Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 96

Aihe: Yleistä aloittelijan pohdintaa..

Kymysys Yleistä aloittelijan pohdintaa..

Heippa! Mulla on täs nyt vähän kaikenlaista mielen päällä maantiepyöräilyn alottamisesta, ja osaan näistä on olemassa varmasti jo paljon keskusteluja ja muuta sälää olemassa, mut en oikeen oo löytäny.. Eli jos on jo jotain samankaltasia ketjuja, nii linkatkaa vaan.. Noh ehkä mä nyt alotan. Oon siis alotellu tänä kesänä pyöräilemään vähän aktiivisemmin, pyörän lojuttua ensin yhen vuoden tallissa.. Alotin aika pienillä lenkeillä, ku peruskunto on lähempänä perskuntoa. Nyt pyöräilen suunnilleen 20-30 km lenkkejä 4-5 kertaa viikossa. Viikko sitten hankin lukkopoljinsysteemit ja nyt tuntuu olevan koko pyöräily ihan hukassa.. Yritän "pyörittää" mutta vanhasta tottumuksesta rupeen vaan polkemaan aina joissain väleissä lenkkiä.. Eli Miten saisin treenattua helpoiten tota oikeeta pyöritystekniikkaa? Ja mistä mä tiiän et teenks mä sen oikein Nii ja sit mietin et onks toi mun pyöräilytahti ihan ok, ja minkälaista muuta treeniä kannattais harjottaa pyöräilyn ohella ja kuinka paljon? Kiitti jo etukäteen vastauksista!

Lukkopolkimista tuskin kannattaa odottaa ihmeitä ihan välittömästi. Alussa tärkeintä taitaa kuitenkin olla harjoitella polkimista irroittautumista ja kiinnittymistä kunnes se sujuu rutiininomaisesti. Varsinaisesta pyöritystekniikasta täällä taisi olla ennestään aika pitkä ketju, joka löytynee taaksepäin selailemalla.

Edit - tuoltahan se pyörittely-ketju löytyi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37037

Millaisia kuntoilullisia tavoitteita sinulla on pyöräilyn suhteen?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpmasama Katso viesti
    Yritän "pyörittää" mutta vanhasta tottumuksesta rupeen vaan polkemaan aina joissain väleissä lenkkiä.. Eli Miten saisin treenattua helpoiten tota oikeeta pyöritystekniikkaa? Ja mistä mä tiiän et teenks mä sen oikein...
    Niinhän se menee, että väsähtäessä tekniikka alkaa hajoamaan. Kun katsoo vaikka TdF:n vuoristoetappeja, ihan samalla tavalla ammattimiehillä nitkahtamisen tullen pyörittäminen muuttuu kammen painamiseksi.

Harjoittelumetodeja taitaa olla vain ja ainoastaan yksi: pyöritä. Ajamalla se tekniikka löytyy, mutta kuten Risto totesi, mitään yhden yön ihmettä ei kannata odottaa. Hyvä konsti nähdä onko pyörittäminen lähelläkään pyörittämistä on mennä sellaiselle salille jossa on WattBike. Se kertoo graafisesti voimantuoton koko kampikierroksen matkalla.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Yhdellä jalalla pyörittäminen kertoo myös paljon, miten tasaisesti pystyt polkemaan. Jos on traineri, niin sitä voi harjoitella erinomaisesti, mutta ajaessakin onnistuu. (siis toinen jalka irti polkimesta)

Kiitti linkistä, mitenköhän mä en tota huomannut.. joo, eikai siinä auta ku harjotella ja harjotella.. Oon muuten ajatellu tollasen trainerin ostamista talven ajaks.. mut hirvittää noi hinnat jotka voi olla jopa yli 500e, ja ei tälläsellä köyhällä opiskelijalla oo moisiin rahaa, mut biltemassa näytti olevan joku 100e onkohan kellään täältä kokemuksii sellasesta? Ja tavoitteita en oo kauheesti asettanu.. kuhan nyt saan kuntoo vähän nostettua, ja pidettyy yllä..

Mulla on Bilteman traineri (ja senkin ostin käytettynä kaverilta). Kyllä se mulle on kelvannut, ajaa ihan hyvin asiansa. Trainerilla ajan kuitenkin vain talvikaudella pari kertaa viikossa. Jos käyttö olisi tiheämpää, niin saattaisin harkita jotain hifimpää mallia.

Halpis-trainereita löytyy myös oikeilta merkeiltä kuten Tacx ja Elite. Itse suosisin halpistrainereiden kohdalla näitä merkkejä mielummin kuin Pilateemaa.

Punapää polkien pitkälle

Lohdutukseksi voin kertoa "pyörittämisestä"; olen aika kokenu kuski mielestäni ja joku kisakin voitettu, niin en taida osata pyörittää kuin jos oikein keskityn.
    Kyllä se sillee tavallisestikin polkemalla sujuu, ei siittä kansii murehtia onko oikea tekniikka. Ylämäissä tulee helpommin se "nostaminen" ilmi, mutta se tulee kyllä ihan ittestään. Lukkopoljimiin tottuu nopeesti, kohta ei osaa muuten ajakaan!

Suosittelen myös talvella ihan ulko-pyöräilyä, en minä ainakaan ostaisi 500e raineria, kokeilee vaikka sillä edullisemmalla mallilla ensin jos välttämättä haluaa sisällä poljeskella...? kummiskii tunnin ulkoajelu on paljon hyödyllisempää kuin kolme tuntia sisällä, joka suhteessa kivempaakin.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Heippa!
    No heippa vaan!

Yritän "pyörittää" mutta vanhasta tottumuksesta rupeen vaan polkemaan aina joissain väleissä lenkkiä.. Eli Miten saisin treenattua helpoiten tota oikeeta pyöritystekniikkaa? Ja mistä mä tiiän et teenks mä sen oikein
    Vaikka olisi ajanut kymmeniä tuhansia kilometreja, voi polkea silti väärin. Toki pyörä voi kulkea ja tuntuu että tekee kaiken oikein, mutta silti. Suosittelisin sinua etsimään jostain Wattbiken, jonka päällä ajat vaikka edes 10 minuuttia. Se kertoo sinulle miten ajat, ja miten PITÄÄ ajaa. Itse koin valaistuksen kun ekan kerran WB:n päälle istuin. Huomasin että ajan päin persettä. Vaikka reisissä oli ruutia ja kunto ei megapaska, niin silti oikealla tekniikalla ajaminen oli alussa todella vaikeaa. Muutaman minuutin pystyi pitämään tekniikan hallussa kunnes ajotietokone näytti taas pyörityksen muuttuneen päin sitä *ersettä. Siinä se kun muutaman kymmenen tuntia oli hieronut sitten ajoa wb:llä kohdalleen, niin huomasi että saman pyörityksenhän sitä pystyi pitämään ulkonakin ilman ajotietokoneen näyttöä. Ja tunteja kerrallaan, eikä enää vain minuutteja. Nyt sitten tulee ajettua puolen päivän brevettejä about oikealla tekniikalla. Toki jonkun 10 tunnin jälkeen ajo ei ole niin sulavaa enää jalkojen osalta mitä tuoreilla jaloilla, mutta kuitenkin, wanhaan poljintekniikkaan ei ole paluuta!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    No heippa vaan!

Vaikka olisi ajanut kymmeniä tuhansia kilometreja, voi polkea silti väärin. Toki pyörä voi kulkea ja tuntuu että tekee kaiken oikein, mutta silti. Suosittelisin sinua etsimään jostain Wattbiken, jonka päällä ajat vaikka edes 10 minuuttia. Se kertoo sinulle miten ajat, ja miten PITÄÄ ajaa. Itse koin valaistuksen kun ekan kerran WB:n päälle istuin. Huomasin että ajan päin persettä. Vaikka reisissä oli ruutia ja kunto ei megapaska, niin silti oikealla tekniikalla ajaminen oli alussa todella vaikeaa. Muutaman minuutin pystyi pitämään tekniikan hallussa kunnes ajotietokone näytti taas pyörityksen muuttuneen päin sitä *ersettä. Siinä se kun muutaman kymmenen tuntia oli hieronut sitten ajoa wb:llä kohdalleen, niin huomasi että saman pyörityksenhän sitä pystyi pitämään ulkonakin ilman ajotietokoneen näyttöä. Ja tunteja kerrallaan, eikä enää vain minuutteja. Nyt sitten tulee ajettua puolen päivän brevettejä about oikealla tekniikalla. Toki jonkun 10 tunnin jälkeen ajo ei ole niin sulavaa enää jalkojen osalta mitä tuoreilla jaloilla, mutta kuitenkin, wanhaan poljintekniikkaan ei ole paluuta!

Paljonko sait "oikealla" ajotekniikalla lisää tehoa (esim. FTP, 20min, 5min)?
    "It takes all the running you can do, to keep in the same place."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu_Pasanen Katso viesti
    Paljonko sait "oikealla" ajotekniikalla lisää tehoa (esim. FTP, 20min, 5min)?
    En ole ajanut vertailukelpoista testiä joten en osaa sanoa. Perstuntumalla nykyään se junttaavampi vanha ajotapa tuntuu tyhmältä ja ei niin jouhevasti etenevältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    En ole ajanut vertailukelpoista testiä joten en osaa sanoa. Perstuntumalla nykyään se junttaavampi vanha ajotapa tuntuu tyhmältä ja ei niin jouhevasti etenevältä.
    Tutkimuksen valossa pyöräilyn mekaanista hyötysuhdetta ei voi käytännössä muuttaa polkemalla eri tavalla ja itseasiassa kovempaa polkevat pyörittävät "kantikkaammin/enemmän runttaamalla. (linkki) Ihan hirveästi en kyllä pistäisi aikaa yhden jalan pyörittelyihin tai edes koko asian miettimiseen, ennen kuin joku voi osoittaa numeroiden valossa, että siitä olisi jotain hyötyä.

Pyörittämissä onkin kysymys voimapiikkien poistamisesta ja voiman tasaamisesta koko kierrokselle. Voimakkaasta polkaisusta ei kuitenkaan palaudu siinä ajassa kun pedaali nousee ylös takaisin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu_Pasanen Katso viesti
    Tutkimuksen valossa pyöräilyn mekaanista hyötysuhdetta ei voi käytännössä muuttaa polkemalla eri tavalla ja itseasiassa kovempaa polkevat pyörittävät "kantikkaammin/enemmän runttaamalla. (linkki) Ihan hirveästi en kyllä pistäisi aikaa yhden jalan pyörittelyihin tai edes koko asian miettimiseen, ennen kuin joku voi osoittaa numeroiden valossa, että siitä olisi jotain hyötyä.
    Jep! Ysärillä jo tutkittiin silloisten ammattimiesten "pyöritys"tekniikkaa, mm. Greg Lemond ja muita hemmoja. Melkoista runttaamista poljenta oli, ei tietoakaan mistään tasaisesta poljennasta. Melokoista soopaa koko pyörittäminen. Kannattaa keskittyä vaan löytämääm itselleen sopiva ajoasento. Kun pyörän päällä on hyvä olla, muu tulee itsestään. Ei pyörittämisellä kannata päätään vaivata...

Muutaman päivän ja reilun 100 kilometrin rautaisella lukkopoljinsysteemikokemuksella en tosiaan ole itse pahemmin pyörittämisestä (vielä) huolestunut. Kunhan ensin aivot tottuisivat ajatukseen, ettei jalka irtoakaan valoissa painonapille kurottautuessa ja että satunnaiset tolpanhalaushetket ovat lähinnä tragikoomisia. Tehonlisäyksen olen itse ainakin huomannut, mutta sen alkuperä saattaa hyvin olla korvien välissä, eikä suinkaan alaraajoissa. Kivaa pientä buustia ylämäkiin, vastatuuleen tai muuten hapokkaisiin hetkiin lukot kyllä tuo, mutta mitenkään pitkäaikaisesta ja harkitun täsmällisestä "tekniikasta" en todellakaan ole itsekään kiinni saanut. Enkä nyt näillä kilometreilla sellaisesta haaveilekaan.

Ainut miinuspuoli on toistaiseksi ollut pikkuvarpaiden ahtaat oltavat ja jopa tunnottomiksi puutuminen, mutta eiköhän tossut tuosta muotoudu ja varpaat totu menoon hiljalleen.

Mielenkiinnolla otan kyllä kokeiluun mainitun yhdellä jalalla pyörittelyn jahka vähän varmuutta touhuun kertyy. Toistaiseksi meno on siis maittanut, kun on unohtanut stressata koivista ja antanut vain maisemien vaihtua.

Löysin joskus mielenkiintoisen jutun liittyen poljentatekniikkaan, ja linkitänkin sen nyt tähän:

http://www.pponline.co.uk/encyc/cycl...nt-rider-42241

Etenkin kappale "Foot action" on mielenkiintoista luettavaa:
    "There are many ways that riders have attempted to improve cycling efficiency (the amount of power produced for a given level of oxygen consumption), most notably trying to pedal in a way that accentuates the upward lift of the foot, and varying the pitch of the ankle in various ways. The exact method, terminology and descriptions of this technique depend on whose interpretation you read. Suffice to say there is no evidence that these methods produce any significant improvements in efficiency over the normal, simple method of simply concentrating on the ‘press-down’ phase of each pedal revolution(1). The best riders push down harder than the slower riders and therefore go faster – it’s as simple as that!

Rule #1: push the pedals and don’t over-analyse any special foot action"
    Ananasakäämä!

Joo. Fillarilehden viimeisessä numerossa oli käsittääkseni perinteiseen tietoon ja lähes kaikkien Pyöräilijöiden (ite en joukkoon isolla P:llä kuulu, mutta olen jonkun nähny, ja ne pyörittää) tuntemaan teoriaan pyörityksestä perustuva asillinen juttu, joka kannattaisi lukea.
    Itse olen asiaa opetellut ( ja aina silloin tällöin vieläkin tekniikan tarkistamiseksi) juurikin yhdellä jalalla. Siinä on tällaisen pöllömmänkin helppo huomata, jos kierroksella tulee "tyhjiä" jaksoja. Itsellä aluksi oli kammen kierroksella n. klo 10-14. Tämä poistuu, kun yhellä jalalla keskittyy.
    Joo, ja kyllähän kait tässäkin yksi sunnuntaipyöräilija ihan selvästi "runttaa", http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOIatU , tai sitten tuskin kumminkaan. On se kumma kun aina löytyy näitä, jotka aina tietää paremmin kuin muut asioita, jotka oikeestaan kaikki tietää. Pari vuottahan oli PK-keskustelu, jolloin oli samalla tavalla porukkaa, jotka tietää, ettei PK- harjoittelua tarvita. HUH!
    FillaRilla muokkasi tätä : 23.07.2012 at 21.05
    onks pakko, jos ei haluu

Oheistreenistä (enduropyöräilijänä) mainitsisin lihaskuntoharjoittelun. Varmaan se on tärkeää myös maantiepyöräilijälle. Etenkin keskivartalon lihasten on syytä olla hyvässä hapessa. Monipuolisia keskivartalon kestovoimaharjoituksia, dynaamisia ja staattisia laittaisin listalle ainakin. Crossfit-pojat ja -tytöt on aika kovia jumppaajia, heidän treeneistään voi kaivella vinkkejä erilaisista liikkeistä ja motivoida itseään pyrkimään vastaaviin suorituksiin
    Mud, sweat and beers.

Pyörittäminen taitaa olla sekin uskon asia. Itse kun tuoreilla jaloilla olen yrittänyt pyörittää on se enemmänkin ollut työntämistä.
    Ja työntäminenhän ei ole yhtä tehokasta kuin painaminen.
    Sellainenkin vahva mielipide olisi ettei nopealla kadenssilla ehdi pyöritellä. Sitä suttailee minkä kerkiää.
    Vai onko termi pyörittäminen enempikin kaarevaa polkemista klo 13.00-16.55
    Eikä tämä tarkoitettu gentlemanniosastolle II
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti FillaRilla Katso viesti
    kyllähän kait tässäkin yksi sunnuntaipyöräilija ihan selvästi "runttaa", http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOIatU
    Vääntää selvästi vartalolla, ihmettelin samanlaista vartalon venkulointia kun näin kanuuna-läskiperseeni vauhdissa eräällä videolla.

Nämä ovat sitten vain omia mielipiteitäni, mutta pyöritystekniikkaan liittyvien lihasten kehittyminen kestää n. 1-2 vuotta aktiivista ajamista. Tasainen pyöritys on minusta hyvä lähinnä tietyssä pk/vk vauhdissa tai pidemmässä tempoajossa.

Ja jos haluaa mennä kovaa, pitää runtata, joka minusta tarkoittaa jalkojen ylös-alas pumppausta hengityksen tahtiin. Esim. jos ajetaan kisavauhtia vaikka n. 40km/h keskinopeudella, ja siirtyy vetovuoroon tai lähtee jonkinlaiseen kiriin, ei "tasaista" pyöritystä oikein kykene pitämään, täytyy runtata voimalla.

Ylämäissä keskityn lähinnä vetämään putkelta jalkoja ylöspäin isommalla vaihteella pienemmällä kadenssilla. Paitsi jos ei ole voimia, vaihdan pienelle vaihteelle ja isomman kadenssin pyöritykseen satulasta.

Tourin voittaja Wigginsillä on kivan näköinen pyörä, oikein shimanon biopacet ja kaikki.

Täytynee kokeilla tuollaisia runttausrieskoja seuraavaksi.

Tuolla Vesan mainitsemala Watbikellä on helppo nähdä miten oma poljenta sujuu vai onko se pyöritystä. Jostain luin, että nykyisin ei enää tehdä sitä fillarilehden jutunkin mukaista kuopiasua vaan nilkka on melko liikkumaton.
    Se näkyy myös tuossa edellä olevasssa Cansellara-videossa.
    Ylämäkeen isolla välityksellä voi ihan itse kokeille eron runttaamisen ja tasaisemman pyörityksen välillä. Kun pitää kadenssin siinä 40-50 välillä niin kyllä pelkkä painaminen vie pyörää hitaammin eteenpäin kuin se, että keskittyy myös polkimen nostamiseen. Välineeksi tähän kokeeseen riittää ajotitetokone, jossa on kadenssi ja nopeusnäyttö.
    Jos et aja et voi ottaa!

Pitää jatkaa yksinpyöräilyä pimeässä. Silloin ei haittaa vaikka ei osaa pyörittää ja asu ei ole muodin mukainen
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Ai.
    Punaiset jarrupalat ovat sadekelille.
    Minä kun olen hommaillut jarrupaloja ihan värin perusteelle.

Aina oppii uutta kun ihmisiä tapaa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Ylämäkeen isolla välityksellä voi ihan itse kokeille eron runttaamisen ja tasaisemman pyörityksen välillä. Kun pitää kadenssin siinä 40-50 välillä niin kyllä pelkkä painaminen vie pyörää hitaammin eteenpäin kuin se, että keskittyy myös polkimen nostamiseen. Välineeksi tähän kokeeseen riittää ajotitetokone, jossa on kadenssi ja nopeusnäyttö.
    Sokea usko kumoaa näköjään fysiikan laitkin. Ja ellei kumoa, niin ei kai sitten ole uskonut tarpeeksi.Tämä uskonkappale nyt on todella helppo ampua alas. Jos nyt todella ajaisin mäkeä vaikka 40 kadenssilla ylös, vauhti on aivan sama vaikka käyttäisin lukottomia polkimia ensimmäisellä kerralla ja toisella lukollisia, ja "keskittyisin vetämään poljinta ylös".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tmile Katso viesti

Täytynee kokeilla tuollaisia runttausrieskoja seuraavaksi.
    Tietääköhän joku, onko noilla joku periaatteellinen ero Q-ringeihin? Hurahtaisikohan sitä noihin seuraavaksi...
    E.T. muokkasi tätä : 24.07.2012 at 18.18

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Tietääköhän joku, onko noilla joku periaatteellinen ero Q-ringeihin? Hurahtaisikohan sitä noihin seuraavaksi...
    Tuo Wigginsin epäsymmetrinen ratas on varmaan tehty yksilöllisesti jonkun pyöritystehoanalyysin perusteella.

Tuolta blogista löytyi hyvä kuva:
    http://fillarillalepikkoon.blogspot....-kadenssi.html

Jos on rahaa niin tuollaiset polkimet vaan tilaukseen.
    http://www.polar.fi/en/about_polar/n...r_power_pedals

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Pyörittäminen taitaa olla sekin uskon asia. Itse kun tuoreilla jaloilla olen yrittänyt pyörittää on se enemmänkin ollut työntämistä.
    Ja työntäminenhän ei ole yhtä tehokasta kuin painaminen.
    Sellainenkin vahva mielipide olisi ettei nopealla kadenssilla ehdi pyöritellä. Sitä suttailee minkä kerkiää.
    Vai onko termi pyörittäminen enempikin kaarevaa polkemista klo 13.00-16.55
    Eikä tämä tarkoitettu gentlemanniosastolle II
    Kaarevaa polkemistapa hyvinkin, mutta: jos vain poljetaan, tulee selkeä alakuolokohta, juuri siksi tarvitaan yläkuolokohtaa ennen eteenpäintyöntöä ja toisella jalalla, annen alakuolokohtaa, kuopaisua. Ja jos vain poljetaan, eikä nosteta, mikä tuo sen ylösnousevan jalan ylös. Pelkkä alaspainavan jalan voima! Ja jos vain painetaan, niin miksi lainkaan asentaa pyörään lukkopolkimia!?
    Maastopyörälyssä myös selkeesti huomaa pyörityksen tehon jyrkissä mäissä. Paljon jyrkempiä pystyy hyvällä vauhdilla nousemaan lukoilla kierroksilla pyörittäen, kuin avopolkimilla survoen. Paljon aiemmin tulee sutaisun aiheuttama stoppi avokkailla tai liian isolla vaihteella painaessa.
    Jos pyörittäminen tuntuu työntämiseltä, niin voiko olla mahdollista ettei osaa, ja pitäisi vielä opetella? (Maantie-)Pyöräilyn tekniikat on periaatteessa niin yksinkertaisia, mutta ennenkuin ne on täysin hermolihasjärjestelmässä, on takana paljon ajoa. Maastoilussa on tietty monenlaista teknistä osaamista lisäksi.
    P.S. Ja tämä ei ole mitenkään henk.kohtaista. Asioista puhutaan. Itselle nämä em. asiat on takaraivossa päivänselvyyksinä, vaikka uupuessa tahtookin tekniikka joskus hukkua. Ja olosuhteet vaikuttaa ainaki mulla osaamiseen ja tekniikkaan etenkin tiellä muutenkin; ala/ ylämäki, vasta/myötätuuli.
    onks pakko, jos ei haluu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Sokea usko kumoaa näköjään fysiikan laitkin. Ja ellei kumoa, niin ei kai sitten ole uskonut tarpeeksi.Tämä uskonkappale nyt on todella helppo ampua alas. Jos nyt todella ajaisin mäkeä vaikka 40 kadenssilla ylös, vauhti on aivan sama vaikka käyttäisin lukottomia polkimia ensimmäisellä kerralla ja toisella lukollisia, ja "keskittyisin vetämään poljinta ylös".

Totta kai vauhti on samalla kadenssilla sama, mutta pyörittämällä jaksaa sitä kadenssiä pitää pidempään. Selitin siis huonosti ja mulle tuli aivopieru.
    Jos et aja et voi ottaa!

Olen Hannun kanssa samaa ikäluokkaa ja nyt rapiat 10v kun harrastanutkin oikein fillarointia niin olen tullut siihen tulokseen että hautaani asti poljen mitä poljen. Suattaapi olla pyöritys hiukka puutteellista mutta en anna asian häiritä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Totta kai vauhti on samalla kadenssilla sama, mutta pyörittämällä jaksaa sitä kadenssiä pitää pidempään. Selitin siis huonosti ja mulle tuli aivopieru.

Ja perustuen mihin? Tieteellistä tutkimusta? Omakohtaisia testejä? Vai ihanko vain "kaikkihan tämän tietävät" mutua?

Trololololo

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •