Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 41

Aihe: Uuden pyörän sisäänajo?

Uuden pyörän sisäänajo?

Moi!

Eka uus pyörä (Radon Slide 7.0) kohta ajossa ja siihen liittyen olisi pari kysymystä.

Onko tarve erityisella sisäänajolle, vai voiko lähtee heti maastoon/parkkiin rymistelemään?

Jos jotain muuta huomioitavaa: voitelu/jälkikiristys jne. niin olisin vinkeistä kiitollinen.

Marko

Ensin tietysti olet laittanut pyörän säätöihin? Tarkistanut myös kaikki pultit ja ruuvit että on tarpeeksi kireellä?

Ajat ekat metrit tämän jälkeen vähän varovaisemmin ja kokeilet että kaikki pelittää ja sit annat palaa!

Ekan parin sadan jälkeen 'ensihuolto'. Jos ei itseltä onnistu niin parillä kympillä varmaan mikä tahansa pyöräliike sen tekee. Eli tarkistaa kaikkien paikkojen kireydet, kiristää vaijerit ja tarvittaessa säätää vaihtajat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tirppa Katso viesti
    Ekan parin sadan jälkeen 'ensihuolto'. Jos ei itseltä onnistu niin parillä kympillä varmaan mikä tahansa pyöräliike sen tekee. Eli tarkistaa kaikkien paikkojen kireydet, kiristää vaijerit ja tarvittaessa säätää vaihtajat.
    Osa merkeistä on sikäli penseitä, että takuu edellyttää ensihuollon teettämistä huoltoliikkeessä. Eikä se mielestäni muutenkaan ole huono vaihtoehto, jos vaihteiden yms. säätämisten kanssa on vähänkään epävarmuutta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Torres Katso viesti
    Osa merkeistä on sikäli penseitä, että takuu edellyttää ensihuollon teettämistä huoltoliikkeessä. Eikä se mielestäni muutenkaan ole huono vaihtoehto, jos vaihteiden yms. säätämisten kanssa on vähänkään epävarmuutta.
    Joo postaukseni oli sikäli epäselvä, että siitä sai kuvan, että ko. huolto olisi jotenkin todella helppo ja näppärä itse hoitaa. Kyllä minäkin nuo ihan olen liikkeessä aina teettänyt.

Suomalaisen työn tukeminen on toki hienoa, mut ihan oikeasti. Fillarin kasaa osista yhdessä illassa ja siihen pulttien kireyden tsekkaamiseen, jarrujen ja vaihteiden hienosäätämiseen menee osaavalta kaverilta vartti ja ensikertalaiselta hieman enemmän. Jos kaikki on toiminu uutena niin säätö rajoittuu vaijerin hienoiseen kiristämiseen säätömuttereista (eli tuo vartin kesto operaatioon on vahvasti liioiteltu).

Kun homman opettelee, niin vaihteiden ja jarrujen säätö onnistuu vaikka lenkillä heti kun huomaa että ne on vähääkään säädön tarpeessa - mun mielestä välttämätön taito harrastajalle. "Kädestä pitäen"-ohjeita toimenpiteisiin löytyy esim täältä: http://www.youtube.com/

kiekon pinnojen tasakireyteen vetäminen minusta ,ehkä tärkein ensihuollon toimi. Ne kun tuppaa alussa vähän elämään. Sit pysyy kiekot paremmin suorina.

Oma taito riittää kyllä fillarin kasaukseen ja purkuun. Harjoittelua vaatii vaihteiston säädöt yms. Tähän asti oon ollu vaan tekemisissä "jo sisäänajettujen " vehkeitten kanssa, eikä uuttaa omaa harrastepyörää ole ollut.

Pyörä tuli fillariosaan eli sikäli pitäisi olla säädöissä. Ehkä ulkoilutan tosiaan alkumetrit hieman kevyemmässä maastossa ja siirryn parkkirymistelyyn pienten koeponnistelujen jälkeen.

Marko

Vaihteiden säätöön on Shimanolla ja SRAMilla suhteellisen selkeät ohjeet löydettävissä netistä. Shimanon suomenkieliset ohjeet on tosin usein niin huonosti käännettyjä, että luen ne mieluummin englanniksi...

Muita lähteitä: parktoolin nettisivut ja youtube.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    kiekon pinnojen tasakireyteen vetäminen minusta ,ehkä tärkein ensihuollon toimi. Ne kun tuppaa alussa vähän elämään. Sit pysyy kiekot paremmin suorina.
    Paras tapa saada ne kireydet epätasaiseksi on viedä se ensihuoltoon. Siellä kukaan ei käytä mitään mittareita, vaan kaikki vedellään sinnepäin...

Kaikkein helpoin tapa saada fillariin kilometrejä on ostaa Italiassa kasattu joka on omassa laukussaan käynyt jopa Espanjassakin. Laukussa kun lukee isolla että 100% Italian Bike ja on pieniä Italian lippuja niin eivät heittele sitä edes kentällä. Nytkin on tuossa takapihalla ollut lukitsematta ja ihan on erikseen vakuutettu.
    Pumpaa vaan 8,5kg painetta Vittorioihin ja lähtee ajamaan.
    Italiassa osataan tehdä fillareita ja autoja. Ja vaihteita molempiin.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J. Conrad Katso viesti
    Paras tapa saada ne kireydet epätasaiseksi on viedä se ensihuoltoon. Siellä kukaan ei käytä mitään mittareita, vaan kaikki vedellään sinnepäin...
    Pyörähuolloissakin on varmasti eroja. Ehkä ei kannata viedä sellaiselle joka ilman suurempaa tietämystä huoltaa vaan mummopyöriä. :P

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tirppa Katso viesti
    Pyörähuolloissakin on varmasti eroja. Ehkä ei kannata viedä sellaiselle joka ilman suurempaa tietämystä huoltaa vaan mummopyöriä. :P
    Mä en ole vielä yhdessäkään pyörähuollossa törmännyt tensiometriin... :-) Saati henkilöön joka osaisi/viitsisi sitä käyttää. Ja mitä niitä koneella kasattuja kiekkoja muutenkaan vie yhtään mihinkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikrometri Katso viesti
    Italiassa osataan tehdä fillareita ja autoja. Ja vaihteita molempiin.
    Autoja? Suuhun pantavaa kyllä.

Mä en ole vielä yhdessäkään pyörähuollossa törmännyt tensiometriin... :-) Saati henkilöön joka osaisi/viitsisi sitä käyttää. Ja mitä niitä koneella kasattuja kiekkoja muutenkaan vie yhtään mihinkään.
    Niin, kotoahan löytyy kaikilta oma tensiometri, joten älkää nyt ihmeessä sinne huoltoon niiden vinojen vanteidenne kanssa menkö.

Itse kyllä vien ennemmin vanteeni kiristettäväksi sellaiselle, joka on tehnyt sitä 30 vuotta, kuin alan räpeltämään itse niiden kanssa. Tiedän, kuulostaa ihan tyhmältä.

Kenelle muuten voi viedä Espoossa Campagnolon kiekot ja pyytää että tsekkaa ne?

Auton kyllä tiedän.

Kenelle muuten voi viedä Espoossa Campagnolon kiekot ja pyytää että tsekkaa ne?
    Minä tiedän kenellä Espoossa on tensiometri ja kyky käyttää sitä. Jos tarvisin veisin hänelle.

Laita yv niin saa kiekot.

Auton huoltoa en kyllä vaihda.

Niin, kotoahan löytyy kaikilta oma tensiometri, joten älkää nyt ihmeessä sinne huoltoon niiden vinojen vanteidenne kanssa menkö.

Itse kyllä vien ennemmin vanteeni kiristettäväksi sellaiselle, joka on tehnyt sitä 30 vuotta, kuin alan räpeltämään itse niiden kanssa. Tiedän, kuulostaa ihan tyhmältä.
    Se että joku on tehnyt töitä kiekkojen kanssa 30 vuotta on mielestäni varmin tapa varmistaa että niiden kiristämisessä EI käytetä mitään mittareita. Ja aikanaan "huippukiekon rakentajia" pyydettiin tekemään kiekko, ja sitten testattiin se tensiometrillä. Ei ollu lähelläkään "tasakireyttä..." Ei ole kyllä tarviskaan...

Mutta, anyway, miksi viedä suora tehdaskiekko ensihuoltoon? Jos se on suora, sille ei tehdä mitään. Ja jos siinä on vähän heittoa, ei sen poistamiseen mitään mittareita käytetä. Suoristetaan vaan. Ja se ei takaa sitä "tasakireyttä..."

Jos se vanne on suora eikä esim jarrujen kanssa tule ongelmia, niin miksi uusia kiekkoja pitäisi viedä rihdattavaksi. Jos niissä on hieman heittoa, niin ei rihtauskaan mitään avaruustiedettä ole jos ei olla mitään kolarikiekkoja oikomassa. Aika vähissä ainakin mulla on tän parinkymmenen harrastusvuoden aikana ollu kiekko-ongelmat vaikka yksiäkään uuden pyörän kiekkoja en ole vienyt rihdattavaksi. Itse opiskelin taidon kun rupesin harrastukseksi kunnostamaan noita 20-vuotta vanhoja "romuja" joissa kiekot oli niin killissä että jarruja ei pystyny säätämään kunnolla.

Ja jos haluaa olla varma ja hifistellä, niin ei ne kireysmittaritkaan mahdottomia maksa, parktoolinkin saa alle huntilla.

Huoltoon jotakin pitää jättää. Et sitten opiskellut radiaalien pinnojen kireyttä kun niiden säätäjistä on pula?

Onhan se tietysti eri juttu. Minulla pettää eturengas ja törmään Mersuun Kauniaisissa kuin tsuppari Daciaan Kontulassa.

Laita yv niin saa kiekot.

Auton huoltoa en kyllä vaihda.
    Ei tarvii, kyllä ne löytää, jotka osaa.

No huh...Kannattasko vaihtaa huoltopaikkaa.

Kyllä mun pyörän ensihuollon yhteydessä kiekot käytettiin rihtauspukilla ja tarkistettiin kireydet.
    Tämä kaveri joka sen huolsi on ollut aika kauan näissä kuvioissa ja käsittääkseni rautainen ammattilainen näissä pyöräasiossa.

Minä olen käsittänyt ,että juurikin koneen kasaamat kiekot pitää rihtauttaa sisäänajon jälkeen ,että ne on paremmat sit. Joku guru kun kasaa käsin kiekot niin se osaa väännellä ne niin ,ettei niille tarvii tehdä mitään.

Jos nyt muistan oikein niin esim: Hi5bikesin kasaamiin kiekkoihin sisältyi samaan hintaan tämä jälkikiristys.
    Mut hei jokainen taplaa tavallaan ja jos ne kiekot kestää suorina niin mitäpä niitä mitään ensihuoltamaan.
    Mulla vaan ei maastoajossa tahdo aina kiekot pysyä ruodussaan.
    - Fear is a mindkiller -

Ite en sen kummempia sisäänajoja miettinyt kun oli sen verta kova palo päästä uutta pyörää testamaan, mutta ihmetystä herätti se että pyörän kasanneen pajan jäljiltä sekä ohjaustanko että ohjainkannatin löystyi täysin ajokelvottomaksi noin reilun 2km testilenkillä. Pyörä nyt oli muutenkin vähän heikonpuoleisesti kasattu kun vaijerit hankasi pyöriin ja yms. Luulisi maksavan asiakkaan saavan kunnon palvelua eikä tarvitsisi itse viimeistellä pyörän kasausta.
    Rahalla saa ja pyörällä pääsee!

Heti pyörän saapuessa kaiken tarkistus, että onko kireällä ja säädöissä.
    HETI kaikkien linkkujen laakerien rasvaus(itsellä oli slidessä lähes kuivat laakerit saapuessaan).
    Parinsadan kilsan jälkeen kiekkojen rihtaus ja tarkistus. Takakiekko on tärkeämpi.
    Ensimmäisen ajokauden jälkeen kaikkien laakereiden rasvaus ja iskarien huolto.
    Vanha mutta lihava.

Jeps! Tästä lähtien ainakin muistaa tarkistaa Omaa huolimattomuuttahan tuo oli kyllä kun ei viitsinyt 10min käyttää pieneen tarkistukseen.
    Rahalla saa ja pyörällä pääsee!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mlatva Katso viesti
    Onko tarve erityisella sisäänajolle...
    Ei. Ajat vaan täysillä kohti uusia vastoinkäymísiä. Korjataan tarvittaessa.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juuri näin.
    +1

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Heh, kai se on uskottava =)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •