Sivu 1 / 19 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 558

Aihe: Pienten naisten, (x)xs pyöräilyä, ~160 cm ja alle

Cool Pienten naisten, (x)xs pyöräilyä, ~160 cm ja alle

Isoilla miehilläkin on oma ketjunsa, jossa voivat jutella omista erityisjutuistaan, niin laitetaanpa tällainen pystyyn meille pienille naisihmisillekin. Täällä voimme jutella meille sopivista fillareista, varusteista ja yleisestikin kaikista haasteista ja ongelmista (ja miksei eduistakin, jos sellaisia löytyy! ) joita kohtaamme "standardimittoja" pienemmän kokomme vuoksi. Kokoan tähän alkuun linkkejä meitä koskettavista aiheista, ehdotelkaa toki lisääkin:

Fillarifoorumin keskusteluketjuja:

Pientä maantie- tai cyclocross -runkoa 650-kiekoille?

Pienelle naiselle harrastelu-/ arkipyörää?

Mikä pyörätyyppi lenkki-, päiväretki- ja työmatka-ajoon (naiselle)?

Luath 700 pienelle aikuiselle?

Maantiepyörä pienelle naiselle - mitoitusapua tarvitaan

Cyclocross naiselle

26" Maantiepyöriä?

Mummopyörä vaihtoon ja täydellinen pyörä lyhyelle polkijalle

Maantiepyörän jarrukahvat nakkisormille

26" maantie-/ cyclocross-vanteet

Fillareita pienikokoisille (*kesken*):

Cyclocrossarit 700c:

Islabikes: Luath 700 Small ja Large

Redline: Conquest

Ridley: X-Bow ja X-Fire

Cyclocrossarit 650c:

ProLite: The One

Maantiepyörät 700c:

Bianchi: Dama Bianca

Felt: ZW-sarja

Fuji: Women Supreme ja Women Finest

Islabikes: Luath 700 Small ja Large

Jamis: Femme

Orbea: Dama

Ridley: Asteria ja Yana sekä Orion, Damocles ja Icarus SLS

Scott: Contessa Race

Specialized: Dolce, Ruby, Amira

Trek: Madone ja Lexa

Maantiepyörät 650c:

Felt: ZW-sarjan 650-mallit sekä F95 Jr

Fuji: Ace 650

Trek: 1.2

Retki- ja yleispyörät:

Salsa: Vaya

Artikkeleita netissä:

Why do you recommend smaller wheels on the smaller size bicycles? (toe-overlap)

650c vs 700c

Luettavaa muualla kuin netissä:

Seuraavassa Fillari-lehden numerossa: Specialized Dolce -pyörä lyhyelle naiselle
    Justiina muokkasi tätä : 18.06.2012 at 20.40

Ja laitetaanpa tähän alkuun itsestä sen verran, että olen 154 cm "pitkä", inseam 74 cm. Itsellä on siis jalkaa turhankin paljon pituuteen nähden ja erityisesti lyhyt selkä tuottaa ongelmia. Ridleyn 41-senttinen X-Bow (cyclocrossari) oli sekin liian pitkä minulle ja vaihtui juuri Trekin 1.2 -mallin (maantiepyörä) pienimpään kokoon, joka on 650c eli 26" kiekoilla. Laittelen tuohon ylös näihinkin linkit, kuten myös muihin eri pieniin fillareihin joihin valtavassa etsintäoperaatiossani törmäsin ja joista täällä itseäni viisaammat ovat ystävällisesti vinkanneet

Listaanpa tähän vielä kokoon liittyviä huomion arvoisia asioita, joihin itse olen tämän (vielä varsin lyhyen) fillariharrastukseni aikana törmännyt:

• Runkokoko ja geometria yleensä: toisilla ongelma voi olla tarpeeksi matalan rungon löytyminen (stand-over-height), toisilla taas vaakasuunnassa tarpeeksi lyhyen (vaakaputken pituus, reach). Pienimmissä rungoissa geometriassa joutuu aina tekemään jotain kompromisseja.
    • Pieni rengaskoko: Pienestä rengaskoosta on paljon etuja pienissä rungoissa (ks. aloitusviestin artikkelit), mutta pienen rengaskoon fillareita on todella vaikea löytää. Niinikään 650c -kiekkojen ja -renkaiden valikoima on todella suppea vs. 700c/28".
    • Osasarjan laatu: Osasarjan (=vaihtajat, rattaat/pakka, jarrut, kammet, kahvat) laatu voi junnujen ja naisten polkupyörissä olla heikompi kuin samanhintaisessa (normaalikokoisessa) miesten mallissa. Etenkin juniormalleissa osasarjat ovat usein valmistajan low-endiä (esim. Shimanon Soraa tai vielä edullisempaa sarjaa), tosin hintakin on yleensä huokea ja osia voi aina päivittää paremmiksi.
    • Kahvoille yltäminen: jarru-/vaihdekahvat on suunniteltu standardikokoiselle miehen kädelle, ei pienikätiselle ja lyhytsormiselle naiselle. Kun itse valmistaudun jarruttamaan, joudun venyttämään sormet kahvoille, jolloin ote stongasta löystyy ja vetämään kahvoja valmiiksi lähemmäksi stongaa sen verran kuin voi ilman että jarrupalat vielä koskettavat vannetta. Tähän on hakusessa ratkaisu.
    • Stemmin lyhyys: Pieni ihminen voi joutua pienestä rungosta huolimatta käyttämään vielä hyvin lyhyttä stemmiäkin. Tämä epävakauttaa ohjausta, mutta siihen tottuu. Itselläni stemmi on nyt 6 cm; pystyssä kyllä pysyy, mutta ilman käsiä en uskalla edes kokeilla... Lyhyen stemmin miinuksena myös se, ettei siihen saa kiinni nopeusmittaria.
    • Tangon leveys: Pienessäkin fillarissa voi olla miesten hartianleveyden mukainen stonga, joka kannattaa vaihtaa kapeampaan, jolloin ote tuntuu luonnollisemmalta. Toki jos haluaa ripustella tankoon paljon erilaista hilpetööriä kuten lisäjarrukahvat, kilikellon, mittarin jne. voi tila käydä ahtaaksi.
    • Toe-overlap: Suomeksi; eturengasta kääntäessä se osuu varpaisiin, mikä voi aiheuttaa vaaratilanteita. Pienten runkojen ongelma, joissa 28" kiekot. Opeteltava ajamaan niin, ettei jyrkemmissä käännöksissä pidä polkimia vaaka-asennossa.
    • Kampien pituus: Lyhyemmille jaloille suositellaan lyhyempiä kampia, mikä vaikuttaa toki loogiselta, mutta sen syvällisempää ymmärrystä ei itselläni asiasta ole.
    • Juomapullot: Kyllä, nämäkin voivat aiheuttaa päänvaivaa hyvin pienissä rungoissa! Telineitä mahtuu ehkä vain yksi ja siihenkin vaaditaan alle 700ml:n pullo, jotta käyttö olisi sujuvaa.
    • Ajolasit: Kaiken muun hilpetöörin olen kyllä löytänyt kypärää, vaatteita ja kenkiä myöten, mutta ajolaseja en. Tämä ei kyllä yllätä, koska en löydä Suomesta sopivia aurinkolasejakaan (ulkomailta kyllä saa esim. Raybanin juniormallistoa)
    Justiina muokkasi tätä : 17.06.2012 at 00.54

Parempiin shimanon jarrukahvoihn saa palan, joka tuo jarrukahvaa lähemmäs tankoa. Lyhentää tietysti vetoa, joten jarrujen pitää olla säädöissä ja kiekkojen suorat, mutta ratkaisee ylettymisongelmat.

Pullotelineiksi voi hankkia sivusta ladattavia telineitä, jolloin käyttö helpottuu.

Kiitos, hyvä kooste!

Joo, kiitos hyvästä koosteesta ! Täälläkin yksi pygmi ilmoittautuu. Tosin mitään suurempia ongelmia en ole pituuden puutteesta vielä havainnut olevan. Pyörä löytyi Bianchin naisten maantiemallistosta ja hyvältä on tuntunut. Voi tietysti olla etten vaan näin totaalialoittelijana mitään ongelmia vielä huomaakaan, mut en ala etsimällä etsimäänkään kun pyöräily on nyt kivempaa kuin koskaan ennen. Ja lenkin pituuden voi päättää jaksamisen eikä epämukavuuden sietokyvyn mukaan Ehkä nuo Bianchin naistenmallit voisi vielä lisätä tuonne listallesi Justiina ? Positiivisia puolia pygmeilystä..hmm..renkaat kestää paremmin ? Pienempi tuulenvastus ??

Kiitos Justiina hyvästä koosteesta!

Osa ongelmista kuulostaa tutuille. Shimanon 105-kahvat tuntuvat kaipaavan vähän enemmän vääntöä sormista että saisi riittävästi tehoa (äkki)jarrutukseen ja joskus jopa vaihteiden vaihtamiseen (ollapa sähkösarja...). Samoin juomapullotelineiden heikko kapasiteetti pitkille matkoille on tuttu vaiva.

Mutta ajolaseiksi olen löytänyt oikein sopivat: tilasin Oakleyn Commit SQ:t ja ne istuu kyllä kuin nenä päähän. Jostain arvosteluista löysinkin niistä kehuja että sopivat kapeammillekin kasvoille. Myös BBB:n malli BSG-23 on aika kapoinen (Suomen Urheilupyörässä 18e kolmella linssiparilla). Pääsisitköhän näitä missään sovittelemaan josko jompikumpi voisi olla ratkaisu?

Pienuuden ongelma korostuu täällä Euroopan laitamilla kun kauppiaat eivät ymmärrettävistä syistä ota paljoa tavaraa myyntiin. Ajovaatteet ovat vähintään yhtä hankalia kuin varusteet koska mallit vaihtuvat usein.
    Mulla on mittaa 162 cm. Maastoajossa pienellä kuskilla on omat ongelmansa, esim. iskarit on optimoitu hieman painavimmille kuskeille. Vaatteita olen hankkinut netistä ja reissuista, ajolaseina mullakin on Oakleyn Commitit. Pienten pyörien hankinnassa on aina auttanut kotikylän pieni pyöräkauppa.

Yksi lyhykäinen pööräilijä ilmoittautuu! Pituutta 158cm. Itsellä miesten malliston pyöriä molemmat CC että maasturi. CC:n kanssa ongelma ollut se ettei kädet (lue sormet) ole riittävän pitkät jotta saisi tarpeeksi kovaa puristettua 105 jarrukahvoja. Pyörässä on onneksi lisäjarrukahvat jotka auttaneet asiaa ja olleet mieluisat käyttää. Maasturi on 16", johon on vaihdettu lyhyempi stemmi. Muuten pärjännyt hyvin ilman isompia muutoksia. Ajoasentoa oon säätänyt tuntuman mukaan pikku hiljaa paremmaksi(molemmissa pyörissä).

Vaatteiden ostossa en ole kumma kyllä törmännyt vielä ongelmiin. Enduralta ja Nalinilta löytyneet hyvät pyöräilypöksyt, joihin olen enemmän kuin tyytyväinen. Paidoissa seuran paita(santini) ollut hyvä ja maastossa pärjännyt silläkin. Lisäksi tykkään käyttää löysemmän mallisia mtb-paitoja ajaessa.
    Out of Control and Hard to Handle.

Ketjusta olikin heti hyötyä - kiitoksia ajolasivinkistä!

Nuo fillarilinkit ovat nyt sitten vain droppitankovehkeistä ihan vain siksi, että allekirjoittanut ei ymmärrä hölkäsen pöläystä maastopyöristä. Eli jos teillä on heittää niihin vinkkiä niin lisätään MTB:ille oma väliotsikko

Mitä kahvoihin tulee, niin itselläni ne on Soraa, joten ilmeisesti niihin ei niitä välikappaleita saa? Pyörä on ihan uusi, joten kahva-asiaa täytynee selvitellä ensi viikolla. Onhan tuo kuitenkin paitsi mukavuus-, myös turvallisuuskysymys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti

Mitä kahvoihin tulee, niin itselläni ne on Soraa, joten ilmeisesti niihin ei niitä välikappaleita saa? Pyörä on ihan uusi, joten kahva-asiaa täytynee selvitellä ensi viikolla. Onhan tuo kuitenkin paitsi mukavuus-, myös turvallisuuskysymys.
    Itse en nyt osaa pituuteni puolesta tähän ketjuun muutoin ottaa osaa, mutta tuohon Sora-kysymykseen kylläkin. Minulle nimittäin tuli maantiefilon mukana Soran kahvoihin sekä 4:n että 8:n asteen välikappaleet, tuollaiset kuin linkin kuvassa. Itse olen pitkäsorminen, joten ongelmana on lähinnä Soran vaihtajan pikkukorva - alaotteelta on mahdoton vaihtaa raskaammalle vaihteelle. Vaihtajien vaihto on ollut mielessä, toinen vaihtoehto on malttaa odotella vielä hetki jos toinenkin ja ostaa sitten uusi pyörä...

P.s. Mulla ois ne 8:n asteen shimmit joutavina, jos vaan löydän ne jostain. Tallessa ovat.
    Lydis muokkasi tätä : 17.06.2012 at 22.31 Syy: P.s.

Nojapyöräfoorumilla on ollut puhetta lyhyistä kammista tosin ei suoraan liittyen kuljettajan pituuteen, vaan yleisesti tehon tuotannon kannalta ja polvikipujen lieventäjänä.
    "The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"

Kiitokset Lydiksellekin tiedosta. Kyselenpä ensihuollossa noiden välikappaleiden perään, ja jos niitä en jostain syystä saa niin voisin ostaa ne sinulta

Tuo kampien pituus on mielenkiintoinen asia, eikä vähiten siksi että polvet on minulla sukuperintönä vähän huonot ja olenkin huolissani niiden kestävyydestä. Ilmeisesti siis lyhyet kammet säästäisivät polvia. Löysin tuolta nojapyöräfoorumin keskusteluista laskukaavan, jonka mukaan kampien pituus tulisi minulla olla 160 mm. Lyhyempikään ei varmaan haittaisi. Mittailin noita nykyisiä, ja jos mittasin oikein (keskiön keskeltä polkimen akselin keskelle) niin ne ovat 165-milliset. Olisiko syytä jossain vaiheessa harkita lyhyempiä? Ilmeisesti tuo 165mm on aika tyypillinen pituus? Jännä että niinkin pitkät on sitten tuollaisessa minifillarissa...

Ulla (154 cm) kun ei taida itse olla tällä hetkellä linjoilla, niin pistänpä tänne pari sanaa taloutemme kokemuksista...

Ullan petite-kokoisessa 09-Felt ZW2:ssa (650) oli pienuutta mietitty valmiiksi niin pitkälle, että esim. kahvat ovat lyhytsormisille tarkoitetut Shimano ST-R700:t ja kammet nuo 'lyhimmät perusmittaiset' 165 mm mittaiset. Sen sijaan 38 cm tanko on tässä tapauksessa jo liian kapea, harteita kun löytyisi lähes 42 cm edestä. Aiemmin Ulla oli ajanut kohtuullisen tyytyväisenä 60 mm stemmillä varustetulla S-koko Giant TCR:llä (700), mutta julma totuus paljastui tuon oikeankokoisen Feltin päälle päästyään; ihmettelee nyt jälkikäteen, että miten yleensä pystyi ajamaan ko. Giantilla.

Kampiahan on saatavissa muutamista pajoista erikoismittoihin lyhennettynä, tuolla yhden verstaan FAQ ko. aiheesta ilm. kevyellä nojakki-twistillä: http://bikesmithdesign.com/Short_Cra...anks_faqs.html
    Periaatteessa vastaava lyhennysoperaatio voisi onnistua melkein konepajassa kuin konepajassa, kunhan löytyy 9/16" poljinkierretapit.

Maasturivalinnatkin ovat tuottaneet meillä vaikeuksia, valinnanvaraa kun ei mitenkään hirmuisesti ole.

Perusmaasturin hakija lienee vaikeimmassa tilanteessa, sillä pienille rungoille ei ole riittävää kysyntää, jotta niitä pystyttäisiin tuottamaan riittävän kustannustehokkaita suursarjoja. Junnumalleista löytyy tosin paikkaajia, mutta osasarjat ja keulat ovat helposti maastoon kelpaamattomia halpiksia, eivätkä rungotkaan välttämättä ole kovin erikoisia ominaisuuksiltaan.

Jos on mahdollisuutta sijoittaa vähän enemmän oravannahkoja pyörän hankintaan, niin silloin alkaa löytyä vaihtoehtoja piensarjoja tekeviltä pajoilta, joilta löytyy myös hyvin pieniä (ja suuria) vaihtoehtoja jopa täysjoustoista. Jonkin verran pienten mallien saatavuuteen tuntuu vaikuttavan myös se, että läheskään kaikkia jousitustyyppejä ei yksinkertaisesti saada sovitettua näihin riittävän pieniin runkoihin, isommissa rungoissa käytetyt iskari/linkkuratkaisut eivät mahdu toimimaan niissä.

Tähän mennessä Ulla on päätynyt maastopyörien osalta seuraaviin: 06-Turner Flux XS/13,5", 08-Orange Five Diva 14" (etsii uutta kotia) ja uusin 11-Pivot Mach4 XXS. Ilmeisesti esim. Nicolailta olisi myös löytynyt riittävän pieniä XXS-kokoja (erikoistilauksesta?). Spessut ja Trekit eivät Ullalle kelpaa, älkää kysykö minulta miksi...

Työmatkapyörän aihioksi sattui aikanaan löytymään 13,5" jäykkäperäinen CyclePron tiimirunko käytettynä. Rakennettu 'sleeperiksi', jonka ei pitäisi juurikaan houkutella varkaita, mutta kestää jokapäiväistä käyttöä ja on luotettava ja turvallinen matkakumppani ympäri vuoden.

Ympärivuotiseen käyttöön sopivaa minikokoista levyjarrullista cycloa 650-kiekoilla ei ole vielä tähän päivään mennessä mistään valmiina tai runkosettinä löytynyt?!? Maasturirunkoihin näitä on kai jonkin verran rakenneltu?
    Pave muokkasi tätä : 27.06.2012 at 16.21 Syy: Addendum... ja vielä parit linkit...
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Punapää lasten osastolle

Mulla helpotti heti kun honasin ettei ne ajolasit tarvii olla 400euron linssit. Käytän lasten, varmaan poikien? aurinkolaseja, kympillä. Naama ei peity laseihin kokonaan ( saa aurinkoa) ja istuu tiiviisti.
    Suurin ongelma pienelle, ja lyhyelle selälle on ehdottomasti ollut tempopyörä, sääntöraamien mukaisesti on hankala ajaa, ei vaan uletu kunnolla jarruihin ja ohjaksiin. Satulan kärjellä pitää istua. Onneksi enää ei tarvi.
    Vaate-ongelmista isoimmat ei varmaan liity lyhyyteen, vaan muuten epäsuhtaiseen kroppaan. Jos löytyy farkut jotka on hyvät reidestä, vyötärö on järkyttävä teltta. Jos vyötärö olisi ehkä ok, niin ei mene reisistä etiäpäin koko housut.
    Ajovaatetta on onneksi löytynyt kun en tykkää ihan ihomyötäisistä, ja kun koko on pysynyt noin 15 vuotta samana, uusia ei tarviikaan. Kaapissa on vielä käyttämättömiäkin housuja, paitoja ja takkeja sun muuta.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pave Katso viesti
    Ullan petite-kokoisessa 09-Felt ZW2:ssa (650) - - - Aiemmin Ulla oli ajanut kohtuullisen tyytyväisenä 60 mm stemmillä varustetulla S-koko Giant TCR:llä (700), mutta julma totuus paljastui tuon oikeankokoisen Feltin päälle päästyään; ihmettelee nyt jälkikäteen, että miten yleensä pystyi ajamaan ko. Giantilla.
    Minusta tuli kertaheitolla 650-uskovainen! Aluksi - siis ensimmäiset 5 sekuntia - tuntui että fillarihan on aivan liian pieni minulle. Sitten tajusin, että eipäs kun se on juuri sopiva! Nyt on tunne, että olen pyörän päällä, enkä roiku ja venyttele jossain kahden renkaan välissä. Akka vie pyörää eikä päinvastoin.

SRAMin Red, Force ja Rival -jarrukahvoissa on portaaton jarrukahvan etäisyyden säätö jotta lyhyemmilläkin sormilla ylettyy jarruttamaan.

http://www.theroaddiaries.com/2009/1...force-and-red/

Täällä myös yks persjalka (157cm) ilmoittautuu. Ja pyöräilykokemuskin on vielä aikas vähäistä...
    Mutta näillä mennään tällä hetkellä:

Maastossa: Specialized Myka HT Expert 2011, ja kun nyt en ihan satavarmasti muista runkokokoa, niin arvaan että 15"...
    Maantiellä: Specialized Dolce Comp jotain, Shimanon 105 osilla... runko 48

Jostain syystä nuo vaan istuu mulle niinkuin hanska käteen vaikka muitakin merkkejä kokeilin ja muka vielä ihan tosissaan. Näillä nyt koitan päästä käsiksi tähän pyöräilyn maailmaan.

Pienenä ja pyöreänä tuo asuvalikoima on aika rajattu. Paikanpäällä saa lähinnä Löffleriä ja sovittaa täytyy tällaisen ongelmavartaloisen. Luulenpa että joskus jos kenkävaatimukset käy lujiksi, niin ongelmia on tiedossa jalkakoon ollessa 35 (ja leveähkö)...

Kirsu

Sivusta ladattavan pullotelineen lisäksi suosittelen Topeak X15 -pullotelineadapteria, jonka avulla voi hyödyntää mahdollisesti jo kotoa löytyvät pullotelineet. Ainakin omaan XS runkoon sopii tämän adapterin avulla 700-millinen pullo. Ei ole kallis (kaupasta riippuen ~ 6 euroa), tämän avulla pystyin itse hyödyntämään kotoa löytyvät pullotelineet, eikä tarvinnut ostaa uusia.

Pienien cyclocrossareiden listalle voisi lisätä Redline Conquestin. Maahantuoja on Tunturi-Hellberg Oy, mutta saatavuudesta ei mitään hajua.
    En edes tiennyt, että merkillä ylipäätään on maahantuontia Suomeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pave Katso viesti

Jos on mahdollisuutta sijoittaa vähän enemmän oravannahkoja pyörän hankintaan, niin silloin alkaa löytyä vaihtoehtoja piensarjoja tekeviltä pajoilta, joilta löytyy myös hyvin pieniä (ja suuria) vaihtoehtoja jopa täysjoustoista. Jonkin verran pienten mallien saatavuuteen tuntuu vaikuttavan myös se, että läheskään kaikkia jousitustyyppejä ei yksinkertaisesti saada sovitettua näihin riittävän pieniin runkoihin, isommissa rungoissa käytetyt iskari/linkkuratkaisut eivät mahdu toimimaan niissä.
    ... Spessut ja Trekit eivät Ullalle kelpaa, älkää kysykö minulta miksi...
    Mulla ei ole kokemusta (ekan K2:seni) lisäksi kuin Spessusta (S-koon Epic), joka on aikalailla hyvän kokoinen. Naisten hyvien maastoajokkien hankinta on aika haastavaa, huippumallit kun tahtovat jäädä ison veden taakse tai Keski-Eurooppaan. Isot merkit ovat ilmeisesti vihdoinkin onnistuneet tekemään naisten pyöristä naisten pyöriä muutenkin kuin värien suhteen. Trekin tämän vuoden Lusheissa iskareiden pitäisi toimia optimaalisesti vähemmälläkin painolla. Kerron kokemuksia kun saan uuden polkupyöräni toivottavasti tällä viikolla (se on jo kaupungissa mutta tuunattavana).
    Isojen merkkien hylkimisessä on tietysti puolensa ja puolensa. Toisaalta olisi kiva ajaa Euroopassa "käsintehdyllä" pyörällä... Tällä hetkellä haluan hankkia ajokkini tutun pikkukivijalkakaupan kautta.

KIITOS JUSTIINA! Palaan huomenna asiaan, kun saan luettua tämän kunnolla (silmät nyt puoliksi ummessa) läpi. Täältähän mä saan vertaistukea ja kokemuksia ensimmäiseen "kunnon" pyörähankintaani. Palataan!

Pyöräpummi Guest
    Jos ei olisi ketjuvaihteen asettamia rajoituksia niin monissa pyörissä keskiö olisi hyvin lähellä takapyörää. Koskee erityisesti pienten naisten pyöriä. Shimano suosittaa että keskiön ja takanavan välin pitää olla vähintään 405 mm.

Shimanon napavaihde Alfine Di2:lla voidaan vetää keskiö niin lähelle takapyörää kuin halutaankin. Kysymys on vain siitä että saadaan sellaisia hiilikuiturunkoja joissa se on toteutettu niin.
    Alflinessa on vain 11 vaihdetta, mutta riittävät Suomen olosuhteisiin.

Jos jollain on tietoa ja intoa, niin voisi kerätä linkkejä myös muiden genrejen fillareihin? Laittaisin nekin sitten tuonne aloitusviestiin

Jes, aivan loistava aihe!

Onkos kukaan kokeillut noita Kona Jake -crossareita? ( http://www.bikeshop.fi/Kona_Jake/ekauppa/pKOJA/ ) Kokojen pitäisi kuulemma pienillekin riittää. Moista olisi tarkoitus jossain kohdin ehtiä koeajamaan, voin sitten tulla tännekin informoimaan.

Giantilla on naisten cyclocross: Giant TCX W ja Feltillä on aika matalat pyörät (muihin verrattuna). Mä oon kuolannut Feltin F65X -pyörää, mut ei löydy mistään Suomesta kuten ei tuota Giantiakaan.

http://www.tredz.co.uk/.Giant-TCX-Womens-2012_48797.htm

Gianttia on Helsingissä (en muista tarkalleen missä) ja Nummelassa ProBikessä..

Cervelo R3 Kannattaa tutkailla geometriaa.
    Cinelli Saetta Pieniä kokoja tarjolla.
    Merida Scultura EVO Juliet
    Merida Ride Lite Juliet
    Boardman Team Carbon fi
    Boardman COMP fi
    Raleigh Airlite Aura

Cannondale CAAD10 Women's Koko 44
    Cannondale Supersix Women's Koko 44
    Cannondale Synapse Carbon Women's Saatavana myös alumiinirunkoisena

Kannattaa metsästää ylivuotisena tai käytettynä:
    Cervelo RS 2011 (XS-koossa 650c-kiekot, valmistus lopetettu)
    Cinelli Little Wing (Poistunut valikoimista, pienimmät koot 650c-kiekoilla?)

Kiva ketju! Itsellä pituutta on siunaantunut 158cm... Ongelmia on ollut eniten sopivien pyöräilyhousujen löytämisessä. En ole oikein löytänyt riittävän pieniä henkselihousuja, kun tuntuu että S on pienin koko jota ainakaan Suomeen tulee eikä nettikaupoissakaan yleensä pieninpiä kokoja ole. Tällä hetkellä olen kuitenkin tyytyväinen Bioracerin naisten malliston perushousuun, jossa ei ole henkseleitä, mutta muuten istuvat hyvin.

Pyöräni olen tilannut Canyonilta Saksasta ja siihen olin kyllä kertaheitolla supertyytyväinen! Pyöräni on Canyon Lux täysjousto maasturi. Olisin toki toivonut rungosta XS-kokoa, mutta vaihdoin pyörään uutena pari senttiä lyhemmän kannattimen ja se istuu kyllä nyt käteen tosi hyvin. Huomasin, että tämän vuoden mallistoon oli tullut XS-koot Grand Canyonista ja Nervestä. Canyonin hinnoista lompakkokin tykkää.. Esim. http://www.canyon.com/mountainbikes/bike.html?b=2549

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tinttu Katso viesti
    Kiva ketju! Itsellä pituutta on siunaantunut 158cm... Ongelmia on ollut eniten sopivien pyöräilyhousujen löytämisessä. En ole oikein löytänyt riittävän pieniä henkselihousuja, kun tuntuu että S on pienin koko jota ainakaan Suomeen tulee eikä nettikaupoissakaan yleensä pieninpiä kokoja ole. Tällä hetkellä olen kuitenkin tyytyväinen Bioracerin naisten malliston perushousuun, jossa ei ole henkseleitä, mutta muuten istuvat hyvin.
    Ainakin Assosin henkselipöksyjen S-koko saattaisi sopia, olen itse 162 cm, 58 kg ja henkselien pituus on viimeisessä säädössä eli pisimmillään. Jos olet kovin pienilihaksinen niin sitten saattavat olla isot. Noiden housujen ainoa huono puoli on hinta...
    Ajokamoissa kokonumerot saattavat hämätä, esim. Nalinin Pro-sarjan paidoista ja takeista mulle on M täysin sopiva, S ei mahtuisi. "Tavallisista" vaatteista yläosaan sopii yleensä S (36).

Onpa hyvä että löytyy kohtalotovereita! Itse huimat 155 cm, inseam 68cm, yläkroppa kuitenkin aika "ulottuva" kun on lyhkäset jalat ja pitkä selkä. Maastopyörän hankinta ei ollut ihan helppo homma. Päädyin Radonin ZR Lady 6.0 15-tuumaisena ja sehän saapui tänään muutaman viikon odottelun jälkeen (jee!).

Ekalla testilenkillä kampien pituus alkoi mietityttää. Pyörähän on rungoltaan melko pikkunen, mutta kammet on 175 mm pitkät. En oikein tiedä pitäisikö niitä lähteä vaihtamaan lyhyempiin? Onko joku (vastaavilla mitoilla varustettu) kokeillut maastopyörässä lyhyempiä kampia ja millaisia tuntemuksia se herätti? Luin foorumilta keskusteluja joissa puhuttiin että ilmeisesti ainakin joissain Cuben pienemmissä malleissa olisi vakiona lyhyemmät kammit? Minkäpituisia kampia teillä on pyörissä? Ja onko kampien pituuteen olemassa jotain "sääntöä" minkä mittaiset pitäisi olla, katsotaanko sitä sitten jalan pituudesta vai mistä?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •