Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Rock Shox: mallien erot

  1. #1

    Kymysys Rock Shox: mallien erot

    Olen harkinnut maastopyörän ostamista maantiefillarin rinnalle ja päätynyt miettimään jäykkäperäisen 26" pyörän hankintaa. Tarkoitus olisi ajaa melko helpoissa maastoissa. Netistä ajattelin sen tilata, ja mukavassa hintaluokassa ~ 1000 € näyttää yleensä olevan jonkinlainen Rock Shoxin etuhaarukka.

    Muutamia vaihtoehtoja:
    - Canyon Yellowstone 5.0, 799 €, Rock Shox Recon Silver TK Solo air
    - Radon ZR Team 6.0, 799 € : Rock Shox Reba RL, PopLoc
    - Rose Count Solo 1, 849 €: Rock Shox FS XC30TK Remote
    - Rose Count Solo 2, 999 €: Rock Shox Recon Gold RL Remote
    - Canyon Grand Canyon AL 6.0, 999 €: Rock Shox Reba RL
    - Rose Count Solo 4, 1299 €: Rock Shox Reba RLT Remote (tämä vaikuttaa 2012 malleista vastaavimmalta fillarilehden testin 1/2011 voittajaan)

    Reba RLT painaa 1,5 kg ja XC 2,2 kg. Onko näissä malleissa kuinka isoja eroja käytännössä muuten kuin painoissa? Muita vinkkejä?

  2. #2
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    6.230
    Reba on ilmavaimennuksella ja xc kierrejousella .. reba:ssa säädetään vielä erikseen paineet positiivi/negatiivi puolelle joten keulan saa säädettyä todella alkuherkäksi.. reban liukuputket on alumiinia ja xc:ssä terästä joten siinäkin säästetään painossa .. rebassa muitakin ominaisuuksia esim. Motion Control, floodgate jne ... Netistä lueskelemalla niistä oppii hyvin ja ajettavuuden erot kokeilemalla..
    The end of the road is just the beginning...

  3. #3
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Suorituskykyä ja hyvää hinta/laatu-suhdetta haluavan kannattaa heti karsia listasta pois fillarit joiden haarukoissa on Turn Key -vaimennus (eli TK-merkintä). RL- ja RLT- vaimennukset on huomattavasti parempia. Turn Key -vaimennuksessa kun on kiinteät öljynvirtauskanavat, eikä iskun nopeuden mukaan säätyvää puristusvaimennuksen öljynvirtauskanavaa kuten RL- ja RLT-malleissa. Eli lyhyesti mainittuna Turn Key -vaimennuksella olevat haarukat hakkaa nopeat iskut tehokkaasti läpi lähes vaimentamatta. RL- ja RLT-mallien eroista: http://forums.mtbr.com/shocks-suspen...on-659916.html

  4. #4
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    4.334
    Keulojen speksit löytyy helpoiten valmistajan sivuilta. Esimerkkinä tässä on tuon XC30TK:n tiedot.

    Reconissa ja Rebassa jousto toteutetaan ilmanpaineella, XC:ssä on näköjään perinteinen jousi josta tulee tuo ylimääräinen paino. Tämän tyyppisessä pyörässä ilmakeula on mielestäni parempi kevyemmän rakenteen takia. Jousikeula on periaatteessa toimintavarmempi - siinä missä ilmakeula reagoi pakkasella ilman tiivistymiseen ja sen tiivisteet yms. jäätyy, jousikeula pelaa -30°C - +30°C akselilla tasaisemmin.

    Voi olla että olen väärässä mutta käsittääkseni jousikeulassa se jousi määrittää aina keulan herkkyyden ja progressiivisuuden. Lähtökohtaisesti siis 70kg ja 100kg kuskien pitäisi pärjätä samoilla ominaisuuksilla, joka näin ilmakeulan omistajana tuntuu aika erikoiselta. Voihan sinne tietysti vaihtaa sopivamman jousen joka maksaa ekstraa. Tuolla Rock Shoxin sivuilla tosin mainitaan "external preload" -asetus, tarkoittaakohan tuo että jousen ominaisuuksia voi muuttaa nupista vääntämällä?

    Reconin ja Reban suurin ero on Reconin yksi ilmakammio (positiivinen) ja Reban kaksi ilmakammiota (positiivinen ja negatiivinen). Recon on helpompi säätää (keulan ominaisuuksien rajoissa) mieleiseksi ja toimii kevyessä ajossa hyvin. Rebaa voi kai pitää rakenteellisesti vähän laadukkaampana/vahvempana. Reban negatiivisen ilmakammion tarkoitus on lisätä keulan alkuherkkyyttä mutta keulan säätäminen on vaikeampaa, koska positiivisen ja negatiivisen kammion paineet vaikuttaa toisiinsa ja hyvän kompromissin löytää oikeastaan pelkästään kokeilemalla. Vaikeus tulee siinä että muuttujia on monta ja ne penteleet vielä vaikuttaa toisiinsa.

    Enpä muista olenko lukenut tällä foorumilla ainoatakaan Reconin vikailmoitusta mutta Reban yhdestä tyyppiviasta (ilmavuoto venttiilin juuressa tai sen lähistöllä) kirjoitetaan tasaisin väliajoin.

    Minulla oli edellisessä pyörässä Recon Gold (120mm, 26") ja nykyisessä Reba RL (100mm, 29"). Molemmat on hyviä ja sopivat kyseisiin pyöriin kuin nenä päähän. Tarkempaa vertailua on vaikea tehdä koska joustomatkat sekä kiekkojen koot eroaa ja pyörät ovat sen takia aika eriluonteisia.

  5. #5
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.859
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Lähtökohtaisesti siis 70kg ja 100kg kuskien pitäisi pärjätä samoilla ominaisuuksilla, joka näin ilmakeulan omistajana tuntuu aika erikoiselta. Voihan sinne tietysti vaihtaa sopivamman jousen joka maksaa ekstraa. Tuolla Rock Shoxin sivuilla tosin mainitaan "external preload" -asetus, tarkoittaakohan tuo että jousen ominaisuuksia voi muuttaa nupista vääntämällä?
    No näin juuri.

    Yleensä takaiskareissakin on se esijännityksen säätö jos se on teräsjousella

  6. #6
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Shoxin sivuilla tosin mainitaan "external preload" -asetus, tarkoittaakohan tuo että jousen ominaisuuksia voi muuttaa nupista vääntämällä?
    Jousen ominaisuudet pysyvät vakiona, mutta tuolla asetuksella jousta voi esijännittää.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    411
    Itse epäilisin tuon XC olevan sama kuin Dart. Uudella nimellä vaan. Näyttäisi saavan 28mm - 32mm putkillakin niikuin Dartia sai. Jättäisin ostamatta semmosen pyörän missä se on.

  8. #8
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    6.230
    XC on korvannu Dart:n .. joskus luin jostain descripionist ..

    http://www.bike-discount.de/shop/k10...t.html?mfid=45 no sinne päin kuiteski
    The end of the road is just the beginning...

  9. #9
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    411
    Jep jep. Sitä arvelinkin. En koskis pitkällä tikullakaan. Yhden rikoin ajamalla sillä ja kaveril hajos kans ajamalla joskus muinoin.

  10. #10
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Naantali
    Viestit
    36
    Olikohan niin, että XC32 on korvannut kuitenkin Toran ja muut XC-mallit sitten vastaavat Dartin eri malleja.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    6.230
    voi olla ku ei Toraa ol tuol product listil enää sramin sivuil ..
    The end of the road is just the beginning...

  12. #12
    Retromaasturiin pitäisi saada uusi keula. Vaihtoehtoina on Tora TK 2011 ja XC 28 2012, kannattaako hyvin kevyeen käyttöön investoida Toraan? Kummassa on vakiona jäykempi jousi vai onko ne samat, Tora taitaa olla mekaanisesti kestävämpi kuitenkin?

  13. #13
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Tora on suurinpiirtein ydinkatastrofin kestävä. Ehdottomasti se. Jousi taitaa molemmissa olla sama, tai ainakin suunniteltu samanpainoiselle kuskille.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  14. #14
    Kiitos kommentista! Näin itsekin ajattelin, mutta kuski on vähän painavampi kuin medium-jouselle speksattu ja Dartista on ainakin kommentoitu että se on vakiona todella jäykkä?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Tora on suurinpiirtein ydinkatastrofin kestävä. Ehdottomasti se. Jousi taitaa molemmissa olla sama, tai ainakin suunniteltu samanpainoiselle kuskille.

  15. #15
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Dartissa (mallista riippuen) menoa jäykistää turhan jäykkä öljy tai elastomeerit.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  16. #16
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    267
    Mitkähän on käytännössä erot Reconin, 30 Air Gold TK:n ja Reban välillä?

  17. #17
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.625
    30 gold air TK
    Sisältä löytyy solo air jousi joka on tosi hyvä. Iskunvaimennus on vain paluuvaimennus ja sen toteuttaa keskinkertaisesti. TK iskari ei ole maailman parhaita.
    Liukuputket on 30 milliset alumiinia. Käytännössä mun mielestä ne on melko lötköt ja joidenkin hooceempien mielestä varmasti erittäin lötköt. 30mm liukuputkien ansiosta päivitysvaraakaan ei juuri ole mihinkään suuntaan eli ei parempi iskareita jne.

    recon ja reba on varustettu 32mm liukuputkilla eli ovat jäykempiä. Myös päivitysiskareita on mahdollista ostaa käsittääkseni.
    Reconissa eri malleista löytyy eri tason vaimentimia ja keula pysyy muuten aika samana. Itse kiertäisin TK mallit kaukaa ja hommaisin samantien R/RL mallin koska näissä on MoCo vaimennin ja lisäsäätöjä. Ilmeisesti silverin ja goldin ero on liukuputkimateriaalissa. Silver on terästä (jäykempi/painavampi) ja gold on alumiinia.
    Reba on kuulopuheiden mukaan jo aika tosi hyvä keula josta löytyy hyvät säädöt, vaimentimet /muut kilkkeet. Enempi hienoa mainospuhetta ja kai siitä parhaiten teknologiaakin löytyy näistä kolmesta.

    Jos itse pitäisi seuraava keula valita niin kyllä mä varmaan sit kuitenkin panostaisin kunnolla ja hommaisin suoraan RS Piken tai X-Fusionin Tracen. Sit pitäis kyl hommata uus runko mut valintojen maailma

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •