Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Hybridi Tuning

  1. #1

    Hybridi Tuning

    Fillarikuume otti sellaisen muodon, että jotain täytyisi tehdä tuolle Tunturin X520 hybridille. Tällä hetkellä hän on täysin naturellina ja ikää on jo useampi vuosi.

    Renkaat on loppu, ohjainlaakeri lonksuu, "kaasujousitettu" satulatolppa antaa satulan klapata ja ohjauskannatin on säädettävää/pelottavaa mallia. Myös joustokeula inhottaa ja pelottaa.

    Muutenhan tuo on ihan hyvässä lyönnissä ja tästä olisikin tarkoitus tehdä jämäkkä ja pesunkestävä commuter. Olisi muutamia kysymyksiä, jos löytyisi henkilöitä ketkä olisi käyneet läpi vastaavan prosessin. Vastauksista etukäteen kiitellen..

    Renkaat: 622-19 vanteille slicksit, esim contin supersport plussat 28-622 koossa, psyykö vanteella tai aiheuttaako ongelmia? Mekaanikko en ole, mutta perstuntumalla voisin kuvitella, että on ihan niillä rajoilla.

    Halpaa ja hyvää ei ole, mutta ilmeisesti painavaa ja halpaa on. Kuka myy tai mistä saa bulkkietuhaarukoita? Motonetissä ja Biltemassa ei ole, kaiketikaan. Saisi olla vaikka terästä tai puuta, kunhan kestää ison miehen painon. Grammoja ei viilata.

    Samalla linjauksella ohjainlaakeri ja -kannatin sekä satulatolppa. Olisin kiitollinen jos joku osaisi vihjata Tampereen suunnalta jonkin polkupyöräliikkeen/huoltamon josta saisi ainakin isoimman kasan osista ja jolle voisi ulkoistaa työn osuuden, sillä itseäni kiinnostaa lähinnä tuo kuskina oleminen, mekaanikot on erikseen. Siis sellaisen liikkeen, jossa ei vähätellä ja naureta pihalle kun kysellään tyhmiä ja ostetaan edullisia osia.

  2. #2
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    632
    Muuhun en ota kantaa, mutta väittäisin, että 19 mm vanteelle menee 28 mm rengas.

  3. #3
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    875
    Kuten edellinenkin, tuossa vanne-rengastaulukko. Taulukon mukaan näyttöisi menevän.
    Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...

  4. #4
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    349
    Kustannusarvio liikkeessä näin lonkalta:

    80 renkaat
    20 sisäkumit
    100 keula
    30 ohjauskannatin
    20 ohjainlaakeri
    30 satulatolppa
    100 työ
    380 yhteensä

    Lisäksi voisin arvata, että fillari voi muutenkin olla huollon tarpeessa. Ketjut, rataspakka ym. menee vaihtoon. Ollaan lähellä 500 EUR. Melkein saa uuden fillarin samalla rahalla.

  5. #5
    Liittynyt
    02/2010
    Paikkakunta
    Jämsä
    Viestit
    74
    Tee itse, niin säästät vähintään tuon satasen. Ja sisurien hinta näyttäisi olevan reilusti yläkanttiin. Muutenkin kannattaa vähän vilkuilla eri vaihtoehtoja ennen kuin tilaa/ostaa suin päin ensimmäisestä vastaantulevasta liikkeestä. Voi säästää pitkän sentin.
    Toinen keskusteluhan tosiaan on sitten se, kannattaako ko. Tunturia lähteä ylipäätään tuunaamaan. Itse suosin toki lähtökohtaisesti kestävää kuluttamista, mitä vanhan ehostaminen edustaa.

  6. #6
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    97
    Itsehän tuollaiset kannattaa tehdä, neuvot ja niksit saa osia myyvältä pyöräkauppiaalta. Sitäpaitsi pyöräthän ostetaan kaupasta aihioina josta tekee mieluisen, eikö?? Tosin oma työmatka tunturi on säästynyt touning kärpäsen puremalta ja oikeastaan hyvä niin. Jos seuraavaa työmatka pyörää sitten modaisi.

    Totta se on että 500e saattaa saada uuden hybridin mutta jos on hyvän löytänyt jo niin suottako tuota hylkäämään heti kun pikkuisen vastustaa.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.544
    Toisaaltaan viidellä sadalla ei saa kummoistakaan pyörää... Tuo hintaarvio jonka Rantanr laittoi kevenee jonkinkin verran kun menee esim. tsekkailemaan CRC:n tai muun vastaavan puodin sivuja... Satulatolppa, ohjauskannatin ja sisärenkaat ainakin puolittuu samoin sisäkumit ja saa renkaitakin halvemmalla... Työstä turhaa maksaaa jos hiemankin pysyy työkalut hanskassa sillä tuossakaan rempassa ei ole mitään varsinaista "Ammattitaitoa" vaativaa tointa...

  8. #8
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    349
    Edellisiin viesteihin pari kommenttia.

    Sisureista kymppi on erikoisliikkeen normaalihinta. Nettikaupausta saa alle vitosella.

    Minäkin suosin kestävää kulutusta. Tosin fillari on melkein kokonaan kierrätettävää metallia, eli materiaali kiertää, vaikka fillaria vaihtaisi tiuhaankin.

    Jos haen neuvot ja niksit pyöräkauppiaalta, ostan sitten myös kilkkeet pyöräkauppiaalta. Eli kalliilla hinnalla.

    Jos taito riittää osien tilaamiseen nettikaupasta, myös osien vaihto itse onnistuu varmasti.
    rantanr muokkasi tätä : 02.07.2012 at 21.27 Syy: typo

  9. #9
    Kiitoksia vastauksista!

    Sitä en oikein jaksa ymmärtää, että nykyään ei periaatteessa kannata korjata oikein yhtään mitään. Yllätyksenä tuli, että koskee näin vahvasti myös polkupyöriä. Mutta en masennu enkä luovuta. Päin vastoin. Näistä viesteistä sain sellaisen kimmokkeen, että pikkuhiljaa hommaan osat jostain ja ihan omin pikku kätösin laitan ne paikoilleen. Kypärää tosin sitten pitää alkaa muistaa käyttää myös lyhyemmillä pyrähdyksillä kun itse tuohon asennukseen osallistuu

    28mm renkaat OK, Sheldonin taulukko kertoi tämän, kiitos linkistä tirsintarsi.

    Kohtuullisen selkeältä hommalta vaikuttaa kaikin puolin, mutta tuo ohjainlaakeri/haarukka osasto mietityttää. Tollasta yhdistelmää nyt CRC:ltä katselin:

    ohjainlaakeri http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=58613
    +
    etuhaarukka http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=15348

    Nää olis ilmeisesti keskenään sopivia, ainakin. Mistä varmistun, että tuo 1 1/8" mitta löytyy myös omasta fillarista? Vanha haarukka irti ja mitta työntömitalla? Onko muita keinoja varmistua?

    Entä tarvitsenko jotain erityisiä työkaluja? Aiheuttaako vanhan ohjainlaakerin irroittaminen ongelmia? Oma työkalupakki on hyvin suppea, lähinnä kuusiokoloavaimet, pihtejä, muutama ruuvari ja jakoavain löytyy. Vaatiiko V-jarrujen siirto uuteen haarukkaan taitoa tai erikoisia työkaluja? Tietoa olis hyvä saada mahdollisimman paljon etukäteen, sillä remontti tapahtuu kerrostalon pihalla ja olis tarkoitus minimoida kamojen levityskerrat.

  10. #10
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.750
    Ainut kuva minkä pyörästä löysin viittaa siihen että tuossa on ohjainlaakeri sisäisellä kupilla.
    Joku tuon näköisistä siis käy:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=15888
    Tämä malli on helpompi vaihtaa kuin ehdottamasi Octane erikoistyökaluja vaativa ulkoisilla kupeilla.

    Joustohaarukan pituus täytyy kompensoida, jottei nokka putoa liikaa.
    Tuo 405mm pituinen ei luultavasti riitä, tarvitaan hieman pitempi, kuten:
    http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=49590
    Edit: Äsh, tässä voi vannejarrulliselle olla MTB jarrutapit väärässä paikassa..

    Kaulaputken saa mitattua kun avaa kiristyskorkin ohjainkannattimen päältä.
    Klappikin voi alkuun johtua vaan löystymisestä, mutta kun aikansa lonksuu, niin sitten on laakeri vaihtokunnossa.

  11. #11
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    18
    Tossa 450mm haarukka 28" vanteelle:
    http://www.bike-components.de/products/info/p24517_CrossWind-Alu-Disc-450-Trekking-Gabel-.html

    Laakeriksi vaikka tommonen jos budjetilla liikeellä (ja laakeri ylipäätään on ton tyyppinen):
    http://www.bike-components.de/produc...euersatz-.html

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.544
    Kannattaa ainakin huomioida se että että tuollaisees hybridissä ollu max. 80mm:n keula joten tuollainen jäykkä joka vastaa satamillistä on liian pitkä, huom! marsusram... ja kaiken lisäksi 26":lle... Henkilökohtaisesti suosittelen teräskeulss jos sopivan löytää eikä budjetti riitä hiilariin. Nuo alukeulat saattaa olla yllättävänkin kovia ja epämukavia.

  13. #13
    Kannattaa katsoa tarkkaan kierrätyskeskukset ym vaihtoehdot saada kamaa halvalla. Ainakin etuhaarukka-stemmi-satulaputkikombon voisi helpostikin saada yhteensä about kympillä käytettynä(ainakin helsingissä haarukoita on kierrätyskeskuksessa paljon). Toki kulmat muuttuu äkäisemmiksi perustreräshaarukalla, mutta ei tuo välttämättä ole paha juttu, kunhan ajoasennon saa muutoksen jälkeen edelleen sopivaksi. Lisäksi kannattaa miettiä rengastus tarkkaan, sekä ilmatila (haarukan jouston voisi korvata isommilla kumeilla) että muut ominaisuudet. Yllättävän halvalla (jopa alle pari kymppiä per pää) saa ihan riittävän hyvin rullaavaa rengasta (esim halvemman pään maantierenkaat) jos suojauksesta voi tinkiä. Tosin riippuen käytöstä pistosuojaus voi olla erittäin tärkeäkin ominaisuus ja muutenkin vähän kalliimman puoleiset renkaat on ehkä kuitenkin se halvin tapa saada peruspyörään "hyvän pyörän ajofiilis".

  14. #14
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    349
    Oikeastaan kannattaisi ensin tuo fillari huoltaa ihan nykyisillä varusteilla. Renkaat toki pitää vaihtaa, jos vanhat on loppu. Voi olla, että kaikki muuten on ehjää. Osien vaihtoon ei välttämättä sitten enää järkiperusteita olekaan. Jos haluaa satulatolpan ja stemmin vaihtaa, koska ei tykkää nykyisistä, niin se on sitten oma päätös. Minä en ylimääräistä rahaa hybridiin tuunaamiseen käyttäisi. Yhtä hyvin se kulkee originaaliosilla.

  15. #15
    Taisi homma mennä holdiin. Remonttibudjetin noin luokkaa tuplaamalla pääsisi jo katselemaan jotain tällaista, ihan vain esimerkiksi:
    http://www.rtechsuspension.fi/produc...oducts_id=8269


    Ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jää tuunaaminen lähes nollabudjetilla puhtaasti harrastusmielessä. Eikä kerrostalon pihalla paljoa kiinnosta harrastaa. Kiitoksia hyvistä ehdotuksista ja asiallisuudesta. Tulen kyselemään tähän ketjuun lisää tyhmiä jos/kun projekti etenee.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •