Sivu 2 / 126 EnsimmäinenEnsimmäinen 12341252102 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 3780

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #31
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
    Eipä tuo auttanut asiaan tuokaan rasva, samanlailla jumittaa edelleen. Tuo rasva on kyllä aika tahmeaa tavaraa, ihan kuin saniteettisilikoonia olisi levittänyt, erotuksena ettei tuo kuivu.
    Tällä rasvalla samanlailla kuin tuolla edellisellä, keula kasaan ja lämpimästä ulos, ei jumita. Taas päivä töissä ja kotimatkalla jumittaminen on taas huomattavaa. Tällä rasvalla erotuksena se, että tosiaan aika tahmeaa tavaraa. Luisto oli tahmeampaa heti alusta asti.

    Kai se pitää ostaa tuollaista hipoarasvaa kohta jos ei halvemmat toimi..


    On kyllä tullut mielee ettei se noista tiivisteiden rasvauksesta johdu vaan jostain muualta. Luulen, että noitten liukuputkien liukupinnat alajaloissa kaipaa voitelua eikä niinkään tiivisteet.
    Taitaa ilmeisesti olla noita silikonirasvojakin aika erilaisilla paksuuksilla sitten... Voit tietysti halutessasi kokeilla pelkällä samalla voiteluöljylläkin mitä käytät alajaloissa, jos et jo kerennyt hankkimaan jo ehdotettuja rasvoja. Sillä pitäisi ainakin toimia, jos on tiivisteiden voitelusta kiinni. Ne alajalkojen liukulaakerit ja alajaloissa oleva liukuputki varmasti tarvitsevat voitelua ja niiden voitelu on tärkeämpää kuin tiivisteiden, mutta kyllä tiivisteiden voitelullakin on selvää vaikutusta kitkaan ja herkkyyteen. Mutta saattaahan se tässä tapauksessa olla muustakin kiinni...

  2. #32
    tietääkö kukaan mistä löytyisi varaosa DT Swiss M210 iskarin lukituksen kaukosäätövaijerin kiinnitykseen?

  3. #33
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.881
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi kanerva Katso viesti
    tietääkö kukaan mistä löytyisi varaosa DT Swiss M210 iskarin lukituksen kaukosäätövaijerin kiinnitykseen?
    Jos se vipunen sellainen tankoa kohti painettava malli niin todnäk ei_stockina mistään. Kannattaa laittaa
    postia suoraan DT Swissille. Jos se on se vaakasuunnassa liikkuva namikka, niin Starbike.com tai Hibike.com myynee.

  4. #34
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.934
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jussi kanerva Katso viesti
    tietääkö kukaan mistä löytyisi varaosa DT Swiss M210 iskarin...
    Foxcompistakin kannattais ehkä kysyä...


  5. #35
    iskarin puolisesta kiinnitysosasta olis nyt kyse

  6. #36
    hiisi Guest
    Arvoisat foorumin käyttäjät, teillä on varmasti järkevä vastaus tähän :

    Rockshox Revelation RLT Ti Dual Position Air 120mm - 150mm (2011). Kyseisellä haarukalla semmoinen ominaisuus, että käytön jälkeen travel jämähtää 135mm-140mm, eli ei automaattisesti nouse maksimiin 150mm. Manuaalisesti vetämällä maksimi travelin 150mm kylläkin saa. Mistä mahtaisi kyseinen juttu johtua?

    Lisäys : Kyseiseen haarukkaan on vaihdettu öljyt jne.

  7. #37
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.876
    Johtuu varmaan negatiivipaineesta. Päästä negatiivipaineet pihalle ja pumppaa uudelleen saman verran kuin positivipuolellakin, tai jopa vähän enemmän. Liikaa negatiivipainetta -> imee kasaan ja on liian progressiivinen, liian vähän -> ei alkuherkkä

  8. #38
    hiisi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Johtuu varmaan negatiivipaineesta. Päästä negatiivipaineet pihalle ja pumppaa uudelleen saman verran kuin positivipuolellakin, tai jopa vähän enemmän. Liikaa negatiivipainetta -> imee kasaan ja on liian progressiivinen, liian vähän -> ei alkuherkkä
    Niin sori, unohdin vielä mainita. Kyseinen Dual Position haarukka ei ole Dual Air, eli vain yksi paikka mistä tunkea ilmat sisälle.

  9. #39
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    636
    Tuo dual position haarukka taitaa toimia samoin kuin Maguran Wotan. mikään käyttö ohje ei kertonut kuinka ilma laitetaan . Tuo yhdellä ilman lisäyksellä varustettu ilma kun pumpattiin oikeaan paineeseen ja keula lyhennettiin ja pidennettiin niin pitkän pään paine putosi noin puoleen jonka jälkeen pumpattiin taas oikea paine jonka jälkeen keula lyheni ja pitentyi normaalisti, koitappa tätä konstia .

  10. #40
    hiisi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMT Katso viesti
    Tuo dual position haarukka taitaa toimia samoin kuin Maguran Wotan. mikään käyttö ohje ei kertonut kuinka ilma laitetaan . Tuo yhdellä ilman lisäyksellä varustettu ilma kun pumpattiin oikeaan paineeseen ja keula lyhennettiin ja pidennettiin niin pitkän pään paine putosi noin puoleen jonka jälkeen pumpattiin taas oikea paine jonka jälkeen keula lyheni ja pitentyi normaalisti, koitappa tätä konstia .
    Kiitokset vinkistä, pitääkin kokeilla.

  11. #41
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    91
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Ota vipu pois ja putsaa sieltä alta. Yleensä kerää sontaa alleen ja alkaa jumittamaan.
    Rebound kiekon sain pois mutta en jostain syystä sitä lukitusvipua, väkivalloin en uskaltanut repiä.

  12. #42
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    564
    Se lukitusvipu oli pirun tiukka, kun itse yritin kesällä irroittaa. Jollain pikkuruuvarilla sain vängättyä irti, mutta vähän jäi jälkiä...
    Onko jollain tuohon hyviä vinkkejä?
    Huomenna lenkille...

  13. #43
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
    Ne alajalkojen liukulaakerit ja alajaloissa oleva liukuputki varmasti tarvitsevat voitelua ja niiden voitelu on tärkeämpää kuin tiivisteiden, mutta kyllä tiivisteiden voitelullakin on selvää vaikutusta kitkaan ja herkkyyteen. Mutta saattaahan se tässä tapauksessa olla muustakin kiinni...
    Kuinka herkästi alajalkojen tulisi liikkua ilman tiivisteitä ja muita kitkaa lisääviä osia? Ajattelin vaan kun taas vaihteeksi vaihdoin rasvan, niin kokeilin noita alajalkoja liukuputkiin ilman tiivisteitä ym. ja ei se minun mielestä sulavasti siinä liiku. Voitelin ensin putket öljyllä mitä ilman lattian voitelua pystyi, ja laitoin alajalat putkiin eikä se liike ole sellaista "smoothia".
    Nyt jää kyllä rasvojen kokeilu koska olen varma jo ettei se siitä rasvasta ole kiinni. Kunhan töiltä ehtii niin pitää käydä kunnon ryskälenkillä kokeilemassa auttaisiko.

  14. #44
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.951
    Liian kireät liukuholkit?

  15. #45
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
    Kuinka herkästi alajalkojen tulisi liikkua ilman tiivisteitä ja muita kitkaa lisääviä osia? Ajattelin vaan kun taas vaihteeksi vaihdoin rasvan, niin kokeilin noita alajalkoja liukuputkiin ilman tiivisteitä ym. ja ei se minun mielestä sulavasti siinä liiku. Voitelin ensin putket öljyllä mitä ilman lattian voitelua pystyi, ja laitoin alajalat putkiin eikä se liike ole sellaista "smoothia".
    Nyt jää kyllä rasvojen kokeilu koska olen varma jo ettei se siitä rasvasta ole kiinni. Kunhan töiltä ehtii niin pitää käydä kunnon ryskälenkillä kokeilemassa auttaisiko.
    Kyllähän niiden pitäisi aika herkästi liikkua, toki tiivisteet aiheuttaa pientä jähmeyttä. Jos kuitenkin on siis öljyinen pinta liukuholkissa, tiivisteissä ja liukuputkissa, niin aika kevyesti pitäisi liikkua silloin kun liukuputket on työnnetty niin syvälle, että ovat molempien liukuholkkien sisällä. Onko sama jähmeys havaittavissa jos työnnät molemmat liukuputkien sisällä olevat varret lähes kokonaan sisälle ja työntelet liukuputkia alajaloissa? Jos tuntuu niin voi tosiaan olla vika liian kireissä liukuholkeissakin. Minkälaista rasvaa tarkalleen ottaen muuten laitoit ensiksi tiivisteisiin? Tuli vaan mieleen, että jos se rasva on turvottanut tiivisteitä niin sekin voi aiheuttaa tuollaista ilmiötä.

    Edit: Tarkennuksena siis, että noita liuputkien sisällä olevia varsia sisälle työntäessä joudut mahdollisesti availemaan liukuputkien päässä olevia korkkeja (jotta varren syrjäyttämä ilma poistuu) ja kierrejousellisessa versiossa jousen joutuu poistamaan, jotta varret pysyvät liukuputken sisällä/poissa tieltä. Ja siis jätä ne alajalkojen pohjien pultit pois ja työntele liukuputkia alajalkoihin ihan käsin kitkaa/herkkyyttä tarkkaillen.

    Edit2: Olis näköjään pitänyt lukea vähän tarkemmin, eli siis kokeilit kokonaan ilman pöly- ja öljytiivisteitä (olettaen että ko. keulasta löytyy molemmat)? Jos selkeä jähmeys ilmenee ilman tiivisteitä myös silloin kun liukuputkien sisällä olevat varret on työnnetty lähes pohjaan tai otettu pois, niin siinä ei taida muuta vaihtoehtoa olla kuin liian tiukat liukuholkit. Olettaen siis, että jähmeys tuntuu kun liukuputket on niin syvällä että menevät molempien liukuholkkien läpi.
    tune muokkasi tätä : 04.12.2011 at 00.18

  16. #46
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jokinen83 Katso viesti
    Rebound kiekon sain pois mutta en jostain syystä sitä lukitusvipua, väkivalloin en uskaltanut repiä.
    Avasit ne kolme pientä pidätinruuvia rebound-kiekon alta?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  17. #47
    Millä aineella kannattaa iskarin ja keulan liukuputket putsata ja rasvata? Vai onko mönjien työtäminen edes suositeltavaa?

  18. #48
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.410
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
    Kuinka herkästi alajalkojen tulisi liikkua ilman tiivisteitä ja muita kitkaa lisääviä osia? Ajattelin vaan kun taas vaihteeksi vaihdoin rasvan, niin kokeilin noita alajalkoja liukuputkiin ilman tiivisteitä ym. ja ei se minun mielestä sulavasti siinä liiku. Voitelin ensin putket öljyllä mitä ilman lattian voitelua pystyi, ja laitoin alajalat putkiin eikä se liike ole sellaista "smoothia".
    Nyt jää kyllä rasvojen kokeilu koska olen varma jo ettei se siitä rasvasta ole kiinni. Kunhan töiltä ehtii niin pitää käydä kunnon ryskälenkillä kokeilemassa auttaisiko.
    Mitä teit keulalle kun tuo alkoi vaiko vaan ölpät ja tiivisteet pois..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  19. #49
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Napoleon Katso viesti
    Millä aineella kannattaa iskarin ja keulan liukuputket putsata ja rasvata? Vai onko mönjien työtäminen edes suositeltavaa?
    Minä tilasin tätä.
    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41216

    Ei oo tosin vielä saapunut joten käyttökokemuksia en vielä pysty jakamaan. Jospa tuo vähän herkistäs toimintaa.
    Toivossa on hyvä elää....
    - Fear is a mindkiller -


  20. #50
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Mitä teit keulalle kun tuo alkoi vaiko vaan ölpät ja tiivisteet pois..
    Jousen vaihdoin jäykempään, ja samalla öljyt. Pienemmällä viskositeetilla, alk.per 15W ja laitoin 5W.
    Ei se alunperinkään toiminut niin herkästi kuin olen lukenut sen olevan. Tiedä sitten paheniko jousen vaihdon yhteydessä jostain syystä, vai onko vaan helpommin huomattava jäykemmällä jousella.

  21. #51
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti

    Edit2: Olis näköjään pitänyt lukea vähän tarkemmin, eli siis kokeilit kokonaan ilman pöly- ja öljytiivisteitä (olettaen että ko. keulasta löytyy molemmat)? Jos selkeä jähmeys ilmenee ilman tiivisteitä myös silloin kun liukuputkien sisällä olevat varret on työnnetty lähes pohjaan tai otettu pois, niin siinä ei taida muuta vaihtoehtoa olla kuin liian tiukat liukuholkit. Olettaen siis, että jähmeys tuntuu kun liukuputket on niin syvällä että menevät molempien liukuholkkien läpi.
    Kyllä kokeilin siis ilman tiivisteitä. Keulassa on vaahtomuovirengas ja sitten tuo pölytiiviste, ei erillistä öljytiivistettä. Kokeilen vielä painamalla vaimentimen sisään ja ilman jousta tuota kun ehdin. Raporttia pukkaa sen jälkeen lisää.

  22. #52
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Pelkän pölytiivisteen kanssa varustetuissa keuloissa tiivisteiden rasvaamisesta saatava herkkyyden lisääntyminen on huomattavasti pienempi kuin öljy- ja pölytiivisteillä varustetuissa keuloissa. Ja etenkin silloin, jos pölytiivisteen kaikki huulet suuntautuvat alajaloista poispäin (ylöspäin), tällöin se alajaloissa oleva voiteluöljy voitelee aika hyvin tiivisteitä varsinkin jos keulaa/fillaria säilyttää ennen lenkkiä ylösalaisin. Kunhan vaan pitää huolen, että voiteluöljyä on riittävä määrä. Sinänsä ihan mielenkiintoista, että esim. Enduron tiivistesarjassa Sektoriin ei vaikuta tulevan pölytiivisteen lisäksi vaahtomuovirengasta vaan öljytiiviste: http://www.enduroforkseals.com/id48.html

  23. #53
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Tulipahan testattu ilman vaimenninta, jousta ja tiivisteitä. Kyllähän tuo liikkuu todella huonosti, en yhtään ihmettele jos jumittaa. Kokeilin myös niin, että oli vaan toinen jalka paikallaan ja silloin se liikkuu toki paremmin, mutta ei hyvin. Voitelin putket ja holkit hyvin öljyllä joten ei ole voitelusta kiinni nyt.
    Kuinka herkästi pitäis liikkua silloin kun esim. vaan toinen jalka on paikallaan? Pitäisikö alajalkojen valua pois putkelta?

  24. #54
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.839
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoW Katso viesti
    Tulipahan testattu ilman vaimenninta, jousta ja tiivisteitä. Kyllähän tuo liikkuu todella huonosti, en yhtään ihmettele jos jumittaa. Kokeilin myös niin, että oli vaan toinen jalka paikallaan ja silloin se liikkuu toki paremmin, mutta ei hyvin. Voitelin putket ja holkit hyvin öljyllä joten ei ole voitelusta kiinni nyt.
    Kuinka herkästi pitäis liikkua silloin kun esim. vaan toinen jalka on paikallaan? Pitäisikö alajalkojen valua pois putkelta?
    Holkit pitää hoonata jos ei toimi kunnolla,jos tampereella ei saa apuja niin lähetä keula fillariosa.fi pojille..
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  25. #55
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    408
    Kovasti kuulostaisi siltä että liukuholkit olisi liian tiukat. Silloin kun vain yksi putki on alajaloissa se painopiste on kaukana putken keskeltä ja voi olla että etenkin silloin kun alajalka liukuu toisen tiivisteholkin ohi liukuminen pysähtyy. Jos nyt muutenkaan lähtee liikkumaan, kun ei ole tullut kokeiltua tuota. Hieman hankala kuvailla kuinka suuri voima tuohon liikuttamiseen pitäisi riittää, mutta omien kokemusten mukaan kun keula on vaakatasossa yhdellä sormella pitäisi onnistua aika kevyesti jarrukaaresta painamaan alajalat pohjaan. Siis silloin kun tiivisteet puuttuvat, liukuputkien sisällä olevat varret on pohjassa tai poissa ja liukuputket on molempien liukuholkkien läpi. Akselihan sulla ei ollut testatessa kiristettynä tai paikallaan, se kun voi kammeta alajalkoja hieman vinoon ja ahdistaa.

    Kyseessähän oli uudehko keula ja alusta asti sama ongelma, niin mielestäni pitäisi kuulua takuun piiriin jos nyt liukuholkit on liian tiukat. Hieman hankala kyllä kuvailla ko. tapaukselle normaalia kitkaa ja muutenhan olisin voinut tuota vilkaistakin, mutta matkaa on turhan paljon...

  26. #56
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    72
    Akseli ei ollut paikallaan testatessa. Eipä tuo yhdellä sormella oikein liiku, tai saa ainakin ihan tosissaan painaa. Ei mielestäni ole ollenkaan normaalin rajoissa tuo liikkuvuus.
    Täytyy huomenna soitella Sportaxiin ja kysellä asiasta.

    Juuri katsoin kuittia niin vastahan tuo keula elokuun lopulla on tilattu, mutta on siinä sen verran kilometrejä ettei pitäisi olla sisäänajon puutetta.

  27. #57
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.858
    Miten paikataan vuotava etuiskari ja jos korjaus ei onnistu miten onnistuu jäykistäminen? Pitääkö ostaa uusi haarukka? Olen tässä 3h yrittänyt selvittää tältä palstalta ja valmistajan sivuilta sekä googlesta, ei onnistunut.
    Pyörä on Cannondale f600, 26" kumit, 500 mm axel crown, 1,5 tuumainen? putki ( en varma kun ei ole tuumamittaa)


    Joo olen katsonut sen huoltovideon monta kertaa.
    Ongelmana on, että näitä iskareita pidetään erittäin epäluotettavina. 20km lenkillä vuoti 80% paineista pois.

    Haluankin kerralla vaihtaa jäykkään jos kohtuullisella kustannuksella onnistuu.
    Jake_Kona muokkasi tätä : 06.12.2011 at 20.07
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  28. #58
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    911
    Siinä on ilmeisesti cannondalen headshock keula. Juutuubista löytyy esimerkiksi ohjeet sen huoltoon http://www.youtube.com/watch?v=V9kPnowFLnY
    Respect is not given, it is taken.

  29. #59
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    2.858
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Siinä on ilmeisesti cannondalen headshock keula. Juutuubista löytyy esimerkiksi ohjeet sen huoltoon http://www.youtube.com/watch?v=V9kPnowFLnY

    Video nähty, mutta jos ostaisi uuden keulan 1,5 tuumaa luullakseni.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  30. #60
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Turkkus
    Viestit
    6.166
    Helpompi löytää tavallinen 1 1/8" jäykkä keula, jonka asentaa 1.5" > 1 1/8" sovitelaakerilla. Jos on kovin vanha F600 (?), niin laakeri mielellään matalalaippaisilla kupeilla ("aito" 1.5" alunperin tuuman syvyyteen uppoavilla kupeilla, joille vanhemmissa Cannondaleissa ei löydy riittävän syvää koneistusta).

    Takavuosien Headshok-aikoina ei minulla esiintynyt ilmapuolen vuoto-ongelmia. Vaimennuksen simmit eivät vaan kestäneet murtumatta. Mutta siitä on jo aikaa...
    Pave muokkasi tätä : 06.12.2011 at 22.46
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •