Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Specialized Tricross?

Specialized Tricross?

Huollosta soitettiin että 08 Kona Jake the Snake pyöräni olisi ehkä syytä vaihtaa, käytetty reippaasti (5 000 kilsaa vuodessa x 3). Olisko 2010 Specialized Tricross Sport 949 € hyvä diili vai pitäiskö mielummin laittaa 500 vahaan kunnostamiseen (uudet takarattaat, uusi ketju, uusi eturatas, uudet vanteet)?

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timbaland Katso viesti
    500 vahaan kunnostamiseen (uudet takarattaat, uusi ketju, uusi eturatas, uudet vanteet)?
    Mitä? Kuulostaa kiskonnalta. Tilaa Saksasta ja vaihda itse.

Aika kova hinta tuo 500e, riippuu toki osista. Mitäs osaa liike tarjoaa?

Pistä itse vanha kuntoon niin säästät ja ajelet sillä tai sitten kunnostuksen jälkeen myyt pois ja ostat uuden Tuo perus-Tricross on ihan ok, mutta itse katsoisin mieluummin Comp-mallia tai sitten Cruxia.
    www.kaupinkanuunat.net

Toi hinta oli mun arvoitus ja hieman yläkantissa, puhuttiin noin 300:sta + vanteet (& työ). Sanottiin rungosta että pari vuoden päästä se on jäykkä ja tuntuu vanhalta.

Takapakka 35e
    ketjut 20e
    eturatas 30e
    uudet kiekot 200e

Ei, en lähde linkkaaman kauppoihin, mutta tuon se maksaa. Ja helppo vaihtaa itse. Vanha pyörä kuntoon vaan. Ei se runko ole parin vuoden päästä sen jäykempi kuin nyt. Miksi olisi?

Tuo rjrm:n arvio on aika lähellä. Siitäkin voi tiputtaa 100€ jos jokin tarjouskiekkosetti luokkaa Fulcrum Racing 7, Aksium, RS10 tmv. kelpaa. Eri asia on jos päivitystarpeen haluaa perustella väkisin...

muakin ihmetyttää miksi rungosta tulee jäykkä parissa lisä vuodessa, vanhalta se varmaan tuntuu, koska on jo silloin sinun vanha pyöräsi.
    ettei olisi tuo pyörähuoltoja tarjoava nettiosoitteen muotoon itsensä nimennyt, lauttasaaressa jo parissa (kohta kolmessa) paikassa vaikuttava firma?
    kumminkin soita niille ja sano että eivät tee sille mitään ja vie vaikka best brakesiin (jos arvasin oikein), sellonpyörään tai joka tapauksessa muualle.

edit siis ketju, pakka ja rattaat 300 ilman töitä? 24 karaattinen kulta ei kestä hyvin fillari kulutust.
    Fucked up and ready to die.

Haisee pahasti kusetukselta... Ja eikös Jakessa ole alurunko, sehän on jo valmiiksi jäykkä... Olis mielenkiintoista tietää mistä liikkeestä kyse ettei tarvi vahingossakaan ovenkahvaa kuluttaa?

Sanoisin, että itse tekemällä säästää 40-70 %. Sitä voi laskea, kannattaako. Jos ei ole itse laitellut pyörää eikä lähellä ole ketään osajaa, niin asiaan perehtymiseen menee oma aikansa. Työn tekemiseen menee moninkertainen aika verrattuna ammattilaiselta. Tekijältä ei montaa minuuttia mene noiden roippeiden vaihtamiseen. Lisäksi itse tekemällä on riski, että ostaa sopimattomia osia tai rikkoo pyörää. Mutta virheistä oppii.

Tänä vuonna opettelin nuo perustyöt tekemään itse, enkä ole katunut. Harrastukseen on tullut uutta syvyyttä, kun tuntee fillarinsa. Lisäksi en ole enää liikkeiden "armoilla". Osaan itse päätellä, milloin kuluvat osat ovat vaihtokunnossa. Tällä palstalla on paljon esimerkkejä, että liikkeet herkästi suosittelevat vaihtamaan täysin käyttökelpoisia osia.

Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena: mitä halvempi pyörä sitä vähämmän rahallisesti sitä kannattaa liikkeissä huoltaa. Ajaa sen pari kymppiä ja ostaa uuden tilalle. Toki ketjut kannattaa pari kertaa vaihtaa ja liikkuvat osat öljytä.

Mikä muuten vanhoissa vanteissa on vikana? Muuta kuin että liike haluaa myydä uudet tilalle?

Kiitos vastauksista! En sanoisi että kyse on ihan suorasta kusetuksesta, itse kysyin kaupassa että kannattaisiko ehkä ostaa uus kun vanha on jo niin kulunut - silloin sanottiin että ehkä ei vielä. Mutta kun pyörää oli huollossa katsottu lähempänä huomattiin että vanteet oli melkein loppuun kulutettuja (jarrut). Eli: ketju, pakka, rattaat ja jarrupalat + töitä 300, sitten tulisi vielä kiekot + työ ... Yks mahollisuus olisi ehkä ottaa Jake takaisin, käyttää sitä silloin tällöin talvena & ostaa kunnon maantiefillari, kun olen jo monta vuotta semmosesta uneksinut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timbaland Katso viesti
    .. Yks mahollisuus olisi ehkä ottaa Jake takaisin, käyttää sitä silloin tällöin talvena & ostaa kunnon maantiefillari, kun olen jo monta vuotta semmosesta uneksinut
    Tuo kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta. Ja jos jarrupinnat on kulunu, niin voit ostaa jotkut perushalvat vanteet talvea varten.

Osat tilaamalla ja itse laittamalla saisit varmaan koko paketin alle 250€ (vanteet ml.), joten jos pyörässä ei ole muuta vikaa, niin kannattaa panostaa. Noi on kuitenkin kaikki kuluvia osia, jotka joutuu jossain vaiheessa vaihtamaan jokaiseen pyörään. Ei se pyörän huolto mitään avaruustiedettä ole, itse en maksaisi satasen osien vaihdosta paria sataa työkustannuksia.

Lainaan vähän viestiketjua. Omasta Tricross singlestä 2008 hajosi vapaaratas, pyörii siis vapaana kumpaankin suuntaan. Onkohan tuo vain jäässä vai kokonaan rikki? Sulattelun jälkeen toimii, mutta lyö välillä tyhjää. Samaa ongelmaa on ollut aikaisempinakin talvina.
    Kannattaako lähteä korjaamaan vai vaihdanko osat? Vanteet alkaa olla aika kuluneet joten jotkin hintalaatusuhteeltaan järkevät kiekotkin kiinnostaisi. Pyörä on lähinnä työmatkakäytössä vuoden ympäri ja kesällä satunnaisilla maantie/hiekkatie lenkeillä.
    Samalla jos kiekot menee vaihtoon tilaisin myös paremmat jarrut, ehdotuksia?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TVR Katso viesti
    Lainaan vähän viestiketjua. Omasta Tricross singlestä 2008 hajosi vapaaratas, pyörii siis vapaana kumpaankin suuntaan. Onkohan tuo vain jäässä vai kokonaan rikki? Sulattelun jälkeen toimii, mutta lyö välillä tyhjää. Samaa ongelmaa on ollut aikaisempinakin talvina.
    Kannattaako lähteä korjaamaan vai vaihdanko osat? Vanteet alkaa olla aika kuluneet joten jotkin hintalaatusuhteeltaan järkevät kiekotkin kiinnostaisi. Pyörä on lähinnä työmatkakäytössä vuoden ympäri ja kesällä satunnaisilla maantie/hiekkatie lenkeillä.
    Aika kauas menee keskustelu itse pyörästä..
    Olisiko tästä apua vapaarattaan huollossa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...-Mavic-jne-%29
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Jäätymistä se on. Pikakorjauksena vapaarattaan kehän ja poskilevyn välisestä raosta voi uittaa rattaaseen aseöljyä pyörän ollessa kyljellään. Tai sitten ottaa rattaan irti, kuivattelee ja upottaa kokonaan öljyyn. Shimanon BMX-rattaan purkaminen ja varsinkin kasaaminen on aika mielenkiintoista kuulapeliä, ei mahdoton homma, mutta en heti suosittele. Itse olen pärjännyt uittamalla öljyä purkamatta ratasta ja pitämällä repussa varoiksi myrskysytytintä, jolla voi sulattaa jäätyneen rattaan.

klips.... Omasta Tricross singlestä 2008 hajosi vapaaratas, pyörii siis vapaana kumpaankin suuntaan. Onkohan tuo vain jäässä vai kokonaan rikki? Sulattelun jälkeen toimii, mutta lyö välillä tyhjää. Samaa ongelmaa on ollut aikaisempinakin talvina... klips
    Tricross Singlecrossista? Siinä vakiona oleva Saaripellon (=Shimano) vapaaratas maksaa 25-30€, halvemmallakin saa käypiä. Työkalun saa kympillä. Ja niin kuin toiset jo sanoi, niin talvella aseöljy jeesaa monessa paikassa.
    Omasta Singlecrossista meni heti kättelyssä vapaaratas takuuvaihtoon ja ruuvasin fiksipuolelle rattaan varmuuden vuoksi, jos matkassa sattuu sinkulapuoli temppuilemaan. Siinä fiksirattaassa on varmaan se taika, ei oo ollut mitään oireita eikä oo mun tarvinnut vielä hipsteriksi ryhtyä

vapaarattaan irroitus

Jatketaan nyt tähän ketjuun vaikka kuuluisikin muualle.
    Kiitos dirtyriderille mutten löytänyt apua neuvomastasi linkistä.
    Yritän elvyttää shimanon MX30 vapaarattaan kuivattelemalla ja öljyämällä. En vaan saa vapaaratasta irti kotitekoisilla virityksillä eli pitänee hankki park tool FR-8:aa vastaava avain http://www.parktool.com/product/freewheel-remover-fr-8 .
    Menen huomenna ostaamaan kyseisen avaimen Turusta. Saakos esim biltemasta? Foxcomp taitaa olla kuun loppuun kiinni. Nettikaupoista löytyy mutten kertee odottaa.

En vaan saa vapaaratasta irti kotitekoisilla virityksillä eli pitänee hankki park tool FR-8:aa vastaava avain http://www.parktool.com/product/freewheel-remover-fr-8 .
    Menen huomenna ostaamaan kyseisen avaimen Turusta.
    Tricrossin vapaaratas ei takuulla irtoa moisella avaimella. 10mm kuusiokolo-avain pitäisi olla oikea kalu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Tricrossin vapaaratas ei takuulla irtoa moisella avaimella. 10mm kuusiokolo-avain pitäisi olla oikea kalu.
    Kyllä toi pitäisi olla oikea työkalu. Mulla on Pedroksen vastaava, tämännäköinen

Keskustelu hairahti sinkulan vapaarattaaseen, 10mm kuusiokololla lähtee vaihteellisen vapaaratas

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •