Sivu 19 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 917181920 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 541 - 570 / 575

Aihe: Pienten naisten, (x)xs pyöräilyä, ~160 cm ja alle

Mun pyörää voi sovittaessa nopeasti kokeilla täällä pk-seudulla/ välillä Kellokoski-Helsinki.

Moi, mulla ois kova yritys hankkia eka kunnon pyörä ja cyclocrossia eniten ostattelis.
    Oon ~163 ja töppöjalka eli inseam 73-74c sekä töppökäsi eli reach on aika olematon. Oon nyt ajellut vaan ukon vanhalla Kona Hossilla joka on ihan hirveä ajaa pitemmällä matkalla. Vertailu/lähtökohta on siis aika ankea.
    Onko pk-seudulla mitään kauppoja missä pääsis kääpiökokoisia fillareita koeajamaan? En uskaltais tilata netistä ihan sokkona kun ei oo ajokokemusta paljoa.
    Oon katellu esim Canyon Infliteä 2018 koossa 2XS kun sitä näytti nyt olevan "halvalla" outletissä mutta olin sit lueskelevinani täältä että siihen ei sais takalokaria kiinni mikä on vähän ärsyttävää jos/kun haluis ajaa tuolla esim duuniin niin ettei kaikki kamat ois ihan yltäpäältä kurassa repussa. Toinen ilmeisen yleinen vaihtoehto on varmaan Canondalen CAADX?
    Rahaa ei ole tuhottomasti, mieluusti pitäsin hintalapun siellä alle 2000e kun on nyt vielä aika alussa tää harrastus.

Tsekkaa myös Felt F65X. Oon ite hitusen alle 160 ja runkokoko 47 oikein bueno. Mulla on tämä cyclocross ollut jo monta vuotta - levyjarrut ja kiinteät lokasuojat tehnyt siitä mulle ideaalin sulan maan ajan pyörän.

Minä kiertelin tässä viikonloppuna muutamissa PK-seudun pyöräkaupoissa ja yleensä löysin ainakin jotain testattavaa alleni, vaikka aika tyhjiä varastot taitavat tässä vaiheessa vuotta olla. Jos esillä olleisiin osasarjoihin olisi halunnut muutoksia, olisi pyörä usein kuitenkin tilattava, mutta testiajo toki onnistui näillä muutamilla. Minullakin on inseam 73 ja lyhyet kädet, mikä taitaa vaikuttaa niin, että kahden koon välillä minulle sopii ennemmin se pienempi.
    Ajettavaa löytyi Velosportista, Sellon pyörästä, Larun pyörästä ja Bike Planetista. Fillarikellarin pienin Trek oli minulle liian iso. Velo & Oxygen olisi tarjonnut endurancea, mutta tässä vaiheessa oli jo kirkastunut, että haluan kuitenkin ennemmin cyclon tai gravelin. Heidän cyclonsa olivat minulle liian isoja.

Cannondale CAADX koossa 46 toimi minulla, samoin Focus Mares koossa 48 ja vähän rennompi Salsa Journeyman, jonka pienin koko 50 oli passeli. Pyörähdin myös Scott Contessa Speedsterillä, joka on enemmän maantietyyppinen gravel.
    Jos linkki onnistuu, niin täällä olisi vertailudataa taulukkomuodossa.

Koeajot kirkastivat kyllä sitä, mitä oikein olin etsimässä. Selvisi ainakin se, etten tule toimeen mekaanisten levyjarrujen kanssa. Liian suuren pyörän jälkeen oikean kokoisella ajelu tuntui todella luontevalta: paino väheni käsiltä ja ajoasento tuntui mukavammalta. Vasta pitkät ajot toki kertoisivat paremmin, miten runko oikeasti sopii ja pärjäisikö selkäni, mutta kyllä näistä pikaisista koeajoistakin sai ihan kivasti asioita irti, vaikka omaa kokemusta ei hurjasti olekaan.

Kiitti hulina, nää auttaa muakin paljon. Tuota Feltiä ei taida olla enää myynnissä, sen mitä googlasin.

Äitini haluaisi uuden pyörän, ikinä ei ole kunnollista ollut. Ikää yli 50 ja pituutta 158. Ei citypyörää tai mummista vaan hybridi ja rahaa ei halua paljon laittaa. Haluaisi kuitenkin melko rennon asennon, ei sporttista. Mitä kokoa kannattaisi katsoa? XXL mennään huomenna kokeileemaan 17 kokoa https://www.xxl.fi/white-sc-trainer-...143970_1_style. Kerroin että vähän enempi olis hyvä panostaa esim tähän https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-...156906_1_style. Mietin vaan onko koko riittävän pieni? Vähän vertailin reachia ja noissa noin 400mm ja 380mm.
    https://www.bikester.fi/serious-sono...en-886068.html Tuossa osuisi omasta mielstä hyvä. Ei joustokeulaa, ei niin sporttinen kun whiten jäykkäkeula ja reach 369mm.

Lokaripaikat pitää olla, hinta n. 400€ puolin toisin ja mun mielestä hydrauliset jarrut. Onko noista kommenttia tai ehdotuksia?

Toi sarana on noista tosi hyvä vaihtoehto. Jos käytte XXL:ssä kokeileen, niin testatkaa myös jotain maastopyörää kun niissä voi olla vielä rennompi asento kuin hyrbiideissä. Toki renkaat joutuu vaihtamaan sileämpiin, mutta miun korkeushaasteellinen vaimo ajelee tyytyväisenä maasturilla jossa on sileähköt hybridirenkaat alla.

Lopulta ostettiin tämä https://www.xxl.fi/merida-crossway-s...145201_1_style. Paino ihan ok keulasta huolimatta, huollon kaveri sanoi et tossa ei oo kierrapakkaa tai muita ihmeitä voimansiirrossa ja sai heti mukaan. Mukaan lokarit ja kiinnikkeet joista yksi kolmesta kaupanpäälle. Tyytyväisi ollaan valintaan, vaikka kovasti ehdotin tota mit Janikin arvotti parhaaksi

Noni, nyt on pyörä alla (tosin se onkin nyt sit enempi endurance kuin cyclo) mutta parin testilenkin jälkeen hyvältä tuntuu ja intoa piisaa.
    En jaksanut kahlata tätä koko ketjua läpi joten sorry jos on jo jossain mainittu, mutta ongelma on vielä se että mun surkeilla nakkisormilla ei yllä jarruttamaan kovinkaan hyvin. Just ja just saan sormenpäät yltämään kahvoille ja se tarkoittaa että äkkijarrutusta ei käytännössä pysty tekemään, vaan jarruttelu on sellasta hissuttelua minkä' saa sormenpäillä painettua.
    Oliko tähän jotain apuvälineitä tahi kikkoja mikä avuksi?

Maantiekahvat oudoksuttaa aluksi, mitkä kahvat uudessa on, jarrutus enimmäkseen yläkautta, siihen tottuu nopeasti. Joihinkin kahvoihin on sellaiset sovituspalat, joilla kahvat saa vähän lähemmäksi. Myyjältä pitäis saada, ne samalla vähän "huonontaa" jarruja.

Ennen kuin mitään sovituspaloja (ei taida olla edes saatavilla uusiin malleihin) lähdet etsimään niin katso jos jarrukahvojen etäisyyden säätämisestä olisi apua. Itse säätäminen onnistuu aloittelijaltakin.
    https://youtu.be/GESGpwNLuTQ

Puolison nakkisormille 105 kahvat sai siedettäväksi vaikka ei yhtä lähelle tunnu saavan kuin Sramin. Ei kahvojen etäisyyteen pidä mitenkään tottua vaan säätää ne kerralla kuntoon, että äkkijarrutustilanteissakin saa heti kunnon otteen, ajaa sit kahvoilta tai dropeilta. Dropeilta jarrutus kaiken lisäksi tehokkaampaa.

Itseasiassa juuri eilen säädin uusien Redin kahvoja, kun tehdasasetuksella vain sormenpäät ylsi jarrukahvoille dropeilta ajaessa tälläisellä keskikokoisella kouralla.
    JohannesP muokkasi tätä : 28.04.2019 at 15.19

Parempi onkin jos löytyy oikeampi keino, sovittimet ovatkin kyseenalaisia...

Eilen vihdoin ehdin näitä kahvoja ihmettelemään mutta ei taidakaan tuossa Tiagrassa vielä olla noin helppoja säätöjä. Eli haaveeksi jäi. Pitänee vaan tottua noihin että ne on mitä on.

Minullakin oli, tosin vanhempi Tiagra, niissä tuli mukana sellaiset kumiläpyskät, joilla kahvoja sai lähemmäks. En käyttänyt ja melkoisen nopeasti jarruihin tottui riittävästi, miinusmerkkinenhän tuo toiminne onkin.🤗

Täällä joskus aiemmin pähkäilin kapoisten 650b-kumien kanssa. Schwalben Pro Onet on kyllä todella hyvin rullaavat ja nopeat ja ihanat, mutta vähän turhan herkästi tulee flättejä niillä. Syksyn ja kevään sorakeleille mulla oli Schwalben Durano DD, mutta ne taas ei sitten rullaa yhtään kivasti, vaikka pistosuojausta onkin.

Nyt näyttäisi sitten kuitenkin tulleen joulu! Ylistystä keränneistä Contin GP5000-kumeista on tullut 650b-kokoinen rengas sekä 25mm että 28mm leveinä. Pistin parin 25-millisiä heti tilaukseen ja odottelen vesi kielellä saapuvaksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rinkeli999 Katso viesti
    Tuota Feltiä ei taida olla enää myynnissä, sen mitä googlasin.
    Joo, sortsit, ei olekaan muuten enää. Nyt vastaava alkaa olla F40X tai F30X, mutta näissäkin tähän aikaan vuodesta näköjään huono saatavuus. Vieläköhän Feltillä tulee elokuussa seuraavan vuoden mallisto myyntiin?

Mullakin on hankaluuksia yltää Shimanon Ultegran vaihtajille, sellaiset löytyy mun maantiepyörästä. En tykkää niistä nykyään enää yhtään, koska olen cyclocrossissani tottunut Sramin Apex/Rival -kahvoihin. Ne Sramit vaan on paremmat eli vaihtajan läpykkä/jarruvipu lähempänä, eikä tartte kurkotella. En kyllä tiedä onko uusissa Srameissa millainen ero, kun niissä on se "nuppikin" ainakin kuvien perusteella isompi. Näyttää Feltin edullisemman pään mallistokin nykyään olevan Shimanoila - noh, ainahan ne voi vaihtaa, jos mun seuraava kippurasarvinen pyörä on Felt (tai sitten jokuu muu).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuutio Katso viesti
    Mullakin on hankaluuksia yltää Shimanon Ultegran vaihtajille, sellaiset löytyy mun maantiepyörästä. En tykkää niistä nykyään enää yhtään, koska olen cyclocrossissani tottunut Sramin Apex/Rival -kahvoihin. Ne Sramit vaan on paremmat eli vaihtajan läpykkä/jarruvipu lähempänä, eikä tartte kurkotella. En kyllä tiedä onko uusissa Srameissa millainen ero, kun niissä on se "nuppikin" ainakin kuvien perusteella isompi. Näyttää Feltin edullisemman pään mallistokin nykyään olevan Shimanoila - noh, ainahan ne voi vaihtaa, jos mun seuraava kippurasarvinen pyörä on Felt (tai sitten jokuu muu).
    Mun Canyonissa on 105 -sarjan osat ja niiden pienille käsille suunnitellut R7025-kahvat. Aivan mainiot mun nakkisormille. Ultegrastakin käsittääkseni on pikkukätisille eri kahvaversiot, mikäli tosiaan kahvojen säätäminen ei riitä. Ei tarvi vaihtaa koko osasarjaa tai pyörää.

Olen joskus eteläisemmän Euroopan vuoristoissa lasketellut alamäkeä vuokrapyörällä, jossa "aikuisten ihmisten" kahvat. Ihan kamalaa. Kädet kramppaa kurottelusta ja vie alamäkien laskemisesta melkoisesti iloa, jos joutuu pelkäämään kuollakseen, ettei tositilanteessa ylläkään jarruttamaan. Huh. Ei enää ikinä.

Mitä lyhyet mtb-kuskit tai lyhyille kuskeille maastopyöriä mitoittaneet veikkaatte, menisikö tämä pyörä 156cm/71cm inseam mittaiselle naiselle? Etsitty pientä ja suht laadukasta maasturia mutta ovat totaalisen kiven alla, ko. Salsa menee juuri ja juuri budjettiin. Ainut mikä mietityttää on että onkohan tuo pienin koko liian iso.

https://www.hibike.com/salsa-timberj...b#var_12731354

Tässä vielä geo taulukko (XS):

Vaimo 155cm ja samoissa inseam taitaa olla. Hommasimme hänelle 2018 vuoden Trek Roscoe 8:n koossa 13,5" eli XS. Hyvin on toiminut ja juuri passeli koko.

Olen 156 ja insem 73. Minulla on Trek Roscoe 9 vm 2018, 15.5. Minulle taas koko 13.5 oli auttamatta liian pieni. Kannattaa käydä koeajamassa jos vain mahdollista.

Lähetetty minun G8231 laitteesta Tapatalkilla

Juuri näin, koeajo on paras mittari. Salsan kohdalla voi olla vaikeampi tilanne, kun ei taida kivijaloista juuri löytyä. Rouvalle vasta-alkajana oli tärkeä kunnolinen stand over -mitta ja sopiva hallinnan tunne. Vuokrapyöränä Pyhällä kokeiltu Seriouksen 15,5" oli liian iso. Toki stemmin muutoksilla isompikin voi toimia. Nykyisessä Trekissä rouvalla 50mm stemmmi, ja pitää vähän pystymmästä ajoasennosta.

Roscoe 8 olisi varmaan jo hankittu mutta sitä ei ole missään saatavilla koossa S. Pienintä XS olisi mutta veikkailtiin myyjän kanssa että S olisi se koko.

Mitäh....mä olen 160cm lyhyt ja pyörän koko 46 ( jotain yksikköä) on hyvä. Lyhyempi "stemmi" ( oliko tämä oikea ilmaisu) mutta se pätkä joka liittää ohjaintangon, niin mahdollisimman lyhyt.
    Parhaiten tuon koon todentaa pienellä koeajelulla, itse totesin hyvän koon pelkästään liikkeessä koeistumalla.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Roscoe 8 olisi varmaan jo hankittu mutta sitä ei ole missään saatavilla koossa S. Pienintä XS olisi mutta veikkailtiin myyjän kanssa että S olisi se koko.
    Kokotaulukon mukaan S osuisi. Fillarikellarin nettikaupan mukaan siellä olisi S-kokoa (15,5”).
    https://www.fillarikellari.fi/trek-r...-27-5-plus-mtb

Oon muutama cm pidempi, inseamia en nyt muista, mutta enemmänkin pitkäjalkainen kuin -selkäinen. Mulla on S-koon Salsan Blackborow (toki em. on läskipyörä) ja sopii minulle kuin valettu. Uskoisin, että tuo XS-koon Timberjack on sopiva, mutta löydättekö mistään koeajattavaksi mahdollisimman pientä 27,5-maasturia, jonka geometrioita voisitte verrata tuohon Timberiin? Minulla oli päätöksen teossa apuna parin eri ajamani läskipyörän geometriataulukot ja sen perusteella uskalsin tilata Blackborown eli se että pääsee edes koeajamaan muiden valmistajien pyöriä mahdollisimman lähellä ajateltua runkokokoa voisi auttaa päätöksen tekemisessä.

Tuo Timberjackin hinta on kyllä kohdillaan ja Hibikestä uskaltaa kyllä muuten tilata. Harmi kun itellä ei oo Timberjackille tarvetta.

Trek Roscoe 8 löytyi sittenkin sekä koossa XS/13.5 ja S/15.5 verkkokaupasta, eli kokeilemaan ei pääse eli riskillä tilattava. Onko paneeli samaa mieltä että 155cm/72cm henkilölle todennäköisempi koko olisi S/15.5? Tuo XS/13.5 vaikuttaa omaan silmään tosi pieneltä pyörältä, miltei lasten kokoiselta.

^ 15,5
    Kyllä 13,5 on liian pieni jos inseam on yhtään yli 70cm. Mulla oli 13,5 ja oon 154/69 eli sua lyhyempi. Oli tanko aika lähellä, toki jalkautuminen oli helppoa. Kiipes hyvin mut alamäet hitusen hankalia. Otb ei kertaakaan kuiteskaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cimzy Katso viesti
    ^ 15,5
    Kyllä 13,5 on liian pieni jos inseam on yhtään yli 70cm. Mulla oli 13,5 ja oon 154/69 eli sua lyhyempi. Oli tanko aika lähellä, toki jalkautuminen oli helppoa. Kiipes hyvin mut alamäet hitusen hankalia. Otb ei kertaakaan kuiteskaan
    Onko/oliko sulla dropperissa "varaa" kuinka paljon vai oliko lähelle pohjaa? Se toki täytyy ottaa myös huomioon ettei lopu säätövara kesken ja satula jää liian ylös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hitlike Katso viesti
    Trek Roscoe 8 löytyi sittenkin sekä koossa XS/13.5 ja S/15.5 verkkokaupasta, eli kokeilemaan ei pääse eli riskillä tilattava. Onko paneeli samaa mieltä että 155cm/72cm henkilölle todennäköisempi koko olisi S/15.5? Tuo XS/13.5 vaikuttaa omaan silmään tosi pieneltä pyörältä, miltei lasten kokoiselta.
    Trekin kokosuositukset pitää hyvin kutinsa. Kallistuisin S-kokoon. Vertailun vuoksi meidän 135cm pitkä poika ajelee 13" rungolla, rengaskoko tosin 26".

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •