Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: ensimmäisen kunnon pyörän hankinta / mahdollinen ongelma

ensimmäisen kunnon pyörän hankinta / mahdollinen ongelma

Moi,
    Kysymys cc-pyöristä ja maantiepyöristä. Onko kyseisissä pyörissä yleistä/mahdollista, että lukkopolkimilla ajettaessa pyöräilykenkä osuu kääntyessä eturenkaaseen vaikka klossi on viritetty ääriasentoon eteen, eli kenkä on niin takana kuin mahdollista?

On, jos on pieni runko. Ei haittaa..

"Toe overlap" on ilmiön englanninkielinen nimi ja on aika yleinen. Itsekin siihen olen törmännyt varsinkin etulokarin kanssa. Lähinnä liikkeelle lähtiessä voi kontaktia tulla, vauhdissa ei tankoa tarvitse tai voi niin paljoa kääntää. Klosseja ei kannata tämän takia mennä siirtelemään. Oikea paikka niille lienee päkiöiden alla.

Eli oppiiko sellaisessa tilanteessa pyörällä kuitenkin ajamaan ilman ongelmia? Äkkiseltään tuo ongelma tuntuu todella pelottavalta ja vaaralliselta, varsinkin kun jalat on lukittuna polkimiin.

Kannattaa huomata, että tuo vaatii sen verran tiukkaa tangon kääntämistä, että sitä on vaikea tehdä yhtään kovemmassa vauhdissa.

Itse olen joskus kokenut tuota talvella, kun olen ajanut todella pehmeään lumipöpperöön, jossa eturengas on kiemurrellut villisti ja vauhti on pudonnut kävelynopeuteen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Eli tuntuu siltä, että käytännössä toe overlap ei ole suuri ongelma. Mutta sellaisiakin vaihtoehtoja pyöristä löytynee, jossa kyseistä ongelmaa ei ole lainkaan? Oma pituuteni on siis 175 cm.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hoopee2012 Katso viesti
    Mutta sellaisiakin vaihtoehtoja pyöristä löytynee, jossa kyseistä ongelmaa ei ole lainkaan?
    Joo, kun ostaa pyörän, jossa on riittävän pitkä vaakaputki. Tosin itselle liian pitkää runkoa ei kannata hankkia tuon takia.

Jos aiot hankkia paikallisesta liikkeestä, niin kengät ja klossit mukaan ja liikkeeseen kokeilemaan, osuuko kenkä eturenkaaseen.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Jotkut ovat sitä mieltä että nk toe overlap on suunnitteluvirhe. Sitä en kylläkään sanoisi. Itse olen ajanut vuosia tällaisilla kilpapyörillä ja todennut että ne toimivat minulle parhaiten ajossa. Olen kyllä matkapyörissä yrittänyt välttää tätä ilmiötä. Muuten on vain elettävä ilmiön kanssa kun on tällainen 174 senttinen persjalkanen ajaja. Jos voisi käyttää 26 tuuman etukiekkoa pyörän suunnittelussa edessä ongelma vähenisi, mutta UCI ei salli erisuuruisa kiekkoja kilpapyöriin....
    Mulla on edelleen retro Pepitacressu jossa on tämä toe-overlap geometria ja mun ekassa Conti/Ciöcc kilpurissa oli sama ilmiö.
    Entisellä runkogeometrialla kun vaakaputken tuli olla nimenomaan vaassa ja tolpat saattoivat olla vain 18 - 22 senttiä pitkät ja niissä satulan paikka ei ollut samalla lailla siirrettävä kuin tänään ja jo sentin lisäys runkopituuteen kasvatti runkokokoa ja piti sitten säädellä lyhyemmällä ohjainkannattimella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Harryupp Katso viesti
    Jos voisi käyttää 26 tuuman etukiekkoa pyörän suunnittelussa edessä ongelma vähenisi, mutta UCI ei salli erisuuruisa kiekkoja kilpapyöriin....
    En väitä ymmärtäväni (varsinkaan maantie-) pyöristä mitään, mutta eikös 26" rullaavuus olisi heikompi kuin 700c:n? Maantiellä varmaan kohtuu merkittävä seikka sinänsä, rullaavuus siis.
    Mud, sweat and beers.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hoopee2012 Katso viesti
    Eli tuntuu siltä, että käytännössä toe overlap ei ole suuri ongelma. Mutta sellaisiakin vaihtoehtoja pyöristä löytynee, jossa kyseistä ongelmaa ei ole lainkaan?
    Tämä ei ole ongelma, ellet sitten ajatellut ajella kävelyvauhtia. Nimittäin muuten jos käännät etupyörää tarpeeksi, olet jo ajanut ojaan ennen kuin kenkä osuisi pyörään. Älä valitse pyörää tai siirrä klosseja overlapin takia.

Toe overlap ei ole aina pienien runkojen ongelma. Aiemmin omistamassani Meridan cyclocross pyörässä oli toe overlap "ongelma", mutta nykyisessä huomattavasti pienemmässä SuperX:ssä kyseistä ongelmaa ei ole. Joten aika tapauskohtaista, eikä ole suoraan sidottu pyörän runkokokoon tai vaakaputken pituuteen.

Ikinä ei silti koitunut ongelmia kyisestä asiasta kunhan tunnisti asian olemassaolon ja huomioi sen todella tiukoissa sekä hitaissa käännöksissä. Pyörän valintaan asialla ei mielestäni ole vaikutusta. Suurempi ongelma on jalan/kengän kantapään kiinni ottaminen chainstay putkeen. Harvinainen mutta mahdollinen tilanne.

Tekisi mieli kiljaista, notta unohtakaa koko juttu, mitään ongelmaa ei ole! ai kiljaisinkin jo. Verrattavissa tilanteeseen, missä tankoa käännetään 70 astetta ja se osuu reiteen, tai silmän kipeyttävään tilanteeseen kun pyssyä käännetään täydet 180 astetta.

Eli klossia ei lähdetä tämän vuoksi siirtelemään mihinkään suuntaan. ja jos tuntuu että klossin paikka on keskellä kenkää, niin se siirretään siihen riippumatta aiheuttaako se "toe overlappia".

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lavke Katso viesti
    Toe overlap ei ole aina pienien runkojen ongelma.
    Juu, crossarissani on vaakaputkea 56cm eli ei varmaan luokitella pieneksi rungoksi? Toe overlappia on, mutta ei tosiaan haittaa kun sen tiedostaa, vaikka kyllä se ekalla kerralla pöpperölumessa tiukkaa käännöstä kävelyvauhdilla tehdessä vähän yllätti.

En jättäisi missään nimessä pyörää tuon takia ostamatta, jos se on muuten sopiva.

Unohda koko juttu, ei tule ajaessa merkittäväksi ongelmaksi. Teoriassa nimenomaan hitaassa, lähes pysähdyksissä ollen ja etupyörää reippaasti kääntäen voisi tulla ongelmaksi. Tämän oppii ennakoimaan. Tärkeämpää on opetella irrottamaan kenkä (ja myös pistämään kiinni) polkimesta vauhdin pysähtyessä. Kun vaikka kaupungilla likennevalot eivät vielä vaihdukaan tai hiljaisessa vauhdissa väistät eteen tulevaa jalankulkijaa ja jarrutat vauhdin nollille, pitäisi panna tukijalka maahan.

Jos et ole opetellut (puoli)automatisoimaan kengän irrotusta polkimesta, voit löytää itsesi tilanteessa, jossa maanpinta lähestyy ja molemmat jalat on kiinni polkimissa. Ei kannata hätääntyä, pidät vaan tangosta kiinni ja kyynerpäät ja polvet lähellä keskilinjaa ja kaadut kuin se olisi juuri, mitä aioitkin tehdä...Ei yleensä satu, kun vauhti on nollilla. Pari kertaa on juuri jalankulkijaa väistäessä käynyt näin ja olen vain noussut ylös muina miehinä ja jatkanut matkaa. Klossit kannattaa ainakin alussa pitää löysällä ja jatkossakin joskus suihkaista öljyä niiden jousiin niin aukeavat suosiolla.
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

Last man out of the water.

Etulokari aiheuttaa saman. Ongelma ilmenee kuitenkin lähinnä talvisin hankalissa tilanteissa, mutta talvella yleensä ottaen kaikki on hankalaa.

Kun ostaa ns. hyvän pyörän vaikeutuu pyöräily ja pyörän omistaminen kuitenkin niin paljon, ettei TO ongelmana juuri saa enää huomiota.
    C'est mon dada!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •