Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Pyörä kaupunkiin koulu + työmatkoille

Pyörä kaupunkiin koulu + työmatkoille

Hei,

en ainakaan nopealla etsimisellä löytänyt itsenikaltaista scenaariota mihin etsin cykkeliä joten aloitinpa uuden aiheen!
    Pyöräni varastettiin viikonloppuna ja nyt olen uutta pyörää vailla kun vakuutusyhtiöni jo korvausta on ehdottelemassa.

Aiemmin olen lähinnä edukkailla maastureilla ajellut kaupungissa ja nyt olisi houkutuksen kohteena jonkin-sortin katukiituri. Toivelistalla jäykkä keula, napavaihteet ja hydrauliset levyjarrut (Nämä siis toiveita, ei välttämättömyyksiä) Kokoa minulla on 189cm ja +100kg. Ajelut tapahtuisivat pääsääntöisesti lumettomissa olosuhteissa ja 10km säteellä kodistani.

Olen tällä hetkellä katsellut näitä pyöriä:

Kona Dr.Fine
    Cube Hyde Race
    GT Traffic 8

Onko teillä kokemusta omaavilla fillaristeilla vinkkejä mihin suuntaan kannattaisi nokkaani kääntää? Olenko ihan väärässä suunnassa katsellessani napavaihteisia? Itse tykästyin edellä mainittujen pyörien tyyliin ja koeajo vastaavanlaisella pyörällä maistui erinomaiselta.

Tässä mulla olis ihan samasta aiheesta ketju jos siitä on jotain apua http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...koulumatkoihin

Kuulostaa siltä, että hyvä vaihtoehto sinulle voisi olla jäykkäperäinen ja keulainen 29er maastopyörä. Sellaiseen saisi halutessaan hyvin rullaavat cyclocross kumit ja jos tulisi tarvetta ajella maastossa tai talvella saisi paksutkin nakit. Cyclocross ja maantiepyöräki voisi toimia sinun käytössäsi, mutta niillä ei varmaan ole kiva kaupungissa ajella.

Fine Alfinella, toimiva paketti kyseisen kaltaiseen ajeluun...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gieggoilija Katso viesti
    Tässä mulla olis ihan samasta aiheesta ketju jos siitä on jotain apua http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...koulumatkoihin

Kuulostaa siltä, että hyvä vaihtoehto sinulle voisi olla jäykkäperäinen ja keulainen 29er maastopyörä. Sellaiseen saisi halutessaan hyvin rullaavat cyclocross kumit ja jos tulisi tarvetta ajella maastossa tai talvella saisi paksutkin nakit. Cyclocross ja maantiepyöräki voisi toimia sinun käytössäsi, mutta niillä ei varmaan ole kiva kaupungissa ajella.
    siis mitä ihmettä täällä oikein ehdotellaan?

Ja ehdottajana gieggoilija joka ei ilmeisesti vieläkään ole ostanut sitä ensimmäistäkään kunnollista pyöräänsä..
    jos ollaan tasolla, että ei tiedetä mistään mitään ja pitää kaikesta kysellä muilta, ei ehkä kannata ekana alkaa neuvomaan muita..

Aiemmin olen lähinnä edukkailla maastureilla ajellut kaupungissa ja nyt olisi houkutuksen kohteena jonkin-sortin katukiituri. Toivelistalla jäykkä keula, napavaihteet ja hydrauliset levyjarrut (Nämä siis toiveita, ei välttämättömyyksiä) Kokoa minulla on 189cm ja +100kg. Ajelut tapahtuisivat pääsääntöisesti lumettomissa olosuhteissa ja 10km säteellä kodistani.
    Jos ajetaan asfaltilla jossa ei ole lunta, niin jos nyt kuitenkin unohdettaisiin ne maastopyörät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gieggoilija Katso viesti
    ...Cyclocross ja maantiepyöräki ... niillä ei varmaan ole kiva kaupungissa ajella.
    Mihin tuo ei varmaan ole kiva perustuu?

Olenko tehnyt jotain väärin kun minusta on ihan kiva ajaa kaupungissa cyclocrossarilla. Talvellakin.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Kävin eilen kokeilemassa Kona Dew Plussaa kahdessa eri runkokoossa Jyväskylässä Laajavuoren Konalla. (Ps. Aivan uskomattoman hyvää palvelua, suosittelen!) Dew Plussaa kokeilin sen vuoksi ettei DR.Finestä ollut heillä paikanpäällä oikeaa runkokokoa. Hyvältä tuo runko vaikuttaa, vaikka pienillä eroilla varmaankin on tuo fine verrattuna dew plussaan. Mutta oudokseltaan tuntui ihmeelliseltä kun ajellut aiemmin maastopyörillä (kaupungissa) pelkästään, mutta tykkäsin. Yllättävän pysty ajoasento noissa Konissa.

Nyt odottelen mitä Bonar hankintapalvelut tarjoaa ja mihin hintaan. Heille lähetin listan pyöristä mitkä kiinnostavat ja lupasivat kysellä maahantuojilta tarjoukset.

Dr.Finessä hiilari-keula, mietityttää että onko se oikeasti kestävä ja hintansa arvoinen? Mietin myös että kuinka paljon tuo Konan Dr.Good eroaa Dr.Finestä? Good:issa taitaa olla Nexus napavaihde, onko siinä suuria eroja Alfineen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hkultala Katso viesti
    Jos ajetaan asfaltilla jossa ei ole lunta, niin jos nyt kuitenkin unohdettaisiin ne maastopyörät.
    Hiilikuituisen maantiepyörän omistajana väittäisin että kannattaa täysin unohtaa maantiepyörät jos niillä ei aja tai pyri ajamaan kisamaisesti. Maantiepyörät ovat täysin turhia ja huonoja pyöriä taajamissa. <-rehellinen mielipiteeni 2 maantiepyörän ja 1 maantiesinkulan jälkeen.

Itse ajan nykyään työmatkaa täysjäykällä 26" maasturilla.

Ketjun aloittajan pituudella ja massalla katselisin jotain tuon tyyppistä, kevyemmät renkaat vain. http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/...tude-adventure

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti
    Ketjun aloittajan pituudella ja massalla katselisin jotain tuon tyyppistä, kevyemmät renkaat vain. http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/...tude-adventure
    Tuossa on lähes saman tyyppinen runko edullisemmasta putkesta, kuvittelee vaan Alfinen vaihteet ja kevyet renkaat siihen jos haluaa testata miltä tuntuu:
    http://www.laajavuoribikepark.fi/ver...nit-oranssi-24

Hiilikuituisen maantiepyörän omistajana väittäisin että kannattaa täysin unohtaa maantiepyörät jos niillä ei aja tai pyri ajamaan kisamaisesti. Maantiepyörät ovat täysin turhia ja huonoja pyöriä taajamissa. <-rehellinen mielipiteeni 2 maantiepyörän ja 1 maantiesinkulan jälkeen.
    Maantie- ja maastopyörien väliin mahtuu aika monta pyörätyyppiä.

Kun ensin mennään yhdestä laidasta ohi, sitten yritetään paikata ampumalla toisesta laidasta ohi..

Maantie- ja maastopyörien väliin mahtuu aika monta pyörätyyppiä.
    Kun ensin mennään yhdestä laidasta ohi, sitten yritetään paikata ampumalla toisesta laidasta ohi..
    Aloittajan mainitsema Cube Hyde Race on kuin täysjäykkä 29" maasturi. Vain kapeilla renkailla. 100kg massalla voi teräsrunko ja vähän leveämmät renkaat olla ehkä mukavammat, kuten ehdotin.

Itse olen neljän varastetun pyörän (maasturi-hybridi-cyclo-maasturi) jälkeen päätynyt ajamaan kaupungissa vain vanhalla romulla täysjäykällä 26 maasturilla. Joka kulkee ketterästi ja sujuvasti joka paikassa.
    Tosin talvella 29 voisi olla vielä mukavampi.

siis mitä ihmettä täällä oikein ehdotellaan?

Ja ehdottajana gieggoilija joka ei ilmeisesti vieläkään ole ostanut sitä ensimmäistäkään kunnollista pyöräänsä..
    jos ollaan tasolla, että ei tiedetä mistään mitään ja pitää kaikesta kysellä muilta, ei ehkä kannata ekana alkaa neuvomaan muita..

No itseasiassa löytyy maastopyörä, mummis ja maantiepyörä, kunnollisina pitäisin noista maantiepyörän ja mummiksen.

IncBuff Guest
    Allekirjoitan tämän parin maantiesinkulan jälkeen joiden piti palvella käyttöpyörinä mutta molempiin kyllästyin aika nopeasti epämukavuudesta kaupunkiajossa johtuen.

Oma mielipiteeni, joka on tietysti täysin väärä foorumin yleiseen linjaan nähden, on se että hybridi on pätevin yleispyörä kaupunkikäyttöön.

Maantiepyörä EI ole täysin turha taajamassa, koska sillä pääsee sieltä pois. Kaupunkikruisailuun se ei kuitenkaan ole soveliain.

Enpä ole noilla Dew-sarja pyörillä ajanut, mutta aikanaan Crescentin hybridillä kruisailin enemmän ja vähemmän 10v ja se oli kyllä yleispätevä, joskaan ei kovin innostava peli. Teräsrunko voisi mukavuuden puolesta ollaa plussaa, alurungot tuppaa olemaan tarpeettoman kovia.
    Peruslaulu on että tietty osissa on eroa, mutta rungon sattuvuus omaan käyttöön ratkaisee pyörän käytettävyyden jotakuinkin lopullisesti. Minun kokemus on vähän sellainen että jos ei aio pyöräilyä erikseen harrastaa niin hybridi on varmaan aika pätevä ratkaisu moneen lähtöön. Varsinainen maantiepyörä on tosiaan varsin epäkäytännöllinen muuten kuin lenkkikäytössä. 29" maasturi voi olla ympärivuotisessa käytössä hyvä, mutta se on taas tarpeettoman raskas vain asvaltilla ajeluun. Tuossa vähän laajemminkin minun kokemuksia: http://kartturi.wordpress.com/2012/0...tyomatkapyora/

Nyt on yleispyöränä alla Surly Cross Check joka tuntuu toimivan moneen lähtöön varsin yleispätevästi. Se on mukava, luotettavan oloinen ja aika liukas peli ajaa. Ilmeisesti se vakio kokoonpano ei kuitenkaan ole hinta/laatu-suhteeltaan kovin kummoinen. Kokosin itse Ultegra/CX70 setin D-A bar endseillä ja Mavicin Ksyrium kiekoilla jotka sattuivat olemaan nurkissa. Saattaa venyttää budjettiä kyllä vähän noista mainituista, menee varmaan tuohon tonnin haarukkaan. Vastaavia voisi olla Salsa Caseroll ja Singular Osprey.

Napavaihde ei varmaan ole huonompi, joskaan ei se ketjuvaihde ole paha pitää kunnossa jos vähän pysyy työkalu käsissä ja viitsiin ketjuja putsailla. Ei ole kokemusta laajemmin, mutta ilmeisesti Shimano Alfine on vähän notkeampi käytössä kuin Nexus. Talouden toisessa tai neljännessä pyörässä on 5V nexus jossa varmaan on jo vähän huollon tarvettakin, mutta se ai ainakaan vaihda mitenkään pehmeästi eikä veto päällä oikein ollenkaan.

Sainpas hankintapalveluilta erittäin hyvän tarjouksen ko. pyörästä, ja itseasiassa kahdesta vaihtoehdosta vielä:

http://www.trekbikes.com/fi/fi/bikes...ktor_four_dk/#

ja samasta fillarista 2012 malli:
    http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=11642

Onko olennaisesti käytön kannalta isoja eroja näissä kahdessa versiossa? Ko. pyörien runko tuntui hirmu hyvältä testatessani sitä. Hinnat erittäin lähellä toisiaan, 2013 - malli tietty hieman kalliimpi.

Ylemmässä mallissa näin nopsasti katsottuna ainakin pykälän paremmat vaihtajat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Viljanteri Katso viesti
    Sainpas hankintapalveluilta erittäin hyvän tarjouksen ko. pyörästä, ja itseasiassa kahdesta vaihtoehdosta vielä:
    Huomenta.

Juu aika identtisiltä näyttäisivät. Muuten kun "ens vuoden mallissa" nuo vaihtajat 105 eikä Tiagra (joka on se paras hinta/laatu -satsaus Shimanon mallistossa, mitä olen itse täältä foorumilta oppinut. Siis Tiagrasta 105een). Mutta tosiaan vaihtajat pelkästään, että varmaan joku osaa paremmin teorisoida, onko ne itsessään jo tuon lisähinnan arvoinen päivitys.
    "A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere." – Groucho Marx

Jos en nyt väärin muista kun juuri ostattelin, niin Ultegran takavaihtaja maksaa noin satasen ja etuvaihtaja kolmisen kymppiä, ja fillaritorilta vielä halvemmalla, ja jos työkalut pysyy käsissä niin nuo vaihtaa aika näppärästi itsekkin. 105:t on varmaan aavistuksen edullisemmat. Joten jos hintaero ei ole paljon satasta enempää niin parempien osien vuoksi kannattaa vaihtaa, mutta jos vanhemman saa tosi hyvällä kaupalla niin ei niitä vaihtajia kannata surra, ne voi vaikka saman tien päivittää. Maantiesarjoissa ne kahvat on kaikkein kalleimmat, noita vaihtajia ja muita osia saa melko edullisesti.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •