ContinentalCanyonImatraGiantHelkamaRide
Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Kuopiosta Karstulaan: eteläinen vai pohjoinen reittivaihtoehto

  1. #1
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72

    Kuopiosta Karstulaan: eteläinen vai pohjoinen reittivaihtoehto

    Olen muutaman viikon päästä lähdössä sukuloimaan Savoon ja Keski-Suomeen. Junayhteyksiä on varattu Helsingistä Pieksämäelle ja Jyväskylästä Tampereelle (hyvät kesätarjoukset), mutta ajaakin olis tarkoitus. Muuten reittien suunnittelu on sujunut aika jees, mutta tuosta Kuopiosta Karstulaan -osuudesta haluaisin kuulla mielipiteitä. Karkeasti ottaen siinä on kaksi vaihtoehtoa eli pohjoinen reitti (ns. Sininen tie, 77) Keiteleen pohjoispuolelta kiertäen tai sitten eteläpuolelta (Suonenjoki-Rautalampi, Konnenvesi, Äänekoski). Pyydän luultavasti appivanhempia minut kuskaamaan kivasti Kuopion ulkopuolelle jonkin matkaa että pysyy yhden päivän etappina.

    Onko jotain syytä valita ylempi tai alempi? En ihan mitään vuoristoetappia halua, jos voi valita toisin. Liikennemäärät ja tien kunto myös vaikuttavat. Asfatlttia vain, maantiepyörällä menen.

  2. #2
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    5.128
    Olen molemmat 4-tielle Kuopiosta ajanut. Kuten edellinen: samantyyppisiä teitä. Ei mitään kovia nousuja. 69-tie ehkä hiukan rauhallisempi ja "maalaisempi".
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

  3. #3
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Kiitos kommenteista. Toi oli kiva tietää tuo 13 tien tylsyys, koska Karstulasta on tarkoitus ajaa Jyväskylään. Ettei ainakaan kahteen kertaan sitä sitten tahkoa, vaikka se aika "helppo" reittivalintana onkin. Tota 69-tietä oon kattonu, se tuntus ehkä houkuttelevammalta. Mä oon kai kerran sitä 77:aa ajanu autolla ja se oli musta tosi metsäistä maisemaa. Onhan tässä aikaa vielä arpoa.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    95
    Löytyy vielä vaihtoehto välistäkin. Kuopiosta Karttulan ja Vesannon kautta Viitasaarelle. Kestopäällyste ja matkakin hieman lyhyempi kuin 77-tietä, vähemmän raskasta liikennettä. Pohjoista vaihtoehtoa jos ajattelet, ennen Maaninkaa Kinnulanlahdesta voipi rohkeasti kääntyä pienemmille asfalttiteille, Varpasmaantie ja Pangantie.

  5. #5
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    5.128
    Karttulan tie on osin aika mäkinen, mutta muuten varsinkin loppupäästään hiljainen.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

  6. #6
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hälle Katso viesti
    Löytyy vielä vaihtoehto välistäkin. Kuopiosta Karttulan ja Vesannon kautta Viitasaarelle. Kestopäällyste ja matkakin hieman lyhyempi kuin 77-tietä, vähemmän raskasta liikennettä. Pohjoista vaihtoehtoa jos ajattelet, ennen Maaninkaa Kinnulanlahdesta voipi rohkeasti kääntyä pienemmille asfalttiteille, Varpasmaantie ja Pangantie.
    Minä olen ajanut tätä tietä Viitasaarelle ja Viitasaarelta Keiteleen kautta takaisin. Tämä Vesannon reitti on ehdottomasti rauhallisempi ja mukavampi. Autolla olen ajanut myös tuon Suonenjoen kautta menevän reitin. Kuopiosta Suonenjoelle on pirusti liikennettä ja muutenkin ikävä pätkä, mutta sitten sieltä Äänekoskelle on melko mukavaa ja kaunista, mutta hienoin minusta on tuo keskimmäinen vaihtoehto.
    Jos et aja et voi ottaa!

  7. #7
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    5.128
    Kuopiosta Suonenjoelle matkan ysitieosuus on n. 33,4 km. Siinä on suhteellisen hyvä piennar ajaa. En pidä sitä liikenteen kannalta erityisen pahana. Riippuu tietenkin ajankohdasta. Suonenjoen jälkeen en itsekään ysitietä ajaisi enää eteenpäin.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.562
    Toissakesänä levensivät ne pientareet vehmasmäki-suonenjoki välillä. Sitä ennen siitä ei viitsinyt ajaa. Nyt se on ok.

  9. #9
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Keep them coming, ihanaa kun löytyy ajokokemuksia juuri pyörällä niin saa vähän käsitystä. Kartalla kun ne näyttää niin samoilta, loppupeleissä. Kannattaa avata sanainen arkkunsa näköjään, välillä.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Toissakesänä levensivät ne pientareet vehmasmäki-suonenjoki välillä. Sitä ennen siitä ei viitsinyt ajaa. Nyt se on ok.
    Kun nyt oikein muistelen niin olen ajanut kilpapyörällä Siilinjärveltä Jyväskylään 13 vuotta sitten. Aamuyöstä ja silloinkin rekat kiusasivat.
    Jos et aja et voi ottaa!

  11. #11
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Toi keskivaihtoehto alkaa näyttää aika hyvältä. Siis jos pyytäis appivanhempia heittämään mut tohon 551 tien päähän, siinä missä eroaa 5/9-tiestä. Mä oon tota väliä sen verran menny, että siinä on mieletön liikenne. Sitten Karttula, Tervo, Vesanto, Viitasaari. Viitasaarella olisin yötä ja loppumatka sitten sitä 77 tietä Karstulaan. Yhteensä 199 km. En yhtenä päivänä mitenkään sitä jaksa. Toinen vaihtoehto on pyytää appiksilta kyyti pidemmälle ja ajaa sitten joku 130-140 km Karstulaan yhdessä päivässä. Pitää nyt vähän noita ilmojakin katsella. Oliko siis Karttulaan mennessä kovasti mäkistä? Tossa olis noita kyliä/kaupunkeja suht sopivin välein taukoihin ja huoltoon. Ehdin kyllä vielä muuttaa suunnitelmaa ja säät vähän vaikuttaa ajointoon. Ja niitä nyt ei voi sinne ennustaa.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    5.128
    Karttulantiehän alkaa Pitkälahden ABC:een nurkalta. Hyvää pyörätietä on jonkin matkaa alussa. Sitten alkaa maantieosuus. Heti alussa on eräs Kuopion seudun pisimpiä mäkiä ja sen jälkeen 20 km:n matkalla lisää pienempiä nousuja. Sitten tasoittuu. Vesannon nurkilla on sitten vastaava iso nousu ja muutama mäki kaveriksi. Vesanto-Viitasaari on tasaista. Ajoin sen toukokuussa, kun 300 km:n brevetin ajoin.Tervo-Vesanto välin tien pinta ei ole tunnetusti niitä parhaimpia, mutta ei sitä pitkä matka olekaan. Karttulan baaria (ainoa?) ollaan lopettamassa vai joko suljettu (Pieni ABC) ja Tervon baari löytyy Salen rakennuksen toisessa päädyssä talo takaa alas kiertäen. Tarjoomukset ovat sämpylä ja pulla, jos molemmat ovat vielä jäljellä Vesannollakin on kaupallista toimintaa
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

  13. #13
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Eh. Että on kuitenkin kaupallista toimintaa? Hitto, noi taukopaikat on oikeasti aika tärkeitä ja katselin tota 77-reittiä, että siellä on niitä jotenkin harvemmassa (asutuskeskuksia siis). Tuolla eteläisellä reitillä vissiin on kyllä melkein sama tuuri, tosin en mä missään suonenjoella huoltoa vielä tartte.

    Vai pisimpiä mäkiä. En oo rungoltani kovin mäkikauris, mutta kyllähän noita sitkeästi sitkuttaa. Kyllä täällä pk-seudullakin pääsee mäkeä ajamaan, musta tuntuu, että moni mun perusreitti on aika mäkinen. Mutta joskus olis kiva pistää menemään vähän enempi pohjalaisessa hengessä. Vai liekö se urbaanilegendaa.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2005
    Viestit
    5.128
    Rautalammilla ja Konnevedellä on molemmissa ok-baarit. Ja Hirvaskankaalla (Äänekoski) ABC. Pohjoisella reitillä on Maaningan Kinnulanlahdessa ST1 ja kahvila ja Keiteleellä myös tien vieressä.
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Te ootte kyllä ihania. Noi kahvi-baari-huoltopaikat on kyllä tosi tärkeitä, koska tarttee niin nestettä, kun vähän syötävääkin. Mä täällä vaan nyt odotan, että alkais loma ja pääsis reissuun. Vielä pari viikkoa.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    3.277
    Ei ne Karttulan tien mäet pahoja ole ja käytännössä Pihkainmäestä Syvänniemelle on alamäkivoittoista. Sitten on suhteellisen tasaista. Ylämäet hitaasti ja sitten voikin levätä alamäessä.

    Tervon baarista saa niiden kahden pullan lisäksi erinomaisia pitsoja, isojakin ovat. Suosittelen! Syö, minkä jaksaa ja loput matkaevääksi.
    Grillisapuskaakin saa. Lounasaikaan on sitten perusruokaa tarjolla. Karttulan tie on Karttulaan saakka suhteellisen vilkas työmatkaliikenne 7-8 ja 16-18.
    fob muokkasi tätä : 06.08.2012 at 17.42
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

  17. #17
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    74
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    13 -tie Äänekoskelta Karstulaan on melko masentavaa pätkää ja aika lailla raskaan liikenteen suosiossa. Itse menisin tuota pohjoista väylää. Kolmetoistatien paras nähtävyys on Kalmarin Unioni, jos ei sitä ole jo purettu. Toki Saarijärven kohdalla on ihan mukavaa järvimaisemaa. Tuonne nelostielle saakka ihan mukavaa ajettavaa, olipa reitti sitten eteläinen tai pohjoinen. Tietyöt kannattaa tarkistaa, mutta ainakin Tahkolta kotiutuessani oli pohjoinen reitti ihan kunnossa.
    Kalmarin kylästä kotoisin olevana voin valitettavasti vahvistaa että maailman vanhinta huoltoasemaa ei ole enää ollut aikoihin, paikka on purettu

    Ehdottomasti kannattaa ajaa sinistä tietä Viitasaaren suunnasta, matkalla on mukavaa nähtävääkin esim. Huopanankoski (siellä on myös kahvila) ja Kivijärven kohdalla Suurussalmi. Suurussalmen kohdalla on kesäisin ollut jäätelökioskikin. Siniseltä tieltä kannattaa kääntyä Karstulaan päin Kivijärventietä (tie 58) joka menee Oinoskylän kautta. Tie on mukavaa pientä mutkittelevaa ylämäkialamäkipätkää.

  18. #18
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Hei vaan ja kiitosta kaikki! Ajelut Savossa ja Keski-Suomessa on suoritettu, kuten myös sukulointi. Montaa ajopäivää nyt ei tullut, mutta kiva oli suorittaa sukuloinnit tälleen. Ja kivasti passattiin pyöräilijää aina kun kyläpaikkaan tuli.

    Ensin menin Pieksämäeltä Kuopioon. Jäppilän- ja Sorsakoskentietä pitkin Leppävirralle, jossa turhaan haahuilin jotain avoinna olevaa kahvipaikkaa ja tyydyin sitten vitostien varressa olevaan huoltikseen. Sitä vitostien kapeaa piennarta oli se kolmisenkymmentä kilsaa, mutta aika vauhdikasta ajettavaa eikä sunnuntai ollut onneksi pohjoiseen mitenkään vilkas. Sitten vanhaa vitostietä loppumatka, Saaristokaupunki kiepautuksella.

    Sitten se Kuopio-Karstula. Sen verran arastutti noin pitkä matka, kun suurin osa lenkeistä on ollut alle 60 km ja vain yksi 90 km lenkki koko kesänä, että pyysin appiksilta kyydin alkumatkasta. Päädyin tuohon teiltä eniten suosiota ehkä saaneeseen 551-77-58 reittiin eli Karttulasta aloitin oman polkemiseni ja sitten Tervo, Vesanto, Viitasaari, Karstula. Kaikki kesäkiskat oli jo kiinni, tietty, kun viime viikolla ajelin, mutta oli riittävästi noita kauppoja ja huoltiksia, jossa sai täydennettyä juomia ja vähän evästäkin. Munkit kuuluu näköjään huoltiskulttuuriin ja ne oli yleensä tuoreita. 77 tie Viitasaaren eteläpuolelta Karstulaan oli vähän ankeaa ajaa. Yksinäistä ja tosi hiljaista, se Huopanankoski oli poikkeus, siellä näki jopa ihmisiä. Karstulaan kun käännyin Kivijärventielle, helpotus oli suuri, kun ekat kilsat oli huikeaa alamäkeä. Kovin paljoa ei ollut poweria ylämäkiin enää, mutta ei semmosta totaalihyytymistä kyllä tullut. Aloin kyllä odottaa niitä viimeisiä kilsoja. 170 melkein tuli täyteen ajoa ja se on minun pisin lenkki. Painava reppu selässä!

    Karstulasta ajoin vielä Jyväskylään. Saarijärvelle menin 13-tietä, joka oli tosiaan vähän boring, mutta onneksi lauantaiaamupäivästä suht rauhallinen. Saarijärvellä sai poliisin tarjoamat kahvit ja mehut. Koko reissut yks kauneimpia tiepätkiä oli sitten tie Saarijärveltä Uuraisiin, numeroa en nyt tähän hätään muista. Vissiin vanha tie Saarijärveltä Jyväskylään, kun näkyi niitä kivisiä kilometritolppia.

    En ole ennen pyörämatkaillut edes tässä mittakaavassa, vaikka tämä vaatimatonta olikin. Parit pienet paikalliset ajelut tuli vielä. Mutta intoa tuli, näyttää Suomi pyörän selässä vähän erilaiselta. Pitää alkaa tutkia foorumin matkailuosiota ihan urakalla. KIITOS KAIKILLE VINKKAAJILLE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •