Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Keskinopeus, tuulinen vai tyyni sää paras?

  1. #1
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    43

    Keskinopeus, tuulinen vai tyyni sää paras?

    Tuossa vastatuuleen polkiessa tuli mieleen seuraavanlainen pohdinta:
    Jos haetaan mahd. hyvää keskinopeutta ja reitti on edestakainen, kumpi on parempi, täysin tyyni vai tuulinen sää?

    Eli jos ajetaan siis vaikkapa 5 m/s vastatuuleen ensin 10 km ja sama takaisin myötäiseen ja toinen vaihtoehto on ajaa sama matka koko ajan tyynessä säässä?

    Kummalla tavalla tulee parempi tulos?

    Eipä ole elämää suurempi asia tämäkään, mutta kun jäi vaivaamaan...

  2. #2
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    MIKKELI
    Viestit
    884
    Sanoisin täysin tyyni.

    - Kantani ei tosin perustu mihinkään...
    - Numismaatikko -

  3. #3
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.306
    Luulisin että vastattuli ottaa enemmän kuin myötätuuli. Täysin ajattelematonta MuTua...

  4. #4
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Onko oletuksena, että molempiin suuntiin ajetaan vakiotehoilla?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  5. #5
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.904
    Veikkaus: Tyynellä kelillä tulee parempi aika. Asiaa voi lähteä tutkimaan vaikkapa tällä:

    http://www.analyticcycling.com/DiffE...urse_Page.html

    (Pikaisen kokeilun perusteella näyttäisi käyvän kuten arvelin.)

  6. #6
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.858
    Aika liki tasan menee. Kerran kokeilin.
    Myötätuuleen mennessä 28km/h
    ja takaisin vastatuuleen 23km/h

    normiajolla menee 30km 25-26 km/h
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  7. #7
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.434
    Tuolla ilmailun puolella olen havainnut että suljetulla välillä tuuli hidastaa aina.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Onko oletuksena, että molempiin suuntiin ajetaan vakiotehoilla?
    Ajatus ja oletus, että ajettaisiin mahdollisimman lujaa ja haettaisiin parasta mahdollista aikaa/keskinopeutta. Eli siis täysiä molempiin suuntiin ja molemmilla sääolosuhteilla.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.060
    Omat kokemukset on, että vastatuuli syö selkeästi myötätuulen edun. Kokeiltu monta kertaa. Tosin kuskin vastatuuliominaisuudet surkeimmasta päästä: iso tuulipinta ja heikot jalat. Nykyään ennätyskokeet vain, kun tuuli on alle kolme metriä/sekunnissa.
    Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.


  10. #10
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Veikkaus: Tyynellä kelillä tulee parempi aika. Asiaa voi lähteä tutkimaan vaikkapa tällä:

    http://www.analyticcycling.com/DiffE...urse_Page.html
    Ei hassumpi laskin, mutta tuossa kannattaa sitten olla tarkkana minkä radan valitsee. Esimerkiksi tuossa oletusarvona olevessa "Generic TT Course" reitissä oletuksena on, että yhteen suuntaan mennään ylämäkeen ja toiseen tullaan alamäkeen, ja tämä näkyy tuloksissa.

    Sen sijaan reitti "Generic Point-too-point Course" on speksattu tasamaalle, mutta vaan yhteen suuntaan, joten tulokset joutuu laskemaan erikseen tyynelle, vastatuulelle ja myötätuulelle (aseta tuulen suunta asianmukaisesti).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  11. #11
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Savio
    Viestit
    90
    Ilmanvastus ei kasva nopeuden suhteen lineaarisesti, vaan nopeammin (olisiko suurinpiirtein neliöön, eli toiseen potenssiin?). Siksi vastatuulen aiheuttama hidastuminen on suurempaa, kuin myötätuulen aiheuttama nopeutus.

    Esimerkiksi voi ottaa vaikka myrskytuulessa ajamisen. Jos on niin kova tuuli, ettei pääse kuin vaikkapa 20 km/h, niin johan siinä menee yhteen suuntaan pidempi aika, kuin tyynellä koko matkaan.

  12. #12
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dT_ Katso viesti
    Ilmanvastus ei kasva nopeuden suhteen lineaarisesti, vaan nopeammin (olisiko suurinpiirtein neliöön, eli toiseen potenssiin?). Siksi vastatuulen aiheuttama hidastuminen on suurempaa, kuin myötätuulen aiheuttama nopeutus.

    Esimerkiksi voi ottaa vaikka myrskytuulessa ajamisen. Jos on niin kova tuuli, ettei pääse kuin vaikkapa 20 km/h, niin johan siinä menee yhteen suuntaan pidempi aika, kuin tyynellä koko matkaan.
    Esimerkkisi mukainen "kompa" perinteisesti esitetään lineaarisena: Tyynellä mennen tullen on 40km/h keskinopeus (40km/h + 40 km/h). Vastatuulessa jos mennen on 20km/h, niin kuinka kovaa pitää tulla takaisin, jotta päästään samaan 40km/h keskariin?

    väärä vastaushan on 60km/h, oikea on, niin mitähän se on?

    kiekkot+renkaat, etenkin yläosat aiheuttavat kasvavan ilmanvastuksen myötä/vastatuuli-skenaariossa. Yhtenä kappaleena ajatellen pyöräilijä liikkuisi "lineaarisen" mallin mukaan toteuttaen 20+60km/h tilanteen tässä skenaariossa.

  13. #13
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.950
    Pyöräilijän nopeuksilla ilmanvastuksen suhteellisen osuuden muutos ei vielä ole kovin iso. Eli tuulen vaikutus suurinpiirtein kumoutuisi jos ajettaisiin sama aika molempiin suuntiin. Samalla matkalla molempiin suuntiin tulee aina takkiin.
    Sama juttu siis, jos ajetaan tyynellä kelillä ensin (vaikka loivaankin) ylämäkeen, sitten alas.
    Kaar ittelles vaa

  14. #14
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Savio
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    Esimerkkisi mukainen "kompa" perinteisesti esitetään lineaarisena: Tyynellä mennen tullen on 40km/h keskinopeus (40km/h + 40 km/h). Vastatuulessa jos mennen on 20km/h, niin kuinka kovaa pitää tulla takaisin, jotta päästään samaan 40km/h keskariin?

    väärä vastaushan on 60km/h, oikea on, niin mitähän se on?

    kiekkot+renkaat, etenkin yläosat aiheuttavat kasvavan ilmanvastuksen myötä/vastatuuli-skenaariossa. Yhtenä kappaleena ajatellen pyöräilijä liikkuisi "lineaarisen" mallin mukaan toteuttaen 20+60km/h tilanteen tässä skenaariossa.
    Juu. Esimerkkini oli aika huono(/hyvä), koska siitä tosiaan tulee mieleen lähinnä tuo kompa (takaisin pitäisi tulla äärettömän lujaa).

    Hyvä tuo esimerkki oli siksi, että tajusin itsekin mitä soopaa suolsin Seison korjattuna. Ilmanvastuksen kasvaminen epälineaarisesti (se muuten kasvaa epälineaarisesti, vaikka pyöräilijä olisikin yksi möntti) ei ole se ratkaiseva syy siihen, miksi tuulisella säällä keskinopeudessa tulee takkiin. Juuri kuten Pekka L tuossa totesi.

  15. #15
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dT_ Katso viesti
    Ilmanvastus ei kasva nopeuden suhteen lineaarisesti, vaan nopeammin (olisiko suurinpiirtein neliöön, eli toiseen potenssiin?).
    Juu, ilmanvastus voimana on suoraan suhteessa pyöräilijän nopeuden [suhteessa ilmaan] neliöön.

    Käytännössä todennäköisesti kiinnostavampi tekijä on ilmannopeuden voittamiseen tarvittava teho (watteina) edettäessä vakionopeudella. Tämä taas on ilmanvastus kerrottuna pyöräilijän nopeudella [suhteessa maan pintaan].

    Ilman ollessa tyyni on pyöräilijän nopeus [suhteessa ilmaan] yhtä suuri kuin pyöräilijän nopeus [suhteessa maan pintaan], jolloin tässä erikoistapauksessa ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava teho on suoraan suhteessa pyöräilijän nopeuden kuutioon (kolmas potenssi).
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Helsinki, Kallahti
    Viestit
    2.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dT_ Katso viesti
    Ilmanvastuksen kasvaminen epälineaarisesti (se muuten kasvaa epälineaarisesti, vaikka pyöräilijä olisikin yksi möntti) ei ole se ratkaiseva syy siihen, miksi tuulisella säällä keskinopeudessa tulee takkiin. Juuri kuten Pekka L tuossa totesi.
    myötätuuli/vastatuuli-skenaariossa Ilmanopeus on suoraan verrannollinen tehoon (eli lineaarinen), jos pyöräilijä ajatellaan yhdeksi möntiksi. Silloin 20/60 maanopeus toteutuisi.
    Maanopeutta pyörivien kiekkojen ilmanvastus muodostuu kuitenkin maanopeuden+ilmanopeuden komponenteista. Näin ollen renkaan ilmanvastus on myötätuuli osuudella suurempi, vaikka pyöräilijän ilmanopeus olisi mennen tullen sama. Tämä maanopeuden komponentti tekee sen, että pyöräilijän maanopeus 20/60 km/h ei toteudu, vaan se voisi olla vaikka 21/57 km/h (pikemminkin 25/53, tai jopa vielä suurempi vaikutus)vakio teholla.
    Lisäksi pyöräilijän todelliseen nopeuteen tietenkin vaikuttaa renkaiden maanopeus (laakerit/rullaus) lineaarisesti, joita esimerkin nopeuseroissa ei ole huomioitu.
    JTG muokkasi tätä : 18.06.2012 at 10.09

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •