Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 58 / 58

Aihe: 1000-1500e Cyclocross levyjarruilla ?

  1. #31
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    levarikrossariketjusta
    Eli täältä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...s-py%F6rist%E4

    -Lauri

  2. #32
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Petteri M Katso viesti
    http://www.cyclecenter.fi/PublishedS...Felt+F65X+2012 1275€. Sopinee kuvaukseen hyvin. Rivalia ja Apexia sekaisin ja pääsee koeajamaan Helsingissä. Näkyi olevan Helsinginkadun Cycle Centerissä näitä kun kävin tänään siellä ostamassa talviajokengät.
    Niin paljonkohan tuo pyörä painaa? En löytänyt tietoja netistä? Myyjä ei tiedä!(Liikkeessä ei ole vaakaa) Koeajossa vaikutti hyvältä.

  3. #33
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ollipk Katso viesti
    Niin paljonkohan tuo pyörä painaa? En löytänyt tietoja netistä? Myyjä ei tiedä!(Liikkeessä ei ole vaakaa) Koeajossa vaikutti hyvältä.
    Ei ole missään F65X:n painoa, lienee tehtaan linja (ei muka vaakaa… Pah, liekö myös jälleenmyyjien linja??). Muiden crossarimallien painot kyllä ilmoitetaan, joten näistä voinee päätellä jotain:

    F2X 8.29kg
    F3X 8.69kg *based on 55cm frame size
    F4X 9.09kg *based on 55cm frame size
    F55X 9.92kg *based on 55cm frame size
    F65X - -
    F75X 9.19kg *based on 55cm frame size

    -Lauri

  4. #34
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    F65X - -
    Ha! Löytyi:
    "そして、フェルトのF65Xだ。変速機付きのバイクにディスクブレーキを搭載。軽量なアルミフレームで形 成されているため、サイズ:47cmの画像のモデルで、ペダルレス総重量9.3kg"
    (http://www.cb-asahi.co.jp/html/tokusyu_f65x.html)

    …eli 47cm rungolla 9,3kg

    -Lauri

  5. #35
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Ha! Löytyi:
    "そして、フェルトのF65Xだ。変速機付きのバイクにディスクブレーキを搭載。軽量なアルミフレームで形 成されているため、サイズ:47cmの画像のモデルで、ペダルレス総重量9.3kg"
    (http://www.cb-asahi.co.jp/html/tokusyu_f65x.html)

    -Lauri
    Kiitos, ei tullut itselle mieleen mennä tolle sivulle. ありがとう

  6. #36
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ollipk Katso viesti
    Kiitos, ei tullut itselle mieleen mennä tolle sivulle. ありがとう
    Eipä mittään, oli kieltämättä jäätävin googletus hetkeen ;D

    -Lauri

  7. #37
    Päädyin kirjoittamaan ihan n00bina tai nöösinä tähän ketjuun Olen lueskellut foorumia noin pari viikkoa ja sopivin pyörä vaikuttaisi olevan Cyclocross.
    Kuten monella muullakin "alan foorumilla" kesti hetken päästä sisään kaikkeen slangiin yms. ja olen myös yrittänyt omatoimisesti tutkia (myös hakua käyttäen) tämän skenen fillareita. Joten älkää naulitko seinälle...

    Olen pyöräillyt noin 5 vuotta aktiivisesti uskollisella Tunturi T310 pyörällä, joka alkaa nyt olemaan tiensä päässä - tai tarkemmin sanottuna tämä pyörä siirtyy ns. terassipyöräksi ja tarvitsen "oikean pyörän".

    Inseran pyörässä kiinnostaa tämä suuri hehkutus testivoittajana, mutta on silti erittäin edullinen paketti. Päätin kuitenkin laittaa enemmän plätää tiskiin ja ostaa kerralla kunnon pyörä niin ei harmita sitten vuoden päästä kun tämän luokan pyöristä alkaa jotain ymmärtämään.

    Luulin taas löytäneeni tulevan pyörän, joka olisi ollut Poison Bikesin CC Sramin osilla. Epäilyttää vaan rungon laatu, kun tuntuu olevan netin halvin noilla osilla?

    Sitten aloin katselemaan juurikin tuota Felt F65X:ää ja huomasin siinä olevan 20 vaihdetta...
    ... kun taas yhdessä vaihtoehdossa Bianchi D2 Zurigossa on 10 - eikä levyjarruja.

    Meridassa hirvittää hinta suhteessa osiin... jne.

    Minulle on sanottu liikkeessä, että ympärivuotiseen ajoon olisi levyjarrut hyvät. Foorumin viestejä lukeneena täällä ovat kuitenkin eräät toista mieltä.
    Tähän kaikkeen arpomiseen kun vielä alkaa tutkimaan tuota CycloCross -ketjun lukemattomia vaihtoehtoja eri valmistajilta olen pihalla kuin lumiukko. Vielä kun pitäisi ymmärtää jotain itselleen sopivista geometrioista niin avot - nostan kädet pystyyn ja sanon rehellisesti etten tiedä mihin olen laittamassa nämä 1000-1500 euroa.

    ---

    Speksejä, käyttötarkoitusta ja ajatuksia:

    - 181 cm ja +/-90 kg ukkeli.
    - Ei kisaamista vaan kuntoilua ja satunnaista retkipyöräilyä ympäri vuoden, 85% asfaltilla.
    - Ajoa noin 100-200 km / viikko.
    - Lunta, jäätä, mutaa, maantietä, vettä.. mitä tahansa.
    - Välillä myös rentoa ajamista ja työmatkapyöräilyä, ei se vauhti vaan matkan pituus. (Tämä ajatus tuli noista 20 vaihteesta, mahdollisesti myös ajoasennosta?)
    - Entä tuleeko joillain valmistajilla haarukan koot vastaan, jos esimerkiksi haluaa laittaa jotain 47mm talvikumeja?
    - Lisäjarrukahvat tuntuvat olevan ehdoton lisä (käyrätankoa ajoin viimeksi nappulana 80-luvulla) ja mielellään valmiiksi asennettuna niin ei heti tarvitse alkaa repimään tehdastuoreita teippejä.

    Tää tuntuu vaikeemmalta kuin kylppärin laattojen valinta.

    Nimim. "Felt SL 6061 aluminum 3D forged +/-7° rise, Ø31.8mm bar clamp, custom Cr-Mo bolts, 131g"SAY WHAT?

  8. #38
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Oolu
    Viestit
    3.919
    20 vaihdetta tuossa Bianchissakin näkyy olevan eli 2x10 (kaksi ratasta edessä, 10 takan) kuten Feltissäkin. Levyjarrut on ympärivuotiseen käyttöön ehdottoman hyvät eli ilman muuta sellaiset jos budjettiin mahtuu. 47mm kumit ei varmasti ihan joka cyclocrossiin mene.

  9. #39
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Stad
    Viestit
    1.599
    Vannejarrulliseen pyörään uppoaa n. 40 mm kumit, levyjarrulliseen 47 mm ei pitäisi olla ongelma jos vain vanteen leveys sen sallii. Jokaisen valmistajan haarukat ovat erilaisia, mittaile vähän etukäteen ja katso mikä on suositeltu renkaan max. leveys vanteelle ettei tule yllätyksiä.
    "Sun elämä on kuin katsoisi hidastettua junaturmaa."

  10. #40
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    "Felt SL 6061 aluminum 3D forged +/-7° rise, Ø31.8mm bar clamp, custom Cr-Mo bolts, 131g"SAY WHAT?
    Jospa joku enemmän tietävä ottaisi kantaa sopivan crossarin löytämiseen, mutta sen verran, että tuo nimimerkkisi kuulostaa stemmin eli ohjainkannattimen teknisiltä tiedoilta - jos olet ostamassa pyörää kokonaisena etkä omista etukäteen joitakin mielitiettyjä komponentteja jotka esim. aiot siirtää vanhasta fillarista uuteen, noihin ei tarvinne sen enempää kiinnittää huomiota.

    -Lauri

  11. #41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    20 vaihdetta tuossa Bianchissakin näkyy olevan eli 2x10 (kaksi ratasta edessä, 10 takan) kuten Feltissäkin. Levyjarrut on ympärivuotiseen käyttöön ehdottoman hyvät eli ilman muuta sellaiset jos budjettiin mahtuu. 47mm kumit ei varmasti ihan joka cyclocrossiin mene.



    Totta. Hitto tällanenkin tyhmyys tuli nyt sitten huomattua. Hyvä, yksi asia alta pois!
    Tietty sitten pitäis alkaa vääntään niistä ratastuksissa keskustelua, kun joissain näyttää olevan enemmän kisapyörän rattaat ja toisissa lähes maastopyörän... ? Eli mun käyttöön sitten varmaan jostain tältä väliltä?




    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polla Katso viesti
    Vannejarrulliseen pyörään uppoaa n. 40 mm kumit, levyjarrulliseen 47 mm ei pitäisi olla ongelma jos vain vanteen leveys sen sallii. Jokaisen valmistajan haarukat ovat erilaisia, mittaile vähän etukäteen ja katso mikä on suositeltu renkaan max. leveys vanteelle ettei tule yllätyksiä.



    Joo tää 47mm oli heitto sieltä leveimmästä päästä, jotta ymmärrän millaisia kumeja noihin ylipäätänsä mahtuu. Tällä hetkellä mennään bilteman 37mm kumeilla ja on vähän turhan kapiat… ja ystävällisesti sanottuna huonot.
    Täytyy kysellä ja mittailla sitten vielä tarkemmin.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Jospa joku enemmän tietävä ottaisi kantaa sopivan crossarin löytämiseen, mutta sen verran, että tuo nimimerkkisi kuulostaa stemmin eli ohjainkannattimen teknisiltä tiedoilta - jos olet ostamassa pyörää kokonaisena etkä omista etukäteen joitakin mielitiettyjä komponentteja jotka esim. aiot siirtää vanhasta fillarista uuteen, noihin ei tarvinne sen enempää kiinnittää huomiota.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti


    -Lauri



    Joo tää oli lähinnä loppukevennys, kun kaiken maailman speksit pyörii vaan amatöörillä silmissä


    ---




    Teen tästä ehkä hieman liian rakettitiedettä, mutta yleensä mulla on ollut tapana ymmärtää jokin asia kokonaisuudessaan ettei tuu juostua päin seinää. Epäilen että en erottaisi edes Soran ja Ultegran osien välillä mitään eroa käytössä, mutta ehkä luulen väärin?


    Sramin DoubleTap vaihtajat tuntuivat liikkeessä aivan loistavilta, mutta onko jollain mielipiteitä niiden käytöstä vs. Shimanon vehkeet?


    Kiitos nopeista vastauksista. Jatkan asioiden opiskelua ja toivottavasti joku ottaa myös kantaa noihin muihin mieltäni askarruttaneisiin kohtiin tai muuten vaan on jotain rakentavaa kommenttia.

  12. #42
    ^^
    Felt karsiutui pois, koska ei saa kiinteitä lokareita eikä tarakkaa retkikäyttöä ja syksyisiä työmatkoja ajatellen.
    Ehdoteltiin Tunturi cx900 ja Nishiki Pro Crossia, skeptinen...

    Siis onko kokemuksia Poisonista? Tuntuu olevan edelleen ykkösenä kaiken selailun ja ihmettelyn jälkeen.
    Ei löydy googlella mitään arvosteluja.
    Mitähän tarkoittaa nää palstalla olevat arviot rungon olevan "sama kuin OCCP"?

  13. #43
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Oolu
    Viestit
    3.919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    Tietty sitten pitäis alkaa vääntään niistä ratastuksissa keskustelua, kun joissain näyttää olevan enemmän kisapyörän rattaat ja toisissa lähes maastopyörän... ? Eli mun käyttöön sitten varmaan jostain tältä väliltä?
    Omasta mielestäni Feltin 46/36 rattaat edessä ja 11-28 pakka takana välitykset ovat varsin onnistuneet tämmöiselle harrastelijalle. Isolle eturattaallekin on käyttöä säännöllisesti ja toisaalta riittävän kevyitäkin välityksiä löytyy maastoon. Pahimpiin paikkoihin metsässä kaipaisi vielä kevyempää, mutta toisaalta niihin on eri laitteet. Maantiekumeilla en ole ehtinyt tuolla ajaa, mutta en usko että välitykset loppuvat maantielläkään kesken muualla kuin isoissa alamäissä.

  14. #44
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Arabia
    Viestit
    5.976
    Rattaita saa kaupasta.

  15. #45
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    Siis onko kokemuksia Poisonista? Tuntuu olevan edelleen ykkösenä kaiken selailun ja ihmettelyn jälkeen.
    Ei löydy googlella mitään arvosteluja.
    No kyllä ihan kivasti löytyi, mm. wanha keskustelu täältä foorumilta: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...7-Poison-Bikes …eli ensi alkuun tuolta voi lukea kokemuksia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    Mitähän tarkoittaa nää palstalla olevat arviot rungon olevan "sama kuin OCCP"?
    Sekä Poisonin että OCCP:n takana on saksalainen firma nimeltä Teikotec Bike-Trading GmbH, joka ilmeisestikin myy samoja runkoja eri nimillä.

    -Lauri

  16. #46
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.111
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Rattaita saa kaupasta.
    Juuei kyllä pelkästään eturattaiden ja pakan hammaslukujen perusteella kannate pyöränvalintaa tehdä! Vaihtaa sitten tarvittaessa pakan/eturattaan/-rattaat jos tuntuu välitykset huonoilta (ei ole lainkaan pelottava operaatio, tarvii vaan hommata bilteman pakkahylsy). Pääasia että pyörän sielu eli runko on oikean kokoinen ja muutenkin tarkoitukseensa sopiva. Pakka on helpompi vaihtaa kuin runko.

    -Lauri

  17. #47
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    ^^
    Felt karsiutui pois, koska ei saa kiinteitä lokareita eikä tarakkaa retkikäyttöä ja syksyisiä työmatkoja ajatellen.
    Ehdoteltiin Tunturi cx900 ja Nishiki Pro Crossia, skeptinen...
    Ostin toissapäivänä Feltin lokareiden kanssa etulokari on vähän virittämällä kun hiilihaarukassa ei ole kiinnikettä, nippuside ihan ok.
    Takalokari on hyvin kiinni...en tiedä mitä sinä tarkoitit kiinteillä lokareilla?
    Tarakkaa en ole vielä ajatellut.

  18. #48
    Rattaita saa kaupasta.
    Juu kyllä rattaita on tullut vaihdettua. Mutta olisi mukava saada ensimmäisellä kerralla omaan käyttöön sopiva ratastus. Ajatuksena on myös, että saan tulevan pyörän suoraan ajettavaksi, en viriteltäväksi / huollettavaksi.

    Takalokari on hyvin kiinni...en tiedä mitä sinä tarkoitit kiinteillä lokareilla?
    Tarakkaa en ole vielä ajatellut.
    Kiinteillä lokareilla tarkoitin ruuveilla kiinnitettäviä kiinteitä lokareita
    Eli rungossa pitää olla olemassa kiinnikkeet kaikille kilkkeille joita mahdollisesti tulen pyörässä tarvitsemaan seuraavan 1-8 vuoden aikana.

    nippuside ihan ok.
    Mun mielestä 1500 € pyörässä ei kuulu olla nippusiteitä - makuasia tietenkin.

    ---

    Kaksi ehdokasta jäljellä . Spessussa mielestäni huippuunsa viimeistelty runko, Rossanossa paremmat osat (?)...

    2012 Specialized Tricross Elite Disc Cyclocross (Tiagra + Avid BB5 jarrut) 1449€
    Rossano Cross (Shimano 105 + BR-505 jarrut) (Hiilarikeula) 1430€

    - Hinnat sis. lähes samat lisävarusteet. Hinnoissa varmaan vielä neuvoteltavaa ja säätämistä varusteissa.

    Taitaa tuo rungon suunnittelu voittaa tän kamppailun, osat on kuitenkin kuluvia osia. Onhan niilläkin toisaalta 2 vuoden takuu.
    Mua vähän ehkä arveluttaa myös toi hiilarikeula, että jos sitä amatöörinä täräyttää menemään vähän turhan rajusti jossain skuttassa - tai siis tarkemmin mikä sen rasituskestävyys on esimerkiksi parin vuoden ympärivuotisen​ ajon jälkeen vs. alumiini? En tiedä... kertokaa jos tiedätte.

    Netistä / ulkomailta en halua ekaa pyörää ostaa, eli kivijalkaliikkeestä ostaminen tiputti lopulta vaihtoehdot näihin kahteen.
    Hetken vielä asiaa pähkäilen ja sitten tilaus sisään.

    Mulle sanottiin myös, että Tiagran 2012 setti on lähes identtinen viime vuoden 105:n kanssa. Ainoa suuri ero jarrukahvojen materiaalissa. En tiedä... kertokaa jos tiedätte myös tästä jotain?

  19. #49
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.744
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    .
    Mua vähän ehkä arveluttaa myös toi hiilarikeula, että jos sitä amatöörinä täräyttää menemään vähän turhan rajusti jossain skuttassa - tai siis tarkemmin mikä sen rasituskestävyys on esimerkiksi parin vuoden ympärivuotisen​ ajon jälkeen vs. alumiini? En tiedä... kertokaa jos tiedätte.

    Oon tuommoisella Rossanolla 105-osasarjalla hiilarikeuloineen nelisen vuotta ajellut - painoa on off-seasonilla eli silloin kun cyclocross on enempi käytössä 100 kg - ei oo keula mihinkään hajonnut :-)
    The Power is in the Peloton

  20. #50
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.217
    Mullakin on Rossano Crossin hiilarikeula kestänyt vaikka omapainoa on reilu sata & siihen vielä pyörän paino & muut varusteet ja ajo ei ole ollut missään vaiheessa 'varovaista', ihan kunnon offroadia myös. Mä fiilistelen tota kestävyyttä niin päin, että semmonen äärettömän ohueksi tehty alukeula (haettu keveyttä) voipi olla heikompi kuin hiilarikeula joka on materiaalina kevyempää (voidaan tehdä lujempi keula ja se on silti kevyempi)

    edit, tuossa jo sanottiin ettei 47mm olisi levarirunkoon ongelma.. no ei ongelma, mutta ihan millimetristä kiinni että oliko ongelma vai ei .. Mainittuun Rossano Crossiin mahtui 47mm smart sam eteen hienosti, mutta taakse mahtuakseen piti näyttää uloimpien nappuloiden ulkosyrjille puukkoa

    /ot, kevytlenkki säädä fonttiasi isommaksi kun kirjoitat, on pienempi kuin muilla /ot
    jartsuli muokkasi tätä : 30.01.2012 at 10.57

  21. #51
    Kevytlenkille:

    Levareita lähestyisin seuraavasti: jos tykkään ropata pyörääsi niin tavalliset jarrupalat toimivat hyvin. Jos kuitenkin lähinnä ajat sillä, en vaihtaisi pois levytjarruista mistään hinnasta. Mulla siis Nishikin Crossroad -cyclocross alla, joka on samalla ensimmäinen kunnon pyörä ja ensimmäinen levyjarrullinen. Jarrut toimivat moitteetta nyt talvellakin vaikka pyörälle ei ole sitten kevään tehty yhtään mitään muuta huoltotoimenpidettä kuin myyjän ensihuolto ja kerran suihkuttelin mutaa pois. Tavallisten jarrupalojen kanssa ajelet käytännössä ilman jarruja talvella ja paloja pitäisi joka tapauksessa olla vaihtamassa jokusen kuukauden välein. Lisäksi kun vähän mälläät pyörää ja rengas menee yhtäänkään soikeaksi, niin jarrupalat rupeavat hankaamaan kiinni. Tämä on mun kokemukseni ja kaikki tää on jäänyt pois uuden pyörän myötä.

    Nishikin Crossroadiin olen ollut tyytyväinen, vaikka en mitään huippuja keskinopeuksia olekaan saavuttanut. Kun kuitenkin kyseessä on ensimmäinen parempi pyörä niin en osaa sen kummemmin verrata. Lokarit ja tarakan tohon saa helposti ja lisäjarrut löytyvät, tosin niitä ei kyllä tule paljoa käytettyä. Ylipäänsä käkkyräsarvet ovat loistava keksintö, vaikka olen niidenkin kanssa ensikertalainen.

  22. #52
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    8.889
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kevytlenkki Katso viesti
    Mua vähän ehkä arveluttaa myös toi hiilarikeula...
    Ihan suotta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti conard Katso viesti
    ...Tavallisten jarrupalojen kanssa ajelet käytännössä ilman jarruja talvella ja paloja pitäisi joka tapauksessa olla vaihtamassa jokusen kuukauden välein.
    Kumpikaan noista väitteistä ei pidä paikkaansa. Levyjarrut ovat hyvä valinta silti.

    Lisäksi kun vähän mälläät pyörää ja rengas menee yhtäänkään soikeaksi, niin jarrupalat rupeavat hankaamaan kiinni.
    Mälläys ei ole pyöräilyn tarkoitus. Kyllä kunnon vehkeet ajoa kestää. Jos vanne menee kieroksi se oikaistaan.

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  23. #53
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti conard Katso viesti
    Kevytlenkille:

    Levareita lähestyisin seuraavasti: jos tykkään ropata pyörääsi niin tavalliset jarrupalat toimivat hyvin. Jos kuitenkin lähinnä ajat sillä, en vaihtaisi pois levytjarruista mistään hinnasta. Mulla siis Nishikin Crossroad -cyclocross alla, joka on samalla ensimmäinen kunnon pyörä ja ensimmäinen levyjarrullinen. Jarrut toimivat moitteetta nyt talvellakin vaikka pyörälle ei ole sitten kevään tehty yhtään mitään muuta huoltotoimenpidettä kuin myyjän ensihuolto ja kerran suihkuttelin mutaa pois.


    Tavallisten jarrupalojen kanssa ajelet käytännössä ilman jarruja talvella ja paloja pitäisi joka tapauksessa olla vaihtamassa jokusen kuukauden välein.
    Tämä pätee vain, jos se pyörä on tasoa hobby hall, biltema tai intersport.

    Puolitoista vuotta sitten ostamaani triathlonpyörään en ole kertaakaan vaihtanut vielä paloja(tosin kohta pitää vaihtaa) ja aika paljon on sillä tullut ajettua, ja jarruissa riitti hyvin tehoa heittämään minut sarvien yli pää edellä asfalttiin paniikkijarrutuksessa lokakuussa.

    Cyclocrossarissani on myös vannejarrut, enkä ole niiden tehossa huomannut kovin paljoa eroa syksyn ja talven välillä.

    Vanhoissa halvemmissa pyörissäni olleilla huonoilla vannejarruilla teho sen sijaan huononi selvästi talvella.

    Lisäksi kun vähän mälläät pyörää ja rengas menee yhtäänkään soikeaksi, niin jarrupalat rupeavat hankaamaan kiinni. Tämä on mun kokemukseni ja kaikki tää on jäänyt pois uuden pyörän myötä.
    Ja sitten kun mälläät levyjarrullista pyörääsi, ja se levyjarru menee vinoksi, tämä ongelma on pahempi.


    Levyjarru kyllä toimii vannejarrua paremmin huonoissa olosuhteissa, mutta jos ei maastoon mene, aika harvoin ne olosuhteet niin huonoiksi menee, että laadukkaat vannejarrut alkaa pahasti tehoaan menettää.

  24. #54
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Turun saaristo
    Viestit
    914
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hkultala Katso viesti
    Puolitoista vuotta sitten ostamaani triathlonpyörään en ole kertaakaan vaihtanut vielä paloja(tosin kohta pitää vaihtaa) ja aika paljon on sillä tullut ajettua, ja jarruissa riitti hyvin tehoa heittämään minut sarvien yli pää edellä asfalttiin paniikkijarrutuksessa lokakuussa.
    Mites tuossa kävi ?

  25. #55
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti am8119 Katso viesti
    Mites tuossa kävi ?
    Ei mitään vakavaa; onneksi oli kypärä. Lievä aivotärähdys, toinen puoli naamasta ihan veristä pintanaarmua täynnä, 3 tikkiä, yksi hammas vähän löystyi.

    Kaikki parani parissa viikossa ja kosmeettiset haitatkin jäi hyvin pieniksi.

  26. #56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ihan suotta.



    Kumpikaan noista väitteistä ei pidä paikkaansa. Levyjarrut ovat hyvä valinta silti.



    Mälläys ei ole pyöräilyn tarkoitus. Kyllä kunnon vehkeet ajoa kestää. Jos vanne menee kieroksi se oikaistaan.
    Niin, alustinkin vastaukseni siten, että jos pyörällä lähinnä ajaa eikä jaksa sen kummemmin huoltaa. Toki aikansa ja energiansa voi käyttää ropaamiseenkin.

  27. #57
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    nurmijärvi
    Viestit
    5.403
    lievää ooteetä;

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti conard Katso viesti
    .... että jos pyörällä lähinnä ajaa eikä jaksa sen kummemmin huoltaa....
    toi olen minä. Mutta vähän olen pakon edessä p*rse edellä puuhun -metodilla jtkn opetellut. Toki jos omassa varastossa on pyöriä niin että yksi joutaa olemaan korjaamola niin tilanne on toinen.

    Cantit saan toimiviksi, mutta se kuinka tehot häviävät sateella on kammmmoittavaa (oranssit Kool Stopit). Vakavassa harkinnassa joku tämän ketjun otsikon mukainen kulkine. Terästä tietysti, ugh.

  28. #58
    Joku taisi edellisellä sivulla ehdottaa Singularin tuotantoa. Tällaisen +95kg mätisäkin alla ainakin ollut loistava valinta. Menee 2" rengastus alle ja meno riittävän köykäistä kesällä 28mm maantiegumeksilla ja 35mm cyclokumeilla. Hauskin peli talvimetsissä leveillä kumeilla ja woodchipperillä.

    Pari phota löytyy haulla "antti k. Pinkbike"

    Antti

Bookmarks

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •