea näytetuotteita yms ja lääkärit varmasti myös etelän matkoja tai ainakin pienempiä lahjuksia jos käyttää tietyn firman lääkkeitä. Siis määrää tietyn firman tuotteita. Uskon että myös labratyöntekijöillä on jonkinlaista samankaltaista korruptiota. Silloin ei pysty puolueettomaan toimintaan.

Mulla on rainbow d-vitamiinia jossa sanotaan että 10 mikrogrammaa per pilleri. Otan niitä 2 päivässä pimeän ajan ajan.

Lääkärillä on sama ongelma.
    Mihin luottaa. Jos kerran luotettava lääkkeiden valmistaja löytyy onhan selvää, että sen valmisteita määrätään.
    Itse käytän moninaisia yhdistelmätuotteita ja kun löysin hyvän ( pysyy hyvä olo ja ei kerrytä "kiveä" suolistoon ((tunne joka 1 luntaistuotekaupan valmisteesta tuli)))
    Pysyn siinä. Ihan sama maksoiko 1,5x enemmän kuin se huonompi valmiste. Kun vuodessa menee rahaa noihin n.40-60e
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Punapää rotesti

Mä rotestoin. Kun joka paikassa vouhotetaan kaikkien PITÄÄ syödä d-vitamiinia ja se lääke-esittelijäkin vaati että jokaiselle pitää kirjoittaa d-vitamiiniresepti, niin - en syö ite, eikä puutosoireita ole näkyny. Vähän olen sitäkin mieltä että onhan niitä muitakin "suosituksia" miten pitäisi syödä ja elää, eikä kaikki elä tai syö tai liiku "suositusten mukaan".
    Niin miksi tämä d-vitamiini yhtäkkiä on sitten elintärkeä?
    Saa käyttää, mutta pakko ei ole. Vain yksi potilas on halunnut tutkituttaa d-vitamiiniarvonsa laboratoriotestillä. Ja onhan se näin, jos puutosta ei ole, miksi turhaan käyttää? Pitäisikö nyt perustaa vaikka "joukkotutkimus" kaikkien d-vitamiiniarvot, ja sitten vasta antaa suositukset niille joilla puutosta on?

Joo, ei tavis-lääkärit saa mitään kamalasti näytteitä ( jotain pari purtiloa antibioottia tai verenpainelääkettä tai buranaa) eikä kustanneta matkoja eikä mitään muutakaan. Herrat ja johtaja-lääkärit voi olla eri juttu. Ai joo, post-it lappusia ollaan saatu, ja kyniä.
    Lääkefirmat EI maksa bonuksia että kirjoitetaan sen firman lääkkeitä. Ite en laita reseptiin mitään firmaa, vaan mielestäni parhaan/edullisimman valmisteen.

Ennen oli toisin saattoi saada jopa lounaan. Olen kuullut
    En ole tohtorisihmisiä...olen kyllä joskus puhellut sellaisen kanssa (sellaisien)
    -yleislääkäri-hammaslääkäri-psykiatri-psykologi...jne
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    En tunne lääkefirmassa töissä olevia, mutta pari lääkäriä ja jotain hoitsuja. Ne saa perkeleesti kaikkea näytetuotteita yms ja lääkärit varmasti myös etelän matkoja tai ainakin pienempiä lahjuksia jos käyttää tietyn firman lääkkeitä. Siis määrää tietyn firman tuotteita.
    Höpöhöpö. 80-luvulla oli kuulemma vielä kivaa näillä reissuilla, nyt on jo melkoisen rajoitettua tämä yhteistyö sekä lääketeollisuuden että julkisen puolen virkavastuun osalta.
    Kyllähän niitä seminaarimatkoja ja koulutuksia järjestetään vieläkin ( hiivatisti vähemmän ja tylsempinä) mutta kun kyse on lääkkeistä niin en näe huonona asiana sitä että valmistaja järjestää lääkkeeseen/sairauteen liittyvää koulutusta. Hupi- ja korruptioreissut erikseen, ne on onneksi jo saatu pääosin kitkettyä pois.

Viimeaikojen D-vitamiiniuutisoinnissa sivujuonteet ovat kiinnostavampia, mainittu oolulainen lisäravinnetehtailija/valmistuttaja on foorumeilla kovasti aina kritisoimassa muiden puljujen tuotteita mutta tämän tuotteen kohdalla puolustus on se että heidän d-vitamiini on sama kuin jonkun saksalaisen valmistajan tuote? Täh, mites on sitten muiden myymiensä tuotteiden kohdalla?

Pitoisuudet noissa vitamiinivalmisteissa on käsittääkseni luokkaa pieru uima-altaassa joten mittausvirheet ja valmistusvirheet lienevät yhtä mahdollisia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Mä rotestoin. Kun joka paikassa vouhotetaan kaikkien PITÄÄ syödä d-vitamiinia ja se lääke-esittelijäkin vaati että jokaiselle pitää kirjoittaa d-vitamiiniresepti, niin - en syö ite, eikä puutosoireita ole näkyny. Vähän olen sitäkin mieltä että onhan niitä muitakin "suosituksia" miten pitäisi syödä ja elää, eikä kaikki elä tai syö tai liiku "suositusten mukaan".
    Jos D-mitamiinikohu on niin turhaa, niin milläs selitetään esimerkiksi suomen korkeat osteoporoosiluvut vaikka kalsiuminsaantimme on maailman huippuluokkaa. En ole lääkäri, mutta voisin kuvitella että d-vitamiinin puute voi olla ainakin jossain määrin selittävä tekijä. Ja onhan noita yhteyksiä viimevuosina huomattu monienkin tautien ja D-vitamiinin puutoksen suhteen.

Sitä faktaa tuskin kukaan kiistää, että perus toimistorotta joka istuu sen talven muutaman valoisan tunnin konttorilla kärsii varmasti jonkun sortin D-vitamiinin puutteesta, vaikkei se mitenkään suoraan oireilisi. Ja onhan se jonkun verran karua, jos oireena jossain vaiheessa huomataan vaikka peruuttamattomasti heikentynyt luusto. Vielä vaikeammin todistettavaa lienee se että olisiko yksittäinen MS-tautitapaus, fibromyalgia, reuma tai diabetes ollu estettävissä D-vitamiinilisien syönnillä vaikka yhteyksia onkin tutkimuksissa löydetty.

Kyllähän ongelma saannin suhteen helpottuisi JOS kaikki kävisivät mittauttamassa arvonsa. Se vaan, että hintaa sillä taitaa olla 60-120 euroa per kerta karsii aika paljon porukkaa pois. Ja eihän se kerta riittäisi vaan kerta vuodessa ainakin. Helpottaisi myös elämää terveydenhuollossa (ja henkilöllä itselläänkin) jos porukka mittaisi verenpaineensa, kolesterolit ym. vaikkei lääkettä vielä söisikään Mukava sitten kun esmes vaimo tulee hakemaan viittä eri verenpainelääkettä, kolesterolilääkettä suurella annoksella ja mahdollisesti vielä hyytymisen estot siihen päälle...ensilääkkeenä Toisin sanoen paineet on päästetty aivan järkyttävän korkeelle (ei omamittausta, kiinnostusta, elämäntapoja) ja sitten on piipannu sydämestä/päästä. Pahoittelen avautumista jälleen kerran

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Höpöhöpö.
    Siis lääkärit määräävät muun kuin osakesalkussaan olevan tehtaan tuotteita ensisijaisesti?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Punapää evästä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Siis lääkärit määräävät muun kuin osakesalkussaan olevan tehtaan tuotteita ensisijaisesti?
    Osakesalkkuja?
    Repussa on termarissa kaffetta ja eväänä yksi banaani. Niillä mennään.
    Mutta yleisesti otan vastaan noi lääke-esittelijät ihan saatavan informaation takia tosi mieluusti , likat vaan laittaa esittelijät aina kollegalle.
    Oma lehmäkin ollut ojassa; korkeaan verenpaineeseen kokeilin ensin kaikki esittelijöiden näytteet, mutta eivät ikävä kyllä tehonneet. Löytyi onneksi edullinen tuote, joka toimii.
    Siis tuon d-vitamiinin kanssa on sillee että VOIT TOKI OTTAA, mutta kukaan ei voi pakottaa. Näinhän se on joka lääkkeen kanssa, tai vitamiinin. Se, miten paljon omat tekemiset, syömiset, liikkumiset vaikuttaa siihen mitä tauteja tai sairauksia tulee, on ihan oma lukunsa. Toinen osa on perimä. Mun käsittääkseni yksi d-vitamiini ei selitä nyt ihan kaikkea mahdollista kansansairautta. Osaltaan voi osalla olla osatekijänä, sanoisin. Jos otan vaikka itteni esimerkiksi, niin luultavasti lapsena sairastettu anoreksia ja sen mukana estrogeenierityksen aika alhainen ( mitätön) taso on suurin syy siihen miksi jotain juttuja sitten tuli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Osakesalkkuja?
    Repussa on termarissa kaffetta ja eväänä yksi banaani. Niillä mennään.
    Se on henkilökohtainen valinta mitä ostaa, mutta ei kai Sinua yllätä se, että on olemassa lääkäreitä, jotka omistavat lääkefirman osakkeita?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Eri asia kuin edellä käsitellyt tapaukset, aivan mahdollista että näin tapahtuu. Lääkkeen määräysperusteet voi toki kyseenalaistaa keskusteluissa oman lääkärinsä kanssa jos siltä tuntuu.
    Yleisimmille lääkkeille löytyy rinnakkaisvalmiste (kopio) toiselta valmistajalta ja apteekissahan se lopullinen valinta tapahtuu. Toisaalta lääkkeen päätyminen Kelan korvattavien listalle on sitten oma tarinansa.

Netistä sitten oman maailmankäsitystä tukevia keskustelukerhoja kaikkiin makuihin.

Se on henkilökohtainen valinta mitä ostaa, mutta ei kai Sinua yllätä se, että on olemassa lääkäreitä, jotka omistavat lääkefirman osakkeita?
    Tosi yllättävää joo! - mutta ei siittä ny ollut puhe, kun D-vitamiinista! sä nappasit nyt asian irti yhteydestään.
    Ja jos mennään noihin lääkkeen määräämis/kirjoittamisperusteihin ( mä vierastan käsitettä lääkäri määrää potilaalle lääkettä, se on apteekille määräys toimittaa potilaalle lääke..ei täällä muuten mitään määräillä) joskus ei tarvita perusteita kovastikaan, riittää puukko. ( ihan tosi, en mä ainakaan siinä ala sitten niskoitteleen...)

Luulisi päiväntasaajan kansojen saavan tarpeeksi ihon kautta D-vitamiinia,mutta eivät ole mtn pitkäikäisiä kansoja. Saattaa olla D-vitamiini siellä syynä miesten laiskuuteen, onnekseen heidän naiset tekevät työt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    ........Yleisimmille lääkkeille löytyy rinnakkaisvalmiste (kopio) toiselta valmistajalta ja apteekissahan se lopullinen valinta tapahtuu..............
    Voi olla että olen käsittänyt väärin, mutta; Ymmärtääkseni lääkärin määräämää (tempokisu tää on sanonta) lääkettä ei voi vaihtaa rinnakkaisvalmisteeseen apteekissa. Toki voi ruinata lääkäriä määräämään toisen firman tuotetta, mutta kun lääkkeen nimi on reseptissä niin sitä saat etkä mitään muuta (reseptilääkettä). En toki ole kokeillut ja voin olla väärässä, mutten usko näin olevan.

tempokisu: Kaikki lahjukset on väärin ja korruptiota IMO. Se voi toki kyseenalaistaa onko antibiotti lahjus. Buranan laskisin lahjukseksi koska on rahanarvoinen tuote jota jokainen joskus tarvitsee (tai ainakin luulee tarvitsevansa). Ja buranaa näytteenä? Eikse oo jo aika vakiintunut lääke miksi tarttee kokeilla? Toki aika loiva lahjus enkä tosta linnaa vielä tarjoaisi Itse en saa työssäni mitään lahjuksia ja olen varsin tyytyväinen näin. Toki pomot saa jotain pientä mutta se on niitten osa elämää ja niitten moraaliongelma.

Mun rainbow d-vitamiinissa on vajaa 10 pilleriä jäljellä. Mitä tuotetta ostan seuraavaksi?

Kyllä mulle ollaan Apteekissa ehdoteltu (siis halvempaa lääkettä) eri merkkiä kuin reseptissä lukevaa. Siitä on kyllä jonkin aikaa, mutta olisiko se sitten äskettäin muuttunut?

D-vitamiini nyt ei kuitenkaan mitään lääkettä ole. Se on kuin mikä tahansa perustarve (kalsium, magnesium, vitamiinit...) joiden puutetta ei välttämättä huomaa. Se ei tarkoita etteikö sitä olisi hyvä saada tarpeeksi. Minä en ole lääkäri tai ekspertti, joten ottakoot jokainen miten haluaa ja luottakoot siihen tuotteeseen johon haluaa uskoa.

Oon aika paljon lukenut tutkimuksia puolesta ja vastaan. Olen ehkä vakaasti sitä mieltä, että 40yksikköä päivässä on mulle melkoisen sopiva määrä.
    Write drunk, edit sober.. E.H

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Voi olla että olen käsittänyt väärin, mutta; Ymmärtääkseni lääkärin määräämää (tempokisu tää on sanonta) lääkettä ei voi vaihtaa rinnakkaisvalmisteeseen apteekissa. Toki voi ruinata lääkäriä määräämään toisen firman tuotetta, mutta kun lääkkeen nimi on reseptissä niin sitä saat etkä mitään muuta (reseptilääkettä). En toki ole kokeillut ja voin olla väärässä, mutten usko näin olevan.
    Asiasanat: viitehintajärjestelmä, lääkelain 57 §
    Eli voidaan vaihtaa apteekissa, vaikkapa joku antiootti joka vaihdetaan toiseen tuotteeseen jossa sama vaikuttava aine samassa annoskoossa. Joka tuotteelle ei toki ole vaihtoehtoa joten et ehkä ole tähän törmännyt.

Oma annostukseni on multivitamiinitabletti joskus kun muistaa, D-vitamiinia silloin tällöin ja nyt ostin vielä kalanmaksaöljyäkin kaappiin flunssan pelotteeksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Mulla on pari tuttua lääkefirmoissa toissä, ja heiltä tuo alkuperäinen testi on saanut sen verran kritiikkiä...
    Sillä koiralla™ on tapana älähtää...

Tuskin tuota humpuukitestiäkään on tehty yhden napin perusteella, toki pitoisuus jauheessa väkisinkin hiukan vaihtelee.
    Jos itse möisin jotain, niin tietenkin omien testien mukaan kaikki olisi kunnossa

Kun kopiolääkkeitä sun muita nappeja teetetään, tilaaja saa vapaasti päättää pitoisuuksista, tai siitä laitetaanko vain pelkkä väri viagraan. Vaikuttavat aineet on tietysti niitä kalleimpia, kalkki on halpaa. Tuleehan siinä kiusaus maksimoida voitot.
    V-mäinen tilanne tulee ainoastaa siitä jos joku keksii niitä testata.
    D-vitamiinin olemassaoloa tai -olemattomuutta on hankala asiakkaan todeta.
    Kaar ittelles vaa

Oon syöny sen isommin asioita tutkimatta noita Möllerin Tuplia. Luettuani tosta D-vitamiinikohusta kävin kattomassa purkin kyljestä, olikos siinä nyt D-vitamiiniakin ja kuinka paljon.

Kävi ilmi, että syön pikkusen päälle suositusarvon verran D-vitamiinia lisäravinteena. Hassu juttu tässä on se, että luettuani asiasta on tuntunu yleistä vireystilan nousua, vaikka noita kapseleita oon syöny pidempään. Plasebohan se siinä potkii...

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/k...emisti/1265814

Lisäksi olen ymmärtänyt, että testiä ei oltu tarkoitettu julkaistavaksi vielä tässävaiheessa ollenkaan...
    Ja D-vitamiini ei ole lääke, joten sitähän ei valvotakkaan kuin lääkkeitä. Siitä, että onko vaihteluväliäkään suhteessa luvattuun pitoisuuden suhteen määrätty, en ole varma.
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

Bookmarks

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •