Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Kokemuksia kaksivaihteisista

  1. #1
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    167

    Kokemuksia kaksivaihteisista

    Olen ajellut vuosia ensin Torpedon Duomaticilla ja myöhemmin Automaticilla. Olen kovasti pitänyt kaksivaihteisen käytännöllisyydestä ja luotettavuudesta. Kokemuksiani olen tilittänyt mm. täällä.

    Nyt, kun vihdoin markkinoilla on jälleen vastaavia vaihteistoja Sturmey Archelilta Automatic ja Sramilta Automatix, olisi mukava lukea käyttäjien kokemuksia niistä. Ovatko yhtä toimivia kuin esikuvansa?

  2. #2
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.525
    En vielä näihin vuosiin mennessä kyllä keksinyt mitään hyvää noista mutta jokaisella meillä ristimme...

  3. #3
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    Olen ajanut vasta kymmenisen kilsaa omalla Automatixillani, joten vielä voi kovin paljoa sanoa. Palailen asiaan, jos tuolla tulee edes tonni ajettua. Tuntuu se toimivan, mutta onhan se vähän semmosta mummiskamaa. Mummiskamaahan ne esikuvatkin. Eihän nuo mitään harrastajille suunnattuja fanituskamoja ole. Oma tavoite oli saada automaatti ja vähentää vaijerien määrää. Vaijereita ja muuta sälää lähti aika paljon entiseen verrattuna ja automaattihan toi on. Jos oikeen sais toivoa, niin kolmivaihteinen ulkopuolelta ruuvilla säädettävillä vaihtonopeuksilla vois olla aika mahtava. Lisäksi jalkajarruton versio sais olla levarikiinnityksellä.

    Toi S2C on muuten Duomatic (siis Kick Shift) eikä Automatic. Ja siinä on aika lyhyt akseli ja OLD, että vähän runkkosta riippuu miten roikkuu. Rämpylän Automatix on 120mm OLD, mutta niissä tulee 5mm holokit mukana, joten 120/130mm ja akselin mitta riittää hyvin maasturirunkkoon ja ainakin teräsrunkoa vääntää (ei tarvii käsin vääntää, kyllä se runko napaan integroitua ruuvipuristinta tottelee) tuon lopun 2,5 milliä per huarukanpuolikas ihan ilokseen.

    haters gonna hate, idiots gonna love
    minulla on siis viha-rakkaussuhde
    juminy muokkasi tätä : 22.04.2012 at 21.03

  4. #4
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    167
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    En vielä näihin vuosiin mennessä kyllä keksinyt mitään hyvää noista mutta jokaisella meillä ristimme...
    ???

    "Keep it simple!" Ei vaijereita, ei jäädy, ei likaannu, ei tarvitse säätöä eikä huoltoa. Toimii takuuvarmasti kelillä kuin kelillä ympäri vuoden. Aivan lyömätön takanapa arki- tai kaupunkipyörään.

  5. #5
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    Laita sinne sopiva seos vettä ja paskaa sisään, niin varmaan jäätyy. Takuuvarmuus selviää vuosien varrella, mutta tuskin se tähän(kään) tuotteeseen ihan täysin pätee. Ja nuren risti on olla sitä on haters-osastoa.

  6. #6
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    167
    Ei ole ikinä jäätynyt, vaikka pyörä seisoo ulkona kesät, talvet. Toi Duomatic oli mulla käytössä liki 20 vuotta, josta puolet napapiirin pakkasissa. Automatic on nyt ollut pari talvea pihalla. Ei se shaisse sinne suljettuun napaan itsestään mene.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.525
    Suhtautuminen noihin perustuu välityksien surkeuteen ja suppeuteen, sama pätee myös vanhoihin kolmivaihteisiin. Siis todellista mummiskamaa!

  8. #8
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Ahvenanmaa
    Viestit
    2.024
    No yksi asia joka ei miellyttänyt Duomatic pyörissä oli tuo homma että samalla kun jarrutti vaihtoi myös pykälää että piti tehdä tuplana taaksepäin polkaisu jotta sais jatkaa samalla vaihteella. Ja nämä Torpedo Dreigang navat olivat oikeita ikiliikkujia kun taas vaihteen siirtäjäsysteemi oli suht hutera. Mutta usein vain suora välitys ja ylivaihde olivat käyttökelpoisia. Eka vaihde oli liian kevyt useimmiten.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    Jaahas, se olis taas kaksivaihteisen, vaijerittoman ja jalakajarrullisen navan paikka. Taitaa olla laitettava toinenkin muna samaan rasiaan ja toinen Automatixi tilluuseen? S2C:ssä hyvää kick shift vaihtelun vuoksi, mutta toisaalta miksi mennä kämäseen manuskaan kun tomaatti on tarjolla. Lisäksi muistelen, että S2C:ssä on 120 OLD ja lyhkänen aksila. Saako joku käännettyä pään? Onko Automatixissa jotain tiettyä huonoa miksei lisää munaa samaan napaan? Kallishan se ei ole, joten paljoa ei voi menettää eikä tuosta vielä all-in -tilannetta seuraa sentään!

    Tulloo 135mm runkkuun, johon en ajatellut vaijereita sallia. Se on nyt fiksie, mutten oikein jaksa enää fiksiestä innostua, ehkä maastoajossa joissain tapauksissa, mutta ei oikein arkikäyttöön kadulle jostain syystä iske. Ja kyllähän se etujarru pitäis semmosessa olla, joten sekin vielä. Nyt ei ole etujarrua eikä lukkopolkimia, snadisti hasardi ehkä.

    Mistäs tuon Automatixin saa edukkaasti Euroopasta? Mun lähde jenkeissä on näköjään kuivunut. Tai odottelen vielä vastausta mitenkä on, mutta jos sanotaan 60e posteineen jostain, niin se olis bueno. Häh? Näkyyvät Saksassa huutelevan seiskavitosta ja vielä varmaan kuski tarvii jotain. Viimeks meni taaloissa 75, tulli ei halunnut mitään ja lähipostin tiskilta löytyi viikossa. Toivotaan, että diileri vastaa kun oireethan tässä nousoo.
    juminy muokkasi tätä : 24.04.2012 at 21.43

  10. #10
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    649
    Nyt on mullakin Automatix, en oikeen päässyt sinuiksi tuon takapotkunavan kanssa joten väsäsin Bilteman vanteelle tuon automaatin.
    Kävin ottamassa juuri koeajon ja kyllä vaikuttaa aika paljon paremmalta ratkaisulta.
    Rahaakaan ei mennyt kuin 70€ napaan. Sattui hyvä tuuri että kun tuossa Bilteman vanteessa oli Velosteelin sinkulanapa 36 puolaa 3X niin puolien pituudet oli millilleen oikeat kun kokosin Automatixin 4X.
    Vähän täytyy ehkä välityksiä tai navan sisäkaluja rukata että saa vaihtamaan siinä kohtaa kun haluaa.
    Nyt näyttäisi 28" kiekolla vaihtavan jämptisti 18km/h vauhdissa joka on ihan ok mutta poljinkierrokset tippuu nykyisillä välityksillä vähän turhan alas vaihtohetkellä.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3

  12. #12
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    649
    Nyt sain hieman säädettyä napaa niin että se vaihtaa vähän myöhemmin.
    Vakiona tuo oma napa vaihtoi noin 17kmh vauhdissa mikä oli hieman ärsyttävää kun loivissa ylämäissä piti aina himmailla ettei napa vaihda suuremmalle.

    Netistä kun löytyi jo muutama rohkea joka oli navan avannut niin minäkin uskalsin.
    Ei siinä tosin mitään ihmeellistä ole, napa on erittäin yksinkertainen sisältä eikä edes tarvita mitään erikoistyökaluja ellei sellaiseksi lasketa 22mm kartioavainta.
    Jarrupuolelta (tai siis ei vetävältä puolelta jos ei ole jarrua) vaan kaksi mutteria auki niin koko koneisto lähtee irti yhtenä möhkäleenä.

    Vaihtamiskohdan määrää tuo pieni jousi joka painaa toista vastapainoa akseliin päin. Toisessa puntissa ei ole jousta.
    Jousen esijännitystä lisäämällä siirtyy vaihtamiskohta ylemmäksi.

    Tässä jousi alkuperäisenä, vaihtoi n. 17-18 km/h vauhdissa.

    Tässä jousi ensimmäisen säädon jälkeen. Meni vaihtokohta vähän turhan ylös, n. 23-24 km/h.

    Tässä jousi toisen säätökerran jälkeen. Nyt vaihtaa n. 21 km/h vauhdissa.
    Koitin ensin säätää jousta kiertämällä sitä auki mutta kun se ei oikein onnistunut niin hoksasin että kun vääntää vaan jousen toista päätä eri asentoon niin vaikutus on ihan sama.
    Ajelen nyt vähän aikaa ja jos ei tunnu hyvältä niin kokeilen vielä vähän hienosäätää jousta. Oli tarkoitus säätää jousi niin että vaihtaa isommalle kun vauhtia on 20 km/h.
    hartsu muokkasi tätä : 16.06.2013 at 11.49

  13. #13
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.499
    Kiitos hartsu, hyvää rapsaa! Itekin availin toisen 'tomatixin tuossa kesällä ja eipä tosiaan ole pelottava! Mullon siis kaks noita jalakajarrullisia Automatixeja ja molemmista sain kyllä laakerin välyksen säätää sisäänajon jäläkeen. Kandee tsekata onko pieni klappi ilmaantunut ja säätää pois jos on. Kattoo vaan, ettei sitte säädä liian tiukalle, noi pyörii kyllä nätisti kun säätö on kohillaan. Jos tämmösen ostaa, niin se 22mm napa-avain on siis must!


    Tilasin just tommosen (kallis oli, liian kallis, 99e posteineen, mutta män-jo, laittakaa nyt sitte linkkiä halvempaan, saakeli!):
    http://www.ebay.com/itm/331065830979

    Edit: älkää sitte laittako, kaikki pitää ite...
    http://www.cnc-bike.de/product_info....ducts_id=13035 (mut en tsekannu posteja, että miten kannattaa)

    Ja jos joku osaa sanoa mistä löytyy kuvat mittoineen tai tietää onko samat laipan mitat ja etäisyydet keskilinjalta kuin non-discissä, niin kiitän ja pääsen tilaamaan pinnat ja kehän jo nyt enkä vasta tammikuussa. Löysin kyllä SRAMin napojen mittoja, mutten vielä tätä. Edit: taidan mitata navan sitte kun se tulee, hitonko kiire tässä on.
    juminy muokkasi tätä : 22.12.2013 at 00.38

  14. #14
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.858

    Kokemuksia kaksivaihteisista

    BikeShopista sattui silmään Sturmey Archer S2 takanapa 120mm takahaarukkaan. Taisi löytyä ratkaisu "sinkulaan vaihteet"-ongelmaan.
    Toimiiko hyvin?
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  15. #15
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    209
    Tere pitkästä aikaa. Kyselen kokemuksia tuosta SRAM:n Automatix:sta. Olen muuttamassa Oulun keskustan liepeille ja pitäis hommata "kaupunki/kauppa/yleisajelu pyörä" ja tuommonen Fixie Inc.:n Floater SRAM:n kaksvaihteisella automaatilla on alkanu kiinnostaa. Mitä tuumatte onko tuossa järkeä vai ostanko suoraan joku oikean useampivaihteisen vai pelkän sinkulan?. Tuo kaksvaihteinen kiinnostaa siksi kun kaupungissa sillä voin vintata kevyesti ja jos sitten sinne kaupungista poispäin lähtee niin sitten automaatti heittäää isompaa ja siinä vois heittää vaikka pikku lenkin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •