Sivu 1 / 7 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 206

Aihe: Haaveena SM-taso

Haaveena SM-taso

Olen nyt lukenut ja selaillut näitä foorumeita tässä kesän mittaan. Eri aiheita ja niiden viestejä eri henkilöiltä. Moni täältä näyttää tietävän pyöräilystä paljonkin niin ajattelin tämän aiheen tehdä(en löytänyt että tämän tapaista aihetta olisi). Tein siis tämän aiheen, että saisin erilaisia näkemyksiä eri ihmisiltä ja etenkin heiltä jotka ovat jo käyneet kuntoajoissa tai jopa erilaisissa kilpailuissa. Kerron siis hieman taustaa ja annan teille joitakin esimerkkikysymyksiä ja muokkailen aihetta, jos jotain uutta tulee mieleen.

Olen 19 vuotias poika ja ostin ensimmäisen maantiepyörän 2012 heinäkuun alussa eli muutama kuukausi sitten. Harrastusta en aloittanu pohjalta vaan kuntoa löytyy eri lajeista pienestä asti (jääkiekko, alppihiihto), yhtään vuotta nuoresta pojasta asti en ole ollut urheilematta. Ensimmäiset lenkit meni siinä tottuessa ajoasentoon ja pyöritystekniikan opetteluun. Ensimmäiset lenkit mittasin vaan ajassa, että sitä tulee tarpeeksi ja sitten aloin aina ajamaan pitempää matkaa. Kilometrejä tuli heinäkuusta syyskuun puolelle jotain 3000km eli omasta mielestä hyvä määrä ensimmäiselle kesälle. Ajelin sen 4-6 kertaa viikossa, riippuen minkälaista treeniä aijoin tehdä. Muutaman ensimmäisen viikon jälkeen aloin myös tehdä erilaisia vetotreenejä (1-45min), ja myös puhtaita ylämäkivetoja, jotka omasta mielestäni vaikuttivat etenkin peruslenkin nopeuteen. Pisin lenkki taisi olla kesäloman aikana 110km johon meni tuolloin aikaa n. 3h 45min (29km/h keskaril?). Monia 70-100km lenkkejä tuli myös tehtyä. Keskinopeudet ovat pitkillä lenkeillä yleensä aina ollut 25-29+ km/h ja aina olen ajanut yksin. Yli 4 tunnin ajoja on myös, mutta pienemmällä keskarilla.

Haaveen kanssa ei haluaisi kiirehtiä, mutta olen valmis panostamaan siihen 100%. Ruokavalio on kunnossa, joten haluaisin vastauksia etenkin treenaamiseen. Tiedän, että SM-tason kunto vaatii paljon aikaa, treenausta ja lepoa sekä paljon kärsivällisyyttä.
    Yksinkertaisin vastaus koko aiheeseen omasta mielestäni on, että: "treenaa monipuolisesti, käy kuntoajoissa/kisoissa, liity paikkakuntasi pyöräilykerhoon". Ja uskompa että tuossa on se kaikki mitä SM-tason ajajat ovat jo tehneet nuoresta pojasta/tytöstä lähtien.

Tähän loppuun nyt esitän erilaisia kysymyksiä, joihin voi vastata ja lisään niitä myöhemmin, jos mieleen tulee uusia.

Kannattaako aika-ajoon panostaan paljon?
    Mikä olisi realistisen tavoite, että pääsisi kyseiselle tasolle? (vuosia)
    Montako kilpailua/kuntoajoa kannattaisia sisällyttää yhdelle kaudelle?
    Punttijutuista on käytä melkoista tappelua sen hyödyistä ja haitoista, mielipiteesi?
    Monet ihmiset panostavat koviin treeneihin, mutta jos aikaa riittää ja haluaa käyttää sen pyöräilyyn, onko järkevää tehdä enemmän pitempiä treenejä (tietenkin sillä tavalla mihin oma kunto riittää).
    Paljonko kovia treenejä uskaltaa tehdä viikossa (vauhtikestävyys, hapotustreenit, maksimaaliset vedot jne).

Olen saattanut aiheesta unohtaa paljon, mitä olen aikonut kirjoittaa, mutta suurin osa on varmaan tullut tähän. Treenivinkkejä näillä foorumeilla on paljon ja olen niitä lukenut, mutta halusin tämän aiheen nyt tehdä sen takia, koska joskus todella haluisin olla siellä sm-tasolla, edes vanhenpana miehenä!

Kiitos etukäteen lukemisesta ja olisi mukavaa saada tänne paljon viestejä ja keskustelua.

Vastataan nyt nopeasti pariin kohtaan, eli treeniohjelmaan olisi syytä mahduttaa viikkotempo (10km).(helppo ja selkeä kehityksen mittari). Ja koska olet suht nuori ja iän mukana karttuva kestävyyspohja puuttuu lienee 8-12 tapahtumaa kesässä sopiva määrä (mielenkiinto säilyy, pohjakunto riittää ja jää aikaa muuhunkin - ei mene suorittamiseksi). Hyvä treeni on parempi kuin huono kisa.
    Ville Ilves

Haaveena SM-taso

Anteeksi, että tulen tähän väliin puolihuolimattomalla viestillä. Ajattelin pärjätä sm-tasolla tulevaisuudessa hyvin. Suunnitelmissa olisi elää pitkään ja päästä palkintosijoille 90v. tai 100v. sarjoissa. Haavetta kerrassaan. Ihan oikeesti. Taas tuli minulle topikki jota pähkäillyt ihan tilaamatta ja tietämättä.. 80-vuotiaiden sarjassa kilpailu on vielä kovaa.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Ens vuonna kilpasarjaan ja seuraavana eliteen. Eli 2 vuotta menee jos reenaa kunnolla. Tosin et sillon vielä voita kisoja, mutta pysyt porukoissa. Suomessa on niin vähän kisoja ettet voi liikaa ajaa. Sitäpaitsi nehän on hyvää reeniä? Miten kovaa reenaa riippuu siitä miten usein reenaa. Puntti kannattaa kyllä, kuhan teet muutakin kun habaa. Kannattaa katella että ajoasento on oikee ja muuten pyörän säädöt kohillaan. Ei mee netin opeilla välttämättä oikein, käy IRL jonkun osaavan luona. Niin etkä oo 3 kuukaudessa oppinut pyöritystekniikkaa.

Jep, kilpasarjassa mahdollisimman monta kisaa ensi vuonna, niin opit ryhmäkäyttäytymisen, käsimerkit ja jotain jo taktiikastakin.
    Ei tullut ilmi, mistä olet, mutta seuran yhteislenkeille ehdottomasti. Eikä haittaa, vaikka menisi naapuriseurankin yhteislenkeille.

Treenivinkit annan muiden hoitaa, koska mulle sopii parhaiten 60-luvun treenaus, joka ei 90% muista tunnu sopivan

Ja kesällä jos/kun kilpasarjan kisoissa tuntuu pahalta välillä ja usko loppuu eliteen nousemiseen, niin oikeasti se ero ei ole kilpasarjasta mikään mahdoton, vain kun vedetään kovaa, niin vedetään hieman kovempaa ja pidempään. Itseä ainakin eron vähyys yllätti..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PEKKKA Katso viesti
    "treenaa monipuolisesti, käy kuntoajoissa/kisoissa, liity paikkakuntasi pyöräilykerhoon"
    Not sure if serious... Mutta toi on helvetin hyvät ohjenuora + juo sitä kaljaakin sopivasti että pälli kestää.

Perinteisellä kaavalla kestävyyslajien harjottelupuoli menee niin että vietetään vuositasolla satulassa/suksilla/juosten nousujohteisesti 600 tuntia ja siitä yli, punttisalimeiningit, kuntopiirit ja vastaavat hölmöilyt vielä päälle. Kaksi avainharjoitusta viikossa (3/10pv, whatever), tehoharjoitusten osuus 10-15% ajankäytöstä. Helpot treenit tarpeeksi hiljaa että pystyy tekemään kovat oikeasti kovaa. Sanoinko jo progressio? Sanoin.

IMO. YMMV.
    --

Tulee mieleen eräs kanuunatoveri, joka oli taustoiltaan vastaavanlainen parikymppinen, kun aloitti maantiepyöräilyn.
    Yksi kesä (vai oliko puolikas?) Kanuunalenkkejä, talvi Kanuunaspinningiä, sitten kilpasarjaan, jonka voitti. Samana kesanä jo SM-kisoihin U23 sarjaan. Ei ihan palkintopallille. toisena vuonna elitessä yhden kisan voitto, ja maajoukkueeseen. Kukahan mahtaa olla?
    Esa S muokkasi tätä : 12.10.2012 at 10.30

Jos saan antaa oman esimerkin mitä voi tapahtua vuodessa. Ostin ekan maantiepyöräni 5/2011. Seuraavana kesänä se kulki jo kuntokisoissa parhaimmillaan 38+ - vauhtia aktiivisesti vetotöihinkin osallistuessa. En osaa sanoa riittääkö tuo vielä oikeisiin kisoihin, mutta melko lähellä varmaan. Olen jo nelikymppinen, joten sinulla on aikaa kehittyä vaikka mihin...

Tuo hitaat niin hitaasti, että jaksaa tehdä tehot kunnolla on ehkä tärkein ohje. Perussynti on tuijottaa tuota keskaria lenkillä. Se on mikä on. Ei sillä ole oikeesti mitään merkitystä yksin ajellessa. Porukkalenkillä se pyritään ilmoittamaan, että lenkin rasitustasoa pystyy arvioimaan omalle kohdalle.

Väkisin ei pidä mitään tehdä. Jos tehopäivänä ei kulje ja homma ei toimi, niin aja PK:ta. Intervallit on erittäin tärkeitä päälle ja kintuille. Niitä vain vaihtelevasti eri pituisina. Joka lenkillä pitäisi olla jonkinlaista vaihtelua vauhdissa. Tasapaksu junnaaminen ei ole hyväksi kropalle.

Liika on liikaa. Muista myös levätä tai et kehity.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ju$$i Katso viesti
    .............Väkisin ei pidä mitään tehdä. Jos tehopäivänä ei kulje ja homma ei toimi, niin aja PK:ta. Intervallit on erittäin tärkeitä päälle ja kintuille. Niitä vain vaihtelevasti eri pituisina. Joka lenkillä pitäisi olla jonkinlaista vaihtelua vauhdissa. Tasapaksu junnaaminen ei ole hyväksi kropalle............
    Väittäsin että peekoota vääntäessä ei paljon suositella vauhdin vauhtelua. Alamäessä mennään kovempaa muttei sykettä kannata nostella yli kynnyksen juuri ollenkaan, muuten kyseessä ei ole PK-lenkki.

Pärjääkö SM tasolla ilman kiellettyjä aineita?
    Canyon Inflite CF SLX 2018 - Canyon Neuron CF 2019 - Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 - Master CX Columbus -90 luvulta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Kyllä, ADT:n luvanvaraiset ja sallitut riittävät hyvin. Kiellettyjähän on äärimmäisen vähän kun ei sekaannu eläin- tai kasvikunnan lääkitykseen käytettäviin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Hyvä se on vähän varuilta rooppinkia ottaa, käyttää ne kaikki muutkin...
    I don't want to break these chains

Mä antaisin kyllä semmoisen vastauksen, että jos pitää täältä kysyä harjoitusvinkkejä jne, ei todennäköisesti pääse SM-tasolle koskaan. Sulla täytyy olla itsella osaamista tai sitten sulla on oltava valmentajan tapainen joka osaa sut analysoida ja tehdä sulle ohjelmat. Tää on aika tyly vastaus, mutta väittäisin sen olevan aika oikea.

Nopein tapa: menet pyöräergotestiin ja ilmoitat täällä tulokset niin kerrotaan kannattaako edes yrittää vai jatkaa harrastuspohjalta.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Hanki nojapyörä niin oot melkein heti SM-tason kuski
    "The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"

Minä olen myös sitä mieltä, että kannattaa hankkia joku valmentaja. Yksin tehdessä ei usein tule valmista etenkään kun vetää mutupohjalta. Harjoituspäiväkirjaa kannattaa pitää, on sitten dokumenttia katsoa taaksepäin milloin kulki ja miten paljon oot oikeesti harjotellu. Ei ollenkaan mahdoton haave, tavoite ennemminkin.
    Missä päin asustelet? Pyöräilyseuraan liittyminen tuo usein treenikavereita ja samasta aiheesta kiinnostuneita.

PS täällä ei kannata kysellä tämmösiä asioita, vastaukset on useimmiten vittuilua tai sarkasmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kp63 Katso viesti
    Mä antaisin kyllä semmoisen vastauksen, että jos pitää täältä kysyä harjoitusvinkkejä jne, ei todennäköisesti pääse SM-tasolle koskaan. Sulla täytyy olla itsella osaamista tai sitten sulla on oltava valmentajan tapainen joka osaa sut analysoida ja tehdä sulle ohjelmat. Tää on aika tyly vastaus, mutta väittäisin sen olevan aika oikea.
    Eikös SM-sarja ole pieni ja tasoton, ja jos tosissaan treenaa on jo pidemmällä kuin puolet osallistujista ?)
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

Liity seuraan, kysy valmennusta, jos (kun?) ei löydy, hommaa vaikkapa Joe Frielin Cyclist's Training Bible ja noudata alkuun sen ohjeita. Keväällä (tai miksei nyt syksylläkin) menet yhteislenkeille ja kesällä ajelet kilpasarjan kisoja sen minkä jaksat ja keräät kokemusta. Kyllä se siitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ernesti Kolpakko Katso viesti
    Liity seuraan, kysy valmennusta, jos (kun?) ei löydy, hommaa vaikkapa Joe Frielin Cyclist's Training Bible ja noudata alkuun sen ohjeita. Keväällä (tai miksei nyt syksylläkin) menet yhteislenkeille ja kesällä ajelet kilpasarjan kisoja sen minkä jaksat ja keräät kokemusta. Kyllä se siitä.
    Interwebs aikana kyllä löytyy valmennusta suht edukkaaseen hintaan. Tietty metsään voi mennä tässäkin touhussa niin että rytisee. Jonkun seuravalmentajakurssin käynyt aktiivi osaa varmasti kirjoittaa jotain ohjelmaa, että saa harjoittelun ainakin vaikuttamaan suunnitellulta. Loka-Marraskuussa porukka alkaa varmaan yleensä ajattelemaan lenkkeilyä, eli nyt on hyvä aika aloittaa kuntoilu 2013 kautta varten.

Harjoitusohjelma saattaa näyttää vaikkapa seuraavalta.

Ma: Lepo
    Ti: Kova lenkki, 1,5-2 h, vetoja esimerkiksi 2 x 15 min.
    Ke: Reipas, esimerkiksi porukkalenkki kovemmassa seurassa tai fiiliksen mukaan vauhtileikittelyä 2 h.
    To: Fiiliksen mukaan samanlainen kuin Ke tai vähän kevyemmin 2h.
    Pe: Lepo
    La: Kova porukkalenkki. 3-4h
    Su: Kevyempi lenkki, ei kuitenkaan mitään sykkeellä sata palelua tai jos tuntuu hyvältä, niin voi ajella välillä vähän kovempaakin 3-5h.

Yhteensä 12-15 h. Välillä voi ajaa pidempäänkin viikolla jos siltä tuntuu. Kun Suomessa kaiketi asut, niin kevyet viikot kannattaa pitää silloin kun on kovat pakkaset tms. kevyttä viikkoa ei tarvitse pitää silloin kun on hyvä keli ellei ole tarvis levätä. Keli ja muu elämä jaksottaa viikkoja useimmilla ihan riittävästi.

Tammi-Helmikuusta alkaen voi tehdä vetoja kahtena päivänä viikossa.

Voisin kuvitella, että yhteislenkkien kautta kannattaa lähteä liikkeelle. Yhteislenkit ovat toki kovin erilaisia eri paikkakunnilla ja se vaarien kahvilenkkiporukka ei välttämättä ole se paras vaihtoehto kun tavoitteena on SM-tasolle (mitä se sitten tarkoittaakaan) pääsy eikä vaimon pakoilu pyöräilyn merkeissä. Viikkokisat, ainakin PK-seudulla, ovat hyvä keino ottaa tuntumaa, kun näissä on usein enemmän vauhtia kuin varsinaisissa kilpailuissa, mutta matkaa on tietty vähemmän. Elitessä pyörii mukana heikommillakin lahjoilla joskus maaliinkin saakka (tästä on omaakin kokemusta), mutta pokkaamassa ei tarvitse käydä ainakaan kovin usein.

Muista levätäkin aina välillä. Jos käyt töissä tai koulussa, niin kaksi lepopäivää viikossa on ihan hyvä pitää ja koittaa vaikka tehdä koulutöitä. Viisi treenipäivää per viikko on ihan riittävästi.

Ja ettei nyt tule mitään väärinkäsityksiä, niin minä en väitä, että olisin koskaan SM-tasolla kilpaillut. Minä vaan kuntoilen ja höpisen omiani.
    OJ muokkasi tätä : 14.10.2012 at 18.28
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Eikös SM-sarja ole pieni ja tasoton, ja jos tosissaan treenaa on jo pidemmällä kuin puolet osallistujista ?)
    Kun on kirimiehen kroppa ei kannata tempoon juuri tähdätä ja päinvastoin. Noi yleisohjelmat on just siksi vaarallisia ettei ne sovi kellekään. Ne on hyviä alkumalleja, jotka pitää osata räätälöidä. Esim aiemmin kilpahiihtoa harrastaneella maxhapenotto riittänee ja silloin kannattaa keskittyä muuhun. Tosissaan treenaavat päätyy aika usein ylikuntotilaan ja tauolle.

Punapää reeniä ja lahjakkuutta

SM-tasolla todellakin pärjää ilman kiellettyjä aineita! tosin mä puhun ny naisten sarjasta ja amatööreistä. Sanon silti että kotimaassa pärjää.
    OJ:lla oli mun mielestä ihan hyvät ohjeistukset, kyllä SM-tasolla kansii olla monipuolinen ehdottomasti, ja myös tulevaisuutta ( niitä M/N80 sarjoja ) ajatellen.
    Treenata ei kannata mun mielestä "tosissaan" ja tarkootan pakonomaisesti, pitää olla myös muuta elämää mutta reenit pitää tehdä kunnolla.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    Treenata ei kannata mun mielestä "tosissaan" ja tarkootan pakonomaisesti, pitää olla myös muuta elämää mutta reenit pitää tehdä kunnolla.
    Viisaita sanoja.
    Canyon Inflite CF SLX 2018 - Canyon Neuron CF 2019 - Canyon Ultimate CF SL 9.0 2016 - Master CX Columbus -90 luvulta

Kun itse 70-luvun lopulla innostuin kilpahiihdosta, oli vanhoilla ukoilla tapana muistuttaa, että kilpahiihtäjäksi tarvitaan 7 vuoden harjoittelu. En kyllä päässyt lähellekään SM-tasoa. Luulenpa, että pyöräilijä tarvitsee vähän enemmän aikaa tullakseen huippukuntoon. Jos pohjat on jääkiekosta ja laskettelusta, epäilen että voimaa on kyllä tarpeeksi, mutta hapenotto ja kestävyyspohja eivät riitä. Miten olisi jos aloittaisit ergometritestillä, missä mitataan aerobinen ja anaerobinen kynnys. Sen jälkeen olisi helpompi määrittää järkevä harjoitusvauhti. Kokemuksesta tiedän, että jos vain fiilispohjalta lenkillä lisää vauhtia aina kun kulkee hyvin, ei kunto pidemmän päälle kasva vaan kehitys pysähtyy.

Huutomerkki! ei sentään ikuisuusrojekti..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KJP Katso viesti
    Kun itse 70-luvun lopulla innostuin kilpahiihdosta, oli vanhoilla ukoilla tapana muistuttaa, että kilpahiihtäjäksi tarvitaan 7 vuoden harjoittelu. En kyllä päässyt lähellekään SM-tasoa. Luulenpa, että pyöräilijä tarvitsee vähän enemmän aikaa tullakseen huippukuntoon. Jos pohjat on jääkiekosta ja laskettelusta, epäilen että voimaa on kyllä tarpeeksi, mutta hapenotto ja kestävyyspohja eivät riitä. Miten olisi jos aloittaisit ergometritestillä, missä mitataan aerobinen ja anaerobinen kynnys. Sen jälkeen olisi helpompi määrittää järkevä harjoitusvauhti. Kokemuksesta tiedän, että jos vain fiilispohjalta lenkillä lisää vauhtia aina kun kulkee hyvin, ei kunto pidemmän päälle kasva vaan kehitys pysähtyy.
    Höpöhöpö, kyllä se kunto todella kasvaa kun fiilispohjalta ajelee ja vähä tempoilee välillä, kestävyyttä kannattaa varmasti kehittää jos on ollut tekniikkaljin harrastusta? Testit on vaan suuntaa-antavia jos tykkää tehdä, mutta niitä mitään iloa kun numeroita paperilla ole. Tosin tämä nyt on aihe josta saisi kirjankin kirjoitettua, mutta molempia; fiilistä ja kovempia reenejä, erilaisia kovia mutta ehdottomasti kehon kuuntelua myös.
    Kokemuksesta mä puhun, tehtiin joku testi jonka perustella ihan olin onnettomassa kunnossa ja paljon töitä edessä... - voitin siittä 2 päivän kuluttua sm-kultaa kympillä SE-ajalla. Hyvä etten uskonu testituloksia! Sama juttu pyöräilyssä, tehtiin niitä ergo-testejä tai jotain, olin muka ihan onnettomassa kunnossa eikä mitään ominaisuuksia - mutta kyllä se tempo kuukauden kuluttua hyvin meni, harjoitteluun en mitään muuttanu jonkun testin perusteella. Enempi mä omaan tuntemukseen ja tempotuloksiin uskon.
    Kukaan ei voi sanoa montako vuotta tarvitaan "kilpailijan kuntoon". Jos on nuorena liikkunu, ON TERVE ( ja vaikkei olisikaan) niin ei siinä välttämäti mene aikaa. Vertailukohtana taas käytän iteä, ostin fillarin 1999huhtikuussa ja 2 kuukauden harjoittelulla oli sm-kisoissa neljäs; sitä ennen viimeisin kestävyys-suoritus oli vuodelta 1987 ja saliharjoittelua 3 vuotta että lähtökohdat eivät olleet kovin hienot, mutta kestävyyttähän mulla on aina ollut. Loppuvuodesta voitin tempossa edelläni olleet tytöt/naiset. Eli Suomen huipulle meni vajaa vuosi, seuraavana kesänä sm-kultaa.

Miehissä on tosin varmaan vähä kovempi taso ja enempi populaa, niin jos menee vähä enempi aikaa? Ei nyt seittemää vuotta kuitenkaan! Tai peräti enempää, siinähän alkaa jo inspiraatio mennä. Vuosi tai kaksi, siinä pääsee jo hyvin hollille.
    tempokisu.kuvat.fi

Ihan vaan kysyn, enkä siis millään pahalla, kettuillakseni tai mollatakseni, mutta pääseekö täällä annetuilla ohjeilla todella SM-tasolle? Tunteja ohjelmista löytyy edes jonkin verran, mutta reenikertoja/vko ei nimeksikään. Ok, tietty riippuu vähän miten SM-taso määritellään? Top10? Oman käsitykseni mukaan noita kertoja pitää tulla 9-14 viikossa, tosin lajille ominaista taitaa olla pitkähköt reenit teki sitten tehoja tai pk-reeniä niin ehkä vähän vähempi voi riitttää.

Ja vielä kerran ettei kukaan käsitä väärin: Hienoa että olet päättäny satsata urheiluun, Suomessa on aivan liian vähän sellaisia henkilöitä. Tsemppiä!

Peukalo ylös henk koht suunnitelma

Tavoitteita ja haaveita on hyvä olla, ainakin nuorena. sm-taso on oikein hyvä tavoite, riittävän kova mutta ei mahdoton.
    En usko että millään "ohjeilla" pääsee sm-tasolle ( mä laskisin että palkintosijat on mahdollisia, se olisi se taso?) vaan ensinnä on se lahjakkuus ja miten sitä kehittää ja kehittyy. Varmaan jos reenaa miten paljon vaan jos ei ole lahjoja tai kykyjä, ei sm-tasoa saavuta ikinä. Ja jos on lahjoja, vähemmälläkin harjoittelulla pääsee. Toisille sopii 2 harjoitusta päivässä, ja toisille ei, mutta lepopäiviä on oikein hyvä olla se 1-2 viikossa ehdottomasti.
    Eka varmasti pitäisi selvitää se perustaso ( esimerkiksi joku tempo ja miten yhteislenkillä pysyy mukana, tai maantiekisassa) lähtee siittä suunnittelemaan. OJ:n ehdotus oli varmasti peruskuntoa kehittävä, siittä on tottakai lähdettävä, ilman pohjaa ei pysty toteuttamaan kovia tempo-veto-vauhti-harjoituksia tai niitä 2 kertaa päivässä reenejä. Aika moni varmaan käy salillakin voimaa hankkimassa.
    Mä kyllä neuvoisin kysyy jonkun luotettavan kokeneen valmentajan tai neuvonantajan jonka kanssa voi jutella asioista, jos täältä ottaa ohjeita niin jokainen neuvoo omaansa ja siittä on vaikea ottaa selkoa mitä tekis?
    tempokisu.kuvat.fi

Aikoinaan kokeneempi kuski jutteli, että VK se on mikä pyörää kuljettaa ja myös säästää jalkoja kiriin. Myöhemmin samoja jutteli useammankin kuskin MM ja olympiatasolle vienyt valmentaja. Lisäsi toki, että aina pitää pyrkiä harjoittelemaan matalimmalla mahdollisella teholla, joka käytettävän ajan puitteissa tuo riittävän vastikkeen. Aloittelijalla 2h PK-lenkki saattaa toimia tosi hyvin, mutta enemmän treenanneelle jokin muu systeemi voi olla parempi.

Kun on vuoden tai pari rimpuillut, niin joutuu kiusaamaan itseään entistä enemmän. Googlaa vaikka Hunter Allenin "the next level" artikkeli. En tiedä onko 9-14 harjoituskertaa viikossa käytössä kovin monella pyöräilijällä, jos työmatkat ja kauppareissut jätetään pois.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    En tiedä onko 9-14 harjoituskertaa viikossa käytössä kovin monella pyöräilijällä, jos työmatkat ja kauppareissut jätetään pois.
    Kaverihan aikoi panostaa 100% niin ei sillon paljon töissä käydä. Mutta onko pyöräily suomessa niin pieni laji että 5 viikko reenillä pääsee top10, saatikka näihin top3 sijoituksiin? Tuskin! Heiastuuko tässä koko Suomea ja kaikkia lajeja koskeva tason lasku, kun ei enään treenata? Jos Suomen kärkeen pääsee harrastelemalla niin voi olla varma että matka maailman kärkeen on piiiitkä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KehveliSki Katso viesti
    Kaverihan aikoi panostaa 100% niin ei sillon paljon töissä käydä. Mutta onko pyöräily suomessa niin pieni laji että 5 viikko reenillä pääsee top10, saatikka näihin top3 sijoituksiin? Tuskin! Heiastuuko tässä koko Suomea ja kaikkia lajeja koskeva tason lasku, kun ei enään treenata? Jos Suomen kärkeen pääsee harrastelemalla niin voi olla varma että matka maailman kärkeen on piiiitkä...
    Tähän aikaan ajetaan pitkää lenkkiä ja 9-14 8h-lenkkiä syö aikaa yhden viikon lepopäiväohjelmalla mahdottomasti.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •