Näyttää tulokset 1 - 29 / 29

Aihe: Pyörien ulkonäön "tuunaus", lapsuuden Jopot ja ihan asiallistakin keskustelua :)

  1. #1

    Cool Pyörien ulkonäön "tuunaus", lapsuuden Jopot ja ihan asiallistakin keskustelua :)

    Moikka,

    Parikin eri pyörää kyllä on, tuota "virallista" Surlya en ole mitenkään tuunannut, mutta piti kysymäni:

    millaisiin ratkaisuihin tyypit ovat täällä päätyneet rakkaita pyöriään koristaessa, jos kyseiselle operaatiolle on ollut tarvetta? Onko tullut kylkeen spraymaalia tai kenties muuta suurempaa pintaremonttia? Itse lapsesta asti olen tarroittanut pyöriä, rakasta Jopoani erityisesti. (joskus oli turtles-purkkatarrat, yms. missä vaan oli tarroja) mutta nykyään oon saanut tarvittavat tarrat (jotka kestää sään) teetettyä itse eri paikoissa mm. tuolta www.designskins.fi

    Onko /oliko teillä tapana personoida pyöriä? Muistan kyllä useamman kerran isoveljeni kanssa spraymaalattiin vuoron perään pyörät aina uuteen uskoon. Myös tarrasesongit vaihtelivat he-manista turtleseihin ja samaten siis pyörän ulkonäkö

    Säälitää kun ei kuvaa saa, mutta mun lempparini oli kilpparinvihreä turtles-pyöräni punasine vanteineen

  2. #2
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    28
    Mun tekis mieli ihan tota virallista maasturia koristaa jollain, se on vähän tylsä anodisoitu musta. Jotain teippejä vois viritellä, nythän ne koristeteipit sisustuksessa on kai in, kai semmonen pyöräänkin jotenkin kävis? Tai sit semmonen näyttäis vaan ihmeelliseltä viritykseltä. Nyt syksyn tullessa pitää laittaa tylsästi heijastinteippiä.

    Pienenä oon pakottanut iskän maalaamaan mun pyöriä, useimmiten pinkiks. "Räpättimet" oli kiinni pyykkipojilla, pyykkipojan väriä ja mallia vähän vaihdeltiin. Jostain syystä en oo pienenä tajunnut laittaa pyörään tarroja, ehkä vahinko pitäis ottaa nyt takas ja pistää pyörä täyteen jotain hellokittyjä.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    TRE
    Viestit
    240
    Mulla oli pienenä joku mahdottoman sievä liila Pirpana, missä oli valtavat pinkit gripit, joissa kengurun kuva.
    Pinnat olivat täynnä niitä helmiä, ja räpätinkin piti tietysti olla
    My Little Pony -tarrat olivat kovassa huudossa, nyt näihin uudempiin pyöriin ei ole niin tullut enää laiteltua koristeita.
    Eikun joo, Cuben keulassa logo-C:n päällä on hirvivaara-tarra, tuliaisina Kilpisjärveltä.
    Toivottavasti uusi pyörä on jo tehtaalta tullessaan sen verran silmiä hivelevä, ettei siihen kehtaa laittaa mitään

  4. #4
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    2.024
    70-luvulla tuli tuunattua senaikaista Raleigh Royale retkipyörää. Ekaksi maalit pois ja sitten metallihohtosiniseksi. Ja 80-luvulla siitä tuli punertavan violetti ja 90-luvulla musta/metallihohtosininen. Fordin kullanväristä koristeteippiä tuli käytettyä mutta ei paljon muuta tarraa.

  5. #5
    Tuunasimme kymmenvuotiaana traktorin penkin jopoon, ohjaustanko lekalla chopper-malliseksi, ja pidennys jääkiekkomailoista, jotta sai kunnon apinakiikun. Toinen kaveri innostui myös, joten modasimme lekalla etuhaarukan chopperimalliin. Valitettavasti tuo haarukka katkesi alamäessä 30km/h vauhdissa myöhemmin...

  6. #6
    Muksuna tuli usein poistettua tarakkaa ja lokareita nin sai krossipyörän, jolla saattoi menä hiekkakuopalle (krossimontulle) kokemaan vauhdin hurmaa. Sprayhommat ja tietty räpättimet olivat myös osa hommaa.

  7. #7
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    287
    Kyllähän noita pyöriä tuli tuunattua. Eteen 28" tai 26" kiekko ja taakse "nalle"-rengas, oiskohan koko ollut 18" tai jotain. Kaikkiin runkoihin ei tuota voinut tehdä, polkimet otti maahan kiinni. Kokeiltiin myös toisin päin mutta se ei toiminut senkään vertaa. Satulaa ja tankoja vaihdeltiin kavereiden kanssa ristiin. Aina ei ihan sopinut mutta ne laitettiin sopimaan. Talvisin renkaat sai lumiketjut ympärilleen niin pystyi ajamaan hyvin jäätyneellä lammella. Jossain vaiheessa oli muotia laittaa pinnat täyteen heijastimia, mitä enemmän sen parempi.
    Maailmassa on kaksi ääretöntä asiaa, avaruus ja ihmisten typeryys-ensimmäisestä ei olla ihan varmoja (A.Einstein)

  8. #8
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.922
    Mikäs se maumaun edellinen (poistettu) tuningikohde olikaan, jossa se mainosti tuota palkanmaksajaansa

  9. #9
    Minusta tehtaan värit on niin upeita että en ikinä tuunais yhtään hyrrää, en maalais, enkä mitään muuta.
    skeptinen realisti



  10. #10
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Itse olen aina tykännyt tehdä fillarista persoonallisen näkösen. Jokaista fillaria on tullu maalailtua ja viriteltyä, nykynenkin vedetty uusiks kalttaaltaan. Ei ole häpeä jos tykkää "tuunailla", saa ainakin omahaluamaansa!

  11. #11
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    114
    Tuossa parivuotta sitten suunnittelin maalavani fillarin rungon...Laitoin sähkärillä kyselyt sekä teknokselle että Tikkurilaan, mitä maalejaan he suosittelevat ko.projektiin omista maaleistaan. Muistaakseni Tikkurillasta tuli vastauksena seikkaperäiset ohjeet, suosituksena alu-rungolle ja muihinkin ehdottomasti kaksikomponentti maaleja..ei siis mitään spraymaaleja. Lisänä tuli vinkki firmasta, joka näitä maalauksia tekee täällä suunnalla. Firma jolla on asianmukaiset vehkeet tehdä tehdasmaalaus joka kestää. Soitto ko. firmaan ja kertoivat, että kyllä he ovat maalanneet näitä paljonkin...Hintaa kokonaiset 30€ per runko. Valitettavasti..homma on vielä kesken..ns. vaiheessa...edes firman nimeä en muista. Tiedän vaan missä se on.. Tietsikka sekosi ja meni se sähköposti bittiavaruuteen.. Kuiteskin paikkakunta on Lehmo pohjois-karjalassa. Osoite, ensolantie!! Jos haluaa viimosen päälle...Polvijärvellä on soodapuhallus firma...Tekijänä Laitinen Sami...viimevuonna hinta oli 60€/h ...Sooda alurungolle, koska sitähän ei voi hiekkapuhaltaa...Löyty netistä ja videoklippi prätkän tankin puhdistuksesta kertoi paljon...siistiä tulee. Nyt on työn alla vanha marinin teräsrunko....sille löytyi maalariksi takomo ikonen ja viinijärvi...hiekkapuhallus, pulverimaalaus ja päälle pulverilakka...eli siis tehdas maalaus täysin. Hintaa rungosta riipuen koko hommalle 50-60€...mielestäni ei enää kannata lähteä tekemään, sutta spraymaaleilla. Tekee kerralla kunnolla... Tätä ikosta olen käyttänyt joskus vuosia sitten aieminkin ja hyvää oli jälki kyllä...noita pulverimaalausfirmoja varmasti löytyy paljonkin...alu on hankalampi homma ja vähempi tekijöitä. Marinin vielä "valmistelen"..eli suojaan mm. keskiön "putken"...Siihen käytän yksinkertaisesti, kierretanko läpi, päihin isot rikat ja pultilla kiinni..ei mene maalikerros kierteille..helpottaa myöhemmin keskiön takaisin laittoa.. Tuunaamisiin...

  12. #12
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Tuokin on vähän niin ja näin. Mulla on ollu alumiinirunkoa ja terästä, spraymaalit pysyny hyvin kiinni. En oo edes vanhaa maalia mitenkään poistanu tai hionu, päälle vaan suoraan. Tässä nykysessä ainoastaan ihan pyörän pohjasta, siinä missä on keskiö, siitä on hieman lähteny maalia, semmonen sormenpään kokonen alue.

    Mutta toki pääasia että tekee mitä haluaa, mutta ei se spraymaalikaan huono vaihtoehto ole.

    Kuviakin olisi muuten kiva jakaa tähän topiciin, ken aloittaa?!

  13. #13
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    114
    Juu...kyllä sprayläki hyvää jälkeä tulee..ei siinä mitä...Niissä vaan on tuo mekaaninen kulutus herkyys ihan toista luokkaa...

  14. #14
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Mitä tarkoitat käytännössä?

  15. #15
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    1.237
    Tasan yhtä olen tuunannut, ulkonäkö kyllä parani mutta ei se sitä muuttanut että pyörä itsessään oli sutta ja sekundaa. Kaveri sen osti sittemmin pois.

    Lähtökohta, originaaliteipit mallia karmeat ja repsottavat:



    Lopputulos, kiiltävän mustaksi Motonetin kilikalipullolla ja tutulla mainostoimistolla teetetyt tarrat päälle:



    Sittemmin ostin suoraan niin hyvän näköistä kalustoa ettei tarvitse tuunata.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    279
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Mitä tarkoitat käytännössä?
    Varmaankin Spraymaalipinnan kestävyyttä mekaanisessa kulutuksessa.. eli osumat, hiertymät jne.
    Rennosti paikat jäykkänä

  17. #17
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Puree muhun tuo pari viestiä ylempänä oleva "tuning". Mustavalkonen kovalla kontrastierolla on aina kaunista. Pienellä laitolla saa ihmeitä aikaan.

    Mulla ei ole maali kulunut iskuista, hiertymistä tai muusta. Spraymaalia varmaan noin 50 kerrosta rungossa.

  18. #18
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    ... Spraymaalia varmaan noin 50 kerrosta rungossa.
    Alkaa olemaan komposiittirunko kyseessä

  19. #19
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Hyvin spelaa.

  20. #20
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    649
    Jokaista pyörää on tullut tuunattua (tai onkohan tämä ollenkaan tuunausta kun tarkoituksena on aina ollut saada vähän alkuperäistä tylsempi lopputulos), aluksi tyydyin vaan poistamaan kaikki tarrat mutta kun ne nykyään on useimmiten lakan alla piilossa niin uudemmissa pyörissä on joutunut maalaushommiin.
    Keulamerkit on kaikissa vaihtunut pyöräkirpparilta satunnaisesti bongattuihin.

    Pyörien ulkonäkö ei välttämä ole parantunut mutta etuna on se että oma pyörä löytyy helposti isommastakin pyörätelineestä.

    "Maastopyörä" oli vauvanpaskankeltainen mutta sai kilikalipullosta uuden vihertävänruskean vasaralakkakerroksen.



    Pompetamine muuttui valkoisesta vihreäksi jauhemaalilla.



    Pompino oli alkujaan suklaanruskea mutta sai hopeanvärisen vasaralakkapinnan


    La Cruzista en viitsi enää kuvaa laittaa kun sen maalipinnan tuunaus oli kuulemma pyhäinhäväistys.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    446
    Mulla oli pikkujunnuna 70-luvun puolivälissä metallihohtovihreä Tunturi jossa oli orkkiksena 26" Nokian Hakkapeliitta nappulakumit ja jappisatula. Peijooni että oli ihan paras pyörä! Siihen piti tietenkin laittaa peilit (4 kpl parhaimmillaan, josta vaan 2 taisi olla ihan ehjiä! Räpätinvillitys oli vissiin silloin multa jo ohi). Sillä tuli rossailtua kun Mikkolan Heikki konsanaan. Ne hakkapeliitat oli ilmeisesti samoja kumeja joita nää maastopyöräpioneerit aikanaan Suomesta taisi tilailla klunkereihinsa. Mutta mikäpä on ollut mun Tuntsan malli, olisiko tällä foorumilla isoja poikia tai tyttöjä jotka muistaisivat? Itse en millään muista mutta tää topicci sai aikaan pahuksen nostalgiset fiilikset
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  22. #22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Pompetamine muuttui valkoisesta vihreäksi jauhemaalilla.
    Vähän OT, mutta mahtuuko Pompetamineen 35 rengas (esim Marawintteri) lokasuojien kera?

  23. #23
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Turun nurkilla
    Viestit
    196
    Penskana -80 luvulla fillariin laitettiin sellainen pitkä satula. Jappisatulaksi sitä silloin sanottiin. Kaveri mahtui hyvin kyytiin. Itseasiassa mulla oli juuri tuon näköinen fillari mutta sininen. Mikä lie merkki? Ohjaustanko ei ollut mulla ihan noin pitkä. Muuten sama satulaa myöden.


  24. #24
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.060
    Norjalainen O/glan lienee merkki. (Tuon vinoviivan pitäisi olla O:n päällä. En osaa asetella, eikä näppiksestä löydy.)
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.


  25. #25
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.896
    Oma sininen Öglandini oli 24" renkailla ja siinä oli motocross-tyylinen tanko. Jossain vaiheessa pitkän satulan "sissybar" katkesi ja penkiksi laitettiin jostan vanhasta pyöränraadosta jousitettu norsunkorva.

    Kauhea oli se päivä, kun koulusta kotiin käveltyäni pyörä oli viety pois ja tilalle tuotu "oikea miestenpyörä".

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  26. #26
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    564
    Hartsu: Mikä ketjunsuoja tuossa Pompinossa on?
    Huomenna lenkille...

  27. #27
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasmi Katso viesti
    Vähän OT, mutta mahtuuko Pompetamineen 35 rengas (esim Marawintteri) lokasuojien kera?
    Tossa on nyt 37mm Marathon supremet ja tilaa on jonkin verran vielä renkaan ja lokarin välissä joten luultavasti menee mutta tilaa ei juuri jää.
    Tässä joku on sellaiset laittanut http://yacf.co.uk/forum/index.php?PH...364#msg1153364

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ToniR Katso viesti
    Hartsu: Mikä ketjunsuoja tuossa Pompinossa on?
    Tuo on Hebie Chainbar (max.38 piikkiselle tarkoitettu malli). Ja muovinen ratassuoja vielä siinä rattaan päällä.

  28. #28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hartsu Katso viesti
    Tossa on nyt 37mm Marathon supremet ja tilaa on jonkin verran vielä renkaan ja lokarin välissä joten luultavasti menee mutta tilaa ei juuri jää.
    Tässä joku on sellaiset laittanut http://yacf.co.uk/forum/index.php?PH...364#msg1153364
    Tuo kyllä vaikuttaa entistä enemmän hyvältä ympärivuotiselta käyttöpyörärungolta. Varsinkin, kun runko ei ole edes pahan hintainen.

  29. #29
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    981
    Tuunasin pojalla olleen lastenpyörän ilmiasun paremmin tytön makuun sopivaksi : http://viestitin.blogspot.fi/2014/05...itu-pyora.html

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •