Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 120

Aihe: Sisävelodromi

  1. #1
    mutanaama Guest

    Sisävelodromi

    Nonni, pölinät seis ja rahaa keräämään. Kokonaisarvio lienee tasosta riippuen 2,5-5M€.

    http://uholas.pp.fi/Jaettavat/Velodromi.rar

    Korostetaan nyt vielä, että kepeästa aloituksesta huolimatta, suhtaudun hankkeeseen toteuttamiskelpoisena ideana. Olen maanantaina yhteydessä Vantaalle ja Stadiin maa-asiassa, että millä keinoin tohtisivat tontin antaa. Olen tässä hommassa täysi amatööri, mutta noin 20v yrittäjänä antaa pohjaa homman alkuunlaittoon.
    mutanaama muokkasi tätä : 19.11.2011 at 11.57

  2. #2
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    1.292
    Aina kun joku haluaa rakentaa jotain, niin ei muuta kuin peukkua!

    Pari käytännön ajatusta tuli mieleen, joista toinen on ilmeisesti huomioitukin. Nykyään Suomessa ei pystytä rakentamaan edes jääkiekon harjoitushallia, jos samassa hallissa ei pystytä harrastamaan muitakin lajeja. Jos kuntien rahoituksen perään haikaillaan, niin samalla iskulla on saatava 4-5 kärpästä.

    Sitten kuplahallin soveltuvuudesta ympärivuotiseen käyttöön nimenomaan ratapyöräilijöille. Jalkapalloilijoille ja jääkiekkoilijoille kuplahalli soveltuu talvellakin hyvin, sillä molemmathan ovat talvilajeja (ok, fudis on meillä kesälaji, mutta keskisessa euroopassa pääsarjat potkitaan räntäsateessa). Talvella kuplahallin lämpötila painuu helposti jääkaappilukemiin, josta jääurheilijat vain tykkää eikä se jalkapalloilijoitakaan hirveästi haittaa. Ratapyöräilijöiden lihaksista taas en tiedä - vaikka toisaalta jäähallissahan ne pikaluistelijatkin treenaa.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Sipoo
    Viestit
    751
    G-drome on ihan loistava idea ja olen mukana minkä pystyn.
    Sydänhymiömies vartioi vierelläsi

  4. #4
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    1 KG
    Viestit
    12.965
    Saa olla tuosta hiukan pienempikin

    http://en.wikipedia.org/wiki/Velodrom
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  5. #5
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.420
    Mitäs tuo radan puu tykkää tuosta lämpötilan vaihtelusta?
    Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet

  6. #6
    mutanaama Guest
    - Rahoitusta ei ole tarkoitus saada kuin yksityisiltä
    - Lämmitys mahdollistaa käytön 365pv/vuodessa
    - Koko pitää olla riittävä muitakin fasiliteettejä ajatellen
    - Rata voidaan tehdä myös synteettisistä materiaaleista. Tosin en epäile puun kestoa, sillä siihen ei vaikuta kuin ilmankosteus, ja tuo tila ei koskaan painu pakkasen puolelle.

    Rahoituksen pohjana voisi olla vaikka 100.000 osaketta á50€. Tällä saataisiin riittävä pääoma koko touhuun, niin että touhuajat saisivat projektista rahaa. Ei nyt rikastuisi, mutta olisi taloudellisesti riippumaton projektin ajan.

  7. #7
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.744
    Mahtaisiko olla käyttäjäpotentiaalia jos radan sisäosan laittaisi maastopyöräilyratoja Rayn tapaan.
    Muitakin skeittiramppiharrastajia voisi miettiä samaan.

  8. #8
    mutanaama Guest
    Ehdottomasti. Mulla kävi mielessä, että se olis niinku pyöräilijöiden tukikohta. Varastotilaa, huoltotilaa, varaosia, ehkä joku pitäisi pajaa jne... Suihku-ja fillarinpesutilat myös tilaa käyttämättömille vaikka eurolla tjsp. Kunnollinen valvonta, että sinne vois jättää treenifillarin talteen, ja sijainti niin, että maastolenkitkin voisi siitä alkaa.

  9. #9
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    1.292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ehdottomasti. Mulla kävi mielessä, että se olis niinku pyöräilijöiden tukikohta. Varastotilaa, huoltotilaa, varaosia, ehkä joku pitäisi pajaa jne... Suihku-ja fillarinpesutilat myös tilaa käyttämättömille vaikka eurolla tjsp. Kunnollinen valvonta, että sinne vois jättää treenifillarin talteen, ja sijainti niin, että maastolenkitkin voisi siitä alkaa.
    Kuulostaa seuratilalta. Minulla ei ole mitään hajua kuinka monta tai minkä kokoisia pk-seudun eri pyöräilyseurat ovat, mutta olettaisin että niitä on enemmän kuin yksi. Jos seuroilla ei riitä resurssit osallistua varsinaisiin investointeihin (ja todennäköisesti ei riitä), niin pienellä yhteistyöllä sieltä voisi löytyä halukkaita tahoja ainakin jakamaan vuokra- ja muita juoksevia kuluja.

  10. #10
    Liittynyt
    08/2006
    Viestit
    1.802
    Linkki ei toimi OSX:llä ja Safarilla. Mihin tuota ollaan tekemässä?
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  11. #11
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Linkki ei toimi OSX:llä ja Safarilla. Mihin tuota ollaan tekemässä?
    Se on pakattu tiedosto, ohessa linkki kansioon, jossa kaikki on auki. http://uholas.pp.fi/Jaettavat/velodromi/

    Se, että mihin se tulee, on vielä arvoitus. Toisaalta sen olisi hyvä olla paikassa, johon kaikilla olisi yhtäläinen matka, mutta taas toisaalta pääkaupunkiseudulla käyttäjiä olisi enemmän. Itse toivoisin tulevan jonnekin kehien 1/3:n varrelle.
    @ppikkupe, seuratoimintaa ajattelin näillä säilytystiloilla. Mutta itse tilan tulisi olla avoimempi kaikille, myös se säätämö.

    Marsuramin ehdotus tuosta mtb-radasta alkoi kiinnostamaan jo oikein kunnolla. Hallissa on sen verran korkeutta, että sinne saisi jo aika hienon radan aikaiseksi, varmaankin kahteen tasoon. Mallin mukainen rata olisi vielä toteutettavissa suht edullisesti, lisäksi samanaikaisia käyttäjiä voisi olla useita kymmeniä, kun taas velolla turvallisuus rajoittaa eritasoisten käyttäjien määrää rajusti.

    Ja juu, minä en ratapyöräilystä ymmärrä yhtään mitään, en edes harrastajamäärää. Ja ennenkaikkea, haluaako kukaan suomeen katettua velodromia? Onko kellään käsitystä, mitä venäjällä tai ruotsissa maksaa velon käyttö, se varmaan vuokrataan tunniksi tai kahdeksi, vai miten sen aikaa varataan itselleen?

  12. #12
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ja ennenkaikkea, haluaako kukaan suomeen katettua velodromia?
    On sellaista joku tainnut joskus ehkä kaipailla:

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...sis%E4velodrom
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Ja juu, minä en ratapyöräilystä ymmärrä yhtään mitään, en edes harrastajamäärää. Ja ennenkaikkea, haluaako kukaan suomeen katettua velodromia? Onko kellään käsitystä, mitä venäjällä tai ruotsissa maksaa velon käyttö, se varmaan vuokrataan tunniksi tai kahdeksi, vai miten sen aikaa varataan itselleen?
    I sverige: www.velodromen.se/

  14. #14
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.835
    Uskoisin tuommoisen "matalan kynnyksen" velon vetävän uusia kokeilijoita ja joku voisi jäädä vaikka koukkuun Hieno idea, peukkua mutikselle . Varmin rahoitus saattaisi tulla esim. salibandykentän vuokratuloista?
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  15. #15
    mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti twentyniner Katso viesti
    Uskoisin tuommoisen "matalan kynnyksen" velon vetävän uusia kokeilijoita ja joku voisi jäädä vaikka koukkuun Hieno idea, peukkua mutikselle . Varmin rahoitus saattaisi tulla esim. salibandykentän vuokratuloista?
    Tämähän se tässä kiikastaakin. Salibandykenttiä on satoja, mutta pyöräilijöille ei liene muita kuin bemaksiratoja sisätiloihin tarjolla. Voihan se olla, että ajatus on tuhoon tuomittu, mutta jätetään tässä vaiheessa portit auki vain ja ainoastaan pyöräilyä tukevaan toimintaa.
    Rahaa tuon rakentamiseen on jo tarjottu ainakin kahdelta taholta, promille on jo periaatteessa kasassa
    @R K, muistelinkin tuota, mutta se on tämä foorumin haku, mikä pääsee aina yllättämään.

    Mutta miten on, kuinka monta ratapyöräilijää, tai edes pyöräilijää tuollaiseen löytyisi päivittäin treenaamaan. 5-10-50-100? En tiedä edes velon käyttöastetta.

  16. #16
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.835
    Siihen laitetaan rahaa millä on käyttäjiä ja tietenkin taiteeseen . Tämän takia tuota säbäkenttää sinne keskelle ehdotin, koska niistä on edelleen pulaa ja käyttäjiä löytyisi kyllä.
    Läskillä on kerrankin hauskaa 😍

  17. #17
    mutanaama Guest
    Ymmärrän pointin, mutta sisälajit vaativat lämpimän hallin. Talvikaudella hallin lämpötila voisi olla 5-10C jo ihan kustannuksen vuoksi.

  18. #18
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    6.955
    Joo käsittääkseni sisävelodromiprojektia ajaa ainakin pieni porukka tälläkin hetkellä. Taitaa tosin olla enemmän monitoimihallista ja vähemmän pyöräilyspesifisestä tilasta kyse.

    Rakennuksen suhteen. Tällä mantereella olen kuullut parista projektista, missä ulkoseinät olisi rakennettu käytetyistä rahtikonteista ja hallin ulkoseinät olisivat kätevästi samalla varastotilaa, pukuhuonetta yms. tilaa. 40 jalan kontti maksaa näillä markkinoilla niinkin vähän kuin 2000 dollaria, eli toi on toki yksi syy. Eli suunnilleen 60 konttia ja ~140-150 tuhatta dollaria menisi kantavien ulkoseinien kasaamiseen. 250 metrin velodromi vie kaiketi 50 x 100 metriä tilaa vähän kapeammalla radalla ja 7-7,5 metrin levyisenä kai vähän enemmän. 200 metrin rata vie tietty vähemmän tilaa ja maksaa vähemmän ja sillä voi kaiketi ajaa kisaakin oikein hyvin, mutta sisäkentän tila kutistuu.

    Paremmin eristetty rakennus voisi olla tarpeen kun 5-10 astetta on aika viileä halli. Joku 12-15 astetta menisi jo paremmin irtopunteilla ja pitkällä paidalla.

    Mä olen muutamalla osakkeella mukana jos velo-projekti koskaan osakepohjalla lähtee liikkeelle. Kun projekti edistyy, niin saattaa useampikin osake kiinnostaa varsinkin jos osakkeilla saa edullisemman käyttömaksun...tai siis osakkeenomistajat maksavat normaalin käyttömaksun ja osakkeettomat maksavat ekstraa.
    6.7 WTF/kg

  19. #19
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    89
    Mä ottaisin vertailukohteeksi uimahallit, nyt kun kaupungit pyörittää halleja hinta on 5 euron tienoilla, mutta markkinhinnan pitäisi olla tuplat parhaan sesongin aikaan, jos haluttaisiin, jota kuinkin edes peittää kustanukset. Tälläisen hallin lämmityskustannukset voi nousta jo aika korkeeksi. Toinen vertailukohde on ratsastus, joka on kasvanut harrastuksena voimakkaasti lähinnä yrittäjävetoisesti. Harrastajat maksavat tunneista täyden hinnan ilman subventiota, joten tuntihinnat ovat korkeat.

    Jos lähdetääm markkinavetoisesti liikkeelle se tarkoittaa sitten, että kenellekään ei ole mitään merkittyjä vuoroja olemassa vaan markkinat määrittelee hinnan. Esim 17:00 - 20:00 maksu on tuplasti kuin muuten. Nyt ettei kellekään jää väärää ajatusta niin kannatan ideaa ja erityisesti tälläiselle pyöräilyn keskukselle olis varmasti käyttöä ja nostaisi lajin näkyvyyttä.

    Kaikkien tulisi ymmärtää, että nykytalouden tilanteissa emme tule saamaan uutta velodromia "ilmaiseksi" vaan lajin sisältä, pitäisi tulla ratkaiseva potku hankkeen käynnistämiseksi. Kaupunki varmasti osallistuisi nuorison liikuttamisen kustannuksiin, mutta epäilen.

    Idea on kannatettava ja ilahduttavaa, että otetaan asia omiin käsiin eikä vain voivotella, että kaupunki ei tee mitään! Iten olen varmis osallistumaan ja merkitsemään osakkeita. Pyöräily nousuun!

  20. #20
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    1.292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Niksupalkki Katso viesti
    Mä ottaisin vertailukohteeksi uimahallit, nyt kun kaupungit pyörittää halleja hinta on 5 euron tienoilla, mutta markkinhinnan pitäisi olla tuplat parhaan sesongin aikaan, jos haluttaisiin, jota kuinkin edes peittää kustanukset. Tälläisen hallin lämmityskustannukset voi nousta jo aika korkeeksi. Toinen vertailukohde on ratsastus, joka on kasvanut harrastuksena voimakkaasti lähinnä yrittäjävetoisesti. Harrastajat maksavat tunneista täyden hinnan ilman subventiota, joten tuntihinnat ovat korkeat.
    Vertailukohtana voisivat olla myös jäähallit. Kaupallisella pohjalla toimiessaan tuntihinnat taitavat olla yleisesti noin 150 euron tasoa, eikä silläkään vielä hirveästi voittoa tehdä. Kunnan pyörittämissä halleissa jään hinta saattaa olla vain jokunen kymppi.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    142
    Hienoa Mutis!
    Hikihiihdon, lätkän, pesäpallon ja sählyn luvatussa maassa muutama huomio (tulleet jo osin edellä esillekin):
    - halliin saatava jotain kaupallsiesti/poliittisesti kannattavaa toimintaa, jotta löytyisi kuluille maksaja (siksi usein ajaudutaan näihin monitoimihalliprojekteihin)
    - koska pyöräily edelleen pieni lajiryhnä Suomessa, tulisi em. taloudellisesti/poliittisesti seksikäs laji löytyä noista ns. suurista lajeista
    - usein kaavoitus ja/tai rakennuslupa edellyttää halliin koululaisille ym. sopivaa toimintaa (jumppatuntien joukkopuuhastelua)

    Eli noilla eväillä voitaisiin vielä se sisävelo nähdäkin. Olisi hienoa, jos tässä ihan oman elinikäni aikana pääsisi katsomaan talviaikaan vaikka koti-Suomessa järjestettyjä kuuden päivän ajoja!
    -OTSO-

  22. #22
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tkar Katso viesti
    Olisi mielenkiintoista tietää missä palstan polkijat käyvät. Täälläkin on viitattu käynteihin "sisävelolla", mutta on jätetty kertomatta missä. Ruotsi olisi luonnollinen paikka varsinkin jos Stadista tai muualta voisi lentää suoraan kaupunkiin, jossa velodromi on.


    Olisin kiinnostunut ostamaan osakkeita sisäveloon jos sitä vastaan saisin käyttöoikeuden ja pitää pyörää siellä. Tietenkin siinä tapauksessa jos summa olisi kohtuullinen ja laitos olisi sijainniltaan edullinen.

  23. #23
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    6.955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Olisi mielenkiintoista tietää missä palstan polkijat käyvät. Täälläkin on viitattu käynteihin "sisävelolla", mutta on jätetty kertomatta missä. Ruotsi olisi luonnollinen paikka varsinkin jos Stadista tai muualta voisi lentää suoraan kaupunkiin, jossa velodromi on.


    Olisin kiinnostunut ostamaan osakkeita sisäveloon jos sitä vastaan saisin käyttöoikeuden ja pitää pyörää siellä. Tietenkin siinä tapauksessa jos summa olisi kohtuullinen ja laitos olisi sijainniltaan edullinen.
    Cido Areena Liettuassa ja Pietarin sisävelo taitavat olla ne suosituimmat.

    Minä lupaan ostaa ainakin yhden osakkeen Suomen sisäveloprojektista ilman mitään vastinetta kunhan hinta per osake ei ole kovin paljon yli 50€. Jos osakkeenomistajille on luvassa jotain etuja, niin se auttaa useamman osakkeen ostopäätöksen kanssa ja jos tämän yhdistää varsinaiseen hallin rakentamiseen, niin vielä suurempi syy erota rahoista projektin hyväksi. Taisin myös aiemmin luvata muuttavani Suomeen ja ostavani kausilipun tonne areenalle jos se koskaan valmistuu. Toivottavasti olen siinä vaiheessa niin hyvässä kunnossa, että pääsen radalle ajamaan.
    6.7 WTF/kg

  24. #24
    mutanaama Guest
    Tuo kontti toimisi muuten, mutta kuvunvalmistajan mukaan sokkelin tarttis olla betonia ankkuroinnin ja painon takia, ettei tuuli vie kupua mennessään. Itse velo pitää kuitenkin saada tasaiselle, niin L mallinen sokkeli mahdollistaisi myös tuon vaakatason radan sisäpuolelle viereen. Mökki on myös varsin iso, joten ulkonäköön pitää satsata että saa sen rakennusluvan. Toisaalta konteista voisi tehdä sisälle edullista säilytystilaa ja ne voisivatkin osittain toimia MTB-radan osina. hmm...

    Jos tällä toiminnalla saadaa suomeen parikin sisäveloa, niin sehän olisikin jo varsin mielenkiintoista.
    Tuosta Pyöräpummin mainitsema osakepohjainen käyttöoikeus oli yksi rahoitusmallin osa.
    Mitä sitten itse käyttöön tulee, niin en usko mtb-radan olevan kesäaikana käytössä juuri ollenkaan, mutta velon käytön pitäisi olla mahdollista joka päivä, mihin kellonaikaan vain. Hallin lämpötila ei ole ongelma ainakaan valmistajan suhteen. Tuplakerros toimii hyvänä lämpöeristeenä.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.546
    Kuplahallissa tulee itse käytyä pelailemassa sählyä. on siellä joskus tarvinnut pitää pitkähihaista paitaa, mut se johtui lähinnä pelikavereiden huonosta kunnosta. Että kyllä noissa kuplahalleissa tarkenee talvisin.

  26. #26
    Liittynyt
    12/2007
    Viestit
    109
    Tällainen voisi olla myös ihan varteenotettava vaihtoehto, siis normaalia lyhempi velodromi johonkin olemassaolevaan teollisuus tms. halliin. Voisi ainakin kuvitella että saattaisi selvitä melko edullisesti. Tuollakin on maastopyörärata keskellä.
    http://www.boulderindoorcycling.com/...out-the-track/


    Edit: Katsoin tuolta sivustolta löytyviä videoita ja aika lelultahan tuo vaikuttaa...

  27. #27
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    1.292
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ntz Katso viesti
    Tällainen voisi olla myös ihan varteenotettava vaihtoehto, siis normaalia lyhempi velodromi johonkin olemassaolevaan teollisuus tms. halliin.
    Rovaniemellä on kokemusta jalkapallokentistä jotka on väärän kokoisia, palloiluhalleista jotka on liihan lyhyitä, hyppyrimäistä jotka on turhan matalia ja jääkiekkokaukaloista jotka jää alle virallisten mittojen, ja siltä pohjalta sanoisin, että ei kannata kasata myöskään alamittaista velodromia. Siitä ei tule kuin paha mieli ja rajoittaa käytön pelkästään harjoitustilaksi. Jos noinkin mittavaa - tai ainakin ainutkertaista - projektia suunnittelee, niin kannattaa mitoittaa tilat siten, että ne riittävät viralliseenkin kisakäyttöön.

  28. #28
    mutanaama Guest
    ppikkupe puhuu asiaa.

  29. #29
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    kannattaa mitoittaa tilat siten, että ne riittävät viralliseenkin kisakäyttöön.
    Kuuleman mukaan tuolla Helsingin nykyisellä ulkovelodromilla saattaa olla jotakin ongelmaa tuon mitoituksen suhteen, ainakin kansainvälisten kisojen järjestämistä varten.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  30. #30
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.851
    Olisi todella hienoa jos museovirasto esittäisi pikapuoliin vaatimuksen että Hesan Olympiavelo on suojeltava, hallin sisään...

    Pietarin velo on hyvä esimerkki mitä tarkoittaa oikea "monitoimihalli". Velo,pk-lenkkipyörärata,juoksurata, tenniskenttiä, punttisali, pyöräseuran huolto/varastotilat etc.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •